gepubliceerd op 22 januari 2024
Decreet houdende oprichting van een ondernemingspaspoort tot bepaling van de kwalificatie van de ondernemingen
30 NOVEMBER 2023. - Decreet houdende oprichting van een ondernemingspaspoort tot bepaling van de kwalificatie van de ondernemingen (1)
Het Waals Parlement heeft aangenomen en Wij, Waalse Regering, bekrachtigen hetgeen volgt: HOOFDSTUK I. - Definities
Artikel 1.Voor de toepassing van dit decreet en van de uitvoeringsbesluiten ervan wordt verstaan onder : 1° "de onderneming": elke natuurlijke persoon of rechtspersoon, ongeacht zijn rechtsvorm, die voldoet aan het begrip onderneming in de zin van artikel I.1, 1°, van het Wetboek van economisch recht, die een ondernemingsnummer heeft bij de Kruispuntbank van Ondernemingen en die, op de datum van indiening van een aanvraag tot aflevering van een ondernemingspaspoort en tijdens de geldigheidsduur ervan, een vestigingseenheid heeft in het Waals Gewest in de zin van artikel I.2, 16°, van het Wetboek van economisch recht 2° "het ondernemingsnummer": het identificatienummer dat door de Kruispuntbank van Ondernemingen aan een onderneming wordt toegekend overeenkomstig artikel III.17 van het Wetboek van Economisch Recht; 3° "de beheerder": de door de Regering aangewezen dienst binnen de Waalse Overheidsdienst die het platform, de interne databank van de beheerder en de databank van het ondernemingspaspoort beheert en die ondernemingspaspoorten uitgeeft overeenkomstig dit decreet en zijn uitvoeringsbesluiten;4° "het ondernemingspaspoort ": het door de beheerder in elektronische vorm afgeleverde attest dat de kwalificatie van de onderneming aantoont in overeenstemming met de Europese regels inzake de kwalificatie van ondernemingen 5° "de ondernemingspaspoortdatabank": de databank met de door de beheerder verstrekte ondernemingspaspoortgegevens;6° "de interne databank van de beheerder": de databank die door de beheerder wordt bijgehouden met het oog op de uitgifte en vernieuwing van het ondernemingspaspoort en de controle op de geldigheid ervan;7° "de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid" : de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid bedoeld in de wet van 15 januari 1990Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/01/1990 pub. 08/07/2010 numac 2010000396 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de sociale zekerheid; 8° "de Kruispuntbank van Ondernemingen": de Kruispuntbank van Ondernemingen bedoeld in artikel I.2, 1°, van het Wetboek van Economisch Recht; 9° "de Nationale Bank van België": de Nationale Bank van België ingesteld bij de wet van 22 februari 1998Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/02/1998 pub. 28/03/1998 numac 1998003158 bron ministerie van financien Wet tot vaststelling van het organiek statuut van de Nationale Bank van België sluiten tot vaststelling van het organiek statuut van de Nationale Bank van België 10° "het Rijksregister": het Rijksregister van natuurlijke personen bedoeld in artikel 3 van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van natuurlijke personen;11° "het formulier": elk document, ongeacht de drager, dat wordt gebruikt in het kader van een administratieve procedure en dat een interne of externe gebruiker in staat stelt om een verzoek om bijstand in te dienen bij een dienst van de Waalse Overheidsdienst of een overheidsinstantie of om informatie met hen uit te wisselen;12° "de overheidsinstantie": a) de Waalse overheidsbestuurseenheden die onder het Waals Gewest vallen;b) de gemeenten, provincies en andere territoriale collectiviteiten die onder het Wetboek van de plaatselijke democratie en decentralisatie vallen c) de organen die rechtstreeks afhankelijk zijn van de onder a) of b) bedoelde instellingen;d) de entiteiten, ongeacht de vorm en aard ervan, die speciaal zijn opgericht om te voorzien in behoeften van algemeen belang en waarvan ofwel het grootste deel van de financiering afkomstig is van de onder a), b) of c) bedoelde overheidsinstanties of -organen, ofwel het beheer onderworpen is aan de controle van deze overheden of organen, ofwel meer dan de helft van de leden van het bestuurs-, leidinggevend of toezichthoudend orgaan door deze overheden of organen is aangewezen;e) de verenigingen gevormd door een of meer overheidsinstanties als bedoeld onder a), b), c) of d);13° "het platform": de beveiligde en toegankelijke webtoepassing die door de beheerder wordt beheerd overeenkomstig de bepalingen en voorwaarden van dit decreet en de besluiten van de Regering genomen ter uitvoering van dit decreet en die bestemd is voor het beheer van de interne databank van de beheerder, het beheer van de databank van het ondernemingspaspoort en de interacties met de gebruikers van deze databanken en met de ondernemingen;14° "Europese regels inzake de kwalificatie van ondernemingen": de regels vastgesteld bij de artikelen 2 en 3 van de bijlage bij Verordening (EU) nr.651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie met de interne markt verenigbaar worden verklaard en de Aanbeveling van de Commissie van 6 mei 2003 betreffende de definitie van kleine, middelgrote en micro-ondernemingen, alsmede alle verordeningen en aanbevelingen die door de instellingen van de Europese Unie zijn vastgesteld op grond van de bepalingen van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie en die betrekking hebben op de kwalificatie van ondernemingen volgens hun omvang; 15° "de kwalificatie van de onderneming": de kwalificatie van een onderneming als micro-, kleine, middelgrote of grote onderneming, overeenkomstig de Europese regels betreffende de kwalificatie van ondernemingen;16° "de algemene verordening gegevensbescherming" : de Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming). HOOFDSTUK 2. - Afleveren van het ondernemingspaspoort en aanmaak van de databank ondernemingspaspoort
Art. 2.De beheerder aangesteld binnen de Waalse Overheidsdienst door de Regering controleert de kwalificatie van een onderneming die daarom verzoekt in toepassing van de Europese regels met betrekking tot de kwalificatie van ondernemingen in overeenstemming met dit decreet en zijn uitvoeringsbesluiten. De beheerder maakt gebruik van de gegevens bedoeld in artikel 9 en opgenomen in de interne database van de beheerder ingericht in hoofdstuk 3 van dit besluit. De beheerder geeft het ondernemingspaspoort af.
Art. 3.Het ondernemingspaspoort vereenvoudigt en vermindert de administratieve procedures die ondernemingen moeten doorlopen bij de verschillende diensten van de Waalse Overheidsdienst wanneer ze hun kwalificatie moeten verifiëren in overeenstemming met de Europese regels inzake de kwalificatie van ondernemingen.
De afgifte van het ondernemingspaspoort door de beheerder aan een onderneming laat toe dat de vereiste verificatie slechts één keer wordt uitgevoerd tijdens de geldigheidsduur van dit ondernemingspaspoort, onder voorbehoud van een wijziging in de situatie van de onderneming, zoals aangegeven in artikel 10, § 2.
Art. 4.Wanneer een onderneming een ondernemingspaspoort heeft, verwijzen de diensten van de Regering ernaar om de kwalificatie van de onderneming te bepalen.
Art. 5.De Regering bepaalt de voorwaarden en procedures voor de afgifte en verlenging van het ondernemingspaspoort, evenals de geldigheidsduur van het ondernemingspaspoort en de procedures voor raadpleging van de databank van het ondernemingspaspoort door de diensten van de Waalse Overheidsdienst.
Art. 6.Het ondernemingspaspoort bevat de volgende informatie: 1° het registratienummer van de onderneming bij de Kruispuntbank van Ondernemingen;2° de handelsnaam van de onderneming als het om een rechtspersoon gaat;3° de volledige naam van de onderneming in het geval van een natuurlijke persoon;4° de kwalificatie van de onderneming;5° de datum van afgifte van het ondernemingspaspoort;6° de datum van verlenging van het ondernemingspaspoort;7° de vervaldatum van het ondernemingspaspoort.
Art. 7.De overheidsinstantie die steun verleent aan ondernemingen en daartoe de kwalificatie van de betrokken onderneming controleert, kan toegang krijgen tot de databank ondernemingspaspoort om de kwalificatie van de betrokken onderneming te controleren.
De Regering bepaalt de voorwaarden en procedures voor raadpleging van de ondernemingspaspoortdatabank door de in lid 1 bedoelde overheidsinstantie, de procedures voor samenwerking met deze laatste en de voorwaarden en procedures voor toegang tot de ondernemingspaspoortdatabank door deze laatste. HOOFDSTUK 3. - Interne databank van de beheerder
Art. 8.De beheerder houdt de interne databank van de beheerder bij, die alle informatie bevat die nodig is voor de volgende doeleinden: 1° de informatie verzamelen, verwerken en opslaan die nodig is om de onderneming die een ondernemingspaspoort aanvraagt, te kwalificeren;2° een ondernemingspaspoort afgeven;3° op elk moment de geldigheid nagaan van de informatie vervat in het ondernemingspaspoort overeenkomstig de artikelen 9, § 4 en 10, § 1;4° de gegevens met betrekking tot de onderneming en, in voorkomend geval, het ondernemingspaspoort bijwerken overeenkomstig artikel 10, § § 1 en 2;5° het ondernemingspaspoort vernieuwen.
Art. 9.§ 1. De beheerder verzamelt de gegevens die nodig zijn voor zijn opdracht bij de betrokken onderneming met behulp van een formulier dat beschikbaar is op het platform, evenals uit officiële openbare informatiebronnen. § 2 De beheerder kan de voor zijn opdracht noodzakelijke gegevens verzamelen uit de volgende authentieke bronnen: 1° de Kruispuntbank van Ondernemingen voor identificatie-, contact- en ondernemingsinformatiegegevens;2° de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid voor gegevens met betrekking tot het aantal voltijdse equivalenten actief binnen de onderneming; 3° de Nationale Bank van België voor balansgegevens, d.w.z. de gegevens opgenomen in de documenten bekendgemaakt door de Nationale Bank van België overeenkomstig artikel 3: 75 van het Koninklijk Besluit van 29 april 2019 houdende uitvoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen; 4° de Federale Overheidsdienst Financiën met betrekking tot de fiscale gegevens van de onderneming, waaronder aangiften van directe belastingen;5° het Rijksregister en de registers van de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid, met betrekking tot de volgende gegevens: a) het identificatienummer van het Rijksregister bedoeld in artikel 2, § 3, van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een rijksregister van de natuurlijke personen, het identificatienummer van de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid bedoeld in artikel 4, § 2, derde lid, van de wet van 15 januari 1990Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/01/1990 pub. 08/07/2010 numac 2010000396 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de sociale zekerheid;b) de volledige namen van de betrokkenen;c) de hoofdverblijfplaats van de betrokkenen;d) indien van toepassing, de datum van overlijden van de betrokken personen;e) de burgerlijke staat van de betrokkenen, inclusief informatie over wettelijk samenwonen;f) de samenstelling van het huishouden op basis van een geïdentificeerde persoon. De beheerder is gemachtigd om het identificatienummer van het Rijksregister en het identificatienummer van de registers van de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid te gebruiken en kopieën op papier of elektronische drager te maken van de informatie die in voornoemde registers wordt geraadpleegd.
De Regering kan de verzamelde gegevens als bedoeld in lid 1 nader specificeren.. § 3. Na ontvangst van het door de onderneming ingevulde formulier kan de beheerder de onderneming vragen om alle aanvullende informatie die niet werd verstuurd in toepassing van paragraaf 2 en die nodig is om de kwalificatie van de onderneming te controleren. § 4. De beheerder controleert de geldigheid van de verzamelde gegevens en registreert deze in de interne databank van de beheerder.
Art. 10.§ 1. § 4 De beheerder controleert de geldigheid van de verzamelde gegevens en registreert deze in de interne databank van de beheerder.
Alleen de beheerder heeft toegang tot en mag gebruik maken van de interne databank van de beheerder, en alleen om de taken uit te voeren waarvoor hij verantwoordelijk is overeenkomstig dit decreet en de uitvoeringsbesluiten ervan.
Ondernemingen met een ondernemingspaspoort kunnen de gegevens over hen raadplegen, die zijn opgeslagen in de interne databank van de beheerder. § 2 Gedurende de geldigheidsduur van haar ondernemingspaspoort moet de onderneming de beheerder in kennis stellen van elke verandering in haar situatie die van invloed kan zijn op de kwalificatie van de onderneming, alsmede van alle andere gegevens die in haar ondernemingspaspoort zijn opgenomen.
In overeenstemming met de procedures bepaald door de overheid, zal de beheerder, wanneer hij op de hoogte wordt gebracht van een dergelijke wijziging of deze ontdekt, de gepaste maatregelen nemen om de gegevens met betrekking tot de onderneming te wijzigen, te bevestigen, aan te vullen, te corrigeren of te verduidelijken en zal hij de onderneming op de hoogte brengen van elke hieruit voortvloeiende wijziging met betrekking tot de gegevens in het ondernemingspaspoort, de geldigheid of de verlenging ervan.
Art. 11.Een onderneming kan elke handeling verrichten of elke formaliteit vervullen die in dit decreet is voorzien door middel van een gemachtigde die zij daartoe uitdrukkelijk aanwijst. HOOFDSTUK 4. - Verwerking van persoonsgegevens
Art. 12.De persoonsgegevens die worden verwerkt met het oog op het verkrijgen van het ondernemingspaspoort zijn de gegevens bedoeld in artikel 9 en die betrekking hebben op de onderneming in kwestie, haar verbonden of partnerondernemingen in de zin van de Europese regels inzake de kwalificatie van ondernemingen, haar bestuurders en haar aandeelhouders, voor zover deze personen geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke personen zijn.
De Regering kan de lijst van categorieën van betrokken personen aanpassen in geval van wijziging van de Europese regels inzake de kwalificatie van ondernemingen.
Art. 13.Elk van de ondernemingen is verantwoordelijk, in de zin van de Algemene Verordening Gegevensbescherming, voor de verwerking van persoonsgegevens die zij uitvoert, met inbegrip van de mededeling van deze gegevens aan de beheerder, in het kader van de procedures met betrekking tot haar ondernemingspaspoort.
Voordat de onderneming enige actie onderneemt met betrekking tot haar ondernemingspaspoort, informeert zij de natuurlijke personen van wie de persoonsgegevens zullen worden verwerkt als onderdeel van deze actie en van de bijbehorende administratieve procedure, in overeenstemming met de artikelen 12 tot en met 15 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming.
Art. 14.De beheerder is verantwoordelijk, in de zin van de Algemene Verordening Gegevensbescherming, voor de verwerking van persoonsgegevens in het kader van het beheer van de ondernemingspaspoortdatabank en de interne databank van de beheerder, evenals voor het gebruik ervan.
De verwerking van deze gegevens door de beheerder is noodzakelijk voor de uitvoering van de opdracht van algemeen belang waarmee hij krachtens dit besluit is belast, in de zin van artikel 6, § 1, lid 1, onder e), van de algemene verordening gegevensbescherming.
Wanneer persoonsgegevens van de betrokkene worden verzameld, informeert de beheerder de betrokkenen per automatische e-mail via het platform, in overeenstemming met de artikelen 12 en 13 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming.
Wanneer de persoonsgegevens niet bij de betrokkene zijn verzameld, ontvangt deze de in artikel 14, § § 1 en 2, van de Algemene verordening gegevensbescherming bedoelde informatie via de tussenpersoon van de onderneming die de persoonsgegevens aan de verantwoordelijke voor de verwerking heeft meegedeeld in het kader van de in artikel 13, lid 2, bedoelde procedures. Artikel 14, § 5, a), van de Algemene Verordening Gegevensbescherming is in dit geval van toepassing.
Art. 15.De beheerder zorgt voor de beveiliging van het platform, de interne databank van de beheerder en de databank van het ondernemingspaspoort en neemt alle passende en noodzakelijke technische en organisatorische maatregelen om te voldoen aan artikel 5, lid 1, onder f), van de algemene verordening gegevensbescherming.
Art. 16.De beheerder bewaart de persoonsgegevens die zijn opgenomen in de interne databank van de beheerder en in de databank van het ondernemingspaspoort niet langer dan noodzakelijk is voor de doeleinden waarvoor de gegevens zijn vastgelegd en voor een periode van maximaal tien jaar na het verlopen van het laatst geldige ondernemingspaspoort waarop de gegevens betrekking hebben.
Behoudens de toepassing van andere wetgevingen verwijdert de beheerder de persoonsgegevens aan het einde van deze bewaarperiode.
De in lid 1 vermelde termijnen worden opgeschort in geval van gerechtelijke of administratieve procedures waarbij het Waals Gewest betrokken is en die betrekking hebben op gegevens die door de beheerder van de gegevensverwerking worden verwerkt, totdat alle rechtsmiddelen zijn uitgeput.
Art. 17.De beheerder en elk van zijn functionarissen die deelnemen aan het verzamelen, raadplegen, mededelen, gebruiken of anderszins verwerken van persoonsgegevens die in de formulieren, het platform, de interne databank van de beheerder en de Ondernemingspaspoort-databank zijn opgenomen of kunnen worden opgenomen, zijn verplicht tot geheimhouding van die gegevens en zijn verplicht tot strikte geheimhouding daarvan, buiten de uitoefening van hun functie. HOOFDSTUK 5. - Opheffingsbepaling
Art. 18.Afdeling 3 van HOOFDSTUK I, bevattende artikel 3 van het besluit van de Waalse Regering van 23 februari 2017Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 23/02/2017 pub. 23/03/2017 numac 2017201544 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering houdende uitvoering van de hoofdstukken 1, 3 en 4 van het decreet van 21 december 2016 houdende de toekenning van steun via een in het Waalse Gewest geïntegreerd steunportfolio aan projectontwikkelaars en kleine en middelgrote ondernemingen, ter bevordering van het ondernemerschap of de groei, en strekkende de oprichting van een databank van authentieke bronnen die verbonden is met die geïntegreerde portefeuille sluiten houdende uitvoering van de hoofdstukken 1, 3 en 4 van het decreet van 21 december 2016 houdende de toekenning van steun via een in het Waalse Gewest geïntegreerd steunportfolio aan projectontwikkelaars en kleine en middelgrote ondernemingen, ter vergoeding van de diensten ter bevordering van het ondernemerschap of de groei, en strekkende de oprichting van een databank van authentieke bronnen die verbonden is met die geïntegreerde portefeuille, wordt opgeheven.
HOOFDSTUK 6. - Slotbepalingen
Art. 19.Zonder de algemene draagwijdte van de bepalingen van dit decreet te wijzigen, is de Regering bevoegd om dit decreet aan te passen om het in overeenstemming te brengen met de Europese regels inzake de kwalificatie van ondernemingen naar aanleiding van een wijziging van deze regels.
Art. 20.Dit decreet treedt in werking tien dagen na zijn bekendmaking in het Belgisch Staatsblad.
De Regering kan een datum van inwerkingtreding bepalen voorafgaand aan de datum vermeld in het eerste lid.
Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.
Namen, 30 november 2023.
De Minister-President, E. DI RUPO De Vice-Minister-President en Minister van Economie, Buitenlandse Handel, Onderzoek, Innovatie, Digitale Technologieën, Ruimtelijke Ordening, Landbouw, het "IFAPME", en de Vaardigheidscentra, W. BORSUS De Vice-Minister-President en Minister van Klimaat, Energie, Mobiliteit en Infrastructuren, Ph. HENRY De Vice-Minister-President en Minister van Tewerkstelling, Vorming, Gezondheid, Sociale Actie, Gelijke Kansen en Vrouwenrechten, Ch. MORREALE De Minister van Ambtenarenzaken, Informatica, Administratieve Vereenvoudiging, belast met Kinderbijslag, Toerisme, Erfgoed en Verkeersveiligheid, V. DE BUE De Minister van Huisvesting, Plaatselijke Besturen, en Stedenbeleid, Ch. COLLIGNON De Minister van Begroting en Financiën, Luchthavens en Sportinfrastructuren, A. DOLIMONT De Minister van Leefmilieu, Natuur, Bossen, Landelijke Aangelegenheden en Dierenwelzijn, C. TELLIER _______ Nota (1) Zitting 2023-2024. Stukken van het Waals Parlement, 1459 (2023-2024) Nrs. 1 tot 5 Volledig verslag, plenaire vergadering van 29 november 2023 Bespreking.
Stemming.