Etaamb.openjustice.be
Decreet van 28 maart 2024
gepubliceerd op 16 juli 2024

Decreet tot wijziging van het decreet van 28 november 2013 betreffende de energieprestatie van gebouwen

bron
waalse overheidsdienst
numac
2024006797
pub.
16/07/2024
prom.
28/03/2024
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

28 MAART 2024. - Decreet tot wijziging van het decreet van 28 november 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 28/11/2013 pub. 27/12/2013 numac 2013207272 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de energieprestatie van gebouwen sluiten betreffende de energieprestatie van gebouwen (1)


Het Waalse Parlement heeft aangenomen en Wij, Waalse Regering, bekrachtigen hetgeen volgt:

Artikel 1.Artikel 2 van het decreet van 28 november 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 28/11/2013 pub. 27/12/2013 numac 2013207272 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de energieprestatie van gebouwen sluiten betreffende de energieprestatie van gebouwen, laatstelijk gewijzigd bij het decreet van 17 december 2020Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/12/2020 pub. 03/02/2021 numac 2021200344 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van het decreet van 28 november 2013 betreffende de energieprestatie van gebouwen sluiten, wordt aangevuld met de punten 28° tot 33°, luidend als volgt: "28° AVG: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming); 29° elektronische handtekening: de elektronische handtekening in de zin van artikel 3.12 van Verordening (EU) nr. 910/2014 van het Europees Parlement en de Raad van 23 juli 2014 betreffende elektronische identificatie en vertrouwensdiensten voor elektronische transacties in de interne markt en tot intrekking van Richtlijn 1999/93/EG; 30° kredietgever: de kredietgever zoals bedoeld in artikel I.9., 34°, van het Wetboek van economisch recht; 31° verantwoordelijke voor de verwerking: in de zin van de AVG zijn dit alle personen en overheden die door de Regering zijn aangewezen, elk voor de verwerking die hen betreft, in de uitoefening van hun respectieve doeleinden;32° energie-audit: de energie-audit uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Waalse Regering van 15 november 2012Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 15/11/2012 pub. 27/11/2012 numac 2012206685 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering betreffende de energie-audit van een woning sluiten betreffende de energie-audit van een woning;2° audit van een woning: de audit uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Waalse Regering van 4 april 2019Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 04/04/2019 pub. 20/06/2019 numac 2019202871 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering betreffende de audit van een woning sluiten betreffende de audit van een woning ".

Art. 2.In hetzelfde decreet wordt er een artikel 2/1 in hetzelfde ingevoegd, luidend als volgt: "

Art. 2/1.Om personen en gebouwen of gebouweenheden te identificeren, gebruiken de door de Regering aangewezen ambtenaren en personeelsleden bij de uitoefening van hun functie: 1° het identificatienummer in het Rijksregister van de natuurlijke personen of het identificatienummer bij de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid, om het Rijksregister van de natuurlijke personen ingericht bij wet van 8 augustus 1983 of de Kruispuntbank van de sociale zekerheid ingericht bij wet van 15 januari 1990 houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de sociale zekerheid te raadplegen;2° de kadastrale perceelsidentificatie van het kadastraal patrimoniumperceel om de kadastrale documentatie te raadplegen die wordt georganiseerd door het koninklijk besluit van 30 juli 2018Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 30/07/2018 pub. 09/10/2018 numac 2018013235 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende het aanleggen en bijhouden van de kadastrale documentatie en tot vaststelling van de modaliteiten voor het afleveren van kadastrale uittreksels type koninklijk besluit prom. 30/07/2018 pub. 06/03/2020 numac 2020040410 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende het aanleggen en bijhouden van de kadastrale documentatie en tot vaststelling van de modaliteiten voor het afleveren van kadastrale uittreksels. - Duitse vertaling sluiten betreffende het aanleggen en bijhouden van de kadastrale documentatie en tot vaststelling van de modaliteiten voor het afleveren van kadastrale uittreksels.".

Art. 3.In artikel 7 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in paragraaf 2, worden twee leden, luidend als volgt, ingevoegd tussen het tweede lid en het derde lid: "De aanvraag voor toestemming om een alternatieve berekeningsmethode te gebruiken moet ten minste de volgende informatie bevatten: 1° de naam, voornaam, adres, telefoonnummer en e-mailadres van de aanvrager, of;2° indien de aanvrager een rechtspersoon is, zijn handelsnaam, zijn ondernemingsnummer en het adres van zijn maatschappelijke zetel, de naam en voornaam van zijn wettelijke vertegenwoordigers, alsook hun telefoonnummer en e-mailadres;3° de informatie die nodig is om na te gaan of aan de voorwaarden voor de toekenning van de toestemming is voldaan;4° de handtekening van de aanvrager. De Regering kan de inhoud van de toestemmingsaanvraag aanvullen of specificeren. "; 2° paragraaf 3 wordt aangevuld met twee leden luidend als volgt: "De aanvraag voor toestemming om een alternatieve berekeningsmethode te gebruiken moet ten minste de volgende informatie bevatten: 1° het adres en de kadastrale referentie van het gebouw;2° de naam, voornaam, adres, telefoonnummer en e-mailadres van de aanvrager, of;3° indien de aanvrager een rechtspersoon is, zijn handelsnaam, zijn ondernemingsnummer en het adres van zijn maatschappelijke zetel, de naam en voornaam van zijn wettelijke vertegenwoordigers, alsook hun telefoonnummer en e-mailadres;4° de informatie die nodig is om na te gaan of aan de voorwaarden voor de toekenning van de toestemming is voldaan;5° de handtekening van de aanvrager. De Regering kan de inhoud van de toestemmingsaanvraag aanvullen of specificeren. "; 3° het artikel wordt aangevuld met een paragraaf 4, luidend als volgt: " § 4.De informatie bedoeld in § 2, lid 3, en in § 3, lid 4, wordt verzameld en verwerkt voor de volgende doeleinden: 1° de verwerking van de aanvraag om toestemming voor het gebruik van een alternatieve berekeningsmethode;2° de uitoefening van de controles bedoeld in Titel 6;3° het uitvoeren van onderzoek, statistieken en analyses met betrekking tot de energieprestaties van gebouwen;4° de bijstand die aan de betrokken personen wordt verleend om ervoor te zorgen dat de EPB-eisen en -procedure worden nageleefd. De Regering bewaart de in § 2, derde lid, en § 3, vierde lid, bedoelde informatie tot 31 december van het jaar volgend op het jaar waarin het gebouw is vernietigd.

In afwijking van het tweede lid bedraagt de termijn gedurende dewelke de informatie bedoeld in § 2, derde lid, 1° en 2°, wordt bewaard, ten hoogste 31 december van het vijfde jaar dat volgt op het jaar waarin de geldigheid van de toestemming verstrijkt.

In afwijking van het tweede lid bedraagt de termijn gedurende dewelke de informatie bedoeld in § 3, vierde lid, 2° en 3°, wordt bewaard, ten hoogste 31 december van het vijfde jaar dat volgt op het jaar waarin EPB-procedure eindigt.

De Regering wijst de ambtenaren en personeelsleden aan die voor de in lid 1 bedoelde doeleinden toegang hebben tot de in § 2, derde lid, en § 3, vierde lid, bedoelde informatie.

De Regering stelt de duur vast van de raadpleging en het gebruik van de informatie bedoeld in § 2, derde lid, en § 3, vierde lid, rekening houdend met de duur die nodig is voor de in het eerste lid bedoelde doeleinden.

Na het verstrijken van de in de leden 2, 3 en 4 bedoelde termijnen organiseert de Regering de vernietiging of anonimisering, ten behoeve van onderzoek, statistieken of analyses met betrekking tot de energieprestaties van gebouwen, van de in § 2, derde lid, en § 3, vierde lid, bedoelde informatie. ".

Art. 4.In artikel 10, lid 1, 2°, van hetzelfde decreet, gewijzigd bij het decreet van 20 juli 2016Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/07/2016 pub. 25/08/2016 numac 2016027261 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende de eerste aanpassing van de algemene uitgavenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2016 sluiten, worden de punten a) en b) vervangen als volgt: "a) in een goed dat beschermd is of op de beschermingslijst staat is als monument of architectonisch ensemble in de zin van het Waalse Erfgoedwetboek; b) in een goed opgenomen in de gewestelijke inventaris van het erfgoed in de zin van artikel 11, tweede lid, van het Waalse Erfgoedwetboek;".

Art. 5.In artikel 12 van hetzelfde decreet, gewijzigd bij het decreet van 17 december 2020Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/12/2020 pub. 03/02/2021 numac 2021200344 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van het decreet van 28 november 2013 betreffende de energieprestatie van gebouwen sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in paragraaf 1 wordt lid 6 vervangen door hetgeen volgt: "Tijdens een procedure als bedoeld in lid 5 worden de energieprestaties van het gewijzigde deel of, indien van toepassing, van het gehele systeem geëvalueerd en gedocumenteerd met het oog op de verificatie van de eisen en de afgifte van het EPB-certificaat."; 2° er worden de nieuwe paragrafen 1/1, 1/2, 1/3, 1/4 en 1//5 ingevoegd, luidend als volgt: " § 1/1.Aan het einde van een procedure als bedoeld in § 1, vijfde lid, ontvangt de houder van zakelijke rechten op het gebouw of de EPB-unit een evaluatieverslag.

Het evaluatieverslag vermeldt minstens de volgende gegevens: 1° het adres en de kadastrale referenties van het betrokken gebouw of van de EPB-unit;2° de naam en voornaam van de houder van een zakelijk recht op het gebouw en van de opsteller van het document, of;3° indien de personen bedoeld in 2° rechtspersonen zijn, hun handelsnaam, hun ondernemingsnummer en het adres van hun maatschappelijke zetel, alsook de naam en de voornaam van de wettelijke vertegenwoordigers;4° een beoordeling van de energieprestaties van het gewijzigde deel of, indien van toepassing, van het gehele systeem;5° de handtekening van de auteur van het document. De Regering kan de inhoud van het evaluatieverslag aanvullen of specificeren. § 1/2. De Regering is bezig met het opzetten van een databank waarin de evaluatieverslagen door de auteur ervan worden geregistreerd.

De databank bevat bovendien de volgende elementen: 1° het woonadres, het identificatienummer in het Rijksregister van de natuurlijke personen of, bij gebreke daaraan, het identificatienummer bij de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid van de houder van een zakelijk recht op het gebouw en van de auteur van het evaluatieverslag, alsook alle andere informatie die nodig is om met hen contact op te nemen, of;2° indien de personen bedoeld in 1° rechtspersonen zijn, hun handelsnaam, hun ondernemingsnummer en het adres van hun maatschappelijke zetel, de naam en de voornaam van de wettelijke vertegenwoordigers en, in voorkomend geval, de contactpersonen, alsook alle andere informatie die nodig is om met hen in contact te treden. De Regering kan de in het tweede lid bedoelde informatie specificeren.

De auteur van het evaluatieverslag verzamelt, verwerkt en bewaart de in § 1/1, tweede lid, en in het tweede lid bedoelde informatie uitsluitend ten behoeve van de opstelling en vastlegging van het verslag in de databank.

In afwijking van lid 4 bewaart de auteur van het verslag de in lid 2 bedoelde informatie niet langer dan de opname ervan in de databank.

Het is verboden de in § 1/1, lid 2 en lid 2 bedoelde informatie aan derden te verstrekken. § 1/3. De informatie bedoeld in § 1/2, lid 1 en lid 2, wordt verzameld en verwerkt voor de volgende doeleinden: 1° het opstellen en de verbetering van procedurele documenten met betrekking tot de eisen die van toepassing zijn op de systemen;2° het opstellen en bijwerken van EPB-certificaten;3° het uitvoeren van de controles bedoeld in titel 6; 4° het uitvoeren van onderzoek, statistieken en analyses met betrekking tot de energieprestaties van gebouwen;5° de bijstand die aan de betrokken personen wordt verleend om ervoor te zorgen dat de EPB-eisen worden nageleefd.6° de informatie bedoeld in artikel 39, § 1; § 1/4. De auteurs van de evaluatierapporten hebben toegang tot de evaluatieverslagen voor de doeleinden bedoeld in § 1/3, 1° .

De EPB-certificeerders hebben toegang tot de evaluatieverslagen voor de doeleinden bedoeld in § 1/3, 2°.

De houders van een zakelijk recht op het gebouw of de EPB-unit en de door hen aangewezen personen hebben toegang tot de evaluatieverslagen met betrekking tot dit gebouw of deze unit met het oog op de verwezenlijking van de doeleinden bedoeld in § 1/3, 6°.

De Regering wijst de ambtenaren en personeelsleden aan die toegang hebben tot de evaluatierapporten en tot de informatie, vermeld in paragraaf 1/2, eerste en tweede lid, met het oog op de verwezenlijking van de doeleinden bedoeld in § 1/3, eerste lid, 3°, 4° en 5°. § 1/5. De Regering bepaalt tot welke informatie de in § 1/4 bedoelde personen toegang hebben en volgens welke modaliteiten.

De Regering bepaalt voor elk van de in § 1/4 bedoelde personen de duur van de raadpleging en het gebruik van de informatie, rekening houdend met de duur die nodig is voor de in § 1/3 bedoelde doeleinden.

De Regering bewaart de in § 1/2, lid 1 en lid 2, bedoelde informatie tot 31 december van het jaar volgend op het jaar waarin het gebouw is vernietigd.

In afwijking van het derde lid mag de in lid 1/2, tweede lid, bedoelde informatie niet langer worden bewaard dan tot en met 31 december van het vijfde jaar volgend op het jaar waarin het evaluatieverslag in de databank is opgeslagen.

Na het verstrijken van de in de leden 3 en 4 bedoelde termijnen organiseert de Regering de vernietiging of anonimisering, ten behoeve van onderzoek, statistieken of analyses met betrekking tot de energieprestaties van gebouwen, van de in § 1/2, lid 1 en lid 2, bedoelde informatie. ".

Art. 6.In Titel 3 van hetzelfde decreet wordt het opschrift van hoofdstuk III, zoals gewijzigd bij het decreet van 17 december 2020Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/12/2020 pub. 03/02/2021 numac 2021200344 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van het decreet van 28 november 2013 betreffende de energieprestatie van gebouwen sluiten, vervangen door de woorden "Procedurele documenten en databank betreffende de EPB-eisen en de elektromobiliteitseisen".

Art. 7.In artikel 14 van hetzelfde decreet, gewijzigd bij het decreet van 17 december 2020Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/12/2020 pub. 03/02/2021 numac 2021200344 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van het decreet van 28 november 2013 betreffende de energieprestatie van gebouwen sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht: "

Art. 14.§ 1. De Regering is bezig met het opzetten van een databank met procedurele documenten e EPB-eisen en de elektromobiliteitseisen evenals de volgende gegevens: 1° de gegevens die nodig zijn voor de evaluatie van de energieprestatie van een gebouw of van een EPB-unit;2° het woonadres, het identificatienummer in het Rijksregister van de natuurlijke personen of, bij gebreke daaraan, het identificatienummer bij de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid van de EPR-aangever en, indien hun tussenkomst vereist is, van de architect, de PEB-verantwoordelijke en de auteur van het technisch, ecologisch en economisch haalbaarheidsrapport, alsook alle andere informatie die nodig is om met hen contact op te nemen, of;3° indien de personen bedoeld in 2° rechtspersonen zijn, hun handelsnaam, hun ondernemingsnummer en het adres van hun maatschappelijke zetel, de naam en de voornaam van de wettelijke vertegenwoordigers en, in voorkomend geval, de contactpersonen, alsook alle andere informatie die nodig is om met hen in contact te treden. De informatie bedoeld in het eerste lid wordt verzameld en verwerkt voor de volgende doeleinden: 1° het opstellen of corrigeren van de procedurele documenten betreffende de EPB-eisen en de elektromobiliteitseisen en het vernieuwen van het EPB-certificaat opgesteld op basis van artikel 33;2° de informatiedoeleinden bedoeld in de artikelen 28, 34, § 4, en 39/1, § 1, tweede lid;3° de uitoefening van de controles bedoeld in titel 5, hoofdstukken IV en V;4° de uitoefening van de controles bedoeld in Titel 6;5° de verificatie, in het kader van de analyse van de samenstelling van het vergunningsaanvraagdossier, dat het project zal kunnen voldoen aan de EPB-eisen en elektromobiliteitseisen, overeenkomstig artikel 16, § 1, eerste lid, 7° ;6° het uitvoeren van onderzoek, statistieken en analyses met betrekking tot de energieprestaties van gebouwen;7° de bijstand die aan de betrokken personen wordt verleend om hen in staat te stellen hun verplichtingen na te komen, alsook de uitvoering van overheidsbeleid om het bewustzijn te verhogen en actie te mobiliseren met betrekking tot klimaatkwesties;8° de verificatie van de energieprestatie van het gebouw of de EPB-unit met het oog op de financiering van de bouw, aankoop of energierenovatie ervan door middel van een krediet, alsook de naleving van de rapporteringsverplichtingen die van toepassing zijn op de kredietportefeuille van kredietgevers. § 2. De lijst van de informatie bedoeld in § 1, eerste lid kan aangevuld worden door de Regering.

De Regering bewaart de in § 1, eerste lid, bedoelde informatie tot 31 december van het jaar volgend op het jaar waarin het gebouw is vernietigd.

In afwijking van het tweede lid bedraagt de termijn gedurende dewelke de informatie bedoeld in § 1, lid 1, 2° en 3°, wordt bewaard, ten hoogste 31 december van het vijfde jaar dat volgt op het jaar waarin EPB-procedure eindigt.

Na het verstrijken van de in de leden 2 en 3 bedoelde termijnen organiseert de Regering de vernietiging of anonimisering, ten behoeve van onderzoek, statistieken of analyses met betrekking tot de energieprestaties van gebouwen, van de in § 1, lid 1, bedoelde gegevens. § 3. De EPB-verantwoordelijken hebben toegang tot de in de databank opgeslagen informatie die alleen betrekking heeft op de gebouwen waarvoor zij worden aangewezen met het oog op de verwezenlijking van de in § 1, tweede lid, 1°, bedoelde doeleinden.

Wanneer de EPB-aangever een nieuwe EPB-verantwoordelijke aanwijst, mogen de in de databank opgeslagen gegevens opnieuw worden gebruikt voor de doeleinden bedoeld in § 1, alinea 2, 1°, mits voorafgaand akkoord van de oorspronkelijke EPB-verantwoordelijke.

Wanneer de nieuwe aangever in het in artikel 28, § 2, bedoelde geval een nieuwe EPB-verantwoordelijke aanwijst, mogen de in de databank opgeslagen gegevens opnieuw worden gebruikt voor de doeleinden bedoeld in § 1, alinea 2, 1°, mits voorafgaand akkoord van de oorspronkelijke EPB-verantwoordelijke en de EPB-aangever. § 4. De EPB-certificeerders hebben toegang tot de in de databank opgeslagen informatie die alleen betrekking heeft op de gebouwen waarvoor zij worden aangewezen met het oog op de verwezenlijking van de in § 1, tweede lid, 1°, bedoelde doeleinden. § 5. De instrumenterende ambtenaren hebben toegang tot de in de databank opgeslagen informatie die alleen betrekking heeft op de gebouwen die te koop of te huur worden aangeboden en waarvoor zij worden aangewezen met het oog op de verwezenlijking van de in § 1, tweede lid, 2°, bedoelde doeleinden. § 6. De vastgoedmakelaars hebben toegang tot de in de databank opgeslagen informatie die alleen betrekking heeft op de gebouwen die te koop of te huur worden aangeboden en waarvoor zij worden aangewezen met het oog op de verwezenlijking van de in § 1, tweede lid, 2°, bedoelde doeleinden. § 7. De in artikel 61 bedoelde ambtenaren en personeelsleden hebben toegang tot de in de databank opgeslagen informatie die uitsluitend betrekking heeft op gebouwen die zich op hun grondgebied of onder hun rechtsbevoegdheid bevinden, met het oog op de verwezenlijking van de in § 1, tweede lid, 4° en 5°, bedoelde doeleinden. § 8. De houders van een zakelijk recht op het gebouw of de EPB-unit hebben toegang tot de in de databank opgenomen informatie die alleen betrekking heeft op de gebouwen waarop zij een zakelijk recht hebben, met het oog op de verwezenlijking van de in paragraaf 1, tweede lid, 2°, bedoelde doeleinden. § 9. De kredietgevers hebben toegang tot de in de databank opgeslagen informatie die alleen betrekking heeft op de gebouwen waarvoor zij tussenkomen met het oog op de verwezenlijking van de in paragraaf 1, tweede lid, 8°, bedoelde doeleinden. § 10. De Regering wijst de andere ambtenaren en personeelsleden aan die toegang hebben tot de in de databank opgenomen informatie met het oog op de verwezenlijking van de in § 1, tweede lid, 2°, 3°, 4°, 6° en 7° bedoelde doeleinden. De Regering specificeert de informatie waartoe de in §§ 3, 4, 5, 6, 7, 8 en 9 en in lid 1 bedoelde personen toegang hebben alsmede de modaliteiten voor toegang tot deze informatie.

De Regering stelt voor elk van de in §§ 3, 4, 5, 6, 7, 8 en 9 en in lid 1 bedoelde personen de duur vast van de raadpleging en het gebruik van de informatie, rekening houdend met de duur die nodig is voor de in § 1 bedoelde doeleinden. ".

Art. 8.In hetzelfde decreet wordt er een artikel 14/1 in hetzelfde ingevoegd, luidend als volgt: "

Art. 14/1.§ 1. Voor de toepassing van artikel 14, § 1, lid 2, 6° en 7°, wordt de verstrekking van persoonsgegevens op grond van artikel 6, lid 1, onder c) of e), van de AVG aan een andere overheidsinstantie of particuliere organisatie voor elk type verwerking geformaliseerd door een protocol tussen de oorspronkelijke verwerkingsverantwoordelijke en de ontvangende verwerkingsverantwoordelijke.

Dit protocol voorziet in : 1° de identificatie van de overheidsinstantie die de persoonsgegevens meedeelt en de identificatie van de ontvanger;2° de identificatie van de verantwoordelijke voor de verwerking binnen de overheidsinstantie die de gegevens meedeelt en de identificatie van de verantwoordelijke voor de verwerking binnen de ontvanger;3° de contactgegevens van de betrokken afgevaardigden voor de gegevensbescherming binnen de overheidsinstantie die de gegevens meedeelt en, in voorkomend geval, de contactgegevens van de ontvanger;4° de doeleinden waarvoor de persoonsgegevens worden meegedeeld;5° de categorieën persoonsgegevens die worden meegedeeld en hun formaat;6° de categorieën ontvangers;7° de rechtsgrondslag voor het verstrekken van de gegevens;8° de gebruikte communicatiemethoden om de gegevens door te geven;9° elke specifieke maatregel die de verstrekking van gegevens regelt in overeenstemming met het evenredigheidsbeginsel en de vereisten van gegevensbescherming vanaf de ontwerpfase en bij verstek;10° de wettelijke beperkingen die van toepassing zijn op de rechten van de persoon die betrokken is bij de mededeling van de gegevens;11° de modaliteiten voor de uitoefening van de rechten van de betrokkene bij de ontvanger;12° de frequentie van de gegevenscommunicatie;13° de duur van het protocol; 14° de sancties als de voorschriften niet nageleefd worden. § 2. Het protocol wordt aangenomen na de respectievelijke adviezen van de afgevaardigde voor de gegevensbescherming van de overheidsinstantie die de persoonsgegevens bewaart en, indien van toepassing, van de ontvanger. Deze adviezen worden als bijlage bij het protocol gevoegd.

Wanneer ten minste een van deze adviezen niet wordt opgevolgd door de voor de verwerking verantwoordelijken, wordt in de inleidende bepalingen van het protocol vermeld waarom het advies/de adviezen niet is/zijn opgevolgd.

De Regering publiceert het protocol op haar website. ".

Art. 9.In artikel 15 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in paragraaf 2, worden de leden 1 en 2 vervangen als volgt: "De technische, ecologische en economische haalbaarheidsstudie bevat: 1° het EPB-dossiernummer;2° het adres en de kadastrale referentie van het terrein, het gebouw of de betrokken EPB-unit;3° de naam, de voornaam, het woonadres, het identificatienummer in het Rijksregister van de natuurlijke personen of, bij gebreke daaraan, het identificatienummer bij de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid, het telefoonnummer, het e-mailadres van de auteur van de technische, ecologische en economische haalbaarheidsstudie of, indien van toepassing, van de EPB-verantwoordelijke, of;4° indien de personen bedoeld in 3° rechtspersonen zijn, hun handelsnaam, hun ondernemingsnummer en het adres van hun maatschappelijke zetel, alsook de naam, de voornaam en het e-mailadres van de wettelijke vertegenwoordigers;5° het erkenningsnummer van de auteur van de technische, ecologische en economische haalbaarheidsstudie of, in voorkomend geval, van de EPB-verantwoordelijke;6° de handtekening van de auteur van de technische, ecologische en economische haalbaarheidsstudie of, in voorkomend geval, van de EPB-verantwoordelijke;7° de lijst van de energiebehoeften waaraan voldaan moet worden en de energieverbruiken;8° een raming van de berekening van de technische dimensionering en de referentiegroottes alsook de werkhypotheses die voor die berekening gebruikt worden;9° in voorkomend geval, een evaluatie van de dwingende gebruiksvoorwaarden, meer bepaald in termen van onderhoud, beschikbaarheid en type overwogen brandstof;10° een evaluatie van de energiebesparingen;11° een schatting van de economische kosten en het rendement op investering. De Regering kan de inhoud van de technische, ecologische en economische haalbaarheidsstudie aanvullen en de vorm en de toepassingsmodaliteiten ervan bepalen. Ze mag de inhoud, de vorm en de modaliteiten voor de toepassing van de technische, ecologische en economische haalbaarheidsstudie bepalen naar gelang van de bestemming of van de grootte van het gebouw. "; 2° in paragraaf 3 wordt punt 2° vervangen door hetgeen volgt: "2° voor soortgelijke soorten gebouwen;".

Art. 10.In artikel 16 van hetzelfde decreet, gewijzigd bij het decreet van 17 december 2020Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/12/2020 pub. 03/02/2021 numac 2021200344 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van het decreet van 28 november 2013 betreffende de energieprestatie van gebouwen sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in § 1 worden de leden 1 en 2 vervangen als volgt: "De aanvankelijke EPB-aangifte bevat: 1° het EPB-dossiernummer;2° het adres en de kadastrale referentie van het terrein, het gebouw of de betrokken EPB-unit;3° de naam en voornaam van de EPB-aangever, de architect en de EPB-verantwoordelijke en, in voorkomend geval, de auteur van de technische, ecologische en economische haalbaarheidsstudie, of;4° indien de personen bedoeld in 3° rechtspersonen zijn, hun handelsnaam, hun ondernemingsnummer en het adres van hun maatschappelijke zetel, alsook de naam en de voornaam van de wettelijke vertegenwoordigers;5° het erkenningsnummer van de EPB-verantwoordelijke;6° een verklaring op erewoord van de EPB-aangever, de EPB-verantwoordelijke en de architect, indien zijn tussenkomst vereist wordt, waarbij zij bevestigen kennis te hebben genomen van de EPB-eisen en de elektromobiliteitseisen en van de toepasselijke sancties bij niet-inachtneming ervan;7° een omschrijving van de te treffen maatregelen waaruit blijkt dat het ontwerp aan de EPB-eisen en de elektromobiliteitseisen zal kunnen voldoen;8° een schatting van het verwachte resultaat van de berekening van de energieprestatie van het gebouw of de betrokken EPB-unit;9° desgevallend, de toestemming om een alternatieve berekeningsmethode aan te wenden;10° indien een technische, ecologische en economische haalbaarheidsstudie is verricht, de keuze van de technieken en voorzieningen overwogen naar gelang van de aanbevelingen vervat in die studie;11° de handtekening van de EPB-aangever, de architect en de EPB-verantwoordelijke; De Regering kan de inhoud van de aanvankelijke EPB-aangifte aanvullen. "; 2° in paragraaf 2 worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) lid 1 wordt vervangen door wat volgt: "De vereenvoudigde EPB-aangifte bevat : 1° het adres en de kadastrale referentie van het terrein, het gebouw of de betrokken EPB-unit;2° de naam, de voornaam, het woonadres, het identificatienummer in het Rijksregister van de natuurlijke personen of, bij gebreke daaraan, het identificatienummer bij de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid, het telefoonnummer, het e-mailadres van de EPB-aangever en, wanneer zijn tussenkomst vereist is, van de architect, of;3° indien de personen bedoeld in 2° rechtspersonen zijn, hun handelsnaam, hun ondernemingsnummer en het adres van hun maatschappelijke zetel, alsook de naam, de voornaam en het e-mailadres van de wettelijke vertegenwoordigers;4° een verklaring op erewoord van de EPB-aangever en van de architect, indien zijn tussenkomst vereist wordt, waarbij zij bevestigen kennis te hebben genomen van de EPB-eisen en de elektromobiliteitseisen en van de toepasselijke sancties bij niet-inachtneming ervan;5° een omschrijving van de te treffen maatregelen waaruit blijkt dat het ontwerp aan de EPB-eisen en de elektromobiliteitseisen voldoet;6° een schatting van het verwachte resultaat van de berekening van de energieprestatie van het gebouw of de betrokken EPB-unit;7° desgevallend, de toestemming om een alternatieve berekeningsmethode aan te wenden;8° de handtekening van de EPB-aangever en, in voorkomend geval, van de architect."; b) 2° tussen de leden 1 en 2 worden drie leden ingevoegd die als volgt luiden: "Wanneer de vereenvoudigde EPB-aangifte in de in artikel 14 bedoelde databank wordt ingeschreven, bevat zij ook de gegevens die nodig zijn om het EPB-proceduredossier te identificeren. In afwijking van het eerste lid, 2°, worden bij de inschrijving van de vereenvoudigde EPB-aangifte in de databank bedoeld in artikel 14, het woonadres, het identificatienummer in het rijksregister van de natuurlijke personen of bij de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid, het telefoonnummer en het e-mailadres van de EPB-aanvrager en de architect in de databank opgenomen en komen ze niet voor in de vereenvoudigde EPB-aangifte.

In afwijking van het eerste lid, 3°, worden bij de inschrijving van de vereenvoudigde EPB-aangifte in de databank bedoeld in artikel 14, het telefoonnummer en het e-mailadres van de wettelijke vertegenwoordigers in de databank opgenomen en komen ze niet voor in de vereenvoudigde EPB-aangifte. "; c) 2° in het tweede lid, dat het vijfde lid wordt, worden de woorden "specificeren en" ingevoegd tussen de woorden "De Regering kan de inhoud van de vereenvoudigde EPB-aangifte" en het woord "aanvullen"; ".

Art. 11.Artikel 17, § 1, van hetzelfde decreet, gewijzigd bij het decreet van 17 december 2020Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/12/2020 pub. 03/02/2021 numac 2021200344 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van het decreet van 28 november 2013 betreffende de energieprestatie van gebouwen sluiten, wordt gewijzigd als volgt: 1° lid 1 wordt vervangen door wat volgt : "De tijdelijke EPB-aangifte bevat: 1° het EPB-dossiernummer;2° het adres en de kadastergegevens van het gebouw of de betrokken EPB-unit;3° de naam en voornaam van de EPB-aangever, de architect en de EPB-verantwoordelijke;4° indien de personen bedoeld in 3° rechtspersonen zijn, hun handelsnaam, hun ondernemingsnummer en het adres van hun maatschappelijke zetel, alsook de naam en de voornaam van de wettelijke vertegenwoordigers;5° het erkenningsnummer van de EPB-verantwoordelijke;6° een omschrijving van de staat van het gebouw en van de getroffen maatregelen om aan de EPB-eisen en de elektromobiliteitseisen te voldoen;7° een omschrijving van de werken die nog uitgevoerd moeten worden om aan de EPB-eisen en de elektromobiliteitseisen te voldoen;8° een uiteenzetting van de wijze waarop de conclusies van de technische, ecologische en economische haalbaarheidsstudie in overweging genomen werden en, als ze niet gevolgd worden, de technische of sociaal-economische rechtvaardiging van dat besluit;9° een schatting van het verwachte resultaat van de berekening van de energieprestatie van het gebouw of de betrokken EPB-unit;10° de handtekening van de EPB-aangever en van de EPB-verantwoordelijke."; 2° in lid 2 worden de woorden "specificeren en" ingevoegd tussen de woorden "De Regering kan de inhoud van de definitieve EPB-aangifte" en het woord "aanvullen".

Art. 12.Artikel 18, § 1, van hetzelfde decreet, gewijzigd bij het decreet van 17 december 2020Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/12/2020 pub. 03/02/2021 numac 2021200344 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van het decreet van 28 november 2013 betreffende de energieprestatie van gebouwen sluiten, wordt gewijzigd als volgt: 1° lid 1 wordt vervangen door wat volgt : "De definitieve EPB-aangifte bevat: 1° het EPB-dossiernummer;2° het adres en de kadastrale referentie van het terrein, het gebouw of de betrokken EPB-unit;3° de naam en voornaam van de EPB-aangever, de architect en de EPB-verantwoordelijke en, in voorkomend geval, de auteur van de technische, ecologische en economische haalbaarheidsstudie, of;4° indien de personen bedoeld in 3° rechtspersonen zijn, hun handelsnaam, hun ondernemingsnummer en het adres van hun maatschappelijke zetel, alsook de naam en de voornaam van de wettelijke vertegenwoordigers;5° het erkenningsnummer van de EPB-verantwoordelijke en, in voorkomend geval, van de auteur van de technische, ecologische en economische haalbaarheidsstudie 6° een omschrijving van de getroffen maatregelen om aan de EPB-eisen te voldoen;7° een uiteenzetting van de wijze waarop de conclusies van de technische, ecologische en economische haalbaarheidsstudie in overweging genomen werden en, als ze niet gevolgd worden, de technische of sociaal-economische rechtvaardiging van dat besluit;8° het resultaat van de berekening van de energieprestatie van het gebouw of van de betrokken EPB-unit;9° de handtekening van de EPB-aangever de architect en de EPB-verantwoordelijke;"; 2° in lid 2 worden de woorden "specificeren en" ingevoegd tussen de woorden "De Regering kan de inhoud van de definitieve EPB-aangifte" en het woord "aanvullen".

Art. 13.In Titel 3, hoofdstuk III van hetzelfde decreet, gewijzigd bij het decreet van 17 december 2020Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/12/2020 pub. 03/02/2021 numac 2021200344 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van het decreet van 28 november 2013 betreffende de energieprestatie van gebouwen sluiten, wordt een artikel 18/1 ingevoegd, luidend als volgt: "

Art. 18/1.De Regering stelt een informatieblad op over de rechten en plichten van de personen die betrokken zijn bij het verzamelen en verwerken van de gegevens bedoeld in artikel 14, § 1, eerste lid, in het kader van de PEB- en elektromobiliteitsprocedures.

De Regering bepaalt de vorm en de inhoud van het informatieblad evenals de toepassingsmodaliteiten ervan. ".

Art. 14.In artikel 19 van hetzelfde decreet, gewijzigd bij het decreet van 17 december 2020Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/12/2020 pub. 03/02/2021 numac 2021200344 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van het decreet van 28 november 2013 betreffende de energieprestatie van gebouwen sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° paragraaf 2 wordt aangevuld met twee leden luidend als volgt: "De kennisgeving bevat minstens volgende inlichtingen: 1° het referentienummer van het EPB-dossier;2° het adres en de kadastrale referenties van het betrokken gebouw of van de EPB-unit;3° de naam, de voornaam en het erkenningsnummer van de EPB-verantwoordelijke;4° indien de personen bedoeld in 3° rechtspersonen zijn, hun handelsnaam, hun ondernemingsnummer en het adres van hun maatschappelijke zetel, alsook de naam en voornaam van de wettelijke vertegenwoordigers;5° de naam, voornaam en woonplaats van de overdrager, samen met zijn identificatienummer in het Rijksregister van de natuurlijke personen of, bij gebreke daaraan, zijn identificatienummer bij de Kruispuntbank van de sociale zekerheid, of;6° indien de overdrager een rechtspersoon is, zijn handelsnaam, zijn ondernemingsnummer, het adres van zijn maatschappelijke zetel, de naam en voornaam van de wettelijke vertegenwoordigers en, in voorkomend geval, van de contactpersonen, alsook alle andere informatie die nodig is om met hen in contact te treden;7° de naam, voornaam en woonplaats van de overdrager, samen met zijn identificatienummer in het Rijksregister van de natuurlijke personen of, bij gebreke daaraan, zijn identificatienummer bij de Kruispuntbank van de sociale zekerheid, of;8° indien de overdrager een rechtspersoon is, zijn handelsnaam, zijn ondernemingsnummer, het adres van zijn maatschappelijke zetel, de naam en voornaam van de wettelijke vertegenwoordigers en, in voorkomend geval, van de contactpersonen, alsook alle andere informatie die nodig is om met hen in contact te treden;9° de handtekening van de overdrager en van de EPB-verantwoordelijke. De Regering kan de inhoud van de kennisgeving aanvullen en de toepassingsmodaliteiten ervan specificeren. "; 2° tussen de leden 2 en 3 wordt een lid 2/1 ingevoegd dat als volgt luidt: " § 2/1.De in lid 2, vijfde lid, bedoelde informatie wordt verzameld en verwerkt voor de volgende doeleinden 1° het verwerken van de kennisgeving van overdracht van de vergunning;2° het uitvoeren van de controles bedoeld in Titel 6. De Regering wijst de ambtenaren en personeelsleden aan die voor de in lid 1 bedoelde doeleinden toegang hebben tot de in § 2, vijfde lid, bedoelde informatie.

De Regering bewaart de in § 2, vijfde lid, bedoelde informatie tot 31 december van het vijfde jaar volgend op het jaar waarin de EPB-procedure is beëindigd.

De Regering stelt de duur vast van de raadpleging en het gebruik van de informatie bedoeld in § 2, vijfde lid, rekening houdend met de duur die nodig is voor de in het eerste lid bedoelde doeleinden. ".

Art. 15.In artikel 20, § 4, van hetzelfde decreet, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° lid 1 wordt vervangen door wat volgt : "In de uitoefening van zijn functies verzamelt en behandelt de EPB-verantwoordelijke de nodige gegevens bedoeld in artikel 14, § 1, eerste lid, met behulp van de software verbonden aan de berekeningsmethode van de energieprestatie en de formulieren die hem ter beschikking worden gesteld.. "; 2° de paragraaf wordt aangevuld met vier leden, luidend als volgt: "Hij verzamelt, verwerkt en bewaart de in lid 1 bedoelde informatie uitsluitend met het oog op de uitvoering van zijn regelgevende taken. Hij bewaart de informatie bedoeld in artikel 14, § 1, eerste lid, 2°, niet langer dan de opname ervan in de EPB-databank.

Het is verboden de in lid 1 bedoelde informatie aan derden te verstrekken.

De modaliteiten voor de toepassing van dit artikel kunnen nader bepaald worden door de Regering. ".

Art. 16.In artikel 21 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) in 1° worden de woorden "verzamelt de nodige informatie en" ingevoegd tussen de woorden "1° hij" en de woorden "werkt de technische, ecologische en economische haalbaarheidsstudie uit";b) de paragraaf wordt aangevuld met een punt 3°, luidend als volgt: "3° hij verzamelt en verwerkt de nodige gegevens bedoeld in artikel 14, § 1, eerste lid."; c) 2° de paragraaf wordt aangevuld met vier leden, luidend als volgt: "Hij verzamelt, verwerkt en bewaart de in lid 1 bedoelde informatie uitsluitend met het oog op de uitvoering van zijn regelgevende taken. Hij bewaart de informatie bedoeld in artikel 14, § 1, eerste lid, 2°, niet langer dan de opname ervan in de EPB-databank.

Het is verboden de in lid 1 bedoelde informatie aan derden te verstrekken.

De Regering bepaalt de modaliteiten tot toepassing van dit artikel. ".

Art. 17.In artikel 23 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in paragraaf 1 wordt het tweede lid vervangen als volgt: "Vooraleer de aanvraag wordt ingediend, wordt de aanvankelijke EPB-aangifte door de EPB-aangever, de architect en de EPB-verantwoordelijke door middel van een elektronische handtekening ondertekend en door de EPB-verantwoordelijke geregistreerd en wordt de technische, ecologische en economische haalbaarheidsstudie door de erkende auteur door de erkende auteur geregistreerd in de databank bedoeld in artikel 14.Met de instemming van de erkende auteur kan de EPB-verantwoordelijke de technische, ecologische en economische haalbaarheidsstudie registreren in dezelfde databank als de aanvankelijke EPB-aangifte. "; 2° paragraaf 2 wordt vervangen als volgt: " § 2.Als de EPB-aangever acht dat zijn aanvraag geheel of gedeeltelijk in aanmerking kan komen voor één van de in artikel 10 bedoelde uitzonderingen op de EPB-eisen of voor één van de uitzonderingen op de elektromobiliteitseisen vastgesteld krachtens artikel 13/3, § 2, stelt hij een bewijsnota op waarin de toepasselijke uitzondering wordt vermeld.

Als de bewijsnota betrekking heeft op een deel van het project, wordt deze opgenomen in de aanvankelijke EPB-aangifte.

Als de bewijsnota betrekking heeft op het volledige project, wordt ze bij de vergunningsaanvraag gevoegd, in plaats van de technische, ecologische en economische haalbaarheidsstudie en de aanvankelijke EPB-aangifte.

De EPB-aangever die geen bewijsnota bij zijn aanvraag voegt ziet af van het voordeel van de uitzondering. "; 3° er worden de paragrafen 3, 4 en 5 ingevoegd, luidend als volgt: " § 3.De bewijsnota bevat op zijn minst de volgende gegevens: 1° het adres en de kadastrale referentie van het terrein, het gebouw of de betrokken EPB-unit;2° de nauwkeurige identificatie van het deel van het project waarop de uitzondering betrekking heeft;3° de informatie die nodig is om de toepasselijke uitzondering te verifiëren. Wanneer de uitzondering voor alle werkzaamheden geldt, bevat de bewijsnota, naast de in lid 1 bedoelde informatie, de volgende informatie: 1° de naam, de voornaam, het woonadres, het identificatienummer in het Rijksregister van de natuurlijke personen of, bij gebreke daaraan, het identificatienummer bij de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid van de EPB-aangever en van de architect indien zijn tussenkomst vereist wordt, en hun telefoonnummer en hun e-mailadres of;2° indien de personen bedoeld in 1° rechtspersonen zijn, hun handelsnaam, hun ondernemingsnummer en het adres van hun maatschappelijke zetel, de naam en voornaam van hun wettelijke vertegenwoordigers en, in voorkomend geval, hun contactpersonen, alsook alle andere informatie die nodig is om met hen in contact te treden. De in lid 1 en lid 2 bedoelde informatie wordt verzameld en verwerkt voor de volgende doeleinden: 1° het opstellen en de verbetering van proceduredocumenten met betrekking tot de EPB-eisen en de elektromobiliteitseisen voldoet;2° de uitoefening van de controles bedoeld in Titel 6;3° de verificatie, in het kader van de analyse van de samenstelling van het vergunningsaanvraagdossier, dat het project zal kunnen voldoen aan de EPB-eisen en elektromobiliteitseisen, overeenkomstig artikel 16, § 1, eerste lid, 7° ;4° het uitvoeren van onderzoek, statistieken en analyses met betrekking tot de energieprestaties van gebouwen;5° de bijstand die aan de betrokken personen wordt verleend om hen in staat te stellen hun verplichtingen na te komen. § 4. De Regering kan de inhoud van de bewijsnota aanvullen en de toepassingsmodaliteiten ervan specificeren.

De Regering bewaart de in § 3, lid 1 en lid 2, bedoelde informatie tot 31 december van het vijfde jaar volgend op het jaar waarin de EPB-procedure is beëindigd.

Na het verstrijken van de in lid 2 bedoelde termijn organiseert de Regering de vernietiging of anonimisering, ten behoeve van onderzoek, statistieken of analyses met betrekking tot de energieprestaties van gebouwen, van de in § , lid 1 en lid 2, bedoelde informatie. § 5. De in artikel 61 bedoelde ambtenaren en personeelsleden hebben toegang tot de in § 3, lid 1 en lid 2, bedoelde informatie die alleen betrekking heeft op gebouwen die op hun grondgebied gelegen zijn of onder hun rechtsbevoegdheid vallen, met het oog op de verwezenlijking van de in paragraaf 3, lid 3, 2° en 3°, bedoelde doeleinden.

De Regering wijst de andere ambtenaren en personeelsleden aan die toegang hebben tot de informatie, bedoeld in § 3, lid 1 en lid 2, met het oog op de verwezenlijking van de doeleinden, bedoeld in het § 3, derde lid, 2°, 3°, 4° en 5° De Regering bepaalt tot welke informatie de in lid 1 en lid 2 bedoelde personen toegang hebben en volgens welke modaliteiten.

De Regering stelt de duur vast van de raadpleging en het gebruik van de informatie rekening houdend met de duur die nodig is voor de in § 3, lid 3, bedoelde doeleinden. ".

Art. 18.Artikel 24 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "

Art. 24.De definitieve EPB-aangifte wordt ondertekend door de EPB-aangever, de architect en de EPB-verantwoordelijke door middel van een elektronische handtekening, en geregistreerd door de EPB-verantwoordelijke in de databank bedoeld in artikel 14 binnen twaalf maanden na ingebruikname van het gebouw of voltooiing van de werken en, in ieder geval, na afloop van de geldigheidsduur van de vergunning. ".

Art. 19.In artikel 25 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in paragraaf 1 wordt het tweede lid vervangen als volgt: Vooraleer de aanvraag wordt ingediend, wordt deze ondertekend door de EPB-aangever, de architect en de EPB-verantwoordelijke door middel van een elektronische handtekening en door de EPB-verantwoordelijke geregistreerd in de databank bedoeld in artikel 14. "; 2° paragraaf 2 wordt vervangen als volgt: " § 2.Als de EPB-aangever acht dat zijn aanvraag geheel of gedeeltelijk in aanmerking kan komen voor één van de in artikel 10 bedoelde uitzonderingen op de EPB-eisen of voor één van de uitzonderingen op de elektromobiliteitseisen vastgesteld krachtens artikel 13/3, § 2, stelt hij een bewijsnota op waarin de toepasselijke uitzondering wordt vermeld.

Als de bewijsnota betrekking heeft op een deel van het project, wordt deze opgenomen in de aanvankelijke EPB-aangifte.

Als de bewijsnota betrekking heeft op het volledige project, wordt ze bij de vergunningsaanvraag gevoegd, in plaats van de aanvankelijke EPB-aangifte.

De EPB-aangever die geen bewijsnota bij zijn aanvraag voegt ziet af van het voordeel van de uitzondering. "; 3° het artikel wordt aangevuld met de paragrafen 3, 4 en 5, luidend als volgt: " § 3.De bewijsnota bevat op zijn minst de volgende gegevens: 1° het adres en de kadastrale referentie van het terrein, het gebouw of de betrokken EPB-unit;2° de nauwkeurige identificatie van het deel van het project waarop de uitzondering betrekking heeft;3° de informatie die nodig is om de toepasselijke uitzondering te verifiëren. Wanneer de uitzondering voor alle werkzaamheden geldt, bevat de bewijsnota, naast de in lid 1 bedoelde informatie, de volgende informatie: 1° de naam, de voornaam, het woonadres, het identificatienummer in het Rijksregister van de natuurlijke personen of, bij gebreke daaraan, het identificatienummer bij de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid van de EPB-aangever en van de architect indien zijn tussenkomst vereist wordt, en hun telefoonnummer en hun e-mailadres of;2° indien de personen bedoeld in 1° rechtspersonen zijn, hun handelsnaam, hun ondernemingsnummer en het adres van hun maatschappelijke zetel, de naam en voornaam van hun wettelijke vertegenwoordigers en, in voorkomend geval, hun contactpersonen, alsook alle andere informatie die nodig is om met hen in contact te treden. De in lid 1 en lid 2 bedoelde informatie wordt verzameld en verwerkt voor de volgende doeleinden: 1° het opstellen en de verbetering van proceduredocumenten met betrekking tot de EPB-eisen en de elektromobiliteitseisen voldoet;2° de uitoefening van de controles bedoeld in Titel 6;3° de verificatie, in het kader van de analyse van de samenstelling van het vergunningsaanvraagdossier, dat het project zal kunnen voldoen aan de EPB-eisen en elektromobiliteitseisen, overeenkomstig artikel 16, § 1, eerste lid, 7° ;4° het uitvoeren van onderzoek, statistieken en analyses met betrekking tot de energieprestaties van gebouwen;5° de bijstand die aan de betrokken personen wordt verleend om hen in staat te stellen hun verplichtingen na te komen. § 4. De Regering kan de inhoud van de bewijsnota aanvullen en de toepassingsmodaliteiten ervan specificeren.

De Regering bewaart de in § 3, lid 1 en lid 2, bedoelde informatie tot 31 december van het vijfde jaar volgend op het jaar waarin de EPB-procedure is beëindigd.

Na het verstrijken van de in lid 2 bedoelde termijn organiseert de Regering de vernietiging of anonimisering, ten behoeve van onderzoek, statistieken of analyses met betrekking tot de energieprestaties van gebouwen, van de in § 3, lid 1 en lid 2, bedoelde informatie. § 5. De in artikel 61 bedoelde ambtenaren en personeelsleden hebben toegang tot de in § 3, lid 1 en lid 2, bedoelde informatie die alleen betrekking heeft op gebouwen die op hun grondgebied gelegen zijn of onder hun rechtsbevoegdheid vallen, om de in paragraaf 3, lid 3, 2° en 3°, bedoelde doeleinden te vervullen.

De Regering wijst de andere ambtenaren en personeelsleden aan die toegang hebben tot de informatie, bedoeld in § 3, lid 1 en lid 2, met het oog op de verwezenlijking van de doeleinden, bedoeld in het § 3, derde lid, 2°, 3°, 4° en 5° De Regering bepaalt tot welke informatie de in lid 1 en lid 2 bedoelde personen toegang hebben en volgens welke modaliteiten.

De Regering stelt de duur vast van de raadpleging en het gebruik van de informatie rekening houdend met de duur die nodig is voor de in § 3, lid 3, bedoelde doeleinden. ".

Art. 20.Artikel 26 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "

Art. 26.De definitieve EPB-aangifte wordt ondertekend door de EPB-aangever, de architect en de EPB-verantwoordelijke door middel van een elektronische handtekening en geregistreerd door de EPB-verantwoordelijke in de databank bedoeld in artikel 14 binnen twaalf maanden na voltooiing van de werken en, in ieder geval, na afloop van de geldigheidsduur van de vergunning. ".

Art. 21.Artikel 27 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "

Art. 27.§ 1. Als een vergunningsaanvraag gewone renovatiewerken of een bestemmingswijziging betreft, wordt de vereenvoudigde EPB-aangifte door de EPB-aangever bij het vergunningsaanvraagdossier gevoegd.

Vooraleer de aanvraag wordt ingediend, kan ze door de EPB-aangever ondertekend worden door middel van een elektronische handtekening en geregistreerd worden in de databank bedoeld in artikel 14. § 2. Als de EPB-aangever acht dat zijn aanvraag geheel of gedeeltelijk in aanmerking kan komen voor één van de in artikel 10 bedoelde uitzonderingen op de EPB-eisen of voor één van de uitzonderingen op de elektromobiliteitseisen vastgesteld krachtens artikel 13/3, § 2, stelt hij een bewijsnota op waarin de toepasselijke uitzondering wordt vermeld.

Als de bewijsnota betrekking heeft op een deel van het project, wordt deze opgenomen in de vereenvoudigde EPB-aangifte.

Wanneer de bewijsnota betrekking heeft op het volledige project, wordt in plaats van de vereenvoudigde EPB-aangifte een bewijsnota bijgevoegd waarin de toepasselijke uitzondering wordt vermeld.

De EPB-aangever die geen bewijsnota bij zijn aanvraag voegt ziet af van het voordeel van de uitzondering. § 3. De bewijsnota bevat op zijn minst de volgende gegevens: 1° het adres en de kadastrale referenties van het terrein, het gebouw of de betrokken;

EPB-unit; 2° de nauwkeurige identificatie van het deel van het project waarop de uitzondering betrekking heeft;3° de informatie die nodig is om de toepasselijke uitzondering te verifiëren.Wanneer de uitzondering voor alle werkzaamheden geldt, bevat de bewijsnota, naast de in lid 1 bedoelde informatie, de volgende informatie: 1° de naam, de voornaam, het woonadres, het identificatienummer in het Rijksregister van de natuurlijke personen of, bij gebreke daaraan, het identificatienummer bij de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid van de EPB-aangever en van de architect indien zijn tussenkomst vereist wordt, en hun telefoonnummer en hun e-mailadres of;2° indien de personen bedoeld in 1° rechtspersonen zijn, hun handelsnaam, hun ondernemingsnummer en het adres van hun maatschappelijke zetel, de naam en voornaam van hun wettelijke vertegenwoordigers en, in voorkomend geval, hun contactpersonen, alsook alle andere informatie die nodig is om met hen in contact te treden. De in lid 1 en lid 2 bedoelde informatie wordt verzameld en verwerkt voor de volgende doeleinden: 1° het opstellen en de verbetering van proceduredocumenten met betrekking tot de EPB-eisen en de elektromobiliteitseisen voldoet;2° de uitoefening van de controles bedoeld in Titel 6;3° de verificatie, in het kader van de analyse van de samenstelling van het vergunningsaanvraagdossier, dat het project zal kunnen voldoen aan de EPB-eisen en elektromobiliteitseisen, overeenkomstig artikel 16, § 1, eerste lid, 7° ;4° het uitvoeren van onderzoek, statistieken en analyses met betrekking tot de energieprestaties van gebouwen;5° de bijstand die aan de betrokken personen wordt verleend om hen in staat te stellen hun verplichtingen na te komen. § 4. De Regering kan de inhoud van de bewijsnota aanvullen en de toepassingsmodaliteiten ervan specificeren.

De Regering bewaart de in § 3, lid 1 en lid 2, bedoelde informatie tot 31 december van het vijfde jaar volgend op het jaar waarin de EPB-procedure is beëindigd.

Na het verstrijken van de in lid 2 bedoelde termijn organiseert de Regering de vernietiging of anonimisering, ten behoeve van onderzoek, statistieken of analyses met betrekking tot de energieprestaties van gebouwen, van de in § 3, lid 1 en lid 2, bedoelde informatie. § 5. De in artikel 61 bedoelde ambtenaren en personeelsleden hebben toegang tot de in § 3, lid 1 en lid 2, bedoelde informatie die alleen betrekking heeft op gebouwen die op hun grondgebied gelegen zijn of onder hun rechtsbevoegdheid vallen, om de in paragraaf 3, lid 3, 2° en 3°, bedoelde doeleinden te vervullen.

De Regering wijst de andere ambtenaren en personeelsleden aan die toegang hebben tot de informatie bedoeld in § 3, lid 1 en lid 2, met het oog op de verwezenlijking van de doeleinden, bedoeld in het § 3, derde lid, 2°, 3°, 4° en 5°.

De Regering bepaalt tot welke informatie de in lid 1 en lid 2 bedoelde personen toegang hebben en volgens welke modaliteiten.

De Regering stelt de duur vast van de raadpleging en het gebruik van de informatie rekening houdend met de duur die nodig is voor de in § 3, lid 3, bedoelde doeleinden. ".

Art. 22.In artikel 28 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in paragraaf 1 wordt tussen het eerste en het tweede lid een lid ingevoegd, luidend als volgt : "Een kopie van de tijdelijke EPB-aangifte wordt gestuurd naar elke potentiële koper of huurder die daarom vraagt. "; 2° in paragraaf 2 wordt lid 3 vervangen door hetgeen volgt: "De kennisgeving bevat minstens volgende inlichtingen: 1° het referentienummer van het EPB-dossier;2° het adres en de kadastrale referenties van het betrokken gebouw of van de EPB-unit;3° de naam, voornaam en woonplaats van de verkoper, samen met zijn identificatienummer in het Rijksregister van de natuurlijke personen of, bij gebreke daaraan, zijn identificatienummer bij de Kruispuntbank van de sociale zekerheid, of;4° indien de verkoper een rechtspersoon is, zijn handelsnaam, zijn ondernemingsnummer en het adres van zijn maatschappelijke zetel;5° de naam, voornaam en woonplaats van de koper, samen met zijn identificatienummer in het Rijksregister van de natuurlijke personen of, bij gebreke daaraan, zijn identificatienummer bij de Kruispuntbank van de sociale zekerheid, of;6° indien de koper een rechtspersoon is, zijn handelsnaam, zijn ondernemingsnummer en het adres van zijn maatschappelijke zetel;7° de handtekening van de verkoper en van de koper. De Regering wijst de ambtenaren en personeelsleden aan die toegang hebben tot de in lid 3 bedoelde informatie met het oog op de uitvoering van de in titel 6 bedoelde controles.

De Regering stelt de duur vast van de raadpleging en het gebruik van de informatie bedoeld in § 2, derde lid, en § 3, vierde lid, rekening houdend met de duur die nodig is voor de in het eerste lid bedoelde doeleinden.

De Regering kan de inhoud van de kennisgeving aanvullen en de toepassingsmodaliteiten ervan specificeren.

De Regering bewaart de in lid 3 bedoelde informatie tot 31 december van het vijfde jaar volgend op het jaar waarin de EPB-procedure is beëindigd.

Na het verstrijken van de in lid 7 bedoelde termijn organiseert de Regering de vernietiging of anonimisering, ten behoeve van onderzoek, statistieken of analyses met betrekking tot de energieprestaties van gebouwen, van de in lid 3 bedoelde informatie. ".

Art. 23.In artikel 30 van hetzelfde decreet wordt paragraaf 2 vervangen als volgt: " § 2. De EPB-certificaten bevatten: 1° de enige code van het certificaat;2° het adres en de kadastrale referentie van het gebouw of de EPB-unit;3° een buitenfoto van het gebouw ter identificatie van de betrokken EPB-unit;4° de naam en de voornaam adres van EPB-certificeerder, of;5° indien de EPB-certificeerder een rechtspersoon is, zijn handelsnaam, zijn ondernemingsnummer en het adres van zijn maatschappelijke zetel, alsook de naam en de voornaam van de wettelijke vertegenwoordigers;6° het erkenningsnummer van de EPB-certificeerder;7° de evaluatie van de energieprestatie van het gebouw of van een EPB-unit;8° referentiewaarden zoals de minimumeisen inzake energieprestatie;9° technisch haalbare aanbevelingen voor de kostenoptimale verbetering van een gebouw of EPB-unit die betrekking hebben op de gehele of gedeeltelijke renovatie van de bouwschil of van de technische systemen van het gebouw of van de EPB-unit, en de te treffen maatregelen om de aanbevelingen toe te passen;10° de plaats waar de betrokken persoon aanvullende informatie kan verkrijgen over de elementen vervat in het EPB-certificaat 11° in het geval bedoeld in artikel 35, de identificatie van de overheidsinstantie die het gebouw in gebruik heeft;12° de handtekening van de EPB-certificeerder; De in het eerste lid, 9°, bedoelde aanbevelingen en maatregelen zijn gericht op het bereiken van de doelstellingen van het renovatietraject van het gebouw of de EPB-unit, bepaald in overeenstemming met de renovatiestrategie bedoeld in artikel 8/1.

De in lid 2 bedoelde aanbevelingen en maatregelen omvatten een raming van de kosten van de werken.

De Regering bepaalt de toepassingsmodaliteiten van de leden 2 en. 3. ".

Art. 24.In artikel 31, § 1, van hetzelfde decreet wordt het derde lid vervangen als volgt: "Het gedeeltelijk verslag bevat op zijn minst de volgende gegevens: 1° de enige code van het gedeeltelijk verslag; 2° het adres en de kadastrale referenties van de gebouwen of eenheden waarop het gedeeltelijk verslag betrekking heeft;3° de naam en voornaam van de EPB-aangever of van EPB-verantwoordelijke, of;4° indien de in 3° bedoelde persoon een rechtspersoon is, zijn handelsnaam, zijn ondernemingsnummer en het adres van zijn maatschappelijke zetel;5° het erkenningsnummer van de EPB-certificeerder of EPB-verantwoordelijke;6° de handtekening van de EPB-certificeerder of EPB-verantwoordelijke; 7° de omschrijving van de in lid 1 bedoelde gemeenschappelijke installaties.".

Art. 25.Artikel 32 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "

Art. 32.§ 1. De Regering organiseert en beheert een databank die alle EPB-certificaten en alle gedeeltelijke verslagen alsmede de volgende gegevens bevat: 1° de gegevens die nodig zijn voor de evaluatie van de energieprestatie van een gebouw of van een EPB-unit;2° de naam, de voornaam, het woonadres, het identificatienummer in het Rijksregister van de natuurlijke personen of, bij gebreke daaraan, het identificatienummer bij de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid van de EPB-certificeerder en van de houder van een zakelijk recht op het gebouw, alsook alle andere informatie die nodig is om met hen contact op te nemen, of;3° indien de personen bedoeld in 2° rechtspersonen zijn, hun handelsnaam, hun ondernemingsnummer en het adres van hun maatschappelijke zetel, de naam en voornaam van de wettelijke vertegenwoordigers en, in voorkomend geval, de contactpersonen, alsook alle andere informatie die nodig is om met hen in contact te treden.4° in het in artikel 31 bedoelde geval, de handelsnaam, het ondernemingsnummer, het adres van de maatschappelijke zetel van de vereniging van de mede-eigenaars, de naam en voornaam van de wettelijke vertegenwoordigers en, in voorkomend geval, van de contactpersonen, alsook alle andere informatie die nodig is om met hen in contact te treden;5° in het geval bedoeld in artikel 35, de informatie die nodig is om de overheidsinstantie die het gebouw in gebruik heeft, te identificeren en er contact mee op te nemen. De in lid 1 bedoelde informatie wordt verzameld en verwerkt voor de volgende doeleinden: 1° het opstellen, verbeteren, bijwerken of vernieuwen van EPB-certificaten en gedeeltelijke verslagen;2° de informatiedoeleinden bedoeld in de artikelen 28, 34, § 4, en 39/1, § 1, lid 2;3° het uitvoeren van de controles bedoeld in de hoofdstukken IV en V van Titel 5;4° de uitoefening van de controles bedoeld in Titel 6;5° het uitvoeren van onderzoek, statistieken en analyses met betrekking tot de energieprestaties van gebouwen;6° de bijstand die aan de betrokken personen wordt verleend om hen in staat te stellen hun verplichtingen na te komen, alsook de uitvoering van overheidsbeleid om het bewustzijn te verhogen en actie te mobiliseren met betrekking tot klimaatkwesties;7° de verificatie van de energieprestatie van het gebouw of de EPB-unit met het oog op de financiering van de bouw, aankoop of energierenovatie ervan door middel van een krediet, alsook de naleving van de rapporteringsverplichtingen die van toepassing zijn op de kredietportefeuille van kredietgevers. § 2. De lijst van de informatie bedoeld in § 1, eerste lid, kan aangevuld worden door de Regering.

In afwijking van het tweede lid bedraagt de termijn gedurende dewelke de informatie bedoeld in § 1, eerste lid, 2°, 3°, 4° en 5°, wordt bewaard, ten hoogste 31 december van het vijfde jaar dat volgt op het jaar waarin de geldigheid van het EPB-certificaat of het gedeeltelijk verslag verstrijkt.

Na het verstrijken van de in de leden 2 en 3 bedoelde termijnen organiseert de Regering de vernietiging of anonimisering, ten behoeve van onderzoek, statistieken of analyses met betrekking tot de energieprestaties van gebouwen, van de in § 1, lid 1, bedoelde informatie. § 3. De EPB-certificeerders hebben toegang tot de in de databank opgeslagen informatie die alleen betrekking heeft op de gebouwen waarvoor zij worden aangewezen met het oog op de verwezenlijking van de in § 1, tweede lid, 1°, bedoelde doeleinden. § 4. De instrumenterende ambtenaren hebben toegang tot de in de databank opgeslagen informatie die alleen betrekking heeft op de gebouwen die te koop of te huur worden aangeboden en waarvoor zij worden aangewezen met het oog op de verwezenlijking van de in § 1, tweede lid, 2°, bedoelde doeleinden. § 5. De vastgoedmakelaars hebben toegang tot de in de databank opgeslagen informatie die alleen betrekking heeft op de gebouwen die te koop of te huur worden aangeboden en waarvoor zij worden aangewezen met het oog op de verwezenlijking van de in § 1, tweede lid, 2°, bedoelde doeleinden. § 6. De kandidaat-kopers of -huurders hebben toegang tot de in de databank opgeslagen informatie die alleen betrekking heeft op de gebouwen die te koop of te huur worden aangeboden met het oog op de verwezenlijking van de in § 1, tweede lid, 2°, bedoelde doeleinden. § 7. De houders van een zakelijk recht op het gebouw of de EPB-unit hebben toegang tot de in de databank opgenomen informatie die alleen betrekking heeft op de gebouwen waarop zij een zakelijk recht hebben, met het oog op de verwezenlijking van de in paragraaf 1, tweede lid, 2°, bedoelde doeleinden. § 8. De kredietgevers hebben toegang tot de in de databank opgeslagen informatie die alleen betrekking heeft op de gebouwen waarvoor zij tussenkomen, met het oog op de verwezenlijking van de in paragraaf 1, tweede lid, 7°, bedoelde doeleinden. § 9. De Regering wijst de andere ambtenaren en personeelsleden aan die toegang hebben tot de in de databank opgenomen informatie met het oog op de verwezenlijking van de in § 1, tweede lid, 2°, 3°, 4°, 5° en 6° bedoelde doeleinden.

De Regering specificeert de informatie waartoe de in §§ 3, 4, 5, 6, 7, 8 en 8 en in lid 1 bedoelde personen toegang hebben alsmede de modaliteiten voor toegang tot deze informatie.

De Regering stelt voor elk van de in §§ 2, 3, 4, 5, 6, 7 en 8 en in lid 1 bedoelde personen de duur vast van de raadpleging en het gebruik van de informatie, rekening houdend met de duur die nodig is voor de in § 1 bedoelde doeleinden. ".

Art. 26.In Titel 4, hoofdstuk I van hetzelfde decreet worden de artikelen 32/1 en 32/2 ingevoegd, luidend als volgt: "

Art. 32/1.§ 1. Voor de toepassing van artikel 32, § 1, lid 2, 5° en 6°, wordt de verstrekking van persoonsgegevens op grond van artikel 6.1, c) of e), van de AVG aan een andere overheidsinstantie of particuliere organisatie voor elk type verwerking geformaliseerd door een protocol tussen de oorspronkelijke verwerkingsverantwoordelijke en de ontvangende verwerkingsverantwoordelijke.

Dit protocol bepaalt onder meer : 1° de identificatie van de overheidsinstantie die de persoonsgegevens meedeelt en de identificatie van de ontvanger;2° de identificatie van de verantwoordelijke voor de verwerking binnen de overheidsinstantie die de gegevens meedeelt en de identificatie van de verantwoordelijke voor de verwerking binnen de ontvanger;3° de contactgegevens van de betrokken afgevaardigden voor de gegevensbescherming binnen de overheidsinstantie die de gegevens meedeelt en, in voorkomend geval, de contactgegevens van de ontvanger;4° de doeleinden waarvoor de persoonsgegevens worden meegedeeld;5° de categorieën persoonsgegevens die worden meegedeeld en hun formaat;6° de categorieën ontvangers;7° de rechtsgrondslag voor het verstrekken van de gegevens;8° de gebruikte communicatiemethoden om de gegevens door te geven;9° elke specifieke maatregel die de verstrekking van gegevens regelt in overeenstemming met het evenredigheidsbeginsel en de vereisten van gegevensbescherming vanaf de ontwerpfase en bij verstek;10° de wettelijke beperkingen die van toepassing zijn op de rechten van de betrokkene;11° de modaliteiten om de rechten van de betrokkene uit te oefenen bij de ontvanger; 12° de frequentie van de gegevenscommunicatie;13° de duur van het protocol; 14° de sancties als de voorschriften niet nageleefd worden. § 2. Het protocol wordt aangenomen na de respectievelijke adviezen van de afgevaardigde voor de gegevensbescherming van de overheidsinstantie die de persoonsgegevens bewaart en, indien van toepassing, van de ontvanger. Deze adviezen worden als bijlage bij het protocol gevoegd.

Wanneer ten minste een van deze adviezen niet wordt opgevolgd door de voor de verwerking verantwoordelijken, wordt in de inleidende bepalingen van het protocol vermeld waarom het advies/de adviezen niet is/zijn opgevolgd.

De Regering publiceert het protocol op haar website.

Art. 27.2. De Regering stelt een informatieblad op over de rechten en plichten van de personen die betrokken zijn bij het verzamelen en verwerken van de gegevens bedoeld in artikel 32, § 1, eerste lid, in het kader van de EPB-certificering.

De Regering bepaalt de vorm en de inhoud van het informatieblad evenals de toepassingsmodaliteiten ervan. ".

Art. 28.In artikel 34 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in paragraaf 1 wordt lid 1 vervangen door hetgeen volgt: "Om de kandidaat-kopers en de kandidaat-huurders in staat te stellen informatie te verkrijgen over de energieprestatie van een gebouw of een EPB-unit, moet iedereen die een gebouw of een EPB-unit te koop of te huur aanbiedt een EPB-certificaat hebben voordat het te koop of te huur wordt aangeboden.

In het geval bedoeld in lid 1wordt het EPB-certificaat toegezonden aan elke kandidaat-koper of -huurder die daarom verzoekt. "; 2° In paragraaf 3, vijfde lid, worden de woorden "een koper of" ingevoegd voor de woorden "een huurder" en worden de woorden "de koper of" ingevoegd voor de woorden "de huurder";3° in paragraaf 4 wordt het eerste lid vervangen door hetgeen volgt: "De Regering bepaalt de energieprestatie-indicator(en) en de in artikel 30, § 2, bedoelde informatie, die worden vermeld in alle advertenties betreffende de verkoop of verhuur van het gebouw of de EPB-unit.".

Art. 29.In artikel 38 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° lid 1 wordt vervangen door wat volgt : "In de uitoefening van hun functies en overeenkomstig het door de Regering opgemaakte protocol verzamelen en verwerken de EPB-certificeerders de in artikel 32, § 1, eerste lid, bedoelde gegevens die nodig zijn voor de toepassing van de software die gebruikt wordt bij de methode tot berekening van de energieprestatie, en die hen gratis ter beschikking wordt gesteld. "; 2° het artikel wordt aangevuld met vier leden, luidend als volgt: "De certificeerders verzamelen, verwerken en bewaren de in lid 1 bedoelde informatie uitsluitend met het oog op de uitvoering van hun regelgevende taken. De certificeerders bewaren de in artikel 32; § 1, lid 1, 2°, bedoelde informatie niet langer dan het tijdstip waarop deze in de databank is geregistreerd.

Het is verboden de in lid 1 bedoelde informatie aan derden te verstrekken.

De modaliteiten voor de toepassing van dit artikel kunnen nader bepaald worden door de Regering. ".

Art. 30.In artikel 39/1, ingevoegd bij het decreet van 17 december 2020Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/12/2020 pub. 03/02/2021 numac 2021200344 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van het decreet van 28 november 2013 betreffende de energieprestatie van gebouwen sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° paragraaf 1, eerste lid, wordt aangevuld door wat volgt: "6° het uitvoeren van onderzoek, statistieken en analyses met betrekking tot de energieprestaties van gebouwen;"; 2° in paragraaf 2 worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) lid 1 wordt vervangen door wat volgt: "Het gebouwenpaspoort bevat de volgende informatie: 1° het adres van het gebouw;2° de kadastrale perceelsidentificatie van het kadastraal patrimoniumperceel bedoeld in artikel 10 van het koninklijk besluit van 30 juli 2018Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 30/07/2018 pub. 09/10/2018 numac 2018013235 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende het aanleggen en bijhouden van de kadastrale documentatie en tot vaststelling van de modaliteiten voor het afleveren van kadastrale uittreksels type koninklijk besluit prom. 30/07/2018 pub. 06/03/2020 numac 2020040410 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende het aanleggen en bijhouden van de kadastrale documentatie en tot vaststelling van de modaliteiten voor het afleveren van kadastrale uittreksels. - Duitse vertaling sluiten betreffende het aanleggen en bijhouden van de kadastrale documentatie en tot vaststelling van de modaliteiten voor het afleveren van kadastrale uittreksels;3° de ligging, de aard en de beschrijving van het kadastraal perceel;4° ten aanzien van de houders van zakelijke rechten op het gebouw: a) hun naam, hun voornaam en hun identificatienummer in het Rijksregister van de natuurlijke personen of, bij gebreke daaraan, hun identificatienummer bij de Kruispuntbank van de sociale zekerheid, of;b) wanneer de houder van een zakelijk recht een rechtspersoon is, zijn handelsnaam, zijn ondernemingsnummer en het adres van zijn maatschappelijke zetel, alsook de naam en voornaam van zijn wettelijke vertegenwoordigers, hun identificatienummer in het Rijksregister van de natuurlijke personen of, bij gebreke daaraan, hun identificatienummer bij de Kruispuntbank van de sociale zekerheid;c) de aard van het (de) zakelijke recht(en);5° ten aanzien van personen die door een houder van een zakelijk recht gemachtigd zijn om aan te sluiten op het gebouwenpaspoort: a) hun naam, hun voornaam en hun identificatienummer in het Rijksregister van de natuurlijke personen of, bij gebreke daaraan, hun identificatienummer bij de Kruispuntbank van de sociale zekerheid, of;b) wanneer de personen die mogen aansluiten op het gebouwenpaspoort rechtspersonen zijn, hun handelsnaam, hun ondernemingsnummer en het adres van hun maatschappelijke zetel, alsook de naam en voornaam van de wettelijke vertegenwoordigers, hun identificatienummer in het Rijksregister van de natuurlijke personen of, bij gebreke daaraan, hun identificatienummer bij de Kruispuntbank van de sociale zekerheid;6° EPB-proceduredocumenten, systeembeoordelingsrapporten, EPB-certificaten en gedeeltelijke verslagen;7° de energieaudit of woningaudit met betrekking tot het gebouw. De gegevens bedoeld in lid 1, 1°, 2°, 3° en 4° worden in het gebouwenpaspoort bewaard tot 31 december van het jaar volgend op het jaar waarin het gebouw wordt vernietigd.

De gegevens bedoeld in lid 1, 5°, worden in het gebouwenpaspoort bewaard tot 31 december van het jaar waarin de houder van het zakelijk recht heeft aangesloten op het gebouwenpaspoort of, wanneer een houder van het zakelijk recht een persoon toegang verleent tot het gebouwenpaspoort, tot 31 december van het jaar waarin deze toelating wordt ingetrokken.

De gegevens bedoeld in lid 1, 6° en 7°, worden in het gebouwenpaspoort bewaard voor de duur van de aansluiting op het gebouwenpaspoort.

De Regering kan de inhoud van het gebouwenpaspoort aanvullen met alle andere informatie die nodig is om de in § 1, lid 2, bedoelde doeleinden te vervullen. "; b) het tweede lid wordt vervangen als volgt: "De Regering kan bepalen welke tools geïntegreerd kunnen worden in het gebouwenpaspoort om informatie, onderhoud en monitoring te bieden gedurende de levenscyclus van het gebouw."; 3° paragraaf 3 wordt vervangen als volgt: " § 3.De inhoud van het gebouwenpaspoort is toegankelijk voor elke houder van een zakelijk recht op het gebouw, voor personen die hij aanwijst en voor de autoriteit of personen aangewezen door de Regering om het gebouwenpaspoort te beheren.

Elke houder van een zakelijk recht heeft toegang tot de in § 2, lid 1 en lid 5, bedoelde informatie.

In afwijking van lid 2 heeft de houder van een zakelijk recht geen toegang tot het identificatienummer in het Rijksregister van de natuurlijke personen of tot het identificatienummer bij de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid van de personen bedoeld in paragraaf 2, eerste lid, 4° en 5°.

De door een houder van een zakelijk recht gemachtigde personen hebben toegang tot de in § 2, lid 1 en lid 5, bedoelde informatie In afwijking van lid 4 hebben de door een houder van een zakelijk recht gemachtigde personen geen toegang tot de volgende informatie: 1° het identificatienummer in het Rijksregister van de natuurlijke personen of het identificatienummer bij de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid van de personen bedoeld in paragraaf 2, eerste lid, 4° en 5° ;2° de naam en voornaam van de andere houders van een zakelijk recht dan de houder van een zakelijk recht die hen de toegangsmachtiging heeft verleend;3° de naam en de voornaam van de andere personen die gemachtigd zijn om het gebouwenpaspoort te raadplegen. De Regering wijst de ambtenaren en personeelsleden aan die toegang kunnen krijgen tot het gebouwenpaspoort, op uitdrukkelijk verzoek van een houder van een zakelijk recht, om hem een gedrukt exemplaar van de inhoud van het gebouwenpaspoort ter beschikking te stellen, of met het oog op het verlenen van technische bijstand.

De in lid 6 bedoelde ambtenaren en personeelsleden hebben uitsluitend met het oog op het technisch beheer van het gebouwenpaspoort toegang tot de in het gebouwenpaspoort opgenomen gegevens.

De Regering bepaalt de modaliteiten voor de toegang tot het gebouwenpaspoort bij de verkoop van het gebouw of bij elke andere akte tot aanwijzing, overdracht of oprichting van een zakelijk recht. "; 4° paragraaf 4 wordt vervangen als volgt: " § 4.De Regering bepaalt de modaliteiten voor het opstellen, bewaren, uitwisselen en wijzigen van de gegevens van het gebouwpaspoort, alsmede de technische en organisatorische maatregelen die zijn getroffen om de veiligheid van de gegevens in het gebouwenpaspoort te waarborgen. "; 5° paragraaf 5 wordt vervangen als volgt: " § 5.Na het verstrijken van de in de § 2, lid 2, lid 3 en lid 4 bedoelde termijnen organiseert de Regering de vernietiging of anonimisering, ten behoeve van onderzoek, statistieken of analyses met betrekking tot de energieprestaties van gebouwen, van de respectievelijk in § 2, lid 1, bedoelde informatie. ".

Art. 31.In artikel 43 van hetzelfde decreet wordt paragraaf 1 vervangen als volgt: " § 1. De Regering bepaalt de erkenningsprocedures met inachtneming van de volgende elementen: 1° de erkenningsaanvragen worden bij de Regering ingediend;2° de aanvrager maakt gebruik van het formulier dat daartoe door de Regering is opgemaakt. De erkenningsaanvraag bevat minstens de volgende gegevens: 1° de naam, de voornaam, het woonadres, he telefoonnummer en het e-mailadres van de aanvrager samen met zijn identificatienummer in het Rijksregister van de natuurlijke personen of, bij gebreke daaraan, zijn identificatienummer bij de Kruispuntbank van de sociale zekerheid, of; 2° indien de aanvrager een rechtspersoon is, zijn handelsnaam, zijn ondernemingsnummer, het adres van zijn maatschappelijke zetel, alsook de naam, de voornaam, het telefoonnummer en het e-mailadres van de wettelijke vertegenwoordigers en, in voorkomend geval, van de contactpersonen;3° indien de aanvrager een rechtspersoon is, de naam, voornaam en het erkenningsnummer van de natuurlijke personen die deel uitmaken van het personeel, aangestelden of mandatarissen van de rechtspersoon overeenkomstig artikel 40, § 1, tweede lid, 41, § 1, tweede lid, of 42, § 1, tweede lid;4° de informatie die nodig is om na te gaan of aan de voorwaarden voor de toekenning van de erkenning is voldaan;5° de handtekening van de aanvrager. De aanvrager vermeldt in zijn aanvraag het adres, het telefoonnummer en het e-mailadres dat hij op de in artikel 45 bedoelde officiële lijst vermeld wil zien.

De Regering kan de inhoud van de erkenningsaanvraag aanvullen. ".

Art. 32.Artikel 45 van hetzelfde decreet wordt aangevuld met twee leden luidend als volgt: "De in lid 1 bedoelde lijst bevat de volgende informatie: 1° in het geval van natuurlijke personen, de naam, voornaam en erkenningsnummer van elke erkende persoon, of;2° in het geval van rechtspersonen, de handelsnaam, het adres van de maatschappelijke zetel en het erkenningsnummer van elke erkende persoon;3° de informatie bedoeld in artikel 43, § 1, derde lid. De Regering kan de inhoud van de in lid 1 bedoelde lijst aanvullen en bepalen hoe deze wordt gepubliceerd. ".

Art. 33.In Titel 5, Hoofdstuk II, van hetzelfde decreet wordt een artikel 45/1 ingevoegd, luidend als volgt: "

Art. 45/1.De Regering stelt een informatieblad op over de rechten en plichten van de personen die betrokken zijn bij het verzamelen en verwerken van de gegevens bedoeld in artikel 49/1, § 1, eerste lid, in het kader van de erkenningsprocedures en de procedures voor de controle van de erkende personen.

De Regering bepaalt de vorm en de inhoud van het informatieblad evenals de toepassingsmodaliteiten ervan. ".

Art. 34.In artikel 47 van hetzelfde decreet wordt paragraaf 1 vervangen als volgt: " § 1. De Regering bepaalt de erkenningsprocedures met inachtneming van de volgende elementen: 1° de erkenningsaanvraag van de opleidingscentra wordt bij de Regering ingediend;2° de aanvrager maakt gebruik van het formulier dat daartoe door de Regering is opgemaakt. De erkenningsaanvraag bevat minstens de volgende gegevens: 1° de handelsnaam, het ondernemingsnummer en het adres van de maatschappelijke zetel van het opleidingscentrum, alsook de naam, de voornaam, het telefoonnummer en het e-mailadres van de wettelijke vertegenwoordigers; 2° de naam, de voornaam, het telefoonnummer en het e-mailadres van de personen die verantwoordelijk zijn voor de opleidingen en examens;3° de naam, de voornaam en het erkenningsnummer van de leden van het bevoegd onderwijzend personeel bedoeld in artikel 46, § 2, eerste lid, 3° ;4° de informatie die nodig is om na te gaan of aan de voorwaarden voor de toekenning van de erkenning is voldaan;5° de handtekening van de personen bedoeld in 1°, 2° en 3°. De aanvrager vermeldt in zijn aanvraag het adres, het telefoonnummer en de e-mailadressen die hij op de in artikel 49 bedoelde officiële lijst vermeld wil zien.

De Regering kan de inhoud van de erkenningsaanvraag aanvullen. ".

Art. 35.Artikel 49 van hetzelfde decreet wordt aangevuld met twee leden luidend als volgt: "De in lid 1 bedoelde lijst bevat de volgende informatie: 1° de handelsnaam, het adres van de maatschappelijke zetel en het erkenningsnummer van het erkende opleidingscentrum;2° de informatie bedoeld in artikel 47, § 1, derde lid. De Regering kan de inhoud van de in lid 1 bedoelde lijst aanvullen en bepalen hoe deze wordt gepubliceerd. ".

Art. 36.In Titel 5 van hetzelfde decreet wordt een hoofdstuk III/1 ingevoegd, dat artikel 49/1 omvat, luidend als volgt: "Hoofdstuk III/1 - Databank betreffende de erkenningen

Art. 37.1. § 1. De Regering zet een databank op met de informatie die nodig is om kandidaten voor de erkenning en erkende personen te identificeren en met hen contact op te nemen, en met de informatie die nodig is om na te gaan of aan de voorwaarden voor het verkrijgen en uitoefenen van een erkenning wordt voldaan.

De databank bevat de informatie die is verzameld door middel van de aanvraagformulieren voor een erkenning bedoeld in artikel 43, § 1, leden 2 en 3, en artikel 47, § 1, leden 2 en 3, alsmede de verleende erkenningsnummers.

De in lid 1 en lid 2 bedoelde informatie wordt verzameld en verwerkt voor de volgende doeleinden: 1° de opvolging van de erkenningsaanvragen;2° het publiceren en bijwerken van de in artikel 45 bedoelde lijst van erkende EPB-beheerders, opstellers van technische, milieutechnische en economische haalbaarheidsstudies en EPB-certificeerders en de in artikel 49 bedoelde lijst van erkende opleidingscentra;3° het organiseren van de permanente opleidingen bedoeld in artikel 50;4° het uitvoeren van de controles bedoeld in Titel 5, hoofdstukken IV, V en VI; 5° het uitvoeren van de controles bedoeld in Titel 6; 6° het uitvoeren van onderzoek, statistieken en analyses met betrekking tot de EPB-reglementering;7° de bijstand die aan de betrokken personen wordt verleend om hen in staat te stellen hun verplichtingen na te komen. § 2. De lijst van de informatie bedoeld in § 1, lid 1 en lid 2 kan aangevuld worden door de Regering.

Indien de erkenningsaanvraag onvolledig is, bewaart de Regering de gegevens bedoeld in lid 1, eerste en tweede lid, en § 1, tweede lid, in de databank tot 31 december van het derde jaar dat volgt op het jaar waarin de lijst van ontbrekende documenten bedoeld in § 2, derde lid, van het decreet, werd meegedeeld.

Wanneer de erkenning wordt verleend, bewaart de Regering de in § 1, lid 1 en lid 2, en in § 1, lid 2, bedoelde informatie in de databank gedurende de geldigheidsduur van de erkenning en, in geval van beëindiging of intrekking van de erkenning, tot 31 december van het derde jaar dat volgt op het jaar waarin de erkenning werd beëindigd of waarin tegen de beslissing tot intrekking van de erkenning geen beroep meer mogelijk is.

In afwijking van lid 4 bewaart de Regering, wanneer de erkenning op verzoek van de erkende persoon wordt beëindigd, de in § 1, lid 1 en 2, en § 1, lid 2, bedoelde informatie in de databank tot uiterlijk 31 december van het jaar dat volgt op het jaar waarin de beslissing tot vrijwillige intrekking van de erkenning is ondertekend.

Na het verstrijken van de in de leden 3, 4 en 5 bedoelde termijnen organiseert de Regering de vernietiging of anonimisering, ten behoeve van onderzoek, statistieken of analyses met betrekking tot de EPB-reglementering, van de in § 1, lid 1 en lid 2, bedoelde informatie. § 3. De Regering wijst de ambtenaren en personeelsleden aan die toegang hebben tot de in de databank opgenomen informatie met het oog op de verwezenlijking van de in § 1, derde `lid, bedoelde doeleinden.

De Regering stelt de duur vast van de raadpleging en het gebruik van de informatie bedoeld in § 1, lid 1 en lid 2, rekening houdend met de duur die nodig is voor de in het eerste lid bedoelde doeleinden. ".

Art. 38.In artikel 53 van hetzelfde decreet wordt het eerste lid aangevuld met de woorden: ", de persoon die het document besteld heeft, in te lichten over de fout en hem de gecorrigeerde versie te verstrekken. ".

Art. 39.In artikel 55, 2°, van hetzelfde Wetboek wordt het getal "37" vervangen door het getal "38";

Art. 40.In artikel 59 van hetzelfde decreet, gewijzigd bij het decreet van 17 december 2020Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/12/2020 pub. 03/02/2021 numac 2021200344 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van het decreet van 28 november 2013 betreffende de energieprestatie van gebouwen sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in 3° worden de woorden ", het niet mee te delen aan de kandidaat-koper of -huurder" ingevoegd tussen de woorden "het niet aan te plakken" en de woorden "of dat de indicator(en) niet vermeld";2° het artikel wordt aangevuld met de punten 5° en 6°, luidend als volgt: "5° het feit dat een bewijskrachtig document in toepassing van artikel 51, lid 2, niet wordt verstrekt; "6° het feit dat een document in toepassing van artikel 53, lid 1, niet wordt verbeterd; ".

Art. 41.In hetzelfde decreet wordt een Titel 6/1 die de artikelen 65/1 en 65/2 bevat, ingevoegd, luidend als volgt: "Titel 6/1 - Databank betreffende de controles

Art. 42.1. § 1. De Regering is bezig met het opzetten van een databank die de documenten betreffende de controleprocedures evenals de volgende gegevens bevat: 1° de informatie waarmee het controledossier en de vastgestelde inbreuk kunnen worden geïdentificeerd en, in voorkomend geval, de informatie met betrekking tot reeds genomen sanctiebeslissingen en ingestelde beroepen;2° de naam, voornaam en hoedanigheid van de ambtenaren van de administratie die betrokken zijn bij de controleprocedure;3° de naam, voornaam, woonadres, telefoonnummer en e-mailadres van de vermeende dader(s), samen met hun identificatienummer in het Rijksregister van de natuurlijke personen of, bij gebreke daaraan, zijn identificatienummer bij de Kruispuntbank van de sociale zekerheid, of;4° indien de personen bedoeld in 3° rechtspersonen zijn, hun handelsnaam, hun ondernemingsnummer en het adres van hun maatschappelijke zetel, alsook de naam, de voornaam, het telefoonnummer en het e-mailadres van de wettelijke vertegenwoordigers;5° de naam, voornaam, woonplaats, telefoonnummer en e-mailadres van de persoon of personen die de in 3° en 4° bedoelde personen vertegenwoordigen of bijstaan;6° in voorkomend geval, de naam, voornaam, woonplaats, telefoonnummer en e-mailadres van de persoon of personen die een klacht over de geconstateerde inbreuk heeft/hebben ingediend;7° in voorkomend geval, de naam, voornaam, woonplaats, telefoonnummer en e-mailadres van de persoon of personen die bij de controleprocedure betrokken is/zijn; De in lid 1 bedoelde informatie wordt verzameld en verwerkt voor de volgende doeleinden: de uitoefening van de controles bedoeld in Titel 5, hoofdstukken IV en V; 2° de uitoefening van de controles bedoeld in Titel 6; 3° het uitvoeren van onderzoek, statistieken en analyses met betrekking tot de EPB-reglementering § 2.De lijst van de informatie bedoeld in § 1, eerste lid kan aangevuld worden door de Regering.

De Regering bewaart de in § 1, lid 1 en lid 2, bedoelde informatie tot 31 december van het derde jaar volgend op het jaar waarin tegen de beslissing inzake de sanctie geen beroep meer mogelijk is.

Na het verstrijken van de in lid 2 bedoelde termijnen organiseert de Regering de vernietiging of anonimisering, ten behoeve van onderzoek, statistieken of analyses met betrekking tot de EPB-reglementering, van de in § 1, lid 1, bedoelde informatie. § 3. De in artikel 61 bedoelde ambtenaren en personeelsleden hebben toegang tot de in de databank opgeslagen informatie die uitsluitend betrekking heeft op gebouwen die zich op hun grondgebied of onder hun rechtsbevoegdheid bevinden met het oog op de verwezenlijking van de in § 1, tweede lid, 4° en 2°, bedoelde doeleinden.

De Regering wijst de andere ambtenaren en personeelsleden aan die toegang hebben tot de in de databank opgenomen informatie met het oog op de verwezenlijking van de in § 1, tweede lid, 1°, 2°, 4°, 5° en 3° bedoelde doeleinden.

De Regering bepaalt tot welke informatie de in lid 1 en lid 2 bedoelde personen toegang hebben en volgens welke modaliteiten.

De Regering stelt de duur vast van de raadpleging en het gebruik van de informatie bedoeld in § 1, lid 1, rekening houdend met de duur die nodig is voor de in § 1, lid 2, bedoelde doeleinden.

Art. 43.2. De Regering stelt een informatieblad op over de rechten en plichten van de personen die betrokken zijn bij het verzamelen en verwerken van de gegevens bedoeld in artikel 65/1, § 1, eerste lid, in het kader van de controleprocedures bedoeld in de hoofdstukken IV en V van Titel 5 en in Titel 6, of in het kader van het uitvoeren van onderzoek, statistieken en analyses met betrekking tot de EPB-reglementering. ".

Art. 44.Dit decreet treedt in werking de dag van bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad.

In afwijking van het eerste lid treden de artikelen 17, 1°, 18, 19, 1°, 20 en 21, voor zover zij betrekking hebben op het elektronische karakter van de handtekening, in werking op de door de Regering bepaalde datum.

Vóór de in lid 2 bedoelde datum worden de documenten met de hand ondertekend.

Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Namen, 28 maart 2024.

De Minister-President, E. DI RUPO De Vice-Minister-President en Minister van Economie, Buitenlandse Handel, Onderzoek, Innovatie, Digitale Technologieën, Ruimtelijke Ordening, Landbouw, het "IFAPME", en de Vaardigheidscentra, W. BORSUS De Vice-Minister-President en Minister van Klimaat, Energie, Mobiliteit en Infrastructuren, Ph. HENRY De Vice-Minister-President en Minister van Werk, Vorming, Gezondheid, Sociale Actie en Sociale Economie, Gelijke Kansen en Vrouwenrechten, Ch. MORREALE De Minister van Ambtenarenzaken, Informatica, Administratieve Vereenvoudiging, belast met Kinderbijslag, Toerisme, Erfgoed en Verkeersveiligheid, V. DE BUE De Minister van Huisvesting, Plaatselijke Besturen en Stedenbeleid, Ch. COLLIGNON De Minister van Begroting en Financiën, Luchthavens en Sportinfrastructuren, A. DOLIMONT De Minister van Leefmilieu, Natuur, Bossen, Landelijke Aangelegenheden en Dierenwelzijn, C. TELLIER _______ Nota (1) Zitting 2023-2024. Stukken van het Waals Parlement, 1640 (2023-2024) Nrs. 1 tot 5 Volledig verslag, plenaire zitting van 27 maart 2024 Bespreking.

Stemming.


^