gepubliceerd op 19 maart 2025
Decreet over emissiemonitoring van wegvoertuigen
21 FEBRUARI 2025. - Decreet over emissiemonitoring van wegvoertuigen (1)
Het VLAAMS PARLEMENT heeft aangenomen en Wij, REGERING, bekrachtigen hetgeen volgt: Decreet over emissiemonitoring van wegvoertuigen
HOOFDSTUK 1. - Inleidende bepalingen
Artikel 1.Dit decreet regelt een gewestaangelegenheid.
Art. 2.In dit decreet wordt verstaan onder: 1° emissiemonitoring: de controle van de emissies van een motorvoertuig tijdens gebruik aan de hand van al dan niet automatische metingen;2° aanhangwagen: een niet-zelfaangedreven voertuig op wielen dat is ontworpen en gebouwd om door een motorvoertuig te worden getrokken;3° algemene verordening gegevensbescherming: verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;4° certificaat van overeenstemming: het document dat door de fabrikant wordt afgegeven en dat certificeert dat een geproduceerd voertuig in overeenstemming is met het goedgekeurde type voertuig en voldoet aan alle regelgevingshandelingen die van toepassing waren op het moment van productie;5° Departement Mobiliteit en Openbare Werken: het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, vermeld in artikel 28, § 1, van het besluit van 3 juni 2005 van de Vlaamse Regering met betrekking tot de organisatie van de Vlaamse administratie;6° emissies: uitlaat-, verdampings- of niet-uitlaatemissies;7° erkende instelling: een instelling die erkend is conform het koninklijk besluit van 23 december 1994Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 23/12/1994 pub. 27/04/2007 numac 2007000233 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit nr. 53 met betrekking tot de bijzondere regeling van belastingheffing over de winstmarge voor gebruikte goederen, kunstvoorwerpen, voorwerpen voor verzamelingen en antiquiteiten. - Duitse vertaling sluiten tot vaststelling van de erkenningsvoorwaarden en de regeling van de administratieve controle van de instellingen belast met de controle van de in het verkeer gebrachte voertuigen;8° fabrikant: een natuurlijke of rechtspersoon die verantwoordelijk is voor alle aspecten van de typegoedkeuring van een voertuig, systeem, onderdeel of technische eenheid of van de individuele goedkeuring van een voertuig, of voor de vergunningsprocedure voor voertuigdelen en uitrustingsstukken, voor het waarborgen van de overeenstemming van de productie en voor aangelegenheden over markttoezicht voor geproduceerde voertuigen, systemen, onderdelen, technische eenheden, voertuigdelen en uitrustingsstukken, ongeacht of die persoon wel of niet direct betrokken is bij alle fasen van het ontwerp en de bouw van het voertuig, het systeem, het onderdeel of de technische eenheid in kwestie;9° koninklijk besluit van 15 maart 1968Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 16/03/2005 numac 2005000019 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de motorvoertuigen en hun aanhangwagens moeten voldoen. - Duitse vertaling type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 03/06/2014 numac 2014014295 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten: het koninklijk besluit van 15 maart 1968Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 16/03/2005 numac 2005000019 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de motorvoertuigen en hun aanhangwagens moeten voldoen. - Duitse vertaling type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 03/06/2014 numac 2014014295 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen;10° markttoezicht: de activiteiten en maatregelen van de markttoezichtautoriteiten om ervoor te zorgen dat voertuigen, systemen, onderdelen, technische eenheden, voertuigdelen en uitrustingsstukken die op de markt worden aangeboden, voldoen aan de voorschriften van de toepasselijke harmonisatiewetgeving van de Europese Unie en geen gevaar opleveren voor de gezondheid, de veiligheid, het milieu of andere aspecten van de bescherming van het openbaar belang;11° markttoezichtautoriteit: de autoriteit die verantwoordelijk is of de autoriteiten die verantwoordelijk zijn om markttoezicht op het grondgebied van België uit te oefenen;12° motor- en bromfietsen: een motorfiets, bromfiets, driewielers en vierwielers als vermeld in artikel 1, § 1, lid 1, 2, 3 en 4, van het koninklijk besluit van 10 oktober 1974Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 10/10/1974 pub. 25/09/2013 numac 2013000563 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de bromfietsen, de motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de bromfietsen, de motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen;13° motorvoertuig: een motorvoertuig als vermeld in artikel 1, § 2, 41°, van het koninklijk besluit van 15 maart 1968Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 16/03/2005 numac 2005000019 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de motorvoertuigen en hun aanhangwagens moeten voldoen. - Duitse vertaling type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 03/06/2014 numac 2014014295 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten;14° niet-uitlaatemissies: de emissies die geen uitlaatemissies en verdampingsemissies zijn, die het gevolg zijn van mechanische wrijving of slijtage, waaronder van remmen en banden;15° probleemvoertuig: een motorvoertuig dat niet langer conform is aan zijn certificaat van overeenstemming of dat significant meer uitstoot dan een gewoon voertuig van dezelfde categorie en vergelijkbare klasse;16° technische voertuiggegevens: al de gegevens die verbonden zijn aan de technische specificaties van een bepaald voertuig;17° typegoedkeuring: de procedure waarbij een goedkeuringsinstantie certificeert dat een type voertuig, systeem, onderdeel of technische eenheid voldoet aan de toepasselijke bestuursrechtelijke bepalingen en technische voorschriften;18° uitlaatemissies: de uitstoot van verontreinigende gassen en deeltjes via de uitlaatpijp van het voertuig;19° verdampingsemissies: de koolwaterstofdampen die uit het brandstofopslag- of brandstoftoevoersysteem van een motorvoertuig weglekken en die geen uitlaatemissies zijn;20° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;21° Vlaamse Belastingdienst: het intern verzelfstandigd agentschap opgericht bij het besluit van de Vlaamse Regering van 11 juni 2004Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 11/06/2004 pub. 27/07/2004 numac 2004036227 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Besluit van de Vlaamse regering tot oprichting van het agentschap Vlaamse Belastingdienst sluiten tot oprichting van het agentschap Vlaamse Belastingdienst;22° Vlaamse Milieumaatschappij: het intern verzelfstandigd agentschap, opgericht bij decreet van 7 mei 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/05/2004 pub. 11/06/2004 numac 2004035927 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Decreet tot wijziging van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, tot aanvulling ervan met een titel Agentschappen en tot wijziging van diverse andere wetten en decreten sluiten tot wijziging van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, tot aanvulling ervan met een titel Agentschappen en tot wijziging van diverse andere wetten en decreten;23° voertuig: een motorvoertuig of een aanhangwagen daarvan en motor- en bromfietsen;24° titularis: de natuurlijke of rechtspersoon op wiens naam het voertuig is ingeschreven. HOOFDSTUK 2. - Emissiemonitoring
Art. 3.§ 1. In dit artikel wordt verstaan onder: 1° opvolgingsonderzoek: onderzoek om de evolutie op te volgen van indicatoren rond milieuprestaties van de vloot.Het gaat over indicatoren die uit emissiemonitoring kunnen afgeleid worden; 2° beleidsrelevant onderzoek: onderzoek om inzicht te verhogen met het oog op het evalueren, vernieuwen of verbeteren van beleid (bijvoorbeeld milieu- en mobiliteitsbeleid);3° gedeeltelijke keuring: een technische keuring als vermeld in artikel 23bis van het koninklijk besluit van 15 maart 1968Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 16/03/2005 numac 2005000019 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de motorvoertuigen en hun aanhangwagens moeten voldoen. - Duitse vertaling type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 03/06/2014 numac 2014014295 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten. § 2. Emissiemonitoring wordt ingezet voor een of meer van de volgende doeleinden: 1° toezicht op en handhaving van de naleving van emissiegerelateerde technische voertuigeisen door de titularissen van een bepaald voertuig;2° toezicht op en handhaving van de naleving van emissiegerelateerde eisen door fabrikanten van motorvoertuigen;3° opvolgingsonderzoek en beleidsrelevant onderzoek uitvoeren met inbegrip van milieukwaliteitsmodellering of voor historische, statistische of wetenschappelijke doeleinden op basis van voertuigemissiemetingen;4° opsporen van de titularissen van probleemvoertuigen met het oog op de uitvoering van een gedeeltelijke keuring;5° oproepen van de titularissen van probleemvoertuigen met het oog op de uitvoering van een gedeeltelijke keuring.
Art. 4.§ 1. Om de doeleinden, vermeld in artikel 3, te vervullen, kan een emissiemonitoring uitgevoerd worden aan de hand van nummerplaatherkenning, al dan niet met automatisch werkende toestellen. § 2. De toestellen, vermeld in het eerste lid, kunnen: 1° vast op een plaats worden opgesteld;2° voor een beperkte tijd vast op een plaats worden opgesteld;3° tijdens de observatie worden verplaatst;4° mobiel worden ingezet. Onverminderd de door haar toegestane delegaties kan de Vlaamse Regering de volgende specifieke bepalingen vastleggen inzake de inzet van toestellen voor de automatische nummerplaatherkenning, vermeld in paragraaf 1: 1° de verschillende types van deze toestellen, die noodzakelijk zijn om de doeleinden, vermeld in artikel 3, te vervullen;2° in het geval van vaste opstellingen van dergelijke toestellen: hun plaatsing;3° in het geval van mobiele implementaties van dergelijke toestellen: de perimeter waarin zij kunnen geplaatst of verplaatst kunnen worden. § 3. De toepassing van automatische nummerplaatherkenning wordt aangekondigd op een van volgende wijzen: 1° een bord dat als opschrift "cameratoezicht emissiemonitoring" heeft of waarop een pictogram is afgebeeld om aan te duiden dat er cameratoezicht met automatische nummerplaatherkenning is;2° in voorkomend geval een aanduiding over de emissiemonitoring door toestellen die tijdens de observatie worden verplaatst, in de vorm van een pictogram of het opschrift "cameratoezicht emissiemonitoring", aangebracht op het voertuig waarop het toestel is gemonteerd;3° in voorkomend geval een ander informatiekanaal dat ingesteld is door de verwerkingsverantwoordelijke om de burgers duidelijk te informeren over de verwerking van hun persoonsgegevens. Het model van het pictogram, vermeld in het eerste lid, 1° en 2°, wordt door de Vlaamse Regering bepaald.
Art. 5.§ 1. In dit artikel wordt verstaan onder metadata: de gegevens die beschrijven wat de inhoud en de frequentie van actualisering van de authentieke gegevensbron is, en op welke technische wijze die bron benaderd en ontsloten kan worden. § 2. De volgende voertuig- en emissiegegevens worden door de toestellen, vermeld in artikel 4, gemeten en geregistreerd: 1° de nummerplaat van het gemeten motorvoertuig;2° de snelheid en versnelling van het gemeten motorvoertuig;3° de emissieresultaten van de verschillende gemeten polluenten en temperatuur van de uitlaatgassen. Naast het opvragen en registreren van de gegevens gegenereerd door de toestellen, vermeld in artikel 4, zijn de verwerkingsverantwoordelijken, vermeld in artikel 6, § 3, gemachtigd om digitaal bij de bevoegde instanties, onder meer de instantie die belast is met de inschrijving van de voertuigen, de noodzakelijke technische voertuiggegevens over de gemeten motorvoertuigen op te vragen en te registreren.
De volgende tijds- en locatiespecifieke gegevens worden verbonden aan de gegevens, vermeld in het tweede lid: 1° de hellingsgraad van de weg ter hoogte van de meetopstelling;2° de meteorologische omstandigheden op het moment van de meting;3° andere relevante gegevens van de meetplaats en de verkeersdynamiek op het moment van de meting;4° het tijdstip en de locatiemeting;5° de metadata. § 3. Het gebruik van intelligente automatisch werkende toestellen die gekoppeld zijn aan registers of bestanden van persoonsgegevens, is toegestaan voor de automatische nummerplaatherkenning, op voorwaarde dat de verwerkingsverantwoordelijke die registers of bestanden verwerkt met inachtneming van de beginselen inzake verwerking van persoonsgegevens, vermeld in artikel 5 van de algemene verordening gegevensbescherming.
De gegevens, vermeld in paragraaf 2, kunnen de volgende categorieën van persoonsgegevens bevatten van de titularis van het voertuig: 1° de nummerplaat van het gemeten motorvoertuig;2° het chassisnummer van het gemeten motorvoertuig;3° de gegevens over rijgedrag zoals vertragingen of versnellingen;4° locatiegegevens. § 4. De gegevens, vermeld in paragraaf 2, worden in een beveiligde databank verzameld. De Vlaamse Regering kan de te meten gegevens preciseren. De Vlaamse Regering kan nadere voorwaarden over de inhoud en de werking van de databank bepalen. § 5. Het meten en registreren van de gegevens, vermeld in paragraaf 2, het beheer van de databank, vermeld in paragraaf 4, en de ontsluiting naar de entiteiten, vermeld in artikel 6, van bepaalde gegevens uit de voormelde databank gebeuren conform de algemene verordening gegevensbescherming, de wet van 30 juli 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 30/07/2018 pub. 05/09/2018 numac 2018040581 bron federale overheidsdienst justitie, federale overheidsdienst binnenlandse zaken en ministerie van landsverdediging 30 JULI 2018 - Wet betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens sluiten betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens en het decreet van 18 juli 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 18/07/2008 pub. 29/10/2008 numac 2008036273 bron vlaamse overheid Decreet betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer sluiten betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer. § 6. De Vlaamse Regering bepaalt het significantiekader opdat er sprake is van een probleemvoertuig.
Art. 6.§ 1. Met het oog op de doelstellingen, vermeld in artikel 3, worden de gegevens, vermeld in artikel 5, verzameld in een databank.
De Vlaamse Milieumaatschappij beheert de databank en handelt als verwerkingsverantwoordelijke voor de verwerking van de gegevens met het oog op het beheer van de databank. § 2. De Vlaamse Milieumaatschappij kan de gegevens in de databank verwerken en verder aanvullen met technische voertuiggegevens van gemeten motorvoertuigen voor de doeleinden, vermeld in artikel 3. In voorkomend geval vraagt de Vlaamse Milieumaatschappij digitaal bij de bevoegde instanties, zoals de instantie die belast is met de inschrijving van de voertuigen, de noodzakelijke gegevens over de gemeen motorvoertuigen op.
De Vlaamse Milieumaatschappij voorziet in het opstellen en bewaren van een gepseudonimiseerde dataset voor de verwerking van gegevens voor entiteiten, vermeld in paragraaf 3, met het oog op de verwerking van gegevens voor de doelstellingen vermeld in artikel 3, § 2, 2° en 3°. § 3. De entiteiten, vermeld in het tweede tot en met vijfde lid, worden aangeduid als verwerkingsverantwoordelijke voor de hierin opgenomen doelstellingen.
De Vlaamse Milieumaatschappij verwerkt de volgende gegevens voor de volgende doelstellingen: 1° met het oog op het beheer van de databank verwerkt de Vlaamse Milieumaatschappij alle gegevens, vermeld in artikel 5, § 2;2° voor de doelstelling, vermeld in artikel 3, § 2, 3°, gebruikt de Vlaamse Milieumaatschappij de gepseudonimiseerde dataset van de gegevens, vermeld in artikel 5, § 2, voor de verwerking ervan met het oog op de doelstelling, vermeld in artikel 3, § 2, 3°. De Vlaamse Belastingdienst verwerkt de volgende gegevens voor de volgende doelstellingen: 1° voor de doelstelling, vermeld in artikel 3, § 2, 1°, verwerkt de Vlaamse Belastingdienst alle gegevens, vermeld in artikel 5, § 2;2° voor de doelstelling, vermeld in artikel 3, § 2, 4°, verwerkt de Vlaamse Belastingdienst alle gegevens, vermeld in artikel 5, § 2. Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken verwerkt de volgende gegevens voor de volgende doelstellingen: 1° voor de doelstelling, vermeld in artikel 3, § 2, 2°, gebruikt het departement de gepseudonimiseerde dataset van de gegevens, vermeld in artikel 5, § 2, voor de verwerking ervan met het oog op de doelstelling, vermeld in artikel 3, § 2, 2° ;2° voor de doelstelling, vermeld in artikel 3, § 2, 3°, gebruikt het departement de gepseudonimiseerde dataset van de gegevens, vermeld in artikel 5, § 2, voor de verwerking ervan met het oog op de doelstelling, vermeld in artikel 3, § 2, 3°. Erkende instellingen verwerken de volgende gegevens voor de volgende doelstellingen: 1° voor de doelstelling, vermeld in artikel 3, § 2, 1°, verwerken de erkende instellingen alle gegevens, vermeld in artikel 5, § 2;2° voor de doelstelling, vermeld in artikel 3, § 2, 5°, verwerken de erkende instellingen alle gegevens, vermeld in artikel 5, § 2. De lokale overheden, namelijk de gemeenten, verwerken volgende gegevens voor de doelstelling, vermeld in artikel 3, § 2, 3°. Zij gebruiken de gepseudonimiseerde dataset van de gegevens, vermeld in artikel 5, § 2, voor de verwerking ervan met het oog op de doelstelling, vermeld in artikel 3, § 2, 3°. § 4. In dit artikel wordt verstaan onder: 1° havenbedrijven: entiteiten als vermeld in het decreet van 2 maart 1999Relevante gevonden documenten type decreet prom. 02/03/1999 pub. 08/04/1999 numac 1999035415 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Decreet houdende het beleid en het beheer van de zeehavens sluiten betreffende het beleid en het beheer van de zeehavens;2° Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek: de organisatie, vermeld in het decreet van 30 april 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 30/04/2009 pub. 06/07/2009 numac 2009035587 bron vlaamse overheid Decreet betreffende de organisatie en financiering van het wetenschaps- en innovatiebeleid sluiten betreffende de organisatie en financiering van het wetenschaps- en innovatiebeleid; § 5. De gegevens, vermeld in artikel 5, § 2, kunnen gedeeld worden met de volgende entiteiten voor het doeleinde, vermeld in artikel 3, § 2, 3° : 1° de lokale overheden, namelijk de gemeenten, de districten en de provincies;2° de havenbedrijven;3° erkende onderzoekscentra die handelen in opdracht van de entiteiten, vermeld in punt 1° of 2° en paragraaf 3, of de markttoezichtautoriteit;4° de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek, die handelt in opdracht van de entiteiten, vermeld in punt 1° tot en met 3° en paragraaf 3, of de markttoezichtautoriteit. De in het eerste lid opgesomde entiteiten gebruiken de gepseudonimiseerde dataset voor de voormelde verwerking.
De gegevens, vermeld in artikel 5, § 2, kunnen eveneens gedeeld worden met de markttoezichtautoriteit voor het doeleinde, vermeld in artikel 3, § 2, 2°. Hiervoor gebruikt deze de gepseudonimiseerde dataset voor de voormelde verwerking.
Art. 7.De Vlaamse Regering legt de criteria vast om te bepalen wanneer een individueel voertuig op een lijst wordt geplaatst om gericht te kunnen controleren met het oog op handhaving. De Vlaamse Belastingdienst is verantwoordelijk voor het opstellen en beheren van deze lijst en treedt op als verwerkingsverantwoordelijke voor de daarmee verband houdende verwerkingen van persoonsgegevens. De lijst en de persoonsgegevens, meer bepaald de betrokken nummerplaten en chassisnummers die daarop voorkomen worden gedeeld met personeelsleden en de ambtenaren van de politie en met de wegeninspecteurs, vermeld in artikel 16 van het decreet van 3 mei 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/05/2013 pub. 13/06/2013 numac 2013035499 bron vlaamse overheid Decreet betreffende de bescherming van de verkeersinfrastructuur in geval van bijzonder wegtransport sluiten betreffende de bescherming van de verkeersinfrastructuur in geval van bijzonder wegtransport, die deze lijst kunnen aanwenden bij de uitvoering van hun taken.
Art. 8.§ 1. Met behoud van toepassing van paragraaf 3 bewaart de Vlaamse Belastingdienst de gegevens, vermeld in artikel 5, § 2, over probleemvoertuigen en over voertuigen, vermeld in artikel 7, binnen hun doeleinden niet langer dan de termijn van het verval van de vordering inzake sanctionering als de voormelde gegevens ertoe kunnen bijdragen om een overtreding te bewijzen.
De entiteit, vermeld in het eerste lid, bewaart de gegevens, vermeld in artikel 5, § 2, over andere gemeten motorvoertuigen dan probleemvoertuigen binnen hun doeleinden niet langer dan vijf jaar vanaf de registratie van de gegevens in de databank, vermeld in artikel 5, § 4. § 2. Met behoud van toepassing van paragraaf 3 bewaren de entiteiten, vermeld in artikel 6 en 8, de gegevens, vermeld in artikel 5, § 2, binnen hun doeleinden niet langer dan vijf jaar vanaf de registratie van de gegevens in de databank, vermeld in artikel 5, § 4. § 3. De gegevens, vermeld in artikel 5, § 2, die worden verwerkt voor het doeleinde, vermeld in artikel 3, § 2, 3°, worden niet langer bewaard dan noodzakelijk om het respectievelijke doeleinde te bereiken. § 4. Nadat de bewaartermijn, vermeld in paragraaf 2, is verstreken, worden de gegevens, vermeld in artikel 5, geanonimiseerd bewaard voor de doeleinden, vermeld in artikel 3, § 2, 3°.
Art. 9.§ 1. In dit artikel wordt verstaan onder betrokkene: de geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon wiens gegevens worden verwerkt, namelijk de titularis van het voertuig waarvan de gemeten gegevens worden verwerkt. § 2. Met toepassing van artikel 23, lid 1, e) en h), van de algemene verordening gegevensbescherming kunnen de ambtenaren en personeelsleden van de Vlaamse Belastingdienst en de erkende instellingen beslissen om de verplichtingen en de rechten, vermeld in artikel 12 tot en met 22 van de voormelde verordening, niet toe te passen bij de verwerkingen van persoonsgegevens in het kader van een onderzoek of controle, of de voorbereiding daarvan, dat betrekking heeft op een betrokkene, als voldaan is aan de voorwaarden, vermeld in dit artikel. De Vlaamse Regering kan hiervoor nadere regels bepalen.
De afwijkingsmogelijkheid, vermeld in het eerste lid, geldt alleen gedurende de periode waarin de betrokkene het voorwerp uitmaakt van een controle, een onderzoek of de voorbereidende werkzaamheden die daarmee verband houden, in het kader van de wettelijke en reglementaire opdrachten van de Vlaamse Belastingdienst en de erkende instellingen, op voorwaarde dat het voor het goede verloop van de controle of het onderzoek noodzakelijk is dat de verplichtingen en de rechten, vermeld in artikel 12 tot en met 22 van de voormelde verordening, niet worden toegepast. De duur van de voorbereidende werkzaamheden mag niet langer zijn dan een jaar vanaf de ontvangst van een verzoek tot uitoefening van een van de rechten, vermeld in artikel 12 tot en met 22 van de voormelde verordening. Nadat het onderzoek afgesloten is, worden de rechten en verplichtingen vermeld in artikel 12 tot en met 22 van de voormelde verordening, in voorkomend geval opnieuw toegepast.
De afwijkingsmogelijkheid, vermeld in het eerste lid, heeft geen betrekking op persoonsgegevens die geen verband houden met het onderzoek, de controle of de voorbereidende werkzaamheden daartoe die de weigering of beperking van de rechten, vermeld in het eerste lid, rechtvaardigt. § 3. Met toepassing van artikel 23, lid 1, e), h) en i), van de algemene verordening gegevensbescherming kan de Vlaamse Milieumaatschappij beslissen om de verplichtingen en de rechten, vermeld in artikel 12 tot en met 22 van de voormelde verordening, niet toe te passen bij de verwerkingen van persoonsgegevens in het kader van het verwerken van de gegevens, vermeld in artikel 5, § 2, als voldaan is aan de voorwaarden van dit artikel.
De afwijkingsmogelijkheid, vermeld in het eerste lid, heeft geen betrekking op de gegevens die losstaan van de verwerking van de gegevens, vermeld in artikel 5, § 2.
De afwijkingsmogelijkheid, vermeld in het eerste lid, geldt alleen gedurende de periode waarin de gegevens van de betrokkene bewaard worden in de databank, vermeld in artikel 5. § 4. Als de betrokkene een verzoek indient op basis van artikel 12 tot en met 22 van de voormelde verordening, bevestigt de bevoegde verwerkingsverantwoordelijke de ontvangst daarvan.
De verwerkingsverantwoordelijke brengt desgevallend de betrokkene schriftelijk zo snel mogelijk en in elk geval binnen dertig dagen vanaf de dag die volgt op de dag waarop hij het verzoek heeft ontvangen, op de hoogte van elke weigering of beperking van de rechten als vermeld in paragraaf 2 en 3. De verdere informatie over de nadere redenen voor die weigering of die beperking hoeft niet te worden verstrekt als dat de wettelijke en reglementaire opdrachten van de Vlaamse Belastingdienst, de erkende instellingen of de Vlaamse Milieumaatschappij zou ondermijnen, met behoud van de toepassing van het vierde lid. Als het nodig is, kan de voormelde termijn met twee maanden worden verlengd, rekening houdend met het aantal aanvragen en de complexiteit ervan. De verwerkingsverantwoordelijke brengt de betrokkene desgevallend binnen dertig dagen vanaf de dag die volgt op de dag waarop hij het verzoek heeft ontvangen, op de hoogte van die verlenging en van de redenen voor het uitstel.
De verwerkingsverantwoordelijke informeert de betrokkene ook over de mogelijkheid om een verzoek in te dienen bij de Vlaamse Toezichtcommissie voor de verwerking van persoonsgegevens conform artikel 10/5 van het decreet van 18 juli 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 18/07/2008 pub. 29/10/2008 numac 2008036273 bron vlaamse overheid Decreet betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer sluiten betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer en om een beroep in rechte in te stellen.
De verwerkingsverantwoordelijke noteert de feitelijke of juridische gronden waarop de beslissing, vermeld in dit artikel, is gebaseerd. De verwerkingsverantwoordelijke houdt de voormelde informatie ter beschikking van de voormelde Vlaamse Toezichtcommissie voor de verwerking van persoonsgegevens.
Als een dossier dat persoonsgegevens bevat naar het Openbaar Ministerie is gestuurd en kan leiden tot activiteiten onder leiding van het Openbaar Ministerie of een onderzoeksrechter, en er onduidelijkheid is over het geheim van het onderzoek onder leiding van het Openbaar Ministerie of een onderzoeksrechter, antwoordt de verwerkingsverantwoordelijke op verzoek van de betrokkene conform artikel 12 tot en met 22 van de voormelde verordening pas nadat het Openbaar Ministerie of, in voorkomend geval, de onderzoeksrechter heeft bevestigd dat een antwoord het onderzoek niet in het gedrang brengt of kan brengen.
HOOFDSTUK 3. - Slotbepaling
Art. 10.Dit decreet treedt in werking tien dagen na de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad.
Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.
Brussel, 21 februari 2025.
De minister-president van de Vlaamse Regering, M. DIEPENDAELE De Vlaamse minister van Omgeving en Landbouw, J. BROUNS De Vlaamse minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Havens en Sport, A. DE RIDDER _______ Nota (1) Zitting 2024-2025 Documenten: - Ontwerp van decreet : 166 - Nr.1 In eerste lezing door de commissie aangenomen artikelen : 166 - Nr. 2 Verslag : 166 - Nr. 3 - Tekst aangenomen door de plenaire vergadering : 166 - Nr. 4 Handelingen - Bespreking en aanneming: Vergadering van 1 februari 2025.