Etaamb.openjustice.be
Decreet van 17 februari 2023
gepubliceerd op 14 maart 2023

Decreet over de sectorconvenants en de intersectorale convenants in het kader van het Vlaamse werkgelegenheidsbeleid

bron
vlaamse overheid
numac
2023030620
pub.
14/03/2023
prom.
17/02/2023
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

17 FEBRUARI 2023. - Decreet over de sectorconvenants en de intersectorale convenants in het kader van het Vlaamse werkgelegenheidsbeleid (1)


Het VLAAMS PARLEMENT heeft aangenomen en Wij, REGERING, bekrachtigen hetgeen volgt: DECREET over de sectorconvenants en de intersectorale convenants in het kader van het Vlaamse werkgelegenheidsbeleid HOOFDSTUK 1. - Inleidende bepaling

Artikel 1.Dit decreet regelt een gewest- en gemeenschapsaangelegenheid. HOOFDSTUK 2. - Definities

Art. 2.In dit decreet wordt verstaan onder: 1° algemene verordening gegevensbescherming: verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming);2° bevoegde dienst: de dienst die de Vlaamse Regering aanwijst;3° INSZ-nummer: het identificatienummer van de sociale zekerheid in België;4° intersectoraal convenant: de beleids- of bestuursovereenkomst die de Vlaamse Regering afsluit met de representatieve werkgevers- en werknemersorganisaties van twee of meer sectoren;5° representatieve werkgevers- en werknemersorganisaties: de werkgevers- en werknemersorganisaties, vermeld in artikel 3 van de wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités;6° sectorconvenant: de beleids- of bestuursovereenkomst die de Vlaamse Regering afsluit met representatieve werkgevers- en werknemersorganisaties van een sector;7° VESOC: het Vlaams Economisch Sociaal Overlegcomité, vermeld in artikel 1 van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 juli 1985 houdende oprichting van een Vlaams Economisch en Sociaal Overlegcomité. HOOFDSTUK 3. - Het sectorconvenant en het intersectorale convenant

Art. 3.De Vlaamse Regering en de representatieve werkgevers- en werknemersorganisaties kunnen een sectorconvenant en een intersectorale convenant afsluiten over de ondersteuning van het Vlaamse werkgelegenheidsbeleid.

In het eerste lid wordt verstaan onder Vlaams werkgelegenheidsbeleid: het geheel van gemeenschaps- en gewestbevoegdheden, vermeld in artikel 4, 15° en 16°, en 6, § 1, IX, van de bijzondere wet van 8 augustus 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot hervorming der instellingen.

Het sectorconvenant en het intersectorale convenant beogen het ondersteunen van duurzame loopbanen van individuen en het ondersteunen van organisaties met het oog op veerkracht bij transities en de verhoging van de werkzaamheidsgraad.

Het sectorconvenant en intersectorale convenant bevatten maatregelen die betrekking hebben op de volgende thema's: 1° de afstemming tussen onderwijs en de arbeidsmarkt;2° instroom, zijinstroom, doorstroom en retentie;3° levenslang leren en competentiebeleid;4° werkbaar werk;5° diversiteit en inclusie. Na voorafgaand overleg tussen de Vlaamse Regering en de sociale partners in het VESOC kan de Vlaamse Regering de maatregelen die uitvoering geven aan de thema's, vermeld in het vierde lid, 1° tot en met 5°, specificeren, beperken of uitbreiden.

De Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen ondersteunt de uitvoering van de sectorconvenants en intersectorale convenants vanuit de intersectorale werking.

Art. 4.Het sectorconvenant en intersectorale convenant bevatten bepalingen over: 1° de identiteit van de representatieve werkgevers- en werknemersorganisaties als contracterende partijen;2° de doelstellingen en verbintenissen van de contracterende partijen;3° het actieplan dat aangeeft op welke wijze de beoogde doelstellingen en verbintenissen gerealiseerd worden met de toegekende subsidiemiddelen;4° de rapportageverplichting en indieningstermijn, vermeld in artikel 7;5° de begin- en einddatum van het sectorconvenant of intersectorale convenant en de wijze van beëindiging ervan;6° de toezichts- en controlemechanismen conform artikel 13;7° de opschorting conform artikel 14.

Art. 5.Het sectorconvenant en intersectorale convenant worden gesloten voor een periode van minimaal twee jaar. De Vlaamse Regering kan om redenen die zij motiveert, afwijken van die minimale duurtijd.

Art. 6.De Vlaamse Regering en de representatieve werkgevers- en werknemersorganisaties kunnen een addendum bij het sectorconvenant of intersectorale convenant voegen. HOOFDSTUK 4. - Rapportering

Art. 7.De sectorfondsen of de sectorale vzw's, vermeld in artikel 8, bezorgen binnen de termijnen die de dienst die de Vlaamse Regering aanwijst, aangeeft, een rapport ter verantwoording aan de dienst die de Vlaamse Regering aanwijst. De dienst die de Vlaamse Regering aanwijst, evalueert de uitvoering van het sectorconvenant of het intersectorale convenant aan de hand van dit rapport.

Het rapport, vermeld in het eerste lid, omvat de volgende elementen: 1° duiding bij de verschillende initiatieven om het actieplan te realiseren;2° de toetsing van de realisaties aan de vooropgestelde doelstellingen en verbintenissen, vermeld in het actieplan van het convenant;3° de verantwoording van het gebruik van de ontvangen subsidiebedragen. De Vlaamse Regering bepaalt nader waaraan het rapport, vermeld in het eerste lid, voldoet.

De Vlaamse Regering brengt na elke convenantperiode verslag uit aan het Vlaams Parlement over de uitvoering van de convenants en intersectorale convenants. Na elke convenantperiode bezorgt de bevoegde dienst een inhoudelijk verslag aan het VESOC. HOOFDSTUK 5. - Financiering

Art. 8.Binnen de perken van de beschikbare begrotingskredieten kent de Vlaamse Regering aan de sectorfondsen of de sectorale vzw's die de representatieve werkgevers- en werknemersorganisaties aanwijzen een subsidie toe in de vorm van een financiering van sectorconsulenten als vermeld in artikel 9, of projectfinanciering.

De Vlaamse Regering bepaalt de vorm van de subsidie, vermeld in het eerste lid.

De Vlaamse Regering bepaalt de voorwaarden om de subsidie, vermeld in het eerste lid, toe te kennen en uit te betalen. De Vlaamse Regering houdt bij de toekenning en uitbetaling van de subsidie rekening met de grootte van de sector en de mate waarin de beschreven doelstellingen en verbintenissen, vermeld in het actieplan van het convenant, gerealiseerd worden, zoals blijkt uit het rapport, vermeld in artikel 7, eerste lid.

De subsidie bestaat uit resultaatsfinanciering en uit inspanningsfinanciering.

De Vlaamse Regering kan per convenantperiode beslissen om de subsidie in de vorm van een financiering van sectorconsulenten als vermeld in artikel 9 te indexeren conform de wet van 1 maart 1977Relevante gevonden documenten type wet prom. 01/03/1977 pub. 05/03/2009 numac 2009000107 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende inrichting van een stelsel waarbij sommige uitgaven in de overheidssector aan het indexcijfer van de consumptieprijzen van het Rijk worden gekoppeld. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten houdende inrichting van een stelsel waarbij sommige uitgaven in de overheidssector aan het indexcijfer van de consumptieprijzen van het Rijk worden gekoppeld. In voorkomend geval wordt de indexatie berekend en toegepast conform artikel 2 van het koninklijk besluit van 24 december 1993 tot uitvoering van de wet van 6 januari 1989 tot vrijwaring van 's lands concurrentievermogen.

Art. 9.Een sectorconsulent staat in voor het geheel van coördinerende, rapporterende en ondersteunende taken om het sectorconvenant of intersectorale convenant uit te voeren.

De sectorconsulent wordt tewerkgesteld in een paritair beheerd sectorfonds of in een paritair beheerde sectorale vzw.

De sectorfondsen of de sectorale vzw's, vermeld in artikel 8, bezorgen aan de bevoegde dienst een lijst van de sectorconsulenten met vermelding van hun INSZ-nummer en naam. HOOFDSTUK 6. - Bepalingen over gegevensverwerking

Art. 10.De dienst die de Vlaamse Regering aanwijst, treedt op als de verwerkingsverantwoordelijke van de persoonsgegevens, vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming, voor de verwerking van de persoons- gegevens in het kader van de controle van de financiering, vermeld in artikel 8 van dit decreet. De sectorfondsen of de sectorale vzw's, vermeld in artikel 8, eerste lid, van dit decreet, treden op als verwerkingsverantwoordelijke in het kader van de verplichting, vermeld in artikel 9, derde lid, van dit decreet.

Art. 11.In het kader van dit decreet worden de volgende persoonsgegevens van de sectorconsulent, vermeld in artikel 9, verwerkt: 1° het INSZ-nummer;2° de naam;3° de DmfA-gegevens. In dit artikel wordt verstaan onder DmfA-gegevens: de loon- en arbeidstijdgegevens van de werknemer die bij een werkgever tewerkgesteld is gedurende een bepaald kwartaal.

Art. 12.Met behoud van de toepassing van de noodzakelijke bewaring van de persoonsgegevens voor de latere verwerking met het oog op archivering in het algemeen belang, voor wetenschappelijk of historisch onderzoek of voor statistische doeleinden, vermeld in artikel 89 van de algemene verordening gegevensbescherming, worden de persoonsgegevens bewaard gedurende de noodzakelijke duur voor de doeleinden die dit decreet beoogt, met een maximale bewaartermijn die niet meer mag bedragen dan tien jaar na de verjaring van alle vorderingen die tot de bevoegdheid van de verwerkingsverantwoordelijke behoren, en in voorkomend geval, de definitieve beëindiging van de gerechtelijke, administratieve en buitengerechtelijke procedures en beroepen die voortvloeien uit de verwerking van die gegevens. HOOFDSTUK 7. - Toezicht en sanctie

Art. 13.Het toezicht en de controle op de uitvoering van dit decreet en de uitvoeringsbesluiten ervan verlopen conform het decreet houdende sociaalrechtelijk toezicht van 30 april 2004.

Art. 14.De Vlaamse Regering kan in geval van een vastgestelde inbreuk door de representatieve werkgevers- en werknemersorganisaties op de uitvoering van de doelstellingen en verbintenissen, vermeld in het sectorconvenant of intersectorale convenant, het sectorconvenant of intersectorale convenant opschorten. HOOFDSTUK 8. - Wijziging van het decreet houdende sociaalrechtelijk toezicht van 30 april 2004

Art. 15.In artikel 2, § 1, eerste lid, van het decreet houdende sociaalrechtelijk toezicht van 30 april 2004, het laatst gewijzigd bij het decreet van 23 december 2022Relevante gevonden documenten type decreet prom. 23/12/2022 pub. 29/12/2022 numac 2022043148 bron vlaamse overheid Decreet tot wijziging van de wet van 28 december 1964 betreffende de bestrijding van de luchtverontreiniging, het Energiedecreet van 8 mei 2009, het decreet van 13 juli 2012 houdende bepalingen tot begeleiding van de tweede aanpassing van de begroting 2012 en het decreet van 17 december 2021 tot wijziging van het Energiedecreet van 8 mei 2009, wat betreft toewijzingen aan het Energiefonds, wijzigingen betreffende flexibiliteit en energiedelen, de uitbouw van het energiedataplatform en de herziening van de administratieve geldboetes aangaande installatie-eisen type decreet prom. 23/12/2022 pub. 05/01/2023 numac 2022043424 bron vlaamse overheid Decreet tot het nemen, naar aanleiding van de Oekraïnecrisis, van dringende maatregelen in het onderwijs voor kleuters, leerlingen en cursisten die ressorteren onder richtlijn 2001/55/EG van de Raad van 20 juli 2001 betreffende minimumnormen voor het verlenen van tijdelijke bescherming in geval van massale toestroom van ontheemden en maatregelen ter bevordering van een evenwicht tussen de inspanning van de lidstaten voor de opvang en het dragen van de consequenties van de opvang van deze personen (1) type decreet prom. 23/12/2022 pub. 30/01/2023 numac 2023040055 bron vlaamse overheid Decreet tot regeling van de verwerking van persoonsgegevens in het beleidsveld sociale bescherming en in het beleidsveld gezondheids- en woonzorg, wat betreft de erkenning van gezondheidszorgberoepen en de preventieve gezondheidszorg type decreet prom. 23/12/2022 pub. 31/01/2023 numac 2023040163 bron vlaamse overheid Decreet over de premie kwalificerend werkplekleren voor ondernemingen en de leerlingenpremie alternerende opleiding sluiten, wordt punt 35° vervangen door wat volgt: "35° het decreet van 17 februari 2023 over de sectorconvenants en de intersectorale convenants in het kader van het Vlaamse werkgelegenheidsbeleid;". HOOFDSTUK 9. - Slotbepalingen

Art. 16.Het decreet van 13 maart 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 13/03/2009 pub. 17/04/2009 numac 2009201605 bron vlaamse overheid Decreet betreffende de sectorconvenants in het raam van het Vlaamse werkgelegenheidsbeleid sluiten betreffende de sectorconvenants in het raam van het Vlaamse werkgelegenheidsbeleid, gewijzigd bij het decreet van 16 juli 2010, wordt opgeheven.

In afwijking van het eerste lid blijft voormeld decreet van toepassing voor convenanten die gesloten werden vóór 1 juli 2023.

Art. 17.Dit decreet treedt in werking op 1 juli 2023.

Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Brussel, 17 februari 2023.

De minister-president van de Vlaamse Regering, J. JAMBON De Vlaamse minister van Economie, Innovatie, Werk, Sociale Economie en Landbouw, J. BROUNS _______ Nota (1) Zitting 2022-2023 Documenten: - Ontwerp van decreet : 1532 - Nr.1 - Amendementen : 1532 - Nr. 2 - Verslag : 1532 - Nr. 3 - Tekst aangenomen door de plenaire vergadering : 1532 - Nr. 4 Handelingen - Bespreking en aanneming: Vergadering van 15 februari 2023.

^