Etaamb.openjustice.be
Decreet van 16 mei 2013
gepubliceerd op 17 juli 2013

Decreet houdende wijziging van sommige bepalingen van het Wetboek van de plaatselijke democratie en de decentralisatie wat betreft het goed bestuur op provinciaal niveau

bron
waalse overheidsdienst
numac
2013204139
pub.
17/07/2013
prom.
16/05/2013
ELI
eli/decreet/2013/05/16/2013204139/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

16 MEI 2013. - Decreet houdende wijziging van sommige bepalingen van het Wetboek van de plaatselijke democratie en de decentralisatie wat betreft het goed bestuur op provinciaal niveau (1)


Het Waals Parlement heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt :

Artikel 1.In artikel L221-7 van het Wetboek van de plaatselijke democratie en de decentralisatie worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in § 1, eerste lid, eerste zin, worden, na het woord "wedde", de volgende woorden toegevoegd : "noch een voordeel in natura, met uitzondering, in voorkomend geval, van een computer."; 2° in § 1, eerste lid, tweede zin, worden, na het woord "provinciecollege", de volgende woorden toegevoegd : "en van de voorzitter van de raad"; 3° § 1 wordt aangevuld als volgt : "De functies van voorzitter, ondervoorzitter, secretaris van het bureau en voorzitter van de commissie worden beschouwd als bijzondere functies die het voorwerp kunnen uitmaken van een bezoldiging die gekoppeld is aan de schommelingen van de prijzenindex overeenkomstig het tweede lid en waarvan het maximumbedrag gekoppeld aan de spilindex 138,01 van 1 januari 1990 wordt bepaald als volgt : - voorzitter : 1.585 euro bruto per maand; - ondervoorzitter : 160 euro bruto per maand; - secretaris : 160 euro bruto per maand; - voorzitter van de commissie : 95 euro bruto per maand.

Die bezoldiging wordt ten belope van 100 % over 12 maanden toegekend indien de betrokkene op 80 % van de zittingen van de provincieraad, van het bureau en van de commissies waarin hij lid is, aanwezig is. De bezoldiging wordt met 20 % verminderd indien betrokkene op minder dan 80 % van de zittingen aanwezig is. Indien de aanwezigheid lager is dan 60 %, is de inhouding op de bezoldiging gelijk aan 40 %.

De Waalse Regering bepaalt de toepassingsmodaliteiten voor de inhouding op de bezoldiging."

Art. 2.In artikel L2212-13 van hetzelfde Wetboek wordt het derde lid vervangen door volgende bepaling : "Na het onderzoek van de geloofsbrieven en de eedaflegging benoemt de provincieraad een voorzitter, maximum twee ondervoorzitters en maximum twee secretarissen. Hij stelt zijn bureau samen dat bestaat uit de voorzitter, de ondervoorzitters en de secretarissen van de provincieraad, waarbij iedereen in dezelfde hoedanigheid zitting hebben, alsmede de fractieleiders. Elke politieke fractie wijst een leider uit haar midden."

Art. 3.In artikel L2212-14 van hetzelfde Wetboek worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° het vierde lid wordt vervangen als volgt : "Onverminderd artikel L2212-39, § 1, en het derde lid van dit artikel, bepaalt de provincieraad de wijze waarop de fracties binnen de vergadering worden vertegenwoordigd." 2° in het vijfde lid worden de woorden "waarvan het aantal niet hoger mag zijn dan het aantal gekozen provinciaal gedeputeerden" ingevoegd tussen het woord "commissies" en de woorden "op die hem van advies"; 3° lid 9 wordt aangevuld met de volgende zin : "De commissies bestaan uit maximum twaalf leden."

Art. 4.In artikel L2212-37 van hetzelfde Wetboek worden volgende wijzigingen aangebracht : 1° de huidige tekst wordt § 1;2° er wordt een § 2 ingevoegd, luidend als volgt : " § 2.Elke opdracht uitgevoerd door één of verschillende provincieraadsleden moet voorafgaandelijk met redenen omkleed zijn, een bepaalde doelstelling nastreven en een werkelijke meerwaarde voor de provincie betekenen.

De deelnemers aan de opdracht dienen er verslag over uit te brengen aan de betrokken commissie.

Dat verslag vermeldt de relevante elementen van de opdracht.

De eventuele deelname van ambtenaren aan de opdrachten moet gerechtvaardigd worden door de doelstellingen van de opdracht en gebonden worden aan hun functie.

De modaliteiten betreffende de in het buitenland uitgevoerde opdrachten en de verslagen worden door de Regering bepaald."

Art. 5.In artikel L2212-45 van hetzelfde Wetboek worden volgende wijzigingen aangebracht : 1° in § 5 wordt een tweede lid ingevoegd, luidend als volgt : "De door de provincieraad aangewezen commissie controleert de uitgaven van de secretariaten van de provinciaal gedeputeerden."; 2° § 6, opgeheven bij het besluit van de Waalse Regering van 20 december 2007Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 20/12/2007 pub. 24/01/2008 numac 2008200213 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering ter uitvoering van artikel 55 van het decreet van 8 december 2005 houdende wijziging van sommige bepalingen van het Wetboek van de plaatselijke democratie en de decentralisatie sluiten, wordt opnieuw opgenomen in de volgende lezing : "Alleen de provinciaal gedeputeerden mogen over een voertuig beschikken volgens de voor de leden van de Regering bepaalde modaliteiten."

Art. 6.Artikel L2212-50 van hetzelfde Wetboek wordt aangevuld met vier leden, luidend als volgt : " § 2. Elke opdracht uitgevoerd door één of verschillende provinciaal gedeputeerden moet voorafgaandelijk met redenen omkleed zijn, een bepaalde doelstelling nastreven en een werkelijke meerwaarde voor de provincie betekenen.

De deelnemers aan de opdracht dienen er verslag over uit te brengen aan de betrokken commissie. Dat verslag vermeldt de relevante elementen van de opdracht.

De eventuele deelname van ambtenaren aan de opdrachten moet gerechtvaardigd worden door de doelstellingen van de opdracht en gebonden worden aan hun functie.

De modaliteiten betreffende de in het buitenland uitgevoerde opdrachten en de verslagen worden door de Regering bepaald."

Art. 7.In Deel II, Boek II, Titel I van hetzelfde Wetboek wordt een hoofdstuk V ingevoegd met als opschrift "Toezicht op de mededelingen".

Art. 8.In Hoofdstuk V, ingevoegd bij artikel 7, wordt een artikel L2215-1 ingevoegd, luidend als volgt : "Art. L2215-1. § 1. Het bureau oefent toezicht op alle mededelingen van de voorzitter van de raad, van het provinciecollege of van één of meer van zijn leden. Het handelt als advies en controle zonder de aanwezigheid van de provinciaal gedeputeerden die al naar gelang van het geval en afhankelijk van de agenda uitgenodigd kunnen worden.

Onder " communicatie" wordt verstaan : de mededelingen en informatiecampagnes van de voorzitter van de provincieraad, van het provinciecollege, van één of meer leden ervan, ongeacht het medium, bestemd voor het publiek, waartoe ze niet verplicht zijn krachtens een wettelijke of administratieve bepaling, en die rechtstreeks of onrechtstreeks door overheidsgeld worden gefinancierd. § 2. De voorzitter van de raad, het provinciecollege of één of meer leden ervan, die wensen een mededeling te doen moeten, vóór de uitzending ervan, een overzichtsnota bij het bureau indienen.

Deze nota vermeldt de inhoud en de redenen van de mededeling, de aangewende middelen, de totale kostprijs en de geraadpleegde firma's.

Het bureau brengt een niet-bindend advies uit binnen vijftien dagen na de indiening van de overzichtsnota.

Het advies is negatief als de mededeling, geheel of gedeeltelijk, bestemd is voor de promotie van het persoonlijke imago van de voorzitter van de provincieraad of van één of meer leden van het provinciecollege, of van het imago van een politieke partij.

Als het bureau zijn advies niet heeft uitgebracht binnen vijftien dagen, wordt dit gunstig geacht. § 3. Het dossier waarvoor een negatief advies werd uitgebracht, wordt aanhangig gemaakt bij het bureau op verzoek van een vierde van zijn leden binnen vijftien dagen na de verschijning of de uitzending van de mededeling.

Het dossier wordt bij het bureau aanhangig gemaakt volgens de in het eerste lid bedoelde procedure indien de inhoud van de mededeling, zoals weergegeven in de overzichtsnota, is gewijzigd. § 4. Als de mededeling bestemd is voor de promotie van het persoonlijke imago van de voorzitter van de provincieraad of van één of meer leden van het provinciecollege past het bureau de sancties volgens de volgende modaliteiten toe : - voor een eerste overtreding : een blaam voor de overtreder met berichtgeving in de pers; - voor een tweede overtreding : één vierde van de kostprijs van de mededeling is voor rekening van de overtreder; - voor een derde overtreding : drie vierde van de totale kostprijs van de mededeling is voor rekening van de overtreder; - voor een vierde overtreding en de volgende : de totale kostprijs van de mededeling is voor rekening van de overtreder.

De in het eerste lid bedoelde toerekening heeft betrekking op de verkiezingsuitgaven van de betrokkenen voor de volgende gemeenteraads- en provincieraadsverkiezingen.

Als het in § 2 bedoelde advies van het bureau niet is aangevraagd, wordt de kostprijs van de mededeling van rechtswege aangerekend op de verkiezingsuitgaven van de betrokkenen voor de volgende gemeenteraads- en provincieraadsverkiezingen waaraan zij deelnemen. Het dossier wordt ambtshalve aanhangig gemaakt bij het bureau.

De met redenen omklede beslissing van het bureau wordt uitgebracht binnen de maand na de aanhangigmaking met inachtneming van de rechten van de verdediging.

De beslissing van het bureau wordt genomen bij gewone meerderheid van zijn leden. Wanneer over een mededeling van de voorzitter van de provincieraad wordt beraadslaagd, trekt laatstgenoemde zich terug.

De beslissing wordt binnen de volgende zeven dagen aan de betrokkenen medegedeeld en wordt in het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt. § 5. De in de §§ 3 en 4 bedoelde termijnen worden opgeschort in de volgende gevallen : 1° wanneer de provincieraad uitgesteld wordt;2° wanneer de vergadering wordt gesloten;3° tijdens de vakantie. Tijdens de zomervakantie worden de termijnen opgeschort vanaf de laatste dag van de vergadering die de vakantie voorafgaat tot en met 31 augustus." Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Namen, 16 mei 2013.

De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Duurzame Ontwikkeling en Ambtenarenzaken, J.-M. NOLLET De Minister van Begroting, Financiën, Tewerkstelling, Vorming en Sport, A. ANTOINE De Minister van Economie, K.M.O.'s, Buitenlandse Handel en Nieuwe Technologieën, J.-Cl. MARCOURT De Minister van de Plaatselijke Besturen en de Stad, P. FURLAN De Minister van Gezondheid, Sociale Actie en Gelijke Kansen, Mevr. E. TILLIEUX De Minister van Leefmilieu, Ruimtelijke Ordening en Mobiliteit, Ph. HENRY De Minister van Openbare Werken, Landbouw, Landelijke Aangelegenheden, Natuur, Bossen en Erfgoed, C. DI ANTONIO _______ Nota (1) Zitting 2012-2013 : Stukken van het Waals Parlement, 784 (2012-2013) - Nrs.1 tot 4.

Volledig verslag, openbare zitting van 15 mei 2013.

Bespreking.

Stemming.

^