Etaamb.openjustice.be
Decreet van 13 november 2023
gepubliceerd op 19 januari 2024

Decreet houdende maatregelen ter bevordering van de werkgelegenheid en inzake arbeidsbemiddeling

bron
ministerie van de duitstalige gemeenschap
numac
2023206751
pub.
19/01/2024
prom.
13/11/2023
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

13 NOVEMBER 2023. - Decreet houdende maatregelen ter bevordering van de werkgelegenheid en inzake arbeidsbemiddeling (1)


Het Parlement van de Duitstalige Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt: HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen

Artikel 1.Toepassingsgebied Dit decreet is van toepassing op de door de Regering bepaalde dienst, de partners en alle personen die als gebruiker een beroep doen op de ondersteuningsmaatregelen die in dit decreet worden bepaald.

Art. 2.Verwijzingen naar personen De verwijzingen naar personen in dit decreet gelden voor alle geslachten.

Art. 3.Definities Voor de toepassing van dit decreet wordt verstaan onder: 1° dienst: de door de Regering bepaalde dienst;2° gebruiker: werkzoekende, werkgever, werknemer en leerling, alsook elke natuurlijke persoon of rechtspersoon die gebruikmaakt van een bij dit decreet aangeboden dienstverlening of dat kan doen;3° werkzoekende: elke persoon die een beroepsactiviteit als werknemer of als zelfstandige zoekt en toegang heeft tot de Belgische arbeidsmarkt, ongeacht zijn inkomen of vervangingsinkomen.Het zoeken naar werk omvat ook het zoeken naar ondersteunings-, stage- en kwalificatiemogelijkheden die daarbij kunnen helpen; 4° werkgever: elke natuurlijke persoon of rechtspersoon die betaald werk in statutair of contractueel dienstverband, een stage of een beroepsopleiding aanbiedt;5° inschrijving: inschrijving in het werkzoekendenregister overeenkomstig artikel 5 van het decreet van 22 mei 2023Relevante gevonden documenten type decreet prom. 22/05/2023 pub. 03/10/2023 numac 2023204472 bron ministerie van de duitstalige gemeenschap Decreet betreffende de behoeftegestuurde arbeidsbemiddeling sluiten betreffende de behoeftegestuurde arbeidsbemiddeling;6° partner: instelling of onderneming waarmee de dienst samenwerkt om de in dit decreet bepaalde taken te vervullen en die voorziet in dienstverlening voor de gebruikers die helpt om de taken beschreven in de artikelen 5 tot 7 te vervullen;7° eensluidend advies: een overeenkomstig de voorschriften en binnen de gestelde termijn opgesteld dwingend advies dat voorafgaat aan een beslissing, waarbij de voorgestelde beslissing slechts mag worden genomen als het advies, al dan niet onder voorwaarden, gunstig is;8° Algemene Verordening Gegevensbescherming: de Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (Algemene Verordening Gegevensbescherming);9° PWA: plaatselijk werkgelegenheidsagentschap in de zin van artikel 8, § 1, van de besluitwet van 28 december 1944Relevante gevonden documenten type besluitwet prom. 28/12/1944 pub. 01/12/2009 numac 2009000782 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Besluit-wet betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders. HOOFDSTUK 2. - Taken van de dienst op het gebied van het werkgelegenheidsbeleid

Art. 4.Doelgroep Voor de toepassing van dit hoofdstuk en zonder afbreuk te doen aan andere taken op het gebied van het werkgelegenheidsbeleid die bij andere decreten aan de dienst worden opgedragen, werkt de dienst in het belang van gebruikers en personen die zich op professioneel vlak willen oriënteren of ontwikkelen.

Art. 5.Bevordering van de werkgelegenheid De dienst vervult de volgende taken op het gebied van de bevordering van de werkgelegenheid voor alle gebruikers met woonplaats in het Duitse taalgebied: 1° informatie verstrekken, met name over de volgende thema's: a) het aanbod aan vacante betrekkingen, stages en opleidingen;b) ondersteunende dienstverleners en dienstverlening, begeleidings- en bevorderingsmaatregelen, tewerkstellingsprojecten en tewerkstellingsprogramma's, zowel van de dienst als van partners;c) ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, behoeften van de arbeidsmarkt, beroepsprofielen en vereiste competenties;2° de volgende dienstverlening aanbieden aan werkzoekenden, ongeacht of ze een werkloosheidsuitkering ontvangen of niet: a) inschrijving en uitschrijving als werkzoekende;b) identificatie van kwalificaties, beroepservaring, beroepswensen, belemmeringen en mogelijkheden;c) mededeling van het aanbod aan passende stages, opleidingen of banen;d) mededeling van passende ondersteunings- en bevorderingsmaatregelen;e) advies en begeleiding inzake beroepsinschakeling;f) ondersteuning bij het zoeken naar werk en het solliciteren;g) afgifte van attesten op grond van wettelijke, decretale of reglementaire bepalingen;h) uitvoering van medische onderzoeken en tests;3° opleiding en voortgezette opleiding bevorderen door het ontwikkelen van: a) een eigen aanbod;b) een aanbod samen met partners;c) examens in het kader van het in a) en b) genoemde aanbod of ter bepaling van de competenties;4° beroepskeuzevoorbereiding, beroepsoriëntatie en beroepsadvies aanbieden aan leerlingen en volwassenen;5° de activiteit van een PWA uitoefenen en een PWA-systeem beheren;6° maatregelen coördineren in het geval van collectief ontslag, in het bijzonder een tewerkstellingscel oprichten overeenkomstig de wet van 23 december 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 23/12/2005 pub. 30/12/2005 numac 2005021175 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet betreffende het generatiepact sluiten betreffende het generatiepact;7° de volgende taken uitoefenen op het gebied van outplacement: a) de outplacementkosten vergoeden;b) werkgevers bestraffen die met schending van de wet van 5 september 2001Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/09/2001 pub. 15/09/2001 numac 2001012802 bron ministerie van tewerkstelling en arbeid en ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu Wet tot de verbetering van de werkgelegenheidsgraad van de werknemers type wet prom. 05/09/2001 pub. 26/01/2017 numac 2017020055 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot de verbetering van de werkgelegenheidsgraad van de werknemers. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie sluiten tot de verbetering van de werkgelegenheidsgraad van de werknemers, geen outplacement aangeboden hebben;c) het ingevorderde bedrag benutten voor het outplacement van ontslagen werknemers aan wie geen outplacement aangeboden werd. De dienst kan de dienstverlening vermeld in het eerste lid aanbieden aan personen zonder woonplaats in het Duitse taalgebied indien: 1° de betrokken persoon werk zoekt in het Duitse taalgebied;2° de betrokken persoon een werknemer met woonplaats in het Duitse taalgebied zoekt;3° de dienst met een andere gewestelijke of buitenlandse arbeidsbemiddelingsinstantie is overeengekomen om op dat gebied samen te werken.

Art. 6.Ondersteuning van werkgevers De dienst ondersteunt werkgevers bij de werving en opleiding van werknemers door: 1° werkaanbiedingen van werkgevers op te nemen, te publiceren en door te geven aan werkzoekenden;2° geschikte kandidaten voor te stellen voor het aanbod aan banen, opleidingen of stages;3° informatie en advies te verstrekken over programma's voor ondersteuning, opleiding en voortgezette opleiding;4° werkgevers te begeleiden en te adviseren bij de personeelsselectie, in het bijzonder wanneer ze personen met bijzondere belemmeringen opleiden of aanstellen.

Art. 7.Bijzondere taken op het gebied van het werkgelegenheidsbeleid De dienst vervult de volgende bijzondere taken om de doelstellingen van het werkgelegenheidsbeleid te realiseren: 1° observatie van de arbeidsmarkt en uitvoering van analysen;2° beoordeling van dienstverlening en maatregelen voor werkzoekenden en werkgevers;3° bevordering van het overleg en de samenwerking met partners;4° beheer en toekenning van uitkeringen en stimulansen om te werken en om opleidingen te volgen die op basis van een wettelijke, decretale of verordenende bepaling aan de dienst worden toevertrouwd;5° ontwikkeling en aanpassing van de dienstverlening aan de doelgroep vermeld in artikel 4;6° ontwikkeling en coördinatie van bijzondere projecten;7° organisatie van opleidingen en voortgezette opleidingen over gespecialiseerde thema's die verband houden met de taken van de dienst op het gebied van het werkgelegenheidsbeleid;8° vertegenwoordiging van de Duitstalige Gemeenschap in Belgische, Europese of internationale organen.

Art. 8.Activering en controle van de beschikbaarheid voor de arbeidsmarkt Met behoud van de toepassing van het decreet van 22 mei 2023Relevante gevonden documenten type decreet prom. 22/05/2023 pub. 03/10/2023 numac 2023204472 bron ministerie van de duitstalige gemeenschap Decreet betreffende de behoeftegestuurde arbeidsbemiddeling sluiten betreffende de behoeftegestuurde arbeidsbemiddeling oefent de dienst de volgende opdrachten uit in het kader van de activering en de controle van de beschikbaarheid voor de arbeidsmarkt: 1° controleren van de beschikbaarheid met inachtneming van het regelgevend kader van de federale overheid;2° beslissen over de vrijstelling van het vereiste om beschikbaar te zijn voor de arbeidsmarkt die wordt toegekend aan uitkeringsgerechtigde werkzoekenden in geval van studiehervatting, het volgen van een beroepsopleiding of het volgen van een stage.

Art. 9.Uitvoering De Regering kan de bijzondere raamvoorwaarden, met inbegrip van eventuele procedurebepalingen, vastleggen voor de uitvoering van de taken van de dienst die in dit hoofdstuk worden vermeld.

Art. 10.Partners De dienst werkt voor de vervulling van zijn taken samen met partners en externe dienstverrichters. Daartoe kan hij overeenkomsten sluiten met partners in binnen- en buitenland.

De Regering kan deelhebben in rechtspersonen met het oog op de uitvoering van de taken van de dienst. De desbetreffende overeenkomsten kunnen een participatie in het kapitaal omvatten.

Art. 11.Beginselen bij de uitoefening van de taken § 1 - De prestaties van de dienst zijn kosteloos voor werkgevers, werknemers, leerlingen en werkzoekenden.

De Regering kan voor individuele prestaties van de dienst voorzien in uitzonderingen op de kosteloosheid, voor zover deze zich richten tot werkgevers of werknemers. In dat geval moet de opgelegde bijdrage in de kosten voldoen aan het evenredigheidsbeginsel. § 2 - In afwijking van artikel 14 van het decreet van 15 oktober 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 15/10/2018 pub. 16/11/2018 numac 2018205558 bron ministerie van de duitstalige gemeenschap Decreet betreffende de niet-openbare en openbare elektronische communicatie van de overheden van het Duitse taalgebied sluiten betreffende de niet-openbare en openbare elektronische communicatie van de overheden van het Duitse taalgebied en met behoud van de toepassing van artikel 16, § 2, vierde lid, van dat decreet kan de Regering de partners ertoe verplichten elektronisch met de dienst te communiceren. HOOFDSTUK 3. - Medewerking en advies inzake bevordering van de werkgelegenheid en inzake arbeidsbemiddeling

Art. 12.Oprichting Er wordt een beheerscomité opgericht dat bevoegd is voor de bevordering van de werkgelegenheid en voor arbeidsbemiddeling.

Art. 13.Samenstelling Het beheerscomité is samengesteld uit de volgende leden: 1° één voorzitter;2° vier vertegenwoordigers van de representatieve werknemersorganisaties;3° vier vertegenwoordigers van de interprofessionele werkgeversorganisaties die in de Duitstalige Gemeenschap gevestigd zijn;4° twee vertegenwoordigers van de lokale besturen van het Duitse taalgebied waarvan ten minste één een openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vertegenwoordigt;5° twee vertegenwoordigers van de secundaire scholen;6° één vertegenwoordiger van de centra voor opleiding en voortgezette opleiding in de middenstand en de kmo's;7° één vertegenwoordiger van de door de Duitstalige Gemeenschap ondersteunde inrichtende machten op het gebied van maatregelen inzake beroepsopleiding en inschakeling in het beroepsleven. De leden vermeld in het eerste lid, 2° tot 7°, zijn stemgerechtigd.

Hebben raadgevende stem in het beheerscomité: 1° één door de Regering aangewezen vertegenwoordiger van het Ministerie van de Duitstalige Gemeenschap;2° één door de Regering aangewezen vertegenwoordiger van de dienst;3° één vertegenwoordiger van de Regering van de Duitstalige Gemeenschap. Het beheerscomité kan voor bepaalde punten deskundigen met adviserende stem voor zijn vergaderingen uitnodigen.

Het beheerscomité kan overkoepelende werkgroepen opzetten en ontbinden. Het legt de taken, de doelstellingen, de eventuele termijnen en de nadere regels van de samenstelling vast en het wijst de voorzitter aan.

Art. 14.Aanwijzing van de leden § 1 - De Regering wijst de volgende personen aan: 1° de voorzitter van het beheerscomité;2° de leden vermeld in artikel 13, eerste lid, 2°, op voordracht van de representatieve werknemersorganisaties;3° de leden vermeld in artikel 13, eerste lid, 3°, op voordracht van de interprofessionele werkgeversorganisaties die in de Duitstalige Gemeenschap gevestigd zijn;4° de leden vermeld in artikel 13, eerste lid, 4°, op voordracht van de gemeenten;5° de leden vermeld in artikel 13, eerste lid, 5°, op voordracht van de inrichtende machten van het door de Duitstalige Gemeenschap georganiseerde, erkende of gesubsidieerde secundair onderwijs;6° het lid vermeld in artikel 13, eerste lid, 6°, op voordracht van de centra voor opleiding en voortgezette opleiding in de middenstand en de kmo's;7° het lid vermeld in artikel 13, eerste lid, 7°, op voordracht van de instanties die maatregelen inzake beroepsopleiding en inschakeling in het beroepsleven organiseren. De leden vermeld in het eerste lid, 2° tot 7°, worden voorgedragen op lijsten met telkens twee kandidaten. Is er geen gezamenlijke kandidatenlijst van de verschillende organisaties of instellingen die kandidaten mogen voordragen, dan kiest de Regering uit de afzonderlijke kandidatenlijsten.

Niet meer dan twee derde van de leden vermeld in artikel 13, eerste lid, 2° tot 7°, mag van hetzelfde geslacht zijn. § 2 - De kandidatenlijsten vermeld in § 1, tweede lid: 1° worden ingediend binnen een termijn van twee maanden na het schriftelijk verzoek van de Regering om kandidaten voor te dragen;2° bevatten voor elke voordracht een mannelijke én een vrouwelijke kandidaat. Zonder dat dit afbreuk doet aan de mogelijkheid van het beheerscomité om rechtsgeldig te beraadslagen en te besluiten, verliest een voordrachtgerechtigde organisatie of instelling haar mandaat of haar mandaten voor de duur van één jaar na afloop van de termijn genoemd in het eerste lid, 1°, wanneer ze binnen die termijn noch een gezamenlijke noch een afzonderlijke vertegenwoordiger voor het in te vullen mandaat of de in te vullen mandaten overeenkomstig § 1, tweede lid, voorgedragen heeft aan de Regering.

Op met redenen omkleed verzoek van het lid kan de Regering een afwijking toestaan van de regel die is vastgelegd in het eerste lid, 2°. § 3 - De voorzitter van het beheerscomité moet onafhankelijk staan tegenover de organisaties en instellingen die in het beheerscomité vertegenwoordigd zijn, en mag niet onder het hiërarchisch gezag van de Regering of van de regeringsleden staan.

De hoedanigheid van stemgerechtigd lid van het beheerscomité is niet verenigbaar met die van lid van het Europees Parlement, de Kamer van volksvertegenwoordigers, de Senaat, een gemeenschapsparlement, een gewestparlement of een regering. Bovendien is de hoedanigheid van lid van het beheerscomité niet verenigbaar met de hoedanigheid van provinciegouverneur of kabinetsmedewerker.

Behalve voor de leden vermeld in artikel 13, eerste lid, 5° tot 7°, is de hoedanigheid van lid van het beheerscomité niet verenigbaar met een afhankelijkheid in hoofd- of bijberoep van particuliere arbeidsbemiddelingsbureaus in de zin van het decreet van 11 mei 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/05/2009 pub. 13/07/2009 numac 2009202754 bron ministerie van de duitstalige gemeenschap Decreet betreffende de toelating van uitzendbureaus en de controle op de private arbeidsbemiddelaars sluiten betreffende de erkenning van uitzendbureaus en de controle op de particuliere arbeidsbemiddelingsbureaus.

Art. 15.Duur van de mandaten De leden van het beheerscomité worden aangewezen voor een termijn van vijf jaar. Hun mandaat kan worden verlengd.

Het mandaat van de leden van het beheerscomité eindigt door overlijden, vrijwillig ontslag, verval van de burgerlijke of politieke rechten, verlies van het mandaat door de organisatie of instelling die kandidaten mag voordragen, of als een van de onverenigbaarheden bepaald in artikel 14, § 3, zich voordoet.

Als een lid het beheerscomité voor het einde van zijn mandaat verlaat, wordt het binnen drie maanden vervangen. Het nieuwe lid voltooit het mandaat van zijn voorganger.

Art. 16.Besluitvorming § 1 - Het beheerscomité kan slechts geldig beraadslagen en besluiten als meer dan de helft van de stemgerechtigde leden aanwezig is. Voor punten die voor de tweede keer op de agenda staan, kan het beheerscomité geldige beslissingen nemen, ongeacht het aantal aanwezige stemgerechtigde leden.

De beslissingen van het beheerscomité worden bij volstrekte meerderheid van de uitgebrachte stemmen genomen, waarbij de voorzitter alleen bij staking van stemmen stemgerechtigd is. In dat geval is zijn stem doorslaggevend. § 2 - Het beheerscomité vergadert fysiek.

In afwijking van het eerste lid kan het beheerscomité op basis van een beslissing van de voorzitter vergaderen, beraadslagen en beslissen per telefoonconferentie, videoconferentie of via andere elektronische communicatiemiddelen die de veiligheid van de elektronische communicatie waarborgen.

Het communicatiemiddel moet elk lid van het beheerscomité en andere deelnemers de mogelijkheid bieden direct, gelijktijdig en ononderbroken kennis te nemen van de beraadslagingen, actief eraan deel te nemen en zijn stemrecht uit te oefenen met betrekking tot alle punten waarover de vergadering moet beslissen.

In de uitnodigingen voor vergaderingen van het beheerscomité wordt beschreven hoe de vergadering vanaf een afstand kan worden bijgewoond.

Het lid van het beheerscomité dat via dit communicatiemiddel deelneemt aan de vergadering, geldt voor de inachtneming van de voorschriften met betrekking tot aanwezigheid en meerderheid als aanwezig.

Eventuele technische problemen of incidenten die de langs elektronische weg georganiseerde deelneming aan de vergadering en/of stemming hebben verhinderd of verstoord, worden vermeld in de notulen van de vergadering.

Art. 17.Taken § 1 - Het beheerscomité geeft aan de dienst advies inzake bevordering van de werkgelegenheid en inzake arbeidsbemiddeling en geeft hem in het bijzonder advies bij de uitvoering van de taken vermeld in hoofdstuk 2.

Met behoud van de toepassing van paragraaf 2 neemt de dienst, voor zover hij gemachtigd is om beslissingen te nemen, in de volgende aangelegenheden geen beslissing zonder eensluidend advies van het beheerscomité: 1° de toekenning van tegemoetkomingen voor rechtspersonen en natuurlijke personen, met uitzondering van werkzoekenden; 2° de gunning van overheidsopdrachten inzake bevordering van de werkgelegenheid en inzake arbeidsbemiddeling uit de uitgavenbegroting van de Duitstalige Gemeenschap indien het opdrachtbedrag hoger is dan 30.000 euro; 3° de ontwerpen voor de algemene strategie, voor het gespecialiseerde conceptueel werk en voor de organisatie en uitvoering van openbare dienstverlening in het kader van de operationele implementatie van de decretale en reglementaire opdrachten die werden overgedragen aan de dienst;4° de ontwerpbegrotingen inzake bevordering van de werkgelegenheid en inzake arbeidsbemiddeling van de uitgavenbegroting van de Duitstalige Gemeenschap. § 2 - Indien het algemeen belang of geldende bepalingen dit vereisen, kan de Regering het beheerscomité met aandrang vragen om opnieuw een advies uit te brengen over bepaalde ontwerpbeslissingen of om bepaalde vragen te beantwoorden. De Regering deelt het beheerscomité mee over welke aangelegenheden het een advies moet verstrekken en binnen welke termijn.

Indien het beheerscomité geen advies heeft verstrekt binnen de gestelde termijn of indien de Regering zich niet kan aansluiten bij het verstrekte advies, kan ze in afwijking van paragraaf 1 een beslissing nemen zonder advies of niettegenstaande het advies van het beheerscomité. § 3 - De dienst bezorgt het beheerscomité om de zes maanden een statistisch overzicht van de begrotings- en personeelssituatie, een verslag over het klachtenbeheer en een voortgangsverslag over de realisatie van de strategische doelstellingen en projecten inzake bevordering van de werkgelegenheid en inzake arbeidsbemiddeling. § 4 - De Regering wint het advies van het beheerscomité in over elk ontwerp van decreet of besluit inzake bevordering van de werkgelegenheid en inzake arbeidsbemiddeling, tenzij de Sociaal-Economische Raad van de Duitstalige Gemeenschap al een advies heeft afgegeven. Het beheerscomité is verplicht om binnen twee maanden na indiening van de aanvraag een advies uit te brengen, tenzij er een andere termijn is overeengekomen.

Als het statuut van de personeelsleden van de dienst wordt gewijzigd, wint de Regering voorafgaand advies in bij het beheerscomité.

De Regering keurt de bepalingen voor de uitvoering van de in dit decreet vastgelegde machtigingen goed, hetzij op voorstel van het beheerscomité, hetzij na de voorontwerpen voor advies te hebben voorgelegd aan het beheerscomité.

Het beheerscomité kan op eigen initiatief of op verzoek van het Parlement of de Regering voorstellen of aanbevelingen doen om het aanbod inzake bevordering van de werkgelegenheid en inzake arbeidsbemiddeling, samen met de bijbehorende raamvoorwaarden, aan te passen.

Het Parlement van de Duitstalige Gemeenschap kan via zijn voorzitter een advies aanvragen bij het beheerscomité. Het beheerscomité bezorgt dat advies binnen een door het Parlement gestelde termijn aan de aanvrager.

Art. 18.Huishoudelijk reglement Het beheerscomité stelt een huishoudelijk reglement op dat door de Regering moet worden goedgekeurd. In het huishoudelijk reglement worden in het bijzonder de volgende aspecten geregeld: 1° de bijeenroeping van het beheerscomité, de agendering en de voorbereiding van de agendapunten;2° de besluitvormingsprocedure in het beheerscomité;3° de notulering;4° de vergaderplaats;5° de procedure om voor bepaalde punten deskundigen erbij te betrekken. HOOFDSTUK 4. - Vertrouwelijkheid en bescherming van persoonsgegevens

Art. 19.Vertrouwelijkheid Met behoud van de toepassing van andersluidende wettelijke of decretale bepalingen moeten de Regering, de dienst en alle andere personen die bij de uitvoering van dit decreet en de uitvoeringsbepalingen ervan betrokken zijn, de gegevens die aan hen toevertrouwd worden in het kader van de uitoefening van hun opdracht, vertrouwelijk behandelen.

Art. 20.Verwerkingsverantwoordelijke Met behoud van de toepassing van artikel 21 is de Regering verantwoordelijk voor de verwerking van de persoonsgegevens vermeld in artikel 22. Ze geldt voor de verwerking van deze gegevens als de verwerkingsverantwoordelijke in de zin van artikel 4, punt 7, van de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Voor zover gegevens overeenkomstig artikel 25 doorgegeven worden aan derden, zijn die derden en de Regering gezamenlijk verantwoordelijk.

Art. 21.Verwerking van gezondheidsgegevens De gegevens over de gezondheid van de betrokken personen worden verwerkt onder de verantwoordelijkheid van een beroepsbeoefenaar uit de gezondheidszorg of een andere beroepsbeoefenaar die gebonden is aan het beroepsgeheim.

Art. 22.Gegevenscategorieën De dienst kan persoonsgegevens uit de volgende categorieën overeenkomstig artikel 23 verwerken: 1° met betrekking tot werkzoekenden en leerlingen: a) identiteitsgegevens en contactgegevens;b) de actuele opleidings- of werksituatie;c) de identificatienummers bedoeld in artikel 8, § 1, 1° of 2°, van de wet van 15 januari 1990Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/01/1990 pub. 08/07/2010 numac 2010000396 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid;d) gegevens over het schoolbezoek of de opleiding;e) gegevens over het beroepsverleden;f) gegevens over de professionele doelstellingen en mogelijkheden;g) gegevens over de professionele bekwaamheden, competenties en kennis die relevant zijn voor de bemiddeling;h) gegevens over het vermogen om zelfstandig werk te zoeken;i) gegevens over het vermogen om elektronisch te communiceren;j) gegevens over de mobiliteit en de gezinssituatie die relevant zijn voor de bemiddeling;k) gegevens over vrijetijdsbestedingen en interesses die beroepsmatig relevant zijn;l) gegevens over de samenwerking met andere openbare diensten;n) gegevens over andere kansen en belemmeringen die relevant zijn voor het begeleidings- en bemiddelingswerk;n) gegevens over het tot nog toe gebruikte begeleidings- en bemiddelingsaanbod;o) gegevens over tot nog toe genomen initiatieven in het kader van het zoeken naar werk;p) gegevens over de lichamelijke en geestelijke gezondheid die relevant zijn voor de bemiddeling;q) gerechtelijke gegevens in de vorm van een uittreksel uit het strafregister;r) gegevens over het onvrijwillige karakter van de werkloosheid;s) gegevens over controles van de zoekinspanningen en de sancties met toepassing van het koninklijk besluit van 25 november 1991Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 06/11/2020 numac 2020015855 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie. - Deel V type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 05/11/2018 numac 2018014576 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie - Deel I type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 04/11/2021 numac 2021033562 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie. - Deel VIII type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 24/05/2019 numac 2019012364 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie - Deel II sluiten houdende de werkloosheidsreglementering;t) gegevens over beslissingen die genomen werden in het kader van de controle van de zoekinspanningen en de sancties overeenkomstig het koninklijk besluit van 25 november 1991Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 06/11/2020 numac 2020015855 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie. - Deel V type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 05/11/2018 numac 2018014576 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie - Deel I type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 04/11/2021 numac 2021033562 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie. - Deel VIII type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 24/05/2019 numac 2019012364 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie - Deel II sluiten houdende de werkloosheidsreglementering;2° met betrekking tot werkgevers: a) identiteitsgegevens en contactgegevens;b) gegevens over hun bereidheid personen op te leiden en aan te stellen;c) gegevens over stages en over het aanbod aan opleidingen of banen;d) gegevens over de gebruikmaking van tegemoetkomingen en werk- en opleidingsstimulansen en de dienstverlening van de dienst. De Regering kan de in het eerste lid genoemde gegevenscategorieën preciseren. Voor de gegevenscategorie vermeld in het eerste lid, 1°, q), preciseert de Regering de veroordelingen waardoor werkzoekenden en leerlingen uitgesloten worden van een toeleiding naar een gereglementeerd beroep of naar een beroep dat contact met kwetsbare personen inhoudt, alsook de periode waarin ze geen dergelijke veroordeling mogen hebben opgelopen.

Art. 23.Verwerkingsdoeleinden Onder voorbehoud van decretale bepalingen die de taken van de Regering en van de dienst op het gebied van het werkgelegenheidsbeleid, alsook de regels voor de verwerking van persoonsgegevens op een andere manier vastleggen, verzamelt en verwerkt de dienst in het kader van dit decreet persoonsgegevens uitsluitend voor de volgende doeleinden: 1° gegevens uit de gegevenscategorieën vermeld in artikel 22, eerste lid, 1°, a) tot r), voor de uitvoering van de bevordering van de werkgelegenheid bedoeld in artikel 5;2° gegevens uit de gegevenscategorieën vermeld in artikel 22, eerste lid, 1°, voor de uitvoering van de in artikel 8 vermelde opdrachten in het kader van de activering en de controle van de beschikbaarheid voor de arbeidsmarkt;3° gegevens uit de gegevenscategorieën vermeld in artikel 22, eerste lid, 2°, voor de in artikel 6 bedoelde ondersteuning van werkgevers bij de werving en opleiding van werknemers. Met behoud van de toepassing van het eerste lid kan de dienst de voor de bemiddeling relevante gezondheidsgegevens over de werkzoekenden en leerlingen uitsluitend verwerken voor de volgende doeleinden: 1° voor de toepassing van het koninklijk besluit van 25 november 1991Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 06/11/2020 numac 2020015855 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie. - Deel V type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 05/11/2018 numac 2018014576 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie - Deel I type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 04/11/2021 numac 2021033562 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie. - Deel VIII type koninklijk besluit prom. 25/11/1991 pub. 24/05/2019 numac 2019012364 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering. - Officieuze coördinatie in het Duits van de federale versie - Deel II sluiten houdende de werkloosheidsreglementering;2° voor de uitsluiting van stages, opleidingen of banen die niet verenigbaar zijn met de gezondheidsgerelateerde belemmeringen van de werkzoekende. Met behoud van de toepassing van het eerste lid kan de dienst de gegevens die vermeld staan op een uittreksel uit het strafregister verwerken om te controleren of het gedrag van de werkzoekende of leerling verenigbaar is met het beschikbare aanbod aan stages, opleidingen of banen.

Met behoud van de toepassing van het eerste lid mag de dienst de verzamelde gegevens niet gebruiken voor andere doeleinden dan die vermeld in het eerste tot derde lid.

Art. 24.Gebruik van gegevens voor analysen en statistieken De Regering of de dienst maakt in beginsel gebruik van anonieme of gepseudonimiseerde gegevens om analysen en statistieken op te stellen.

De analysen en statistieken hebben overeenkomstig artikel 7 de volgende doeleinden: 1° observatie van de arbeidsmarkt en arbeidsmarktanalysen om een aanbod ter beschikking te stellen dat afgestemd is op de arbeidsmarkt;2° ontwikkeling, evaluatie en aanpassing van dienstverlening en maatregelen voor de doelgroep vermeld in artikel 4;3° ontwikkeling en coördinatie van bijzondere projecten;4° ontwikkeling en organisatie van opleidingen en voortgezette opleidingen voor werkzoekenden en werkgevers. Als de in het eerste lid bedoelde analysen en statistieken niet op basis van geanonimiseerde gegevens opgesteld kunnen worden, is het gebruik van gepseudonimiseerde gegevens toegestaan.

Voor de toepassing van het derde lid vermeldt de Regering of de dienst in de aangifte betreffende de verwerking waarom het niet mogelijk is de in het eerste lid bedoelde analysen en statistieken op te stellen door anonieme gegevens te verwerken.

Art. 25.Samenwerking met derden § 1 - De werknemers van de dienst zijn verplicht samen te werken met openbare instellingen en instellingen van openbaar nut die dienstverlening aanbieden met het oog op de inschakeling van de gebruiker in het beroepsleven.

In het kader van die samenwerking kan de dienst informatie uitwisselen die betrekking heeft op de gebruiker of de dienstverlening waarvan hij gebruik heeft gemaakt of die hem werd aanbevolen.

Uitsluitend met het oog op de vervulling van de in artikel 23 vermelde doeleinden mogen de in artikel 22 vermelde persoonsgegevens worden doorgegeven aan personen of instellingen die bij of krachtens een wet, decreet of ordonnantie met een opdracht van algemeen belang zijn belast of die dienstverlening voor werkzoekenden en leerlingen aanbieden die nuttig is voor de uitvoering van de in artikel 7 vermelde taken inzake werkgelegenheidsbeleid, voor zover die doorgifte noodzakelijk is opdat de betrokken personen of instellingen hun opdracht van algemeen belang kunnen uitvoeren of hun dienstverlening kunnen aanbieden, en voor zover alleen gegevens worden doorgegeven die relevant zijn voor de doeleinden vermeld in artikel 23. § 2 - Voor de vervulling van zijn taken als opgesomd in hoofdstuk 2 werkt de dienst samen met werkgevers, arbeidsbemiddelaars en dienstverleners die stages, kwalificaties of banen aanbieden.

In het kader van die samenwerking kan de dienst informatie uitwisselen die betrekking heeft op de gebruiker, de stages, de kwalificaties of de banen. § 1, derde lid, is mutatis mutandis van toepassing. § 3 - De Regering bepaalt: 1° de groepen personen met wie informatie uitgewisseld kan worden;2° de gegevens die uitgewisseld kunnen worden.

Art. 26.Bewaartermijn van de gegevens Nadat de gebruikers of werkgevers opgehouden hebben gebruik te maken van de dienstverlening, mogen hun overeenkomstig artikel 22, eerste lid, en artikel 25 verwerkte gegevens nog hoogstens tien jaar bewaard worden in een vorm die het mogelijk maakt de betrokken personen te identificeren. Met behoud van de toepassing van de bepalingen betreffende het archiefwezen worden de betreffende gegevens uiterlijk na het verstrijken van die termijn vernietigd.

Art. 27.Veiligheidsmaatregelen De dienst let er bij de verwerking van de gegevens vermeld in de artikelen 22 en 25 op dat passende veiligheidsmaatregelen genomen worden.

De dienst zorgt ervoor dat de overeenkomstig artikel 22 verwerkte gegevens alleen verwerkt worden door personen die rechtstreeks belast zijn met de uitvoering van de betreffende taak.

Voor zover gegevens geanonimiseerd of gepseudonimiseerd worden, richt de daartoe gebruikte techniek zich naar de aanbevelingen van het Agentschap van de Europese Unie voor cyberbeveiliging (Enisa). HOOFDSTUK 5. - Financiële bepalingen

Art. 28.Vergoedingen De Regering bepaalt het bedrag van de vergoedingen en presentiegelden die worden toegekend aan de leden van het beheerscomité en aan de deskundigen.

Art. 29.Terugvorderingen Wanneer er een betalingsverplichting in hoofde van derden bestaat, kan de dienst de werkelijke kosten zowel bij de gebruiker als rechtstreeks bij de derde invorderen. Overeenkomsten tussen de gebruiker en de derde met betrekking tot schadevergoedingen zijn niet tegenstelbaar aan de dienst.

Art. 30.Beroep op de Federale Overheidsdienst Financiën die belast is met de inning en invordering van niet-fiscale schuldvorderingen In de gevallen vermeld in artikel 29 kunnen de terug te vorderen bedragen overeenkomstig artikel 51.1 van het decreet van 25 mei 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 25/05/2009 pub. 14/07/2009 numac 2009203077 bron ministerie van de duitstalige gemeenschap Decreet houdende het financieel reglement van de Duitstalige Gemeenschap sluiten betreffende het financieel reglement van de Duitstalige Gemeenschap ingevorderd worden. HOOFDSTUK 6. - Slotbepalingen

Art. 31.Overgangsbepaling De personen die op 31 december 2023 lid zijn van het beheerscomité van de Dienst voor arbeidsbemiddeling van de Duitstalige Gemeenschap, worden voor de resterende duur van hun oorspronkelijke aanwijzing van ambtswege beschouwd als lid van het beheerscomité dat bevoegd is voor de bevordering van de werkgelegenheid en voor arbeidsbemiddeling.

Art. 32.Inwerkingtreding Dit decreet treedt in werking op 1 januari 2024.

Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Eupen, 13 november 2023.

O. PAASCH De Minister-President, Minister van Lokale Besturen en Financiën, A. ANTONIADIS De Viceminister-President, Minister van Gezondheid en Sociale Aangelegenheden, Ruimtelijke Ordening en Huisvesting, I. WEYKMANS De Minister van Cultuur en Sport, Werkgelegenheid en Media, L. KLINKENBERG De Minister van Onderwijs en Wetenschappelijk Onderzoek _______ Nota (1) Zitting 2023-2024 Parlementaire stukken: 292 (2023-2024) Nr.1 Ontwerp van decreet 292 (2023-2024) Nr. 2 Verslag 292 (2023-2024) Nr. 3 Tekst aangenomen door de plenaire vergadering Integraal verslag: 13 november 2023 - Nr. 64 Bespreking en stemming

^