gepubliceerd op 27 maart 2019
Decreet met betrekking tot de aanschaf van schoolboeken, digitale hulpmiddelen, pedagogische instrumenten en literatuurboeken, binnen de schoolinrichtingen
7 FEBRUARI 2019. - Decreet met betrekking tot de aanschaf van schoolboeken, digitale hulpmiddelen, pedagogische instrumenten en literatuurboeken, binnen de schoolinrichtingen
Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt:
Artikel 1.Dit decreet is van toepassing op het basisonderwijs en op het secundair onderwijs, gewoon en gespecialiseerd, georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap.
Art. 2.Voor de toepassing van dit decreet, wordt verstaan onder: 1 ° "Schoolboek, inclusief een digitaal schoolboek", een gedrukt of digitaal boek bestemd voor de leerling en deel van het leerproces, waaronder een woordenboek, een atlas of een encyclopedie.
Voor de toepassing van dit decreet worden bestanden bestaande uit reproduceerbare vellen en voorgedrukte werkmappen niet als schoolboeken beschouwd. 2 ° "Digitale bron": "Een schoolsoftware of digitale tool", een computerprogramma of applet of toegang tot een digitale tool via een webdienst bestemd voor de leerling of leerkracht, installeerbaar, uitvoerbaar en / of lokaal raadpleegbaar op de computer van de gebruiker, die deel uitmaakt van het leerproces of informatie van pedagogische aard verstrekt; "Een online pedagogisch platform", een webdienst voor de leerling of de leraar, die geregistreerde gebruikers een geïntegreerd pedagogisch instrument biedt als onderdeel van het leerproces. 3 ° "Een pedagogisch hulpmiddel", een permanent hulpmiddel, bestemd voor de leraar om hem te helpen bij de conceptie en de voorbereiding van de pedagogische activiteiten evenals bij de uitvoering ervan, of bestemd voor de leerling om hem te begeleiden in zijn leerproces. Zijn inzonderheid beschouwd als pedagogische hulpmiddelen in de zin van dit decreet tijdschriften met een specifiek pedagogisch doel. 4 ° "Een literatuurboek", een werk voor de leerling, beide gedrukt op fysieke media, papier, karton, ander materiaal dan geproduceerd in een digitaal formaat, dat als een esthetische waarde wordt erkend. Boeken, zoals tekstuele en / of grafische fictie, romans, documentaires, poëzie, toneelstukken, essays, worden inzonderheid beschouwd als literatuurboeken. 5 ° "Schoolinrichting", een door de Franse Gemeenschap georganiseerde of gesubsidieerde onderwijseenheid voor gewoon of gespecialiseerd onderwijs van het kleuter- en / of lager of secundair niveau, gevestigd in een of meer vestigingen onder leiding van een dezelfde directeur of hetzelfde inrichtingshoofd. 6 ° "opdrachtendecreet", het decreet van 24 juli 1997Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/07/1997 pub. 23/09/1997 numac 1997029337 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren sluiten dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren.
TITEL I . - De aanschaf van schoolboeken, digitale hulpbronnen, pedagogische instrumenten en literatuurboeken
Art. 3.§ 1. Als onderdeel van de aanschaf van schoolboeken, digitale hulpbronnen, pedagogische instrumenten en literatuurboeken, moet het inrichtingshoofd, voor het onderwijs georganiseerd door de Franse Gemeenschap en de organiserende macht, voor het door de Franse Gemeenschap gesubsidieerd onderwijs, de volgende elementen garanderen: 1 ° de eerbiediging van de grondrechten, waaronder: a) de beginselen van gelijkheid en non-discriminatie, zoals inzonderheid gedefinieerd in de artikelen 10 en 11 van de Grondwet, bij de wet van 30 juli 1981Relevante gevonden documenten type wet prom. 30/07/1981 pub. 20/05/2009 numac 2009000343 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot bestraffing van bepaalde door racisme of xenofobie ingegeven daden. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot bestraffing van bepaalde door racisme of xenofobie ingegeven daden, de wet van 10 mei 2007 ter bestrijding van bepaalde vormen van discriminatie, en het decreet van 12 december 2008 betreffende de bestrijding van sommige vormen van discriminatie;b) het beginsel van gendergelijkheid zoals inzonderheid vastgelegd in het decreet van 7 januari 2016Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/01/2016 pub. 12/02/2016 numac 2016029074 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende integratie van de genderdimensie in het geheel van de beleidslijnen van de Franse Gemeenschap sluiten betreffende de integratie van de genderdimensie in het geheel van de beleidslijnen van de Franse Gemeenschap; 2 ° de overeenstemming met de eindvaardigheden, de vaardigheden, de kennis en de opleidingsprofielen bedoeld in de artikelen 16, 25, 35, 39, 39 bis, 44, 45 en 47 van het opdrachtendecreet; 3 ° het in aanmerking nemen van de doelstellingen bepaald in de artikelen 6, 8, 10, 12, 13, 15, 16 § 3, 24, 34 en 78 van het opdrachtendecreet. In dit verband wordt speciale aandacht besteed aan de aanwezigheid van remediëringsstrategieën. § 2. Uiterlijk 31 december 2019 stelt de Regering de labeliseringsprocedure vast voor schoolboeken, digitale hulpmiddelen en pedagogische instrumenten overeenkomstig de beginselen bedoeld in § 1, 1 °, a en b, en stelt zij een handvest op waarmee schoolboekuitgevers moeten instemmen om in aanmerking te komen voor het labelen van hun schoolboeken, digitale bronnen en / of pedagogische hulpmiddelen.
De Regering bepaalt de praktische voorwaarden voor het toetreden tot het handvest, zoals hierboven vermeld, voor uitgevers van schoolboeken.
Vanaf 1 januari 2020 wordt de subsidie die is toegewezen aan scholen enkel gebruikt om deze gelabelde schoolboeken, digitale bronnen en / of pedagogische instrumenten aan te schaffen. § 3. Wanneer een uitgever van schoolboeken zich niet langer houdt aan de beginselen waarnaar wordt verwezen in paragraaf 1, 1 °, a en b, worden de voordelen van het handvest ingetrokken voor het schoolboek, de digitale bron en / of de bedoelde pedagogische instrumenten.
In het in § 2 bedoelde handvest bepaalt de Regering ook de procedure voor het intrekken van de voordelen van de labelisering alsook de nadere regels voor het communiceren van de referenties van schoolboeken, digitale bronnen en / of pedagogische hulpmiddelen die deze voordelen hebben verloren.
TITEL II. - Financiering voor de aanschaf van schoolboeken, digitale bronnen, pedagogische hulpmiddelen en literatuurboeken.
Art. 4.Binnen de grenzen van de beschikbare kredieten verstrekt en betaalt de Regering jaarlijkse dotaties voor georganiseerd onderwijs en subsidies voor gesubsidieerd onderwijs voor een totaalbedrag van 3.657.000 euro. Dit bedrag is bedoeld voor de aanschaf van schoolboeken, digitale hulpbronnen, pedagogische instrumenten en literatuurboeken.
Vanaf het jaar 2020 wordt het bedrag waarnaar in het vorige lid wordt verwezen, geïndexeerd op basis van de verhouding tussen het consumentenprijsindexcijfer voor de maand januari van het lopende jaar en dat van de maand januari van het jaar daarvoor, en aangepast in verhouding tot de evolutie, gedurende de laatste tien schooljaar voorafgaand aan het lopende begrotingsjaar, van de schoolbevolking, het kleuteronderwijs, primaire en secundaire, gewone en gespecialiseerde, georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap.
Het bedrag van 3 657 000 euro wordt toegewezen overeenkomstig artikel 5, § 1.
Art. 5.§ 1. Elk jaar, en na het met redenen omkleed advies van de Sturingscommissie van het onderwijssysteem te hebben ingewonnen, bepaalt de Regering op basis van het jaarlijkse bedrag van de kredieten die zijn toegewezen aan de specifieke begrotingslijn vermeld in artikel 4: 1 ° het jaarlijks toe te kennen bedrag aan het gewone of gespecialiseerde kleuteronderwijs, georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap; 2 ° het bedrag dat jaarlijks wordt toegekend aan het gewone of gespecialiseerde lager onderwijs, georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap; 3 ° het bedrag dat jaarlijks wordt toegekend aan de eerste graad van het gewoon secundair onderwijs en aan het gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 4, georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap; 4 ° het jaarlijks toe te kennen bedrag aan de tweede en derde graden van het gewoon secundair onderwijs en aan het gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 4, georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap; 5 ° het bedrag dat jaarlijks wordt toegekend aan het gespecialiseerd secundair onderwijs van vormen 1, 2 en 3, georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap. § 2. De Regering bepaalt het jaarlijks toegekende bedrag per leerling van het kleuteronderwijs door het in § 1, 1 ° genoemde bedrag te delen door het totale aantal leerlingen dat regelmatig is ingeschreven op de datum van 15 januari van het voorgaande jaar, in het kleuteronderwijs, gewoon of gespecialiseerd, georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap. § 3. De Regering bepaalt het jaarlijks toegekende bedrag per leerling van het lager onderwijs door het in § 1, 2 ° bedoelde bedrag te delen door het totale aantal leerlingen dat regelmatig is ingeschreven op de datum van 15 januari van het voorafgaande jaar, in het lager onderwijs, gewoon of gespecialiseerd, georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap. § 4. De Regering bepaalt het jaarlijks bedrag toegekend per leerling van de eerste graad van het secundair onderwijs door het in § 1, 3 ° bedoelde bedrag te delen door het aantal leerlingen dat regelmatig ingeschreven is op 15 januari van het vorige jaar, in de eerste graad in het gewone onderwijs of in het gespecialiseerde secundair onderwijs van vorm 4, georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap. § 5. De Regering bepaalt het jaarlijks bedrag toegekend per leerling van de tweede en derde graden van het secundair onderwijs door het in § 1, 4 °, bedoelde bedrag te delen door het aantal leerlingen dat regelmatig op 15 januari van het vorige jaar staat ingeschreven, op de tweede en derde graden in het gewone onderwijs of in het gespecialiseerde onderwijs van vorm 4, georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap. § 6. De Regering bepaalt het jaarlijks bedrag toegekend per leerling van het gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 1, 2 en 3 door het bedrag, bedoeld in § 1, 5 °, te delen door het aantal leerlingen dat regelmatig is ingeschreven op de datum van 15 januari van het voorgaande jaar, in het gespecialiseerde onderwijs van vorm 1, 2 en 3, georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap. § 7. Elke inrichting in het onderwijs georganiseerd door de Franse Gemeenschap en elke inrichtende macht in het onderwijs gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap die kleuteronderwijs organiseert, ontvangt eenmaal per kalenderjaar een financiële bijdrage voor de aanschaf van schoolboeken, digitale hulpbronnen, pedagogische instrumenten en literatuurboeken.
Voor elke inrichting wordt de maximale financiële subsidie bepaald door de Regering door het aantal leerlingen dat regelmatig in het kleuteronderwijs in de inrichting zit, te vermenigvuldigen met het jaarlijkse bedrag als bedoeld in § 2 op 15 januari. § 8. Elke inrichting in het onderwijs georganiseerd door de Franse Gemeenschap en elke inrichtende macht, in het onderwijs gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap, die lager onderwijs organiseert, ontvangt eenmaal per kalenderjaar een financiële bijdrage voor de aanschaf van schoolboeken, digitale hulpbronnen, pedagogische instrumenten en literatuurboeken.
Voor elke inrichting wordt de maximale financiële bijdrage bepaald door de Regering door het aantal leerlingen dat regelmatig in het lager onderwijs in de inrichting zit, te vermenigvuldigen met het jaarlijkse bedrag als bedoeld in § 3 op 15 januari. § 9. Elke inrichting, in het onderwijs georganiseerd door de Franse Gemeenschap, en elke inrichtende macht, in het door de Franse Gemeenschap gesubsidieerde onderwijs, die een eerste graad van gewoon secundair onderwijs of van gespecialiseerd secundair onderwijs organiseert in de vorm 4, ontvangt eenmaal per kalenderjaar een financiële bijdrage voor de aanschaf van schoolboeken, digitale hulpbronnen, pedagogische instrumenten en literatuurboeken.
Voor elke inrichting wordt de maximale financiële bijdrage bepaald door de Regering door het aantal leerlingen dat regelmatig in de eerste graad is ingeschreven te vermenigvuldigen, op 15 januari met het jaarlijkse bedrag als bedoeld in § 4. § 10. Elke inrichting, in het onderwijs georganiseerd door de Franse Gemeenschap, en elke organiserende macht, in het onderwijs gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap, dat een tweede en een derde graad van het gewoon secundair onderwijs of van het gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 4, ontvangt eenmaal per kalenderjaar een financiële bijdrage voor de aanschaf van schoolboeken, digitale hulpbronnen, pedagogische instrumenten en literatuurboeken.
Voor elke inrichting wordt de maximale financiële bijdrage bepaald door de Regering door het aantal leerlingen dat regelmatig is ingeschreven in de tweede en derde graad, te vermenigvuldigen op 15 januari, met het jaarlijkse bedrag als bedoeld in § 5. § 11. Elke instelling, in het onderwijs georganiseerd door de Franse Gemeenschap, en elke inrichtende macht, in het onderwijs gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap, die gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 1, 2 of 3 organiseert, ontvangt eenmaal per kalenderjaar een financiële bijdrage voor de aanschaf van schoolboeken, digitale hulpbronnen, pedagogische instrumenten en literatuurboeken.
Voor elke inrichting wordt de maximale financiële bijdrage bepaald door de Regering door het aantal leerlingen dat regelmatig wordt ingeschreven in het gespecialiseerde secundair onderwijs van vorm 1, 2 of 3 op 15 januari te vermenigvuldigen met het jaarlijks bedrag bedoeld in § 6.
Art. 6.Vanaf het kalenderjaar 2020, de financiële steun die wordt verleend aan schoolinrichtingen, aan het door de Franse Gemeenschap georganiseerde onderwijs en aan de inrichtende machten, aan het door de Franse Gemeenschap gesubsidieerde onderwijs, overeenkomstig artikel 5, zal uiterlijk op 20 januari ten laatste van het lopende kalenderjaar worden vereffend. Ze dekt de kosten gemaakt van 1 januari tot en met 31 december van het bedoelde kalenderjaar.
Art. 7.Elke inrichting in het onderwijssysteem georganiseerd door de Franse Gemeenschap en elke inrichtende macht van het door de Franse Gemeenschap gesubsidieerde onderwijs verwerft schoolboeken, digitale hulpbronnen, pedagogische instrumenten en literatuurboeken, in overeenstemming met de wetgeving inzake overheidsopdrachten.
Art. 8.§ 1. Elke inrichting in het onderwijs georganiseerd door de Franse Gemeenschap en elke inrichtende macht in het onderwijs gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap die de bedragen heeft ontvangen waarnaar wordt verwezen in artikel 5, § § 7, 8, 9, 10 en 11, houdt, uiterlijk op 31 januari van het jaar volgend op het kalenderjaar waarvoor de bedragen zijn toegekend, ter beschikking van de Regeringsdiensten om controledoeleinden, de bewijsstukken voor alle gedane uitgaven en voor een periode van tien jaar. § 2. De bedragen bedoeld in artikel 5, § § 7, 8, 9, 10 en 11, die niet worden gebruikt voor de doeleinden waarvoor zij in een kalenderjaar zijn toegekend, worden aangegeven door elke inrichting in het door de Franse Gemeenschap georganiseerd onderwijs, en elke inrichtende macht, in het onderwijs gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap, bij de diensten van de Regering, voor de 31 januari van het volgende kalenderjaar. § 3. Indien, in het kader van een controle als bedoeld in § 1, blijkt dat door middel van deze subsidie een schoolboek of een digitale hulpbron of een pedagogisch middel die/dat niet goedgekeurd is, werd verkregen, moet het bedrag van de subsidie voor de aanschaf van deze tool binnen de zestig dagen worden terugbetaald aan de Regeringsdiensten. § 4. Indien, in het kader van een controle bedoeld in § 1, blijkt dat een schoolboek of een digitale hulpbron of pedagogisch middel dat niet voldoet aan de vereisten bedoeld in artikel 3, § 1, 2 ° en 3 °, is verkregen met behulp van deze subsidie, moet het bedrag van de subsidie voor de aankoop van dit instrument binnen zestig dagen aan de Regeringsdiensten worden terugbetaald.
TITEL III. - Overgangs- en slotbepalingen
Art. 9.Schoolboeken, schoolsoftware en pedagogische tools die zijn erkend in overeenstemming met het decreet van 19 mei 2006Relevante gevonden documenten type decreet prom. 19/05/2006 pub. 11/08/2006 numac 2006202248 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de erkenning en de verspreiding van schoolboeken, schoolsoftware en andere pedagogische hulpmiddelen binnen de inrichtingen voor verplicht onderwijs sluiten betreffende de erkenning en de verspreiding van schoolboeken, schoolsoftware en andere pedagogische hulpmiddelen binnen de inrichtingen voor verplicht onderwijs, zullen door deze subsidie gefinancierd worden tot de einddatum voor de geldigheid van de verkregen erkenning. De lijst met deze schoolboeken, schoolsoftware en erkende pedagogische tools evenals hun geldigheidsdatum blijven beschikbaar op de website www.enseignement.be/manolo.
Art. 10.Verklaringen inzake vorderingen en facturen die aankopen tijdens het kalenderjaar 2018 verantwoorden, moeten uiterlijk op 31 maart 2019 bij de door de Regering aangewezen Administratie worden ingediend.
Art. 11.Voor het begrotingsjaar 2019 worden de in artikel 4 bedoelde kredieten gebruikt voor de vereffening van de vorderingen en de facturen voor het kalenderjaar 2018 die tussen 12 december 2018 en 31 maart 2019 ten laatste zijn ingekomen.
Het beschikbare saldo van de kredieten voor het begrotingsjaar 2019, na de terugbetaling van de in het eerste lid bedoelde vorderingen, wordt door de door de Regering aangewezen Administratie aan de onderwijsinrichtingen toegekend overeenkomstig de verdeling van de kredieten bedoeld in artikel 5, § § 1, 2, 3,4, 5 en 6.
Art. 12.In het decreet van 27 maart 2002Relevante gevonden documenten type decreet prom. 27/03/2002 pub. 17/05/2002 numac 2002029247 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de begeleiding van het onderwijssysteem van de Franse Gemeenschap sluiten betreffende de sturing van het onderwijssysteem van de Franse Gemeenschap wordt aan artikel 3 een punt 17 toegevoegd, luidend als volgt: "17. een met redenen omkleed advies uitbrengen over de verdeling van kredieten voor de aanschaf van schoolboeken, digitale hulpmiddelen, pedagogische instrumenten en literatuurboeken, binnen schoolinrichtingen overeenkomstig artikel 5, § 1, 1 ° , 2 °, 3 °, 4 ° en 5 ° van het decreet van 7 februari 2019 met betrekking tot de aanschaf van schoolboeken, digitale hulpmiddelen, pedagogische instrumenten en literatuurboeken, binnen de schoolinrichtingen ".
Art. 13.In hetzelfde decreet worden in artikel 3, lid 1, de punten 12 en 13 opgeheven.
Art. 14.Het decreet van 19 mei 2006Relevante gevonden documenten type decreet prom. 19/05/2006 pub. 11/08/2006 numac 2006202248 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de erkenning en de verspreiding van schoolboeken, schoolsoftware en andere pedagogische hulpmiddelen binnen de inrichtingen voor verplicht onderwijs sluiten betreffende de erkenning en de verspreiding van schoolboeken, schoolsoftware en andere pedagogische hulpmiddelen binnen de inrichtingen voor verplicht onderwijs, wordt op 1 januari 2019 opgeheven.
Art. 15.Dit decreet treedt in werking op 1 januari 2019, met uitzondering van artikel 13, dat op 1 januari 2020 in werking treedt.
Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.
Brussel, 7 februari 2019.
De Minister-President, bevoegd voor Gelijke Kansen en Vrouwenrechten, R. DEMOTTE De Vicepresident en Minister van Cultuur en Kind, A. GREOLI De Vicepresident en Minister van Hoger Onderwijs, Onderwijs voor Sociale Promotie, Onderzoek en Media, J.-Cl. MARCOURT De Minister van Jeugd, Hulpverlening aan de Jeugd, Justitiehuizen, Sport en Promotie van Brussel, belast met het toezicht op de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, R. MADRANE De Minister van Onderwijs, M.-M. SCHYNS De Minister van Begroting, Ambtenarenzaken en Administratieve Vereenvoudiging, A. FLAHAUT _______ Nota Zitting 2018-2019 Stukken van het Parlement. Ontwerp van decreet nr. 723-1. - Commissieamendementen, nr. 723-2. - Commissieverslag, nr. 723-3. - Tekst aangenomen tijdens de commissie, nr. 723-4. - Tekst aangenomen tijdens de plenaire vergadering, nr. 723-5 Integraal verslag. - Bespreking en aanneming. Vergadering van 6 februari 2019.