Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 28 maart 2013
gepubliceerd op 22 mei 2013

Besluit van de Waalse Regering tot definitieve aanneming van de herziening van het gewestplan Doornik-Leuze-Péruwelz met het oog op de opneming van nieuwe bedrijfsruimtes op het grondgebied van de gemeenten Péruwelz en Beloeil (Basècles)

bron
waalse overheidsdienst
numac
2013027111
pub.
22/05/2013
prom.
28/03/2013
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

28 MAART 2013. - Besluit van de Waalse Regering tot definitieve aanneming van de herziening van het gewestplan Doornik-Leuze-Péruwelz (bladen 44/4 en 45/1) met het oog op de opneming van nieuwe bedrijfsruimtes op het grondgebied van de gemeenten Péruwelz en Beloeil (Basècles)


De Waalse Regering, Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 17 juli 2009 tot regeling van de werking van de Regering;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 15 december 2011 tot vaststelling van de verdeling van de ministeriële bevoegdheden en tot regeling van de ondertekening van haar akten;

Gelet op het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw, Patrimonium en Energie;

Gelet op het gewestelijk ruimtelijk ontwikkelingsplan aangenomen door de Waalse Regering op 27 mei 1999;

Gelet op het koninklijk besluit van 24 juli 1981 tot oprichting van het gewestplan Doornik-Leuze-Péruwelz, met name gewijzigd bij de besluiten van de Waalse Gewestexecutieve van 16 februari 1989, 20 december 1990, 7 maart 1991, 21 maart 1991, 25 juli 1991 en 1 oktober 1992 en bij de besluiten van de Waalse Regering van 29 juli 1993, 1 april 1999, 26 juni 2003, 22 april 2004 en 1 april 2010;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 27 mei 2009 (Belgisch Staatsblad van 24 juli 2009) tot herziening van het gewestplan Doornik-Leuze-Péruwelz (bladen 44/4 en 45/1) en tot aanneming van het voorontwerp van plan met het oog op de opneming van bedrijfsruimtes op het grondgebied van de gemeenten Péruwelz en Beloeil (Basècles);

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 29 maart 2012 (Belgisch Staatsblad van 7 juli 2012) tot voorlopige aanneming van de ontwerp-herziening van het gewestplan Doornik-Leuze-Péruwelz (bladen 44/4 en 45/1) met het oog op de opneming van bedrijfsruimtes op het grondgebied van de gemeenten Péruwelz en Beloeil (Basècles);

Gelet op de bezwaarschriften en opmerkingen die de particulieren, de verenigingen van personen, de openbare instellingen en de instellingen van openbaar nut ingediend hebben tijdens het openbaar onderzoek dat van 25 juni 2012 tot 10 september 2012 in de gemeenten Péruwelz en Beloeil heeft plaatsgevonden, en die als bijlage bij dit besluit opgenomen zijn;

Gelet op de informatievergaderingen die op 26 juni 2012 in Beloeil (Basècles) en op 28 juni 2012 in Péruwelz gehouden werden;

Gelet op de processen-verbaal van de sluitingszittingen van het openbaar onderzoek die op 10 september 2012 in Beloeil en Péruwelz plaatsvonden;

Gelet op de notulen van de overlegvergaderingen die na afloop van het openbaar onderzoek op 18 september 2012 plaatsvonden in Beloeil (Basècles) en Péruwelz;

Gelet op het van bemerkingen voorzien gunstig advies van de gemeenteraad van Beloeil van 18 oktober 2012;

Gelet op het van bemerkingen voorzien gunstig advies van de gemeenteraad van Péruwelz van 22 oktober 2012;

Overwegende dat de gemeenteraad van de stad Péruwelz zich in de beraadslaging die akte geeft van die beslissing, wilde uitspreken over de tijdens het openbaar onderzoek geuite bezwaren en bemerkingen;

Overwegende dat de gemeenteraad van de stad Péruwelz eveneens beslist heeft het gemeenschappelijk advies van de gemeentelijke adviescommissies ruimtelijke ordening en mobiliteit (CCATM) van Beloeil en Péruwelz inzake het ontwerpplan aan de Waalse Regering over te maken;

Gelet op het van bemerkingen voorzien gunstig advies van de CWEDD van 26 november 2012 (ref. CWEDD/12/AV.1430);

Gelet op het van bemerkingen voorzien gunstig advies van de CRAT van 20 december 2012 (ref. CRAT/12AV.513);

Gelet op het van bemerkingen voorzien gunstig advies van de beheerscommissie van het « Parc naturel des Plaines de l'Escaut » (PNPE) van 21 juni 2012 (ref. DCG 201220041);

Bezwaren en opmerkingen in verband met het effectenonderzoek Overwegende dat het operationeel Directoraat-generaal Mobiliteit en Waterwegen een advies heeft uitgebracht in het kader van het openbaar onderzoek dat sommige conclusies van het effectenonderzoek in verband met het gebruik van de waterweg ter discussie stelt;

Overwegende dat de CRAT acht dat het effectenonderzoek van goede kwaliteit is;

Overwegende dat de CWEDD acht dat de auteur van het effectenonderzoek een onderzoek van voldoende kwaliteit heeft afgeleverd en dat de bevoegde overheid er de elementen in zal vinden om haar beslissing te nemen;

Overwegende dat de beheerscommissie van natuurpark PNPE een reeks bemerkingen maakt in verband met het effectenonderzoek, en meer bepaald met het uitblijven van verwijzingen naar de vereisten voortvloeiend uit het bestaan van het natuurpark, met de gebrekkige inoverwegingname van de gewestelijke doelstellingen inzake bescherming en benutting van de landelijke en landbouwruimten en het zwak bevonden onderzoek naar het landbouwaspect en de effecten op de avifauna;

Antwoorden van de Waalse Regering Overwegende dat het effectenonderzoek op verzoek van de CRAT aangevuld werd met een onderzoek naar de mogelijkheden tot aansluiting van het project op het kanaal Nimy-Blaton-Péronnes en hun verenigbaarheid met het gehucht La Boitrie (woongebied met landelijk karakter);

Overwegende dat de CWEDD er in haar advies op wijst dat zij het op prijs stelt dat er een onderzoek naar de geschiktheid om een multimodaal platform aan te leggen opgenomen werd in het effectenonderzoek;

Overwegende dat de Waalse Regering gelet op de adviezen van de CRAT en de CWEDD van mening is dat er geen aanleiding toe bestaat om de conclusies van het effectenonderzoek inzake het gebruik van het modale potentieel van de bestaande waterweg in twijfel te trekken en dat zij daarin alle gegevens zal vinden om haar beslissing te nemen;

Bedrijfsruimten Overwegende dat een bezwaarindiener bezorgd is over de gevolgen van de bestemmingswijziging van zijn goed op het gewestplan (van woongebied naar gemengde bedrijfsruimte) voor het behoud van zijn woning;

Overwegende dat een bezwaarindiener wiens woning gelegen is in de omtrek van de nieuwe gemengde bedrijfsruimte vraagt dat de verantwoordelijken van het toekomstige bedrijvenpark rekening houden met zijn aanwezigheid;

Overwegende dat een bezwaarindiener van mening is dat de aanleg van een bedrijfsruimte zijn eigendom in waarde zal doen dalen;

Overwegende dat meerdere bezwaarindieners de vraag stellen in verband met een eventuele onteigening van hun goed; dat sommigen onder hen er mee zouden kunnen instemmen te verhuizen mits een billijke vergoeding terwijl anderen hun goed zouden willen blijven betrekken;

Overwegende dat de maatschappij Elia een schrijven gericht heeft aan de stad Péruwelz met verwijzing naar de wettelijke voorschriften bij werkzaamheden in de nabijheid van haar installaties;

Overwegende dat de gemeenteraad van de gemeente Beloeil een gunstig advies heeft uitgebracht over het ontwerp-plan met het oog op de opneming van bedrijfsruimten op het grondgebied van de gemeenten Péruwelz en Beloeil (Basècles);

Overwegende dat de gemeenteraad van de stad Péruwelz een gunstig advies heeft uitgebracht over het ontwerp-plan met het oog op de opneming van de bedrijfsruimte genaamd « POLARIS »; dat hij aanstipt dat de onteigeningsaanvragen wat hem betreft gewettigd zijn gelet op het toekomstige leefkader, zelfs als ze niet onder deze procedure van herziening van het gewestplan vallen;

Overwegende dat de CRAT voor de opneming is van de gemengde en de industriële bedrijfsruimte op voorwaarde dat volgende bemerkingen in overweging worden genomen : - de mogelijkheid voor een toegang tot de waterweg moet op lange en middellange termijn bewaard blijven; - de gemengde bedrijfsruimte zou gepaard moeten gaan met een bijkomend voorschrift met het oog op het verbod op handelspanden die weinig verenigbaar zijn met de potentiële infrastructuur van de toegang tot het kanaal (pijplijn, wegen voor zwaar vrachtverkeer, enz.) die ten minste in het zuidelijk deel het gebied zou kunnen dwarsen; - er zouden maatregelen genomen moeten worden om het woongebied gewijzigd bij het ontwerp-plan en omgevormd tot gemengde bedrijfsruimte te bestemmen voor economische bedrijvigheid om ervoor te zorgen dat er geen alleenstaande woningen overblijven;

Overwegende dat de CWEDD de opneming van een gemengde bedrijfsruimte en een industriële bedrijfsruimte gunstig gezind is;

Overwegende dat de beheerscommissie van natuurpark PNPE de opneming van beide gebieden (gemengd en industrie) gunstig gezind is op voorwaarde dat er inrichtingen worden aangelegd voor het beheersen van de impact van de toekomstige installaties op de aanblik bij het binnenkomen van de stad Péruwelz en het natuurpark;

Antwoorden van de Waalse Regering Overwegende dat de Waalse Regering vaststelt dat de bezwaren van de twee bewoners van de woningen gelegen langs de N60 in woongebied de optie niet fundamenteel in twijfel trekken die erop gericht is nieuwe bedrijfsruimtes aan te leggen, maar er vooral op uit zijn de overheden een beter inzicht te verschaffen in de effecten ervan op de betrokken goeden en laatstgenoemden te verzoeken hen een garantie te bieden op een kwaliteitsvolle leefomgeving;

Overwegende dat de akoestische, geur- en visuele hinder van de nieuwe bedrijfsruimten, aangeklaagd door de bezwaarindieners, eveneens vastgesteld en onderzocht zijn door de auteur van het onderzoek;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek, wat betreft de akoestische en de geurhinder van de nieuwe bedrijfsruimtes, acht dat de bestaande regelgeving betreffende de ingedeelde activiteiten met milieuvergunningsplicht alle bijzondere hinder zou moeten voorkomen;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek, wat betreft de visuele hinder, acht dat de effecten van de uitvoering van het voorontwerp van het plan op het landschap op een korte afstand van groter belang zullen zijn dan vanop een lange afstand;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek het evenwel niet noodzakelijk heeft gevonden de opties van het voorontwerp van plan te wijzigen voor de bedrijfsruimtes;

Overwegende dat de Waalse Regering niettemin beslist van de conclusies van de auteur van het onderzoek en van het advies van de « CRAT » op dat punt af te wijken en gevolg te geven aan beide bezwaren door het huidige woongebied te handhaven om de bewoning in stand te houden, evenals anderzijds een deel van de daarachter gelegen landbouwgronden, om de visuele hinder van de nieuwe bedrijfsruimtes op een korte afstand te beperken als antwoord op de vaststellingen van de auteur van het onderzoek;

Overwegende dat het feit dat het woongebied en het aanpalende landbouwgebied ruimtelijk gezien afgezonderd worden daarenboven geen aantasting inhoudt van de samenhang van de voorgestelde inrichtingen in het basisdossier dat bij het verzoek van IDETA was gevoegd bij aanvang van de procedure, gelet op hun ligging in het uiterste noordwesten van het toekomstige bedrijfspark;

Overwegende dat de noodzakelijke onteigeningen voor de ontsluiting van de nieuwe bedrijfsruimte zullen afhangen van de opties die de operator in dat opzicht zal nemen; dat ze op het onteigeningsplan zullen staan, gevoegd bij het dossier dat hij zal opstellen voor de toepassing van de bepalingen van het decreet van 11 maart 2004 betreffende de opvanginfrastructuren voor de economische bedrijvigheid; dat de bezwaarindieners hun bezwaren en bemerkingen te gelde zullen kunnen maken zodra het plan aan het openbaar onderzoek wordt onderworpen;

Overwegende dat de bezwaren betreffende de onteigeningen in het kader van huidige procedure bijgevolg niet in overweging genomen moeten worden;

Overwegende dat blijkt dat de goeden gelegen langs de N60 bij het binnenkomen van het toekomstige bedrijfspark en in de nabijheid van het startpunt van het ontwerp-tracé voor de oostelijke singel om Péruwelz een bijzondere ligging innemen waarbij de "stadspoort" bedacht door de auteur van het onderzoek ten titel van uitvoering als bebouwingsmaatregel en het bebouwde erfgoed of het « binnenkomen van het natuurpark » volgens het advies van de beheerscommissie van de PNPE gevestigd zou kunnen worden; dat de aanleg ervan die specificiteit in overweging zou kunnen nemen;

Overwegende dat de nieuwe bestemming van de betrokken goeden evenwel geen verbod inhoudt van sommige uitbreidingen van het bestaande bebouwde gedeelte; dat er immers uitzonderlijk afwijkingen kunnen worden toegestaan om verbouwingen, uitbreidingen of vernieuwbouw toe te staan voor de bouwwerken, de installaties of de gebouwen die reeds bestonden voor de inwerkingtreding van het gewestplan of die vergund werden, en waarvan de huidige of toekomstige bestemming niet aan de voorschriften van het gewestplan beantwoordt;

Overwegende dat er in de wetgeving geen regeling bestaat voor schadeloosstelling aan de omwonenden die een waardedaling van hun onroerende goederen zouden moeten ondergaan wegens de effecten van de bestemmingswijziging van een gebied;

Overwegende dat artikel 70 van het Wetboek daarentegen de voorwaarden vastlegt verschuldigd door het Waalse Gewest wanneer het bouw- of verkavelingsverbod volgend uit een plan dat bindende kracht heeft verkregen, een einde maakt aan het gebruik waarvoor een goed dient of normaal bestemd is de dag voorafgaand aan de inwerkingtreding; dat de personen die daaraan voldoen dan hun rechten te gelde zullen kunnen maken;

Overwegende dat de Waalse Regering akte neemt van het schrijven van Elia; dat de betrokken voorschriften evenwel niet onder het gewestplan vallen, maar onder de ontsluiting van de gebieden; dat de operator zich daarnaar moet schikken;

Overwegende dat de Waalse Regering vaststelt dat de wijziging van het ontwerp-tracé voor de aanleg van de oostelijke singel om Péruwelz de mogelijkheid vrijhoudt om een toegangsweg aan te leggen tot de waterweg voor de ondernemingen gevestigd in de bedrijfsruimtes; dat het vergunnen van een onmiddellijke toegangsweg tot de waterweg via installaties of infrastructuren zoals pijplijnen, transportbanden e.d.m. daarentegen tegen de opties indruist om de leefomgeving van de bewoners van het gehucht « La Boitrie » te beschermen;

Overwegende dat het probleem gesteld door de CRAT in verband met de verenigbaarheid van de handelsactiviteit met die soort uitrustingen in het nieuwe gemengde gebied bijgevolg achterwege blijft;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek daarenboven geen enkele aanbeveling maakt over de gepastheid om de handelsactiviteit uit de gemengde bedrijfsruimte uit te sluiten;

Overwegende dat de Waalse Regering bijgevolg niet ingaat op de aanbeveling van de CRAT met betrekking tot het instellen van een verbod op handelspanden in het zuidelijk deel van de gemengde bedrijfsruimte;

Overwegende dat de Waalse Regering tot besluit de opneming bevestigt van de gemengde en de industriële bedrijfsruimte, in aansluiting op de adviezen van de gemeenteraden, van de CRAT, de CWEDD en de beheerscommissie van het natuurpark PNPE;

Groengebieden benoorden het kanaal Overwegende dat meerdere bezwaarindieners achten dat het zgn. buffergebied of landschapsgebied onvoldoende is om een aangename leefomgeving in stand te houden en bijgevolg vragen dat het uitgediept wordt;

Overwegende dat de gemeenteraad van Beloeil wenst dat waakzaamheid geboden is in termen van inrichting van het grondgebied om een mogelijkheid tot aansluiting op het kanaal in stand te houden en te voorkomen dat de toekomstige economische ontwikkeling in gevaar komt;

Overwegende dat de CRAT voor de opneming is van de drie groengebieden op voorwaarde dat de mogelijkheid tot aansluiting tussen de bedrijfsruimte en de waterweg behouden blijft; dat ze acht dat die groengebieden als buffer zullen dienen voor de bewoners van het gehucht « La Boitrie »; dat de CRAT met als doel de instandhouding van de mogelijkheid tot aanleg van een toegangsweg tot de waterweg de voorkeur oppert om het westelijk deel van het groengebied meer naar het westen gelegen te bestemmen als gemengde bedrijfsruimte;

Overwegende dat de CWEDD te vinden is voor de opneming van drie groengebieden;

Overwegende dat de beheerscommissie van het natuurpark PNPE acht dat de ontworpen groengebieden geen eenvoudige buffergebieden mogen zijn die de bedrijvigheid moeten helpen wegsteken, maar dat ze gebruikt moeten worden voor de optimale inrichting van de bedrijfsruimte op landschappelijk en leefmilieuvlak;

Overwegende dat de beheerscommissie van het natuurpark PNPE de aanbeveling maakt dat elke bebouwing van de groengebieden en van het woongebied met een landelijk karakter, gelegen bezuiden de bedrijfsruimten, voorkomen wordt om een onmiddellijke aansluiting op het kanaal te bewaren;

Antwoorden van de Waalse Regering Overwegende dat de inrichtingen gewenst door de bezwaarindieners hoofdzakelijk ertoe strekken de toekomstige gebouwen van het bedrijfspark aan het gezicht te onttrekken en de eventuele geluidshinder toe te schrijven aan die bedrijvigheid in te perken; dat het risico dat die gebouwen hun schaduw zullen werpen op hun goeden daarentegen als nul moet worden beschouwd daar het toekomstige bedrijfspark in het noorden gevestigd zal zijn;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek acht dat de opneming van groengebieden aanpalend aan de bedrijfsruimten op termijn zal resulteren in de aanleg van plantenschermen tussen de bedrijfsruimten, de wegen en de naburige leefomgevingen; dat die visuele plantenschermen voor een positieve impact zullen zorgen daar de bedrijfsruimten afgeschermd zullen zijn;

Overwegende dat de bestemming als groengebieden op het gewestplan van die aard is dat zij bijdraagt tot de landschapsvorming en dat zij als gepaste groene overgang dient tussen gebieden met onverenigbare bestemmingen; dat de groengebieden die de Waalse Regering in overweging neemt bezuiden de nieuwe gemengde bedrijfsruimte volkomen aan die omschrijving beantwoordt;

Overwegende dat hun doeltreffendheid niettemin in huidig geval afhankelijk is van de continuïteit en van de omvang van het groene scherm; dat het bijgevolg ontoelaatbaar is dat dat scherm onderbroken wordt voor de aanleg van een toegangsweg tot de waterweg zoals gevraagd door de gemeenteraad van Beloeil, de CRAT en de beheerscommissie van het natuurpark PNPE;

Overwegende dat de Waalse Regering er in dit verband op wil wijzen dat de aanleg van een rechtstreekse verbinding met het kanaal, dwars doorheen het groengebied en het woongebied met een landelijk karakter in het gehucht « La Boitrie » volgens de auteur van het onderzoek niet verantwoord is daar de toegang tot de waterweg gegarandeerd kan worden door de toekomstige singel om Péruwelz heen en dat de verbinding in haar beginsel onverenigbaar zou zijn met de optie strekkende tot de instandhouding van de leefomgeving van de bewoners van dat gehucht;

Overwegende dat de Waalse Regering om die redenen beslist een ononderbroken groengebied in stand te houden bezuiden de nieuwe gemengde bedrijfsruimte en dat gebied honderd meter diep te maken te rekenen vanaf de as van de "rue Poncheau" om in te gaan op de bezwaren van de omwonenden;

Overwegende dat de Waalse Regering ten slotte vaststelt dat de bedrijfsruimte zelf een afzonderingsoppervlakte of -marge moet bevatten, wat het beschermingsniveau van de omwoners nog zou verhogen;

Overwegende dat die beslissing de vermindering van de oppervlakte van de gemengde bedrijfsruimte met ongeveer één hectare als gevolg heeft;

Gebieden voor openbare nutsvoorzieningen en gemeenschapsvoorzieningen Overwegende dat het operationeel Directoraat-generaal Mobiliteit en Waterwegen voorstelt de autonome haven « du centre et de l'ouest » (PACO) te ondervragen over de opportuniteit om al dan niet overladingsmogelijkheden te handhaven ter hoogte van de kade "Bataille" (kade gelegen in het gebied voor openbare nutsvoorzieningen en gemeenschapsvoorzieningen opgenomen in het oosten tussen de NBMS-brug en de jachthaven);

Overwegende dat de CRAT een ongunstig advies geeft over de opneming van twee gebieden voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen;

Overwegende dat de CRAT acht dat het meer opportuun is de twee bestaande industriële bedrijfsruimten te handhaven om zich te vergewissen van de aansluiting op het kanaal op lange termijn, waarbij lichte voorzieningen op de kade « la Boitrie » kunnen worden ontwikkeld te meer daar de opneming van de geplande groengebieden aan de overkant het niet meer mogelijk zal maken om dit soort voorzieningen in het zuiden te ontwikkelen;

Overwegende dat de CRAT in tegenstelling tot de auteur van het onderzoek acht dat de opneming van twee gebieden voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen de ontwikkeling van de activiteiten dichtbij de oevers van het kanaal niet op optimale wijze kan beheren;

Overwegende dat de CWEDD een gunstig advies geeft over de opneming van twee gebieden voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen;

Overwegende dat de beheerscommissie van het natuurpark PNPE samen met opmerkingen over het ontwerp-plan een gunstig advies heeft uitgebracht; dat die opmerkingen de opneming van de twee gebieden voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen niet in twijfel trekken;

Antwoorden van de Waalse Regering Overwegende dat de Waalse Regering eraan wil herinneneren dat de door haar genomen optie om de twee industriële bedrijfsruimten gelegen in het noorden van het kanaal te wijzigen als gebieden voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen niet als gevolg heeft dat elk gebruik van het modale potentieel van de waterweg door de ondernemingen die gevestigd zullen zijn in het toekomstige bedrijfspark wordt verboden maar dat ze eerst als doel heeft het algemeen belang te bevorderen via de bouwwerken en inrichtingen die er zullen worden toegelaten;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek immers enerzijds heeft bewezen dat verschillende oplossingen kunnen worden uitgevonden voor het gebruik van de bestaande kades langs de waterweg naar gelang van de behoeften van de ondernemingen, en dit, voornamelijk op het vlak van de onregelmatige en lage frequentieoverlading van stortgoederen en anderzijds dat het belangrijk is ruimte te besteden voor de uitbreiding van de bestaande recreatieve uitrustingen en de aanleg van voorzieningen voor de gebruikers van de RAVeL en van diensten voor de bevolking en de personen die de bedrijfsruimten bezoeken;

Overwegende dat de CRAT niet rechtvaardigt waarom ze acht dat de opneming van twee gebieden voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen de ontwikkeling van de activiteiten dichtbij de oevers van het kanaal niet op optimale wijze kan beheren;

Overwegende dat de Waalse Regering tot slot beslist de opneming van de twee gebieden voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen die ze voornemens was op de noordelijke oever van het kanaal op te nemen, te handhaven;

Woongebieden en woongebieden met een landelijk karakter gelegen in Cerfontaine Overwegende dat de CRAT te vinden is voor de opneming van de woongebieden en de woongebieden met een landelijk karakter in Cerfontaine; dat ze vaststelt dat de geplande bestemmingen met de feitelijke toestanden overeenstemmen;

Overwegende dat de CWEDD te vinden is voor de opneming van drie groengebieden en van een woongebied met een landelijk karakter;

Overwegende dat de beheerscommissie van het natuurpark PNPE een gunstig advies samen met opmerkingen over het ontwerpplan heeft uitgebracht; dat die opmerkingen de opneming van de woongebieden en van de woongebieden met een landelijk karakter niet in twijfel trekken;

Antwoorden van de Waalse Regering Overwegende dat de Waalse Regering tot besluit de opneming bevestigt van de woongebieden en van de woongebieden met een landelijk karakter, in aansluiting op de adviezen van de gemeenteraden, van de CRAT, de CWEDD en de beheerscommissie van het natuurpark PNPE;

Gepland tweevakstracé van de oostersingel van Péruwelz en van hun reserveringsomtrekken en tracé van het reeds aangelegde vak Overwegende dat bezwaren betrekking hebben op de aanleg van de rotonde tussen de N60 en de toekomstigede oostersingel van Péruwelz alsmede op de geur- en geluidshinder ervan;

Overwegende dat een bezwaarindiener betreurt dat tot nu toe weinig aandacht is besteed aan zijn bezwaren (met name voor de rotonde) en dat hij hoopt dat er voor het goede verloop van de werken zal worden gezorgd en dat de verantwoordelijken voor het gebied hun verbintenissen zullen naleven;

Overwegende dat een bezwaarindiener wenst op de hoogte te zijn van het definitieve tracé van de toekomstige singel van Péruwelz (aangezien de reserveringsomtrek aan zijn eigendom grenst);

Overwegende dat de CRAT te vinden is voor de opneming van het geplande tracé van twee secties van de oostersingel van Péruwelz en van de reserveringsomtrekken bestemd voor de reservatie van de ruimte die nodig is voor de uitvoering ervan als overdruk van de doorkruiste gebieden en voor de opneming van het reeds aangelegde vak;

Overwegende dat de CWEDD te vinden is voor de opneming van het geplande tracé van twee vakken van de oostersingel van Péruwelz en van hun reserveringsomtrekken als overdruk van de doorkruiste gebieden en van het tracé van het reeds aangelegde vak;

Overwegende dat de beheerscommissie van het natuurpark PNPE samen met opmerkingen over het ontwerp-plan een gunstig advies heeft uitgebracht; dat die opmerkingen de opneming van de tracés, de geplande tracés en de reserveringsomtrekken als overdruk van de doorkruiste gebieden niet in twijfel trekken;

Overwegende dat de beheerscommissie van het natuurpark PNPE een reeks aanbevelingen doet over de opvatting van de nieuwe weginfrastructuur in verband met de aanblik van de ingang van de stad Pérulwelz en van het natuurpark;

Antwoorden van de Waalse Regering Overwegende dat de Waalse Regering akte neemt van het bezwaar betreffende de aanleg van de op de N60 geplande rotonde; dat de stedenbouwkundige vergunning m.b.t. die uitrusting op 8 april 2011 is verleend; dat het bezwaar niet meer onder deze procedure valt;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek, wat betreft de geluidshinder gebonden aan de toekomstige singel van Péruwelz, acht dat het voortontwerp van plan veranderingen van het geluidsniveau van ongeveer 1 tot 1,5 dB(A) ter hoogte van bepaalde woningen in de buurt zal veroorzaken; dat die verhoging voor de mens nauwelijks hoorbaar is;

Overwegende dat de door de Waalse Regering geplande wijziging van het tracé van het vak van de singel van Péruwelz in het noorden van het kanaal als gevolg heeft dat laatstgenoemde nog verder af komt te liggen van de woningen gevestigd langs de N60;

Overwegende dat de singel van Péruwelz opgenomen moet worden in de geplande reserveringsomtrek; dat de breedte ervan op 75 meter aan beide kanten van de as van het geplande project is bepaald; dat de geplande reserveringsomtrek minder effect heeft op het eigendom van de bezwaarindiener dan de reserveringsomtrek die heden in het gewestplan opgenomen is;

Overwegende dat het tracé van de toekomstige weginfrastructuur bovendien pas bekend zal worden als het project ervan bepaald en aan een openbaar onderzoek onderworpen zal worden; dat de bezwaarindiener dan ook zijn bezwaren en opmerkingen te gelde zal moeten maken;

Overwegende dat de opvatting van de nieuwe weginfrastructuur niet onder het gewestplan valt; dat er trouwens het advies van de beheerscommissie van het natuurpark PNPE is beantwoord in het deel van dit besluit bestemd voor de bezwaren en opmerkingen op de geplande bedrijfsruimten;

Overwegende dat de Waalse Regering de opneming bevestigt van het geplande tracé van twee vakken van de oostersingel van Péruwelz en van de reserveringsomtrekken bestemd voor de reservatie van de ruimte die nodig is voor de uitvoering ervan als overdruk van de doorkruiste gebieden en van het tracé van het reeds aangelegde vak ervan, alsmede de schrapping van het geplande tracé van twee vakken van de oostersingel van Péruwelz en van de reserveringsomtrekken als overdruk van de doorkruiste gebieden op het grondgebied van de gemeente Péruwelz, in aansluiting op de adviezen van de gemeenteraden, van de CRAT, de CWEDD en de beheerscommissie van het natuurpark PNPE;

Planologische compensaties Bezwaren en algemene opmerkingen Overwegende dat de CWEDD een weinig billijke ruil zowel in termen van kwantiteit als kwaliteit van landbouwgronden betreurt;

Overwegende dat de CWEDD erop aandringt dat de planologische compensatie prioritair is en dat er naar andere planologische alternatieven wordt gezocht om de balans vooral wat betreft het landbouwgebied in evenwicht te brengen;

Overwegende dat de beheerscommissie van het natuurpark PNPE voorstelt om ook de wijziging als landbouwgebied van het gemeentelijk overleggebied van Casse-Cailloux in overweging te nemen, wat het voordeel biedt om een gebied dat niet rechtstreeks verbonden is met het stadscentrum, opnieuw te gebruiken voor de landbouwactiviteit en dat heden deel is van het uitzicht van het plaatselijke kenmerkende landschap en om een perceel dat heden bestemd is als woongebied in Blaton als natuurgebied te bestemmen in het zuiden van het domaniaal natuurreservaat Grande Bruyère;

Antwoorden van de Waalse Regering Overwegende dat het mechanisme van de planologische compensatie eist dat een evenwicht wordt bereikt tussen bebouwingsgebieden en niet-bebouwingsgebieden dan bebouwingsgebieden, en niet een evenwicht gebied per gebied; dat de Waalse Regering juridisch gezien niet verplicht is een potentieel gelijkwaardig aan het potentieel dat ze voornemens is te wijzigen, aan de landbouwactiviteit terug te geven;

Overwegende dat de Waalse Regering de opties heeft gerechtvaardigd die ze voor de compensaties heeft genomen en dat ze die opties in het besluit tot voorlopige goedkeuring van het ontwerp van plan oplegt; dat de adviezen van de CWEDD en van de beheerscommissie van het natuurpark PNPE geen nieuw element toevoegen dat het haar mogelijk zou maken van die opties af te wijken;

Overwegende dat de Waalse Regering in het besluit tot voorlopige goedkeuring van het ontwerp van plan de redenen heeft gerechtvaardigd waarvoor ze de wijziging als landbouwgebied van het gemeentelijk overleggebied niet heeft weerhouden; dat de motiveringen van de beheerscommissie van het natuurpark PNPE niet van dien aard zijn dat ze haar beoordeling wijzigen;

Overwegende dat de Waalse Regering acht dat de compensaties die ze weerhoudt na analyse van de adviezen van de door haar geraadpleegde verschillende instanties het feit niet rechtvaardigen dat gevolg wordt gegeven aan het alternatief voorgesteld door de beheerscommissie van het natuurpark PNPE gelegen op het grondgebied van de gemeente Bernissart;

Landbouwgebieden en bosgebieden gelegen in Cerfontaine, Bon-Secours en Thumaide Overwegende dat de CRAT voor de opneming is van landbouwgebieden en van een bosgebied in Cerfontaine, Bon-Secours en Thumaide;

Overwegende dat de CRAT acht dat de geplande bestemmingen met de feitelijke toestanden overeenstemmen en dat wijzigingen in de bestemming van de gemeentelijke overleggebieden gerechtvaardigd worden gezien hun afstand ten opzichte van het centrum van Péruwelz;

Overwegende dat de CWEDD voor de opneming is van twee landbouwgebieden in Cerfontaine, van een landbouwgbied met een landschappelijk waardevolle omtrek in Bon-Secours, van een bosgebied met een landschappelijk waardevolle omtrek in Cerfontaine en van een landbouwgebied in Thumaide;

Antwoorden van de Waalse Regering Overwegende dat de Waalse Regering tot slot de opneming bevestigt van : - één landbouwgebied in Thumaide; - een landbouwgebied in Bon-Secours met landschappelijk waardevolle omtrek; - twee landbouwgebieden in Cerfontaine; - een bosgebied in Cerfontaine met een landschappelijk waardevolle omtrek; in aansluiting op de adviezen van de gemeenteraden, van de CRAT, de CWEDD en de beheerscommissie van het natuurpark PNPE;

Bosgebieden in La Bruyère (Beloeik) Overwegende dat de CRAT voor de opneming is van twee bosgebieden in La Bruyère en eraan herinnert dat gezien de zeldzaamheid van de hulpbron groene zandsteen in Wallonïe het nog mogelijk is de ontginning of de valorisatie van dit materiaal in de steengroeve Roches rouges voor een bepaalde duur toe te laten in afwijking van het gewestplan en van de voorwaarden bepaald in artikel 110 van het Wetboek;

Overwegende dat de CWEDD voor de opneming is van de omtrek van de planologische compensaties gelegen in La Bruyère en een ongunstig advies geeft voor de door de Waalse Regering voorgestelde bestemming (bosgebieden met een landschappelijk waardevolle omtrek);

Overwegende dat de CWEDD aanbeveelt om de percelen van drie voormalige steengroeven te bestemmen als natuurgebied met een landschappelijk waardevolle omtrek aangezien de auteur van het onderzoek op de hoge biologische waarde van die gronden gewezen heeft;

Overwegende dat de beheerscommissie van het natuurpark PNPE acht dat het meer geschikt is de gronden die heden als ontginningsgebieden in La Bruyère zijn bestemd, als natuurgebied te bestemmen.

Overwegende dat dit advies gegrond is op een advies van het Departement Natuur en Bossen van de Waalse Overheidsdienst, dat door de beheerscommissie van het natuurpark PNPE is aangevraagd; dat laatstgenoemde acht dat de bebossing van de steengroeve Rouges, van de grote zandgroeve Brouillard en van de kleine zandgroeve Brouillard moet worden voorkomen om hun waarde op biologisch gebied te handhaven;

Antwoorden van de Waalse Regering Overwegende dat de Waalse Regering beslist gevolg te geven aan die aanbevelingen voor de voormalige zandgroeven en ze op te nemen als natuurgebied met het oog op het behoud, de bescherming en de regeneratie van de bestaande natuurlijke milieus die een hoge biologische waarde hebben of die soorten bevatten waarvan het behoud noodzakelijk is;

Overwegende dat de Waalse Regering daarentegen beslist de steengroeve Roches rouges op te nemen als groengebied om de bebossing ervan te voorkomen en gevolg te geven aan de aanbeveling van de CRAT om de mogelijkheid te behouden om de nog bestaande groene zandsteen buitengewoon te ontginnen; dat dit soort afwijking van het gewestplan immers moeilijk toegelaten zou worden indien laatstgenoemde als natuurgebied was gewijzigd;

Overwegende dat de Waalse Regering voor het overige het bosgebied handhaaft, dat ze voornemens was op te nemen als vervanging van het gedeelte van het recreatiegebied dat niet gedekt is door een campingvergunning;

Overwegende dat de Waalse Regering bovendien de landschappelijk waardevolle omtrek bevestigt die ze voornemens was op te nemen als overdruk van bovenvermelde gebieden;

Groengebieden benoorden gelegen in het zuiden van het kanaal Overwegende dat de CRAT voor de opneming is van de industriële bedrijfsruimte in La Buissière als groengebied; dat gezien de drukfactoren op de site en de insluiting ervan het niet geschikt is om er een industriële bedrijfsruimte te handhaven; dat de bestemming als groengebied bovendien een kwaliteitsvolle leefomgeving kan garanderen aan de inwoners van de gehuchten van La Hutrie en La Boitrie;

Overwegende dat de CWEDD voor de opneming is van een in het zuiden van het kanaal gepland groengebied met een landschappelijk waardevolle omtrek op het gedeelte gelegen tussen de oostersingel en de spoorweg;

Overwegende dat de beheerscommissie van het natuurpark PNPE samen met opmerkingen over het ontwerp-plan een gunstig advies heeft uitgebracht; dat die opmerkingen de opneming van groengebieden in het zuiden van het kanaal en van de landschappelijk waardevolle omtrek als overdruk van die gebieden, van het groengebied dat reeds is opgenomen langs het kanaal en van het kanaal zelf niet in twijfel trekken;

Antwoorden van de Waalse Regering Overwegende dat de Waalse Regering tot slot de opneming in La Buissière bevestigt van : - een groengebied voorzien van een omtrek met een landschappelijke waarde; - een groengebied; - een landschappelijk waardevolle omtrek als overdruk van het bestaande groengebied en van het kanaal zelf; in aansluiting op de adviezen van de gemeenteraden, van de CRAT, de CWEDD en de beheerscommissie van het natuurpark PNPE;

Parkgebied gelegen in het centrum van Péruwelz Overwegende dat de gemeenteraad van de stad Péruwelz acht dat het gebied dat heden opgenomen is als gebied voor openbare nutsvoorzieningen en gemeenschapsvoorzieningen oordeelkundig gelegen is ten opzichte van het sportcomplex dat heden het zwembad en het voetbalterrein omvat alsmede de dichtbij gelegen school van het centrum en dat hij dus wenst dit gebied te behouden als grondreservegebied voor de ontwikkeling van zijn projecten;

Overwegende dat de CRAT voor de opneming is van het natuurgebied in het centrum van Péruwelz; dat de geplande bestemming met een feitelijke toestand overeenstemt;

Overwegende dat de CWEDD te vinden is voor de opneming van een parkgebied in Péruwelz;

Overwegende dat de beheerscommissie van het natuurpark PNPE de planologische compensaties voorgesteld door de Waalse Regering niet in twijfel trekken, met uitzondering van de bestemming als natuurgebied van de terreinen die heden bestemd zijn als gebied voor openbare nutsvoorzieningen en gemeenschapsvoorzieningen in het centrum van Péruwelz, aangezien dit gebied gelegen is in een stadsvernieuwingsomtrek waarin ontwikkelingsprojecten zijn voorzien;

Antwoorden van de Waalse Regering Overwegende dat de Waalse Regering van de wens van de gemeenteraad van Péruwelz akte neemt;

Overwegende dat een gedeelte van het gebied voor openbare nutsvoorzieningen en gemeenschapsvoorzieningen dat in het gewestplan opgenomen is, gelegen is in de stadsvernieuwingsomtrek van « Quartier du centre » in Péruwelz, aangenomen bij ministerieel besluit van 4 december 1990 dat voorziet in de oprichting in dit gebied van een werkelijke sportkern toegankelijk voor de inwoners, toeristen en leerlingen van de scholen van de gemeente en van de naburige gemeenten;

Overwegende dat de Waalse Regering beslist te antwoorden op de aanvraag van de gemeenteraad van Péruwelz voor het gedeelte van het gebied voor openbare nutsvoorzieningen en gemeenschapsvoorzieningen gelegen in de bovenvermelde omtrek ten einde de projecten die in het kader van de lopende stadsvernieuwingsverrichting gepland worden niet in twijfel te trekken en het parkgebied dat op het saldo ontworpen is, te handhaven;

Overwegende dat zelfs indien het ingekort wordt, het nieuwe parkgebied aan een bestaand parkgebied, dat het verstandig aanvult, blijft grenzen;

Overwegende dat die beslissing als gevolg heeft de oppervlakte van geplande parkgebied met ongeveer één hectare te verminderen;

Alternatieve compensaties Overwegende dat een bezwaarindien niet begrijpt in welke mate de collectieve zuivering van La Boitrie een alternatieve compensatie is terwijl de aanleg van individuele zuiveringsstations volgens hem een realistischere oplossing is en dat hij betreurt dat het zuiveringsstation van de nieuwe bedrijfsruimten tegenover het gehucht La Boitrie voorzien is;

Overwegende dat de GRACQ in het kader van het openbaar onderzoek een advies heeft uitgebracht; dat hij te vinden is voor de alternatieve compensatie « zachte modus » en een reeks voorwaarden bepaalt die volgens hem vervuld moeten worden zodat de verbinding doeltreffend is;

Overwegende dat de gemeenteraad van Beloeil zich ook verheugt over de alternatieve compensatie op het gebied van de mobiliteit om een volledig beveiligde toegang voor de voetgangers en fietsers tot de nieuwe bedrijfsruimten en tot de gebieden voor openbare nutsvoorzieningen en gemeenschapsvoorzieningen vanaf het centrum van Basècles te waarborgen;

Overwegende dat de CRAT de alternatieve compensaties bekrachtigt, maar dat ze wegens het gebrek aan algemeen rooster inzake alternatieve compensaties van elk instrument ontdaan is om te beoordelen of laatstgenoemden voldoende zijn;

Overwegende dat de CWEDD een gunstig advies heeft uitgebracht over de door de Waalse Regering voorgestelde alternatieve compensaties en bepaalt dat het « effectenonderzoek wel op de relevantie van die twee maatregelen wijst »;

Overwegende dat de CWEDD bovendien aanbeveelt dat een opvolging van de drie steengroeven waarvan de Waalse Regering de bestemming wil wijzigen als planologische compensatie, door IDETA en door deskundigen als alternatieve compensatie wordt gewaarborgd;

Overwegende dat gezien de stedenbouwkundige verslechtering van het binnenkomen in Péruwelz (N60), de beheerscommissie van het natuurpark PNPE de door de auteur van het onderzoek voorgestelde alternatieve compensatie i.v.m. de herkwalificering en de heraanleg van de N60 tussen de nieuwe rotonde en de brug van het kanaal ondersteunt;

Antwoorden van de Waalse Regering Overwegende dat de ligging van het zuiveringsstation van de nieuwe bedrijfsruimten in het basisdossier dat in het begin van de procedure bij de aanvraag van IDETA is gevoegd, opgenomen is en niet onder de herziening van het gewestplan valt; dat ze het voorwerp zal uitmaken van een aanvraag om globale vergunning die aan een openbaar onderzoek onderworpen zal worden; dat de bezwaarindiener zijn opmerking zal kunnen doen gelden wanneer zijn ligging na de nodige technische onderzoeken bepaald zal worden;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek acht dat de alternatieve compensatie met het oog op de riolering van het gehucht La Boitrie positief is daar ze de installatie van individuele zuiveringssytemen voor elke woning zal voorkomen; dat dergelijke systemen de controle op de werking van de installaties moeilijk maken en hogere installatie- en werkingskosten voor de mens veroorzaken;

Overwegende dat gezien de conclusies van het effectenonderzoek en van de adviezen van de installaties die ze heeft geraadpleegd, de Waalse Regering ongelijk heeft als ze de geschiktheid van de alternatieve compensatie in twijfel trekt, die ze operationneel oplegt en die bestaat in de riolering van het gehucht La Boitrie en zijn aansluiting op het zuiveringsstation van de nieuwe bedrijfsruimten;

Overwegende dat de Waalse Regering van de aanbevelingen van de GRACQ akte neemt en bepaalt dat het programma en de financiering van de alternatieve compensatie die ze in termen van mobiliteit oplegt, het voorwerp hebben uitgemaakt van een overeenkomst tussen de gemeenten Beloeil en Pérulwez, enerzijds, en de beheerder van het toekomstige bedrijvenpark, anderzijds;

Overwegende dat de Waalse Regering daarentegen acht dat er geen reden is om gevolg te geven aan de aanbeveling van de CWEDD om een milieuopvolging van de drie voormalige steengroeven als alternatieve compensatie op te leggen wegens hun ligging in de omtrek van de kandidaatsite Natura 2000 BE32012 « Bord nord du bassin de la Haine », die reeds in aanmerking komt voor bijzondere opvolgingsmaatregelen;

Overwegende dat de Waalse Regering in het besluit tot voorlopige goedkeuring van het ontwerp van plan de redenen heeft gerechtvaardigd waarvoor ze het voorstel van de auteur van het onderzoek inzake de heraanleg van de N60 niet heeft weerhouden; dat de aanbeveling van de beheerscommissie van het natuurpark PNPE geen bijzonder element toevoegt dat het haar mogelijk zou maken van die opties af te wijken;

Overwegende dat de Waalse Regering tot slot beslist de planologische compensaties die ze had voorgesteld bij de goedkeuring van het ontwerp van plan, te bevestigen;

Overstemming van het plan, zoals gewijzigd met artikel 46, § 1, 3°, van het Wetboek (compensaties) Overwegende dat de in het ontwerp van plan aangebrachte wijzigingen niet van dien aard zijn dat ze de balans van de oppervlakten die respectievelijk bestemd zijn voor het bebouwingsgebied en het niet-bebouwingsgebied in het gewestplan niet aanzienlijk treft, die in dit stadium voortvloeide uit de ontwerpen van de Waalse Regering;

Overwegende dat de Waalse Regering tot slot acht dat de verbinding van de planologische en alternatieve compensaties die ze weerhoudt voor de compensatie van de nieuwe bebouwingsgebieden die ze beslist op te nemen in het gewestplan Doornik-Leuze-Péruwelz, het evenredigheidsbeginsel bedoeld in artikel 46, § 1, 3°, van het Wetboek in acht neemt;

Bijzondere bezwaren en opmerkingen Overwegende dat een bezwaarindiener erom verzoekt dat de "chemin de Sainte-Brigitte" niet gebruikt wordt als toegang tot de bedrijfsruimte maar alleen wordt bestemd voor de inwoners en de zachte vervoersmodi;

Overwegende dat een bezwaarindiener wenst dat de minder hoge gebouwen langs de nieuwe bedrijfsruimte worden opgericht om zo goed mogelijk bij de bestaande gebouwen te passen;

Overwegende dat een bezwaarindiener wenst dat hoogstammige bomen geplant worden om het gezicht vanaf zijn eigendom op de gebouwen die in het toekomstige bedrijfspark opgericht zullen worden, te verbergen;

Overwegende dat een bezwaarindiener zich afvraagt welke bepalingen zijn voorzien voor de riolering van Neuve-Chaussée en wie verantwoordelijk zal zijn voor de aanleg en het onderhoud van de toekomstige landschappelijke en geluidswerende toepassingen rond zijn goed;

Overwegende dat een bezwaarindiener betreurt dat de landbouwers van Péruwelz in moeilijkheden worden gebracht om werk te geven aan mensen wier herkomst niet bekend is;

Antwoorden van de Waalse Regering Overwegende dat de auteur van het onderzoek, wat betreft de visuele hinder, acht dat de plaatsen die het meest getroffen worden door de impacten, de bewoonde wijken dichtbij La Buissière en La Boitrie zijn; dat de uitvoering van plantenschermen in de geplande groengebied een aangepast antwoord kunnen vormen;

Overwegende dat die analyse niet in twijfel is getrokken door de adviezen van de CWEDD en van de CRAT;

Overwegende dat op de bezwaren en opmerkingen geantwoord kan worden via het ontwerpen van het gewestplan, ofwel via de inrichtingsdocumenten of de beslissingen tot uitvoering ervan;

Overwegende dat de Waalse Regering er eerst aan herinnert dat het toekomstige bedrijfspark weinig impact heeft op de inwoners wegens zijn ligging ten opzichte van het agglomeratiegebied van Péruwelz dat het grootste deel van de bevolking in het zuiden van het kanaal verenigt en dat de ruimtelijke verdeling van de activiteiten die het kan opvangen, zodanig is ontworpen dat de activiteiten die a priori de grootste effecten hebben, van de bewoonde gebieden langs de N 60 verwijderd worden;

Overwegende dat de Waalse Regering ook onderstreept dat het plan dat ze ontwerpt, zodanig ontworpen is dat de leefomgeving van de gehuchten La Boitrie en La Hutrie in stand wordt gehouden en dat de wijzigingen die ze erin wil aanbrengen, waarbij ze de geplande groengebieden in het noorden van het gehucht La Boitrie hertekent, nog tot de versterking van die optie bijdragen;

Overwegende dat de eigenschappen van de voornaamste inrichtingen van het toekomstige bedrijfspark eerst bepaald zullen worden via de inlichtingen gevoegd bij het dossier dat de operator zal opstellen voor de toepassing van de bepalingen van het decreet van 11 maart 2004 betreffende de opvanginfrastructuren voor de economische bedrijvigheid; dat de bezwaarindieners dan de maatregelen zullen moeten beoordelen, die concreet voorgesteld worden met het oog op het voorkomen, het verminderen of het verhelpen van de negatieve effecten die ze aan het licht brengen met name in termen van lokalisatie van de toegangen tot de nieuwe bedrijfsruimten, van omvang van de toegelaten gebouwen of van samenstelling van de plantenschermen in de nabijheid van de goedereng gelegen in zijn omtrek of in de nabijheid ervan;

Overwegende dat de saneringsregeling van Neuve-Chaussée bepaald wordt door het saneringsplan per onderstroomgebied van de Schelde-Leie; dat ze onder de autonome sanering valt;

Overwegende dat indien de auteur van het onderzoek evenwel de riolering van Neuve-Chaussée als alternatieve compensatie heeft voorgesteld, dit voorstel nochtans niet weerhouden is door de Waalse Regering in het stadium van de goedkeuring van het ontwerp van plan; dat het plan bijgevolg geen gevolg zal hebben op de saneringsregeling van Neuve-Chaussée;

Overwegende dat de Waalse Regering overgegaan is tot een balans van de belangen tussen de ontwikkeling van de Waalse landbouw en de jobcreatie in andere sectoren op het moment van de beslissing tot herziening van het gewestplan; dat de gevolgen van het voorontwerp van plan op de landbouwactiviteit die de auteur van het onderzoek heeft vastgesteld, zijn overtuiging niet hebben aangetast; dat het bezwaar niet van dien aard is dat het de optie van de Waalse Regering in twijfel trekt;

Archeologische gevolgen Overwegende dat de Waalse Regering acht dat ze moet laten overgaan tot een archeologische evaluatie van de nieuwe bedrijfsruimten vóór de uitvoering ervan;

Overwegende dat die bepaling als conclusie van haar besluit tot goedkeuring van het ontwerp van gewestplan vermeld was; dat ze aan het einde van het openbaar onderzoek geen voorwerp heeft uitgemaakt van een bezwaar of opmerking;

Overwegende dat de Waalse Regering tot slot beslist ze te handhaven;

Op de voordracht van de Minister van Leefmilieu, Ruimtelijke Ordening en Mobiliteit, Besluit :

Artikel 1.De Waalse Regering neemt definitief de herziening van het gewestplan Doornik-Leuze-Péruwelz (bladen 344/4 en 45/1) aanovereenkomstig de kaart als bijlage bij dit besluit, met het oog op de opneming : - de schrapping van het geplande tracé van twee vakken van de oostersingel van Péruwelz en van de reserveringsomtrekken opgenomen als overdruk van de doorkruiste gebieden op het grondgebied van de gemeente Péruwelz; - opneming van : * drie woongebieden op het grondgebied van de gemeente Péruwelz; * een woongebied met een landelijk karakter op het grondgebied van de gemeente Péruwelz; * twee gebieden voor openbare nutsvoorzieningen en gemeenschapsvoorzieningen op het grondgebied van de gemeente Péruwelz; * een gemengde bedrijfsruimte op het grondgebied van de gemeenten Beloeil en Péruwelz; * een industriële bedrijfsruimte op het grondgebied van de gemeenten Beloeil en Péruwelz; * een groengebied op het grondgebied van de gemeente Péruwelz; * twee groengebieden op het grondgebied van de gemeenten Beloeil en Péruwelz; * het geplande tracé van twee vakken van de oostersingel van Péruwelz en van de reserveringsomtrekken bestemd om de nodige ruimte voor de uitvoering ervan voor te behouden; * het tracé van het reeds aangelegde vak van de oostersingel van Péruwelz; * een landschappelijk waardevolle omtrek als overdruk van een gedeelte van het groengebied gelegen in het zuiden van het kanaal tussen de oostersingel van Péruwelz en de spoorweg en van het kanaal zelf op het grondgebied van de gemeente Péruwelz; evenals, als planologische compensatie, van : * twee landbouwgebieden op het grondgebied van de gemeente Péruwelz; * een landbouwgebied met een landschappelijk waardevolle omtrek op het grondgebied van de gemeente Péruwelz; * een landbouwgebied op het grondgebied van de gemeente Beloeil; * een bosgebied met een landschappelijk waardevolle omtrek op het grondgebied van de gemeente Péruwelz; * twee bosgebieden met een landschappelijk waardevolle omtrek op het grondgebied van de gemeente Beloeil; * een groengebied met een landschappelijk waardevolle omtrek op het gedeelte gelegen tussen de oostersingel van Péruwelz en de spoorweg op het grondgebied van de gemeente Péruwelz; * een groengebied in het zuiden van de spoorweg op het grondgebied van de gemeente Péruwelz; * een groengebied met een landschappelijk waardevolle omtrek op het grondgebied van de gemeente Beloeil; * een natuurgebied met een landschappelijk waardevolle omtrek op het grondgebied van de gemeente Beloeil; * een parkgebied op het grondgebied van de gemeente Péruwelz.

Ze legt als alternatieve planologische compensatie hetgeen volgt op : - op operationeel gebied : * de riolering van het gehucht « La Boitrie » en de aansluiting ervan op het zuiveringsstation van de nieuwe bedrijfsruimten; - op mobiliteitsgebied : * de aanleg van een volledig beveiligde toegang voor de voetgangers en fietsers tot de nieuwe bedrijfsruimten en tot de gebieden voor openbare nutsvoorzieningen en gemeenschapsvoorzieningen vanaf het centrum van Péruwelz en Basècles.

Art. 2.De Waalse Regering keurt de overeenkomsten goed die getekend zijn door de gemeenten Beloeil en Péruwelz enerzijds, en IDETA, anderzijds, en die betrekking hebben op het programma en de financiering van de werken met het oog op de uitvoering van de alternatieve compensaties en beslist ze te voegen bij dit besluit.

Art. 3.Een archeologische evaluatie van de nieuwe bedrijfsruimten wordt vóór de uitvoering van de gebieden verricht. Het tijdschema voor de werkzaamheden betreffende de archeologische evaluatie wordt in overleg tussen de beheerder van het toekomstige bedrijvenpark en de Directie Archeologie van de Waalse Overheidsdienst opgesteld naar gelang van de beschikbaarheid van de betrokken terreinen.

Art. 4.De milieuverklaring opgemaakt door de Waalse Regering op grond van artikel 44 van het Wetboek wordt als bijlage bij dit besluit gevoegd.

Art. 5.De Minister van Leefmilieu, Ruimtelijke Ordening en Mobiliteit is belast met de uitvoering van dit besluit.

Namen, 28 maart 2013.

De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Leefmilieu, Ruimtelijke Ordening en Mobiliteit, Ph. HENRY

Lijst van de bezwaarindieners

Identificatie van de bezwaarindieners

Nr. bezwaar

Nr. bezwaarindiener

Naam

Voornaam

Nr.

Straat

Postcode

Stad

Land

PER

1

GRACQ

Goffinet Luc

1

Place de la Station

5000

NAMEN

B

PER

2

DELEUZE

Michel

25

Rue de la Boiterie

7600

PERUWELZ

B

PER

3

LEROY-LECAT

1

Chemin Sainte Brigitte

7600

PERUWELZ

B

PER

4

CRETTEUR-MASSIN

F.

118

Rue Neuve Chaussée

7600

PERUWELZ

B

PER

5

THIERY LEKEUCHE

120

Rue Neuve Chaussée

7600

PERUWELZ

B

PER

6

Direction générale opérationnelle de la Mobilité et des voies hydrauliques - ir. C. VANMUYSEN


BEL1

GRACQ

Goffinet Luc

1

Place de la Station

5000

NAMEN

B

BEL2

LEROY

De heer

1

Chemin Sainte-Brigitte

7600

PERUWELZ

B

BEL2

LECAT

Mevrouw

1

Chemin Sainte-Brigitte

7600

PERUWELZ

B


Bijlage 1 Milieuverklaring betreffende de definitieve aanneming van de herziening van het gewestplan Doornik-Leuze-Péruwelz (bladen 44/4 en 45/1) met het oog op de opneming van nieuwe bedrijfsruimtes op het grondgebied van de gemeenten Péruwelz en Beloeil (Basècles) I. Inleiding Deze milieuverklaring wordt vereist krachtens artikel 44, lid 2, van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw, Patrimonium en Energie (hierna het « Wetboek »).

Ze wordt gevoegd bij het besluit van de Waalse Regering tot definitieve aanneming van de herziening van het gewestplan Doornik-Leuze-Péruwelz (bladen 44/4 en 45/1) met het oog op de opneming van nieuwe bedrijfsruimtes op het grondgebied van de gemeenten Péruwelz en Beloeil (Basècles). Ze wordt samen met dat besluit bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad.

Deze milieuverklaring is een samenvatting van de manier waarop de milieuoverwegingen werden opgenomen in de herziening van het gewestplan en waarop het milieueffectonderzoek, de adviezen, bezwaren en bemerkingen in overweging werden genomen.

Ze is ook een samenvatting van de redenen voor de keuzes van de herziening van het gewestplan, rekening houdende met de andere in het vooruitzicht gestelde redelijke oplossingen.

Daar deze milieuverklaring hypothetisch gesproken een samenvatting is, verwijst ze voor de details naar de tekst van het besluit van de Waalse Regering.

Voor een goede leesbaarheid is de milieuverklaring opgedeeld in drie hoofdstukken : het eerste hoofdstuk gaat over de inhoud van de herziening van het gewestplan, het tweede betreft de chronologie ervan en het derde de milieuoverwegingen.

II. Voorwerp van de herziening van het gewestplan De herziening van het gewestplan Doornik-Leuze-Péruwelz (bladen 44/4 en 45/1) heeft betrekking op de opneming van bedrijfsruimtes op het grondgebied van de gemeenten Péruwelz en Beloeil (Basècles).

Ze voorziet : - in de schrapping van het geplande tracé van twee vakken van de oostersingel van Péruwelz en van de reserveringsomtrekken opgenomen als overdruk van de gebieden doorkruist op het grondgebied van de gemeente Péruwelz; - in de opneming van : o drie woongebieden op het grondgebied van de gemeente Péruwelz; o een woongebied met een landelijk karakter op het grondgebied van de gemeente Péruwelz; o twee gebieden voor openbare nutsvoorzieningen en gemeenschapsvoorzieningen op het grondgebied van de gemeente Péruwelz; o een gemengde bedrijfsruimte op het grondgebied van de gemeenten Beloeil en Péruwelz; o een industriële bedrijfsruimte op het grondgebied van de gemeenten Beloeil en Péruwelz; o een groengebied op het grondgebied van de gemeente Péruwelz; o twee groengebieden op het grondgebied van de gemeenten Beloeil en Péruwelz; o het geplande tracé van twee vakken van de oostersingel van Péruwelz en van de reserveringsomtrekken bestemd om te voorzien in de nodige ruimte voor de uitvoering ervan; o het tracé van het reeds aangelegde vak van de oostersingel van Péruwelz; o een landschappelijk waardevolle omtrek als overdruk van een gedeelte van het groengebied gelegen ten zuiden van het kanaal tussen de oostersingel van Péruwelz en de spoorweg en van het kanaal zelf op het grondgebied van de gemeente Péruwelz; en, als planologische compensaties, van : o twee landbouwgebieden op het grondgebied van de gemeente Péruwelz; o een landbouwgebied met een landschappelijk waardevolle omtrek op het grondgebied van de gemeente Péruwelz; o een landbouwgebied op het grondgebied van de gemeente Beloeil; o een bosgebied met een landschappelijk waardevolle omtrek op het grondgebied van de gemeente Péruwelz; o twee bosgebieden met een landschappelijk waardevolle omtrek op het grondgebied van de gemeente Beloeil; o een groengebied met een landschappelijk waardevolle omtrek op het gedeelte gelegen tussen de oostersingel van Péruwelz en de spoorweg op het grondgebied van de gemeente Péruwelz; o een groengebied ten zuiden van de spoorweg op het grondgebied van de gemeente Péruwelz; o een groengebied met een landschappelijk waardevolle omtrek op het grondgebied van de gemeente Beloeil; o een natuurgebied met een landschappelijk waardevolle omtrek op het grondgebied van de gemeente Beloeil; o een parkgebied op het grondgebied van de gemeente Péruwelz.

Als alternatieve compensaties wordt het volgende opgelegd : - op operationeel gebied : o de riolering van het gehucht « La Boitrie » en de aansluiting ervan op het zuiveringsstation van de nieuwe bedrijfsruimtes; - op mobiliteitsgebied : o de aanleg van een volledig beveiligde toegang voor voetgangers en fietsers tot de nieuwe bedrijfsruimten en tot de gebieden voor openbare nutsvoorzieningen en gemeenschapsvoorzieningen vanaf het centrum van Péruwelz en Basècles.

III. Chronologie van de herziening van het gewestplan 21 april 2009 - IDETA richt een aanvraag aan de Waalse Regering m.b.t. de opneming van een industriële bedrijfsruimte van 51,5 ha en van een gemengde bedrijfsruimte van 43,5 ha op het grondgebied van de gemeenten Péruwelz en Beloeil, overeenkomstig artikel 42bis van het Wetboek.

De aanvraag van IDETA past in het kader van een herstockeringsplan tegen horizon 2025 dat drie doelstellingen nastreeft : 1. een consolidatie rondom bestaande ontwikkelingspolen;2. een evenwichtig en gediversifieerd terreinaanbod op schaal van haar grondgebied;3. het tot stand brengen van kwaliteitsvolle, attractieve en baancreërende ruimtes. Ze streeft ernaar een ontwikkelingspool, met name « Polaris », ten zuiden van het grondgebied tot stand te laten komen. Die pool steunt op een bestaande bimodale pool (weg-waterweg) waar ruimschoots economische activiteit (La Hurtrie en Champ Lionne) plaatsvindt om nieuwe gemengde en economische activiteiten met een algemene bestemming op te vangen. 27 mei 2009 - Besluit van de Waalse Regering tot herziening van het gewestplan Doornik-Leuze-Péruwelz (bladen 44/4 en 45/1) en tot aanneming van het voorontwerp van plan met het oog op de opneming van nieuwe bedrijfsruimtes op het grondgebied van de gemeenten Péruwelz en Beloeil (Basècles).

De Waalse Regering plant de opneming van een industriële bedrijfsruimte en van een gemengde bedrijfsruimte op het grondgebied van de gemeenten Péruwelz en Beloeil voor een totaaloppervlakte van 93,94 ha, waarvan 93,45 ha nu op het gewestplan opgenomen zijn als gebied dat niet voor bebouwing bestemd is.

Het voorontwerp van plan compenseert op planologische wijze 76,78 ha van de nieuwe bebouwingsgebieden en wordt aangevuld met twee operationele alternatieve compensaties : - de riolering van het gehucht « La Boitrie » en de aansluiting ervan op het zuiveringsstation van de nieuwe bedrijfsruimte; - de bouw van een collectieve uitrusting in het nieuwe gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen; en een alternatieve compensatie inzake mobiliteit - de aanleg van een volledig beveiligde toegang voor voetgangers en fietsers tot de nieuwe bedrijfsruimten en tot de gebieden voor openbare nutsvoorzieningen en gemeenschapsvoorzieningen vanaf het centrum van Péruwelz en Basècles.

Het programma en de financiering van de werken zullen het voorwerp uitmaken van een overeenkomst tussen de gemeenten Beloeil en Péruwelz, enerzijds, en de beheerder van het toekomstige bedrijvenpark, anderzijds. 29 september 2009 - De aanvrager deelt aan de Regering mede dat het erkende bureau Aménagement S.C. gekozen werd om het effectonderzoek m.b.t. het voorontwerp van plan te voeren. 19 november 2009 - Besluit van de Waalse Regering tot uitvoering van een effectonderzoek m.b.t. het voorontwerp van herziening van het gewestplan Doornik-Leuze-Péruwelz (bladen 44/4 en 45/1) met het oog op de opneming van bedrijfsruimtes op het grondgebied van de gemeenten Péruwelz en Beloeil (Basècles).

De inhoud van het effectenonderzoek werd op verzoek van de CRAT aangevuld met een onderzoek naar de mogelijkheden tot aansluiting van het ontwerp op het kanaal Nimy-Blaton-Péronnes en de verenigbaarheid ervan met het gehucht La Boitrie (woongebied met landelijk karakter); 20 januari 2012 - Overlegging van de eindversie van het onderzoek. 29 maart 2012 - Tijdelijke aanneming van het ontwerp van herziening van het gewestplan Doornik-Leuze-Péruwelz (bladen 44/3, 44/4 en 45/1) met het oog op de opneming van bedrijfsruimtes op het grondgebied van de gemeenten Péruwelz en Beloeil (Basècles).

Het planontwerp compenseert op planologische wijze 70,55 ha van de nieuwe bebouwingsgebieden en onthoudt de operationele alternatieve compensatie betreffende de riolering van het gehucht La Boitrie en de aansluiting ervan op het zuiveringsstation van de nieuwe bedrijfsruimte en de alternatieve mobiliteitscompensatie betreffende de aanleg van een volledig beveiligde toegang voor voetgangers en fietsers tot de nieuwe bedrijfsruimten en tot de gebieden voor openbare nutsvoorzieningen en gemeenschapsvoorzieningen vanaf het centrum van Péruwelz en Basècles.

De Waalse Regering legt bovendien een archeologische evaluatie van de nieuwe bedrijfsruimtes op vooraleer ze aangelegd worden. 25 juni 2012 tot 10 september 2012 - Openbaar onderzoek in de gemeenten Péruwelz en Beloeil. 26 juni 2012 - Informatievergadering in Beloeil (Basècles). 28 juni 2012 - Informatievergadering in Péruwelz. 10 september 2012 - Slotvergaderingen betreffende het openbaar onderzoek in Beloeil en Péruwelz. 18 september 2012 - Overlegvergaderingen in Beloeil (Basècles) en Péruwelz. 18 oktober 2012 - Gunstig advies van de gemeenteraad van Beloeil. 22 oktober 2012 - Gunstig advies van de gemeenteraad van Péruwelz. 26 november 2012 - Gunstig advies vergezeld van bemerkingen van de CWEDD. 20 december 2012 - Gunstig advies vergezeld van bemerkingen van de CRAT. 21 december 2012 - Gunstig advies vergezeld van bemerkingen van de beheerscommissie van het « Parc naturel des Plaines de l'Escaut » (PNPE).

IV. Leefmilieuoverwegingen De Waalse Regering heeft na afloop van de raadplegings- en overlegfase de aanpassingen aangebracht aan het planontwerp dat aan een openbaar onderzoek werd onderworpen, om in te gaan op de bemerkingen en adviezen voor zover deze verantwoord waren en bijdroegen tot een betere bescherming tegen milieurisico's. Deze milieuverklaring bepaalt de samenvatting van de wijze waarop het besluit tot definitieve aanneming van de herziening van het gewestplan ze in aanmerking genomen heeft, met verwijzing naar de tekst van het besluit en naar het advies van de CRAT voor uitvoerige informatie.

De Waalse Regering heeft aldus de beslissingen genomen die hieronder uiteengezet worden : Bescherming van het levenskader van de omwonenden van de bedrijfsruimtes De auteur van het onderzoek heeft een afbakenings- en bestemmingsvariant voorgelegd ter bescherming van het levenskader van de inwoners van de gehuchten La Boitrie en La Hurtrie, die nabij de nieuwe bedrijfsruimtes gelegen zijn.

De Waalse Regering is ingegaan op dat voorstel en heeft beslist : - de gemengde bedrijfsruimte gelegen in La Buissière, in de driehoek gevormd door de omleidingsweg, de spoorweg en het kanaal, voor groengebied te bestemmen en een landschappelijk waardevolle omtrek in overdruk ervan op te nemen van het groengebied opgenomen langs het kanaal en het kanaal zelf; - een gedeelte van de industriële bedrijfsruimte gelegen in het noordoosten van het gehucht La Hurtrie, langs de spoorweglijn, voor groengebied te bestemmen.

De Waalse Regering heeft beslist niet in te gaan op de aanbevelingen van de CRAT om de mogelijkheid van een toegang tot de waterweg te behouden op middellange termijn, omdat het levenskader van de inwoners van La Boitrie daaronder zou lijden.

De Waalse Regering heeft niet alleen beslist te kiezen voor de opneming van groengebieden ten zuiden van de gemengde bedrijfsruimte maar ook om hen een continue diepte van honderd meter te geven vanaf de as van de « rue Ponchau » met het oog op de bescherming van het levenskader van de omwonenden en, in het bijzonder, van de bestaande woning die zich aan het begin van de « chemin Sainte Brigitte » bevindt.

De Waalse Regering heeft beslist niet in te gaan op het advies van de CRAT om de twee industriële bedrijfsruimtes opgenomen op de linkeroever van het kanaal te behouden. De omzetting ervan in gebieden voor openbare nutsvoorzieningen en gemeenschapsvoorzieningen werd gevalideerd door de auteur van het onderzoek en beoogt vooral de bevordering van het algemeen belang via bouwwerken en inrichtingen die er toegelaten kunnen worden.

De auteur van het onderzoek heeft immers aangetoond, enerzijds, dat verschillende oplossingen voor het gebruik van de bestaande kades langs de waterweg bedacht kunnen worden naar gelang van de behoeften van de bedrijven, voornamelijk op het vlak van het onregelmatig en weinig voorkomend verschepen van bulk en, anderzijds, dat het belangrijk is ruimte te bestemmen voor de uitbreiding van de bestaande recreatieve voorzieningen en de inrichting van uitrustingen voor de gebruikers van de « RAVeL » en van diensten voor de bevolking en personen die de bedrijfsruimtes bezoeken.

Verschillende woningen zijn gelegen in de nieuwe bedrijfsruimtes. De goederen gelegen langs de N60, aan de ingang van het toekomstige bedrijvenpark en bij het begin van het geplande tracé van de oostersingel van Péruwelz, hebben een bijzondere ligging waar de « porte de ville » ingericht zou kunnen worden die de auteur van het onderzoek bedacht heeft als maatregel betreffende de bebouwing en het bebouwde erfgoed of de « ingang van het natuurpark » volgens het advies van de commissie voor het beheer van het PNPE. Bij de inrichting ervan zou die specificiteit in aanmerking genomen moeten worden.

De negatieve effecten waarop de omwonenden van de nieuwe bedrijfsruimtes wijzen, met name inzake de plaatsbepaling van de toegangen tot het bedrijvenpark, de grootte van de toegelaten gebouwen of het oprichten van plantenschermen in de buurt van de goederen gelegen in de omtrek ervan of in zijn nabijheid, vallen niet onder het gewestplan. Ze kunnen in aanmerking genomen worden via de gegevens te voegen bij de omtrek van gebiedserkenning die IDETA zal moeten vastleggen overeenkomstig het decreet van 11 maart 2004 betreffende de ontsluitingsinfrastructuur voor economische bedrijvigheid.

In antwoord op de vaststellingen van de auteur van het onderzoek heeft de Waalse Regering desalniettemin beslist het woongebied te behouden dat op het gewestplan opgenomen is in het uiterste noordoosten van het toekomstige bedrijvenpark om er residentie te handhaven alsook een gedeelte van het aanpalende landbouwgebied zodat de visuele effecten van de nieuwe bedrijfsruimtes op korte afstand verminderen.

Activiteiten toegelaten in de gemengde bedrijfsruimte De Waalse Regering heeft beslist geen gevolg te geven aan de aanbeveling van de CRAT om voor de gemengde bedrijfsruimte te voorzien in een bijkomend voorschrift dat handelszaken verbiedt.

De door de CRAT aangehaalde vraag over de verenigbaarheid van de handelsactiviteit met de installaties of de infrastructuren die in de nieuwe gemengde bedrijfsruimte toegang tot de waterweg verlenen, zoals pipelines, transportbanden, enz., stelt zich niet vermits ze indruisen tegen de opties tot bescherming van het levenskader van de inwoners van het gehucht La Boitrie. De auteur van het onderzoek doet bovendien geen aanbeveling i.v.m. de opportuniteit om geen handelsactiviteiten in de gemengde bedrijfsruimte toe te laten.

Parkgebied gepland in het centrum van Péruwelz De gemeenteraad van Péruwelz wenst het in het centrum gelegen gebied voor openbare nutsvoorzieningen en gemeenschapsvoorzieningen te behouden als grondreserve voor de ontwikkeling van zijn projecten.

De Waalse Regering beslist in te gaan op het verzoek om de in het kader van de lopende stadshernieuwingsoperatie overwogen projecten niet in vraag te stellen.

Ontginnings- en recreatiegebied omgezet in bosgebieden in La Bruyère De auteur van het onderzoek acht dat de door de Waalse Regering weerhouden bestemming voor de planologische compensaties die in La Bruyère voorgesteld worden weinig oordeelkundig is omdat de bebossing van de groeve « des Rouges », van de grote zandgroeve Brouillard en de kleine zandgroeve Brouillard hun belang op biologisch vlak zou kunnen schaden. Hij stelt voor om ze als natuurgebied op te nemen.

De Waalse Regering heeft dat alternatief niet in aanmerking genomen bij de goedkeuring van het planontwerp.

De CRAT is het met die optie eens maar acht dat een exploitatie van rode zandsteen mogelijk zou moeten blijven voor de groeve « Roches rouges », onder de voorwaarden die in artikel 110 van het Wetboek vastliggen.

De beheerscommissie van het PNPE acht op basis van een analyse van het departement natuur en bossen van de Waalse overheidsdienst dat een herbebossing van die locaties hun biologische waarde zou schaden.

De Waalse Regering heeft beslist beide zandgroeven voor natuurgebied te bestemmen, de zandgroeve « Roches rouges » voor groengebied te bestemmen (en zodoende de mogelijkheid te behouden om de rode zandsteen voor sierdoeleinden te exploiteren) en de bestemming als bosgebied te behouden voor de nu als recreatiegebied bestemde terreinen die niet dezelfde biologische waarde hebben.

Balans van de compensaties Het door de Waalse Regering aangenomen plan compenseert op planologische wijze 69,3 ha van de nieuwe gebieden die voor bebouwing bestemd zijn. De voor het planontwerp in aanmerking genomen alternatieve compensaties werden behouden.

Effecten op het archeologische erfgoed De auteur van het onderzoek heeft gewezen op zes archeologische locaties in de onderzoeksperimeter, waarvan drie gelegen zijn binnen de omtrek van de nieuwe bedrijfsruimtes.

De Waalse Regering heeft beslist een archeologische evaluatie van de nieuwe bedrijfsruimtes te verrichten vooraleer ze aangelegd worden.

Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Waalse Regering van 28 maart 2013 tot definitieve aanneming van de herziening van het gewestplan Doornik-Leuze-Péruwelz (bladen 44/4 en 45/1) met het oog op de opneming van nieuwe bedrijfsruimtes op het grondgebied van de gemeenten Péruwelz en Beloeil (Basècles).

Namen, 28 maart 2013.

De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Leefmilieu, Ruimtelijke Ordening en Mobiliteit, Ph. HENRY

Bijlage 2 Onze ref. CRAT/12/AV.513 AB 20 december 2012 Advies van de CRAT over het ontwerp van herziening van het gewestplan Doornik-Leuze-Péruwelz met het oog op de opneming van een bedrijfsruimte op het grondgebied van Péruwelz en Beloeil INLEIDING Aanhangigmaking en antwoord - In haar schrijven van 30 oktober 2012 heeft de Cel Ruimtelijke ontwikkeling verzocht om het advies van de « Commission régionale d'aménagement du territoire (CRAT) » over genoemd ontwerp. - Overeenkomstig artikel 43, § 4, van het CWATUPE heeft het advies van de CRAT betrekking op het dossier dat bestaat uit het ontwerp van plan samen met het effectonderzoek en uit de bezwaren, opmerkingen, processen-verbaal en adviezen uitgebracht tijdens het openbaar onderzoek. - De CRAT heeft kennis genomen van het geheel van de hierboven vermelde elementen van het dossier en heeft ze geanalyseerd.

Voorgeschiedenis De « CRAT » heeft al verschillende adviezen over dat ontwerp uitgebracht : 1) op 26 juni 2009 heeft de CRAT advies uitgebracht over het voorontwerp en de inhoud van het effectonderzoek (Ref : 09/CRAT A.816-AN). « Ze is de inhoud van het effectonderzoek gunstig gezind.

Ze acht dat het effectonderzoek alle elementen moet verschaffen ter ontwikkeling van de multimodaliteit binnen de toekomstige bedrijfsruimte. Daartoe stelt de CRAT voor dat het onderzoek o.a. de mogelijkheden tot aansluiting van het ontwerp op het kanaal Nimy-Blaton-Péronnes analyseert alsook de verenigbaarheid ervan met het gehucht La Boitrie (woongebied met landelijk karakter).

De CRAT dringt er ook op aan dat het onderzoek de juistheid van de alternatieve compensaties analyseert ». 2) De CRAT heeft op 29 april 2010 bemerkingen gemaakt over de eerste fase van het effectonderzoek van het voorontwerp van gewestplanherziening (Ref.: 10/CRAT A.900-AN). « Ze is de voortzetting van het onderzoek ongunstig gezind.

De CRAT acht dat, behalve het feit dat fase I van het effectonderzoek de analyse van de weerslag van de compensaties niet omvat, die fase een reeks tekortkomingen en/of vraagstellingen vertoont die opgelost zouden moeten worden alvorens het onderzoek voort te zetten.

Meer algemeen betreurt de CRAT dat de voorstellen van het onderzoeksbureau het gebruikspotentieel van de waterweg niet exploiteren. Alhoewel ze de aanleg van een multimodaal platform in Péruwelz niet geschikt acht, is ze de mening toegedaan dat het kanaal Nimy-Blaton-Péronnes een potentieel biedt voor schuiten met middelmatige afmetingen.

Bijgevolg vindt ze dat het niet oordeelkundig is de toegankelijkheid van de waterweg in de onmiddellijke buurt van het ontwerp in het gedrang te brengen.

Wat de lokalisatievarianten betreft, wijst de CRAT erop dat de rechtvaardiging van de keuze van de toekomstige ZAE, zoals aangenomen in het voorontwerp, de nabijheid van de waterweg is. Welnu, uit het onderzoek blijkt dat het feit dat het gebied het kanaal niet belendt automatisch een lastonderbreking tot gevolg zal hebben en dat het bevrachten daardoor plaats zou kunnen vinden op andere kades dan die van « la Boiterie », die de dichtstbijgelegen is. Bijgevolg beveelt de CRAT aan de vergelijking tussen het voorontwerp en de varianten, in het bijzonder het alternatief nr. 2, beter te staven.

Meer algemeen stelt de CRAT zich vragen over : - De gegrondheid van de verandering van bestemming van de gemengde bedrijfsruimte gelegen ten zuiden van het kanaal. In het eerste deel van het onderzoek werd immers gewezen op een behoefte aan bedrijfsruimte, die dit project rechtvaardigt. De verandering van bestemming van de ZAEM lijkt dus weinig gemotiveerd te zijn. Bovendien vermindert die optie het valorisatiepotentieel van de waterweg door elke mogelijkheid tot economische ontwikkeling ten zuiden van het kanaal op te heffen; - De gegrondheid van de herbestemming van een deel van dat gebied, enerzijds in een gebied waarvan de inrichting door de gemeente onderworpen is aan overleg en waarvan de bestemming later gepreciseerd moet worden door de gemeenteraad en anderzijds in een natuurgebied en een landbouwgebied; - De geschiktheid van de bestemming tot recreatiegebied van de kade « la Boitrie » gelet, enerzijds, op het potentieel om een beroep te doen op het waterwegvervoer i.v.m. de bedrijfsruimte waarop dit project betrekking heeft en, anderzijds, op de lopende gewestplanherziening met het oog op de opneming van een aanzienlijk recreatiegebied dat het kanaal Nimy-Blaton-Péronnes belendt in Antoing.

Anderzijds wenst de CRAT een analyse van de lokalisatie van de ZAEI en ZAEM binnen het ontwerp. Als het ontwerp het gebruik van de waterweg beoogt, zou het dan niet geschikter zijn om een ZAEI ten zuiden van de voorgedragen bedrijfsruimte te overwegen ? Op basis van die bemerkingen stelt de CRAT voor dat de auteur de eerste fase van het effectonderzoek aanvult en haar de desbetreffende aanvullende gegevens komt voorleggen alvorens de tweede fase van het onderzoek op te starten.

De CRAT vindt ook dat een grondig onderzoek van de compensaties die in het voorontwerp voorgesteld worden eveneens het voorwerp van die aanvullende informatie zou kunnen uitmaken ». 3) De CRAT heeft op 28 juni 2010 bemerkingen gemaakt over de eerste fase van het effectonderzoek van het voorontwerp van gewestplanherziening (tweede deel - Ref.: 10/CRAT A912-AN). « Ze is de voortzetting van het onderzoek gunstig gezind.

De Commissie wijst erop dat ze de verschillende voorgelegde bestemmingsopties niet valideert in deze fase van het onderzoek.

In de tweede fase van het onderzoek wenst de CRAT dat de aansluitingsmogelijkheden tussen de toekomstige bedrijfsruimte en de waterweg grondig worden geanalyseerd. Die analyse zou moeten kunnen bepalen welke kade het meest geschikt is voor overladingsoperaties, alsook wat de meest geschikte bestemming is voor het gebied gelegen tussen de geplande bedrijfsruimte en het kanaal en welke technische middelen eventueel aangewend moeten worden om de toekomstige bedrijfsruimte op de waterweg aan te sluiten (transportband, enz.).

Anderzijds vraagt de CRAT dat contact opgenomen worden met de verschillende economische operatoren die bij de gewestplanherziening betrokken zijn, zoals de « Port Autonome du Centre et de l'Ouest » en de exploitanten van de groeven waarop de compensaties betrekking hebben, om te weten te komen wat hun ontwikkelingsintenties zijn en om na te gaan of ze stroken met het ontwerp. Het verbaast haar overigens dat de economische effecten van de compensaties op de verschillende exploitaties niet in de eerste fase van het onderzoek geëvalueerd werden ». 4) De CRAT heeft op 07 oktober 2010 bemerkingen gemaakt over de tweede fase van het effectonderzoek van het voorontwerp van gewestplanherziening (Ref.: 10/CRAT A.943-AN). « Ze is de voortzetting van de procedure gunstig gezind.

De CRAT stelt zich nogmaals vragen over de garanties inzake de aansluiting op middellange termijn van de toekomstige bedrijfsruimte op de waterweg (voor ladingen van bedrijven gelegen in de bedrijfsruimte alsook voor een eventueel bimodaal platform). Ze stelt voor om zich bij PACO te vergewissen van de ontwikkelingsmogelijkheden van de waterweg op langere termijn.

Anderzijds wijst de CRAT op de compensaties zoals ze voorgelegd werden : - Wat de « Sablière de Bury » betreft, acht de Commissie het niet geschikt om de bestemming te wijzigen van het gebied dat twee activiteiten met geldige vergunning ontvangt (zandontginning door de vennootschap « Sablière de Bury » en opslag en sortering van bouwmaterialen door de vennootschap « SA Jonniaux entreprises); - De CRAT vindt ook dat de groeve « Roches rouges » en de « Grande sablière Brouillard », ondanks hun ligging in een NATURA 2000-zone, nog beschikken over een reëel exploitatiepotentieel dat beschermd moet worden. Ze benadrukt bovendien dat extractieve activiteiten de bescherming van de biodiversiteit niet verhinderen ». 5) De CRAT heeft op 22 december 2011 bemerkingen gemaakt over de tweede fase van het effectonderzoek van het voorontwerp van gewestplanherziening met het oog op de opneming van een ontginningsgebied (Ref.: 11/CRAT A.1016-AN). « Ze is de voortzetting van de procedure gunstig gezind en neemt akte van het ontwerp en van de voorstellen inzake planologische en alternatieve compensaties gedaan in de fase 1 van het effectonderzoek.

De CRAT stelt zich desalniettemin nogmaals vragen over de garanties inzake de aansluiting op middellange termijn van de toekomstige bedrijfsruimte op de waterweg (voor ladingen van bedrijven gelegen in de bedrijfsruimte alsook voor een eventueel bimodaal platform).

De CRAT acht evenwel dat het onderzoek voldoende elementen verschaft voor de arbitrage van de bestemmingskeuzes ter valorisatie van de waterweg op die plaats (opneming van een gebied van openbare nutsvoorzieningen en gemeenschapsvoorzieningen langs het kanaal met het oog op de opvang van activiteiten die gebruik maken van de waterweg, behoud van de kade « la Hurtrie »).

Over de voorgestelde nieuwe planologische compensaties maakt de CRAT de volgende bemerkingen : - Wat de « ZACCI » van Callenelle en de « ZAE » van La Buissière betreft, stelt de CRAT zich vragen over het beginsel dat erin bestaat de bestemming van de aanvankelijk voor economische activiteiten bestemde gebieden te wijzigen om de bestemming van een nieuwe bedrijfsruimte te compenseren; - Wat de « ZACC » van Basècles betreft, stelt de CRAT zich vragen over het beginsel dat erin bestaat de bestemming ervan te wijzigen, gelet op de nabijheid van de spoorweg en de vroegere stopplaats van Basècles, alsook op de eventuele potentialiteiten inzake stedelijke ontwikkeling.

Tot slot wijst de CRAT op de bijzonder lange termijnen (14 maanden) om fase 2 van het effectonderzoek aan te vullen, rekening houdend met de dringende behoeften aan bedrijfsruimtes in dat gedeelte van Wallonië ».

Omschrijving van het ontwerp Het ontwerp van herziening van het gewestplan Doornik-Leuze-Péruwelz beoogt : - de afschaffing van het geplande tracé van twee vakken van de oostersingel van Péruwelz en de reserveringsomtrekken opgenomen in overdruk van de doorkruiste gebieden; - de opneming van : o een industriële bedrijfsruimte (ZAEI) van 52,54 ha in Beloeil en Péruwelz o een gemengde bedrijfsruimte (ZAEM) van 41,34 ha in Beloeil en Péruwelz o twee gebieden voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen van 3,2 ha in Péruwelz o drie woongebieden in Péruwelz o een woongebied met een landelijk karakter in Péruwelz o drie groengebieden van 4,64 ha in Beloeil en Péruwelz o het geplande tracé van twee vakken van de oostersingel van Péruwelz en de reserveringsomtrekken die moeten dienen om te voorzien in de nodige ruimte voor de verwezenlijking ervan; o het al uitgevoerde tracé van het vak van de oostersingel van Péruwelz o een landschappelijk waardevolle omtrek in overdruk van een gedeelte van het groengebied gelegen ten zuiden van het kanaal, tussen de oostersingel van Péruwelz en de spoorweg, en het kanaal zelf, op het grondgebied van de gemeente Péruwelz. - de opneming van verschillende planologische compensaties : o twee landbouwgebieden in Péruwelz o een landbouwgebied, met een landschappelijk waardevolle omtrek, in Péruwelz o een bosgebied, met een landschappelijk waardevolle omtrek, in Péruwelz o een parkgebied in Péruwelz; o een groengebied, met een landschappelijk waardevolle omtrek, in Péruwelz o twee groengebieden, met een landschappelijk waardevolle omtrek, in Beloeil o een landbouwgebied in Beloeil - de opneming van verschillende alternatieve compensaties : o aanleg van riolering in het gehucht Boitrie en aansluiting ervan op het zuiveringsstation van de nieuwe bedrijfsruimte o inrichting voor de zachte verkeerswijzen tussen de nieuwe bedrijfsruimten en de gebieden van openbare nutsvoorzieningen en gemeenschapsvoorzieningen en het centrum van Péruwelz en Basècles.

ADVIES Over de opneming van een industriële en een gemengde bedrijfsruimte De CRAT is de opneming van een industriële en een gemengde bedrijfsruimte gunstig gezind, voor zover er rekening gehouden wordt met de onderstaande bemerkingen.

De Commissie acht dat het ontwerp geschikt is voor zover het voldoet aan de evidente behoefte aan terreinen voor economische activiteiten geïdentificeerd in het zuidelijke subgebied van het door IDETA beheerde grondgebied.

Ze maakt evenwel bemerkingen over de modaliteiten voor de totstandbrenging van het gebied.

Ze dringt erop aan dat de mogelijkheid van een toegang tot de waterweg (kanaal Nimy-Blaton-Péronnes) op middellange termijn behouden wordt.

Ze wijst erop dat één van de criteria tot rechtvaardiging van het ontwerp berustte op de ligging t.o.v. de waterweg. Welnu, dit ontwerp berust geenszins op de potentialiteiten van het waterwegvervoer. De CRAT vindt dat de ontwikkelingen die op die plaats verwacht worden het gebruikspotentieel van de waterweg niet op het spel mogen zetten.

In dat opzicht stelt de CRAT voor dat de ZAEM, op zijn minst in zijn zuidelijk gedeelte, voorzien wordt van een voorschrift dat handelszaken in het gebied verbiedt, daar ze weinig verenigbaar zijn met de potentiële infrastructuren die toegang verlenen tot het kanaal (pipeline, wegen gebruikt door zwaar vrachtverkeer).

Wat betreft het woongebied dat onlangs als gemengde bedrijfsruimte bestemd werd, dringt de CRAT, niettegenstaande de grenzen waarin het CWATUPE voorziet, erop aan dat maatregelen genomen worden opdat die bestemming effectief zou zijn en geen afgezonderde woningen binnen het gebied zouden overblijven.

Over de opneming van drie groengebieden ten noorden van het Kanaal De CRAT is de opneming van drie groengebieden gunstig gezind voor zover een mogelijkheid bestaat om de bedrijfsruimte op de waterweg aan te sluiten.

Ze acht dat die groengebieden als bufferzone zullen dienen voor de inwoners van het gehucht « la Boiterie ».

Om de mogelijkheid van een toegang tot de waterweg te behouden, stelt de CRAT voor om het westelijke gedeelte van het meest westelijk gelegen groengebied bij voorrang als gemengde bedrijfsruimte te bestemmen.

Over de opneming van twee gebieden voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen ten noorden van het kanaal De CRAT is de opneming van twee gebieden voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen ongunstig gezind.

Ze acht immers dat het geschikter is die twee gebieden als industriële bedrijfsruimte te behouden om zich te vergewissen van de aansluiting op het kanaal op langetermijn door de ontwikkeling van lichte infrastructuren op de kade « la Boiterie » mogelijk te maken. In tegenstelling tot de auteur van het onderzoek is ze niet van oordeel dat het gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen zou toelaten om de ontwikkeling van de activiteiten nabij de kanaaloevers optimaal te beheersen.

Over de opneming van een groengebied in La Buissière De CRAT is de opneming van het groengebied gunstig gezind.

Ze is immers van mening dat het behoud van het gebied als bedrijfsruimte ongeschikt is wegens de verplichtingen waaraan de locatie en de insluiting ervan onderworpen zijn. Daarenboven kan de bestemming als groengebied een kwaliteitsvol levenskader garanderen aan de inwoners van de gehuchten la Hurtrie en la Boiterie.

Gelet op de wijziging van bestemming van dat gebied, en bijgevolg op de onmogelijkheid om een kade te ontwikkelen aan die kant van het kanaal, dringt de Commissie erop aan dat een dergelijke ontwikkeling niet op het spel gezet wordt aan de andere kant van het kanaal.

Over de opneming van landbouwgebieden, bosgebieden, woongebieden, woongebieden met een landelijk karakter, parkgebieden in Cerfontaine, Bon-Secours, Thumaide en in het centrum van Péruwelz De CRAT is de opneming van die verschillende gebieden gunstig gezind.

Ze wijst erop dat de nieuwe bestemmingen stroken met feitelijke toestanden. Bovendien zijn de wijzigingen van de gebieden waarvan de inrichting door de gemeente onderworpen is aan overleg verantwoord door de verwijdering van het centrum van Péruwelz.

Over de opneming van twee bosgebieden in la Bruyère De CRAT is de opneming van twee bosgebieden als planologische compensaties gunstig gezind.

Ze wijst er evenwel op dat de gegevens betreffende de reserves van potentieel exploiteerbare vindplaatsen niet al te duidelijk zijn.

Wat de groeve "Roches Rouges » betreft en gelet op de schaarste aan zandsteen in Wallonië, herinnert de CRAT aan de mogelijkheid om zich te beroepen op artikel 110 van het « CWATUPE » dat voor een beperkte duur de ontginning of de valorisatie van sierrotsen toelaat vanaf een geëxploiteerde groeve omdat ze nodig is voor werken tot renovatie, verbouwing, uitbreiding of heropbouw van een gebouw, mits inachtneming van het bebouwde kader.

Over de opneming van het geplande tracé van twee vakken van de oostersingel van Péruwelz en de reserveringsomtrekken die moeten dienen om te voorzien in de nodige ruimte voor de verwezenlijking ervan en over de opneming van het al uitgevoerde tracé van het vak van de oostersingel van Péruwelz De CRAT is die wijzigingen gunstig gezind.

Over de alternatieve compensaties De CRAT valideert de voorgestelde alternatieve compensaties.

De Commissie stelt vast dat de opneming van de bedrijfsruimte volkomen ten nadele van het landbouwgebied gebeurt. Ze benadrukt dat het ontwerp van gewestplanherziening leidt tot een tekort aan 22,9 ha niet bebouwingsgebied. Bij gebrek aan algemene evaluatierooster inzake de alternatieve compensaties, beschikt ze niet over de nodige middelen om te evalueren of de alternatieve compensaties die in dit ontwerp voorgesteld worden toereikend zijn.

Over de kwaliteit van het effectenonderzoek De CRAT vindt dat het onderzoek van voldoende kwaliteit is.

Ze is van oordeel dat terwijl de Commissie meermaals om adviesverlening verzocht werd, het onderzoek geen antwoord geeft op het geheel van de overwegingen die in haar vorige adviezen geformuleerd werden, met name wat betreft de aansluiting op het kanaal of de alternatieve planologische compensaties die door de auteur van het onderzoek voorgesteld werden.

Anderzijds betreurt ze het gebrek aan proactiviteit en samenspraak met de verschillende partijen (PACO, steenhouwers) die bij het ontwerp betrokken zijn.

Ze betreurt ook het gebrek aan becijferde balans van de betrokken oppervlakten.

Pierre GOVAERTS, Voorzitter.

^