gepubliceerd op 08 september 2009
Besluit van de Waalse Regering waarbij de herziening van het gewestplan Zuid-Luxemburg definitief aangenomen wordt met het oog op de opneming van een ontginningsgebied als uitbreiding van de steengroeve van Sampont, van een natuurgebied en een groengebied en op de schrapping van een landschappelijk waardevolle omtrek op het grondgebied van de gemeenten Aarlen en Etalle
27 MEI 2009. - Besluit van de Waalse Regering waarbij de herziening van het gewestplan Zuid-Luxemburg (blad 68/7) definitief aangenomen wordt met het oog op de opneming van een ontginningsgebied als uitbreiding van de steengroeve van Sampont, van een natuurgebied en een groengebied en op de schrapping van een landschappelijk waardevolle omtrek op het grondgebied van de gemeenten Aarlen en Etalle
De Waalse Regering, Gelet op het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Patrimonium, inzonderheid op de artikelen 1, 22, 23, 25, 27, 32, 35, 37, 38, 40, 42, 43, 44, 45 en 46;
Gelet op het gewestelijk ruimtelijk ontwikkelingsplan, aangenomen door de Waalse Regering op 27 mei 1999;
Gelet op het koninklijk besluit van 27 maart 1979 tot opstelling van het gewestplan Zuid-Luxemburg;
Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 17 april 2008 waarbij het ontwerp van herziening van het gewestplan Zuid-Luxemburg aangenomen wordt met het oog op de opneming van een ontginningsgebied, een natuurgebied en een groengebied en op de afschaffing van een landschappelijk waardevolle omtrek te Aarlen en te Etalle (blad 68/7);
Gelet op de bezwaarschriften en opmerkingen die particulieren en verenigingen van personen ingediend hebben tijdens het openbaar onderzoek dat tussen 26 mei 2008 en 9 juli 2008 in de gemeenten Aarlen en Etalle heeft plaatsgevonden;
Gelet op de overlegvergaderingen die op 14 juli te Aarlen en op 15 juli te Etalle hebben plaatsgevonden;
Gelet op het advies van de Gemeenteraad van de stad Aarlen van 25 juli 2008 dat de opneming van een ontginningsgebied eenparig goedkeurt waarbij het bedrijf Wickler zijn activiteiten kan voortzetten en dat de schrapping van het woongebied met een landelijk karakter dat rue du Muselbur te Sampont opgenomen is, eenparig verwerpt;
Gelet op het uitblijven van advies van de gemeenteraad van de gemeente Etalle;
Gelet op de gunstige adviezen uitgebracht op 15 oktober 2008 door de "Conseil wallon de l'environnement pour le développement durable" (Waalse milieuraad voor de duurzame ontwikkeling) en op 4 november 2008 door de "Commission régionale de l'aménagement du territoire" (Gewestelijke commissie voor ruimtelijke ordening);
Overwegende dat de Regering instemt met de antwoorden die de "Commission régionale d'aménagement du territoire" in haar advies van 4 november 2008 heeft gegeven;
Overwegende, bovendien, dat het tijdelijke karakter van het effect van de herziening van het gewestplan op de tewerkstelling en de economie, inherent is aan de ontginningsactiviteit; dat dit effect zich niet uitsluitend op plaatselijk vlak moet manifesteren; dat, anderzijds, de steengroeve de tarmac- en betoncentrales van Stockem (Aarlen) en Bastenaken bevoorraadt die 40 personen tewerkstellen, volgens het effectenonderzoek;
Overwegende dat, wat betreft de potentiële of erkende risico's op watervervuiling en de hydrogeologische impact van de uitbreiding van de steengroeve, de Regering de mening deelt van de "Commission régionale d'aménagement du territoire" m.b.t. de noodzaak om een bijkomend hydrogeologisch onderzoek te laten voeren; dat die hydrogeologisch onderzoek werd uitgevoerd en ingediend op 26 december 2008; dat ze tot het besluit komt dat het voornaamste probleem de aanslibbing is van de afvoersloten van het aquaduct onder de weg N83 dat het afvloeiend hemelwater van de steengroeve vergaart en dat de oplossing voor dit probleem bestaat in de bouw van een groter bezinkingsbekken overeenkomstig de aanbeveling van de "Commission régionale d'aménagement du territoire";
Overwegende dat de Regering instemt met de aanbevelingen van de "Commission régionale d'aménagement du territoire" waarvan de uitvoering onder de globale vergunning valt, namelijk: - de grootste omzichtigheid in acht nemen wat betreft de te nemen voorzorgen inzake toevallige verontreiniging van de ondergrond en het grondwater, zoals het effectonderzoek voorstelt; - de pistes besproeien bij droog weer; - de in- en uitgangen van de site waar ze zich momenteel bevinden, in stand houden; - het nazien van de aard van het opvullen van de kuilen waargenomen in 2006 in de bodem van de steengroeve, vastgesteld door het effectonderzoek; - een klaartoestel installeren; - de site opnieuw inrichten in een natuurgebied; - de beschermingsvoorwaarden van de op de site geïdentificeerde beschermde soorten waarborgen; dat wat de twee laatste elementen betreft, het Departement Natuur en Bossen van het Operationeel Directoraat-generaal Landbouw, Natuurlijke hulpbronnen en Leefmilieu om advies moet worden verzocht in het kader van de procedure tot aflevering van deze vergunning;
Overwegende dat, overeenkomstig de aanbeveling van het effectonderzoek en van de "Commission régionale d'aménagement du territoire", de gemeenteraad van de stad Aarlen en het provinciecollege van de provincie Luxemburg, de bevoegde overheden inzake de buurtwegpolitie, de wijziging van het tracé van de onverharde weg nr. 39 zullen moeten voorstellen naar aanleiding van de uitvoering van deze herziening van het gewestplan;
Overwegende dat, wat betreft de omvorming van de woongebieden met een landelijk karakter van rue du Promblerg en rue du Muselbur tot natuurgebieden, de Regering deze keuze bevestigt door het feit dat zij de bescherming van het Natura 2000 gebied - BE 34057 - Marais de la Haute-Semois et Bois de Heinsch beoogt, waarin beide gebieden opgenomen zijn; dat zij instemt met het gemotiveerd advies van de "Conseil wallon de l'environnement pour le développement durable" uitgebracht op 15 oktober 2008 en met het advies van de "Commission régionale d'aménagement du territoire" uitgebracht over dit onderwerp op 4 november 2008; dat artikel 70 van het Wetboek een antwoord kan bieden op de gevolgen van de grondwaardevermindering dat de eventuele omvorming van deze beide gebieden met zich zou meebrengen;
Overwegende, bovendien, dat deze woongebieden met een landelijk karakter worden opgenomen in de atlas van de risicogebieden inzake overstromingen in gebieden met gemiddelde waarde;
Gelet op de ministeriële omzendbrief van 9 januari 2003 betreffende de aflevering van vergunningen in de zones die gemakkelijk overstroomd kunnen worden en de strijd tegen het ondoorlatend maken van de grond;
Gelet op artikel 136, 3°, van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Patrimonium waarin, o.a., bepaald wordt dat de uitvoering van de handelingen en werken ofwel verboden kan worden, ofwel ondergeschikt kan worden gemaakt aan bijzondere voorwaarden tot bescherming van de personen, de goederen of het leefmilieu, indien de in de artikelen 84, 89 of 127 bedoelde handelingen, werken en vergunningen betrekking hebben op onroerende goederen die blootgesteld worden aan een groot natuurrisico of grote geotechnische druk, zoals overstromingen in de gebieden onderhevig aan het overstromingsrisico in de zin van artikel D.53 van het Waterwetboek;
Overwegende, dat zoals aangegeven in het advies uitgebracht op 15 oktober 2008 door de "Conseil wallon de l'environnement pour le développement durable", deze herziening voornamelijk betrekking heeft op twee onafhankelijke inrichtingsverrichtingen: enerzijds, de opneming van een ontginningsgebied als uitbreiding van de steengroeve van Sampont en, anderzijds, de opneming van een natuurgebied in een Natura 2000 gebied;
Overwegende dat, wat de eerste verrichting betreft, het deel van het ontginningsgebied opgenomen in het gewestplan door deze wijziging ter vervanging van gebieden die niet bestemd zijn voor bebouwing - hetzij 5,4 ha - volledig gecompenseerd is door de afdanking, over 7,2 ha, van het ontginningsgebied ten noorden van de weg N83 ten gunste van een natuurgebied en, respectievelijk over 2 en 0,1 ha, van het woongebied met een landelijk karakter waarvan de gronden toebehoren aan de uitbater van de steengroeve en van een deel van het gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen ten gunste van een groengebied;
Overwegende bijgevolg dat de afname van de bebouwing, voor het overige, van de andere woongebieden met een landelijk karakter wordt uitgevoerd ten gunste van de verrichting voor het natuurbehoud los van de verplichting tot compensatie voorgeschreven bij artikel 46, § 1, tweede lid, 3°, van het Wetboek;
Overwegende dat het gewestplan Zuid-Luxemburg, rekening houdend met wat voorafgaat, gewijzigd moet worden als volgt: - de opneming van een ontginningsgebied van 12,5 ha als uitbreiding van de steengroeve van Sampont op het grondgebied van de gemeente Aarlen in plaats van gronden bestemd als bosgebied en als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, dat voornamelijk bestemd is voor de ontginning van de afzettingsreserve, maar ook voor de inrichting van een beschermingsmuur uit stenen die langs de weg N83 als bufferheuvel moet dienen, alsook voor de oprichting van een bufferzone van 5 meter diep die rond de hele omtrek van het uitbreidingsgebied van de steengroeve moet worden ingericht; - de opneming van een ontginningsgebied van 1,2 ha op het grondgebied van de gemeente Aarlen in het westelijk deel van de site in plaats van gronden bestemd voor bosgebied, de opslag van producten, parkings en de opslag van afgegraven aarde; - de opneming van een groengebied van 3,3 ha op het grondgebied van de gemeente Aarlen, in het noordoosten van de steengroeve in plaats van gronden bestemd voor bosgebied, woongebied met een landelijk karakter en gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen die als scherm moeten dienen tussen de steengroeve en de woningen op de weg van Etalle; - de opneming van een natuurgebied van 95 ha, namelijk 78 ha op het grondgebied van de gemeente Aarlen en 17 ha op het grondgebied van de gemeente Etalle, in plaats van gronden bestemd voor ontginningsgebied, landbouwgebied, groengebied en woongebied met een landelijk karakter; - de afschaffing van een landschappelijk waardevolle omtrek van 147 ha, namelijk 82 ha op het grondgebied van de gemeente Aarlen en 65 ha op het grondgebied van de gemeente Etalle;
Overwegende dat dit ontwerp met inachtneming van de doelstellingen verwoord in artikel 1 van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Patrimonium in de behoefte aan ruimte kan voorzien voor de voortzetting van de ontginningsactiviteit voor een duur die momenteel geschat is op een vijftiental jaar, met ongewijzigd exploitatierythme;
Op de voordracht van de Minister van Huisvesting, Vervoer en Ruimtelijke Ontwikkeling, Besluit :
Artikel 1.De herziening van het gewestplan Zuid-Luxemburg (blad 68/7) met het oog op : - de opneming van een ontginningsgebied als uitbreiding van de steengroeve van Sampont op het grondgebied van de gemeente Aarlen en als planologische compensatie, de opneming van een groengebied op het grondgebied van de gemeente Aarlen en de omvorming van een voormalig ontginningsgebied tot een natuurgebied op het grondgebied van de gemeente Etalle; - de opneming van een natuurgebied op het grondgebied van de gemeenten Aarlen en Etalle; - de schrapping van een landschappelijk waardevolle omtrek op het grondgebied van de gemeenten Aarlen en Etalle, wordt overeenkomstig bijgevoegde kaart definitief aangenomen.
Art. 2.De Minister van Huisvesting, Vervoer en Ruimtelijke Ontwikkeling is belast met de uitvoering van dit besluit.
Namen, 27 mei 2009.
De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Huisvesting, Vervoer en Ruimtelijke Ontwikkeling, A. ANTOINE
Definitieve aanneming van de herziening van het gewestplan Zuid-Luxemburg met het oog op de opneming van een ontginningsgebied als uitbreiding van de steengroeve van Sampont, van een natuurgebied en een groengebied en op de schrapping van een landschappelijk waardevolle omtrek op het grondgebied van de gemeenten Aarlen (Hachy) en Etalle (Vance) Milieuverklaring.
Deze herziening van het gewestplan Zuid-Luxemburg (blad 68/7) beoogt de opneming : - van een ontginningsgebied van 12,5 ha als uitbreiding van de steengroeve van Sampont op het grondgebied van de gemeente Aarlen in plaats van gronden bestemd als bosgebied en als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, dat voornamelijk bestemd is voor de ontginning van de afzettingsreserve, maar ook voor de inrichting van een beschermingsmuur uit stenen die langs de weg N83 als bufferheuvel moet dienen, alsook voor de oprichting van een bufferzone van 5 meter diep die rond de hele omtrek van het uitbreidingsgebied van de steengroeve moet worden ingericht; - van een ontginningsgebied van 1,2 ha op het grondgebied van de gemeente Aarlen in het westelijk deel van de site in plaats van gronden bestemd voor bosgebied, de opslag van producten, parkings en de opslag van afgegraven aarde; - van een groengebied van 3,3 ha op het grondgebied van de gemeente Aarlen, in het noordoosten van de steengroeve in plaats van gronden bestemd als bosgebied, woongebied met een landelijk karakter en gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen dat als scherm moet dienen tussen de steengroeve en de woningen langs de weg van Etalle; - van een natuurgebied van 95 ha, namelijk 78 ha op het grondgebied van de gemeente Aarlen en 17 ha op het grondgebied van Etalle, in plaats van gronden bestemd als ontginningsgebied, landbouwgebied, groengebied en woongebied met een landelijk karakter; en de afschaffing van een landschappelijk waardevolle omtrek van 147 ha, namelijk 82 ha op het grondgebied van de gemeente Aarlen en 65 ha op het grondgebied van de gemeente Etalle.
Bij besluit van 4 december 2003, gewijzigd op 20 juli 2005, heeft de Waalse Regering beslist tot de herziening van het gewestplan Zuid-Luxemburg en tot de aanneming van het voorontwerp van herziening.
Op 4 mei 2006 heeft zij beslist om een effectonderzoek te laten uitvoeren over dit voorontwerp waarvan de inhoud op 20 oktober 2005 ter advies aan de "Commission régionale d'aménagement du territoire" (Gewestelijke commissie voor ruimtelijke ordening), de "Conseil wallon de l'environnement pour le développement durable" (Waalse milieuraad voor duurzame ontwikkeling) en het Directoraat-generaal Natuurlijke Hulpbronnen en Leefmilieu werd voorgelegd.
De auteur die aangewezen is om het effectonderzoek van het plan uit te voeren, werd gekozen via een onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking in de zin van artikel 17, 2, 1°, a), van de wet van 24 december 1993 betreffende de overheidsopdrachten en sommige opdrachten van werken, leveringen en diensten; het gaat om bureau Atelier 50, dat erkend is krachtens het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Patrimonium en Boek I van het Milieuwetboek betreffende de beoordeling van de effecten op het leefmilieu.
De auteur van het effectonderzoek heeft het onderzoek met inachtneming van de bepalingen van artikel 42 van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Patrimonium en van het bijzondere bestek gevoerd en heeft een grondige analyse gemaakt van het voorontwerp.
Rekening houdend met de conclusies van het effectonderzoek en met de aanbevelingen van de "Commission régionale d'aménagement du territoire" in haar advies van 25 oktober, heeft de Waalse Regering op 17 april 2008 een ontwerp van herziening aangenomen.
Dit ontwerp werd aan een openbaar onderzoek onderworpen dat tussen 26 mei 2008 en 9 juli 2008 heeft plaatsgevonden. Door in te gaan op de bezwaarschriften die tijdens dit openbaar onderzoek werden geuit, hebben de "Commission régionale d'aménagement du territoire" en de "Conseil wallon de l'environnement pour le développement durable" op respectievelijk 4 november 2008 en 15 oktober 2008, een gunstig advies uitgebracht m.b.t. die wijziging.
Bij het invullen van bovengenoemde antwoorden neemt de Waalse Regering de herziening van het gewestplan definitief aan bij het besluit dat vergezeld gaat van deze verklaring.
Deze verklaring heeft uitsluitend betrekking op milieuoverwegingen waarvoor op de ene of de andere stap van het proces van de herziening van het gewestplan hierboven voorgesteld, een positieve of negatieve impact werd vastgesteld.
Deze herziening heeft betrekking op drie onafhankelijke inrichtingsverrichtingen : 1. de opneming van een ontginningsgebied als uitbreiding van de steengroeve van Sampont;2. de opneming van een natuurgebied in een Natura 2000 gebied;3. de schrapping van een landschappelijk waardevolle omtrek. De manier waarop de milieuoverwegingen in het plan werden opgenomen wordt bijgevolg voor elke inrichtingsverrichting afzonderlijk samengevat. 1. Opneming van een ontginningsgebied. De hydrogeologie was een zware drukfactor van het ontwerp dat reeds door het voorontwerp werd vastgesteld. De noodzaak voor een grondige analyse van de potentiële of erkende risico's op watervervuiling en de impact van de uitbreiding van de steengroeve op de waterbevoorrading van het moeras van Sampont, de alkaliteit van zijn water en de mogelijke onderlinge relatie tussen de steengroeve en het natuurgebied gelegen ten noorden van de weg N83 werd door de "Commission régionale d'aménagement du territoire" gesteld vóór de uitvoering van de tweede fase van het effectonderzoek. Na verloop van dit onderzoek dat besloten heeft dat het ontwerp geen aanzienlijke impact zou teweegbrengen, heeft de bedoelde Commissie de afwezigheid van een volledige hydrogeologische studie betreurt; overigens, hebben bezwaarindieners ook hun mening gegeven over dit probleem tijdens het openbaar onderzoek.
Deze hydrogeologische studie werd uiteindelijk uitgevoerd en ingediend op 26 december 2008. Ze is tot het besluit gekomen dat het voornaamste probleem bestond uit de aanslibbing van de afvoersloten van het aquaduct onder de weg N83 dat het afvloeiend hemelwater van de steengroeve vergaart en dat de oplossing voor dit probleem bestond in het maken van een groter bezinkingsbekken. Dit stemt overeen met een vorige blijvende aanbeveling van de "Commission régionale d'aménagement du territoire".
Het effectonderzoek onderstreepte overigens dat "de toestand van de steengroeve in het bevoorradingsgebied van de waterlaag in het lid van Florenville de grootste voorzichtigheid vereist wat betreft de te nemen voorzorgen inzake toevallige verontreiniging van de ondergrond en het grondwater", risico dat reeds door het voorontwerp werd geïdentificeerd. De "Commission régionale d'aménagement du territoire deelt deze bezorgdheid.
Het effectonderzoek heeft ook in de bodem van de steengroeve gewezen op de aanwezigheid van uitgravingen die worden opgevuld met exogene materialen. De "Commission régionale d'aménagement du territoire" legt dus de nadruk op de noodzaak om de aard van het opvullen van de kuilen na te zien.
In tegenstelling tot het voorstel van de exploitant om de site als bosgebied te herbestemmen na afloop van de uitbating, stelde de auteur van het effectonderzoek voor om de site als natuurgebied te herbestemmen, niet alleen voor de bescherming van de diersoorten maar ook voor de ontwikkeling van de zandgraslanden. De "Commission régionale d'aménagement du territoire deelt deze bezorgdheid.
Om tegemoet te komen aan een opmerking van een bezwaarindiener die tijdens het openbaar onderzoek wees op de bevestigde aanwezigheid van beschermde soorten op de site heeft de "Commission régionale d'aménagement du territoire" aanbevolen om de beschermingsvoorwaarden van deze soorten te waarborgen.
In haar besluit van definitieve aanneming van de herziening van het gewestplan stemt de Waalse Regering in met het geheel van de hierbovenvermelde aanbevelingen van de "Commission régionale d'aménagement du territoire" waarvan de uitvoering onder de globale vergunning valt. Wat de beide laatste aanbevelingen betreft, is de Waalse Regering van mening dat het advies van het Departement Natuur en Bossen van het Operationeel Directoraat-generaal Landbouw, Natuurlijke hulpbronnen en Leefmilieu ingewonnen moet worden in het kader van de procedure tot aflevering van deze vergunning.
Ten slotte, terwijl hij bevestigde dat de effecten in verband met geluid, stof, verkeer, ... niet hoger zullen zijn dan het huidig niveau, aangezien het hier gaat om het voortzetten van een bestaande activiteit zonder toename van de productie en zonder wijziging inzake levering, en dat de ontginningstechnieken weinig geluid of trillingen veroorzaken, heeft de auteur van het effectonderzoek het nut erkend van een ruimte tussen de groeve en de woningen. De opneming van het groengebied bedoeld in het voorontwerp werd door hem op die manier gerechtvaardigd.
Zijn voorstel om het groengebied zuidwaarts uit te breiden opdat het met zijn fysische grenzen zou overeenstemmen, werd in de aanbevelingen opgenomen van de "Commission régionale d'aménagement du territoire" van 25 oktover 2007. De Regering heeft het ontwerp dus dienovereenkomstig gewijzigd.
Het voorontwerp van herziening van het gewestplan voorzag in de inrichting van een beschermingsmuur uit stenen die langs de weg N83 als bufferheuvel moet dienen, alsook in de oprichting van een bufferzone van 5 meter diep die rond de hele omtrek van het uitbreidingsgebied van de steengroeve moet worden ingericht, zowel om redenen van behoud van de integriteit van de naburige Natura 2000-omtrekken als van beperking van de landschappelijke impact van de uitbreiding van de steengroeve. Het belang van deze inrichtingen wordt bevestigd door het effectonderzoek dat niet wijst op niet te verwaarlozen effecten op de bewuste omtrekken. 2. Opneming van een natuurgebied. Door de aanwezigheid en het belang van de alkalische laagmoerassen en van de veenderijen heeft het effectonderzoek de uitzonderlijke biologische waarde, zowel qua fauna als qua flora, van het geheel dat uit het natuurreservaat van Sampont bestaat, bevestigd en zijn opneming als natuurgebied gerechtvaardigd. In zijn advies van 15 oktober 2008 heeft de "Conseil wallon de l'environnement pour le développement durable" geoordeeld dat "het ontwerp strookt met de uitzonderlijke waarde van het te beschermen erfgoed en met de gewestelijke referentiedocumenten zoals het gewestelijk ruimtelijk ontwikkelingsplan, waarin bepaald wordt dat het natuurgebied op het gewestplan prioritair als biologisch zeer waardevolle locatie moet worden bestemd." Deze verrichting beoogt, o.a., de omvorming van twee woongebieden met een landelijk karakter tot een natuurgebied : de ene gelegen in Fouches, rue du Promblerg, de andere in Sampont, rue du Muselbur.
Hoewel de omvorming van beide gebieden het verzet van verschillende omwonenden, de vraagstelling van de "Conseil wallon pour l'environnement et le développement durable" over "de gevolgen van de grondwaardevermindering" en, wat betreft de rue du Monselbur, de verwerping door de gemeenteraad van de stad Aarlen hebben teweeggebracht, bevestigt de Waalse Regering deze keuze door het feit dat zij de bescherming van de site Natura 2000 - BE 34057 - Marais de la Haute-Semois et Bois de Heinsch beoogt, waarin beide gebieden, die niet het voorwerp van een bebouwing hebben uitgemaakt, opgenomen zijn.
Zij stemt dus in met de "Commission régionale d'aménagement du territoire" die in haar advies van 4 november 2008 acht dat "de afschaffing van twee woongebieden met een landelijk karakter van dien aard is dat het de biodiversiteit bevordert" en aan de conclusies van het effectonderzoek herinnert.
In deze conclusie werd gewezen op de problemen inzake de toegang tot en het gevaar voor vervuiling van het natuurreservaat i.v.m. de bebouwing van het woongebied met een landelijk karakter gelegen rue du Promblerg. Daarenboven laten de uitrusting en de topografie van het gebied de feitelijke bebouwing niet toe.
Wat betreft het woongebied met een landelijk karakter gelegen rue du Muselbur, hebben het effectonderzoek en de cartografie van het risico op overstroming door het buiten de oevers treden van waterlopen van het onderstroomgebied "Semois-Chiers", goedgekeurd door de Waalse Regering op 27 juni 2007, gewezen op het gevaar voor overstroming van een aanzienlijk deel van het woongebied, waardoor de feitelijke bebouwingsmogelijkheden dan ook beperkt zijn. Bovendien heeft het effectonderzoek de omvorming gerechtvaardigd om een continuïteit mogelijk te maken tussen beide delen van het natuurreservaat en om gevaar voor vervuiling van het natuurgebied door bebouwing te beperken. Tot slot heeft de "Commission régionale d'aménagement du territoire" daaraan toegevoegd dat "de schrapping van een woongebied rue du Muselbur het behoud van een betere samenhang in het landschap zal mogelijk maken." Er dient te worden opgemerkt dat het effectonderzoek heeft gewezen op enkele incoherenties i.v.m. de afbakening van het natuurgebied in het voorontwerp, dat van de omtrek Natura 2000 uitgaat. Met het oog op een betere planologische coherentie werd het ontwerp aangepast door de opneming als natuurgebied van een perceel woongebied met een landelijk karakter gelegen rue de Promblerg, alsook van een klein landbouwgebied dat ten noorden ligt van het woongebied met een landelijk karakter langs de N83 en waarvan de oppervlakte geen exploitatie toelaat. 3. Schrapping van een landschappelijk waardevolle omtrek. Die verrichting, die bijkomstig is t.o.v. de twee anderen, beoogt de overeenstemming van het gewestplan met een feitelijke situatie.
In antwoord op een bezwaarindiener die zich tijdens het openbaar onderzoek vragen stelde over de naleving van het Verdrag van Florence heeft de "Commission régionale d'aménagement du territoire" aan de conclusies van het effectonderzoek herinnerd. Die conclusie bepaalde dat de schrapping van een landschappelijk waardevolle omtrek geen belangrijke nadelen kan teweegbrengen voor zover de bestemming tot natuurgebied van het grootste deel van de betrokken terreinen en de opneming van een belangrijk deel van de site als gebied Natura 2000 een betere garantie inhouden voor de verbetering van het landschap; bovendien baseert dit voorstel zich op de studie uitgevoerd door ADESA (Action de défense de l'environnement de la vallée de la Senne et de ses affluents) in 1996 waarin geoordeeld werd dat de landschappelijk waardevolle omtrek die nu in het gewestplan opgenomen is, niet gerechtvaardigd is.
De "Conseil wallon de l'environnement pour le développement durable" heeft voor zijn part een gunstig advies uitgebracht, "gelet op de kenmerken van dat grondgebied die meer verband houden met de biodiversiteit als met de landschappelijke elementen." Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Waalse Regering van 27 mei 2009 waarbij de herziening van het gewestplan Zuid-Luxemburg (blad 68/7) definitief aangenomen wordt met het oog op de opneming van een ontginningsgebied als uitbreiding van de steengroeve van Sampont, van een natuurgebied en een groengebied en op de schrapping van een landschappelijk waardevolle omtrek te Aarlen en te Etalle.
De Minister van Huisvesting, Vervoer en Ruimtelijke Ontwikkeling, A. ANTOINE De Minister-President, R. DEMOTTE