Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 28 januari 2016
gepubliceerd op 15 februari 2016

Besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de algemene raad van het "Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles" en van de overeenkomst betreffende het dagelijks beheer

bron
waalse overheidsdienst
numac
2016027034
pub.
15/02/2016
prom.
28/01/2016
ELI
eli/besluit/2016/01/28/2016027034/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

28 JANUARI 2016. - Besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de algemene raad van het "Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles" (Waals agentschap voor gezondheid, sociale bescherming, handicap en gezinnen) en van de overeenkomst betreffende het dagelijks beheer


De Waalse Regering, Gelet op het Waalse Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid, gewijzigd bij het decreet van 3 december 2015Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/12/2015 pub. 14/12/2015 numac 2015205756 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende het "Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles" (1) sluiten, inzonderheid op de artikelen 7/1 en 26/1;

Gelet op het huishoudelijk reglement goedgekeurd door de Algemene Raad op 21 januari 2016;

Gelet op de overeenkomst betreffende het dagelijks beheer goedgekeurd door de Algemene Raad op 21 januari 2016;

Op de voordracht van de Minister van Sociale Actie en Gezondheid;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Het in bijlage 1 bij dit besluit gevoegde huishoudelijk reglement van de Algemene raad van het "Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles" wordt goedgekeurd.

Art. 2.De in bijlage 2 bij dit besluit gevoegde overeenkomst betreffende het dagelijks beheer van de Algemene Raad van het "Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles" wordt goedgekeurd.

Art. 3.Dit besluit treedt in werking op 1 februari 2016.

Art. 4.De Minister van Gezondheid en Sociale Actie is belast met de uitvoering van dit besluit.

Namen, 28 januari 2016.

De Minister-President, P. MAGNETTE De Minister van Openbare Werken, Gezondheid, Sociale Actie en Erfgoed, M. PREVOT

Bijlage 1 Huishoudelijk reglement van de Algemene Raad van het "Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles" aangenomen door de Raad op 21 januari 2016 en goedgekeurd door de Waalse Regering op 28 januari 2016 HOOFDSTUK I. - Oproepingen

Artikel 1.§ 1. De voorzitter roept de leden van de Algemene Raad alsook de personen die de vergaderingen met raadgevende stem bijwonen, op.

De datum en het uur van de buitengewone vergaderingen worden voor elk jaar door de Algemene Raad vastgelegd. § 2. Er kunnen buitengewone vergaderingen bijeengeroepen worden wanneer de voorzitter het nuttig acht of op verzoek van : 1. minstens twee leden;2. de administrateur-generaal;3. de Minister van Sociale Actie en Gezondheid, 4.één commissaris van de Waalse Regering.

De verzoeken tot oproeping worden schriftelijk aan de voorzitter gericht of tijdens een vergadering van de Algemene Raad ingediend. Zij bepalen de punten waarvan de inschrijving op de agenda gevraagd wordt.

Na raadpleging van de administrateur-generaal bepaalt de voorzitter het uur en de datum van de buitengewone zitting binnen vijftien dagen na de aanvraag, tenzij de aanvrager(s) met een latere datum instemt(men).

Art. 2.De oproeping wordt minstens acht dagen vóór de vergadering aan de gewone en plaatsvervangende leden gericht. Ze omvat de agenda van de vergadering. De oproepingen worden naar het adres dat de leden aan de administrateur-generaal opgegeven hebben, verstuurd. Ze vermelden de plaats en het uur van de vergadering. De termijn van 8 werkdagen kan ingekort worden in geval van dringende noodzakelijkheid wanneer het bestuur rechtvaardigt dat het gebrek aan beslissing het beheer van het Agentschap of de toestand van één van zijn begunstigden in het gedrang brengt. De oproeping kan per e-mail binnen een termijn van twee dagen binnen het houden van de vergadering verstuurd worden.

Art. 3.§ 1. De agenda wordt door de voorzitter in overleg met de administrateur-generaal bepaald.

Bij de opening van de vergadering wordt de agenda goedgekeurd.

Bedoelde agenda kan gewijzigd of aangevuld worden.

Het lid dat een punt wenst toe te voegen op de agenda van een gewone zitting moet zijn aanvraag schriftelijk bij de voorzitter indienen, tenzij bedoeld lid ze tijdens de zitting formuleert. De voorzitter legt de datum van de zitting vast op de agenda waarvan dat punt zal opgenomen wordt.

Als de Algemene Raad beslist de bespreking van een agendapunt te verdagen, moet dit punt verplicht op de agenda van de eerstvolgende vergadering geplaatst worden.

De Algemene Raad kan in geval van dringende noodzakelijkheid en uitzonderlijk beslissen om over te gaan tot een schriftelijke bekrachtigingsprocedure. De leden van de Algemene Raad sturen binnen de door de voorzitter bepaalde termijn hun opmerkingen schriftelijk terug. In geval van onenigheid of meningsverschillen in de antwoorden van de leden plaatst de voorzitter het punt op de agenda van de eerstvolgende vergadering. § 2. De agenda wordt vergezeld van een voorbereidende nota en van een ontwerp van beslissing voor elk punt. § 3. Elke zending of schriftelijke mededeling, met name de verzoeken tot oproeping, de oproepingen tot de vergaderingen, de aanvragen om inschrijving op de agenda, mededelingen van documenten, enz., kunnen per post en/of per e-mail verricht worden. HOOFDSTUK II. - Plaats van de vergadering

Art. 4.De Algemene Raad vergadert in de lokalen van het Agentschap.

In buitengewone gevallen kan hij in elke andere plaats vergaderen. HOOFDSTUK III. - Aanwezigheid op de vergaderingen

Art. 5.Een gewoon lid dat de vergadering niet kan bijwonen, moet erom verzoeken dat een plaatsvervangend lid hem vervangt.

De oproepingen en werkdocumenten worden zowel aan de plaatsvervangende leden dan als de gewone leden gericht.

Art. 6.Bij afwezigheid of verhindering van de voorzitter en de ondervoorzitter worden zijn bevoegdheden door het door de Algemene Raad aangewezen lid uitgeoefend.

Art. 7.De volgende personen wonen de vergaderingen met raadgevende stem bij: 1° de voorzitters van de comités bedoeld in de artikelen 11, 18 en 21 van het decreet van 3 december 2015Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/12/2015 pub. 14/12/2015 numac 2015205756 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende het "Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles" (1) sluiten;2° de drie vertegenwoordigers van de verzekeringsinstellingen tot de datum bepaald door de Regering en uiterlijk op 1 januari 2017;3° de Regeringscommissarissen;4° de administrateur-generaal;5° de adjunct-administrateur-generaal;6° de inspecteurs-generaal van de drie afdelingscomités of hun afgevaardigden;7° de personen die als deskundige op beslissing van de Algemene Raad zijn uitgenodigd;8° de personeelsleden van het Agentschap aangewezen door de administrateur-generaal.

Art. 8.De Algemene Raad vergadert met gesloten deuren. Elke persoon die in welke hoedanigheid ook de vergaderingen bijwoont, moet: - niet persoonlijk tussenkomen in de beraadslagingen; - de tucht van de vergadering strikt naleven; - het geheim van de beraadslagingen houden; - zich er schriftelijk toe verbinden om zich aan te passen aan bovenvermelde verplichtingen. HOOFDSTUK IV. - Aanwezigheden, beraadslagingen en stemmingen

Art. 9.De leden van de Raad alsook de personen met raadgevende stemmen ondertekenen een aanwezigheidslijst.

De vergadering wordt door de voorzitter geopend op voorwaarde dat de Raad in getale is om rechtsgeldig te beraadslagen. De Algemene Raad wordt geldig samengesteld als minstens drie vertegenwoordigers van de representatieve organisaties van het geheel van de werkgevers en van de representatieve van organisaties van de zelfstandige werknemers, drie vertegenwoordigers van de representatieve organisaties van de loonarbeiders, drie vertegenwoordigers van de Overheid alsook twee vertegenwoordigers van de verzekeringsinstellingen aanwezig zijn.

In het geval dat de Algemene Raad niet geldig werd samengesteld, wordt de Algemene Raad opnieuw bijeengeroepen binnen de zes werkdagen. In dat geval en in afwijking van het eerste lid wordt de Algemene raad geacht op geldige wijze te zijn samengesteld als minstens de helft van de leden aanwezig is.

Wat het geheel van de opdrachten van de Algemene raad betreft, worden de beslissingen bij absolute meerderheid van de stemmen uitgebracht door de aanwezige stemgerechtigde leden genomen. Er wordt geen rekening gehouden met onthoudingen.

Art. 10.De voorzitter van de Raad opent, leidt en besluit de besprekingen; hij geeft, weigert of ontneemt het woord.

Hij zorgt voor de goede werking van de vergadering, hij handhaaft de orde en laat het reglement naleven.

Art. 11.De agendapunten worden besproken in de volgorde waarin ze op de agenda voorkomen. Deze volgorde kan bij beslissing van de voorzitter of van de Raad gewijzigd worden.

Art. 12.De administrateur-generaal, bijgestaan door de adjunct-administrateur-generaal en door de inspecteurs-generaal van de Afdelingscomités, brengt verslag uit over de aangelegenheden die op haar agenda staan. Ze kunnen zich laten bijstaan door personeelsleden van het Agentschap.

Art. 13.Elk lid kan wijzigingen in de aan de Raad onderworpen beslissingsontwerpen voorstellen; voor zover mogelijk worden die wijzigingen schriftelijk ingediend en voor de vergadering aan de voorzitter overgemaakt.

Art. 14.Elke beraadslaging betreffende één van de agendapunten kan bij beslissing van de Raad op voorstel van de voorzitter uitgesteld worden.

Art. 15.§ 1. De beslissingen worden bij volstrekte meerderheid van de stemmen uitgebracht door de stemgerechtigde gewone of plaatsvervangende leden genomen. Er wordt geen rekening gehouden met onthoudingen. § 2. Er wordt bij handopsteken gestemd. Het lid dat zich onthoudt kan zijn onthouding motiveren. Ze wordt in het proces-verbaal geacteerd. § 3. Behoudens andersluidende wettelijke of reglementaire bepaling kan de Raad voor de persoonsgebonden aangelegenheden beslissen dat er bij geheime stemming gestemd wordt. HOOFDSTUK V. - Secretariaat van de Raden en Comités

Art. 16.De Raad wijst onder de personeelsleden van het Agentschap en op voorstel van de administrateur-generaal de met zijn secretariaat belaste persoon aan. HOOFDSTUK VI. - Processen-verbaal

Art. 17.De secretaris maakt een ontwerp van proces-verbaal op. Het proces-verbaal vermeldt de namen van de aanwezige leden, van de verschoonde leden, van de leden die de vergadering vroegtijdig hebben verlaten alsmede de namen van de aanwezige personen met raadgevende stem en van de personen die gehoord worden tijdens de bespreking van bepaalde agendapunten.

Het proces-verbaal geeft een beknopt overzicht van de debatten alsook van het resultaat van de stemmingen en van de formele motivering van de beslissingen.

Art. 18.De Raad kan in geval van dringende noodzakelijkheid het proces-verbaal tijdens de zitting geheel of gedeeltelijk goedkeuren.

De Raad bepaalt de definitieve tekst van de processen-verbaal.

De processen-verbaal van de Raad zijn vertrouwelijk.

Art. 19.De goedgekeurde processen-verbaal worden door de voorzitter en de administrateur-generaal of door hun vervanger getekend. Ze worden bij de zetel van het Agentschap bewaard.

Art. 20.De leden van de Raad en de personen die er met raadgevende stem aan deelnemen mogen elk ogenblik de processen-verbaal raadplegen.

Art. 21.De uittreksels van de processen-verbaal worden door de administrateur-generaal voor echt verklaard. HOOFDSTUK VII. - Uitvoering en bekendmaking van de beslissingen

Art. 22.De uitvoering van de beslissingen van de Raad en hun eventuele bekendmakingen worden aan de administrateur-generaal toevertrouwd.

De uitvoering wordt zonder goedkeuring van het proces-verbaal uitgevoerd behalve voor de punten waarvoor de Raad beslist heeft de uitvoering tot de goedkeuring van het proces-verbaal uit te stellen. HOOFDSTUK VIII. - Rechten en plichten van de leden van de Raad

Art. 23.De leden die bijkomende inlichtingen over de agendapunten willen krijgen of verstrekken, nemen contact op met de administrateur-generaal of de adjunct-administrateur-generaal.

Art. 24.De administrateur-generaal stelt per e-mail een verzameling van de wettelijke en reglementaire teksten m.b.t. de vragen die vallen onder de bevoegdheid van de Raad ter beschikking van elk lid. Hij actualiseert die verzameling.

Art. 25.Onverminderd artikel 5 is de aanwezigheid op de vergaderingen verplicht.

Art. 26.Het lid verbindt zich ertoe zich niet door individuele belangen te laten leiden maar altijd in het belang van het Agentschap te beslissen en handelen en zijn beslissingen onafhankelijk van alle politieke overwegingen te nemen.

Art. 27.Het lid zal standpunten die niet overeenstemmen met de door de Raad besloten strategische opties niet openbaar verdedigen.

Art. 28.Het lid zal onvoorwaardelijk afstand doen van enigerlei voordelen die hem door derden geboden worden in ruil voor een invloed bij een beslissing binnen de Raad.

Art. 29.In het kader van een gunningsprocedure of het lanceren van een projectenoproep door het Agentschap mag het lid van de Raad, dat deel uitmaakt van een inschrijvende of kandidaat-vereniging, op geen enkel ogenblik deelnemen aan het beslissingsproces (van de beslissing om een opdracht of een projectenoproep in te zetten tot de beslissing tot de gunning van de opdracht of het project), noch bedoeld proces te beïnvloeden. Het lid van de Raad informeert eerst de voorzitter over het belangenconflict.

Art. 30.Het lid moet het vertrouwelijk karakter van de inlichtingen, beraadslagingen, stemmingen, processen-verbaal en mondelinge en schriftelijke stemmingen die het krijgt of waarvan het kennis heeft gehad in of ter gelegenheid van de uitoefening van zijn functies. De door de Raad aangenomen beslissingen zijn strikt vertrouwelijk en hun inhoud mag niet verspreid worden tenzij de Raad de verspreiding ervan uitdrukkelijk toelaat en voor zover die toelating in het proces-verbaal wordt vermeld.

Art. 31.Het lid mag de mondelinge en schriftelijke informatie waarvan hij/zij in of ter gelegenheid van de uitoefening van zijn/haar functies kennis heeft genomen, niet bekendmaken, noch voor eigen profijt of voor derden gebruiken.

Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Waalse Regering van 28 januari 2016 tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de algemene raad van het "Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles" en van de overeenkomst betreffende het dagelijks beheer.

Namen, 28 januari 2016.

De Minister-President, P. MAGNETTE De Minister van Openbare Werken, Gezondheid, Sociale Actie en Erfgoed, M. PREVOT

BIJLAGE 2 Overeenkomst betreffende het dagelijks beheer van de Algemene Raad van het "Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles" aangenomen door de Raad op 21 januari 2016 en goedgekeurd door de Waalse Regering op 28 januari 2016 Dagelijks beheer van het "AVIQ" Deze tekst bepaalt het dagelijks beheer van het "AVIQ" in afwachting van de opdrachtbrieven van de administrateur-generaal en van de adjunct-administrateur-generaal.

De vermelde bedragen zijn exclusief de belasting op de toegevoegde waarde.

De administrateur-generaal kan zijn bevoegdheden overdragen zonder dat hij zulks door een beslissing van de Algemene Raad moet staven.

Bij afwezigheid of verhindering van de voorzitter worden de overdrachten waarmee hij belast is, tijdens de tuur van de afwezigheid of de verhindering toegekend aan de inspecteur-generaal die daartoe door de administrateur-generaal worden bestemd. HOOFDSTUK I. - Beheer van de begroting A. Krachtens artikel 4/1 van de "CWASS" is de Algemene Raad bevoegd om de begroting van het "AVIQ" vast te stellen. Hij houdt de boekhouding, stelt periodieke en passieve toestanden en de rekeningen vast.

Machtiging wordt verleend door de Algemene Raad aan de administrateur-generaal binnen de perken van de beschikbare begrotingskredieten: - om begrotingsvoorstellen ter attentie van de Raden en Comités op te maken en om de opvolging ervan te verzekeren; - om gewaarmerkte afschriften of uittreksels te ondertekenen; - om zonder beperking het bedrag (1) vast te leggen en te vereffenen van: * elke uitgave betreffende het personeel; * de facturen of schuldvorderingsverklaringen en de prestaties verricht voor rekening van het "AVIQ"; * de facturen ingediend door de Maatschappijen die telefoon, gas, water, elektriciteit leveren (leveranciers van verwarmingsbrandstoffen); * de staten van verblijfs- en verplaatsingskosten opgesteld volgens de in voege zijnde reglementen; *de uitgavenstaten voor zendingen in het buitenland; * de staten van verblijfs- en verplaatsingskosten van de leden van de Algemene Raad, van de Comités en van de commissies; * elke uitgave die de kosten van de publieke relaties, voor de deelname aan seminaria en colloquia, de vergaderingskosten, de kosten voor de internationale opdrachten zowel in België als in het buitenland dekken; - om een schuldvordering te innen; - om elke vordering van minder dan 5.000 euro niet-invorderbaar te verklaren.

B. Krachtens artikel 3 van het besluit van de Waalse Regering van 18 december 2015Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 18/12/2015 pub. 31/12/2015 numac 2015206012 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering houdende de overdrachten van de bevoegdheden betreffende de opdrachten van het « Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles » sluiten tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de algemene raad van het "Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles" is de administrateur-generaal bevoegd om: - zonder beperking het bedrag vast te leggen en te vereffenen van: * de facultatieve toelagen toegekend door de Minister; * de toelagen betreffende de ministeriële beslissingen betreffende de investeringsprogramma's; * de toelagen gebonden aan de erkenningen of tenlastenemingmachtiging.

C. Krachtens artikel 4 van het besluit van de Waalse Regering van 18 december 2015Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 18/12/2015 pub. 31/12/2015 numac 2015206012 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering houdende de overdrachten van de bevoegdheden betreffende de opdrachten van het « Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles » sluiten tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de algemene raad van het "Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles" is de administrateur-generaal bevoegd om: - de volgende toelagen vast te leggen en te vereffenen: * de toelagen ter attentie van de begunstigden; * de toelagen betreffende de sensibiliseringsacties. HOOFDSTUK II. - Personeelsbeheer De Algemene Raad is bevoegd om: - de personeelsformatie en de wijzigingen ervan voor te stellen; - het organigramproject goed te keuren; - het personeelsplan goed te keuren; - elke betrekking vacant te verklaren om deze betrekking door bevordering, mutatie en werving in te vullen; - elke betrekking in te vullen bij bevordering door verhoging in graad tot de graad van directeur en van adviseur, bij bevordering door verhoging in graad tot de begeleidingsfuncties voor het niveau A, door verandering van de graad of door mobiliteit voor de betrekkingen van niveau A; - de bevorderingen toe te kennen door overgang naar het hogere niveau voor het niveau A; - hogere functies van niveau A toe te kennen of te verlengen; - de personeelsleden tot de stage toe te laten en om hen vast te benoemen; - een persoon onder arbeidsovereenkomst met uitzondering van de overeenkomsten "eerste betrekking" in dienst te nemen; - een contractueel personeelslid met opzegging of compensatoire opzeggingsvergoeding te ontslagen; - een tuchtsanctie op te leggen; - een ambtenaar van ambtswege te muteren; - de personeelsleden tot het pensioen toe te laten; - akte te nemen van een vrijwillig ontslag en ontslag wegens definitief vastgestelde beroepsongeschiktheid voor de personeelsleden; - in het belang van de dienst een personeelslid te schorsen; - de prestaties en uitvoeringsvoorwaarden van de onregelmatige prestaties te bepalen; - detacheringen, verlofdagen voor opdrachten van algemeen belang en terbeschikkingstelling toe te kennen; - de verplaatsing en de deelname aan congressen, colloquia, studiedagen, seminaria, conferenties van meer dan één dag in het buitenland toe te laten; - de gekwalificeerde functies te bekrachtigen; - het beroep op studenten toe te laten en om de uitvoeringsmodaliteiten (periode, aantal, enz.) daarvan te bepalen.

Machtiging wordt verleend door de Algemene Raad aan de administrateur-generaal om: - het "AVIQ" in al zijn betrekkingen met SELOR te vertegenwoordigen; - het huishoudelijk reglement op te maken en daarover overleg te plegen met de representatieve organisaties; - de betrekkingen met de representatieve werkorganisaties en met de sociale dienst te beheren; - in elke betrekking te voorzien bij bevordering door verhoging in graad tot de begeleidingsfuncties voor het niveau B en C, door verandering van graad of door mobiliteit voor de betrekkingen van niveau B, C en D; - de bevorderingen door overgang naar het hogere niveau voor de niveaus B, C e, D toe te kennen; - de automatische bevorderingen voor de niveaus A, B, C en D toe te kennen; - hogere functies van de niveaus B, C en D toe te kennen of te verlengen; - een persoon "onder overeenkomst eerste betrekking" in dienst te nemen; - de contractuele personeelsleden tot het pensioen toe te laten; - de disponibiliteiten wegens persoonlijke aangelegenheden toe te kennen; - de aanwervingsvoorwaarden van de contractuele personeelsleden te bepalen; - de arbeidsovereenkomsten van de contractuele personeelsleden te sluiten en te wijzigen; - over het ontslag van een contractueel personeelslid wegens een ernstige fout of lichamelijke ongeschiktheid te beslissen; - de eedaflegging van de ambtenaren bij hun benoeming te ontvangen ; - de administratieve standplaats en de administratieve anciënniteiten te bepalen; - de geldelijke anciënniteiten van de personeelsleden te bepalen; - alle soorten verloven en uitzonderlijke afwijkingen (bv. : weer en wind) toe te kennen; - De onregelmatige prestaties toe te kennen en de uitvoeringsvoorwaarden gebonden aan de boni-mali dienstregelingen; - het telewerken en het huiswerken toe te laten; - een terechtwijzing te richten; - de ongevalaangiften te ontvangen; - een tijdelijke afwijking van het verbod van cumulatie van activiteiten toe te laten; - de jobstudentencontracten te sluiten, te wijzigen of te ontbinden.

HOOFDSTUK III. - Overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen van diensten De Algemene Raad is bevoegd inzake overheidsopdrachten om: - de gunningswijze te bepalen; - het bijzondere bestek goed te keuren; - de toegangsrechten en de voorwaarden van de kwalitatieve selectie van de inschrijvers en/of kandidaten te bekrachtigen; - eventueel volgens de gunningswijze over te gaan tot de selectie van de kandidaten; - de onregelmatige en/of ongepaste offertes af te wijzen; - de evaluatie van de offertes te steunen en de opdracht te gunnen; - te beslissen om de opdracht niet te gunnen en om de procedure te herbeginnen, indien nodig op een andere wijze; - de beslissing te nemen om de opdracht te wijzigen; - de opdracht eenzijdig op te zeggen of de voorgestelde transactie te bekrachtigen; - in voorkomend geval, de opdracht te verlengen in de gevallen bedoeld in de regelgeving betreffende de overheidsopdrachten; - een toetredingsovereenkomst te sluiten om toegang te hebben tot de door een overdrachtcentrale of een inkoopcentrale voorgestelde overheidsopdrachten .

Machtiging wordt verleend door de Algemene Raad aan de administrateur-generaal voor de opdrachten om: - de offertes bekend te maken en in ontvangst te nemen; - de offertes betreffende de toegangsrechten en de voorwaarden van de kwalitatieve selectie na te leven; - de jury te verenigen om over te gaan tot de evaluatie van de offertes; - de inschrijvers in het kader van de onderhandeling te ontmoeten; - bedoelde opdracht te sluiten en de beslissing van de geselecteerde inschrijvers te betekenen; - de beslissing mede te delen aan de niet-geselecteerde inschrijvers; - de leidend ambtenaar aan te wijzen; - het proces-verbaal van voorlopige en definitieve oplevering op te maken en de teruggave van de borgtocht te verlenen; - het proces-verbaal van tekortkomingen dat de niet-naleving van de clausules van de overheidsopdracht vaststelt op te maken en te tekenen en, in voorkomend geval, de boetes, de straffen en de maatregelen van ambtswegen met uitzondering van de opzegging toe te passen; - de verplichte en/of facultatieve opties op te heffen; - de vaste of voorwaardelijke gedeelten van de gesloten opdrachten te bestellen; - de toetredingsovereenkomst te ondertekenen om toegang te hebben tot de voorgestelde overheidsopdrachten door een overdrachtcentrale of een inkoopcentrale.

Machtiging wordt verleend aan de administrateur-generaal ten belope van een geraamd bedrag kleiner dan of gelijk aan 3 0.000 euro om: - de gunningswijze te bepalen; - het bijzondere bestek goed te keuren; - de offertes bekend te maken en in ontvangst te nemen; - de toegangsrechten en de voorwaarden van de kwalitatieve selectie van de inschrijvers en/of kandidaten na te leven en te bekrachtigen; - eventueel volgens de gunningswijze over te gaan tot de selectie van de kandidaten; - de jury te verenigen om over te gaan tot de evaluatie van de offertes; - de inschrijvers in het kader van de onderhandeling te ontmoeten; - de onregelmatige en/of ongepaste offertes af te wijzen; - de evaluatie van de offertes te steunen en de opdracht te gunnen; - te beslissen om de opdracht niet te gunnen en om de procedure te herbeginnen, indien nodig op een andere wijze; - de beslissing te nemen om de opdracht te wijzigen; - de opdracht eenzijdig op te zeggen; - in voorkomend geval, de opdracht te verlengen in de gevallen bedoeld in de regelgeving betreffende de overheidsopdrachten; - bedoelde opdracht te sluiten en de beslissing van de geselecteerde inschrijvers te betekenen; - de beslissing mede te delen aan de niet-geselecteerde inschrijvers; - de leidend ambtenaar aan te wijzen; - het proces-verbaal van voorlopige en definitieve oplevering op te maken en de teruggave van de borgtocht te verlenen; - het proces-verbaal van tekortkomingen dat de niet-naleving van de clausules van de overheidsopdracht vaststelt op te maken en te tekenen en, in voorkomend geval, de boetes en de straffen toe te passen; - de verplichte en/of facultatieve opties op te heffen; - de vaste of voorwaardelijke gedeelten van de gesloten opdrachten te bestellen; - eventueel in geval van tekortkoming een compromis met de inschrijver te sluiten; - een toetredingsovereenkomst te sluiten om toegang te hebben tot de door een overdrachtcentrale of een inkoopcentrale voorgestelde overheidsopdrachten.

In het kader van een reeds gesloten opdracht kan de administrateur-generaal bijkomende werken, leveringen of diensten ten belope van 15 % van het oorspronkelijke bedrag van de inschrijving voor een maximumbedrag van 30.000 euro goedkeuren. HOOFDSTUK IV. - Juridische studies en geschillen Krachtens artikel 26/1, 5°, van de « CWASS », vertegenwoordigt de administrateur-generaal het Agentschap in de gerechtelijke en buitengerechtelijke stukken en treedt rechtsgeldig in zijn naam en voor zijn rekening op, om: - advocaten belast met het behandelen van aangelegenheden voor rekening van het « AVIQ » aan te duiden; - elke briefwisseling en alle documenten van alle rechtscolleges te ondertekenen en in ontvangst te nemen; - zich burgerlijk partij te stellen ; - klacht in te dienen bij het Parket van de Procureur des Konings of bij de onderzoeksrechter met burgerlijke partijstelling; - een vordering in tussenkomst en vrijwaring in te stellen; - te beslissen om hoger beroep in te stellen; - te beslissen om cassatieberoep in te stellen; - te beslissen om geen vordering in te stellen; - vonnissen en arresten te laten betekenen en te laten uitvoeren door een gerechtsdeurwaarder; - een geschil te beëindigen door een minnelijke schikking ; - de schuldvorderingen van de het « AVIQ » in te dienen ingeval van faling van zijn schuldenaars.

HOOFDSTUK V. - Beheersovereenkomst Krachtens art. 4/1, is de Algemene raad bevoegd om : - beheersovereenkomst te sluiten, goed te keuren en te evalueren ; - het bestuursplan op te maken ; - het jaarlijkse activiteitenverslag op te maken.

Machtiging wordt door de Algemene raad verleend aan de administrateur-generaal om : - voorstellen voor te bereiden en voor de opvolging ervan te zorgen wat de conclusie, de goedkeuring en de evaluatie van de beheersovereenkomst betreft ; - het personeel in kennis te stellen van de inhoud en van de opvolging van de beheersovereenkomst ; - het ontwerp van jaarverslag voor te bereiden en voor de verspreiding ervan te zorgen ; - voorstellen voor te bereiden inzake bestuursplan.

HOOFDSTUK VI. - Roerend en onroerend beheer Krachtens artikel 26/1, 5°, van de « CWASS », vertegenwoordigt de administrateur-generaal het Agentschap in de gerechtelijke en buitengerechtelijke stukken en treedt rechtsgeldig in zijn naam en voor zijn rekening op, om: - een huurovereenkomst af te sluiten; - een authentieke akte te ondertekenen en/of beroep te doen op het Aankoopcomité ; - een hypothecaire inschrijving te nemen ; - opheffing te verlenen van een hypotheekinschrijving en van een mandaat ; - elke afstand van de rang van een hypotheek te aanvaarden en toe te staan ; - elk hypothecair mandaat te aanvaarden en uit te voeren; - alle maatregelen te nemen die nuttig zijn voor de verwezenlijking van authentieke akten in verband met de toekenning en de uitvoering van mandaten, met name het nemen van een hypothecaire inschrijving ; - alle prijzen, opleggen, lasten en voorwaarden te bepalen, alle akten te verlijden en te tekenen, woonst te kiezen, alle machten te verlenen, één of verschillende personen te vervangen in alle bedoelde machten of een gedeelte ervan, alle mandaten te herroepen.

HOOFDSTUK VII. - Individuele beslissingen Krachtens artikel 4 van het besluit van de Waalse Regering van 18 december 2015Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 18/12/2015 pub. 31/12/2015 numac 2015206012 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering houdende de overdrachten van de bevoegdheden betreffende de opdrachten van het « Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles » sluiten houdende de overdrachten van de bevoegdheden betreffende de opdrachten van het " Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles " (Waals Agentschap voor Gezondheid, Sociale Bescherming, Handicap en Gezinnen), is de administrateur-generaal bevoegd om: - te beslissen over de verlenging van een erkenning of van een machtiging tot verzorging ; - te beslissen over de toekenning van subsidies en van financiële tegemoetkomingen voor de begunstigden ; - te beslissen over de toekenning van subsidies en over het sluiten van de overeenkomsten in het kader van bewustmakingsacties.

HOOFDSTUK VIII. - Reporting van de beslissingen van de administrateur-generaal Om de drie maanden verstrekt de administrateur-generaal : - de lijst van de opdrachten in het buitenland ; - de lijst van de getroffen beslissingen inzake personeel ; - de lijst van de gegunde opdrachten van minder dan 3 0.000 euro.

Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Waalse Regering van 28 januari 2016 houdende goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de Algemene raad van het « Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles » (Waals Agentschap voor Gezondheid, Sociale Bescherming, Handicap en Gezinnen) en van de overeenkomst betreffende het dagelijks beheer.

Namen, 28 januari 2016.

De Minister-President, P. MAGNETTE De Minister van Openbare Werken, Gezondheid, Sociale Actie en Erfgoed, M. PREVOT _______ Nota (1) Engagement budgétaire: réservation par l'ordonnateur du crédit nécessaire à l'exécution d'un engagement juridique.L'engagement budgétaire implique la vérification de la régularité de l'imputation budgétaire, de la disponibilité de crédits, de la conformité de la dépense aux lois, décrets, arrêtés d'exécution, jugements et contrats ainsi que du respect du principe de bonne gestion financière.

Vereffening: Handeling waardoor de ordonnateur zich van het bestaan van vastgestelde rechten ten gunste van derden verzekert;

^