Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 24 maart 2000
gepubliceerd op 07 april 2000

Besluit van de Waalse Regering betreffende de toegang tot de grondafhandelingsmarkt op de luchthavens die onder het Waalse Gewest ressorteren

bron
ministerie van het waalse gewest
numac
2000027158
pub.
07/04/2000
prom.
24/03/2000
ELI
eli/besluit/2000/03/24/2000027158/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

24 MAART 2000. - Besluit van de Waalse Regering betreffende de toegang tot de grondafhandelingsmarkt op de luchthavens die onder het Waalse Gewest ressorteren


De Waalse Regering, Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Economische Gemeenschap, ondertekend te Rome op 25 maart 1957 en goedgekeurd bij de wet van 2 december 1957, inzonderheid op artikel 84, § 2, gewijzigd bij de Europese Akte van 17 en 28 februari 1986, goedgekeurd bij de wet van 7 augustus 1986;

Gelet op de Richtlijn 96/67/EG van de Raad van 15 oktober 1996 betreffende de toegang tot de grondafhandelingsmarkt op de luchthavens van de Gemeenschap;

Gelet op de wet van 27 juni 1937 houdende herziening van de wet van 16 november 1919 betreffende de regeling der luchtvaart, inzonderheid op artikel 5;

Gelet op de beraadslaging van de Waalse Regering van 14 december 1999 over de aanvraag om adviesverlening door de Raad van State binnen een termijn van één maand;

Gelet op het advies van de Raad van State, gegeven op 2 februari 2000, overeenkomstig artikel 84, eerste lid, 1°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;

Op de voordracht van de Minister tot wiens bevoegdheden de Luchthavens behoren;

Na beraadslaging, Besluit : Toepassingsgebied

Artikel 1.Dit besluit is van toepassing op de onder het Waalse Gewest ressorterende openbare luchthavens die voor commercieel verkeer zijn opgesteld overeenkomstig de volgende voorschriften : 1° de bepalingen van artikel 6, § 1, met betrekking tot de categorieën afhandelingsdiensten die niet onder artikel 6, § 2, vallen, zijn van toepassing op iedere luchthaven, ongeacht de verkeersomvang;2° de bepalingen met betrekking tot de in artikel 6, § 2, bedoelde categorieën afhandelingsdiensten zijn van toepassing op luchthavens met een jaarlijkse verkeersomvang van ten minste 1 miljoen passagiersbewegingen of 25 000 ton vracht;3° de bepalingen met betrekking tot de in artikel 5 bedoelde categorieën afhandelingsdiensten zijn van toepassing op luchthavens met een jaarlijkse verkeersomvang van ten minste 2 miljoen passagiersbewegingen of 50 000 ton vracht. Definities

Art. 2.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : 1° luchthaven : elk terrein dat speciaal is ingericht om luchtvaartuigen de mogelijkheid te bieden om te landen, op te stijgen of manoeuvres uit te voeren, met inbegrip van de eventueel bijbehorende installaties ten behoeve van het verkeer van en de dienstverlening aan luchtvaartuigen en de nodige installaties ten behoeve van de commerciële luchtdiensten;2° luchthavenbeheerder : de instantie die al dan niet in combinatie met andere activiteiten, aan de gewestelijke wet- of regelgeving de taak ontleent om de luchthaveninfrastructuur te beheren en de activiteiten van de verschillende op de desbetreffende luchthavens aanwezige ondernemingen te coördineren en te controleren. Wanneer het beheer en de exploitatie van een luchthaven niet bij één beheerder maar bij verschillende afzonderlijke beheerders berusten, wordt elk van dezen voor de toepassing van dit besluit geacht deel uit te maken van de luchthavenbeheerder.

Wanneer er voor verscheidene luchthavens slechts één enkele luchthavenbeheerder bestaat, wordt elk van deze luchthavens voor de toepassing van dit besluit afzonderlijk in aanmerking genomen.

Indien de luchthavenbeheerders onder toezicht of zeggenschap staan van de Minister tot wiens bevoegdheden de luchthavens behoren, hierna de Minister genoemd, dient deze instantie, in het kader van de wettelijke verplichtingen die op haar rusten, toe te zien op de toepassing van dit besluit; 3° gebruiker van een luchthaven : iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die vanaf of naar een onder het Waalse Gewest ressorterende luchthaven door de lucht passagiers, post en/of vracht vervoert;4° grondafhandeling : de diensten die op een luchthaven aan een gebruiker worden verleend, zoals omschreven in de bijlage;5° zelfafhandeling : situatie waarin een gebruiker zichzelf rechtstreeks één of meer categorieën afhandelingsdiensten verleent en met derden geen enkel contract, hoe ook genaamd, dat de verlening van dergelijke diensten tot doel heeft, afsluit.Voor de toepassing van deze definitie worden gebruikers onderling niet als derden aangemerkt : - als de één een meerderheidsbelang in de ander heeft, of - als een zelfde entiteit in elk van beide een meerderheidsbelang heeft; 6° verlener van grondafhandelingsdiensten : iedere natuurlijke of rechtspersoon die aan derden één of meer categorieën grondafhandelingsdiensten verleent. Scheiding van de activiteiten

Art. 3.De luchthavenbeheerder, de gebruiker of de dienstverlener die grondafhandelingsdiensten verleent, dient een overeenkomstig de heersende handelspraktijk strikte boekhoudkundige scheiding aan te brengen tussen de aan de levering van deze diensten verbonden activiteiten en zijn overige activiteiten.

Op de naleving van deze boekhoudkundige scheiding zal worden toegezien door een onafhankelijke controleur die wordt aangesteld door de Minister. De door deze opdracht meegebrachte kosten worden verhaald op de in het eerste lid bedoelde dienstverleners. Deze controleur moet er eveneens op toezien dat er geen geldstroom vloeit tussen de activiteit van de luchthavenbeheerder als luchthavenautoriteit en zijn grondafhandeling.

Het gebruikerscomité

Art. 4.In elke luchthaven wordt een gebruikerscomité opgericht dat samengesteld is uit vertegenwoordigers van de gebruikers of de representatieve gebruikersorganisaties.

Elke gebruiker heeft het recht in dit comité zitting te nemen of desgewenst zich er te laten vertegenwoordigen door een organisatie die hij met deze taak belast.

De Minister bepaalt de samenstelling, de organisatie en de werking van het comité.

Afhandelingsdiensten ten behoeve van derden

Art. 5.§ 1. Elke verlener van grondafhandelingsdiensten gevestigd in de Europese Unie heeft vrije toegang tot de markt voor de verlening van grondafhandelingsdiensten aan derden, onder voorbehoud van de beperkingen bedoeld in § 2. De Minister kan eisen dat de verleners van grondafhandelingsdiensten in de Gemeenschap gevestigd zijn. § 2. De Minister kan het aantal dienstverleners beperken die gemachtigd zijn volgende grondafhandelingsdiensten te verlenen : - bagageafhandeling; - platformafhandeling; - brandstof- en olielevering; - vracht- en postafhandeling voor wat betreft de fysieke afhandeling van vracht en post tussen het luchthavengebouw en het vliegtuig, zowel bij aankomst en vertrek als bij transitvluchten.

Hij mag dat aantal echter niet tot minder dan twee per categorie diensten beperken. § 3. Ten minste één van de gemachtigde dienstverleners staat niet onder het rechtstreekse of onrechtstreekse toezicht van de luchthavenbeheerder, noch van een gebruiker die meer dan 25 % van de op de luchthaven geregistreerde passagiers of vracht heeft vervoerd in de loop van het jaar voorafgaande aan dat waarin die dienstverleners zijn geselecteerd, noch van een entiteit die rechtsreeks of onrechtstreeks toezicht uitoefent over of onder het toezicht staat van de luchthavenbeheerder of van een hierboven bedoelde gebruiker. § 4. Zelfs in geval van beperking van het aantal gemachtigde dienstverleners moet elke gebruiker van een luchthaven, ongeacht het deel van de luchthaven dat hem wordt toegewezen, voor elke categorie grondafhandelingsdiensten waarvoor een beperking geldt, de keuze hebben tussen ten minste twee verleners van grondafhandelingsdiensten, onder de in de §§ 2 en 3 van dit artikel bedoelde voorwaarden.

Zelfafhandeling

Art. 6.§ 1. Het vrij verrichten van zelfafhandelingsdiensten is gewaarborgd. § 2. Voor de volgende categorieën afhandelingsdiensten : - bagageafhandeling; - platformafhandeling; - brandstof- en olielevering; - vracht- en postafhandeling wat betreft de fysieke afhandeling van vracht en post tussen het luchthavengebouw en het vliegtuig, zowel bij aankomst en vertrek als bij transitvluchten, kan de Minister zelfafhandeling evenwel voor ten minste twee gebruikers reserveren, mits ze op basis van relevante, objectieve, transparante en niet-discriminerende criteria worden geselecteerd.

Gecentraliseerde infrastructuurvoorzieningen

Art. 7.Onder voorbehoud van de toepassing van de artikelen 5 en 6, kan de Minister aan de luchthavenbeheerder of aan een andere entiteit het beheer voorbehouden van de gecentraliseerde infrastructuurvoorzieningen die bestemd zijn voor het verlenen van grondafhandelingsdiensten en die wegens hun complexiteit, kosten of gevolgen voor het milieu, niet kunnen worden verdeeld of opgesplitst, zoals de systemen voor het sorteren van bagage, ijzelbestrijding, waterzuivering of brandstofdistributie. Hij kan het gebruik van deze infrastructuurvoorzieningen opleggen aan de verleners van grondafhandelingsdiensten en aan de gebruikers die voor zelfafhandeling zorgen.

Deze infrastructuurvoorzieningen zullen op transparante, objectieve en niet-discriminerende wijze worden beheerd en zodanig dat dit beheer geen belemmering vormt voor de toegang, binnen de voor de toepassing van dit besluit gestelde grenzen, van de verleners van grondafhandelingsdiensten en de gebruikers die voor zelfafhandeling zorgen.

Afwijkingen

Art. 8.§ 1. Wanneer het op een luchthaven door specifieke belemmeringen wat de beschikbare ruimte of capaciteit betreft, met name wegens overconcentratie en de bezettingsgraad van de oppervlakte, onmogelijk is de markt of de uitoefening van zelfafhandeling open te stellen tot het door dit besluit voorgeschreven niveau, kan de Minister besluiten : 1° het aantal dienstverleners voor één of meer andere categorieën grondafhandelingsdiensten dan die welke in artikel 5, § 2, worden bedoeld, op een luchthaven in zijn totaliteit of een deel ervan te beperken;in dat geval gelden de bepalingen van artikel 5, §§ 2 en 3; 2° één of meer van de in artikel 5, § 2, bedoelde categorieën grondafhandelingsdiensten voor één dienstverlener te reserveren;3° voor andere categorieën dan bedoeld in artikel 6, § 2, zelfafhandeling voor een beperkt aantal gebruikers te reserveren, mits deze op basis van relevante, objectieve, transparante en niet-discriminerende criteria worden gekozen;4° zelfafhandeling voor de in artikel 6, § 2, bedoelde categorieën grondafhandelingsdiensten te verbieden of tot één gebruiker te beperken. § 2. Ieder uit hoofde van § 1 genomen afwijkingsbesluit : 1° vermeldt de categorie(ën) diensten waarvoor een afwijking wordt toegestaan en de specifieke belemmeringen wat de beschikbare ruimte of capaciteit betreft die de afwijking rechtvaardigen;2° gaat vergezeld van een plan van passende maatregelen dat erop gericht is deze belemmeringen weg te nemen. Voorts mag de afwijking : a) niet onnodig afbreuk doen aan de doelstellingen van dit besluit;b) niet leiden tot concurrentieverstoringen tussen dienstverleners of gebruikers die zelfafhandeling verrichten;c) geen grotere omvang hebben dan noodzakelijk;3° na overleg met de luchthavenbeheerder, stelt de Minister de Europese Commissie ten minste drie maanden voordat een afwijking die hij op grond van § 1 toekent van kracht wordt, in kennis van die afwijking en van de redenen die deze afwijking rechtvaardigen. § 3. De door de Minister op grond van § 1, 1°, 3° en 4°, toegekende afwijkingen mogen niet langer dan drie jaar gelden. Uiterlijk drie maanden vóór het verstrijken van dat tijdvak moet de overheid over elk verzoek om afwijking een nieuw besluit nemen waarvoor eveneens de in dit artikel vermelde procedure geldt.

De op grond van § 1, 2°, toegekende afwijkingen mogen niet langer van twee jaar gelden. Op basis van het bepaalde in § 1 kan de Minister evenwel de Commissie verzoeken om deze periode met nog eenmaal twee jaar te verlengen.

Selectie van dienstverleners

Art. 9.§ 1. De Minister neemt de nodige maatregelen voor het organiseren van een selectieprocedure voor dienstverleners waaraan toestemming wordt verleend om op een luchthaven grondafhandelingsdiensten te verrichten, wanneer hun aantal in de in artikel 5, § 2, of in artikel 8 bedoelde gevallen wordt beperkt.

De Minister bepaalt de nadere regels voor de selectieprocedure.

Bij deze procedure dienen de volgende beginselen te worden nageleefd : 1° ingeval de Minister bepaalt dat een taakomschrijving of technische specificaties moeten worden opgesteld waaraan deze dienstverleners moeten voldoen, worden deze taakomschrijving of deze specificaties na voorafgaande raadpleging van het gebruikerscomité opgesteld.De in deze taakomschrijving of in deze technische specificaties vastgestelde selectiecriteria dienen relevant, objectief, transparant en niet-discriminerend te zijn; 2° er moet worden aanbesteed, welke aanbesteding in het Publicatieblad van de Europese Gemeenschappen wordt bekendgemaakt en waarop iedere geïnteresseerde dienstverlener mag inschrijven;3° de dienstverleners worden gekozen : a) na overleg met het gebruikerscomité door de luchthavenbeheerder, indien deze : - geen soortgelijke grondafhandelingsdiensten verleent; - rechtstreeks noch onrechtstreeks zeggenschap heeft over een onderneming die dergelijke diensten verleent, en - geen enkel belang in een dergelijke onderneming heeft; b) in de andere gevallen, door de door de Minister daartoe aangewezen autoriteit die onafhankelijk is van de luchthavenbeheerders, na overleg met het gebruikerscomité en met de luchthavenbeheerders;4° de dienstverleners worden geselecteerd voor maximaal zeven jaar;5° wanneer de dienstverlener zijn activiteit staakt vóór het verstrijken van het tijdvak waarvoor hij is geselecteerd, wordt volgens dezelfde procedure tot vervanging overgegaan. § 2. Wanneer het aantal dienstverleners op grond van artikel 5, § 2, of van artikel 8 wordt beperkt, kan de luchthavenbeheerder zelf grondafhandelingsdiensten verlenen, zonder dat hij aan de in § 1 vastgestelde selectieprocedure wordt onderworpen. De beheerder mag een dienstverlenende onderneming, zonder deze aan die procedure te onderwerpen, toestemming geven om op de desbetreffende luchthaven grondafhandelingsdiensten te verlenen : - indien hij rechtstreeks of indirect zeggenschap over deze onderneming heeft, of - indien deze onderneming rechtstreeks of indirect zeggenschap over de beheerder heeft. § 3. De beheerder stelt het gebruikerscomité in kennis van de overeenkomstig dit artikel genomen besluiten.

Overleg

Art. 10.Op initiatief van de Minister wordt een procedure van verplicht overleg over de toepassing van dit besluit ingesteld tussen de luchthavenbeheerder, het gebruikerscomité en de dienstverlenende ondernemingen. Dit overleg heeft met name betrekking op de prijzen van de diensten waarvoor ter toepassing van artikel 8, § 1, 2°, een afwijking is toegekend, op de organisatie van de levering hiervan alsook op de toegankelijkheid van de voorzieningen. Dit overleg dient ten minste eenmaal per jaar plaats te vinden.

De Minister bepaalt de nadere regels voor de overlegprocedure.

Gedragsregels

Art. 11.De Minister kan in voorkomend geval op voorstel van de luchthavenbeheerder : 1° verbieden dat een dienstverlener zijn activiteiten uitoefent of dat een gebruiker voor zelfafhandeling zorgt, indien de betrokken dienstverlener of gebruiker de regels die hij hem hebben opgelegd om het goed functioneren van de luchthaven te waarborgen, niet naleeft. Ten aanzien van deze regels dienen de volgende beginselen in acht te worden genomen : a) zij dienen op niet-discriminerende wijze op de verschillende dienstverleners en gebruikers te worden toegepast;b) zij dienen verband te houden met het nagestreefde doel;c) zij mogen niet leiden tot feitelijke vermindering van de toegang tot de markt of zelfafhandeling tot een lager niveau dan in dit besluit bepaald;2° met name de dienstverleners die afhandelingsdiensten op de luchthaven verrichten, verplichten om op billijke en niet-discriminerende wijze deel te nemen aan de vervulling van de verplichtingen tot het verlenen van openbare diensten, met name wat de waarborging van de continuïteit van de diensten betreft. Toegang tot voorzieningen

Art. 12.De toegang tot de luchthavenvoorzieningen is gegarandeerd voor de dienstverleners en de gebruikers die voor zelfafhandeling wensen te zorgen, voor zover deze toegang voor hen noodzakelijk is om hun activiteiten uit te oefenen. De Minister kan relevante, objectieve, transparante en niet-discriminerende toegangsvoorwaarden opleggen.

De voor grondafhandeling beschikbare ruimten op de luchthaven moeten worden verdeeld over de verschillende dienstverleners en de verschillende gebruikers die voor zelfafhandeling zorgen, met inbegrip van de nieuwkomers, voor zover dit nodig is voor het uitoefenen van hun rechten en teneinde een daadwerkelijke en eerlijke concurrentie te bewerkstelligen op basis van relevante, objectieve, transparante en niet-discrimineerde regels en criteria.

Heffing

Art. 13.In hoofdstuk III van het besluit van de Waalse Regering van 16 juli 1998 tot vaststelling van de heffingen voor het gebruik van de luchthavens die onder het Waalse Gewest ressorteren, wordt een artikel 5bis ingevoegd, luidend als volgt : « Wanneer voor de toegang tot de luchthavenvoorzieningen, zoals gereglementeerd bij het besluit van de Waalse Regering van 24 maart 2000, een vergoeding moet worden betaald, wordt deze vastgesteld op basis van relevante, objectieve, transparante en niet-discriminerende criteria. » Wederkerigheid

Art. 14.Onverminderd de internationale verbintenissen van de Gemeenschap, kan de Minister, wanneer blijkt dat een derde land ter zake van de toegang tot de markt voor grondafhandelingsdiensten en zelfafhandeling : 1° de dienstverleners en de zelfafhandelende gebruikers niet rechtens of in feite een vergelijkbare behandeling toekent als die welke door de Lidstaten aan dienstverleners en zelfafhandelende gebruikers uit dat derde land wordt geboden 2° niet rechtens of in feite aan de dienstverleners en zelfafhandelende gebruikers uit een Lidstaat de nationale behandeling toekent 3° aan de dienstverleners of zelfafhandelende gebruikers uit andere derde landen een gunstigere behandeling verleent dan die welke het aan dienstverleners en zelfafhandelende gebruikers van een Lidstaat biedt, de rechten, voortvloeiend uit de artikelen 5 en 6 van dit besluit, ten aanzien van de uit dat derde land afkomstige dienstverleners en gebruikers weigeren, schorsen of intrekken overeenkomstig het communautaire recht. De Minister brengt elke schorsing of intrekking van rechten of verplichtingen ter kennis van de Europese Commissie.

Informatierapport

Art. 15.De Minister stelt de Europese Commissie in kennis van : 1° de nodige gegevens om vóór 1 juli van elk jaar een lijst te kunnen opstellen van de luchthavens betrokken bij Richtlijn 96/67/EG;2° de informatie die hij nodig heeft om vóór 31 december 2001 een rapport over de toepassing van bovenbedoelde richtlijn te kunnen opstellen. Daartoe stelt de luchthavenbeheerder jaarlijks de Minister in kennis van de inlichtingen die hij nodig heeft om de bovenvermelde informatie aan de Europese Commissie mee te delen.

Inwerkingtreding

Art. 16.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch staatsblad wordt bekendgemaakt.

Art. 17.De Minister tot wiens bevoegdheden de Luchthavens behoren, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Namen, 24 maart 2000.

De Minister-President, E. DI RUPO De Minister van Economie, K.M.O.'s, Onderzoek en Nieuwe Technologieën, S. KUBLA

Bijlage Lijst van grondafhandelingsdiensten 1. Administratieve grondafhandeling en supervisie omvat : 1.1. vertegenwoordiging bij en contacten met de plaatselijke autoriteiten of enige andere persoon, het verrichten van betalingen voor rekening van de gebruiker en verstrekking van ruimten voor diens vertegenwoordigers; 1.2. toezicht op de belading, berichten en telecommunicatie; 1.3. verwerking, opslag, behandeling en administratie van de vracht; 1.4. elke andere supervisiedienst voor of na de vlucht en elke andere door de gebruiker gevraagde administratieve dienst. 2. Passagiersafhandeling omvat elke vorm van assistentie van passagiers bij vertrek, bij aankomst, op doorreis, bij het overstappen binnen of buiten de luchthaven, met name bij de controle van de tickets en de reisdocumenten, de registratie van bagage en het vervoer hiervan tot aan de sorteersystemen.3. De bagageafhandeling omvat de behandeling van bagage in de sorteerruimte, het sorteren hiervan, het voorbereiden voor verstrek, het laden op en uitladen uit de systemen die bestemd zijn om deze van het vliegtuig naar de sorteerruimte te brengen en omgekeerd en het vervoer van bagage van de sorteerruimte tot in de distributieruimte. 4. Vracht- en postafhandeling omvat : 4.1. voor vracht, zowel bij uitvoer als bij invoer of bij transit, de fysieke behandeling van de vracht, de behandeling van de bijbehorende documenten, de douaneformaliteiten en elke tussen partijen overeengekomen of door de omstandigheden vereiste conservatoire maatregel; 4.2. voor post, zowel bij aankomst als bij vertrek, de fysieke behandeling van de post, de behandeling van de bijbehorende documenten en alle tussen partijen overeengekomen of door de omstandigheden vereiste conservatoire maatregelen. 5. Platformafhandeling omvat : 5.1. het geleiden op de grond van het vliegtuig bij aankomst en bij vertrek (*); 5.2. assistentie bij het parkeren van het vliegtuig en het verstrekken van de benodigde middelen (*); 5.3. de verbindingen tussen het vliegtuig en de dienstverlener op het platform (*); 5.4. het beladen en lossen van het vliegtuig, met inbegrip van het verstrekken en inzetten van de benodigde middelen, alsmede het vervoer van bemanning en passagiers tussen het vliegtuig en het luchthavengebouw, alsmede het vervoer van bagage tussen het vliegtuig en het luchthavengebouw; 5.5. assistentie bij het taxiën van het vliegtuig en verstrekking van de hiervoor benodigde middelen; 5.6. verplaatsing van het vliegtuig zowel bij aankomst als bij vertrek, de levering en de toepassing van de benodigde middelen; 5.7. het vervoer, het inladen in en het uitladen uit het vliegtuig van voedsel en dranken. 6. Vliegtuigservicing omvat : 6.1. het schoonmaken van de buitenkant en de binnenkant van het vliegtuig, toilet- en waterservice; 6.2. de klimaatregeling en de verwarming van de cabine, de verwijdering van sneeuw en ijs op het vliegtuig, het ijsvrij maken van het vliegtuig; 6.3. de inrichting van de cabine met behulp van cabine-uitrusting en de opslag van die uitrusting. 7. Brandstof- en olievering omvat : 7.1. het organiseren en uitvoeren van het vol- en bijtanken van brandstof, met inbegrip van de opslag hiervan, het toezicht op de kwaliteit en kwantiteit van de leveringen; 7.2. het voltanken met olie en andere vloeistoffen. 8. Lijnonderhoud omvat : 8.1. regelmatige handelingen vóór de vlucht; 8.2. specifieke door de gebruiker verlangde handelingen; 8.3. de levering en het beheer van het benodigde onderhoudsmaterieel en de reserveonderdelen; 8.4. het aanvragen of reserveren van een plaats waar het vliegtuig kan worden geparkeerd en/of een hangar om het onderhoud te verrichten. 9. Vluchtafhandeling en administratie van cabinepersoneel omvat : 9.1. de voorbereiding van de vlucht op de luchthaven waarvan het vliegtuig vertrekt of op enige andere plaats; 9.2. vluchtafhandeling, indien nodig met inbegrip van verandering van de vluchtroute; 9.3. afhandeling na de vlucht; 9.4. administratie van de bemanning. 10. Grondtransportafhandeling omvat : 10.1. het organiseren en uitvoeren van het vervoer van passagiers, bemanning, bagage, vracht en post tussen verschillende stationsgebouwen op dezelfde luchthaven, maar met uitzondering van enig transport tussen het vliegtuig en enig ander punt binnen dezelfde luchthaven; 10.2. elk speciaal vervoer waarom door de gebruiker wordt verzocht. 11. Catering omvat : 11.1. de contacten met de leveranciers en de administratieve verwerking; 11.2. het opslaan van voedsel, dranken en de voor het bereiden hiervan benodigde hulpmiddelen; 11.3. het schoonmaken van het toebehoren; 11.4. het voorbereiden en leveren van het materieel en de voedingsmiddelen.

Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Waalse Regering van 24 maart 2000 betreffende de toegang tot de grondafhandelingsmarkt op de luchthavens die onder het Waalse Gewest ressorteren.

Namen, 24 maart 2000.

De Minister-President, E. DI RUPO De Minister van Economie, K.M.O.'s, Onderzoek en Nieuwe Technologieën, S. KUBLA _______ Nota (*)Voor zover deze diensten niet door de luchtverkeersdienst worden waargenomen.

^