Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 15 september 2016
gepubliceerd op 27 september 2016

Besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de branchecomités van het "Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles"

bron
waalse overheidsdienst
numac
2016204801
pub.
27/09/2016
prom.
15/09/2016
ELI
eli/besluit/2016/09/15/2016204801/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

15 SEPTEMBER 2016. - Besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de branchecomités van het "Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles" (Waals Agentschap voor Gezondheid, Sociale Bescherming, Handicap en Gezinnen)


De Waalse Regering, Gelet op het Waalse Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid, gewijzigd bij het decreet van 3 december 2015Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/12/2015 pub. 14/12/2015 numac 2015205756 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende het "Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles" (1) sluiten, inzonderheid op de artikelen 4/1, § 3, 1° en 22, § 2;

Gelet op de huishoudelijke reglementen van de branchecomités, door de algemene raad goedgekeurd op 2 juni 2016;

Op de voordracht van de Minister van Sociale Actie en Gezondheid;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Het in bijlage bij dit besluit gevoegde huishoudelijk reglement van het branchecomité « Welzijn en Gezondheid » van het "Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles" wordt goedgekeurd.

Art. 2.Le règlement d'ordre intérieur du Comité de la branche « Handicap » de l'Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles, joint en annexe du présent arrêté, est approuvé.

Art. 3.Het in bijlage bij dit besluit gevoegde huishoudelijk reglement van het branchecomité « Gezinnen » van het "Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles" wordt goedgekeurd.

Art. 4.De Minister van Sociale Actie en Gezondheid is belast met de uitvoering van dit besluit.

Namen, 15 september 2016.

De Minister-President, P. MAGNETTE De Minister van Openbare Werken, Gezondheid, Sociale Actie en Erfgoed, M. PREVOT

ANNEXE 1 Huishoudelijk reglement van het Comité "Handicap" van het "Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles" HOOFDSTUK I. - Oproepingen

Artikel 1.§ 1. De voorzitter roept de leden van het comité « Handicap » alsook de personen die de vergaderingen met raadgevende stem bijwonen, op.

De datum en het uur van de gewone vergaderingen worden voor elk jaar door het comité « Handicap » vastgelegd. § 2. Er kunnen buitengewone vergaderingen bijeengeroepen worden wanneer de voorzitter het nuttig acht of op verzoek van : 1° minstens twee leden van het comité « Handicap »;2° de inspecteur-generaal verantwoordelijk voor de branche « Handicap »;3° de administrateur-generaal;4° de Minister bevoegd voor Gezondheid en Sociale Actie;5° een commissaris van de Waalse Regering. De verzoeken tot oproeping worden schriftelijk aan de voorzitter gericht of tijdens een vergadering van het comité « Handicap » ingediend. Zij bepalen de punten waarvan de inschrijving op de agenda gevraagd wordt.

Na raadpleging van de administrateur-generaal en van de inspecteur-generaal verantwoordelijk voor de branche « Handicap » bepaalt de voorzitter het uur en de datum van de buitengewone zitting binnen vijftien dagen na de aanvraag, tenzij de aanvrager(s) met een latere datum instemt(men).

Art. 2.De oproeping wordt minstens acht dagen vóór de vergadering aan de gewone en plaatsvervangende leden gericht. Ze omvat de agenda van de vergadering. De oproepingen worden naar het adres dat de leden aan het secretariaat van het comité « Handicap » gemeld hebben, verstuurd.

Ze vermelden de plaats en het uur van de vergadering. De termijn van 8 werkdagen kan ingekort worden in geval van dringende noodzakelijkheid wanneer het bestuur rechtvaardigt dat het gebrek aan beslissing het beheer van het Agentschap of de toestand van één van zijn begunstigden in het gedrang brengt. De oproeping kan per e-mail binnen een termijn van twee dagen binnen het houden van de vergadering verstuurd worden.

Art. 3.§ 1. De agenda wordt door de voorzitter in overleg met de administrateur-generaal en de inspecteur-generaal verantwoordelijk voor de branche « Handicap » bepaald.

Bij de opening van de vergadering wordt de agenda goedgekeurd.

Bedoelde agenda kan gewijzigd of aangevuld worden.

Het lid dat een punt wenst toe te voegen op de agenda van een gewone zitting moet zijn aanvraag schriftelijk bij de voorzitter indienen, tenzij bedoeld lid ze tijdens de zitting formuleert.

De voorzitter legt de datum van de zitting vast op de agenda waarvan dat punt opgenomen wordt.

Als het comité « Handicap » beslist de bespreking van een agendapunt te verdagen, moet dit punt verplicht op de agenda van de eerstvolgende vergadering geplaatst worden.

Het comité « Handicap » kan in geval van dringende noodzakelijkheid en uitzonderlijk beslissen om over te gaan tot een schriftelijke bekrachtigingsprocedure. De leden van het comité « Handicap » sturen binnen de door de voorzitter bepaalde termijn hun opmerkingen schriftelijk terug. In geval van onenigheid of meningsverschillen in de antwoorden van de leden plaatst de voorzitter het punt op de agenda van de eerstvolgende vergadering. § 2. De agenda wordt vergezeld van een voorbereidende nota en van een ontwerp van beslissing voor elk punt.

Het woord « vertrouwelijk » verschijnt als watermerk op alle nota's en bijlagen van de werkdocumenten. § 3. Elke zending of schriftelijke mededeling, met name de verzoeken tot oproeping, de oproepingen tot de vergaderingen, de aanvragen om inschrijving op de agenda, mededelingen van documenten, enz., kunnen per post en/of per e-mail verricht worden. HOOFDSTUK II. - Plaats van de vergadering

Art. 4.Het comité « Handicap » vergadert in de lokalen van het Agentschap. In buitengewone gevallen kan hij in elke andere plaats vergaderen. HOOFDSTUK III. - Aanwezigheid op de vergaderingen

Art. 5.Een gewoon lid dat de vergadering niet kan bijwonen, moet erom verzoeken dat een plaatsvervangend lid hem vervangt.

De oproepingen en werkdocumenten worden zowel aan de plaatsvervangende leden dan als de gewone leden gericht.

Art. 6.Bij afwezigheid of verhindering van de voorzitter en de ondervoorzitter worden zijn bevoegdheden door het door het comité « Handicap » aangewezen lid uitgeoefend.

Art. 7.De volgende personen wonen de vergaderingen met raadgevende stem bij: 1° de administrateur-generaal, de adjunct-administrateur-generaal en de inspecteur-generaal verantwoordelijk voor de branche "Handicap" of hun gemachtigden;2° de personen die als deskundige op beslissing van het comité « Handicap » zijn uitgenodigd;3° de personeelsleden van het Agentschap aangewezen door de administrateur-generaal en de inspecteur-generaal verantwoordelijk voor de branche "Handicap";4° de Regeringscommissarissen.

Art. 8.Het comité « Handicap » vergadert met gesloten deuren. Elke persoon die in welke hoedanigheid ook de vergaderingen bijwoont, moet: 1° niet persoonlijk tussenkomen in de beraadslagingen;2° de tucht van de vergadering strikt naleven;3° het geheim van de beraadslagingen houden;4° zich er schriftelijk toe verbinden om zich aan te passen aan bovenvermelde verplichtingen. HOOFDSTUK IV. - Aanwezigheden, beraadslagingen en stemmingen

Art. 9.De leden van het comité « Handicap », alsook de personen met raadgevende stemmen, ondertekenen een aanwezigheidslijst.

De vergadering wordt door de voorzitter geopend op voorwaarde dat het comité « Handicap » in getale is om rechtsgeldig te beraadslagen. Het comité « Handicap » is rechtsgeldig samengesteld als elkeen van de categorieën die het samenstellen overeenkomstig artikel 18, § 1, van het Waalse Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid door minstens de helft van zijn leden vertegenwoordigd is.

In het geval dat het comité « Handicap » niet geldig werd samengesteld, wordt het comité opnieuw bijeengeroepen binnen de zes werkdagen. In dat geval en in afwijking van het tweede lid wordt het comité « Handicap » geacht op geldige wijze te zijn samengesteld als minstens de helft van de leden aanwezig is.

Art. 10.De voorzitter van het comité « Handicap » opent, leidt en besluit de besprekingen; hij geeft, weigert of ontneemt het woord.

Hij zorgt voor de goede werking van de vergadering, hij handhaaft de orde en laat het reglement naleven.

Art. 11.De agendapunten worden besproken in de volgorde waarin ze op de agenda voorkomen. Deze volgorde kan bij beslissing van de voorzitter of van het comité « Handicap » gewijzigd worden.

Art. 12.De administrateur-generaal, bijgestaan door de inspecteur-generaal van de branche « Handicap », brengt verslag uit over de aangelegenheden die op de agenda staan. Ze kunnen zich laten bijstaan door personeelsleden van het Agentschap.

Art. 13.Elk lid kan wijzigingen in de aan het comité « Handicap » onderworpen beslissingsontwerpen voorstellen; voor zover mogelijk worden die wijzigingen schriftelijk ingediend en voor de vergadering aan de voorzitter overgemaakt.

Art. 14.Elke beraadslaging betreffende één van de agendapunten kan bij beslissing van het comité « Handicap » op voorstel van de voorzitter uitgesteld worden.

Art. 15.§ 1. Wat het geheel van de opdrachten van het comité « Handicap » betreft, worden de beslissingen bij tweederde meerderheid van de stemmen uitgebracht door de aanwezige stemgerechtigde leden genomen. Er wordt geen rekening gehouden met onthoudingen. § 2. Er wordt bij handopsteken gestemd. Het lid dat zich onthoudt kan zijn onthouding motiveren. Ze wordt in het proces-verbaal geacteerd. § 3. Behoudens andersluidende wettelijke of reglementaire bepaling kan het comité « Handicap » voor de persoonsgebonden aangelegenheden beslissen dat er bij geheime stemming gestemd wordt. HOOFDSTUK V. - Secretariaat van het comité « Handicap »

Art. 16.De algemene raad wijst onder de personeelsleden van de diensten van de betrokken branche op de gezamenlijke voordracht van het branchecomité « Handicap », van de administrateur-generaal en van de inspecteur-generaal verantwoordelijk voor de branche "Handicap", de persoon belast met het secretariaat aan. HOOFDSTUK VI. - Processen-verbaal

Art. 17.De secretaris maakt een ontwerp van proces-verbaal op. Het proces-verbaal vermeldt de namen van de aanwezige leden, van de verschoonde leden, van de leden die de vergadering vroegtijdig hebben verlaten alsmede de namen van de aanwezige personen met raadgevende stem en van de personen die gehoord worden tijdens de bespreking van bepaalde agendapunten.

Het proces-verbaal geeft een beknopt overzicht van de debatten alsook van het resultaat van de stemmingen en van de formele motivering van de beslissingen.

Art. 18.Het comité « Handicap » kan in geval van dringende noodzakelijkheid het proces-verbaal tijdens de zitting geheel of gedeeltelijk goedkeuren.

Het comité « Handicap » bepaalt de definitieve tekst van de processen-verbaal.

Art. 19.De goedgekeurde processen-verbaal worden door de voorzitter, de administrateur-generaal en de inspecteur-generaal verantwoordelijk voor de branche « Handicap » of door hun vervanger getekend. Ze worden bij de zetel van het Agentschap bewaard.

Art. 20.De leden van het comité « Handicap » en de personen die er met raadgevende stem aan deelnemen mogen elk ogenblik de processen-verbaal raadplegen.

Art. 21.De uittreksels van de processen-verbaal worden door de administrateur-generaal en de inspecteur-generaal van de branche « Handicap » voor echt verklaard. HOOFDSTUK VII. - Uitvoering en bekendmaking van de beslissingen

Art. 22.De uitvoering van de beslissingen van het comité « Handicap » en hun eventuele publicaties wordt toevertrouwd aan de administrateur-generaal of de inspecteur-generaal verantwoordelijk van de branche « Handicap » in functie van de toegekende machtigingen.

De uitvoering wordt zonder goedkeuring van het proces-verbaal uitgevoerd behalve voor de punten waarvoor de Raad beslist heeft de uitvoering tot de goedkeuring van het proces-verbaal uit te stellen. HOOFDSTUK VIII. - Rechten en plichten van de leden van het comité « Handicap »

Art. 23.De leden die bijkomende inlichtingen over de agendapunten willen krijgen of verstrekken met betrekkingen tot de geagendeerde punten, nemen contact op met de administrateur-generaal of de inspecteur-generaal verantwoordelijk voor de branche « Handicap ».

Art. 24.Het Agentschap stelt elk lid in elektronische versie een verzameling wet- en reglementaire teksten ter beschikking. De inspecteur-generaal verantwoordelijk voor de branche « Handicap » zorgt ervoor, dat die verzameling bijgehouden wordt.

Art. 25.Onverminderd artikel 25 is de aanwezigheid op de vergaderingen verplicht.

Art. 26.Het lid verbindt zich ertoe zich niet door individuele belangen te laten leiden maar altijd in het belang van het Agentschap te beslissen en handelen en zijn beslissingen onafhankelijk van alle persoonlijke overwegingen te nemen.

Art. 27.Het lid zal standpunten die niet overeenstemmen met de door het Agentschap besloten beleidsopties niet openbaar verdedigen.

Art. 28.Het lid zal onvoorwaardelijk afstand doen van enigerlei voordelen die hem door derden geboden worden in ruil voor een invloed bij een beslissing binnen het comité « Handicap ».

Art. 29.Het lid moet het vertrouwelijk karakter bewaren van de inlichtingen, beraadslagingen, stemmingen, processen-verbaal en beslissingen die het krijgt of waarvan het kennis heeft gehad in of ter gelegenheid van de uitoefening van zijn functies. Het lid deelt elke strikt noodzakelijke informatie mee om verslag uit te brengen over zijn opdrachten bij de organisatie die het vertegenwoordigd en vergewist zich ervan dat die mededeling de noodzakelijke garanties inzake vertrouwelijkheid biedt.

Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Waalse Regering van 15 september 2016 tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de branchecomités van het "Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles" (Waals Agentschap voor Gezondheid, Sociale Bescherming, Handicap en Gezinnen) Namen, 15 september 2016.

De Minister-President, P. MAGNETTE De Minister van Openbare Werken, Gezondheid, Sociale Actie en Erfgoed, M. PREVOT

BIJLAGE 2 Huishoudelijk reglement van het Comité "Gezinnen" van het "Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles" HOOFDSTUK I. - Oproepingen

Artikel 1.§ 1. De voorzitter roept de leden van het comité « Gezinnen » alsook de personen die de vergaderingen met raadgevende stem bijwonen, op.

De datum en het uur van de gewone vergaderingen worden voor elk jaar door het comité « Gezinnen » vastgelegd. § 2. Er kunnen buitengewone vergaderingen bijeengeroepen worden wanneer de voorzitter het nuttig acht of op verzoek van : 1° minstens twee leden van het comité « Gezinnen »;2° de inspecteur-generaal verantwoordelijk voor de branche « Gezinnen »;3° de administrateur-generaal;4° de Minister bevoegd voor Gezondheid en Sociale Actie;5° een commissaris van de Waalse Regering. De verzoeken tot oproeping worden schriftelijk aan de voorzitter gericht of tijdens een vergadering van het comité « Gezinnen » ingediend. Zij bepalen de punten waarvan de inschrijving op de agenda gevraagd wordt.

Na raadpleging van de administrateur-generaal en van de inspecteur-generaal verantwoordelijk voor de branche « Gezinnen » bepaalt de voorzitter het uur en de datum van de buitengewone zitting binnen vijftien dagen na de aanvraag, tenzij de aanvrager(s) met een latere datum instemt(men).

Art. 2.De oproeping wordt minstens acht dagen vóór de vergadering aan de gewone en plaatsvervangende leden gericht. Ze omvat de agenda van de vergadering. De oproepingen worden naar het adres dat de leden aan het secretariaat van het comité « Gezinnen » gemeld hebben, verstuurd.

Ze vermelden de plaats en het uur van de vergadering. De termijn van 8 werkdagen kan ingekort worden in geval van dringende noodzakelijkheid wanneer het bestuur rechtvaardigt dat het gebrek aan beslissing het beheer van het Agentschap of de toestand van één van zijn begunstigden in het gedrang brengt. De oproeping kan per e-mail binnen een termijn van twee dagen binnen het houden van de vergadering verstuurd worden.

Art. 3.§ 1. De agenda wordt door de voorzitter in overleg met de administrateur-generaal en de inspecteur-generaal verantwoordelijk voor de branche « Gezinnen » bepaald.

Bij de opening van de vergadering wordt de agenda goedgekeurd.

Bedoelde agenda kan gewijzigd of aangevuld worden.

Het lid dat een punt wenst toe te voegen op de agenda van een gewone zitting moet zijn aanvraag schriftelijk bij de voorzitter indienen, tenzij bedoeld lid ze tijdens de zitting formuleert. De voorzitter legt de datum van de zitting vast op de agenda waarvan dat punt opgenomen wordt.

Als het comité « Gezinnen » beslist de bespreking van een agendapunt te verdagen, moet dit punt verplicht op de agenda van de eerstvolgende vergadering geplaatst worden.

Het comité « Gezinnen » kan in geval van dringende noodzakelijkheid en uitzonderlijk beslissen om over te gaan tot een schriftelijke bekrachtigingsprocedure. De leden van het comité « Gezinnen » sturen binnen de door de voorzitter bepaalde termijn hun opmerkingen schriftelijk terug. In geval van onenigheid of meningsverschillen in de antwoorden van de leden plaatst de voorzitter het punt op de agenda van de eerstvolgende vergadering. § 2. De agenda wordt vergezeld van een voorbereidende nota en van een ontwerp van beslissing voor elk punt.

Het woord « vertrouwelijk » verschijnt als watermerk op alle nota's en bijlagen van de werkdocumenten. § 3. Elke zending of schriftelijke mededeling, met name de verzoeken tot oproeping, de oproepingen tot de vergaderingen, de aanvragen om inschrijving op de agenda, mededelingen van documenten, enz., kunnen per post en/of per e-mail verricht worden. HOOFDSTUK II. - Plaats van de vergadering

Art. 4.Het comité « Gezinnen » vergadert in de lokalen van het Agentschap. In buitengewone gevallen kan hij in elke andere plaats vergaderen. HOOFDSTUK III - Aanwezigheid op de vergaderingen

Art. 5.Een gewoon lid dat de vergadering niet kan bijwonen, moet erom verzoeken dat een plaatsvervangend lid hem vervangt.

De oproepingen en werkdocumenten worden zowel aan de plaatsvervangende leden als aan de gewone leden gericht.

Art. 6.Bij afwezigheid of verhindering van de voorzitter en de ondervoorzitter worden zijn bevoegdheden door het door het comité « Gezinnen » aangewezen lid uitgeoefend.

Art. 7.De volgende personen wonen de vergaderingen met raadgevende stem bij: 1° de administrateur-generaal, de adjunct-administrateur-generaal en de inspecteur-generaal verantwoordelijk voor de branche "Gezinnen" of hun gemachtigden;2° de personen die als deskundige op beslissing van het comité « Gezinnen » zijn uitgenodigd;3° de personeelsleden van het Agentschap aangewezen door de administrateur-generaal en de inspecteur-generaal verantwoordelijk voor de branche "Gezinnen ";4° de Regeringscommissarissen.

Art. 8.Het comité « Gezinnen » vergadert met gesloten deuren. Elke persoon die in welke hoedanigheid ook de vergaderingen bijwoont, moet: 1° niet persoonlijk tussenkomen in de beraadslagingen; 2°de tucht van de vergadering strikt naleven; 3° het geheim van de beraadslagingen houden;4° zich er schriftelijk toe verbinden om zich aan te passen aan bovenvermelde verplichtingen. HOOFDSTUK IV - Aanwezigheden, beraadslagingen en stemmingen

Art. 9.De leden van het comité « Gezinnen », alsook de personen met raadgevende stemmen, ondertekenen een aanwezigheidslijst.

De vergadering wordt door de voorzitter geopend op voorwaarde dat het comité « Gezinnen » in getale is om rechtsgeldig te beraadslagen. Het comité « Gezinnen » is rechtsgeldig samengesteld als elkeen van de categorieën die het samenstellen overeenkomstig artikel 21, § 1, van het Waalse Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid door minstens de helft van zijn leden vertegenwoordigd is.

In het geval dat het comité « Gezinnen » niet geldig werd samengesteld, wordt het comité opnieuw bijeengeroepen binnen de zes werkdagen. In dat geval en in afwijking van het tweede lid wordt het comité « Gezinnen » geacht op geldige wijze te zijn samengesteld als minstens de helft van de leden aanwezig is.

Art. 10.De voorzitter van het comité « Gezinnen » opent, leidt en besluit de besprekingen; hij geeft, weigert of ontneemt het woord.

Hij zorgt voor de goede werking van de vergadering, hij handhaaft de orde en laat het reglement naleven.

Art. 11.De agendapunten worden besproken in de volgorde waarin ze op de agenda voorkomen. Deze volgorde kan bij beslissing van de voorzitter of van het comité « Gezinnen » gewijzigd worden.

Art. 12.De administrateur-generaal, bijgestaan door de inspecteur-generaal verantwoordelijk voor de branche « Gezinnen », brengt verslag uit over de aangelegenheden die op de agenda staan. Ze kunnen zich laten bijstaan door personeelsleden van het Agentschap.

Art. 13.Elk lid kan wijzigingen in de aan het comité « Gezinnen » onderworpen beslissingsontwerpen voorstellen; voor zover mogelijk worden die wijzigingen schriftelijk ingediend en voor de vergadering aan de voorzitter overgemaakt.

Art. 14.Elke beraadslaging betreffende één van de agendapunten kan bij beslissing van het comité « Gezinnen » op voorstel van de voorzitter uitgesteld worden.

Art. 15.§ 1. Wat het geheel van de opdrachten van het comité « Gezinnen » betreft, worden de beslissingen bij tweederde meerderheid van de stemmen uitgebracht door de aanwezige stemgerechtigde leden genomen. Er wordt geen rekening gehouden met onthoudingen. § 2. Er wordt bij handopsteken gestemd. Het lid dat zich onthoudt kan zijn onthouding motiveren. Ze wordt in het proces-verbaal geacteerd. § 3. Behoudens andersluidende wettelijke of reglementaire bepaling kan het comité « Gezinnen » voor de persoonsgebonden aangelegenheden beslissen dat er bij geheime stemming gestemd wordt. HOOFDSTUK V. - Secretariaat van het comité « Gezinnen »

Art. 16.De algemene raad wijst onder de personeelsleden van de diensten van de betrokken branche op de gezamenlijke voordracht van het branchecomité « Gezinnen », van de administrateur-generaal en van de inspecteur-generaal verantwoordelijk voor de branche "Gezinnen", de persoon belast met het secretariaat aan. HOOFDSTUK VI. - Processen-verbaal

Art. 17.De secretaris maakt een ontwerp van proces-verbaal op. Het proces-verbaal vermeldt de namen van de aanwezige leden, van de verschoonde leden, van de leden die de vergadering vroegtijdig hebben verlaten alsmede de namen van de aanwezige personen met raadgevende stem en van de personen die gehoord worden tijdens de bespreking van bepaalde agendapunten.

Het proces-verbaal geeft een beknopt overzicht van de debatten alsook van het resultaat van de stemmingen en van de formele motivering van de beslissingen.

Art. 18.Het comité « Gezinnen » kan in geval van dringende noodzakelijkheid het proces-verbaal tijdens de zitting geheel of gedeeltelijk goedkeuren.

Het comité « Gezinnen » bepaalt de definitieve tekst van de processen-verbaal.

Art. 19.De goedgekeurde processen-verbaal worden door de voorzitter, de administrateur-generaal en de inspecteur-generaal verantwoordelijk voor de branche « Gezinnen » of door hun vervanger getekend. Ze worden bij de zetel van het Agentschap bewaard.

Art. 20.De leden van het comité « Gezinnen » en de personen die er met raadgevende stem aan deelnemen mogen elk ogenblik de processen-verbaal raadplegen.

Art. 21.De uittreksels van de processen-verbaal worden door de administrateur-generaal en de inspecteur-generaal van de branche « Gezinnen » voor echt verklaard. HOOFDSTUK VII. - Uitvoering en bekendmaking van de beslissingen

Art. 22.De uitvoering van de beslissingen van het comité « Gezinnen » en hun eventuele publicaties wordt toevertrouwd aan de administrateur-generaal of de inspecteur-generaal verantwoordelijk van de branche « Gezinnen » in functie van de toegekende machtigingen.

De uitvoering wordt zonder goedkeuring van het proces-verbaal uitgevoerd behalve voor de punten waarvoor de Raad beslist heeft de uitvoering tot de goedkeuring van het proces-verbaal uit te stellen. HOOFDSTUK VIII. - Rechten en plichten van de leden van het comité « Gezinnen »

Art. 23.De leden die bijkomende inlichtingen over de agendapunten willen krijgen of verstrekken met betrekkingen tot de geagendeerde punten, nemen contact op met de administrateur-generaal of de inspecteur-generaal verantwoordelijk voor de branche « Gezinnen ».

Art. 24.Het Agentschap stelt elk lid in elektronische versie een verzameling wet- en reglementaire teksten ter beschikking. De inspecteur-generaal verantwoordelijk voor de branche « Gezinnen » zorgt ervoor, dat die verzameling bijgehouden wordt.

Art. 25.Onverminderd artikel 25 is de aanwezigheid op de vergaderingen verplicht.

Art. 26.Het lid verbindt zich ertoe zich niet door individuele belangen te laten leiden maar altijd in het belang van het Agentschap te beslissen en handelen en zijn beslissingen onafhankelijk van alle persoonlijke overwegingen te nemen.

Art. 27.Het lid zal standpunten die niet overeenstemmen met de door het Agentschap besloten beleidsopties niet openbaar verdedigen.

Art. 28.Het lid zal onvoorwaardelijk afstand doen van enigerlei voordelen die hem door derden geboden worden in ruil voor een invloed bij een beslissing binnen het comité « Gezinnen ».

Art. 29.Het lid moet het vertrouwelijk karakter bewaren van de inlichtingen, beraadslagingen, stemmingen, processen-verbaal en beslissingen die het krijgt of waarvan het kennis heeft gehad in of ter gelegenheid van de uitoefening van zijn functies. Het lid deelt elke strikt noodzakelijke informatie mee om verslag uit te brengen over zijn opdrachten bij de organisatie die het vertegenwoordigd en vergewist zich ervan dat die mededeling de noodzakelijke garanties inzake vertrouwelijkheid biedt.

Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Waalse Regering van 15 september 2016 tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de branchecomités van het "Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles" (Waals Agentschap voor Gezondheid, Sociale Bescherming, Handicap en Gezinnen) Namen, 15 september 2016.

De Minister-President, P. MAGNETTE De Minister van Openbare Werken, Gezondheid, Sociale Actie en Erfgoed, M. PREVOT

BIJLAGE 3 Huishoudelijk reglement van het Comité "Welzijn en Gezondheid" van het "Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles" HOOFDSTUK I. - Oproepingen

Artikel 1.§ 1. De voorzitter roept de leden van het comité « Welzijn en Gezondheid » alsook de personen die de vergaderingen met raadgevende stem bijwonen, op.

De datum en het uur van de gewone vergaderingen worden voor elk jaar door het comité « Welzijn en Gezondheid » vastgelegd. § 2. Er kunnen buitengewone vergaderingen bijeengeroepen worden wanneer de voorzitter het nuttig acht of op verzoek van : 1° minstens twee leden van het comité « Welzijn en Gezondheid »;2° de inspecteur-generaal verantwoordelijk voor de branche « Welzijn en Gezondheid »;3° de administrateur-generaal;4° de Minister bevoegd voor Gezondheid en Sociale Actie;5° een commissaris van de Waalse Regering. De verzoeken tot oproeping worden schriftelijk aan de voorzitter gericht of tijdens een vergadering van het comité « Welzijn en Gezondheid » ingediend. Zij bepalen de punten waarvan de inschrijving op de agenda gevraagd wordt.

Na raadpleging van de administrateur-generaal en van de inspecteur-generaal verantwoordelijke voor de branche « Welzijn en Gezondheid » bepaalt de voorzitter het uur en de datum van de buitengewone zitting binnen vijftien dagen na de aanvraag, tenzij de aanvrager(s) met een latere datum instemt(men).

Art. 2.De oproeping wordt minstens acht dagen vóór de vergadering aan de gewone en plaatsvervangende leden gericht. Ze omvat de agenda van de vergadering. De oproepingen worden naar het adres dat de leden aan het secretariaat van het comité « Welzijn en Gezondheid » gemeld hebben, verstuurd. Ze vermelden de plaats en het uur van de vergadering. De termijn van 8 werkdagen kan ingekort worden in geval van dringende noodzakelijkheid wanneer het bestuur rechtvaardigt dat het gebrek aan beslissing het beheer van het Agentschap of de toestand van één van zijn begunstigden in het gedrang brengt. De oproeping kan per e-mail binnen een termijn van twee dagen binnen het houden van de vergadering verstuurd worden.

Art. 3.§ 1. De agenda wordt door de voorzitter in overleg met de administrateur-generaal en de inspecteur-generaal verantwoordelijk voor de branche « Welzijn en Gezondheid » bepaald.

Bij de opening van de vergadering wordt de agenda goedgekeurd.

Bedoelde agenda kan gewijzigd of aangevuld worden.

Het lid dat een punt wenst toe te voegen op de agenda van een gewone zitting moet zijn aanvraag schriftelijk bij de voorzitter indienen, tenzij bedoeld lid ze tijdens de zitting formuleert. De voorzitter legt de datum van de zitting vast op de agenda waarvan dat punt opgenomen wordt.

Als het comité « Welzijn en Gezondheid » beslist de bespreking van een agendapunt te verdagen, moet dit punt verplicht op de agenda van de eerstvolgende vergadering geplaatst worden.

Het comité « Welzijn en Gezondheid » kan in geval van dringende noodzakelijkheid en uitzonderlijk beslissen om over te gaan tot een schriftelijke bekrachtigingsprocedure. De leden van het comité « Welzijn en Gezondheid » sturen binnen de door de voorzitter bepaalde termijn hun opmerkingen schriftelijk terug. In geval van onenigheid of meningsverschillen in de antwoorden van de leden plaatst de voorzitter het punt op de agenda van de eerstvolgende vergadering. § 2. De agenda wordt vergezeld van een voorbereidende nota en van een ontwerp van beslissing voor elk punt.

Het woord « vertrouwelijk » verschijnt als watermerk op alle nota's en bijlagen van de werkdocumenten. § 3. Elke zending of schriftelijke mededeling, met name de verzoeken tot oproeping, de oproepingen tot de vergaderingen, de aanvragen om inschrijving op de agenda, mededelingen van documenten, enz., kunnen per post en/of per e-mail verricht worden. HOOFDSTUK II. - Plaats van de vergadering

Art. 4.Het comité « Welzijn en Gezondheid » vergadert in de lokalen van het Agentschap. In buitengewone gevallen kan het in elke andere plaats vergaderen. HOOFDSTUK III. - Aanwezigheid op de vergaderingen

Art. 5.Een gewoon lid dat de vergadering niet kan bijwonen, moet erom verzoeken dat een plaatsvervangend lid hem vervangt.

De oproepingen en werkdocumenten worden zowel aan de plaatsvervangende leden als aan de gewone leden gericht.

Art. 6.Bij afwezigheid of verhindering van de voorzitter en de ondervoorzitter worden zijn bevoegdheden door het door het comité « Welzijn en Gezondheid » aangewezen lid uitgeoefend.

Art. 7.De volgende personen wonen de vergaderingen met raadgevende stem bij: 1° de administrateur-generaal, de adjunct-administrateur-generaal en de inspecteur-generaal verantwoordelijk voor de branche "Welzijn en Gezondheid" of hun gemachtigden;2° de personen die als deskundige op beslissing van het comité « Welzijn en Gezondheid » zijn uitgenodigd;3° de personeelsleden van het Agentschap aangewezen door de administrateur-generaal en de inspecteur-generaal verantwoordelijk voor de branche "Welzijn en Gezondheid";4° de Regeringscommissarissen.

Art. 8.Het comité « Welzijn en Gezondheid » vergadert met gesloten deuren. Elke persoon die in welke hoedanigheid ook de vergaderingen bijwoont, moet: 1° niet persoonlijk tussenkomen in de beraadslagingen; 2°de tucht van de vergadering strikt naleven; 3° het geheim van de beraadslagingen houden;4° zich er schriftelijk toe verbinden om zich aan te passen aan bovenvermelde verplichtingen. HOOFDSTUK IV. - Aanwezigheden, beraadslagingen en stemmingen

Art. 9.De leden van het comité « Welzijn en Gezondheid », alsook de personen met raadgevende stemmen, ondertekenen een aanwezigheidslijst.

De vergadering wordt door de voorzitter geopend op voorwaarde dat het comité « Welzijn en Gezondheid » in getale is om rechtsgeldig te beraadslagen. Het comité « Welzijn en Gezondheid " is rechtsgeldig samengesteld als elkeen van de categorieën die het samenstellen overeenkomstig artikel 11, § 1, van het Waalse Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid door minstens de helft van zijn leden vertegenwoordigd is.

In het geval dat het comité « Welzijn en Gezondheid » niet geldig werd samengesteld, wordt het comité opnieuw bijeengeroepen binnen de zes werkdagen. In dat geval en in afwijking van het tweede lid wordt het comité « Welzijn en Gezondheid » geacht op geldige wijze te zijn samengesteld als minstens de helft van de leden aanwezig is.

Art. 10.De voorzitter van het comité « Welzijn en Gezondheid » opent, leidt en besluit de besprekingen; hij geeft, weigert of ontneemt het woord.

Hij zorgt voor de goede werking van de vergadering, hij handhaaft de orde en laat het reglement naleven.

Art. 11.De agendapunten worden besproken in de volgorde waarin ze op de agenda voorkomen. Deze volgorde kan bij beslissing van de voorzitter of van het comité « Welzijn en Gezondheid » gewijzigd worden.

Art. 12.De administrateur-generaal, bijgestaan door de inspecteur-generaal van de branche « Welzijn en Gezondheid », brengt verslag uit over de aangelegenheden die op de agenda staan. Ze kunnen zich laten bijstaan door personeelsleden van het Agentschap.

Art. 13.Elk lid kan wijzigingen in de aan het comité « Welzijn en Gezondheid » onderworpen beslissingsontwerpen voorstellen; voor zover mogelijk worden die wijzigingen schriftelijk ingediend en voor de vergadering aan de voorzitter overgemaakt.

Art. 14.Elke beraadslaging betreffende één van de agendapunten kan bij beslissing van het comité « Welzijn en Gezondheid » op voorstel van de voorzitter uitgesteld worden.

Art. 15.§ 1. Wat het geheel van de opdrachten van het comité « Welzijn en Gezondheid » betreft, worden de beslissingen bij tweederde meerderheid van de stemmen uitgebracht door de aanwezige stemgerechtigde leden genomen. Er wordt geen rekening gehouden met onthoudingen. § 2. Er wordt bij handopsteken gestemd. Het lid dat zich onthoudt kan zijn onthouding motiveren. Ze wordt in het proces-verbaal geacteerd. § 3. Behoudens andersluidende wettelijke of reglementaire bepaling kan het comité « Welzijn en Gezondheid » voor de persoonsgebonden aangelegenheden beslissen dat er bij geheime stemming gestemd wordt. HOOFDSTUK V. - Secretariaat van het comité « Welzijn en Gezondheid »

Art. 16.De algemene raad wijst onder de personeelsleden van de diensten van de betrokken branche op de gezamenlijke voordracht van het branchecomité « Welzijn en Gezondheid », van de administrateur-generaal en van de inspecteur-generaal verantwoordelijk voor de branche "Welzijn en Gezondheid", de persoon belast met het secretariaat aan. HOOFDSTUK VI. - Processen-verbaal

Art. 17.De secretaris maakt een ontwerp van proces-verbaal op. Het proces-verbaal vermeldt de namen van de aanwezige leden, van de verschoonde leden, van de leden die de vergadering vroegtijdig hebben verlaten alsmede de namen van de aanwezige personen met raadgevende stem en van de personen die gehoord worden tijdens de bespreking van bepaalde agendapunten.

Het proces-verbaal geeft een beknopt overzicht van de debatten alsook van het resultaat van de stemmingen en van de formele motivering van de beslissingen.

Art. 18.Het comité « Welzijn en Gezondheid » kan in geval van dringende noodzakelijkheid het proces-verbaal tijdens de zitting geheel of gedeeltelijk goedkeuren.

Het comité « Welzijn en Gezondheid » bepaalt de definitieve tekst van de processen-verbaal.

Art. 19.De goedgekeurde processen-verbaal worden door de voorzitter, de administrateur-generaal en de inspecteur-generaal verantwoordelijk voor de branche « Welzijn en Gezondheid » of door hun vervanger getekend. Ze worden bij de zetel van het Agentschap bewaard.

Art. 20.De leden van het comité « Welzijn en Gezondheid » en de personen die er met raadgevende stem aan deelnemen mogen elk ogenblik de processen-verbaal raadplegen.

Art. 21.De uittreksels van de processen-verbaal worden door de administrateur-generaal en de inspecteur-generaal van de branche « Welzijn en Gezondheid » voor echt verklaard. HOOFDSTUK VII. - Uitvoering en bekendmaking van de beslissingen

Art. 22.De uitvoering van de beslissingen van het comité « Welzijn en Gezondheid » en hun eventuele publicaties wordt toevertrouwd aan de administrateur-generaal of de inspecteur-generaal verantwoordelijk van de branche « Welzijn en Gezondheid » in functie van de toegekende machtigingen.

De uitvoering wordt zonder goedkeuring van het proces-verbaal uitgevoerd behalve voor de punten waarvoor het comité « Welzijn en Gezondheid » beslist heeft de uitvoering tot de goedkeuring van het proces-verbaal uit te stellen. HOOFDSTUK VIII. - Rechten en plichten van de leden van het comité « Welzijn en Gezondheid »

Art. 23.De leden die bijkomende inlichtingen over de agendapunten willen krijgen of verstrekken met betrekkingen tot de geagendeerde punten, nemen contact op met de administrateur-generaal of de inspecteur-generaal verantwoordelijk voor de branche « Welzijn en Gezondheid ».

Art. 24.Het Agentschap stelt elk lid in elektronische versie een verzameling wet- en reglementaire teksten ter beschikking. De inspecteur-generaal verantwoordelijk voor de branche « Welzijn en Gezondheid » zorgt ervoor, dat die verzameling bijgehouden wordt.

Art. 25.Onverminderd artikel 25 is de aanwezigheid op de vergaderingen verplicht.

Art. 26.Het lid verbindt zich ertoe zich niet door individuele belangen te laten leiden maar altijd in het belang van het Agentschap te beslissen en handelen en zijn beslissingen onafhankelijk van alle persoonlijke overwegingen te nemen.

Art. 27.Het lid zal standpunten die niet overeenstemmen met de door het Agentschap besloten beleidsopties niet openbaar verdedigen.

Art. 28.Het lid zal onvoorwaardelijk afstand doen van enigerlei voordelen die hem door derden geboden worden in ruil voor een invloed bij een beslissing binnen het comité « Welzijn en Gezondheid ».

Art. 29.Het lid moet het vertrouwelijk karakter bewaren van de inlichtingen, beraadslagingen, stemmingen, processen-verbaal en beslissingen die het krijgt of waarvan het kennis heeft gehad in of ter gelegenheid van de uitoefening van zijn functies. Het lid deelt elke strikt noodzakelijke informatie mee om verslag uit te brengen over zijn opdrachten bij de organisatie die het vertegenwoordigd en vergewist zich ervan dat die mededeling de noodzakelijke garanties inzake vertrouwelijkheid biedt.

Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Waalse Regering van 15 september 2016 tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de branchecomités van het "Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles" (Waals Agentschap voor Gezondheid, Sociale Bescherming, Handicap en Gezinnen) Namen, 15 september 2016.

De Minister-President, P. MAGNETTE De Minister van Openbare Werken, Gezondheid, Sociale Actie en Erfgoed, M. PREVOT

^