Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 06 december 2006
gepubliceerd op 20 december 2006

Besluit van de Waalse Regering tot wijziging van de besluiten van de Waalse Regering van 30 maart 2006 betreffende de openbare dienstverplichtingen op de gasmarkt en op de elektriciteitsmarkt en van 17 juli 2003 betreffende de plaatselijke commissie inzake bericht van onderbreking

bron
ministerie van het waalse gewest
numac
2006204090
pub.
20/12/2006
prom.
06/12/2006
ELI
eli/besluit/2006/12/06/2006204090/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

6 DECEMBER 2006. - Besluit van de Waalse Regering tot wijziging van de besluiten van de Waalse Regering van 30 maart 2006 betreffende de openbare dienstverplichtingen op de gasmarkt en op de elektriciteitsmarkt en van 17 juli 2003 betreffende de plaatselijke commissie inzake bericht van onderbreking


De Waalse Regering, Gelet op het decreet van 12 april 2001 betreffende de organisatie van de gewestelijke elektriciteitsmarkt, inzonderheid op de artikelen 9, 33, 34,1°, b, en c ;

Gelet op het decreet van 19 december 2002 betreffende de organisatie van de gewestelijke gasmarkt, inzonderheid op de artikelen 9, 32, 2°, 32, 5°, ingevoegd bij het programmadecreet van 18 december 2003, 33, 3°, 36, § 1, 13°, 37 en 46;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 30 maart 2006 betreffende de openbare dienstverplichtingen op de elektriciteitsmarkt;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 30 maart 2006 betreffende de openbare dienstverplichtingen op de gasmarkt, Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 17 juli 2003 betreffende de plaatselijke commissie inzake bericht van onderbreking;

Gelet op het advies CD-6i26-CWaPE 148 van de CWaPE van 11 oktober 2006;

Gelet op het advies nr. 57/2006 van de "Conseil supérieur des Villes, Communes et Provinces de la Région wallonne" (Hoge raad van de steden, gemeenten en provincies van het Waalse Gewest), gegeven op 21 september 2006;

Gelet op het advies 41.728/4 van de Raad van State, gegeven op 29 november 2006, overeenkomstig artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State, binnen een maximumtermijn van vijf dagen;

Gelet op de dringende noodzakelijkheid die gemotiveerd is als volgt;

Overwegende dat de openbare dienstverplichtingen van sociale aard bij de besluiten van de Waalse Regering van 30 maart 2006 betreffende de openbare dienstverplichtingen op de gasmarkt en op de elektriciteitsmarkt aan de distributienetbeheerders en de leveranciers opgelegd werden ten einde de eisen inzake de vrijmaking van de energiemarkten te conciliëren met de sociale eisen inzake de bescherming van de verbruikers die in de schulden zitten of in een bestaansonzekerheid leven;

Overwegende dat, wanneer een residentiële afnemer tot wanbetaler verklaard wordt, deze besluiten voorzien in een specifieke procedure die o.a. de plaatsing van budgetmeters betreft;

Overwegende dat in afwachting van de gasbudgetmeters de overgangsbepalingen van het besluit van de Waalse Regering van 4 december 2003 betreffende de openbare dienstverplichtingen op de gasmarkt opgenomen werden in het besluit van de Waalse Regering van 30 maart 2006 betreffende de openbare dienstverplichtingen op de gasmarkt;

Gelet op de aangekondigde vertraging in de levering van de gasbudgetmeters, die pas in 2008 beschikbaar zouden zijn;

Overwegende dat de volledige vrijmaking van de gasmarkt en de elektriciteitsmarkt krachtens het besluit van de Waalse Regering van 21 april 2005 op 1 januari 2007 is vastgelegd;

Overwegende dat punctuele doch dringende wijzigingen in de overgangsbepalingen betreffende de gasmarkt aangebracht moeten worden om in te spelen op de moeilijkheden die ontstaan uit de toepassing ervan door de terreinactoren en op de ongewenste gevolgen van genoemde toepassing op 1 januari 2007, namelijk, o.a., een aanzienlijke verhoging van het aantal onderbrekingen van gasleveringen aan residentiële afnemers, een zware financiële last voor de leveranciers daar ze verplicht zijn te wachten op het advies van de plaatselijke commissies inzake bericht van onderbreking alvorens tot de onderbreking te mogen overgaan, een opstopping van die commissies te wijten aan het feit dat residentiële afnemers in situatie van wanbetaling zich verplicht tot hen moeten wenden;

Overwegende dat het besluit van de Waalse Regering van 17 juli 2003 betreffende de plaatselijke commissie inzake bericht van onderbreking het juridische kader van de plaatselijke commissies inzake bericht van onderbreking alleen voor de elektriciteitsmarkt heeft ingesteld;

Overwegende dat het juridische kader van de plaatselijke commissies inzake bericht van onderbreking zo spoedig mogelijk ook voor de gasmarkt vastgelegd dient te worden;

Overwegende dat dit voorontwerp van besluit tot doel heeft in te spelen op de door de sector aangehaalde problemen en tegelijkertijd de toepassing van een billijke procedure te waarborgen aan de residentiële afnemers die in een situatie van wanbetaling verkeren;

Overwegende dat de residentiële afnemers, alsook de sociale en de energiesector vóór de vrijmaking van de energiemarkten op 1 januari 2007 kennis moeten kunnen nemen van die wetswijzigingen, idealiter vóór het begin van de winterperiode, die wettelijk vastgelegd is op 15 november, Overwegende dat het derhalve belangrijk is dat dit besluit zo spoedig mogelijk bekendgemaakt wordt;

Op de voordracht van de Minister van Huisvesting, Vervoer en Ruimtelijke Ontwikkeling;

Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK I. - Bepalingen houdende wijziging van het besluit van de Waalse Regering van 30 maart 2006 betreffende de openbare dienstverplichtingen op de gasmarkt

Artikel 1.Artikel 6 van het besluit van de Waalse Regering van 30 maart 2006 betreffende de openbare dienstverplichtingen op de gasmarkt wordt aangevuld als volgt : « Het bestaan, de plaatsing of de activering van een budgetmeter mag in geen geval aanleiding geven tot de stopzetting van de levering, tot een weigering van levering, tot de oplegging van bankgaranties of andere waarborgen of leveringsvoorwaarden die niet zo gunstig zijn als degene die toegepast worden als er geen sprake is van budgetmeter. »

Art. 2.In artikel 13, eerste lid, van hetzelfde besluit wordt punt 2° geschrapt.

Art. 3.Artikel 14 van hetzelfde besluit wordt opgeheven.

Art. 4.§ 2 van artikel 31 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt : « § 2. De aanvraag om in aanmerking te komen voor het statuut van beschermde afnemer wordt jaarlijks hernieuwd. »

Art. 5.In hoofdstuk III van hetzelfde besluit wordt een nieuwe afdeling 3 ingevoegd, luidend als volgt : « Afdeling 3. - Informatie en bewustmaking inzake rationeel energiegebruik en hernieuwbare energieën ».

Art. 6.In de nieuwe afdeling 3 van hetzelfde besluit wordt een artikel 29bis ingevoegd, luidend als volgt : « Art. 29bis : De distributienetbeheerders zijn verplicht : 1° elk door de Minister aangegeven document in omloop te brengen i.v.m. rationeel energiegebruik of de vrijmaking van de energiemarkt; 1° de diffuser tout document déterminé par le Ministre, relatif à l'utilisation rationnelle de l'énergie ou à la libéralisation du marché de l'énergie;2° elke premie toe te kennen met het oog op de bevordering van rationeel energiegebruik of de aanwending van hernieuwbare energieën, overeenkomstig het actieprogramma bedoeld in artikel 37 van het decreet. De Minister bepaalt de modaliteiten en de procedure voor de toekenning van de premie bedoeld in het eerste lid, 2°.

De terugbetaling van de premies wordt gedragen door het Energiefonds.

Art. 7.Artikel 30 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt : «

Art. 30.Overeenkomstig artikel 9 van het decreet mag de distributienetbeheerder gas tegen het sociaal tarief leveren aan de beschermde afnemer.

Daartoe richt de beschermde afnemer een geschreven aanvraag aan de beheerder van het distributienet waarop hij aangesloten is.

Na ontvangst van de aanvraag is de netbeheerder verplicht aan de afnemer te leveren, onverminderd de technische bepalingen voor het distributienetbeheer betreffende informatie-uitwisseling : 1° als de beschermde afnemer die niet in situatie van wanbetaling verkeert, niet de voorkeur heeft gegeven aan een andere leverancier en zolang hij de hoedanigheid van beschermde afnemer heeft krachtens artikel 2, 19°, van het decreet;2° zolang de beschermde afnemer die in situatie van wanbetaling verkeert zijn schulden inzake gasverbruik niet heeft betaald. § 2. In dat geval wordt de distributienetbeheerder beschouwd als de leverancier van de beschermde afnemer. »

Art. 8.In artikel 31 van hetzelfde besluit wordt § 1 aangevuld als volgt : « Als de beschermde afnemer door de distributienetbeheerder bevoorraad wordt en een contract afsluit met een leverancier van zijn keuze, bezorgt de distributienetbeheerder laatstgenoemde het bewijs van het statuut van beschermde afnemer overeenkomstig de technische bepalingen van het distributienetbeheer betreffende informatie-uitwisseling. »

Art. 9.In artikel 33 van hetzelfde besluit worden de woorden "en dat ambtshalve een budgetmeter bij hem geplaatst zal worden" geschrapt.

Art. 10.Afdeling 3 van hetzelfde besluit wordt aangevuld met een nieuw artikel 33bis, luidend als volgt : « Art.33bis. Wanneer een afnemer als wanbetaler wordt beschouwd, wordt ambtshalve een budgetmeter bij hem geplaatst.

Art. 11.Artikel 34, § 4, van hetzelfde besluit wordt aangevuld met het volgende lid : « Als de weigering tot plaatsing van de budgetmeter volkomen onafhankelijk is van de wil van de afnemer, levert laatstgenoemde aan de netbeheerder het bewijs daarvan bij aangetekend schrijven, eventueel via het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.

De netbeheerder moet de levering hervatten en de budgetmeter plaatsen binnen 10 dagen na ontvangst van het aangetekend schrijven.

In dat geval zijn de kosten van de schorsing en de hervatting van de levering voor rekening van de distributienetbeheerder. » .

Art. 12.Artikel 45 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt : «

Art. 45.§ 1. Dit artikel is van toepassing zolang de bepalingen van afdeling III van hoofdstuk IV en de artikelen 17 en 33bis van dit besluit niet in werking zijn getreden.

Overeenkomstig artikel 9 van het decreet mag de distributienetbeheerder gas tegen het sociaal tarief leveren aan de beschermde afnemer.

Daartoe richt de beschermde afnemer of zijn leverancier als de afnemer in situatie van wanbetaling verkeert, een geschreven aanvraag aan de beheerder van het distributienet waarop hij aangesloten is.

Na ontvangst van de aanvraag is de netbeheerder verplicht aan de afnemer te leveren, onverminderd de technische bepalingen voor het distributienetbeheer betreffende informatie-uitwisseling : 1° als de beschermde afnemer die niet in situatie van wanbetaling verkeert niet de voorkeur heeft gegeven aan een andere leverancier en zolang hij de hoedanigheid van beschermde afnemer heeft krachtens artikel 2, 19°, van het decreet;2° zolang de beschermde afnemer die in situatie van wanbetaling verkeert zijn schulden inzake gasverbruik niet heeft betaald. In dat geval wordt de distributienetbeheerder beschouwd als de leverancier van de beschermde afnemer. § 3. Als een residentiële afnemer tot wanbetaler wordt verklaard en dan niet als beschermde afnemer wordt beschouwd, stuurt de leverancier hem een schrijven waarin de procedure voor de schorsing van de gaslevering nader bepaald wordt.

Het schrijven bevat op zijn minst de volgende gegevens : 1° de expliciete lijst van de categorieën afnemers die voor de hoedanigheid van beschermde afnemer in aanmerking kunnen komen;2° de modellen of, in voorkomend geval, de opsomming van de documenten die ingediend moeten worden om als beschermde afnemer erkend te worden;3° de termijn waarbinnen de afnemer het bewijs van zijn hoedanigheid van beschermde afnemer moet leveren, waarbij die termijn niet korter mag zijn dan 30 kalenderdagen;4° de gevolgen, zoals bedoeld in § 4, die voortvloeien uit het feit dat de afnemer het bedrag van de factuur niet heeft vereffend of het bewijs niet heeft geleverd dat hij op de voorziene vervaldatum de hoedanigheid van beschermde afnemer heeft. § 4. Als de residentiële afnemer na afloop van de termijn bedoeld in § 3, 3°, het bedrag van de factuur niet heeft betaald of het bewijs van zijn hoedanigheid van beschermd afnemer niet heeft overgelegd, richt de leverancier aan de netbeheerder, overeenkomstig de technische bepalingen voor het distributienetbeheer betreffende informatie-uitwisseling, een verzoek om schorsing van de gaslevering aan deze afnemer.

De distributienetbeheer geeft de residentiële afnemer kennis van de datum waarop de gaslevering geschorst wordt. De schorsing vindt plaats binnen 30 dagen na het verzoek om onderbreking. Na afloop van die termijn zorgt de distributienetbeheerder voor de levering aan de afnemer tot aan de effectieve datum van onderbreking.

Als de residentiële afnemer na afloop van de termijn bedoeld in § 3, 3°, het bewijs van zijn hoedanigheid van beschermd afnemer levert, verwittigt de leverancier de netbeheerder, overeenkomstig de technische bepalingen voor het distributienetbeheer betreffende informatie-uitwisseling, verzoekt hij hem om levering aan die afnemer vanaf de datum van ontvangst van die informatie en geeft hij tegelijkertijd de beschermde afnemer kennis daarvan. § 5. De gaslevering mag niet geschorst worden tussen 15 november en 15 maart. De Minister kan die periode verlengen als bijzondere weersomstandigheden het rechtvaardigen.

De leveringen die tussen 15 november en 15 maart geboekt worden blijven voor rekening van de afnemer. § 6. Als een onbeschermde residentiële afnemer tot wanbetaler verklaard wordt gedurende de periode waarin het verboden is de levering te schorsen, zoals bedoeld in § 5, en als zijn gasleveringscontract in de loop van dezelfde periode vervalt, wordt de distributienetbeheerder, in afwijking van § 3 en overeenkomstig artikel 32, 2°, van het decreet, ermee belast aan de afnemer te leveren tot het einde van bovenbedoelde periode. Daartoe verwittigt de leverancier de distributienetbeheerder overeenkomstig de technische bepalingen voor het distributienetbeheer betreffende informatie-uitwisseling : De leveringen geboekt in de loop van die periode blijven voor rekening van de residentiële afnemer . § 7. Als een beschermde afnemer tot wanbetaler verklaard wordt, brengt de leverancier de netbeheerder daarvan op de hoogte overeenkomstig de technische bepalingen voor het distributienetbeheer betreffende informatie-uitwisseling : Informatie-uitwisseling houdt o.a. in dat de leverancier het bewijs van het statuut van beschermde afnemer aan de netbeheerder overmaakt.

Na ontvangst van de informatie bedoeld in het eerste lid, levert de distributienetbeheerder aan de beschermde afnemer.

De factuur die de distributienetbeheerder aan de afnemer richt bevat de volgende gegevens : 1° de betalingstermijn (minstens vijftien dagen), alsook het adres en verdere gegevens betreffende zijn dienst die bevoegd is om een afbetalingsplan uit te werken;2° de mogelijkheid om een beroep te doen op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn of op een erkende schuldbemiddelaar, alsook het adres en verdere gegevens betreffende deze instellingen; 3° de gevolgde procedure als de afnemer geen oplossing voorstelt i.v.m. de betaling van bedoelde factuur; volgens deze procedure kan een beroep ingesteld worden bij de commissie.

Als de afnemer op de vervaldatum bedoeld in het derde lid, 1°, het bedrag van de factuur niet betaald heeft of geen afbetalingsplan overeengekomen is met de bevoegde dienst van de distributienetbeheerder, stuurt deze laatste hem een ingebrekestelling.

In dat schrijven wordt hij erop gewezen dat het dossier bij de commissie aanhangig gemaakt zal worden als er geen oplossing wordt voorgesteld binnen vijftien dagen na de verzending van de ingebrekestelling.

De distributienetbeheerder mag de gaslevering aan de beschermde afnemer niet schorsen alvorens kennis te hebben genomen van de door de commissie genomen beslissing tot schorsing van de gaslevering. » HOOFDTUK II. - Bepalingen houdende wijziging van het besluit van de Waalse Regering van 30 maart 2006 betreffende de openbare dienstverplichtingen op de elektriciteitsmarkt

Art. 13.Artikel 6 van het besluit van de Waalse Regering van 30 maart 2006 betreffende de openbare dienstverplichtingen op de elektriciteitsmarkt wordt aangevuld als volgt : « Het bestaan, de plaatsing of de activering van een budgetmeter mag in geen geval aanleiding geven tot de stopzetting van de levering, tot een weigering van levering, tot de oplegging van bankgaranties of andere waarborgen of leveringsvoorwaarden die niet zo gunstig zijn als degene die toegepast worden als er geen sprake is van een budgetmeter. »

Art. 14.In artikel 13, eerste lid, van hetzelfde besluit wordt punt 2° geschrapt.

Art. 15.Artikel 14 van hetzelfde besluit wordt opgeheven.

Art. 16.In hoofdstuk III van hetzelfde besluit wordt een nieuwe afdeling 4 ingevoegd, luidend als volgt : « Afdeling 4. - Informatie en bewustmaking inzake rationeel energiegebruik en hernieuwbare energieën »

Art. 17.In de nieuwe afdeling 4 van hetzelfde besluit wordt een artikel art. 25bis ingevoegd, luidend als volgt : «

Art. 25bis.De distributienetbeheerders zijn verplicht : 1° elk door de Minister aangegeven document in omloop te brengen i.v.m. rationeel energiegebruik of de vrijmaking van de energiemarkt; 2° elke premie toe te kennen met het oog op de bevordering van rationeel energiegebruik of de aanwending van hernieuwbare energieën, overeenkomstig het actieprogramma bedoeld in artikel 37 van het decreet 19 december 2002 betreffende de organisatie van de gewestelijke gasmarkt. De Minister bepaalt de modaliteiten en de procedure voor de toekenning van de premie bedoeld in het eerste lid, 2°.

De terugbetaling van de premies wordt gedragen door het Energiefonds. »

Art. 18.Artikel 26 van hetzelfde besluit wordt gewijzigd als volgt : «

Art. 26.Overeenkomstig artikel 9 van het decreet mag de distributienetbeheerder elektriciteit tegen het sociaal tarief leveren aan de beschermde afnemer.

Daartoe richt de beschermde afnemer een geschreven aanvraag aan de beheerder van het distributienet waarop hij aangesloten is.

Na ontvangst van de aanvraag is de netbeheerder verplicht aan de afnemer te leveren, onverminderd de technische bepalingen voor het distributienetbeheer betreffende informatie-uitwisseling : 1° als de beschermde afnemer die niet in situatie van wanbetaling verkeert niet de voorkeur heeft gegeven aan een andere leverancier en zolang hij de hoedanigheid van beschermde afnemer heeft krachtens artikel 2, 21°, van het decreet;2° zolang de beschermde afnemer die in situatie van wanbetaling verkeert zijn schulden inzake elektriciteitsverbruik niet heeft betaald. § 2. In dat geval wordt de distributienetbeheerder beschouwd als de leverancier van de beschermde afnemer. »

Art. 19.Artikel 27 van hetzelfde besluit wordt gewijzigd als volgt : 1° § 1 wordt aangevuld als volgt : « Als de beschermde afnemer door de distributienetbeheerder bevoorraad wordt en een contract afsluit met een leverancier van zijn keuze, bezorgt de distributienetbeheerder de door de beschermde afnemer gekozen leverancier het bewijs van het statuut van de beschermde afnemer overeenkomstig de technische bepalingen voor het distributienetbeheer betreffende informatie-uitwisseling : 2° § 2 wordt vervangen als volgt : § 2.Het verzoek om voor het statuut van beschermde afnemer in aanmerking te komen wordt jaarlijks hernieuwd. »

Art. 20.Artikel 31, § 4, van hetzelfde besluit wordt aangevuld met het volgende lid : « Als de weigering tot plaatsing van de budgetmeter volkomen onafhankelijk is van de wil van de afnemer, levert laatstgenoemde het bewijs daarvan bij aangetekend schrijven aan de netbeheerder, eventueel via het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.

De netbeheerder moet de levering hervatten en de budgetmeter plaatsen binnen tien dagen na ontvangst van het aangetekend schrijven. In dat geval zijn de kosten van de schorsing en de hervatting van de levering voor rekening van de distributienetbeheerder. »

Art. 21.In artikel 39 van hetzelfde besluit wordt het tweede lid aangevuld als volgt : « Informatie-uitwisseling houdt o.a. in dat de leverancier het bewijs van het statuut van beschermde afnemer aan de netbeheerder overmaakt. » HOOFDSTUK III. - Bepalingen houdende wijziging van het besluit van de Waalse Regering van 17 juli 2003 betreffende de plaatselijke commissie inzake bericht van onderbreking

Art. 22.In artikel 1 van het besluit van de Waalse Regering van 17 juli 2003 betreffende de plaatselijke commissie inzake bericht van onderbreking, hierna het besluit genoemd, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in punt 1° wordt het woord "decreet" vervangen door het woord "gasdecreet";2° er wordt een artikel 1°bis toegevoegd, luidend als volgt : « 1°bis."elektriciteitsdecreet" : het decreet van 12 april 2001 betreffende de organisatie van de gewestelijke elektriciteitsmarkt; 3° in punt 2° wordt het woord "decreet" vervangen door het woord "gasdecreet";4° de punten 3° en 4° worden geschrapt;5° er wordt een artikel 4°bis toegevoegd, luidend als volgt : « 4°bis "Sociale begeleiding inzake energie" : begeleiding zoals bedoeld in artikel 2, 21°, van het gasdecreet.»

Art. 23.In artikel 2 van hetzelfde besluit wordt het tweede lid vervangen als volgt : "Het secretariaat van de commissie wordt waargenomen door een personeelslid van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.

De secretaris van de commissie is niet stemgerechtigd, behalve als deze functie waargenomen wordt door de vertegenwoordiger die instaat voor de sociale begeleiding inzake energie. De commissieleden en de afnemers worden door de voorzitter van de commissie opgeroepen om de vergaderingen bij te wonen.

Het verslag van de vergadering wordt door het secretariaat opgesteld terwijl de beslissing van de commissie door de commissievoorzitter wordt meegedeeld .

Na overleg met de representatieve organen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de netbeheerders, legt de CWaPE een model van vergaderingsverslag over aan de Minister.

Art. 24.Hoofdstuk III van hetzelfde besluit wordt gewijzigd als volgt : « Hoofdstuk III. - Elektriciteitslevering »

Art. 25.In artikel 4 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in het eerste lid worden de woorden "naar aanleiding van de procedure bedoeld in artikel 26 van het besluit van de Waalse Regering van 10 april 2003 betreffende de openbare dienstverplichtingen op de elektriciteitsmarkt" vervangen als volgt : "overeenkomstig artikel 40 van het besluit van de Waalse Regering van 30 maart 2006 betreffende de openbare dienstverplichtingen op de elektriciteitsmarkt";2° in het tweede lid wordt het woord "abonnee" vervangen door het woord "afnemer";3° het derde lid wordt vervangen als volgt : « Binnen tien werkdagen na ontvangst van de aanvraag roept de voorzitter per post een vergadering van de commissie bijeen en laat hij zijn brief vergezeld gaan van het verzoek en de bijlagen die de netbeheerder aan de commissieleden richt.Binnen dezelfde termijn worden de oproeping en de bijlage ook per post gericht aan de beschermde afnemer die herhaaldelijk in situatie van wanbetaling verkeert. De voorzitter verduidelijkt de procedure en verzoekt de afnemer erom gebruik te maken van zijn recht om gehoord te worden of om zich te laten bijstaan of vertegenwoordigen door een persoon van zijn keuze. De vergadering vindt plaats binnen 30 werkdagen na de aanhangigmaking.

De voorzitter mag echter afwijken van die maximumtermijn van 50 werkdagen voor zover het aantal ingediende dossiers overeenstemt met een gemiddelde maandelijkse frequentie van meer dan 15 aanhangigmakingen per werkdag. Binnen dezelfde termijn worden de oproeping en de bijlage ook per post gericht aan de beschermde afnemer die herhaaldelijk in situatie van wanbetaling verkeert. Daarnaast neemt de maatschappelijk assistent(e) die instaat voor de sociale begeleiding inzake energie zo spoedig mogelijk contact op met betrokken afnemer. »

Art. 26.In artikel 5 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in het eerste lid worden de woorden "binnen twintig dagen na verzending van de oproep bedoeld in artikel 4" vervangen door de woorden "binnen 35 dagen na de aanhangigmaking";2° het tweede lid wordt aangevuld met de volgende woorden : "De commissie beslist op geldige wijze als de afnemer zich niet heeft gemeld op de datum die in de oproeping vastligt";3° het derde lid wordt gewijzigd als volgt : "Het verslag van de vergadering wordt tijdens de zitting opgesteld en wordt door alle aanwezige partijen ondertekend";4° het vierde lid wordt gewijzigd als volgt : "De beslissing wordt binnen zeven werkdagen door de voorzitter meegedeeld aan de afnemer, aan het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en aan de distributienetbeheerder".

Art. 27.In artikel 6 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° het eerste lid van § 1 wordt gewijzigd als volgt : « Als de commissie een advies uitbrengt ten gunste van de schorsing van de gewaarborgde minimumlevering, mag de schorsing ten vroegste vijf dagen na de datum van kennisgeving van het advies van de commissie ingaan.De schorsingsdatum wordt aan de beschermde afnemer meegedeeld d.m.v. een gewoon schrijven waarin hij gewezen wordt op de mogelijkheid om elektriciteit te verkrijgen door zijn prepaykaart te laden en op de plaatsen waar zijn kaart geladen kan worden. » 2° het eerste lid van § 2 wordt geschrapt;3° het derde lid van § 2 wordt gewijzigd als volgt : "De beslissing wordt binnen zeven werkdagen door de voorzitter meegedeeld aan de beschermde afnemer, aan het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en aan de distributienetbeheerder";4° in het eerste lid van § 3 worden de woorden "energetische begeleiding" vervangen door de woorden "sociale begeleiding inzake energie";5° het tweede lid van § 3 wordt geschrapt.

Art. 28.Artikel 6 wordt aangevuld met nieuw hoofdstuk IV, luidend als volgt : « Hoofdstuk IV. - Gaslevering »

Art. 29.Hetzelfde besluit wordt aangevuld met een artikel 6bis, luidend als volgt : «

Art. 6bis.De commissie vergadert op verzoek van de netbeheerder, hetzij overeenkomstig artikel 40 van het besluit van de Waalse Regering van 30 maart 2006 betreffende de openbare dienstverplichtingen op de gasmarkt, hetzij overeenkomstig artikel 45 van het besluit van de Waalse Regering van 30 maart 2006 betreffende de openbare dienstverplichtingen op de gasmarkt.

Het verzoek wordt per post gericht aan de voorzitter van de commissie van de gemeente waar de afnemer woonachtig is.

Het gaat vergezeld van een bewijsstuk waaruit blijkt dat de procedure volledig is toegepast in geval van niet betaling. Bij het verzoek wordt ook een lijst gevoegd met de verbruiken en de schulden i.v.m. de levering. Als de netbeheerder ertoe gebracht wordt één of meer bevoorradingskaarten af te geven, voegt hij een nota bij met het bewijs van de berekening van de toegekende kwu.

Binnen tien werkdagen na ontvangst van het verzoek roept de voorzitter per post een vergadering van de commissie bijeen en laat hij zijn brief vergezeld gaan van het verzoek en de bijlagen die de netbeheerder aan de commissieleden richt. De oproeping en de bijlage worden binnen dezelfde termijn ook per post gestuurd naar de beschermde afnemer die in situatie van wanbetaling verkeert. De voorzitter verduidelijkt de procedure en verzoekt de afnemer erom gebruik te maken van zijn recht om gehoord te worden of om zich te laten bijstaan of vertegenwoordigen door een persoon van zijn keuze.

De vergadering vindt plaats binnen 30 werkdagen na de aanhangigmaking.

De voorzitter mag echter afwijken van die maximumtermijn van 50 werkdagen voor zover het aantal ingediende dossiers overeenstemt met een gemiddelde maandelijkse frequentie van meer dan 15 aanhangigmakingen per werkdag. Binnen dezelfde termijn worden de oproeping en de bijlage ook per post gericht aan de beschermde afnemer die herhaaldelijk in situatie van wanbetaling verkeert.

Binnen 10 dagen na ontvangst van de oproeping voert de netbeheerder een meting van de teller uit bij de beschermde afnemer, behalve wanneer een meting uitgevoerd werd binnen de drie voorafgaande maanden; bij afwezigheid van de afnemer, laat de netbeheerder een bericht achter waarin de datum van de vergadering van de commissie wordt bevestigd. Het bericht bevat dezelfde informatie als in de oproeping die de voorzitter toestuurt.

Daarnaast neemt de maatschappelijk assistent(e) die instaat voor de sociale begeleiding inzake energie zo spoedig mogelijk contact op met betrokken afnemer. » .

Art. 30.Hetzelfde besluit wordt aangevuld met een artikel 6ter, luidend als volgt : « Art. "6ter : De commissie evalueert de sociale en financiële moeilijkheden van de afnemer en oordeelt of hij een oplossing voor zijn betalingsmoeilijkheden heeft gezocht. Op basis van deze analyse spreekt de commissie zich uit binnen 35 dagen na de aanhangigmaking.

Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend .

De commissie beslist op geldige wijze als de afnemer zich niet heeft gemeld op de datum die in de oproeping vastligt.

Het verslag van de vergadering wordt tijdens de zitting opgesteld en wordt door alle aanwezige partijen ondertekend.

De beslissing wordt binnen zeven werkdagen door de voorzitter van de commissie meegedeeld aan de afnemer, aan het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en aan de distributienetbeheerder ».

Art. 31.Hetzelfde besluit wordt aangevuld met een artikel 6quater, luidend als volgt : « Art. 6quate r. § 1. Als de commissie advies uitbrengt ten gunste van de schorsing van de levering, mag de schorsing ten vroegste vijf dagen na de datum van kennisgeving van het advies van de commissie ingaan.

De beschermde afnemer wordt in een gewoon schrijven door de netbeheerder op de hoogte gebracht van de schorsing van de levering. § 2. Als de commissie een advies uitbrengt dat de schorsing van de levering ongunstig is, gaat het vergezeld van een voorstel tot vastlegging van de vervaldata en de opsplitsing van de door de beschermde afnemer terug te betalen schulden. De beschermde afnemer verbindt zich tot de naleving van het terugbetalingsplan. Het Ocmw wordt erom verzocht de afnemer een sociale begeleiding inzake energie te waarborgen, overeenkomstig artikel 45 van het decreet houdende organisatie van de gewestelijke gasmarkt. Als de modaliteiten voor een sociale begeleiding inzake energie al tijdens voorafgaande contacten met de afnemer zijn vastgelegd, worden ze onverkort in de beslissing van de commissie opgenomen.

Als de beschermde afnemer zich niet verbindt tot naleving van het afbetalingsplan of zijn verbintenis niet nakomt, kan de levering daadwerkelijk geschorst worden.

Daartoe richt de distributienetbeheerder een schrijven aan de beschermde afnemer waarin hij hem de datum van de schorsing van de levering meedeelt. De schorsing mag niet ingaan vóór een termijn van vijf dagen vanaf de datum van de kennisgeving.

Als de commissie zich uitspreekt overeenkomstig artikel 40, derde lid, van het besluit van de Waalse Regering van 30 maart 2006 betreffende de openbare dienstverplichtingen op de gasmarkt, wordt de netbeheerder verzocht om een omstandig verslag; dat verslag bevat op zijn minst het verbruik van de beschermde afnemer gedurende de drie laatste jaren en de gegevens op grond waarvan de ter beschikking van de beschermde afnemer te stellen hoeveelheid gas geraamd kan worden. § 3. De netbeheerder dient een verzoek in bij de Afdeling Energie van het Directoraat generaal Technologieën, Onderzoek en Energie met het oog op de overname van het bedrag dat geschat wordt op 70 % van de prijs van de gaslevering toegestaan aan de beschermde afnemer tijdens de periode tussen 15 november en 15 maart, zoals beslist door de commissie. Het verzoek gaat vergezeld van de beslissing van de plaatselijke commissie inzake bericht van onderbreking, van de stukken op grond waarvan het door het fonds over te nemen bedrag bepaald kan worden, alsook de personalia van de netbeheerder. Deze stukken worden oprecht en echt verklaard en door betrokken partijen ondertekend. »

Art. 32.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt wordt.

Art. 33.De Minister van Energie is belast met de uitvoering van dit besluit.

Namen, 6 december 2006.

De Minister-President, E. DI RUPO De Minister van Huisvesting, Vervoer en Ruimtelijke Ontwikkeling, A. ANTOINE

^