Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 01 februari 2007
gepubliceerd op 12 februari 2007

Besluit van de Waalse Regering tot wijziging van het besluit van de Waalse Regering van 8 november 2000 tot beperking van de opstijgingen en landingen op de luchthavens die onder het Waalse Gewest ressorteren

bron
waals ministerie van uitrusting en vervoer
numac
2007200470
pub.
12/02/2007
prom.
01/02/2007
ELI
eli/besluit/2007/02/01/2007200470/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

1 FEBRUARI 2007. - Besluit van de Waalse Regering tot wijziging van het besluit van de Waalse Regering van 8 november 2000 tot beperking van de opstijgingen en landingen op de luchthavens die onder het Waalse Gewest ressorteren


De Waalse Regering, Gelet op de wet van 18 juli 1973 betreffende de bestrijding van de geluidshinder;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 8 november 2000 tot beperking van de opstijgingen en landingen op de luchthavens die onder het Waalse Gewest ressorteren;

Gelet op advies 42.040/4 van de Raad van State, gegeven op 22 januari 2007;

Overwegende dat het besluit van de Waalse Regering van 8 november 2000 tot doel had de hinder veroorzaakt door de luchthavenbedrijvigheid te bedwingen door met name de oefenvluchten en motortests te beperken;

Overwegende dat de installatie bestemd voor de bescherming van de omwonenden tegen de geluidshinder veroorzaakt door de luchthavenuitbreiding aangevuld en bevestigd is bij de decreten van 29 april 2004 en 15 december 2005 tot wijziging van artikel 1bis van de wet van 18 juli 1973 betreffende de bestrijding van de geluidshinder en de desbetreffende uitvoeringsbesluiten;

Overwegende dat in dit kader de Waalse Regering op basis van de Ldn-indicator plannen m.b.t. de blootstelling aan de geluidshinder en ontwikkelingsplannen op lange termijn heeft aangenomen voor beide Waalse luchthavens;

Overwegende dat door de luchtvaartuigen na te leven maximale geluidsniveaus opgelegd zijn in de zones B, C en D van het ontwikkelingsplan op lange termijn van elke luchthaven die onder het Waalse Gewest ressorteert;

Overwegende dat de economische last die aan de gebruikers van de luchthaven opgelegd is door het absoluut verbod van de oefenvluchten tijdens het weekeinde en tijdens de schoolvakanties overmatig lijkt gezien de volledige begeleidingsmaatregelen die ten gunste van de omwonenden ingevoerd zijn bij de decreten van 29 april 2004 en 15 december 2005 tot wijziging van artikel 1bis van de wet van 18 juli 1973 betreffende de bestrijding van de geluidshinder en de desbetreffende uitvoeringsbesluiten;

Overwegende dat de bescherming van de omwonenden ook gewaarborgd moet worden overeenkomstig de artikelen 22 en 23 van de Grondwet en artikel 8 van de Europese Conventie van de Rechten van de Mens die het recht op de bescherming van het privé- en gezinsleven en op een gezonde omgeving garanderen en dat een zeker evenwicht tussen deze beginselen en de betrokken belangrijkste openbare belangen in dit kader verzekerd moet worden;

Overwegende dat het beschermingsniveau van de omwonenden gewaarborgd moet worden in het kader van een curatieve aanpak maar ook, voor zover mogelijk, in het kader van een preventieve aanpak;

Overwegende dat het dus erg aan te bevelen is om in een raamregeling binnen strenge beperkingen te voorzien voor de toegekende afwijkingen en de onlangs gemachtigde tijdsbestekken en om de tegenwoordig gemachtigde handelingen te beperken;

Gelet op het economisch belang van de ontwikkeling van de luchthavenactiviteiten voor het Waalse Gewest en de regio's Luik en Charleroi die bijzonder getroffen zijn door de achteruitgang van de industrie;

Overwegende dat de luchthavens belangrijke polen van de Waalse economische ontwikkeling zijn en dat ze interessante omschakelingsvooruitzichten bieden voor de betrokken nijverheidsbekkens;

Overwegende dat dankzij de voorgeschreven wijzigingen talrijke arbeidsplaatsen in het Waalse Gewest zouden kunnen worden gecreëerd zonder evenwel het beschermingsniveau van de omwonenden aanzienlijk te beperken;

Op de voordracht van de Minister van Huisvesting, Vervoer en Ruimtelijke Ontwikkeling;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Artikel 5, § 1, van het besluit van de Waalse Regering van 8 november 2000 tot beperking van de opstijgingen en landingen op de luchthavens die onder het Waalse Gewest ressorteren wordt vervangen als volgt : « Vanaf de luchthaven van Charleroi-Brussel-Zuid worden oefenvluchten van reactie- of schroefluchtvaartuigen van meer dan 6 000 kg slechts toegelaten van maandag tot vrijdag, tussen 7 en 21 uur (plaatselijke tijd), behalve op feestdagen en tijdens officiële schoolvakantieperiodes van de Franse Gemeenschap van België en voor zover de exploitant dat soort vluchten al vóór 24 november 2000 heeft georganiseerd op het grondgebied van het Waalse Gewest of er een activiteit van commerciële aard uitoefent.

Vanaf de luchthaven van Luik-Bierset worden oefenvluchten van reactie- of schroefluchtvaartuigen van meer dan 6 000 kg slechts toegelaten van maandag tot vrijdag, tussen 9 en 19 uur (plaatselijke tijd), behalve op feestdagen en tijdens officiële schoolvakantieperiodes van de Franse Gemeenschap van België en voor zover de exploitant dat soort vluchten al vóór 24 november 2000 heeft georganiseerd op het grondgebied van het Waalse Gewest of er een activiteit van commerciële aard uitoefent.

In afwijking van het in het vorige lid bedoelde verbod mag de ambtenaar van het Ministerie van Uitrusting en Vervoer die de functie van directeur of gezagvoerder of adjunct-gezagvoerder van de luchthaven uitoefent, echter bij wijze van uitzondering tot twee oefenvluchten per dag vanaf de luchthaven van Luik-Bierset toelaten tijdens de weekeinden en de officiële schoolvakantieperiodes van de Franse Gemeenschap van België tussen 9 en 17 uur (plaatselijke tijd).

Een afwijkingsaanvraag moet gericht worden aan de in het vorige lid bedoelde ambtenaar minstens 12 uren vóór het geplande uur van de oefenvlucht. De afwijking mag slechts op uitdrukkelijke en voorafgaande beslissing van deze ambtenaar toegekend worden. »

Art. 2.Artikel 5, § 2, van het besluit van de Waalse Regering van 8 november 2000 tot beperking van de opstijgingen en landingen op de luchthavens die onder het Waalse Gewest ressorteren wordt vervangen als volgt : « § 2. Op de luchthaven van Charleroi-Brussel-Zuid zijn motortests in openlucht verboden tussen 21 en 9 uur (plaatselijke tijd).

Vanaf de luchthaven van Luik-Bierset worden jaarlijks 365 motortests in openlucht van maximum drie minuten op vol vermogen toegelaten tussen 9 en 21 uur (plaatselijke tijd), en worden 365 motorstests in openlucht van maximum drie minuten op vol vermogen toegelaten tussen 21 uur en 9 uur (plaatselijke tijd) behalve tijdens de periode tussen 0 en 4 uur (plaatselijke tijd), waarin deze activiteit verboden is.

Over een periode van 24 uur mag een maximum van tien motortests vanaf de luchthaven van Luik-Bierst tussen 9 en 21 uur (plaatselijke tijd) en van vijf motortests tussen 21 en 9 uur (plaatselijke tijd) echter niet overschreden worden.

De motortests in openlucht vanaf de luchthaven van Luik-Bierset worden in de buurt van de drempel van baan 05L uitgevoerd. » Namen, 1 februari 2007.

De Minister-President, E. DI RUPO De Minister van Huisvesting, Vervoer en Ruimtelijke Ontwikkeling, A. ANTOINE

^