Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 08 november 2000
gepubliceerd op 24 november 2000

Besluit van de Waalse Regering tot beperking van de opstijgingen en landingen op de luchthavens die onder het Waalse Gewest ressorteren

bron
waals ministerie van uitrusting en vervoer
numac
2000027527
pub.
24/11/2000
prom.
08/11/2000
ELI
eli/besluit/2000/11/08/2000027527/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

8 NOVEMBER 2000. - Besluit van de Waalse Regering tot beperking van de opstijgingen en landingen op de luchthavens die onder het Waalse Gewest ressorteren


De Waalse Regering, Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, inzonderheid op artikel 6, § 1, X, 7°, gewijzigd bij de bijzondere wetten van 8 augustus 1988 en 16 juli 1993;

Gelet op de wet van 27 juni 1937 houdende herziening van de wet van 16 november 1919 betreffende de regeling der luchtvaart, inzonderheid op artikel 5;

Gelet op het decreet van 23 juni 1994 betreffende de oprichting en de uitbating van de onder het Waalse Gewest ressorterende luchthavens en vliegvelden;

Gelet op het advies van de Raad van State, gegeven op 27 september 2000, overeenkomstig artikel 84, eerste lid, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, gewijzigd bij de wetten van 4 augustus 1996, 8 september 1997 en 25 mei 1999;

Overwegende dat de hinder veroorzaakt door de luchthavenbedrijvigheid op het grondgebied van het Waalse Gewest zo spoedig mogelijk bedwongen moet worden door het opleggen van een geluidsbeperking voor vliegtuigbewegingen die de strengste geluidsnormen niet in acht nemen; dat ook de oefenvluchten en motortests om dezelfde redenen moeten worden beperkt;

Op de voordracht van de Minister van Economie, K.M.O.'s, Onderzoek en Nieuwe Technologieën, Besluit :

Artikel 1.In de zin van dit besluit wordt verstaan onder : 1° "civiel subsonisch straalvliegtuig", een civiel subsonisch straalvliegtuig met een gecertificeerde maximumstartmassa van 34 000 kg of meer of met een voor het betrokken vliegtuigtype gecertificeerde maximumcapaciteit van meer dan 19 stoelen, de uitsluitend voor de bemanning bestemde stoelen niet meegerekend, en aangedreven met motoren met een omloopverhouding van minder dan 3;2° "gerecertificeerd civiel subsonisch straalvliegtuig", een civiel subsonisch straalvliegtuig dat oorspronkelijk is gecertificeerd op basis van de hoofdstuk 2- of gelijkwaardige normen, dan wel waarvoor oorspronkelijk geen geluidscertificering heeft plaatsgevonden, dat is aangepast aan de hoofdstuk 3-normen, hetzij rechtstreeks door technische ingrepen of onrechtstreeks door operationele beperkingen; civiele subsonische straalvliegtuigen die oorspronkelijk alleen door middel van gewichtsbeperkingen dubbel konden worden gecertificeerd overeenkomstig de hoofdstuk 3-normen, moeten als gerecertificeerde vliegtuigen worden beschouwd; civiele subsonische straalvliegtuigen die zijn aangepast aan de hoofdstuk 3-normen omdat zij met geheel nieuwe motoren zijn uitgerust met een omloopverhouding van 3 of meer, worden niet als gerecertificeerde vliegtuigen beschouwd; 3° "hoofdstuk 2 en hoofdstuk 3" : de geluidsnormen gedefinieerd in boekdeel I, deel II, hoofdstuk 2, respectievelijk hoofdstuk 3, van bijlage 16 bij het Verdrag inzake de internationale burgerluchtvaart, ondertekend te Chicago op 7 december 1944 en goedgekeurd bij de wet van 30 april 1947, derde uitgave (juli 1993).

Art. 2.De luchthavenautoriteit mag van elke exploitant verlangen dat hij alle technische documenten en gegevens betreffende het geëxploiteerde luchtvaartuig overmaakt.

Ze mag bovendien de opstijging van elk luchtvaartuig verbieden waarvoor de vereiste documenten niet zijn overgemaakt.

Art. 3.De exploitatie van de in "hoofdstuk 2" bedoelde vliegtuigen is verboden op de luchthavens van het Waalse Gewest.

Op voorstel van de luchthavenbeheerder en na advies van zijn bestuur, kan de voor de uitrusting en de exploitatie van luchthavens bevoegde Minister hun exploitatie op een luchthaven van het Waalse Gewest evenwel toelaten tot 1 april 2002, tussen 7 en 23 uur (plaatselijk uur).

Art. 4.Op de luchthavens van het Waalse Gewest is de exploitatie van de gerecertificeerde civiele subsonische straalvliegtuigen verboden tussen 23 en 7 uur (plaatselijk uur).

Gedurende die uren en tot 1 juli 2002 mogen ze evenwel geëxploiteerd worden op een luchthaven van het Waalse Gewest, voor zover ze er al geëxploiteerd worden vóór de inwerkingtreding van dit besluit.

Art. 5.§ 1. Vanaf de Waalse openbare vliegvelden worden oefenvluchten van reactie- of schroefluchtvaartuigen van meer dan 6 000 kg slechts toegelaten van maandag tot vrijdag, tussen 7 en 21 uur (plaatselijk uur), behalve op feestdagen en tijdens officiële vakantieperiodes van de Franse Gemeenschap van België en voor zover de exploitant dat soort vluchten al vóór de inwerkingtreding van dit besluit organiseert op het grondgebied van het Waalse Gewest of er een activiteit van commerciële aard uitoefent. § 2. Op de Waalse openbare luchthavens zijn motortests in openlucht verboden tussen 21 en 9 uur (plaatselijk uur).

Art. 6.§ 1. De artikelen 3 en 4 van dit besluit hebben niet betrekking op : 1° de opstijging en landing van vliegtuigen die leden vervoeren van de Belgische Koninklijke Familie, de federale Regering, de gewestelijke en gemeenschappelijke Regeringen en buitenlandse koninklijke families, Staatshoofden of buitenlandse Regeringsleiders, de voorzitter en de commissarissen van de Europese Unie, met officiële opdracht;2° de opstijgingen en landingen met betrekking tot humanitaire zendingen;3° de opstijgingen en landingen met betrekking tot militaire zendingen;4° de opstijgingen en landingen, uitgevoerd in uitzonderlijke omstandigheden zoals : a) bij vluchten tijdens dewelke er onmiddellijk gevaar dreigt voor het leven of de gezondheid van zowel mensen als dieren;b) bij vluchten die naar een luchthaven worden omgeleid om meteorologische of andere redenen; 5° de opstijgingen en landingen uitgevoerd met een vertraging t.o.v. de voorziene dienstregeling, voor zover de vertraging niet te wijten is aan de luchtvaartmaatschappijen. § 2. Bij wijze van uitzondering en op uitdrukkelijk gemotiveerd verzoek kan de Minister die bevoegd is voor de Uitrusting en de Exploitatie van Luchthavens, of zijn afgevaardigde, de opstijging of de landing toelaten van een vliegtuig bedoeld in de artikelen 3 en 4.

Art. 7.Het besluit van de Waalse Regering van 12 maart 1998 tot beperking van de opstijgingen en landingen op de luchthavens die onder het Waalse Gewest ressorteren, wordt opgeheven.

Art. 8.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.

Art. 9.De Minister tot wiens bevoegdheden de Uitrusting en de Exploitatie van Luchthavens behoren, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Namen, 8 november 2000.

De Minister-President, J.-Cl. VAN CAUWENBERGHE De Minister van Economie, K.M.O.'s, Onderzoek en Nieuwe Technologieën, S. KUBLA

^