Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Vlaamse Regering van 22 september 2023
gepubliceerd op 27 oktober 2023

Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 26 februari 2016 betreffende lage-emissiezones

bron
vlaamse overheid
numac
2023046320
pub.
27/10/2023
prom.
22/09/2023
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

22 SEPTEMBER 2023. - Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 26 februari 2016Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 26/02/2016 pub. 23/03/2016 numac 2016035312 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering betreffende lage-emissiezones sluiten betreffende lage-emissiezones


Rechtsgronden Dit besluit is gebaseerd op: - het decreet van 27 november 2015Relevante gevonden documenten type decreet prom. 27/11/2015 pub. 18/12/2015 numac 2015036551 bron vlaamse overheid Decreet betreffende lage-emissiezones sluiten betreffende lage-emissiezones, artikel 4, § 1, en artikel 5, gewijzigd bij de decreten van 8 juni 2018 en 7 december 2018, artikel 8, vervangen bij het decreet van 3 mei 2019, en artikel 10, gewijzigd bij het decreet van 3 mei 2019.

Vormvereisten De volgende vormvereisten zijn vervuld: - De Inspectie van Financiën heeft advies gegeven op 17 augustus 2022; - De Milieu- en Natuurraad van Vlaanderen (MINA-raad) heeft advies gegeven op 24 november 2022; - Er is op 20 juli 2023 bij de Raad van State een aanvraag ingediend voor een advies binnen 30 dagen, verlengd met 15 dagen, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973. Het advies is niet meegedeeld binnen die termijn. Daarom wordt artikel 84, § 4, tweede lid, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, toegepast.

Motivering Dit besluit is gebaseerd op de volgende motieven: - De ervaring leert dat het besluit onvoldoende rekening houdt met bepaalde specifieke situaties. Daarom wordt een aantal sociale correcties aangebracht: de vrijstellingen worden uitgebreid naar de ouders van een gehandicapt kind dat bij de andere ouder is geregistreerd, naar mantelzorgers waarbij de mantelzorger en/of de zorgvrager gedomicilieerd is in de LEZ en naar voertuigen die omwille van medische redenen voorzien zijn van een automatische schakeling. De toepassing van het sociale tarief wordt niet langer enkel voorbehouden aan inwoners van de LEZ. Anderzijds worden de afwijkingsmogelijkheden voor bussen met een verlaagde instap geschrapt omdat deze afwijking oneigenlijk gebruikt wordt. - Er zijn beperkte juridisch-technische correcties nodig, vooral wat betreft de verwijzingen naar het KB van 15 maart 1968. - Net zoals voor de verkeersbelastingen wordt ervoor gekozen plug-in hybride wagens niet langer vrij te stellen, maar deze voertuigen net als de andere voertuigen te behandelen op basis van hun euronorm. - Er moet tegemoet gekomen worden aan het arrest van de Raad van State d.d. 1 februari 2022 (arrest nr. 252.839). - Het is nodig om duidelijkheid te geven over de volgende fasen voor wat betreft de toegang van voertuigen tot de LEZ. Initiatiefnemer Dit besluit wordt voorgesteld door de Vlaamse minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en Toerisme.

Na beraadslaging, DE VLAAMSE REGERING BESLUIT:

Artikel 1.In artikel 1 van het besluit van de Vlaamse Regering van 26 februari 2016Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 26/02/2016 pub. 23/03/2016 numac 2016035312 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering betreffende lage-emissiezones sluiten betreffende lage-emissiezones, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 6 september 2019Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 06/09/2019 pub. 03/10/2019 numac 2019014794 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 26 februari 2016 betreffende lage-emissiezones sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° een punt 7° /1 wordt ingevoegd, dat luidt als volgt: "7° /1 koninklijk besluit van 15 maart 1968Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 16/03/2005 numac 2005000019 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de motorvoertuigen en hun aanhangwagens moeten voldoen. - Duitse vertaling type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 03/06/2014 numac 2014014295 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten: het koninklijk besluit van 15 maart 1968Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 16/03/2005 numac 2005000019 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de motorvoertuigen en hun aanhangwagens moeten voldoen. - Duitse vertaling type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 03/06/2014 numac 2014014295 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen;"; 2° een punt 12° en 13° worden toegevoegd, die luiden als volgt: "12° ceremonieel vervoer: vervoer vermeld in artikel 2, 1°, van het ministerieel besluit van 21 december 2020Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 21/12/2020 pub. 29/01/2021 numac 2021020216 bron ministerie van de franse gemeenschap Ministerieel besluit tot erkenning van de kwalificaties bepaald bij het decreet van 19 juli 1991 betreffende de loopbaan van de wetenschappelijke navorsers type ministerieel besluit prom. 21/12/2020 pub. 24/12/2020 numac 2020044609 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Ministerieel besluit tot vaststelling van vaste geografische UAS-zones en toegangsvoorwaarden voor vaste geografische UAS-zones type ministerieel besluit prom. 21/12/2020 pub. 07/05/2021 numac 2021201847 bron waalse overheidsdienst Ministerieel besluit houdende overdracht van kredieten tussen programma 03 van organisatieafdeling 14 en programma 01 van organisatieafdeling 34 van de algemene uitgavenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2020 type ministerieel besluit prom. 21/12/2020 pub. 07/05/2021 numac 2021201849 bron waalse overheidsdienst Ministerieel besluit houdende overdracht van kredieten tussen de programma's 02, 03, 04, 11, 12 en 14 van organisatieafdeling 15 van de algemene uitgavenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2020 type ministerieel besluit prom. 21/12/2020 pub. 07/05/2021 numac 2021201851 bron waalse overheidsdienst Ministerieel besluit houdende overdracht van kredieten tussen programma 08 van organisatieafdeling 10 en programma 13 van organisatieafdeling 17 van de algemene uitgavenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2020 type ministerieel besluit prom. 21/12/2020 pub. 07/05/2021 numac 2021201850 bron waalse overheidsdienst Ministerieel besluit houdende overdracht van kredieten tussen programma 08 van organisatieafdeling 10 en programma 31 van organisatieafdeling 18 van de algemene uitgavenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2020 type ministerieel besluit prom. 21/12/2020 pub. 07/05/2021 numac 2021201852 bron waalse overheidsdienst Ministerieel besluit houdende overdracht van kredieten tussen de programma's 02, 03, 04, 06, 08, 11, 12, 21, 22, 23, 31, 32 en 41 van de organisatieafdelingen 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17 en 18 van de algemene uitgavenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2020 sluiten over de emissienormen voor ceremonieel vervoer en het vervoer van personen met verminderde mobiliteit én uitsluitend vergund als ceremonievoertuig volgens het decreet van 29 maart 2019 betreffende het individueel bezoldigd personenvervoer; 13° LEZ-dagpas: een betalende toelating die een specifiek motorvoertuig toegang verschaft tot de lage emissiezone en enkel geldig is op de kalenderdag waarvoor de LEZ-dagpas werd aangekocht tot en met 6.00 uur van de kalenderdag nadien;";

Art. 2.In artikel 2 van hetzelfde besluit, vervangen bij het besluit van de Vlaamse Regering van 31 maart 2017 en gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 6 september 2019Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 06/09/2019 pub. 03/10/2019 numac 2019014794 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 26 februari 2016 betreffende lage-emissiezones sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° paragraaf 1 wordt vervangen door wat volgt: " § 1.Ter uitvoering van artikel 4, § 1, van het decreet van 27 november 2015Relevante gevonden documenten type decreet prom. 27/11/2015 pub. 18/12/2015 numac 2015036551 bron vlaamse overheid Decreet betreffende lage-emissiezones sluiten is de toegang tot een LEZ toegestaan voor de voertuigen die vallen onder een of meer van de volgende categorieën: 1° de motorvoertuigen die niet behoren tot de motorvoertuigen van categorie M, N of T;2° de motorvoertuigen van de categorie M en N die voldoen aan de volgende voorwaarden: a) vanaf 1 maart 2016 tot en met 31 december 2019: een van de volgende soorten motorvoertuigen: 1) motorvoertuigen waarvan de dieselmotor ten minste voldoet aan Euronorm IV of 4;2) motorvoertuigen waarvan de dieselmotor voldoet aan Euronorm III of 3, op voorwaarde dat die voertuigen uitgerust zijn met een roetfilter die de bevoegde instantie heeft gecertificeerd en die minstens 30% van het roet opvangt;3) motorvoertuigen waarvan de benzine- of aardgasmotor ten minste voldoet aan Euronorm I of 1;b) vanaf 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025: een van de volgende soorten motorvoertuigen: 1) motorvoertuigen waarvan de dieselmotor ten minste voldoet aan Euronorm V of 5;2) motorvoertuigen waarvan de benzine- of aardgasmotor ten minste voldoet aan Euronorm II of 2;c) vanaf 1 januari 2026 tot en met 31 december 2026: een van de volgende soorten motorvoertuigen: 1) motorvoertuigen van de categorie M en de categorie N waarvan de dieselmotor ten minste voldoet aan Euronorm VI of 6;2) motorvoertuigen van de categorie M en de categorie N waarvan de benzine- of aardgasmotor ten minste voldoet aan Euronorm III of 3;d) vanaf 1 januari 2027 tot en met 31 december 2027: een van de volgende soorten motorvoertuigen: 1) motorvoertuigen van de categorie M1, de categorie M2, klasse III of B, de categorie M3, klasse III of B en de categorie N waarvan de dieselmotor ten minste voldoet aan Euronorm VI of 6;2) motorvoertuigen van de categorie M1, de categorie M2, klasse III of B, de categorie M3, klasse III of B en de categorie N waarvan de benzine- of aardgasmotor ten minste voldoet aan Euronorm III of 3;e) vanaf 1 januari 2028 tot en met 31 december 2030: een van de volgende soorten motorvoertuigen: 1) motorvoertuigen van de categorie M1, de categorie M2, klasse III of B en de categorie N waarvan de dieselmotor ten minste voldoet aan Euronorm 6d;2) motorvoertuigen van de categorie M2, klasse III of B, de categorie M3, klasse III of B en de categorie N waarvan de dieselmotor ten minste voldoet aan Euronorm VI;3) motorvoertuigen van de categorie M1, de categorie M2, klasse III of B, de categorie M3, klasse III of B en de categorie N waarvan de benzine- of aardgasmotor ten minste voldoet aan Euronorm IV of 4;f) vanaf 1 januari 2031 tot en met 31 december 2034: een van de volgende soorten motorvoertuigen: 1) motorvoertuigen van de categorie M2, klasse III of B, de categorie M3, klasse III of B, de categorie N2 en de categorie N3 waarvan de dieselmotor ten minste voldoet aan Euronorm VI;2) motorvoertuigen van de categorie M2, klasse III of B, van de categorie N1, klasse II of III en van de categorie N2 waarvan de dieselmotor ten minste voldoet aan Euronorm 6d;3) motorvoertuigen van de categorie M1, de categorie M2, klasse III of B, de categorie M3, klasse III of B en de categorie N waarvan de benzine- of aardgasmotor ten minste voldoet aan Euronorm VI of 6;g) vanaf 1 januari 2035: motorvoertuigen van de categorie M2, klasse III of klasse B, de categorie M3, klasse III of klasse B, de categorie N2 en de categorie N3 waarvan de benzine-, aardgas- of dieselmotor ten minste voldoet aan Euronorm VIe;3° de motorvoertuigen van de categorie T die voldoen aan de volgende voorwaarden: a) vanaf 1 januari 2016 tot en met 31 december 2019: motorvoertuigen waarvan de motor ten minste voldoet aan de emissienorm van fase IIIa;b) vanaf 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025: motorvoertuigen waarvan de motor ten minste voldoet aan de emissienorm van fase IIIb;c) vanaf 1 januari 2026: motorvoertuigen waarvan de motor ten minste voldoet aan de emissienorm van fase IV;d) vanaf 1 januari 2028: motorvoertuigen waarvan de motor ten minste voldoet aan de emissienorm van fase V;4° in afwijking van punt 1°, 2° en 3° zijn al de volgende voertuigen altijd toegelaten: a) elektrische voertuigen of door waterstof aangedreven voertuigen;b) de prioritaire voertuigen, vermeld in artikel 37 van de Wegcode;c) uitzonderlijke voertuigen als vermeld in artikel 3 van het koninklijk besluit van 2 juni 2010Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 02/06/2010 pub. 14/06/2010 numac 2010014111 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit betreffende het wegverkeer van uitzonderlijke voertuigen sluiten betreffende het wegverkeer van uitzonderlijke voertuigen, die beschikken over een geldige vergunning;d) de voertuigen van de krijgsmacht; e) de voertuigen waarvan de titularis van de nummerplaat of een persoon die gedomicilieerd is of in het verblijfsregister opgenomen is op hetzelfde adres als de titularis van de nummerplaat, recht heeft op een verhoogde tegemoetkoming en houder is van de speciale kaart, vermeld in artikel 27.4.3 van de Wegcode. De toegang geldt voor vijf jaar; f) de voertuigen die aangepast zijn voor het vervoer van personen met een handicap of voor het besturen door een persoon met een handicap, waarvoor de bevoegde overheidsinstantie een goedkeuring van de aanpassing van een voertuig heeft afgeleverd, en waarbij de titularis van de nummerplaat of een persoon die gedomicilieerd is of in het verblijfsregister opgenomen is op het adres van de titularis van de nummerplaat, houder is van de speciale kaart, vermeld in artikel 27.4.3 van de Wegcode, of van een daarmee gelijkgesteld document als vermeld in artikel 27.4.1 van de Wegcode. De toegang geldt voor vijf jaar; g) de voertuigen waarvan de titularis van de nummerplaat of een persoon die gedomicilieerd is op het adres van de titularis van de nummerplaat, geregistreerd is als mantelzorger met sociaal voordeel en waarbij de zorgvrager of de titularis van de nummerplaat gedomicilieerd is in de LEZ.De toegang geldt voor vijf jaar; h) de voertuigen die voorzien zijn van een automatische schakeling, waarbij de titularis van de nummerplaat of een persoon die gedomicilieerd is op het adres van de titularis van de nummerplaat, houder is van de speciale kaart, vermeld in artikel 27.4.3 van de Wegcode, of van een daarmee gelijkgesteld document als vermeld in artikel 27.4.1 van de Wegcode en bovendien beschikt over een rijgeschiktheidsattest waarop de code 10.02 vermeld wordt. De toegang geldt voor vijf jaar; i) de voertuigen die aangepast zijn voor het vervoer van personen met een handicap en die worden ingeschakeld in het kader van het decreet van 21 december 2012Relevante gevonden documenten type decreet prom. 21/12/2012 pub. 17/01/2013 numac 2013035030 bron vlaamse overheid Decreet tot compensatie van de openbaredienstverplichting tot het vervoer van personen met een handicap of een ernstig beperkte mobiliteit sluiten tot compensatie van de openbaredienstverplichting tot het vervoer van personen met een handicap of een ernstig beperkte mobiliteit;j) de voertuigen die uitgerust zijn met een geïntegreerd systeem dat in of aan het voertuig gemonteerd is en dat bestemd is om te worden gebruikt om de rolstoel samen met de gebruiker in het voertuig te plaatsen, en die geen voertuigen zijn als vermeld in punt e), f), g) of i).De voormelde afwijking wordt niet toegekend aan de voertuigen van de categorie M2 en M3 voor klasse A, koetswerkcode CV, klasse I, koetswerkcode CE, CF, CG en CH en klasse II, koetswerkcode CM, CN, CO en CP als vermeld in artikel 1, § 1, van het koninklijk besluit van 15 maart 1968Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 16/03/2005 numac 2005000019 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de motorvoertuigen en hun aanhangwagens moeten voldoen. - Duitse vertaling type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 03/06/2014 numac 2014014295 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten. De toegang geldt voor vijf jaar; k) mobiele kranen als vermeld in artikel 1, § 2, 74, van het koninklijk besluit van 15 maart 1968Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 16/03/2005 numac 2005000019 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de motorvoertuigen en hun aanhangwagens moeten voldoen. - Duitse vertaling type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 03/06/2014 numac 2014014295 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten;l) tot en met 31 december 2030: de motorvoertuigen van de categorie T met een vermogen lager dan 130kW. Voor de toepassing van dit besluit worden voertuigen die werken op lpg, aardgas of bio-ethanol, gelijkgesteld met een voertuig met een benzinemotor. Hybridevoertuigen krijgen toegang op basis van hun verbrandingsmotor." 2° in paragraaf 3, 4°, wordt de tabel vervangen door wat volgt:

datum van de eerste inschrijving van het voertuig in het binnen- of buitenland

emissienorm

vanaf 1 oktober 1993 tot en met 30 september 1996

euro I

vanaf 1 oktober 1996 tot en met 30 september 2001

euro II

vanaf 1 oktober 2001 tot en met 30 september 2006

euro III

vanaf 1 oktober 2006 tot en met 31 december 2011

euro IV

vanaf 1 januari 2012 tot en met 31 augustus 2016

euro 5

vanaf 1 september 2016 tot en met 31 december 2021

euro 6

Vanaf 1 januari 2022

euro 6d


3° aan paragraaf 5 wordt de volgende zin toegevoegd: "Bij laattijdige registratie kunnen de gemeenten aanvullende voorwaarden opleggen met het oog op regularisatie."; 4° paragraaf 6 wordt vervangen door wat volgt: " § 6.In dit artikel wordt verstaan onder: 1° emissienorm van fase I, II, IIIa, IIIb, IV en V: de norm voor motorvoertuigen die niet voor de weg bestemd zijn en die voldoen aan de emissiestandaarden, vermeld in richtlijn nr.97/68/EG van het Europees Parlement en de Raad van 16 december 1997 betreffende de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de lidstaten inzake maatregelen tegen de uitstoot van verontreinigende gassen en deeltjes door inwendige verbrandingsmotoren die worden gemonteerd in niet voor de weg bestemde mobiele machines en verordening (EU) 2016/1628 van het Europees Parlement en de Raad van 14 september 2016 inzake voorschriften met betrekking tot emissiegrenswaarden voor verontreinigende gassen en deeltjes en typegoedkeuring voor in niet voor de weg bestemde mobiele machines gemonteerde interne verbrandingsmotoren, tot wijziging van Verordeningen (EU) nr. 1024/2012 en (EU) nr. 167/2013, en tot wijziging en intrekking van Richtlijn 97/68/EG; 2° Euronorm I, II, III, IV, V, EEV, VI en VIe: de norm voor zwaar vervoer dat voldoet aan de emissiestandaarden, vermeld in richtlijn 88/77/EEG van de Raad van 3 december 1987 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de Lid-Staten met betrekking tot de maatregelen die moeten worden genomen tegen de emissie van gasvormige verontreinigingen door dieselmotoren, bestemd voor het aandrijven van voertuigen, richtlijn 2005/55/EG van het Europees Parlement en de Raad van 28 september 2005 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de lidstaten met betrekking tot maatregelen tegen de emissie van verontreinigende gassen en deeltjes door voertuigmotoren met compressieontsteking en de emissie van verontreinigende gassen door op aardgas of vloeibaar petroleumgas lopende voertuigmotoren met elektrische ontsteking en verordening (EG) nr.595/2009 van het Europees Parlement en de Raad van 18 juni 2009 betreffende de typegoedkeuring van motorvoertuigen en motoren met betrekking tot emissies van zware bedrijfsvoertuigen (Euro VI) en de toegang tot reparatie- en onderhoudsinformatie, tot wijziging van verordening (EG) nr. 715/2007 en richtlijn 2007/46/EG en tot intrekking van de richtlijnen 80/1269/EEG, 2005/55/EG en 2005/78/EG; 3° Euronorm 1, 2, 3, 4, 5, 6, 6d-temp en 6d: voor de voertuigen van categorie M en N de norm voor personenwagens en lichte vrachtauto's die voldoen aan de bijbehorende emissiestandaarden, vermeld in richtlijn 70/220/EEG van de Raad van 20 maart 1970 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen der Lid-Staten met betrekking tot de maatregelen die moeten worden genomen tegen de luchtverontreiniging door gassen afkomstig van motoren met elektrische ontsteking in motorvoertuigen, verordening (EG) nr.715/2007 van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2007 betreffende de typegoedkeuring van motorvoertuigen met betrekking tot emissies van lichte personen- en bedrijfsvoertuigen (Euro 5 en Euro 6) en de toegang tot reparatie- en onderhoudsinformatie, en verordening (EG) nr. 692/2008 wat de emissies van lichte personen- en bedrijfsvoertuigen (Euro 6) betreft; 4° gewichtsklasse I, II en III: de gewichtsklasse van een bestelwagen, vermeld in bijlage I bij de voormelde verordening (EG) nr.715/2007; 5° referentiemassa: de referentiemassa, vermeld in artikel 3, punt 3, van de voormelde verordening (EG) nr.715/2007; 6° verblijfsregister: de vermelding van het feit dat een minderjarige gedeeltelijk, al dan niet op gelijkmatig verdeelde wijze, verblijft bij de ouder die huisvesting verleent, als vermeld in artikel 1, eerste lid, 31° en 32°, van het koninklijk besluit van 16 juli 1992 tot vaststelling van de informatie die opgenomen wordt in de bevolkingsregisters en in het vreemdelingenregister;7° klasse I, II, III, A en B: de klasse van de voertuigen van categorie M2 en M3, vermeld in artikel 1 van het koninklijk besluit van 15 maart 1968Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 16/03/2005 numac 2005000019 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de motorvoertuigen en hun aanhangwagens moeten voldoen. - Duitse vertaling type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 03/06/2014 numac 2014014295 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten;8° hybridevoertuig: een voertuig, aangedreven door een elektrische motor en een verbrandingsmotor. De emissiestandaarden, vermeld in paragraaf 1, 1° tot en met 3°, zijn opgenomen in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd.".

Art. 3.Artikel 3 van hetzelfde besluit wordt vervangen door wat volgt: "

Art. 3.Bij het onderwerpen aan voorwaarden voor toegang tot een LEZ ter uitvoering van artikel 4, § 2, van het decreet van 27 november 2015Relevante gevonden documenten type decreet prom. 27/11/2015 pub. 18/12/2015 numac 2015036551 bron vlaamse overheid Decreet betreffende lage-emissiezones sluiten gelden de volgende bepalingen: 1° de toegangsvoorwaarden worden gedifferentieerd in functie van de emissie van de voertuigen, waarbij voertuigen met hogere emissies aan strengere voorwaarden worden onderworpen.Hierop kan een uitzondering voorzien worden voor ceremonieel vervoer, voor voertuigen die blijkens hun bouw, uitrusting of andere permanente kenmerken speciaal zijn uitgerust voor toezicht, controle, onderhoud van infrastructuur en installaties van algemeen belang, en voor voertuigen die, door of in opdracht van het leger, de politiediensten, de wegbeheerder, de civiele bescherming of de brandweer, gebruikt worden voor noodsituaties of voor reddingsoperaties; 2° een individuele toelating voor een voertuig wordt altijd in de tijd beperkt tot maximaal één jaar en is hernieuwbaar en kan worden verleend aan de volgende categorieën van voertuigen: a) voertuigen van categorie M en N, andere dan de voertuigen vermeld in 1°, waarvan de dieselmotor ten minste voldoet aan de volgende normen: 1) tot en met 31 december 2025: euro 4 of euro IV;2) tot en met 31 december 2027: euro 5 of euro V;3) tot en met 31 december 2030: euro 6 of euro VI;4) vanaf 1 januari 2031: euro 6d of euro VI;b) voertuigen van categorie M en N, andere dan de voertuigen vermeld in 1°, waarvan de benzinemotor ten minste voldoet aan de volgende normen: 1) tot en met 31 december 2034: euro 5 of euro V;2) vanaf 1 januari 2035: euro 6 of euro VI;c) voertuigen bedoeld in artikel 3, 1°, tweede lid, van dit besluit;d) voertuigen voor ambulante handel, markten en foren;3° onverminderd punt 2° kan aan alle voertuigen op maximaal twaalf dagen per jaar een LEZ-dagpas toegekend worden.Bij de toekenning van een LEZ-dagpas is geen verdere differentiatie in functie van emissies vereist; 4° De gemeenten bepalen de verdere toekenningsvoorwaarden van een individuele toelating en van de LEZ-dagpas.Bij de toekenning van een individuele toelating vermeld in punt 2°, a) en b), houdt de gemeente rekening met een mogelijk beperkte financiële draagkracht van de titularis van de nummerplaat. Er is sprake van een beperkte financiële draagkracht als de titularis recht heeft op een verhoogde tegemoetkoming.

Als een voertuig een LEZ betreedt zonder voorafgaande individuele toelating, kunnen de gemeenten aanvullende voorwaarden opleggen met het oog op regularisatie.".

Art. 4.Aan artikel 4, § 1, eerste lid, van hetzelfde besluit, vervangen bij het besluit van de Vlaamse Regering van 6 september 2019Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 06/09/2019 pub. 03/10/2019 numac 2019014794 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 26 februari 2016 betreffende lage-emissiezones sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in punt 2° wordt de zinsnede "artikel 2, § 1, eerste lid, 4°, e), f) en h)" vervangen door de zinsnede "artikel 2, § 1, eerste lid, 4°, e), f), g), h) en j)";2° in punt 3° wordt de zinsnede "tot en met 31 december 2028" vervangen door de zinsnede "tot en met 31 december 2030".

Art. 5.De gemeenten bevestigen het ingaan van nieuwe voorwaarden vermeld in art.2, 1°, 2° en 3° zoals bepaald in art.3, § 2 van het Decreet betreffende lage-emissiezones.

Art. 6.Dit besluit treedt in werking 6 maanden na de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad.

Art. 7.De Vlaamse minister, bevoegd voor omgeving, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 22 september 2023.

De minister-president van de Vlaamse Regering, J. JAMBON De Vlaamse minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en Toerisme, Z. DEMIR

^