Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Vlaamse Regering van 15 oktober 2004
gepubliceerd op 08 december 2004

Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van regelen betreffende het algemeen beleid inzake personeel en het specifiek beleid inzake personeel in de diensten van de Vlaamse Regering en in de Vlaamse openbare instellingen en agentschappen

bron
ministerie van de vlaamse gemeenschap
numac
2004036756
pub.
08/12/2004
prom.
15/10/2004
ELI
eli/besluit/2004/10/15/2004036756/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

15 OKTOBER 2004. - Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van regelen betreffende het algemeen beleid inzake personeel en het specifiek beleid inzake personeel in de diensten van de Vlaamse Regering en in de Vlaamse openbare instellingen en agentschappen


De Vlaamse Regering, Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, inzonderheid op artikel 68, gewijzigd bij de bijzondere wet van 16 juli 1993, en op artikel 87, gewijzigd bij de wet van 8 augustus 1988 en de bijzondere wet van 16 juli 1993;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 22 oktober 1999 tot vaststelling van regelen inzake ambtenarenzaken en individueel personeelsbeheer in de diensten van de Vlaamse Regering en in de Vlaamse openbare instellingen, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van 14 april 2000, 1 juni 2001, 11 januari 2002, 6 september 2002 en 18 juli 2003;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 27 juli 2004 tot bepaling van de bevoegdheden van de leden van de Vlaamse Regering, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 15 oktober 2004;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 21 september 2004;

Op voorstel van de minister-president van de Vlaamse Regering en de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Buitenlands Beleid, Media en Toerisme;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : 1° het algemeen beleid inzake personeel : alles wat betrekking heeft op : a) het administratief en geldelijk statuut van het personeel;b) de personeelsplannen van de diensten van de Vlaamse Regering en van de agentschappen;c) de personeelsformaties van de Vlaamse openbare instellingen;d) de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;e) het ontwerpen en vaststellen van aanvullende bepalingen, richtlijnen, afspraken, standaarden, normen en procedures inzake personeel, die gelden voor de diensten van de Vlaamse Regering en/of de Vlaamse openbare instellingen en/of de agentschappen evenals het toezicht op de toepassing ervan; f) de organisatie en het functioneren m.b.t. de personeelsaangelegenheden; g) het voeren van een beleid inzake human resources management;h) de coördinatie van de uitvoeringsmaatregelen betreffende het specifiek beleid inzake personeel;i) de aanwerving, de ontvangst en de vorming van het personeel;j) de sociale dienst;2° het specifiek beleid inzake personeel : de toepassing van het algemeen beleid inzake personeel en van de bepalingen terzake op het individuele personeelslid;3° de Vlaamse minister, bevoegd voor het specifiek beleid inzake personeel : het lid van de Vlaamse Regering dat, onverminderd afwijkende decretale en reglementaire bepalingen, bevoegd is inzake het specifiek beleid inzake personeel, overeenkomstig de indeling gevoegd als bijlage bij dit besluit;4° de diensten van de Vlaamse Regering : het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap en de Vlaamse wetenschappelijke instellingen;5° de agentschappen : de intern verzelfstandigde agentschappen met rechtspersoonlijkheid en de publiekrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigde agentschappen, zoals bedoeld in artikel 11 en 13 van het kaderdecreet Bestuurlijk Beleid van 18 juli 2003.

Art. 2.Voor de diensten van de Vlaamse Regering en de Vlaamse openbare instellingen en agentschappen worden de aangelegenheden betreffende het algemeen beleid inzake personeel behartigd door de Vlaamse minister, bevoegd voor het algemeen beleid inzake personeel en organisatieontwikkeling, overeenkomstig de bepalingen van dit besluit en onverminderd de terzake geldende wettelijke, decretale en reglementaire bepalingen.

Art. 3.Met betrekking tot de diensten van de Vlaamse Regering, wordt voor alle aangelegenheden betreffende het algemeen beleid inzake personeel, met uitzondering van de personeelsplannen, bedoeld in artikel 1, 1°, b, het initiatief genomen door de Vlaamse minister, bevoegd voor het algemeen beleid inzake personeel en organisatieontwikkeling.

Elke Vlaamse minister kan, binnen de grenzen van zijn bevoegdheid, zijn voorstellen doen kennen aan de Vlaamse minister, bevoegd voor het algemeen beleid inzake personeel en organisatieontwikkeling.

Art. 4.§ 1. Met betrekking tot een Vlaamse openbare instelling of een agentschap wordt, wat het algemeen beleid inzake personeel betreft, het initiatief genomen door de Vlaamse minister, die belast is met het bestuur van of het toezicht op de instelling of het agentschap.

Deze aangelegenheden dienen, samen met het advies van de administratie Ambtenarenzaken inzake de aangelegenheden die tot haar bevoegdheid behoren, voor akkoord te worden voorgelegd aan de Vlaamse minister, bevoegd voor het algemeen beleid inzake personeel en organisatieontwikkeling.

De administratie Ambtenarenzaken brengt uiterlijk binnen de 15 werkdagen na ontvangst van het verzoek, advies uit over de aangelegenheden die tot haar bevoegdheid behoren. Bij ontstentenis van advies binnen de gestelde termijn wordt het advies geacht gegeven te zijn.

In afwijking van het tweede lid, is het advies van de administratie Ambtenarenzaken niet vereist voor de aangelegenheden, vermeld in artikel 1, 1°, b en c. § 2. Met betrekking tot aangelegenheden betreffende het algemeen beleid inzake personeel, die meerdere Vlaamse openbare instellingen of agentschappen aanbelangen, kan de Vlaamse minister, bevoegd voor het algemeen beleid inzake personeel en organisatieontwikkeling, in het kader van zijn coördinerende opdracht, eveneens het initiatief nemen.

Hij brengt de Vlaamse minister, die belast is met het bestuur van of het toezicht op de instelling of agentschap, van de genomen initiatieven op de hoogte.

Art. 5.Wanneer de aangelegenheden betreffende het algemeen beleid inzake personeel met betrekking tot een Vlaamse openbare instelling of een agentschap een financiële weerslag hebben, dienen zij samen met het advies van de Inspectie van Financiën en/of van de gemachtigde van Financiën, voor akkoord te worden voorgelegd aan de Vlaamse minister, bevoegd voor de begroting.

Art. 6.Voor de diensten van de Vlaamse Regering wordt het specifiek beleid inzake personeel behartigd door de Vlaamse minister(s), overeenkomstig de indeling gevoegd als bijlage bij dit besluit.

Art. 7.Het besluit van de Vlaamse Regering van 22 oktober 1999 tot vaststelling van regelen inzake ambtenarenzaken en individueel perso-neelsbeheer in de diensten van de Vlaamse Regering en in de Vlaamse openbare instellingen, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van 14 april 2000, 1 juni 2001, 11 januari 2002, 6 september 2002 en 18 juli 2003 wordt opgeheven.

Art. 8.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 22 juli 2004.

Art. 9.De leden van de Vlaamse Regering zijn, ieder wat hem of haar betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 15 oktober 2004.

De minister-president van de Vlaamse Regering, Y. LETERME De vice-minister-president van de Vlaamse Regering en Vlaams minister van Economie, Ondernemen, Wetenschap, Innovatie en Buitenlandse Handel, F. MOERMAN De vice-minister-president van de Vlaamse Regering en Vlaams minister van Werk, Onderwijs en Vorming, F. VANDENBROUCKE De Vlaamse minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, I. VERVOTTE De Vlaamse minister van Financiën en Begroting en Ruimtelijke Ordening, D. VAN MECHELEN De Vlaamse minister van Cultuur, Jeugd, Sport en Brussel, B. ANCIAUX De Vlaamse minister van Bestuurszaken, Buitenlands Beleid, Media en Toerisme, G. BOURGEOIS De Vlaamse minister van Openbare werken, Energie, Leefmilieu en Natuur, K. PEETERS De Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering, M. KEULEN De Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen, K. VAN BREMPT

Bijlage Indeling van de diensten van de Vlaamse Regering per Vlaamse minister, wat betreft het specifiek beleid inzake personeel 1. De minister-president van de Vlaamse Regering en Vlaams minister van Institutionele Hervormingen, Landbouw, Zeevisserij en Plattelandsbeleid is, wat het specifiek beleid inzake personeel betreft, bevoegd voor : - departement Coördinatie : * administratie Kanselarij en Voorlichting met uitzondering van de personeelsleden die uitsluitend taken vervullen m.b.t. de coördinatie van het beleid m.b.t. Brussel-Hoofdstad en het toezicht op de Vlaamse Gemeenschapscommissie, de personeelsleden die uitsluitend taken vervullen m.b.t. e-government en de personeelsleden die uitsluitend taken vervullen in verband met de Vlaamse Rand rond Brussel en met uitzondering van de Kenniscel Wetsmatiging, * voorlichtingsambtenaar * Vlaamse Infolijn - de personeelsleden van de diensten van de Vlaamse regering die zijn tewerkgesteld bij het kenniscentrum publiek-private samenwerking - entiteit Interne Audit - departement Algemene Zaken en Financiën : * administratie Planning en Statistiek - departement Economie, Werkgelegenheid, Binnenlandse Aangelegenheden en Landbouw : * administratie Land- en Tuinbouw * administratie Beheer en Kwaliteit Landbouwproductie - Centrum voor Landbouwkundig Onderzoek - Centrum voor Landbouweconomie 2. De vice-minister-president van de Vlaamse Regering, en Vlaams minister van Economie, Ondernemen, Wetenschap, Innovatie en Buitenlandse Handel is, wat het specifiek beleid inzake personeel betreft, bevoegd voor : - departement Coördinatie : * de personeelsleden van de administratie Buitenlands Beleid die uitsluitend taken vervullen i.v.m. de in-, uit- en doorvoer van wapens - departement Wetenschap, Innovatie en Media * administratie Wetenschap en Innovatie * secretariaat van de Vlaamse Raad voor Wetenschapsbeleid - departement Economie, Werkgelegenheid, Binnenlandse Aangelegenheden en Landbouw * administratie Economie, met uitzondering van de afdeling Natuurlijke Rijkdommen en Energie en de afdeling Toerisme * Commissie Preventief Bedrijfsbeleid * Dienst Investeren in Vlaanderen 3. De vice-minister-president van de Vlaamse Regering, en Vlaams minister van Werk, Onderwijs en Vorming is, wat het specifiek beleid inzake personeel betreft, bevoegd voor : - departement Coördinatie : * de personeelsleden van de administratie Kanselarij en Voorlichting die uitsluitend taken vervullen in verband met de Vlaamse Rand rond Brussel - departement Onderwijs * administratie Ondersteuning met uitzondering van de afdeling Personeel, Logistiek en Boekhouding Onderwijs * administratie Basisonderwijs * administratie Secundair Onderwijs * administratie Hoger Onderwijs en Wetenschappelijk Onderzoek * administratie Permanente Vorming met uitzondering van de personeelsleden van de afdeling Volwassenenonderwijs die uitsluitend taken vervullen m.b.t. de Huizen van het Nederlands - departement Economie, Werkgelegenheid, Binnenlandse Aangelegenheden en Landbouw : * administratie Werkgelegenheid 4. De Vlaamse minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin is, wat het specifiek beleid inzake personeel betreft, bevoegd voor : - departement Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur : * administratie Gezondheidszorg met uitzondering van de personeelsleden die uitsluitend taken vervullen m.b.t. Medisch Verantwoord Sporten * administratie Gezin en Maatschappelijk Welzijn met uitzondering van de personeelsleden die uitsluitend taken vervullen m.b.t. coördinatie van het kinderrechtenbeleid, met uitzondering van de personeelsleden die uitsluitend taken vervullen m.b.t. het inburgeringsbeleid en het etnisch-cultureel minderhedenbeleid, met uitzondering van de personeelsleden die uitsluitend taken vervullen m.b.t. de filmkeuring en met uitzondering van de personeelsleden die uitsluitend taken vervullen m.b.t. de bestuurlijke organisatie van de O.C.M.W.'s - Centrum voor Bevolkings- en Gezinsstudiën 5. De Vlaamse minister van Financiën en Begroting en Ruimtelijke Ordening is, wat het specifiek beleid inzake personeel betreft, bevoegd voor : - departement Algemene Zaken en Financiën : * administratie Budgettering, Accounting en Financieel Management, met uitzondering van de personeelsleden die uitsluitend taken vervullen m.b.t. het vastgoedbeheer - departement Leefmilieu en Infrastructuur : * administratie Ruimtelijke Ordening, Huisvesting en Monumenten en Landschappen : 1. afdeling Ruimtelijke Planning 2.afdeling Stedenbouwkundige Vergunningen 3. afdeling Bouwinspectie 4.Afdeling Monumenten en Landschappen - Vlaams Instituut voor het Onroerend Erfgoed 6. De Vlaamse minister van Cultuur, Jeugd, Sport en Brussel is, wat het specifiek beleid inzake personeel betreft, bevoegd voor : - departement Coördinatie : * de personeelsleden van de administratie Kanselarij en Voorlichting die uitsluitend taken vervullen m.b.t. de coördinatie van het beleid m.b.t. Brussel-Hoofdstad en het toezicht op de Vlaamse Gemeenschapscommissie - departement Wetenschap, Innovatie en Media * de personeelsleden van de administratie Media die uitsluitend taken vervullen m.b.t. het filmbeleid - departement Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur : * administratie Cultuur * de personeelsleden van de administratie Gezondheidszorg die uitsluitend taken vervullen m.b.t. medisch verantwoord sporten * de personeelsleden van de administratie Gezin en Maatschappelijk Welzijn die uitsluitend taken vervullen m.b.t. de coördinatie van het kinderrechtenbeleid en m.b.t. de filmkeuring - Koninklijk Museum voor Schone Kunsten te Antwerpen 7. De Vlaamse minister van Bestuurszaken, Buitenlands Beleid, Media en Toerisme is, wat het specifiek beleid inzake personeel betreft, bevoegd voor : - entiteit Sturing en Controle Informatica - departement Coördinatie : * de administratie Buitenlands Beleid met uitzondering van de personeelsleden die uitsluitend taken vervullen i.v.m. de in-, uit- en doorvoer van wapens * de personeelsleden van de administratie Kanselarij en Voorlichting die uitsluitend taken vervullen m.b.t. e-government * Kenniscel Wetsmatiging - departement Algemene Zaken en Financiën : * administratie Ambtenarenzaken * administratie Personeelsontwikkeling * administratie Logistiek Management * administratie Overheidsopdrachten, Gebouwen en Gesubsidieerde Infrastructuur * Vlaamse Bouwmeester * Arbeidsgeneeskundige Dienst * VZW Sociale Dienst * dienst Emancipatiezaken * Kenniscel Beloningsbeleid * de personeelsleden van de administratie Budgettering, Accounting en Financieel Management, die uitsluitend taken vervullen m.b.t. het vastgoedbeheer - departement Wetenschap, Innovatie en Media * administratie Media, met uitzondering van de personeelsleden die uitsluitend taken vervullen m.b.t. het filmbeleid - departement Economie, Werkgelegenheid, Binnenlandse Aangelegenheden en Landbouw : * afdeling Toerisme van de administratie Economie 8. De Vlaamse minister van Openbare werken, Energie, Leefmilieu en Natuur is, wat het specifiek beleid inzake personeel betreft, bevoegd voor : - departement Economie, Werkgelegenheid, Binnenlandse Aangelegenheden en Landbouw : * afdeling Natuurlijke Rijkdommen en Energie - departement Leefmilieu en Infrastructuur : * administratie Milieu-, Natuur-, Land- en Waterbeheer * administratie Wegen en Verkeer, met uitzondering van het deel personenvervoer van de afdeling Personenvervoer en Luchthavens * administratie Waterwegen en Zeewezen * Gewestelijke Havencommissaris * administratie Ondersteunende Studies en Opdrachten - Instituut voor Natuurbehoud - Instituut voor Bosbouw en Wildbeheer 9.De Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering is, wat het specifiek beleid inzake personeel betreft, bevoegd voor: - departement Onderwijs : * de personeelsleden van de afdeling Volwassenenonderwijs van de administratie Permanente Vorming die uitsluitend taken vervullen m.b.t. de Huizen van het Nederlands - departement Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur : * de personeelsleden van de administratie Gezin en Maatschappelijk Welzijn die uitsluitend taken vervullen m.b.t. het inburgeringsbeleid en het etnisch-cultureel minderhedenbeleid en m.b.t. de bestuurlijke organisatie van de O.C.M.W.'s - departement Economie, Werkgelegenheid, Binnenlandse Aangelegenheden en Landbouw : * administratie Binnenlandse Aangelegenheden - departement Leefmilieu en Infrastructuur : * administratie Ruimtelijke Ordening, Huisvesting en Monumenten en Landschappen : 1. afdeling Woonbeleid 2.afdeling Financiering Huisvestingsbeleid 10. De Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen is, wat het specifiek beleid inzake personeel betreft, bevoegd voor : - departement Coördinatie : * de personeelsleden die uitsluitend taken vervullen in verband met gelijke kansen - departement Leefmilieu en Infrastructuur : * mobiliteitscel * de personeelsleden van het deel personenvervoer van de afdeling Personenvervoer en Luchthavens van de administratie Wegen en Verkeer - departement Economie, Werkgelegenheid, Binnenlandse Aangelegenheden en Landbouw : * de personeelsleden van de administratie Werkgelegenheid die taken vervullen m.b.t. sociale economie 11. De minister-president van de Vlaamse Regering en de Vlaamse minister bevoegd voor Bestuurszaken zijn, wat het specifiek beleid inzake personeel betreft, bevoegd voor : - departement Coördinatie : * secretaris-generaal en secretariaat-generaal * afdeling Interdepartementale Beleidsondersteuning * staf Centrale Coördinatie * afdeling Algemene Administratieve Diensten * Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het werk - departement Algemene Zaken en Financiën * secretaris-generaal en secretariaat-generaal * afdeling Algemene Administratieve Diensten * afdeling Interdepartementale Managementinformatiesystemen - departement Wetenschap, Innovatie en Media * secretaris-generaal en secretariaat-generaal * afdeling Algemene Administratieve Diensten - departement Onderwijs * secretaris-generaal en secretariaat-generaal * afdeling Beleidscoördinatie Onderwijs * afdeling Begroting en Gegevensbeheer Onderwijs * afdeling Personeel, Logistiek en Boekhouding Onderwijs van de administratie Ondersteuning - departement Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur * secretaris-generaal en secretariaat-generaal * afdeling Coördinatie en Beleidsondersteuning WVC * afdeling Personeel WVC * afdeling Ondersteuning van de Werking WVC - departement Economie, Werkgelegenheid, Binnenlandse Aangelegenheden en Landbouw * secretaris-generaal en secretariaat-generaal * afdeling Coördinatie en beleidsvoorbereiding EWBL * afdeling Algemene Administratieve Diensten EWBL * directoraat-generaal van de administratie Economie - departement Leefmilieu en Infrastructuur * secretaris-generaal en secretariaat-generaal * afdeling Beleid * afdeling Organisatie * administratie Algemene Administratieve Diensten 12.De Vlaamse minister van Financiën en Begroting en Ruimtelijke Ordening en de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering zijn, wat het specifiek beleid inzake personeel betreft, bevoegd voor : - departement Leefmilieu en Infrastructuur: * administratie Ruimtelijke Ordening, Huisvesting en Monumenten en Landschappen : 1. Directeur-generaal en directoraat-generaal 2.De buitenafdelingen in de provincies 13. De Vlaamse minister van Openbare werken, Energie, Leefmilieu en Natuur en de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen zijn, wat het specifiek beleid inzake personeel betreft, bevoegd voor : - departement Leefmilieu en Infrastructuur : * de afdeling Verkeerskunde van de administratie Wegen en Verkeer 14.Voor de personeelsleden, bedoeld in de punten 1 tot en met 10, waarvoor niet kan uitgemaakt worden of zij uitsluitend taken vervullen m.b.t. de bevoegdheden van de Vlaamse minister, waaronder zij vermeld staan, kan worden afgeweken van de indeling door middel van een protocol afgesloten tussen de betrokken Vlaamse ministers.

Brussel, 15 oktober 2004.

Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van regelen betreffende het algemeen beleid inzake personeel en het specifiek beleid inzake personeel in de diensten van de Vlaamse Regering en in de Vlaamse openbare instellingen en agentschappen.

De minister-president van de Vlaamse Regering, Y. LETERME De vice-minister-president van de Vlaamse Regering en Vlaams minister van Economie, Ondernemen, Wetenschap, Innovatie en Buitenlandse Handel, F. MOERMAN De vice-minister-president van de Vlaamse Regering en Vlaams minister van Werk, Onderwijs en Vorming, F. VANDENBROUCKE De Vlaamse minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, I. VERVOTTE De Vlaamse minister van Financiën en Begroting en Ruimtelijke Ordening, D. VAN MECHELEN De Vlaamse minister van Cultuur, Jeugd, Sport en Brussel, B. ANCIAUX De Vlaamse minister van Bestuurszaken, Buitenlands Beleid, Media en Toerisme, G. BOURGEOIS De Vlaamse minister van Openbare werken, Energie, Leefmilieu en Natuur, K. PEETERS De Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering, M. KEULEN De Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen, K. VAN BREMPT

^