Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Vlaamse Regering van 13 juli 2012
gepubliceerd op 01 augustus 2012

Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van verscheidene besluiten bij het Scheepvaartbegeleidingsdecreet

bron
vlaamse overheid
numac
2012035891
pub.
01/08/2012
prom.
13/07/2012
ELI
eli/besluit/2012/07/13/2012035891/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

13 JULI 2012. - Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van verscheidene besluiten bij het Scheepvaartbegeleidingsdecreet


De Vlaamse Regering, Gelet op het decreet van 16 juni 2006Relevante gevonden documenten type decreet prom. 16/06/2006 pub. 26/10/2006 numac 2006036572 bron vlaamse overheid Decreet betreffende de begeleiding van de scheepvaart op de maritieme toegangswegen en de organisatie van het Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum sluiten betreffende de begeleiding van de scheepvaart op de maritieme toegangswegen en de organisatie van het Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum, gewijzigd bij decreet van 19 december 2008, in het bijzonder op de artikelen 2, § 2; 9 tot en met 11, 18, 27 en 44 tot en met 46;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 26 oktober 2007Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 26/10/2007 pub. 08/11/2007 numac 2007036962 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de begeleiding van de scheepvaart type besluit van de vlaamse regering prom. 26/10/2007 pub. 08/11/2007 numac 2007036934 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering betreffende het Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum sluiten betreffende de begeleiding van de scheepvaart, gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering van 6 maart 2009;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 26 oktober 2007Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 26/10/2007 pub. 08/11/2007 numac 2007036962 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de begeleiding van de scheepvaart type besluit van de vlaamse regering prom. 26/10/2007 pub. 08/11/2007 numac 2007036934 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering betreffende het Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum sluiten betreffende het Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 14 september 2007Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 14/09/2007 pub. 01/10/2007 numac 2007036654 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering betreffende het centraal beheersysteem in het kader van het Scheepvaartbegeleidingsdecreet sluiten betreffende het centraal beheersysteem in het kader van het Scheepvaartbegeleidingsdecreet;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 2 mei 2011;

Gelet op het advies 50.178/3 van de Raad van State, gegeven op 20 september 2011, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op voorstel van de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken;

Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK 1. - Inleidende bepaling

Artikel 1.Dit besluit voorziet in de gedeeltelijke omzetting van richtlijn 2009/16/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 april 2009 betreffende havenstaatcontrole, de gedeeltelijke omzetting van richtlijn 2009/17/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 april 2009 tot wijziging van richtlijn 2002/59/EG betreffende de invoering van een communautair monitoring- en informatiesysteem voor de zeescheepvaart en de gedeeltelijke omzetting van richtlijn 2011/15/EU van de Commissie van 23 februari 2011 tot wijziging van richtlijn 2002/59/EG van het Europees Parlement en de Raad betreffende de invoering van een communautair monitoring- en informatiesysteem voor de zeescheepvaart. HOOFDSTUK 2. - Wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 14 september 2007Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 14/09/2007 pub. 01/10/2007 numac 2007036654 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering betreffende het centraal beheersysteem in het kader van het Scheepvaartbegeleidingsdecreet sluiten betreffende het centraal beheersysteem in het kader van het Scheepvaartbegeleidingsdecreet

Art. 2.In artikel 1 van het besluit van de Vlaamse Regering van 14 september 2007Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 14/09/2007 pub. 01/10/2007 numac 2007036654 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering betreffende het centraal beheersysteem in het kader van het Scheepvaartbegeleidingsdecreet sluiten betreffende het centraal beheersysteem in het kader van het Scheepvaartbegeleidingsdecreet wordt in punt 3° het woord « Monitoringrichtlijn » vervangen door de woorden « Europeesrechtelijke regelgeving ». HOOFDSTUK 3. - Wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 26 oktober 2007Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 26/10/2007 pub. 08/11/2007 numac 2007036962 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de begeleiding van de scheepvaart type besluit van de vlaamse regering prom. 26/10/2007 pub. 08/11/2007 numac 2007036934 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering betreffende het Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum sluiten betreffende de begeleiding van de scheepvaart

Art. 3.In artikel 1 van het besluit van de Vlaamse Regering van 26 oktober 2007Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 26/10/2007 pub. 08/11/2007 numac 2007036962 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de begeleiding van de scheepvaart type besluit van de vlaamse regering prom. 26/10/2007 pub. 08/11/2007 numac 2007036934 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering betreffende het Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum sluiten betreffende de begeleiding van de scheepvaart worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° aan punt 11° tot en met 15° worden de woorden «, en latere wijzigingen » toegevoegd; 2° er wordt een punt 17° en 18° toegevoegd, die luiden als volgt : « 17° resolutie MSC.286(86) van de IMO : resolutie MSC.286(86) van de Internationale Maritieme Organisatie, « Recommendation for material safety data sheets for MARPOL Annex I cargoes and marine fuel oils » genaamd, en latere wijzigingen; 18° MOU van Parijs : het op 26 januari 1982 in Parijs ondertekende memorandum van overeenstemming inzake havenstaatcontrole, en latere wijzigingen ervan.».

Art. 4.In hetzelfde besluit, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 6 maart 2009, wordt in hoofdstuk V voor afdeling I, die afdeling 1/1 wordt, een nieuwe afdeling 1 ingevoegd, die luidt als volgt : « Afdeling 1. - Algemene bepaling

Art. 8/1.Als de informatie, die op grond van dit hoofdstuk wordt verstrekt, wijzigt, brengt de gezagvoerder van het schip de instantie, vermeld in artikel 2, § 1, 1°, of de havenkapiteinsdienst daarvan onmiddellijk op de hoogte. ».

Art. 5.In hetzelfde besluit, gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering van 6 maart 2009, worden een artikel 10/1, 10/2 en 10/3 ingevoegd, die luiden als volgt : «

Art. 10/1.§ 1. Als een schip in aanmerking komt voor een uitgebreide inspectie door de instantie van de federale overheid die bevoegd is voor de havenstaatcontrole, en dat schip op weg is naar een haven of ankerplaats, die zich in het toepassingsgebied, vermeld in artikel 4, bevindt, meldt de exploitant, agent of gezagvoerder van het schip ten minste drie dagen voor het vermoedelijke tijdstip van aankomst in de haven of de ankerplaats of voor het vertrek in de vorige haven, als de reis naar verwachting minder dan drie dagen in beslag zal nemen, de volgende informatie : 1° scheepsidentificatienummer (naam, roepletters, IMO-identificatienummer of MMSI-nummer);2° geplande duur van het verblijf in de haven;3° voor tankers : a) configuratie : enkelwandig, enkelwandig met gescheiden ballasttanks, dubbelwandig;b) conditie van de lading en ballasttanks : vol, leeg, gevuld met inerte gassen;c) volume en aard van de lading;4° geplande handelingen in de haven of ankerplaats van bestemming : laden, lossen, andere handelingen;5° geplande wettelijk voorgeschreven inspectie en belangrijke onderhouds- en reparatiewerkzaamheden, uit te voeren in de haven van bestemming;6° datum van de laatste uitgebreide inspectie in het gebied dat onder het MOU van Parijs valt. De havenkapiteinsdienst deelt die informatie, onmiddellijk nadat hij die ontvangen heeft, via elektronische weg mee aan de instantie, vermeld in artikel 2, § 1, 1°. § 2. De instantie, vermeld in artikel 2, § 1, 1°, deelt de informatie, vermeld in paragraaf 1, onmiddellijk nadat ze die ontvangen heeft via de geëigende kanalen mee aan de instantie van de federale overheid, bevoegd voor de havenstaatcontrole.

Art. 10/2.De havenkapiteinsdienst zorgt ervoor dat de informatie over de werkelijke aankomsttijd en de werkelijke vertrektijd van elk schip dat de haven aandoet, die onder zijn bevoegdheid valt, alsook een identificatiecode van de betrokken haven, onmiddellijk via elektronische weg wordt bezorgd aan de instantie, vermeld in artikel 2, § 1, 1°.

De instantie, vermeld in artikel 2, § 1, 1°, zorgt ervoor dat de informatie over de werkelijke aankomsttijd en de werkelijke vertrektijd van elk schip dat een haven of ankerplaats aandoet, alsook een identificatiecode van de betrokken haven, binnen een redelijke termijn wordt bezorgd aan de Europese inspectiedatabank via SafeSeaNet.

Art. 10/3.De minister kan, ter uitvoering van artikel 31bis, § 3, van het decreet, nadere maatregelen vaststellen, waaronder de invulling van wat wordt begrepen onder een melding via de geëigende kanalen. ».

Art. 6.In artikel 12 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering van 6 maart 2009, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in paragraaf 1 wordt de inleidende zin vervangen door wat volgt : « Gevaarlijke of verontreinigende stoffen mogen in een haven niet voor vervoer worden aangeboden, noch aan boord van een schip worden genomen, ongeacht de grootte van het schip, tenzij aan de kapitein of de exploitant, voor de goederen aan boord worden genomen, een verklaring met de volgende informatie werd overhandigd : »;2° in paragraaf 1, 3°, wordt tussen de zinssnede « van de producten zijn vermeld, » en de zinssnede « met inbegrip van de viscositeit » de zinssnede « waar van toepassing, » ingevoegd; 3° in paragraaf 1, 3°, worden de woorden « 15° » vervangen door de zinssnede « 15° C, alsook de andere gegevens die conform resolutie MSC.286(86) van de IMO op het veiligheidsinformatieblad staan »; 4° er wordt een paragraaf 1/1 ingevoegd, die luidt als volgt : « § 1/1.Vaartuigen die komen van een haven buiten de Unie, en die een haven aandoen en gevaarlijke en verontreinigende stoffen aan boord hebben, beschikken over een verklaring van de verlader met de informatie vermeld in het eerste lid. »; 5° in paragraaf 2 worden tussen de woorden « de taak » en de woorden « van de verlader » de woorden « en de verantwoordelijkheid » ingevoegd.

Art. 7.In artikel 16, § 2, van hetzelfde besluit worden de volgende wijzingen aangebracht : 1° in punt 1° wordt tussen de woorden « houdt een lijst van de betrokken schepen bij » en de woorden « en deelt die mee aan de dienst » de zinssnede «, werkt die bij » ingevoegd;2° er worden een punt 3° en punt 4° toegevoegd, die luiden als volgt : « 3° alle afwijkingen van de verwachte tijd van aankomst in een haven of bij het loodsstation van drie uur of meer worden overeenkomstig artikel 10 meegedeeld aan de haven of aan de bevoegde instantie;4° vrijstellingen worden alleen verleend aan individuele vaartuigen op een specifieke dienst.Die specifieke dienst wordt alleen als een lijndienst beschouwd als het de bedoeling is dat die dienst ten minste één maand wordt geëxploiteerd.

Vrijstellingen van de eisen, vermeld in artikel 10, blijven beperkt tot reizen met een geplande duur van maximaal twaalf uur. ».

Art. 8.In artikel 21 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° er wordt een paragraaf 1/1 ingevoegd, die luidt als volgt : « § 1/1.Bij ijsgang die door de dienst, vermeld in artikel 2, § 1, 1°, als een ernstige bedreiging wordt beschouwd voor de veiligheid van mensenlevens op zee of voor de bescherming van hun zee- of kustgebieden of de zee- of kustgebieden van andere staten : 1° verstrekt de dienst, vermeld in artikel 2, § 1, 1°, aan de gezagvoerder die zich in het toepassingsgebied, vermeld in artikel 4, bevindt, of die een van zijn havens wil binnen- of uitvaren, alle nodige informatie over de ijsgang, de aanbevolen routes en ijsbreekdiensten die zich in het toepassingsgebied, vermeld in artikel 4, bevinden;2° kan de dienst, vermeld in artikel 2, § 1, 1°, onverminderd zijn plicht tot bijstandsverlening aan schepen die bijstand behoeven, en onverminderd andere verplichtingen die voortvloeien uit internationale voorschriften, aan de gezagvoerder die zich in het toepassingsgebied, vermeld in artikel 4, bevindt, en die een haven of terminal wil binnen- of uitvaren of een ankerplaats wil verlaten, vragen dat hij met documenten aantoont dat het schip aan de sterkte- en vermogenseisen voldoet die op de ijsgang van het toepassingsgebied, vermeld in artikel 4, zijn afgestemd.»; 2° aan paragraaf 2 worden de woorden « en § 1/1 » toegevoegd;3° in paragraaf 3 worden tussen de woorden « vermeld in § 1 » en de zinssnede «, wordt uitgegaan van » de woorden « en § 1/1 » ingevoegd. HOOFDSTUK 4. - Wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 26 oktober 2007Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 26/10/2007 pub. 08/11/2007 numac 2007036962 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de begeleiding van de scheepvaart type besluit van de vlaamse regering prom. 26/10/2007 pub. 08/11/2007 numac 2007036934 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering betreffende het Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum sluiten betreffende het Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum

Art. 9.In artikel 1 van het besluit van de Vlaamse Regering van 26 oktober 2007Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 26/10/2007 pub. 08/11/2007 numac 2007036962 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de begeleiding van de scheepvaart type besluit van de vlaamse regering prom. 26/10/2007 pub. 08/11/2007 numac 2007036934 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering betreffende het Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum sluiten betreffende het Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum worden aan punt 1° en 4° de woorden «, en latere wijzigingen » toegevoegd.

Art. 10.In artikel 8, § 2, van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in punt 3° worden de woorden « Europese Gemeenschap » vervangen door de woorden « Europese Unie »;2° er wordt een punt 3° /1 en punt 3° /2 ingevoegd, die luiden als volgt : « 3° /1 vaartuigen die geen kennisgeving hebben gedaan of niet beschikken over veiligheidscertificaten of financiële zekerheden als voorgeschreven bij de geldende communautaire regelgeving of internationale voorschriften;3° /2 vaartuigen ten aanzien waarvan door de loodsen van het Vlaamse Gewest, de diepzeeloodsen, de havenloodsen, bootmannen of havenkapiteinsdiensten is gemeld dat ze klaarblijkelijke gebreken vertonen die de veiligheid van hun navigatie in gevaar kunnen brengen of een risico voor het milieu kunnen vormen;».

Art. 11.In artikel 9 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° er wordt een paragraaf 1/1 ingevoegd, die luidt als volgt : « § 1/1.Bij ijsgang die door het MRCC als een ernstige bedreiging wordt beschouwd voor de veiligheid van mensenlevens op zee of voor de bescherming van hun zee- of kustgebieden of de zee- of kustgebieden van andere staten : 1° verstrekt het MRCC aan de gezagvoerder die zich in het toepassingsgebied, vermeld in artikel 2, bevindt, of die een van zijn havens wil binnen- of uitvaren, alle nodige informatie over de ijsgang, de aanbevolen routes en ijsbreekdiensten die zich in het toepassingsgebied, vermeld in artikel 2, bevinden;2° kan het MRCC, onverminderd zijn plicht tot bijstandsverlening aan schepen die bijstand behoeven, en onverminderd andere verplichtingen die voortvloeien uit internationale voorschriften, aan de gezagvoerder die zich in het toepassingsgebied, vermeld in artikel 2, bevindt, en die een haven of terminal wil binnen- of uitvaren of een ankerplaats wil verlaten, vragen dat hij met documenten aantoont dat het schip aan de sterkte- en vermogenseisen voldoet die op de ijsgang van het toepassingsgebied, vermeld in artikel 2, zijn afgestemd.»; 2° aan paragraaf 2 worden de woorden « en § 1/1 » toegevoegd;3° in paragraaf 3 worden tussen de woorden « vermeld in § 1 » en de zinssnede «, wordt uitgegaan van » de woorden « en § 1/1 » ingevoegd.

Art. 12.Aan artikel 10 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in paragraaf 1 wordt tussen de woorden « het MRCC » en de woorden « onder meer de volgende maatregelen nemen » de woorden « of bij activering van het plan of plannen, vermeld in artikel 26 van het Samenwerkingsakkoord Kustwacht, door de bevoegde instantie, vermeld in artikel 26, § 1, van voormeld Samenwerkingsakkoord, »;2° aan het einde van paragraaf 1 wordt de volgende zin toegevoegd : « Indien een schip wordt gesleept onder een sleep- of bergingsovereenkomst, kunnen de door het MRCC of de bevoegde instantie, vermeld in artikel 26 van het Samenwerkingsakkoord Kustwacht, genomen maatregelen, vermeld in punt 1° en punt 4°, ook worden toegepast op de betrokken bijstands-, bergings- en sleepvaartondernemingen.».

Art. 13.In hetzelfde besluit wordt een artikel 10/1 ingevoegd, dat luidt als volgt : «

Art. 10/1.In geval van een incident of ongeval dient de volgende informatie aan het MRCC te worden verstrekt door de exploitant, de gezagvoerder van een vaartuig of de eigenaar van gevaarlijke en verontreinigende stoffen aan boord : 1° de correcte technische benaming van de gevaarlijke of verontreinigende stoffen, VN-nummers waar deze bestaan, IMO-risicoklassen overeenkomstig IMDG-, IBC- en IGC-code en in voorkomend geval de klasse van het schip die voor INF-ladingen als bedoeld in voorschrift VII/14.2 vereist is, de hoeveelheden van dergelijke stoffen en, indien zij worden vervoerd in voor vrachtvervoer bestemde laadeenheden, behalve tanks, de identificatienummers daarvan; 2° de alarmnummers van de verlader of een andere persoon of organisatie die beschikt over informatie over de fysisch-chemische eigenschappen van de producten en over de in geval van nood te nemen maatregelen. HOOFDSTUK 5. - Slotbepaling

Art. 14.De Vlaamse minister, bevoegd voor het mobiliteitsbeleid en het vervoer, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 13 juli 2012.

De minister-president van de Vlaamse Regering, K. PEETERS De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken, H CREVITS

^