Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Vlaamse Regering van 13 januari 2023
gepubliceerd op 02 mei 2023

Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 2018 houdende sommige maatregelen betreffende de modernisering van het secundair onderwijs, wat betreft het studieaanbod

bron
vlaamse overheid
numac
2023040679
pub.
02/05/2023
prom.
13/01/2023
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

13 JANUARI 2023. - Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 01/06/2018 pub. 28/09/2018 numac 2018013865 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering houdende sommige maatregelen betreffende de modernisering van het secundair onderwijs sluiten houdende sommige maatregelen betreffende de modernisering van het secundair onderwijs, wat betreft het studieaanbod


Rechtsgronden Dit besluit is gebaseerd op: - de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, artikel 20, gewijzigd bij de bijzondere wet van 16 juli 1993; - het decreet van 30 april 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 30/04/2009 pub. 16/07/2009 numac 2009035656 bron vlaamse overheid Decreet betreffende de kwalificatiestructuur type decreet prom. 30/04/2009 pub. 20/07/2009 numac 2009035655 bron vlaamse overheid Decreet betreffende het secundair na secundair onderwijs en het hoger beroepsonderwijs sluiten betreffende de kwalificatiestructuur, artikel 15, gewijzigd bij het decreet van 12 juli 2013; - de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010, bekrachtigd bij het decreet van 27 mei 2011Relevante gevonden documenten type decreet prom. 27/05/2011 pub. 17/06/2011 numac 2011202856 bron vlaamse overheid Decreet aangaande de bekrachtiging van de bepalingen betreffende het secundair onderwijs, gecodificeerd op 17 december 2010 sluiten, artikel 133/4, § 1, negende lid, ingevoegd bij het decreet van 20 april 2018.

Vormvereisten De volgende vormvereisten zijn vervuld: - De Inspectie van Financiën heeft advies gegeven op 3 november 2022. - De Vlaamse Onderwijsraad heeft advies gegeven op 18 november 2022. - Er is op 29 november 2022 bij de Raad van State een aanvraag ingediend voor een advies binnen dertig dagen, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973. Het advies is niet meegedeeld binnen die termijn. Daarom wordt artikel 84, § 4, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, toegepast.

Juridisch kader Dit besluit sluit aan bij de volgende regelgeving: - het besluit van de Vlaamse Regering van 10 januari 2014Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 10/01/2014 pub. 31/01/2014 numac 2014035106 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering houdende de uitvoering van het decreet van 30 april 2009 betreffende de kwalificatiestructuur, wat betreft de erkenning van onderwijskwalificaties van niveau 1 tot en met niveau 4, en tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 11 januari 2013 houdende de uitvoering van het decreet betreffende de kwalificatiestructuur van 30 april 2009 inzake de erkenning van onderwijskwalificaties voor het secundair na secundair onderwijs en het hoger beroepsonderwijs sluiten houdende de uitvoering van het decreet van 30 april 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 30/04/2009 pub. 16/07/2009 numac 2009035656 bron vlaamse overheid Decreet betreffende de kwalificatiestructuur type decreet prom. 30/04/2009 pub. 20/07/2009 numac 2009035655 bron vlaamse overheid Decreet betreffende het secundair na secundair onderwijs en het hoger beroepsonderwijs sluiten betreffende de kwalificatiestructuur inzake de erkenning van onderwijskwalificaties van niveau 1 tot en met niveau 4.

Initiatiefnemer Dit besluit wordt voorgesteld door de Vlaamse minister van Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en Vlaamse Rand.

Na beraadslaging, DE VLAAMSE REGERING BESLUIT:

Artikel 1.In bijlage 2 bij het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 01/06/2018 pub. 28/09/2018 numac 2018013865 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering houdende sommige maatregelen betreffende de modernisering van het secundair onderwijs sluiten houdende sommige maatregelen betreffende de modernisering van het secundair onderwijs, vervangen bij het besluit van de Vlaamse Regering van 2 september 2022, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in de matrix secundair onderwijs 3e graad, kolom finaliteit doorstroom, domeingebonden TSO/KSO wordt aan het studiedomein "Economie en organisatie" het structuuronderdeel "Bedrijfsondersteunende informaticawetenschappen" toegevoegd;2° in de matrix secundair onderwijs 3e graad, kolom dubbele finaliteit (doorstroom/arbeidsmarkt) TSO/KSO wordt aan het studiedomein "STEM" het structuuronderdeel "Applicatie- en databeheer" toegevoegd;3° in de matrix secundair onderwijs 3e graad, kolom dubbele finaliteit (doorstroom/arbeidsmarkt) TSO/KSO wordt aan het studiedomein "Economie en organisatie" het structuuronderdeel "Applicatie- en databeheer" toegevoegd;4° in de matrix secundair onderwijs 3e graad, kolom finaliteit arbeidsmarkt BSO wordt aan het studiedomein "STEM" het structuuronderdeel "Datacommunicatie- en netwerkinstallaties" toegevoegd.

Art. 2.In bijlage 4/1 bij hetzelfde besluit, ingevoegd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2019Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 19/07/2019 pub. 28/08/2019 numac 2019014097 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van diverse besluiten van de Vlaamse Regering betreffende basis- en secundair onderwijs sluiten en vervangen bij het besluit van de Vlaamse Regering van 2 september 2022, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° aan de tabel "samenstelling van structuuronderdelen 3e graad - finaliteit doorstroom" worden de volgende rijen toegevoegd:

Domein

Structuuronderdeel

Vooropgestelde specifieke eindtermen

ECONOMIE EN ORGANISATIE

Bedrijfsondersteunende informaticawetenschappen

De volgende specifieke eindtermen uit bijlage 7 bij het decreet van 12 februari 2021Relevante gevonden documenten type decreet prom. 12/02/2021 pub. 26/05/2021 numac 2021031270 bron vlaamse overheid Decreet betreffende de onderwijsdoelen voor de tweede en de derde graad van het secundair onderwijs en diverse andere verwante maatregelen sluiten betreffende de onderwijsdoelen voor de tweede en derde graad van het secundair onderwijs en diverse andere verwante maatregelen: 1.Algemene doorstroomcompetenties 1.1. Generieke doorstroomcompetenties 6. Wiskunde 6.3. Uitgebreide wiskunde in functie van economie 7. Informaticawetenschappen 7.1. Informaticawetenschappen: algoritmen en programmeren 7.2. Informaticawetenschappen: softwareontwikkeling 7.3. Informaticawetenschappen: modelleren en simuleren 7.4. Informaticawetenschappen: informatie- en databeheer 16. Economie 16.1. Algemene Economie: 16.1.3. De leerlingen analyseren de werking van de arbeidsmarkt. 16.1.7. De leerlingen analyseren de relaties tussen de economische actoren en de samenstelling van de belangrijkste economische aggregaten. 16.1.8. De leerlingen analyseren internationale handel en internationale economische relaties. 16.3. Uitgebreide bedrijfswetenschappen en recht 16.3.1. De leerlingen analyseren de keuze voor een ondernemingsvorm. 16.3.3. De leerlingen beoordelen de performantie van een onderneming aan de hand van zelf berekende kerncijfers. 16.3.4. De leerlingen analyseren financieringsvormen. 16.3.6. De leerlingen analyseren de marketingstrategie van een onderneming.


2° aan de tabel "samenstelling van structuuronderdelen 3e graad - dubbele finaliteit (doorstroom/arbeidsmarkt)" worden de volgende rijen toegevoegd:

Domein

Structuuronderdeel

Vooropgestelde specifieke eindtermen

STEM

Applicatie- en databeheer

De volgende specifieke eindtermen uit bijlage 7 bij het decreet van 12 februari 2021Relevante gevonden documenten type decreet prom. 12/02/2021 pub. 26/05/2021 numac 2021031270 bron vlaamse overheid Decreet betreffende de onderwijsdoelen voor de tweede en de derde graad van het secundair onderwijs en diverse andere verwante maatregelen sluiten betreffende de onderwijsdoelen voor de tweede en derde graad van het secundair onderwijs en diverse andere verwante maatregelen: 1.Algemene doorstroomcompetenties 1.1. Generieke doorstroomcompetenties 6. Wiskunde 6.5. Toegepaste wiskunde: goniometrie en vectoren 6.6. Toegepaste wiskunde: uitgebreide analyse en algebra 6.9. Toegepaste wiskunde: uitgebreide beschrijvende statistiek 7. Informaticawetenschappen 7.2. Informaticawetenschappen: softwareontwikkeling 7.2.1. De leerlingen maken een modulair ontwerp voor een softwaretoepassing gebaseerd op een concrete probleemstelling. 7.2.2. De leerlingen implementeren softwaremodules volgens concrete specificaties op een manier die herbruikbaarheid en samenwerking bevordert. 7.2.3. De leerlingen testen hun implementatie om eventuele fouten te identificeren en op te lossen. 7.5. Informaticawetenschappen: datacommunicatie, computer- en netwerkarchitectuur 12. STEM 12.2. Gevorderde STEM

ECONOMIE EN ORGANISATIE

Applicatie- en databeheer

De volgende specifieke eindtermen uit bijlage 7 bij het decreet van 12 februari 2021Relevante gevonden documenten type decreet prom. 12/02/2021 pub. 26/05/2021 numac 2021031270 bron vlaamse overheid Decreet betreffende de onderwijsdoelen voor de tweede en de derde graad van het secundair onderwijs en diverse andere verwante maatregelen sluiten betreffende de onderwijsdoelen voor de tweede en derde graad van het secundair onderwijs en diverse andere verwante maatregelen: 1. Algemene doorstroomcompetenties 1.1. Generieke doorstroomcompetenties 6. Wiskunde 6.5. Toegepaste wiskunde: goniometrie en vectoren 6.6. Toegepaste wiskunde: uitgebreide analyse en algebra 6.9. Toegepaste wiskunde: uitgebreide beschrijvende statistiek 7. Informaticawetenschappen 7.2. Informaticawetenschappen: softwareontwikkeling 7.2.1. De leerlingen maken een modulair ontwerp voor een softwaretoepassing gebaseerd op een concrete probleemstelling. 7.2.2. De leerlingen implementeren softwaremodules volgens concrete specificaties op een manier die herbruikbaarheid en samenwerking bevordert. 7.2.3. De leerlingen testen hun implementatie om eventuele fouten te identificeren en op te lossen. 7.5. Informaticawetenschappen: datacommunicatie, computer- en netwerkarchitectuur 12. STEM 12.2. Gevorderde STEM


Domein

Structuuronderdeel

Beroepskwalificatie(s)

STEM

Applicatie- en databeheer

Functioneel digitaal ondersteuner

ECONOMIE EN ORGANISATIE

Applicatie- en databeheer

Functioneel digitaal ondersteuner


3° aan de tabel "samenstelling van structuuronderdelen 3e graad - finaliteit arbeidsmarkt" worden de volgende rijen toegevoegd:

Domein

Structuuronderdeel

Beroepskwalificatie(s)

STEM

Datacommunicatie- en netwerkinstallaties

Datacommunicatie- en netwerktechnieker


4° in de tabel "samenstelling van structuuronderdelen 3e graad - dubbele finaliteit (doorstroom/arbeidsmarkt)" worden voor het domein STEM, structuuronderdeel Industriële ICT, in de kolom Beroepskwalificatie(s) de woorden "Technieker industriële lijnautomatisatie + Datacommunicatie- en netwerktechnieker" vervangen door de woorden "Technieker industriële lijnautomatisatie".

Art. 3.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 15 november 2022.

Art. 4.De Vlaamse minister, bevoegd voor onderwijs en vorming, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 13 januari 2023.

De minister-president van de Vlaamse Regering, J. JAMBON De Vlaamse minister van Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en Vlaamse Rand, B. WEYTS

^