Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Vlaamse Regering van 04 februari 2005
gepubliceerd op 10 maart 2005

Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 december 2003 betreffende ICT-coördinatie in het onderwijs en van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 september 2004 betreffende onderwijsprojecten « Accent op talent »

bron
ministerie van de vlaamse gemeenschap
numac
2005035268
pub.
10/03/2005
prom.
04/02/2005
ELI
eli/besluit/2005/02/04/2005035268/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

4 FEBRUARI 2005. - Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 december 2003 betreffende ICT-coördinatie in het onderwijs en van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 september 2004 betreffende onderwijsprojecten « Accent op talent »


De Vlaamse Regering, Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, inzonderheid op artikel 20;

Gelet op het decreet Basisonderwijs van 25 februari 1997, inzonderheid op artikel 153sexies, ingevoegd bij het decreet van 2 juli 2003;

Gelet op het decreet van 20 oktober 2000 betreffende het onderwijs XII-Ensor, inzonderheid op hoofdstuk X, afdeling 1;

Gelet op het decreet van 14 februari 2003 betreffende het onderwijs-XIV, inzonderheid op artikelen X.52, X.53, X.54 en X.55, gewijzigd bij het decreet van 2 juli 2003;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 5 december 2003 betreffende ICT-coördinatie in het onderwijs;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 17 september 2004 betreffende onderwijsprojecten « Accent op talent »;

Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de begroting, gegeven op 27 juli 2004, wat ICT-coördinatie betreft;

Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de begroting, gegeven op 29 november 2004, wat de onderwijsprojecten « Accent op talent » betreft;

Gelet op protocol nr. 542 van 19 november 2004 houdende de conclusies van de onderhandelingen die gevoerd werden in de gemeenschappelijke vergadering van het Sectorcomité X en van onderhandeling « Vlaamse Gemeenschap » van afdeling 2 van het Comité voor de provinciale en plaatselijke overheidsdiensten;

Gelet op protocol nr. 307 van 19 november 2004 houdende de conclusies van de onderhandelingen die gevoerd werden in het overkoepelende onderhandelingscomité, bedoeld in het decreet van 5 april 1995 tot oprichting van onderhandelingscomités in het vrij gesubsidieerd onderwijs;

Gelet op advies 37.902/1 van de Raad van State, gegeven op 23 december 2004, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;

Op voorstel van de Vlaamse minister van Onderwijs en Vorming;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.In artikel 6, 2°, van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 december 2003 betreffende ICT-coördinatie in het onderwijs wordt punt b) vervangen door wat volgt : « b) als een betrekking in een ambt van het onderwijzend personeel wordt opgericht waarin een personeelslid wordt aangesteld dat recht heeft op een andere weddenschaal dan weddenschaal 501, dan worden de volgende punten in rekening gebracht : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

Art. 2.Artikel 9 van hetzelfde besluit wordt vervangen door wat volgt : «

Art. 9.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 september 2003. » Art.3. Aan het besluit van de Vlaamse Regering van 17 september 2004 betreffende onderwijsprojecten « Accent op talent » worden een artikel 3bis en 3ter toegevoegd, die luiden als volgt : «

Art. 3bis.§ 1. Aan elk project wordt voor de periode van 1 december 2003 tot en met 30 juni 2006 een halftijdse betrekking in het ambt van leraar secundair onderwijs of godsdienstleraar dan wel driekwart van een voltijdse betrekking in het ambt van leraar secundair onderwijs of godsdienstleraar toegekend, zoals bepaald in bijlage 3.

Deze extra deeltijdse betrekking per project strekt ertoe om de implementatie van het experiment in alle bij het project betrokken voortrekkersscholen te begeleiden en te ondersteunen. § 2. Elke betrekking, die bedoeld wordt in § 1, wordt binnen het gewoon secundair onderwijs ingericht op basis van uren die geen lesuren zijn, maar ermee gelijk gesteld worden, meer bepaald in de vorm van bijzondere pedagogische taken. Deze betrekking kan worden toegekend aan één of meer personeelsleden. Deze personeelsleden worden toegewezen aan één of aan meer scholen voor gewoon secundair onderwijs. § 3. De bij een project betrokken inrichtende machten beslissen gezamenlijk, enerzijds over de keuze tussen het ambt van leraar en/of het ambt van godsdienstleraar, bedoeld in § 1, en anderzijds over de toekenning respectievelijk de toewijzing, bedoeld in § 2.

Art. 3ter.Onverminderd het in artikel 80, derde lid, van hetzelfde decreet van 20 oktober 2000 gestelde, zijn de in artikel 3bis bedoelde betrekkingen niet onderworpen aan de reglementering inzake de terbeschikkingstelling wegens ontstentenis van betrekking, de reaffectatie en de wedertewerkstelling. De inrichtende macht kan evenwel op vrijwillige basis een personeelslid aanstellen dat ter beschikking is gesteld wegens ontstentenis van betrekking. Deze aanstelling wordt beschouwd als een reaffectatie of wedertewerkstelling en gebeurt steeds met instemming van het ter beschikking gestelde personeelslid. »

Art. 4.Aan hetzelfde besluit wordt een bijlage 3 toegevoegd, waarvan de tekst in de bijlage bij dit besluit staat.

Art. 5.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 september 2003.

Art. 6.De Vlaamse minister, bevoegd voor het onderwijs, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 4 februari 2005.

De minister-president van de Vlaamse Regering, Y. LETERME De Vlaamse minister van Werk, Onderwijs en Vorming, F. VANDENBROUCKE

Bijlage « Bijlage 3 : ACCENT OP TALENT - omvang van de extra betrekking in het ambt van leraar secundair onderwijs of godsdienstleraar die voor de periode van 1 december 2003 tot en met 30 juni 2006 per project wordt toegekend Project : Nieuwe leeromgeving en open leercentrum : 1/2 betrekking Project : Leuker leren en anders evalueren : 1/2 betrekking Project : Anders leren - anders kiezen. Interactie tussen bedrijfsleven en onderwijswereld : 1/2 betrekking Project : Anders leren, anders kiezen : project methodeonderwijs : 1/2 betrekking Project : Zelfstandig leren bevorderen door ICT- en vakkenintegratie : 1/2 betrekking Project : Het experimenteel modulair onderwijs binnen het stedelijk onderwijs van Antwerpen : 1/2 betrekking Project : Leren kiezen - kiezen om te leren : 3/4 betrekking Project : Val van de muur (tussen onderwijsvormen, leerjaren, vakken, en tussen basis- en secundair onderwijs) : 3/4 betrekking Project : Spin-off : mobiele schooltjes voor straatkinderen : 1/2 betrekking Project : Grensverleggende samenwerking tussen onderwijs en bedijfsleven (deel B) in een ideale schoolstructuur (deel A) : 3/4 betrekking Project : Talent@Sint-Nicolaas: 3/4 betrekking Project : De 1A-anders klas en de werkplaatsklas : 1/2 betrekking Project : De scholengemeenschap Sint-Michiel als leerstad : 3/4 betrekking Project : Leren leren en leren kiezen in een verticaal en horizontaal continuüm : 3/4 betrekking Project : Kwaliteitsgericht (be)sturen : scholen als lerende en ondernemende gemeenschappen : 3/4 betrekking Project : Talenten (h)erkennen : 3/4 betrekking. » Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 december 2003 betreffende ICT-coördinatie in het onderwijs en van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 september 2004 betreffende onderwijsprojecten « Accent op talent ».

De minister-president van de Vlaamse Regering, Y. LETERME De Vlaamse minister van Werk, Onderwijs en Vorming, F. VANDENBROUCKE

^