Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Vlaamse Regering van 17 september 2004
gepubliceerd op 09 december 2004

Besluit van de Vlaamse Regering betreffende onderwijsprojecten « Accent op talent »

bron
ministerie van de vlaamse gemeenschap
numac
2004036793
pub.
09/12/2004
prom.
17/09/2004
ELI
eli/besluit/2004/09/17/2004036793/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

17 SEPTEMBER 2004. - Besluit van de Vlaamse Regering betreffende onderwijsprojecten « Accent op talent »


De Vlaamse Regering, Gelet op het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, inzonderheid op hoofdstuk XI;

Gelet op het decreet van 20 oktober 2000 betreffende het onderwijs XII-Ensor, inzonderheid op hoofdstuk X, afdeling 1;

Gelet op het decreet van 2 maart 1999 tot regeling van een aantal aangelegenheden van het volwassenenonderwijs, inzonderheid op hoofdstuk IV, afdeling 3;

Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de begroting, gegeven op 9 december 2003;

Gelet op het protocol nr. 524 van 19 maart 2004 houdende de conclusies van de onderhandelingen gevoerd in de gemeenschappelijke vergadering van Sectorcomité X en van onderafdeling « Vlaamse Gemeenschap » van afdeling 2 van het comité voor de provinciale en plaatselijke overheidsdiensten;

Gelet op het protocol nr. 291 van 19 maart 2004 houdende de conclusies van de onderhandelingen gevoerd in het overkoepelend onderhandelingscomité bedoeld in het decreet van 5 april 1995 tot oprichting van onderhandelingscomités in het vrij gesubsidieerd onderwijs;

Gelet op het advies 36.964/1 van de Raad van State, gegeven op 6 mei 2004, met toepassing van artikel 84, § 1, 1°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;

Op voorstel van de Vlaamse minister van Werk, Onderwijs en Vorming;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.In het eindrapport « Accent op talent - een geïntegreerde visie op leren en werken » van de commissie, genoemd « Een nieuw perspectief voor technische en technologische beroepen en opleidingen » en opgericht in de schoot van de Koning Boudewijnstichting, wordt voorgesteld om scholen, voortrekkersscholen genoemd, onder het motto « anders werken, anders leren, anders kiezen, anders besturen » te laten experimenteren met onderwijsveranderingen.

Dit besluit is van toepassing op voortrekkersscholen. In de bijlage 1 aan dit besluit gaat de lijst van groepen van voortrekkersscholen die, telkens rond een bepaald project, door genoemde commissie aan de hand van de in de bijlage 2 aan dit besluit opgenomen criteria werden geselecteerd voor bedoelde experimenten.

Art. 2.De voortrekkersscholen worden gemachtigd om gedurende de schooljaren 2003-2004 tot en met 2005-2006 te experimenteren met onderwijsveranderingen, gebaseerd op : 1) voor wat betreft het basisonderwijs : de bepalingen van hoofdstuk XI van het decreet basis-onderwijs van 25 februari 1997;2) voor wat betreft het secundair onderwijs : de bepalingen van hoofdstuk X, afdeling 1, van het decreet van 20 oktober 2000 betreffende het onderwijs XII-Ensor;3) voor wat betreft het volwassenenonderwijs : de bepalingen van hoofdstuk IV, afdeling 3, van het decreet van 2 maart 1999 tot regeling van een aantal aangelegenheden van het volwassenenonderwijs.

Art. 3.In afwijking van de vigerende wettelijke, decretale en reglementaire onderwijsbepalingen, hebben de voortrekkersscholen voor secundair onderwijs toelating om, naargelang van de behoeften, één of meer van de hierna volgende inrichtingsmodaliteiten toe te passen.

Deze toelating doet geen afbreuk aan de verplichting voor deze scholen om de basisvorming onverkort aan te bieden en om in hoofde van de leerlingen de eindtermen en ontwikkelingsdoelen te bereiken of na te streven, naargelang van het geval; deze toelating doet evenmin afbreuk aan de vigerende rechtspositieregeling voor het personeel. 1) Het hanteren van leerplannen zonder het in aanmerking nemen van de vigerende goedkeuringsmodaliteiten.2) Het niet koppelen van de respectieve basisvormingen van de eerste graad aan een minimum aantal wekelijkse lestijden.3) Het differentiëren van de lesspreiding naar periode, klasgroep of zelfs individuele leerling.4) Onverminderd het principe van de unieke inschrijving, het laten volgen van lessen door leerlingen in andere bij hetzelfde project betrokken scholen.5) Het doorvoeren van alle horizontale en verticale samenzettingen van leerlingen.Onder horizontale samenzetting wordt om het even welke al dan niet vakoverschrijdende groepering van leerlingen van eenzelfde leerjaar verstaan; onder verticale samenzetting wordt om het even welke al dan niet vakoverschrijdende groepering van leerlingen van verschillende leer-jaren verstaan. 6) Het invoeren, ongeacht de graad, de onderwijsvorm en/of het structuuronderdeel, van aspecten van modulaire onderwijsinrichting.7) Het uitstellen van delibererende klassenraden in de eerste graad tot het einde van het tweede leerjaar. In voorkomend geval zal : - het oriënteringsattest van het eerste leerjaar worden vervangen door een attest van regelmatige lesbijwoning, hetwelk van rechtswege toelating verleent tot het tweede leerjaar in zover dat leerjaar onder toepassing van deze afwijkende regeling valt; - aan elke leerling, en voor zover nog niet in zijn bezit, op het einde van het eerste leerjaar een getuigschrift van basisonderwijs worden uitgereikt; - de delibererende klassenraad van het eerste leerjaar alsnog beslissen om hetzij een oriënteringsattest A hetzij een oriënteringsattest B toe te kennen aan elke leerling die dit leerjaar heeft beëindigd en die overstapt naar een school of een structuuronderdeel die(dat) niet onder toepassing van deze afwijkende regeling valt, zonder op dat ogenblik in het bezit te zijn van een oriënteringsattest A of B van het tweede leerjaar. 8) Het al dan niet geïntegreerd organiseren van vakken onder vorm van uren die geen lesuren zijn doch ermee gelijkgesteld worden, meer bepaald onder vorm van bijzondere pedagogische taken.

Art. 4.De voortrekkersscholen en hun inrichtende machten zullen hun medewerking verlenen aan de evaluatie bedoeld in artikel 171 van hetzelfde decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 respectievelijk in artikel 81 van hetzelfde decreet van 20 oktober 2000 betreffende het onderwijs XII-Ensor.

Art. 5.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 september 2003 en houdt op uitwerking te hebben op 31 augustus 2006.

Art. 6.De Vlaamse minister, bevoegd voor het onderwijs, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 17 september 2004.

De minister-president van de Vlaamse Regering, Y. LETERME De Vlaamse minister van Werk, Onderwijs en Vorming, F. VANDENBROUCKE

BIJLAGE 1 : ACCENT OP TALENT - lijst van projecten en, per project, deelnemende onderwijsinstellingen (met vermelding van instellingsnummer) 1. Project : Nieuwe leeromgeving en open leercentrum 040642 - Koninklijk Atheneum GEEL 040634 - Middenschool GEEL 2.Project : Leuker leren en anders evalueren 042622 - Koninklijk Technisch Atheneum Vesaliusinstituut OOSTENDE 035139 - Koninklijk Technisch Atheneum 2 Ensorinstituut OOSTENDE 3. Project : Anders leren - anders kiezen.Interactie tussen bedrijfsleven en onderwijswereld 043166 - Koninklijk Technisch Atheneum DENDERMONDE 043182 - Middenschool Zwijveke DENDERMONDE 4. Project : Anders leren, anders kiezen : project methodeonderwijs 112292 - Koninklijk Atheneum Redingenhof LEUVEN 116831 - Koninklijk Atheneum 2 Ring LEUVEN 041665 - Middenschool 1 LEUVEN 5.Project : Zelfstandig leren bevorderen door ICT- en vakkenintegratie 041038 - Koninklijk Atheneum MALLE 041021 - Middenschool MALLE 6. Project : Het experimenteel modulair onderwijs binnen het stedelijk onderwijs van Antwerpen 028721 - Stedelijk Instituut voor Sierkunsten en Ambachten (S.I.S.A.) ANTWERPEN 028613 - Stedelijk Instituut voor Technisch Onderwijs nr. 5 (S.I.T.O. 5) ANTWERPEN 028639 - Stedelijk Instituut voor Technisch Onderwijs nr.7 (S.I.T.O. 7) ANTWERPEN 110031 - Centrum voor Deeltijds Onderwijs (S.I.H.A.) ANTWERPEN 7. Project : Leren kiezen - kiezen om te leren 029348 - Stedelijke Middenschool nr.1 ANTWERPEN 029017 - Stedelijke Middenschool nr. 9 - ANTWERPEN 028787 - Stedelijk Instituut voor Secundair Onderwijs ANTWERPEN 028449 - Stedelijk Instituut voor Talen, Handel en Informatica ANTWERPEN 028613 - Stedelijk Instituut voor Technisch Onderwijs nr. 5 ANTWERPEN 028639 - Stedelijk Instituut voor Technisch Onderwijs nr. 7 ANTWERPEN 028977 - Stedelijk Polytechnisch Instituut ANTWERPEN 028977 - Centrum voor Deeltijds Beroepssecundair Onderwijs (S.P.I.A.) BERCHEM 8. Project : Val van de muur (tussen onderwijsvormen, leerjaren, vakken, en tussen basis- en secundair onderwijs) 036764 - Technisch Instituut Tweebruggen GENT 112102 - Atheneum Wispelberg GENT 116749 - VIP-school (School voor verkoop, informatieverwerking en personenzorg) GENT 050633 - Secundair Kunstinstituut GENT 038059 - Gemeentelijk Instituut voor Technisch Onderwijs SINT-AMANDSBERG 038059 - Centrum voor Deeltijds Beroepssecundair Onderwijs (G.I.T.O.) GENT 9. Project : Spin-off : mobiele schooltjes voor straatkinderen 039743 - Gemeentelijke secundaire school Munsterbilzen BILZEN 10.Project : Grensverleggende samenwerking onderwijs en bedrijfsleven (deel B) in een ideale schoolstructuur (deel A) 039479 - Instituut H. Graf KINROOI 107672 - College Heilig Kruis-Sint-Ursula 1 MAASEIK 107664 - College Heilig Kruis-Sint-Ursula 2 MAASEIK 111823 - Technisch Instituut Sint-Jansberg 1ste graad MAASEIK 039636 - Technisch Instituut Sint-Jansberg MAASEIK 11. Project : Talent@Sint-Nicolaas 032281 - Humaniora Onze-Lieve-Vrouw-Presentatie SINT-NIKLAAS 038257 - Instituut O.-L.-Vrouw Onbevlekt Ontvangen SINT-NIKLAAS 038299 - Instituut Berkenboom SINT-NIKLAAS 038265 - Instituut Helige Familie - Secundair SINT-NIKLAAS 038307 - Onze-Lieve-Vrouw-Presentatie-Instituut SINT-NIKLAAS 038273 - Sint-Jozef-Klein-Seminarie SINT-NIKLAAS 038208 - Technisch Berkenboom-Instituut SINT-NIKLAAS 038216 - Technisch Instituut Sint-Carolus SINT-NIKLAAS 038224 - Technisch Instituut Sint-Isidorus SINT-NIKLAAS 038182 - Vrije Technische Scholen SINT-NIKLAAS 038182 - Centrum voor Deeltijds Beroepssecundair Onderwijs (V.T.S.) SINT-NIKLAAS 027681 - Vrije Technische Scholen BUSO SINT-NIKLAAS 107508 - Instituut Sinte-Amelberga TEMSE 12. Project : De 1A-anders klas en de werkplaatsklas 039768 - WICO-39768 NEERPELT 039784 - WICO-39784 OVERPELT 13.Project : De scholengemeenschap Sint-Michiel als leerstad 047886 - Biotechnicum BOCHOLT 038851 - Middenschool H. Hart BREE 038844 - Sint-Augustinusinstituut BREE 038828 - Technisch Instituut Sint-Michiel BREE 039842 - Instituut Agnetendal PEER 14. Project : Leren leren en leren kiezen in een verticaal en horizontaal continuüm 032409 - Sint-Jan Berchmanscollege DIEST 032417 - Vrij Technisch Instituut Mariëndaal DIEST 032425 - Diocesane Middenschool DIEST 013359 - Vrije Lagere School DIEST 016766 - Vrije Kleuterschool DIEST 025999 - Warandeschool DIEST 15.Project : Kwaliteitsgericht (be)sturen : scholen als lerende en ondernemende gemeenschappen 110403 - Vrij Technisch Instituut 1 AALST 110395 - Vrij Technisch Instituut 2 AALST 110387 - Vrij Technisch Instituut 3 AALST 110395 - Centrum voor Deeltijds Beroepssecundair Onderwijs (V.T.I. 2) AALST 035899 - DVM-HTB AALST 037648 - Sint-Jozefschool - secundair onderwijs ERPE-MERE 023333 - Sint-Jozefschool - vrije basisschool AALST 035881 - Centrum voor volwassenenonderwijs AALST 16. Project : Talenten (h)erkennen 036111 - Gemeentelijk Technisch Instituut BEVEREN 036053 - Sint-Jorisinstituut BAZEL 062158 - Sint-Maarten bovenschool BEVEREN 062141 - Sint-Maarten middenschool BEVEREN Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 17 september 2004 betreffende onderwijsprojecten « Accent op talent ». Brussel, 17 september 2004.

De minister-president van de Vlaamse Regering, Y. LETERME De Vlaamse minister van Werk, Onderwijs en Vorming, F. VANDENBROUCKE

BIJLAGE 2 : ACCENT OP TALENT - lijst van selectiecriteria met betrekking tot de projecten (« projectscreening ») * Voorlegging van een document met de formele goedkeuring van het projectvoorstel door de betrokken inrichtende macht(en), inclusief standpunten van de aanwezige onderhandelings-, participatie- of overlegorganen. * Vertaling van het concept « anders leren » : - ontwikkeling van alle talenten staat centraal - leveren van maatwerk (aandacht voor sociale en communicatieve vaardigheden naast algemene kennis en specialistische vakkennis) - van eindtermen naar startkwalificaties - ontwikkelen van een individueel leertraject - concentratie op individuele leervorderingen - ontwikkelen van resultaat- en ontwikkelingsdoelen - uitbouwen van modulair systeem - opleiding en certificatie mogelijk van andere dan de traditionele leraar - infrastructuur aangepast - secundair onderwijs niet langer opgesplitst in onderwijsvormen - leren in al zijn facetten toegankelijk voor een ruim publiek - integreren van levenslang leren (school als kenniscentrum voor de brede gemeenschap, als onafhankelijk centrum voor studie- en beroepsinformatie) - promoten van zelfstudie en zelfontwikkeling - competenties worden op een zelfde manier gecertificeerd - leraar als coach - competentieontwikkeling van de leraar (leraar nascholen,...) - ontwikkelen van meer stageplaatsen (in samenspraak met het bedrijfsleven en de werk-gevers) * Vertaling van het concept « anders kiezen » : - ontwikkelen van oriëntatiefunctie van de school (visie op keuzebegeleiding in relatie tot haar missie,...) - kiezen is een continu proces dat in de basisschool begint (continuïteit in begeleiding, geïn-tegreerd in de leerlingenbegeleiding,...) - gemeenschappelijkheid van eerste graad en in hogere jaren meer flexibele leerwegen - ontwikkelen van studieprofielen - sensibilisatie van technologische ontwikkeling, wiskunde en wetenschappen - aanbod van technische en technologische opleidingen aantrekkelijker maken - studiekeuzebegeleiding optimaliseren - ontwikkelen van studiekeuzebegeleiders (leraars en CLB-medewerkers nascholen,...) - samenwerking tussen school en CLB * Vertaling van het concept « anders besturen » : - ontwikkeling van een eigen opvoedingsproject, een missie en een opdracht - dialoog met stakeholders (leerlingen, personeel, socio-economische omgeving en lokale gemeenschap) - ontwikkelen van een sterk leiderschap - interne kwaliteitsbewaking (klantentevredenheid, benchmarking, continu verbeteren,...) - nieuwe vormen van evaluatie - verantwoording van middelen - ontwikkelen van een managementsysteem - ontwikkelen van een eigen personeelsbeleid Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 17 september 2004 betreffende onderwijsprojecten « Accent op talent ».

Brussel, 17 september 2004.

De minister-president van de Vlaamse Regering, Y. LETERME De Vlaamse minister van Werk, Onderwijs en Vorming, F. VANDENBROUCKE

^