Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Regering Van De Franse Gemeenschap van 16 mei 2024
gepubliceerd op 19 september 2024

Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot toepassing en wijzigingen van begrotings- en boekhoudkundige bepalingen

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2024007139
pub.
19/09/2024
prom.
16/05/2024
ELI
eli/besluit/2024/05/16/2024007139/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

16 MEI 2024. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot toepassing en wijzigingen van begrotings- en boekhoudkundige bepalingen


De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op de bijzondere wet tot hervorming der instellingen van 8 augustus 1980, zoals gewijzigd, artikel 20;

Gelet op het decreet van 20 december 2011Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/12/2011 pub. 17/01/2012 numac 2012029001 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende regeling van de begroting en de boekhouding van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap type decreet prom. 20/12/2011 pub. 24/01/2012 numac 2012029014 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende instemming met het besluit van de Europese Raad van 25 maart 2011 tot wijziging van artikel 136 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie met betrekking tot een stabiliteitsmechanisme voor de lidstaten die de euro als munt hebben sluiten houdende regeling van de begroting en de boekhouding van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap, artikelen 2, 26°, 47/1 en 79;

Gelet op het decreet van 4 februari 2021Relevante gevonden documenten type decreet prom. 04/02/2021 pub. 19/03/2021 numac 2021020418 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie van de begroting, de boekhouding en de verslaggeving van de openbare bestuursinstellingen van de Franse Gemeenschap sluiten houdende organisatie van de begroting, de boekhouding en de verslaggeving van de openbare bestuursinstellingen, zoals laatst gewijzigd door het decreet van 23 november 2023 ter versterking van de efficiëntie en de kwaliteit van de financiën en de begroting;

Gelet op het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 10 februari 2006Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 10/02/2006 pub. 05/04/2006 numac 2006200970 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende oprichting van een opvolgingscel voor de alternatieve financieringen en de financiële staten van de instellingen van openbaar nut sluiten houdende oprichting van een Cel Financiële Informatie;

Gelet op het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 19 oktober 2007Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 19/10/2007 pub. 14/11/2007 numac 2007029368 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot bepaling van de gevallen waarin het « Fonds Ecureuil » geldvoorschotten kan toekennen sluiten tot bepaling van de gevallen waarin het « Fonds Ecureuil » geldvoorschotten kan toekennen;

Gelet op het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 13 december 2012Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 13/12/2012 pub. 20/12/2012 numac 2012029543 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende verschillende maatregelen betreffende de uitvoering van de begroting en betreffende de begrotingsboekhouding en de algemene boekhouding sluiten houdende verschillende maatregelen betreffende de uitvoering van de begroting en betreffende de begrotingsboekhouding en de algemene boekhouding;

Gelet op het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 28 november 2013Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 28/11/2013 pub. 19/12/2013 numac 2013029635 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot organisatie van de interne budgettaire en boekhoudkundige controle en audit en van de administratieve en begrotingscontrole sluiten tot organisatie van de interne budgettaire en boekhoudkundige controle en audit en van de administratieve en begrotingscontrole;

Gelet op het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 5 juli 2017Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 05/07/2017 pub. 24/07/2017 numac 2017030742 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot bepaling van de toekenning van toelagen aan de bijzondere rekenplichtigen, aan de personeelsleden van het Agentschap van de Schuld en aan de personeelsleden van de algemene directie begroting en financiën van het Ministerie van de Franse Gemeenschap sluiten tot bepaling van de toekenning van toelagen aan de bijzondere rekenplichtigen, aan de personeelsleden van het Agentschap van de Schuld en aan de personeelsleden van de Algemene Directie Begroting en Financiën van het Ministerie van de Franse Gemeenschap;

Gelet op het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 20 september 2019Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 20/09/2019 pub. 03/10/2019 numac 2019042038 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende regeling van de werking van de regering sluiten houdende regeling van haar werking;

Gelet op het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 3 september 2020Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 03/09/2020 pub. 25/09/2020 numac 2020015525 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende bevoegdheids- en ondertekeningsdelegatie aan de ambtenaren-generaal en aan sommige andere personeelsleden van het Ministerie van de Franse Gemeenschap sluiten houdende bevoegdheids- en ondertekeningsdelegatie aan de ambtenaren-generaal en aan sommige andere personeelsleden van het Ministerie van de Franse Gemeenschap;

Gelet op het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 16 juni 2021Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/01/2016 pub. 12/02/2016 numac 2016029074 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende integratie van de genderdimensie in het geheel van de beleidslijnen van de Franse Gemeenschap sluiten0 tot aanwijzing van de dienst bedoeld in artikel 39 van het decreet van 4 februari 2021Relevante gevonden documenten type decreet prom. 04/02/2021 pub. 19/03/2021 numac 2021020418 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie van de begroting, de boekhouding en de verslaggeving van de openbare bestuursinstellingen van de Franse Gemeenschap sluiten houdende de organisatie van de begroting, van de boekhouding en van de verslaggeving van de openbare bestuursinstellingen;

Gelet op het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 21 april 2022Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/01/2016 pub. 12/02/2016 numac 2016029074 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende integratie van de genderdimensie in het geheel van de beleidslijnen van de Franse Gemeenschap sluiten1 houdende diverse uitvoeringsmaatregelen met betrekking tot de begroting, de boekhouding, de controles en de audits van de openbare bestuursinstellingen van type 1 en type 2;

Gelet op het besluit van de Regering van 12 januari 2023 betreffende de oprichting van een Cel uitgavenherziening binnen de Algemene Directie Begroting en Financiën van het Ministerie van de Franse Gemeenschap;

Gelet op de "gendertest" uitgevoerd op 31 januari 2024 met toepassing van artikel 4, tweede lid, 1°, van het decreet van 7 januari 2016Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/01/2016 pub. 12/02/2016 numac 2016029074 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende integratie van de genderdimensie in het geheel van de beleidslijnen van de Franse Gemeenschap sluiten betreffende de integratie van de genderdimensie in het geheel van de beleidslijnen van de Franse Gemeenschap;

Gelet op de adviezen van de Inspectie van Financiën, gegeven op 19 april 2023 en 10 januari 2024;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting van 8 februari 2024;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Ambtenarenzaken van 8 februari 2024;

Gelet op het onderhandelingsprotocol nr. 601 van het Comité van Sector XVII, gesloten op 7 maart 2024;

Gelet op het advies van het Directiecomité, gegeven op 26 februari 2024;

Gelet op de aanvraag om advies van de Raad van State binnen een termijn van 30 dagen, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Overwegende dat de aanvraag om advies op 5 maart 2024 ingeschreven werd in de rol van de afdeling wetgeving van de Raad van State onder het nummer 75.807/2.;

Gelet op de beslissing van de afdeling wetgeving van 5 maart 2024 om geen advies te geven binnen de gevraagde termijn, met toepassing van artikel 84, § 5, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de Minister van Begroting en Ambtenarenzaken;

Na beraadslaging, Besluit :

HOOFDSTUK 1. - Wijzigingen van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 13 december 2012Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 13/12/2012 pub. 20/12/2012 numac 2012029543 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende verschillende maatregelen betreffende de uitvoering van de begroting en betreffende de begrotingsboekhouding en de algemene boekhouding sluiten houdende verschillende maatregelen betreffende de uitvoering van de begroting en betreffende de begrotingsboekhouding en de algemene boekhouding

Artikel 1.In artikel 6, § 4, van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 13 december 2012Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 13/12/2012 pub. 20/12/2012 numac 2012029543 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende verschillende maatregelen betreffende de uitvoering van de begroting en betreffende de begrotingsboekhouding en de algemene boekhouding sluiten houdende verschillende maatregelen betreffende de uitvoering van de begroting en betreffende de begrotingsboekhouding en de algemene boekhouding, worden de woorden "aan de secretaris-generaal, de administrateur-generaal en de directeur-generaal" vervangen door de woorden "aan de ambtenaren-generaal en de directeurs".

Art. 2.Het artikel 26, § 2, tweede lid, 5°, van hetzelfde besluit wordt vervangen door de volgende bepaling: "5° de subsidies waarvan de toekenning niet door organieke bepalingen wordt geregeld: op de datum waarop ze verschuldigd zijn overeenkomstig de bepalingen betreffende de betalingsprocedures in het toekenningsbesluit.".

Art. 3.In artikel 41, 1°, van hetzelfde besluit wordt 1° vervangen door wat volgt: "1° de hulp in te roepen van de Algemene Administratie Inning en Invordering van de FOD Financiën met toepassing van de wet van 18 december 1986 houdende bevoegdverklaring van de Administratie van de belasting over de toegevoegde waarde, registratie en domeinen tot het uitvoeren van bepaalde vermogensrechtelijke verrichtingen voor rekening van de Franse Gemeenschap en de instellingen die onder haar bevoegdheid vallen;".

HOOFDSTUK 2. - Wijzigingen van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 28 november 2013Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 28/11/2013 pub. 19/12/2013 numac 2013029635 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot organisatie van de interne budgettaire en boekhoudkundige controle en audit en van de administratieve en begrotingscontrole sluiten tot organisatie van de interne budgettaire en boekhoudkundige controle en audit en van de administratieve en begrotingscontrole

Art. 4.In artikel 6, § 1, 2°, c), van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 28 november 2013Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 28/11/2013 pub. 19/12/2013 numac 2013029635 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot organisatie van de interne budgettaire en boekhoudkundige controle en audit en van de administratieve en begrotingscontrole sluiten tot organisatie van de interne budgettaire en boekhoudkundige controle en audit en van de administratieve en begrotingscontrole, worden de woorden " of gelijk zijn aan" geschrapt.

Art. 5.In artikel 7 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° er wordt een nieuw 6° ingevoegd, luidend als volgt: "6° de vereffening van de uitgaven, andere dan subsidies en individueel genomen, minder dan 8.500 euro exclusief btw bedraagt en betrekking heeft op uitgaven die verschuldigd zijn tijdens het begrotingsjaar van het visum"; 2° een laatst lid wordt toegevoegd als volgt: "Een globale verbintenis is verplicht voor subsidies die voortvloeien uit dezelfde oproep tot project.".

Art. 6.In artikel 8, § 2, 1°, van hetzelfde besluit, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° de woorden "en de kennisgeving bedoeld in het laatste lid van artikel 16, § 1" worden ingevoegd tussen de woorden "uitgaven" en ", in voorkomend geval";2° 2° en 3° worden opgeheven.

Art. 7.In artikel 16, § 1 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° het tweede lid wordt opgeheven;2° § 1 wordt aangevuld met een lid, luidend als volgt: "De eenheid voor de controle op de vereffeningen stelt de verantwoordelijke overheid die hiërarchisch hoger is dan de ordonnateur die de vereffening heeft gevraagd, in kennis van het ontbreken van voorafgaande vastlegging, vermeld in het eerste lid, 1°.Zij stelt jaarlijks een verslag op over deze tekortkomingen en zendt dit toe aan de minister van begroting. De verantwoordelijke overheid die hiërarchisch hoger is dan de ordonnateur die de vereffening heeft gevraagd, stelt corrigerende maatregelen op over de interne controle en deelt deze mee op aanvraag van de Minister van Begroting.".

Art. 8.In hetzelfde besluit wordt een hoofdstuk 3/1 bestaande uit artikelen 28/1 tot en met 28/11 ingevoegd, luidend als volgt: "Hoofdstuk 3/1. - Uitgavenherzieningen Afdeling 1. - Algemene bepalingen en definities


Art. 28/1.De uitgavenherzieningen zijn herzieningen zoals bepaald in artikel 2, 26°, van het decreet van 20 december 2011Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/12/2011 pub. 17/01/2012 numac 2012029001 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende regeling van de begroting en de boekhouding van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap type decreet prom. 20/12/2011 pub. 24/01/2012 numac 2012029014 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende instemming met het besluit van de Europese Raad van 25 maart 2011 tot wijziging van artikel 136 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie met betrekking tot een stabiliteitsmechanisme voor de lidstaten die de euro als munt hebben sluiten en artikel 50/1 van het decreet van 4 februari 2021Relevante gevonden documenten type decreet prom. 04/02/2021 pub. 19/03/2021 numac 2021020418 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie van de begroting, de boekhouding en de verslaggeving van de openbare bestuursinstellingen van de Franse Gemeenschap sluiten.

In de artikelen 28/2 tot 28/11 wordt met "entiteiten" bedoeld de Diensten van de Regering, de Administratieve Diensten met een autonome boekhouding en de Openbare Bestuursinstellingen van type 1 en 2, d.w.z. alle entiteiten die vallen onder het toepassingsgebied van artikelen 47/1 en 70, laatst lid, van het decreet van 20 december 2011Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/12/2011 pub. 17/01/2012 numac 2012029001 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende regeling van de begroting en de boekhouding van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap type decreet prom. 20/12/2011 pub. 24/01/2012 numac 2012029014 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende instemming met het besluit van de Europese Raad van 25 maart 2011 tot wijziging van artikel 136 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie met betrekking tot een stabiliteitsmechanisme voor de lidstaten die de euro als munt hebben sluiten en artikel 50/1 van het decreet van 4 februari 2021Relevante gevonden documenten type decreet prom. 04/02/2021 pub. 19/03/2021 numac 2021020418 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie van de begroting, de boekhouding en de verslaggeving van de openbare bestuursinstellingen van de Franse Gemeenschap sluiten.

In artikelen 28/2 tot 28/11 wordt verstaan onder "Cel uitgavenherziening" de in het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 12 januari 2023 betreffende de oprichting van een Cel uitgavenherziening binnen de Algemene Directie Begroting en Financiën van het Ministerie van de Franse Gemeenschap bedoelde Cel.

In artikelen 28/2 tot 28/11 wordt onder "bestek" verstaan: het door de Regering goedgekeurde document waarin de specifieke reikwijdte en de doelstellingen van de uit te voeren uitgavenherziening worden beschreven.

In artikelen 28/2 tot 28/11 verwijst "WG" naar de werkgroep(en) die verantwoordelijk is (zijn) voor het uitvoeren van analyses en het formuleren van opties voor verbetering in overeenstemming met de uitgavenherziening-doelstellingen die in het bestek zijn beschreven, en voor het opstellen van een tussentijds en eindverslag over de uitgavenherziening. Afdeling 2. - Beginselen


Art. 28/2.De volgende beginselen worden toegepast bij het maken van een uitgavenherziening: 1° de uitgavenherzieningen worden, op enkele uitzonderingen na, uitgevoerd over een periode van maximaal 11 maanden, in lijn met de begrotingscyclus, om de Regering en het Parlement te voorzien van relevante informatie voor het opstellen van de begroting;2° werken in het kader van de uitgavenherzieningen worden onafhankelijk uitgevoerd op entiteitsniveau in overeenstemming met het bestek;3° een voortdurende ontwikkeling van expertise is ingesteld om uitgavenherzieningen uit te voeren;4° de leden van de Regering en de leidende ambtenaren zien erop toe dat de diensten die onder hun bevoegdheid vallen constructief meewerken aan de uitgavenherzieningen en de WG toegang verlenen tot de informatie en gegevens die nodig zijn voor de uitgavenherzieningen;5° de werken rond de uitgavenherzieningen worden uitgevoerd met inachtneming van de vertrouwelijkheidsregels.Vertrouwelijke informatie die door een van de bij het uitgavenherziening-proces betrokken instanties wordt doorgegeven, mag niet worden gedeeld met personen of diensten buiten de uitgavenherzieningen of worden opgenomen in het tussentijds of eindverslag van die uitgavenherziening, tenzij de persoon die de informatie heeft gedeeld daarmee instemt. Afdeling 3. - Instanties


Art. 28/3.De Cel uitgavenherziening heeft als opdracht het uitgavenherzieningen-systeem operationeel te maken en te optimaliseren in nauwe samenwerking met de entiteiten en de Regering in het kader van dit besluit.

Art. 28/4.§ 1. Een Sturingscomité (hierna "COPIL" genoemd) wordt permanent opgericht voor alle uitgavenherzieningen. Op basis van de inhoud van de door de Regering goedgekeurde bestekken bestaan de opdrachten van het COPIL uit: 1° het superviseren van het werk van de WG naarmate de analyses vorderen;2° het waarborgen van de kwaliteit van de door de WG gebruikte méthodologie;3° het controleren van de naleving van de bestekken en de geplande tijdschema's controleren. § 2 De controleopdracht van het COPIL wordt uitgeoefend zonder zich uit te spreken over de geschiktheid van de keuzes die binnen de WG worden gemaakt, op voorwaarde dat deze overeenstemmen met de bestekken.

Het COPIL fungeert ook als beroepsinstantie in geval van moeilijkheden bij het uitvoeren van analyses door de WG. § 3 Het Sturingscomité is samengesteld uit de volgende leden: 1° de Secretaris-Generaal van het Ministerie van de Franse Gemeenschap, die het voorzit;2° een ambtenaar-generaal van de Algemene Directie Begroting en Financiën;3° de Directeur-Generaal van de Algemene Directie Coördinatie en Ondersteuning (DGCA) van het Secretariaat-Generaal, in zijn hoedanigheid van verantwoordelijke van de Pool Onderzoek;4° de vertegenwoordigers van de Minister-President, de Minister van Begroting, elke Vicepresident van de Regering en, in voorkomend geval, het Kabinet van de Toezichthoudende Ministers bevoegd voor het domein dat onderworpen is aan de uitgavenherziening;5° een ambtenaar-generaal per entiteit waarop een uitgavenherziening betrekking heeft;6° de Inspectie van Financiën en de Gemeenschappelijke Auditdienst nemen als waarnemers deel aan het COPIL;7° de Cel uitgavenherziening neemt het secretariaat waar. § 5 De voorzitter stelt bij het begin van zijn werkzaamheden het huishoudelijk reglement van het COPIL op.

Art. 28/5.§ 1. Een Werkgroep (WG) wordt aangesteld voor elk project van uitgavenherziening. § 2. Elke WG is samengesteld uit de volgende leden: 1° een voorzitter;2° vertegenwoordigers van de entiteiten die betrokken zijn bij de uitgavenherziening;3° één of twee vertegenwoordiger(s) van de Cel uitgavenherziening. De samenstelling van de WG wordt goedgekeurd door de Regering, op voorstel van het COPIL. De WG kan met instemming van het COPIL worden aangevuld met een of meer externe deskundigen. De kosten van eventuele externe expertise in verband met de uitgavenherziening komen ten laste van de in de begroting opgenomen werkingskredieten voor de uitgavenherzieningen. § 3. Noch de voorzitter, noch de leden kunnen een veto uitspreken over de opties voor verbetering die in het eindverslag zijn opgenomen. § 4. Het secretariaat van elke WG wordt aangewezen door de voorzitter.

Bij ontstentenis van een beslissing wordt het secretariaat gezamenlijk gevoerd door de leden die behoren tot de aan de uitgavenherziening deelnemende entiteiten en de Cel uitgavenherziening.

Art. 28/6.§ 1. Het voorzitterschap van elke WG wordt toevertrouwd aan een persoon met kennis van het voorwerp van de uitgavenherziening en van de betrokken entiteit, en met een zekere autoriteit. Het voorzitterschap mag niet worden toevertrouwd aan een lid van een ministerieel kabinet, noch aan een persoon die zich in een belangenconflict zou kunnen bevinden.

De voorzitter wordt benoemd door het COPIL tijdens de gezamenlijke startvergadering van het COPIL en de WG of, als er geen consensus is binnen het COPIL, door de Regering. § 2. De voorzitter stelt het huishoudelijk reglement van de WG op bij het begin van de werkzaamheden. § 3. Indien de voorzitter van de WG een persoon is van buiten de FWB, kan de Minister van Begroting beslissen hem een vergoeding toe te kennen ter waarde van € 250 per vergadering, met een maximum van € 3.000 per uitgavenherziening.

De in dit artikel vermelde bedragen zijn onderworpen aan de gezondheidsindex van juni 2023 (127,09) en volgen de evolutie van deze gezondheidsindex, overeenkomstig het koninklijk besluit van 24 december 1993 ter uitvoering van de wet van 6 januari 1989 tot vrijwaring van 's lands concurrentievermogen. De maand waarin het eindverslag wordt ingediend bij het COPIL is de referentiemaand voor de indexering.

De vergoedingen mogen alleen worden betaald als de voorzitter ten minste 80% van de vergaderingen van het WG heeft bijgewoond waarvoor hij tot voorzitter is benoemd tijdens het kalenderjaar waarop de vergoeding betrekking heeft. De bovengenoemde regel is niet van toepassing als de afwezigheid te wijten is aan overmacht of een gewettigde verhindering. § 4 Bij afwezigheid van de voorzitter en bij ontstentenis van een beslissing van het COPIL over een vervanger, zit het secretariaat de WG voor. Afdeling 4. - Einddocumenten


Art. 28/7.Het bestek beschrijft de specifieke reikwijdte en de doelstellingen van de uit te voeren uitgavenherziening.

Het bestek bevat ten minste de volgende informatie: 1° het toepassingsgebied;2° de reden van de uitgavenherziening;3° de doelstelling van de uitgavenherziening;4° de specifieke onderzoeksvragen;5° een indicatie over de te ontwikkelen beleidsopties;6° een begrotingstabel over het thema van de uitgavenherziening. De bestekken worden door de Minister van Begroting opgenomen in de begrotingsdocumenten die bij de indiening van de initiële begroting voor het volgende jaar bij het Parlement worden ingediend.

Art. 28/8.Eindverslag De uitgavenherzieningen leiden tot een eindverslag. Dit eindverslag bevat ten minste de volgende elementen: 1° de inleiding en het toepassingsgebied van de uitgavenherziening op basis van het bestek;2° de methodologie van de WG;3° een overzicht van de gebruikte gegevens en hoe het doelpubliek en de stakeholders werden betrokken;4° opties voor verbeteringen, met inbegrip van: a) een beschrijving van elke hervormingsoptie;b) een beschrijving van de verwachte (begrotings- en andere) gevolgen voor elke optie;c) een ontwerp van uitvoeringsplan voor elke hervormingsoptie, waarin met name de te ondernemen acties, de bij de uitvoering betrokken instanties, een raming van de duur en de fasen van de uitvoering, een beoordeling van de haalbaarheid van de uitvoering van de hervormingsopties, met inbegrip van de eenmalige kosten van de uitvoering, de risico's, de basisvoorwaarden en de domino-effecten worden vermeld;5° een conclusie en de lessen die kunnen worden getrokken uit de ondervonden problemen/obstakels en de punten voor vooruitgang/verbetering voor toekomstige uitgavenherzieningen. § 2 De Cel uitgavenherziening stelt een samenvattend document op van het eindverslag. Afdeling 5. - Voorbereiding en selectie van de onderwerpen van de

uitgavenherzieningen

Art. 28/9.§ 1 In het kader van de begrotingsomzendbrief voor de opmaak van de initiële begrotingen verzoekt de Regering de entiteiten en nodigt ze de Inspectie van Financiën uit om voorstellen te doen voor uitgavenherziening-onderwerpen en legt ze een termijn vast voor het indienen van die voorstellen bij de Cel uitgavenherziening. De Regering kan ook andere instanties uitnodigen om voorstellen in te dienen.

Binnen datzelfde kader bepaalt de Regering de richtlijnen voor het opstellen van de voorstellen voor uitgavenherzieningen en de eventuele procedures voor het indienen van de voorstellen.

Elk voorstel voor een uitgavenherziening bevat minstens een titel voor het onderwerp, een korte beschrijving van de inhoud, de reden, de relevante budgettaire informatie en de voorgestelde samenstelling van de WG. § 2 De Cel uitgavenherziening controleert de conformiteit van de voorstellen op basis van de ontvankelijkheidscriteria die in de Omzendbrief worden vermeld. Indien nodig neemt de Cel zo snel mogelijk contact op met de entiteiten en de leden van het COPIL, met inbegrip van de waarnemende leden, om de voorstellen te verduidelijken en zich ervan te vergewissen dat het voorstel alle relevante informatie bevat.

De voorstellen worden onderworpen aan een advies van het Directiecomité van het Ministerie van de Franse Gemeenschap (CODIR). § 3 Na het advies van het CODIR stuurt de voorzitter van het CODIR de voorstellen door naar de Minister-President en de Minister van Begroting. Op hun gezamenlijke voorstel selecteert de Regering de uitgavenherzieningen-projecten. § 4. De door de Regering goedgekeurde ontwerpen van uitgavenherzieningen worden meegedeeld aan de Voorzitter van het CODIR en aan de Cel uitgavenherziening zodat die in overleg met de entiteiten het definitieve ontwerp van bestek kan opstellen. Deze worden vervolgens door de Cel uitgavenherziening doorgestuurd aan de Minister-President en de Minister van Begroting zodat ze kunnen worden goedgekeurd door de Regering ten laatste op het ogenblik dat de Regering de initiële begroting voor het volgende jaar goedkeurt, en meegedeeld aan het Parlement overeenkomstig artikel 47/1 van het decreet van 20 december 2011Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/12/2011 pub. 17/01/2012 numac 2012029001 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende regeling van de begroting en de boekhouding van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap type decreet prom. 20/12/2011 pub. 24/01/2012 numac 2012029014 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende instemming met het besluit van de Europese Raad van 25 maart 2011 tot wijziging van artikel 136 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie met betrekking tot een stabiliteitsmechanisme voor de lidstaten die de euro als munt hebben sluiten. Afdeling 6. - Uitvoeren en opvolging van de uitgavenherzieningen


Art. 28/10.§ 1. Zo snel mogelijk na de definitieve goedkeuring van het bestek roept de COPIL-voorzitter de COPIL-leden en de WG-leden samen voor de startvergadering van de uitgavenherziening. § 2. Op basis van de opdracht die wordt gedefinieerd in het bestek, indien nodig verduidelijkt door de leden van het COPIL, en volgens de termijnen bepaald door het COPIL op de startvergadering, stellen de WG een tussentijds verslag op, ten laatste voor de voorjaarsvakantie. Dit verslag bevat minstens: 1° de werkmethode van de betrokken WG;2° een grondige beschrijving van het onderwerp van de uitgavenherziening;3° de eerste beoogde verbeteringsopties en hun impact;4° een overzicht van de beschikbare en de ontbrekende gegevens en eventuele problemen. Dit tussentijds verslag wordt besproken op een tussentijdse vergadering tussen het COPIL en de WG. Rekening houdend met eventuele instructies van het COPIL stellen de WG het in artikel 28/8 bedoelde eindverslag op.

Dit eindverslag wordt besproken op een slotvergadering tussen het COPIL en de WG, uiterlijk in juli.

Indien nodig vervolledigen of wijzigen de WG het eindverslag, rekening houdend met de instructies van het COPIL. Het eindverslag wordt opnieuw ter goedkeuring aan het COPIL voorgelegd.

Ten laatste op 10 september van elk jaar stuurt de Cel uitgavenherziening de eindverslagen van de werkgroepen en de samenvatting van de eindverslagen naar de Minister-President, de Minister van Begroting en de Toezichthoudende Minister van het onderwerp dat aan de uitgavenherziening is voorgelegd. De Regering beslist over het gevolg dat aan de verbeteropties moet worden gegeven en deelt haar beslissing mee aan het Parlement. Deze beslissing en de samenvatting van het eindverslag worden opgenomen in de begrotingsdocumenten voor de initiële begroting van het volgende jaar.

Ter uitvoering van deze beslissing stellen de betrokken entiteiten gedetailleerde uitvoeringsplannen op in overleg met hun Toezichthoudende Minister(s) en met de steun van de Cel uitgavenherziening.

De Cel uitgavenherziening volgt de beslissingen rond de uitgavenherzieningen systematisch op aan de hand van de uitvoeringsplannen en in samenwerking met de betrokken entiteiten, om over de uitvoering ervan verslag uit te brengen aan de Minister van Begroting, de Minister-President, de betrokken Toezichthoudende Ministers en de voorzitter van het COPIL, en om aan het Parlement verslag uit te brengen over de stand van zaken, zoals bedoeld in artikel 47/1, derde lid, van het decreet van 20 december 2011Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/12/2011 pub. 17/01/2012 numac 2012029001 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende regeling van de begroting en de boekhouding van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap type decreet prom. 20/12/2011 pub. 24/01/2012 numac 2012029014 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende instemming met het besluit van de Europese Raad van 25 maart 2011 tot wijziging van artikel 136 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie met betrekking tot een stabiliteitsmechanisme voor de lidstaten die de euro als munt hebben sluiten.

Art. 28/11.De Minister van Begroting kan beslissen om een evaluatie achteraf van een uitgavenherziening door externe deskundigen uit te voeren. De evaluatie achteraf heeft alleen betrekking op het proces van de uitgavenherzieningen.".

Art. 9.In artikel 33 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in § 1, eerste lid, worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) 3° is opgeheven; b) in 5° worden de woorden "of de lancering van oproepen tot project" toegevoegd tussen de woorden "facultatieve subsidies" en de woorden "van meer dan 25.000 euro".

Hetzelfde 5° wordt als volgt aangevuld: "Voor subsidies die een periode van meer dan 12 opeenvolgende maanden bestrijken, geldt de drempel van 25.000 euro voor het bedrag van de gemiddelde subsidie per boekjaar van de gesubsidieerde entiteit die de subsidie ontvangt;"; c) 6° wordt vervangen door wat volgt: "6° die betrekking hebben op overheidsopdrachten voor diensten of leveringen waarvan de geraamde waarde hoger is dan of gelijk is aan 250.000 euro exclusief btw, of overheidsopdrachten voor werken waarvan de geraamde waarde hoger is dan of gelijk is aan 750.000 euro exclusief btw. Voor overheidsopdrachten die deze drempel bereiken, heeft het verzoek om toestemming betrekking op: 1° de redenen voor de lancering van de overheidsopdracht, de keuze van de gunningsmethode en de documenten van de voorgenomen opdracht;2° het voorstel voor de gemotiveerde selectiebeslissing, indien van toepassing;3° het voorstel voor de gemotiveerde gunningsbeslissing op basis van het volledige gunningsdossier;d) 7° en 8° worden opgeheven;2° in § 1, tweede lid, worden de woorden "2° en 5° tot 8° " vervangen door de woorden "2°, 5° en 6° ";3° in § 1 worden twee laatste leden toegevoegd, luidend als volgt: "In afwijking van het eerste lid, 5°, kan de Minister van Begroting bij zijn goedkeuring van een beslissing tot lancering van een projectoproep de beslissing tot toekenning van subsidies die aan het einde van dezelfde projectoproep worden toegekend, vrijstellen van zijn goedkeuring. In afwijking van het eerste lid, 6°, kan de Minister van Begroting in zijn akkoord over de lancering van een overheidsopdracht de gunning van dezelfde overheidsopdracht vrijstellen van zijn goedkeuring."; 4° in § 2 worden aan het eerste lid de woorden "vanaf de dag na ontvangst van een volledig dossier" toegevoegd".

Art. 10.In artikel 42 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° 5° wordt opgeheven;2° er wordt een nieuw 6° ingevoerd, luidend als volgt: "6° de lancering van oproepen tot projecten".

Art. 11.In artikel 43 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in het eerste lid worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) 1° wordt vervangen door wat volgt: "1° de personeelsuitgaven, voor zover het gaat om de toepassing van het geldelijke statuut en het administratieve statuut, onverminderd artikel 43/1.". b) 3° wordt als volgt aangevuld: "Voor overheidsopdrachten die deze drempel bereiken, wordt vooraf advies gevraagd aan de Inspecteur van Financiën over: 1° de redenen voor de lancering van de overheidsopdracht, de keuze van de aanbestedingsmethode en de documenten van de voorgenomen opdracht;2° het voorstel voor een gemotiveerde selectiebeslissing, indien van toepassing;3° het voorstel voor een gemotiveerde gunningsbeslissing op basis van het volledige gunningsdossier".c) in 4° worden de woorden "en projectoproepen" toegevoegd na "subsidies". d) er wordt een 6° ingevoegd, luidend als volgt: "6° de uitgaven bedoeld in artikel 7, 6°, van dit besluit, voor zover het gecumuleerde bedrag van de begrotingsverplichtingen lager is dan 31.000 euro exclusief btw"; 2° het tweede lid wordt vervangen door wat volgt: "In onderling overleg tussen de betrokken minister en de Minister van Begroting kunnen de in de eerste en tweede leden bedoelde bedragen worden aangepast.In dat geval wordt een voorstel voor een Akkoordprotocol opgesteld waarin: 1° de nagestreefde doelstellingen;2° de aard van de betrokken uitgaven;3° de BA's en/of programma's en/of organisatie-afdelingen van de begroting waartoe ze behoren;4° de nieuwe controledrempels waarboven het advies van de Inspectie van Financiën vereist is;5° de alternatieve risicobeheermethodes die moeten worden toegepast;6° de begeleidende en toezichtsmaatregelen;7° de geldigheidsduur van het protocol, die in elk geval voor een bepaalde duur moet zijn gedetailleerd worden uiteengezet. Het protocol wordt ondertekend door de functioneel bevoegde minister, de Minister van Begroting en de Inspecteur van Financiën. De leidend ambtenaar van de betrokken Administratie, Directie of Dienst moet eveneens ondertekenen. Het protocol kan pas in werking treden nadat het is meegedeeld aan de Regering en het Rekenhof.

Het protocol kan te allen tijde door een van de ondertekenende partijen worden opgezegd."; 3° het derde lid wordt vervangen door wat volgt: "De Inspecteurs van Financiën behouden hun raadgevende bevoegdheid ten aanzien van het algemene gebruik van de kredieten met betrekking tot de in de eerste en tweede leden bedoelde uitgaven.De Inspecteurs van Financiën kunnen lijsten opvragen van de uitgaven die onder de in de eerste en tweede leden bedoelde drempelwaarden blijven, met het oog op een eventuele steekproefsgewijze controle achteraf. Dit geldt ook voor de in het derde lid bedoelde uitgaven.".

Art. 12.In hetzelfde besluit wordt een artikel 43/1 ingevoegd, luidend als volgt: "

Artikel 43/1.- Aan de Inspecteurs van Financiën worden vooraf ter advies voorgelegd: 1° de personeels- en actieplannen;2° de indiensttreding van statutaire personeelsleden en contractuelen. De individuele indiening van statutaire aanwervingen kan, mits akkoord van de bevoegde Inspecteur van Financiën, vervangen worden door een nominatieve lijst in uitvoering van een actieplan; 3° andere personeelskosten, voor zover deze niet volledig gereglementeerd zijn. Deze punten kunnen het voorwerp uitmaken van een protocol bedoeld in artikel 43, tweede lid.".

HOOFDSTUK 3. - Wijzigingen van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 21 april 2022Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/01/2016 pub. 12/02/2016 numac 2016029074 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende integratie van de genderdimensie in het geheel van de beleidslijnen van de Franse Gemeenschap sluiten1 houdende diverse uitvoeringsmaatregelen met betrekking tot de begroting, de boekhouding, de controles en de audits van de openbare bestuursinstellingen van type 1 en type 2

Art. 13.In artikel 1 van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 21 april 2022Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/01/2016 pub. 12/02/2016 numac 2016029074 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende integratie van de genderdimensie in het geheel van de beleidslijnen van de Franse Gemeenschap sluiten1 houdende diverse uitvoeringsmaatregelen met betrekking tot de begroting, de boekhouding, de controles en de audits van de openbare bestuursinstellingen van type 1 en type 2 worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° 2° wordt vervangen door de volgende bepaling: "2° "Governance-decreet": het decreet van 5 oktober 2023 betreffende het bestuur, de transparantie, de autonomie en de controle in verband met de instellingen, de maatschappijen voor schoolgebouwen en de maatschappijen voor vermogensbeheer die onder de Franse Gemeenschap ressorteren;"; 2° in 4°, a), wordt het woord "ontvangsten" vervangen door het woord "rechten". 3° in 8° worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) a) wordt vervangen door de volgende bepaling: "a) de commissarissen voor de rekeningen bedoeld in Hoofdstuk II van Titel VI van het governance -decreet;"; b) b) wordt vervangen door de volgende bepaling: "b) de regeringscommissarissen bedoeld in Hoofdstuk II van Titel VI van het governance-decreet;"; c) g) wordt vervangen door de volgende bepaling: "g) de interne auditeenheden bedoeld in afdeling 2 van hoofdstuk I van titel VI van het governance-besluit;"; 4° aan 8° wordt een h) toegevoegd, luidend als volgt: "h) de commissarissen voor de rekeningen bedoeld in het kaderdecreet;".

Art. 14.In artikel 24 van hetzelfde besluit worden er, na het tweede lid, de volgende leden ingevoegd: "De functionele minister of het bestuursorgaan kan een plaatsvervanger aanwijzen die hun functie van ordonnateur geheel of gedeeltelijk uitoefent bij afwezigheid of verhindering van de overeenkomstig het tweede lid aangewezen ambtenaren of personeelsleden.

De in de tweede en derde leden bedoelde delegaties van alle of enkele opdrachten van de ordonnateur kunnen in één enkel akte worden opgenomen.".

Art. 15.In artikel 27, 1°, van hetzelfde besluit, wordt het woord "verdelingsaanvragen" vervangen door het woord "herverdelingsaanvragen".

Art. 16.In artikel 39, § 2, van hetzelfde besluit, worden de woorden "bedoeld in artikel 37 van het doorzichtigheidsdecreet" vervangen door de woorden "bedoeld in artikel 42 van het governance-decreet".

Art. 17.In artikel 41, § 1, van hetzelfde besluit, worden de woorden "in de artikelen 48 en 49 van het doorzichtigheidsdecreet" vervangen door de woorden "in de artikelen 53 en 54 van het governance-decreet".

HOOFDSTUK 4. - Bepaling tot wijziging van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 12 januari 2023 betreffende de oprichting van een Cel uitgavenherziening binnen de Algemene Directie Begroting en Financiën van het Ministerie van de Franse Gemeenschap

Art. 18.In artikel 2 van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 12 januari 2023 betreffende de oprichting van een Cel uitgavenherziening binnen de Algemene Directie Begroting en Financiën van het Ministerie van de Franse Gemeenschap, wordt de eerste zin aangevuld met de woorden: "bedoeld in artikel 47/1 van het decreet van 20 december 2011Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/12/2011 pub. 17/01/2012 numac 2012029001 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende regeling van de begroting en de boekhouding van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap type decreet prom. 20/12/2011 pub. 24/01/2012 numac 2012029014 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende instemming met het besluit van de Europese Raad van 25 maart 2011 tot wijziging van artikel 136 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie met betrekking tot een stabiliteitsmechanisme voor de lidstaten die de euro als munt hebben sluiten houdende regeling van de begroting en de boekhouding van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap.".

HOOFDSTUK 5. - Bepalingen tot wijziging van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 20 september 2019Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 20/09/2019 pub. 03/10/2019 numac 2019042038 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende regeling van de werking van de regering sluiten houdende regeling van de werking van de Regering

Art. 19.In artikel 13, § 1, van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 20 september 2019Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 20/09/2019 pub. 03/10/2019 numac 2019042038 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende regeling van de werking van de regering sluiten houdende regeling van haar werking worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° 3°, a), wordt vervangen door wat volgt: "a) de toekenning van subsidies over eenzelfde boekjaar en voor eenzelfde begunstigde, of de lancering van oproepen tot projecten voor een bedrag van minder dan 250.000 EUR;"; 2° 3°, b), wordt vervangen door wat volgt: "b) de keuze van de gunningsmethode, met inbegrip van de aankondiging van de opdracht, voor opdrachten waarvan het bedrag lager is dan de in artikel 15 bedoelde drempelwaarden;".

HOOFDSTUK 6. - Bepaling ter toepassing van artikel 79 van het decreet van 20 december 2011Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/12/2011 pub. 17/01/2012 numac 2012029001 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende regeling van de begroting en de boekhouding van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap type decreet prom. 20/12/2011 pub. 24/01/2012 numac 2012029014 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende instemming met het besluit van de Europese Raad van 25 maart 2011 tot wijziging van artikel 136 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie met betrekking tot een stabiliteitsmechanisme voor de lidstaten die de euro als munt hebben sluiten.

Art. 20.De Regering vertrouwt de opdrachten bedoeld in artikel 79 van het decreet van 20 december 2011Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/12/2011 pub. 17/01/2012 numac 2012029001 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende regeling van de begroting en de boekhouding van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap type decreet prom. 20/12/2011 pub. 24/01/2012 numac 2012029014 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende instemming met het besluit van de Europese Raad van 25 maart 2011 tot wijziging van artikel 136 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie met betrekking tot een stabiliteitsmechanisme voor de lidstaten die de euro als munt hebben sluiten toe aan de Algemene Directie Begroting en Financiën van het Ministerie van de Franse Gemeenschap (DGBF).

Art. 21.§ 1. Voor de uitvoering van de opdracht vermeld in artikel 79 § 1, 8°, wordt een "SAP-sturingscomité" opgericht, bestaande uit de volgende leden: a) de Algemene Directie Begroting en Financiën (DGBF), die het voorzitterschap en het secretariaat waarneemt;b) het Overheidsbedrijf voor Digitale Informatie- en Communicatietechnologieën (ETNIC);c) de openbare bestuursinstellingen van type 1 en type 2 waarop een agendapunt betrekking heeft. Een zitting van het sturingscomité kan worden aangevraagd op initiatief van één van de leden en de beslissingen worden bij consensus genomen. In geval van onenigheid verwijst de DGBF de zaak door naar de Minister van Begroting, die de definitieve beslissing neemt. § 2. In afwijking van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 1 maart 2019 tot uitvoering van het decreet van 25 oktober 2018 betreffende het Overheidsbedrijf voor de Digitale Informatie- en Communicatietechnologieën van de Franse Gemeenschap (ETNIC), worden de verzoeken van de instellingen bedoeld in artikel 3 § 1, 1° en 2°, van het decreet van 4 februari 2021Relevante gevonden documenten type decreet prom. 04/02/2021 pub. 19/03/2021 numac 2021020418 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie van de begroting, de boekhouding en de verslaggeving van de openbare bestuursinstellingen van de Franse Gemeenschap sluiten houdende organisatie van de begroting, de boekhouding en de verslaggeving van de openbare bestuursinstellingen die optreden als begunstigden bedoeld in artikel 1, 2°, van het decreet van 25 oktober 2018 betreffende het Overheidsbedrijf voor de Digitale Informatie- en Communicatietechnologieën van de Franse Gemeenschap (ETNIC) door de ETNIC ingediend bij de DGBF indien deze verzoeken betrekking hebben op wijzigingen, aanpassingen, vernieuwingen of andere verzoeken met betrekking tot budgettaire en/of boekhoudkundige toepassingen.

Deze verzoeken worden door de DGBF beoordeeld op basis van hun mate van noodzakelijkheid, hun relevantie, hun voordeel voor alle gebruikers en hun consistentie met het budgettaire en boekhoudkundige kader van de Diensten van de Regering.

De DGFB kan de voorstellen zonder voorbehoud aanvaarden, een aanpassing voorstellen of ze weigeren. In de laatste twee gevallen, als de betreffende openbare bestuursinstelling haar verzoek handhaaft, wordt het besproken door de SAP-sturingscomité. § 3. De Regering keurt het huishoudelijk reglement van de SAP-sturingscomité goed.

HOOFDSTUK 7. - Bepalingen betreffende het personeel.

Art. 22.In artikel 2, eerste lid, van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 5 juli 2017Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 05/07/2017 pub. 24/07/2017 numac 2017030742 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot bepaling van de toekenning van toelagen aan de bijzondere rekenplichtigen, aan de personeelsleden van het Agentschap van de Schuld en aan de personeelsleden van de algemene directie begroting en financiën van het Ministerie van de Franse Gemeenschap sluiten tot bepaling van de toekenning van toelagen aan de bijzondere rekenplichtigen, aan de personeelsleden van het Agentschap van de Schuld en aan de personeelsleden van de algemene directie begroting en financiën van het Ministerie van de Franse Gemeenschap, wordt het volgende streepje ingevoegd tussen het eerste en het tweede streepje: "- de centraliserende ontvanger;".

HOOFDSTUK 8. - Bepalingen betreffende het "Fonds Ecureuil".

Art. 23.In artikel 3 van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 19 oktober 2007Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 19/10/2007 pub. 14/11/2007 numac 2007029368 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot bepaling van de gevallen waarin het « Fonds Ecureuil » geldvoorschotten kan toekennen sluiten tot bepaling van de gevallen waarin het "Fonds Ecureuil" geldvoorschotten kan toekennen, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in het eerste lid worden de woorden "en de intresten die eruit voortvloeien" geschrapt.2° in het tweede lid worden de woorden "1° " en "2° de interesten die uit het voorschot voortvloeien, door de aanrekening van hun bedrag op de organisatie-afdeling van de algemene uitgavenbegroting" geschrapt.

Art. 24.Artikel 4 van hetzelfde besluit wordt geschrapt.

HOOFDSTUK 9. - Opheffings- en slotbepalingen

Art. 25.Het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 10 februari 2006Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 10/02/2006 pub. 05/04/2006 numac 2006200970 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende oprichting van een opvolgingscel voor de alternatieve financieringen en de financiële staten van de instellingen van openbaar nut sluiten houdende oprichting van een Cel Financiële Informatie wordt opgeheven.

Art. 26.Het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 16 juni 2021Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/01/2016 pub. 12/02/2016 numac 2016029074 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende integratie van de genderdimensie in het geheel van de beleidslijnen van de Franse Gemeenschap sluiten0 tot aanwijzing van de dienst bedoeld in artikel 39 van het decreet van 4 februari 2021Relevante gevonden documenten type decreet prom. 04/02/2021 pub. 19/03/2021 numac 2021020418 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie van de begroting, de boekhouding en de verslaggeving van de openbare bestuursinstellingen van de Franse Gemeenschap sluiten houdende de organisatie van de begroting, van de boekhouding en van de verslaggeving van de openbare bestuursinstellingen wordt opgeheven.

Art. 27.Artikelen 8, 23 en 24 hebben uitwerking met ingang van 1 januari 2024.

Art. 28.De Regering bepaalt de inwerkingtreding van artikelen 25 en 26 van dit besluit.

Brussel, 16 mei 2024.

Voor de Regering van de Franse Gemeenschap: De Minister-President, belast met Internationale Betrekkingen, Sport en Onderwijs voor sociale promotie, P.-Y. JEHOLET De Vicepresident en Minister van Begroting, Ambtenarenzaken, Gelijke kansen en het toezicht op Wallonie-Bruxelles Enseignement, F. DAERDEN


^