Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Regering Van De Franse Gemeenschap van 18 november 2021
gepubliceerd op 01 december 2021

Besluit van de regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van de procedurevoor de erkenning van beoefenaars van paramedische beroepen

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2021033926
pub.
01/12/2021
prom.
18/11/2021
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

18 NOVEMBER 2021. - Besluit van de regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van de procedurevoor de erkenning van beoefenaars van paramedische beroepen


De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op de bijzondere Wet tot hervorming der instellingen van 15 augustus 1980, artikel 5, § , 7°, a);

Gelet op de gecoördineerde Wet van 10 mei 2015Relevante gevonden documenten type wet prom. 10/05/2015 pub. 01/07/2015 numac 2015009276 bron federale overheidsdienst justitie Wet die naturalisaties verleent type wet prom. 10/05/2015 pub. 01/07/2015 numac 2015009275 bron federale overheidsdienst justitie Wet die naturalisaties verleent type wet prom. 10/05/2015 pub. 01/07/2015 numac 2015009277 bron federale overheidsdienst justitie Wet die naturalisaties verleent sluiten betreffende de uitoefening van de beroepen in de gezondheidszorg, artikelen 43, § 2, eerste lid, 72, § 2, eerste lid, 88, 97, § 1, 153, § 3, vijfde lid;

Gelet op het koninklijk besluit van 2 juli 2009Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 02/07/2009 pub. 17/08/2009 numac 2009024263 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit tot vaststelling van de lijst van de paramedische beroepen sluiten tot vaststelling van de lijst van paramedische beroepen;

Gelet op het besluit van de regering van de Franse Gemeenschap van 19 oktober 2016Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 19/10/2016 pub. 09/12/2016 numac 2016029586 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot bepaling van de erkenningsprocedure voor de beoefenaars van paramedische beroepen type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 19/10/2016 pub. 20/12/2016 numac 2016029591 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van de procedure voor de erkenning als kinesitherapeut en de erkenning van bijzondere beroepsbekwaamheden sluiten tot vaststelling van de procedure voor de erkenning van beoefenaars van paramedische beroepen;

Gelet op het besluit van de regering van de Franse Gemeenschap van 19 oktober 2016Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 19/10/2016 pub. 09/12/2016 numac 2016029586 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot bepaling van de erkenningsprocedure voor de beoefenaars van paramedische beroepen type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 19/10/2016 pub. 20/12/2016 numac 2016029591 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van de procedure voor de erkenning als kinesitherapeut en de erkenning van bijzondere beroepsbekwaamheden sluiten tot vaststelling van de procedure voor de erkenning als kinesitherapeut en de specifieke beroepskwalificaties;

Gelet op het besluit van de regering van de Franse Gemeenschap van 29 november 2017Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 29/11/2017 pub. 29/01/2018 numac 2018030121 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van de procedure voor de erkenning van artsen-specialisten en van huisartsen sluiten tot vaststelling van de procedure met betrekking tot de erkenning van specialisten en huisartsen;

Gelet op het besluit van de regering van de Franse Gemeenschap van 7 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 07/03/2018 pub. 17/04/2018 numac 2018040102 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van de erkenningsprocedure waarbij de beoefenaars van de tandheelkunde ertoe worden gemachtigd een bijzondere beroepstitel te dragen sluiten tot vaststelling van de erkenningsprocedure voor het verlenen van toestemming aan beoefenaars der tandheelkunde om een bepaalde beroepstitel te voeren;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, uitgebracht op 27 februari 2020;

Gelet op de akkoordbevinding van de minister van Begroting, gegeven op 17 juli 2020;

Gelet op de "gendertest" van 4 december 2019, uitgevoerd met toepassing van artikel 4, tweede lid, 1°, van het decreet van 7 januari 2016Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/01/2016 pub. 12/02/2016 numac 2016029074 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende integratie van de genderdimensie in het geheel van de beleidslijnen van de Franse Gemeenschap sluiten betreffende de integratie van de genderdimensie in alle beleidslijnen van de Franse Gemeenschap;

Gelet op het advies van de Federale Raad voor Paramedische Beroepen, uitgebracht op 17 december 2020, overeenkomstig artikel 72, paragraaf 2, van de gecoördineerde Wet van 10 mei 2015Relevante gevonden documenten type wet prom. 10/05/2015 pub. 01/07/2015 numac 2015009276 bron federale overheidsdienst justitie Wet die naturalisaties verleent type wet prom. 10/05/2015 pub. 01/07/2015 numac 2015009275 bron federale overheidsdienst justitie Wet die naturalisaties verleent type wet prom. 10/05/2015 pub. 01/07/2015 numac 2015009277 bron federale overheidsdienst justitie Wet die naturalisaties verleent sluiten betreffende de uitoefening van de beroepen in de gezondheidszorg;

Gelet op de voltooiing, op 14 en 15 januari 2021, van het intra-Franse overleg, bij toepassing van de artikelen 12 en 13 van het kaderakkoord voor samenwerking van 27 februari 2014 tussen de Franse Gemeenschap, het Waalse Gewest en de Franse GemeenschapsCommissie betreffende het intra-Franse overleg op het gebied van gezondheid en hulp aan personen en de gemeenschappelijke beginselen die op deze aangelegenheden van toepassing zijn;

Gelet op het advies van de Raad van State nr. 69.550/2, uitgebracht op 14 juli 2021, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde Wetten van 12 januari 1973 op de Raad van State;

Op de voordracht van de minister belast met de erkenning van zorgverleners;

Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK 1 - Algemene bepalingen

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit gelden de volgende definities: 1° "minister": de minister die verantwoordelijk is voor het verlenen van erkenningen voor beroepen in de gezondheidszorg;2° "Wet": de op 10 mei 2015 gecoördineerde Wet betreffende de uitoefening van beroepen in de gezondheidszorg;3° "Administratie": de algemene directie Hoger onderwijs, levenslang leren en Wetenschappelijk onderzoek (DGESVR);4° "Voorlopige erkenning": erkenning die voor een beperkte duur wordt verleend op basis van een diploma waarvan het niveau, maar niet het geheel van de theoretische en praktische opleiding en cursussen, voldoet aan de voorwaarden voor het verlenen van een volledige erkenning;5° "Afwijking van de noodzaak tot erkenning op basis van verworven rechten": aan de aanvrager verleende machtiging om de diensten en/of handelingen van een paramedisch beroep uit te voeren onder dezelfde voorwaarden als de erkende beoefenaars van dat beroep;6° "Paramedisch beroep": een van de beroepen aangewezen in artikel 1 van het koninklijk besluit van 2 juli 2009Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 02/07/2009 pub. 17/08/2009 numac 2009024263 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit tot vaststelling van de lijst van de paramedische beroepen sluiten tot vaststelling van de lijst van paramedische beroepen;7° "Commissie": de erkenningsCommissie die is opgericht voor elk van de paramedische beroepen die zijn opgenomen in de lijst bedoeld in artikel 1 van het koninklijk besluit van 2 juli 2009Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 02/07/2009 pub. 17/08/2009 numac 2009024263 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit tot vaststelling van de lijst van de paramedische beroepen sluiten tot vaststelling van de lijst van paramedische beroepen;8° "Onderwijsinstelling": de instelling die door de Franse Gemeenschap wordt georganiseerd, gesubsidieerd of erkend.9° "Aanvrager": de meerderjarige persoon die een aanvraag indient bij de Administratie.

Art. 2.§ 1. Het Ministerie van de Franse Gemeenschap, vertegenwoordigd door de Administratie, is bevoegd om de zorgverleners van paramedische beroepen te erkennen. § 2. Het Ministerie van de Franse Gemeenschap, vertegenwoordigd door de Administratie, verzamelt bij de personen bedoeld in § 4 van dit artikel de gegevens bedoeld in het volgende lid en codeert deze in de federale databank van de beoefenaars van de gezondheidszorgberoepen, waarin de beroepsbeoefenaars in de gezondheidssector zijn opgenomen die een paramedisch beroep uitoefenen, teneinde de uitvoering van zijn reglementaire opdrachten en de uitwisseling van gegevens overeenkomstig artikel 97, §§ 1 en 2, 2°, van de Wet mogelijk te maken. § 3. Met het oog op de uitvoering van haar opdrachten en de in artikel 97, § 2, van de Wet omschreven doeleinden deelt de Administratie de in artikel 98, 2°, van de Wet bedoelde gegevens mee aan de relevante entiteiten die bij artikel 99 van de Wet zijn aangewezen om deze gegevens aan de federale gegevensbank mee te delen. § 4. In het kader van zijn opdrachten verzamelt het Ministerie van de Franse Gemeenschap, vertegenwoordigd door de Administratie, de volgende categorieën van gegevens: - identificatiegegevens: naam, voornaam, nationaal registratienummer, adres, nationaliteit, geslacht, geboortedatum, geboorteplaats en e-mailadres; - diplomagegevens; - gegevens met betrekking tot bewijsstukken die zijn ingediend in verband met een verzoek als bedoeld in artikel 8, paragraaf 2. § 5. De Administratie en de Commissie zijn verantwoordelijk voor de verwerking in de zin van artikel 4, 7), van Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens, en tot opheffing van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming) De gegevens worden bewaard tot het overlijden van de aanvrager of tot de intrekking van of verzaking aan de erkenning. HOOFDSTUK 2 - Commissies van erkenning voor paramedische beroepen: opdrachten, samenstelling en werking Afdeling 1 - Opdrachten

Art. 3.De opdracht van de Commissie is: 1° aan de minister een met redenen omkleed advies uit te brengen over elke aanvraag om erkenning als bedoeld in artikel 72 van de Wet en over elke aanvraag om voorlopige erkenning of vrijstelling van de noodzaak van erkenning op grond van verworven rechten;2° een advies uit te brengen over de intrekking van de erkenning zoals verleend op grond van artikel 72, § 1, van de Wet;3° op eigen initiatief of op verzoek van de minister advies uit te brengen over elk onderwerp in verband met het paramedisch beroep dat onder zijn bevoegdheid valt. De Commissie verwerkt de persoonsgegevens die nodig zijn voor de uitoefening van haar in de punten 1° en 2° van het vorige lid opgesomde opdrachten, overeenkomstig de in artikel 2 bedoelde verwerkingsmethoden. Afdeling 2 - Samenstelling

Art. 4.§ 1. De Commissie is samengesteld uit: 1° drie Franstalige leden die een door de Franse Gemeenschap erkend paramedisch beroep uitoefenen en over ten minste vijf jaar ervaring in het betrokken paramedisch beroep beschikken, voorgedragen door hun representatieve beroepsvereniging na een interne oproep tot kandidaatstelling.Bij ontstentenis van een representatieve beroepsvereniging wordt in het Belgisch Staatsblad een oproep tot kandidaten bekendgemaakt; 2° drie Franstalige leden die gedurende ten minste vijf jaar in het hoger onderwijs van de Franse Gemeenschap een opleiding hebben verstrekt die leidt tot het diploma dat vereist is voor de uitoefening van het betrokken beroep.Wanneer de opleiding gedurende ten minste vijf jaar niet in het hoger onderwijs is georganiseerd, wordt het jaar vanaf wanneer de opleiding wordt gegeven, in aanmerking genomen.

Voor het beroep van farmaceutisch-technisch assistent moeten de drie leden gedurende ten minste vijf jaar een opleiding hebben verstrekt die leidt tot het diploma dat voor de uitoefening van het betrokken beroep vereist is, hetzij in de derde graad van het secundair onderwijs - technische kwalificatie, hetzij in het onderwijs voor sociale promotie.

Voor het beroep van ambulancechauffeur voor niet-spoedeisend ziekenvervoer moeten de drie leden gedurende ten minste vijf jaar een opleiding hebben verstrekt die leidt tot het diploma dat vereist is voor de uitoefening van het beroep, hetzij aan een onderwijsinstelling voor sociale promotie, hetzij aan een opleidingsverstrekker die door de Franse Gemeenschap wordt georganiseerd, gesubsidieerd of erkend; 3° een Franstalig lid dat gemachtigd is om aan beoefenaars van paramedische beroepen de werkzaamheden van het betrokken beroep toe te vertrouwen of voor te schrijven, respectief als handeling of als technische dienst. § 2. Voor elk nieuw paramedisch beroep is de eerste commissie samengesteld uit hetzelfde aantal leden als bedoeld in § 1. De leden ervan moeten voldoen aan de erkenningsvoorwaarden of aan de criteria voorzien in de overgangsbepalingen van het koninklijk besluit tot vaststelling van de specifieke erkenningsvoorwaarden voor dat beroep. § 3. De Commissie kan ook, indien ze dit nuttig acht, een beroep doen op deskundigen. Zij hebben een raadgevende stem. § 4. Voor elk lid dat in de Commissie zitting heeft, kan een plaatsvervanger worden aangewezen. § 5. Om als representatieve beroepsvereniging te worden beschouwd, moet de beroepsvereniging aan de volgende voorwaarden voldoen: 1° de rechtsvorm van een vereniging zonder winstoogmerk aannemen;2° de statutaire doelstelling hebben de beroepsbelangen van alle beoefenaars van het betrokken beroep te verdedigen en de kwaliteit van de uitoefening van genoemd beroep te verzekeren;3° zich statutair te richten tot alle beoefenaars van een vrij beroep die het betrokken beroep mogen uitoefenen op het grondgebied van het Franse taalgebied en op het grondgebied van het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad;4° ten minste 100 leden hebben die de volledige jaarlijkse bijdrage hebben betaald;5° zich ertoe verbinden de lijst van haar leden en haarSS statuten ter beschikking te stellen van de Administratie. Afdeling 3 - Werking

Art. 5.§ 1. De werkende en plaatsvervangende leden van de Commissie worden door de minister benoemd voor een hernieuwbare termijn van vier jaar.

Na afloop van hun ambtstermijn oefenen de leden hun ambt uit totdat de Commissie is vernieuwd of, in voorkomend geval, totdat in hun vervanging is voorzien overeenkomstig het bepaalde in het eerste lid. § 2. De minister kan een einde maken aan het mandaat van leden van de Commissie van wie bekend is dat zij hetzij een gebrek aan aanwezigheid op de vergaderingen hetzij een gebrek aan belangstelling voor de hun toevertrouwde opdrachten aan de dag hebben gelegd.

Een lid dat de hoedanigheid verliest wegens welk hij of zij is benoemd, treedt van rechtswege af.

Bij overlijden, ontslag of beëindiging van het mandaat van een lid benoemt de minister een nieuw lid van dezelfde categorie om het lopende mandaat te voltooien. § 3.Tijdens de eerste vergadering na de benoeming van de leden van de Commissie, benoemen zij uit hun midden een voorzitter en een ondervoorzitter. § 4. De Administratie verzorgt het secretariaat van de Commissie. § 5. De voorzitter, de ondervoorzitter, de leden van de Commissie en de overeenkomstig artikel 3, § 3 uitgenodigde deskundigen hebben recht op: 1° een presentiegeld van vijftig euro per halve dag.Ambtenaren van de Administratie hebben alleen recht op deze vergoeding als hun aanwezigheid op de vergaderingen tot diensten leidt buiten hun normale werkuren; 2° de terugbetaling van hun reiskosten, toegekend overeenkomstig het koninklijk besluit van 18 januari 1965 houdende algemeen reglement betreffende de reiskosten.Het maximumbedrag van de vergoeding stemt overeen met de prijs van een spoorwegticket eerste klasse.

De leden van de Commissie mogen hun persoonlijke motorvoertuig gebruiken voor de verplaatsingen die zij noodzakelijk achten voor hun deelname aan de vergaderingen van de Commissie. Zij genieten een toelage die gelijk is aan het bedrag dat door de Franse Gemeenschap zou zijn uitgekeerd indien zij van het openbaar vervoer gebruik hadden gemaakt.

De Franse Gemeenschap neemt niet de dekking op zich van de risico's die voortvloeien uit het gebruik door de leden van hun persoonlijke voertuig.

Art. 6.De vergaderingen van de Commissie worden voorgezeten door de voorzitter of, bij diens afwezigheid, door de ondervoorzitter. Bij afwezigheid van de twee voornoemde leden wordt de voorzitter vervangen door het oudste lid in jaren.

De Commissie beraadslaagt enkel rechtsgeldig wanneer ten minste de helft van de leden aanwezig is.

Indien het aanwezigheidsquorum niet wordt bereikt, roept de voorzitter of, bij diens afwezigheid, de ondervoorzitter of, in voorkomend geval, het oudste lid in jaren, een nieuwe vergadering bijeen met dezelfde agenda. De Commissie beraadslaagt dan geldig, ongeacht het aantal aanwezige leden.

De Commissie besluit bij meerderheid van stemmen van de aanwezige leden. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter of, bij diens afwezigheid, van de ondervoorzitter doorslaggevend.

De beraadslagingen van de Commissie zijn geheim.

Adviezen moeten feitelijk en juridisch met redenen omkleed zijn.

De Commissie stelt een huishoudelijk reglement op, dat samen met mogelijke wijzigingen ter goedkeuring aan de minister wordt voorgelegd. HOOFDSTUK 3 - Erkenning

Art. 7.De erkenning, toegekend krachtens artikel 72 van de Wet, wordt verleend voor zover de voorwaarden met betrekking tot het betrokken paramedisch beroep nog steeds vervuld zijn.

De voorlopige erkenning wordt verleend voor dezelfde periode als die welke is vereist voor de toepassing van het koninklijk besluit betreffende het betrokken paramedisch beroep.

Art. 8.§ 1. De erkenning bedoeld in artikel 72, § 2, tweede lid, van de Wet kan ambtshalve worden verleend op basis van lijsten die de onderwijsinstellingen aan de Administratie toezenden en waarop alle studenten staan die het diploma hebben behaald dat vereist is voor de uitoefening van het betrokken beroep.

De door de instellingen verstrekte lijsten omvatten: - de identificatiegegevens van de student; - de gegevens van het diploma van de student.

De Administratie en de onderwijsinstellingen kunnen een overeenkomst sluiten over de uitwisseling van gegevens over studenten die een erkenning als beoefenaar van een gespecialiseerd beroep in de gezondheidszorg wensen te verkrijgen. Als de Administratie en de onderwijsinstellingen deze uitwisseling van gegevens organiseren, hoeven aanvragers niet individueel te solliciteren.

Elke onderwijsinstelling stelt de betrokken studenten uiterlijk op 15 januari schriftelijk in kennis van de mogelijkheid om voor automatische erkenning in aanmerking te komen. Studenten die niet voor automatische erkenning in aanmerking wensen te komen, stellen de onderwijsinstelling daarvan uiterlijk op 15 februari van hun laatste studiejaar schriftelijk in kennis.

In geval van automatische erkenning deelt de Administratie de erkenning mee aan de beoefenaar van het betrokken paramedisch beroep binnen 45 dagen na ontvangst door de Administratie van de door de onderwijsinstellingen toegezonden lijsten.

Wanneer de erkenning niet volgens de in deze paragraaf bedoelde procedure kan worden verleend, dient de aanvrager zijn aanvraag in volgens de in artikel 9 bedoelde procedure, overeenkomstig de door de Administratie vastgestelde procedures. § 2. De aanvraag om voorlopige erkenning of vrijstelling van de noodzaak van erkenning op grond van verworven rechten wordt door de aanvrager bij de Administratie ingediend op de door deze vastgestelde wijze.

Voor elk verzoek om afwijking van de noodzaak van erkenning op basis van verworven rechten moet uit de bewijsstukken, waarvan de lijst bij ministerieel besluit wordt vastgesteld, blijken dat de activiteiten in voldoende aantal en op duurzame basis zijn verricht, hetzij als technische dienst, voorgeschreven door bevoegde personen, hetzij als handeling opgedragen door bevoegde personen.

Art. 9.§ 1. Voor de aanvragen bedoeld in artikel 8, § 1, zesde lid, en § 2, zendt de Administratie de aanvrager binnen 30 dagen een ontvangstbewijs toe.

Wanneer het dossier volledig is, zendt de Administratie het om advies toe aan de Commissie voor het betrokken paramedische beroep.

Wanneer het dossier onvolledig is, vraagt de Administratie de aanvrager het ontbrekende document of de ontbrekende documenten te verstrekken. Indien de aanvrager het (de) ontbrekende document(en) niet binnen drie maanden na de aanvraag indient om het dossier aan te vullen, sluit de Administratie de aanvraag af en stelt zij de aanvrager daarvan per aangetekende brief binnen 30 dagen in kennis. § 2. De Administratie beslist over de ontvankelijkheid van de aanvraag indien deze moet worden ingediend binnen een termijn die is bepaald in de overgangsbepalingen van het koninklijk besluit tot vaststelling van de specifieke toelatingsvoorwaarden voor dit beroep.

Art. 10.§ 1. De Commissie brengt een met redenen omkleed advies uit binnen 60 dagen na de datum van ontvangst door de Administratie van het volledige dossier van de erkenningsaanvraag. § 2. De Commissie beslist op basis van het door de aanvrager ingediende dossier. Indien zij van oordeel is dat de aanvrager niet aantoont dat aan de gestelde voorwaarden is voldaan, kan zij beslissen het uitbrengen van het advies uit te stellen. In dat geval verzoekt zij de aanvrager om aanvullende informatie en kan zij hem uitnodigen om op een van haar volgende vergaderingen te worden gehoord.

De Administratie deelt deze beslissing binnen 30 dagen aan de aanvrager mee. Behalve in spoedeisende gevallen wordt de aanvrager ten minste 15 dagen vóór de vergadering waarop zijn zaak opnieuw zal worden behandeld, op de hoogte gebracht.

De aanvrager kan zich laten bijstaan door een raadsman. Indien hij niet verschijnt, beslist de Commissie op basis van stukken. In geval van een naar behoren gemotiveerde afwezigheid wordt een nieuwe datum voor de hoorzitting vastgesteld. In ieder geval kan de aanvrager slechts maximaal drie keer worden opgeroepen. § 3. In afwijking van artikel 3, eerste lid, 1°, kan de Commissie, om de administratieve last voor de Commissie te verminderen en de erkenningsprocedure te versnellen, een permanente opdracht geven aan de Administratie om, zonder voorafgaand gunstig advies, te bevestigen dat de aanvrager die een volledig dossier heeft ingediend, aan de voorwaarden voor erkenning voldoet, met het oog op het verlenen van de erkenning door de minister of zijn afgevaardigde. De Administratie gaat na of de aanvrager duidelijk aantoont dat hij de door de regelgeving vereiste beroepskwalificaties bezit en of de persoonlijke gegevens van de aanvrager correct zijn.

Art. 11.§ 1. In geval van een gunstig advies van de Commissie beslist de minister of zijn afgevaardigde op basis van dit advies.

In geval van een ongunstig advies van de Commissie stelt de Administratie de aanvrager daarvan binnen 30 dagen per aangetekende brief in kennis. § 2. Wanneer de aanvrager het ongunstige advies van de Commissie niet betwist, beslist de minister of zijn afgevaardigde over de aanvraag van de aanvrager. § 3. Indien de aanvrager het ongunstige advies van de Commissie betwist, kan hij de Administratie binnen 30 dagen na ontvangst van het advies een nota met zijn met redenen omklede opmerkingen toezenden. In dat geval onderzoekt de Commissie het dossier opnieuw. Op verzoek van de aanvrager of van de Commissie wordt de aanvrager door de Commissie gehoord om alle nuttige informatie te verstrekken. Behalve in spoedeisende gevallen wordt de aanvrager ten minste 15 dagen vóór de vergadering waarop zijn zaak opnieuw zal worden behandeld, op de hoogte gebracht.

De aanvrager kan zich laten bijstaan door een raadsman. Indien hij niet verschijnt, beslist de Commissie op basis van stukken. In geval van een naar behoren met redenen omklede afwezigheid wordt een nieuwe datum voor de hoorzitting vastgesteld. In ieder geval kan de aanvrager slechts maximaal drie keer worden opgeroepen.

De Commissie kan haar oorspronkelijk advies handhaven of op basis van nieuwe informatie een nieuw advies uitbrengen.

De minister of zijn afgevaardigde beslist over het verzoek van de aanvrager op basis van het laatste advies van de Commissie.

Art. 12.De Administratie stelt de aanvrager binnen 30 dagen in kennis van de beslissing van de minister of zijn afgevaardigde. Indien de beslissing negatief is, wordt deze per aangetekende brief aan de aanvrager meegedeeld. HOOFDSTUK 4 - Afstand en intrekking van erkenning Afdeling 1 - Afstand

Art. 13.De beoefenaar van een paramedisch beroep die niet langer gebruik wenst te maken van de erkenning die op grond van artikel 72, tweede lid, van de Wet is verleend of van de afwijking van de noodzaak van een erkenning op grond van verworven rechten, stelt de minister daarvan schriftelijk in kennis. In dat geval trekt de minister de erkenning in. De Administratie stelt de aanvrager binnen 30 dagen per aangetekende brief in kennis.

Een beroepsbeoefenaar die zijn erkenning heeft opgezegd, kan te allen tijde opnieuw erkenning aanvragen. Dit zal worden verwerkt volgens de in hoofdstuk 3 beschreven procedures. Afdeling 2 - Intrekking van de erkenning

Art. 14.§ . Indien de beoefenaar van een paramedisch beroep niet meer voldoet aan de kwalificatievereisten voor het betrokken beroep, trekt de minister of zijn afgevaardigde de erkenning in die hem overeenkomstig artikel 72, § 1, van de Wet is verleend.

In dat geval stelt de Administratie de betrokkene hiervan per aangetekend schrijven in kennis en wint zij het advies van de Commissie in.

De belanghebbende kan de Administratie binnen 30 dagen na ontvangst van de aangetekende brief een nota met zijn met redenen omklede opmerkingen toezenden.

Indien de betrokkene dit niet betwist, beslist de Commissie op basis van documenten.

In geval van betwisting dient de betrokkene zijn opmerkingen in. De Commissie onderzoekt het dossier.

Op zijn verzoek of dat van de Commissie wordt de betrokkene door de Commissie gehoord teneinde alle relevante inlichtingen te verstrekken.

Behoudens in spoedeisende gevallen wordt hij ten minste 15 dagen vóór de vergadering waarin zijn zaak zal worden behandeld, op de hoogte gebracht.

De betrokkene kan zich laten bijstaan door een raadsman. Indien hij niet verschijnt, beslist de Commissie op basis van documenten. In geval van een naar behoren gemotiveerde afwezigheid wordt een nieuwe datum voor de hoorzitting vastgesteld. In alle gevallen kan de aanvrager maximaal drie keer worden opgeroepen.

De betrokkene kan, op zijn verzoek of dat van zijn raadsman, inzage krijgen in zijn Administratief dossier gedurende de termijn waarover hij krachtens paragraaf 1, derde en zesde lid, beschikt.

De minister of zijn afgevaardigde beslist over het verzoek van de betrokkene op basis van het door de Commissie uitgebrachte advies.

De Administratie stelt de aanvrager binnen 30 dagen in kennis van de beslissing van de minister of zijn afgevaardigde. Indien de beslissing negatief is, wordt deze per aangetekende brief aan de aanvrager meegedeeld.

Een beoefenaar van een paramedisch beroep wiens erkenning is ingetrokken, kan te allen tijde een nieuwe aanvraag om erkenning indienen. Deze zal worden verwerkt volgens de in hoofdstuk 3 beschreven procedures. HOOFDSTUK 5 - Overgangs-, wijzigings- en slotbepalingen

Art. 15.De benoeming van de leden van de Commissies die zijn ingesteld op grond van artikel 4 van het besluit van de regering van de Franse Gemeenschap van 19 oktober 2016Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 19/10/2016 pub. 09/12/2016 numac 2016029586 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot bepaling van de erkenningsprocedure voor de beoefenaars van paramedische beroepen type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 19/10/2016 pub. 20/12/2016 numac 2016029591 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van de procedure voor de erkenning als kinesitherapeut en de erkenning van bijzondere beroepsbekwaamheden sluiten tot vaststelling van de procedure voor de erkenning van beoefenaars van paramedische beroepen, blijft geldig tot het verstrijken van de in artikel 5 van hetzelfde besluit vastgestelde ambtstermijn van 6 jaar.

Art. 16.Dossiers die op de datum van inwerkingtreding van dit besluit reeds in behandeling zijn, worden overeenkomstig dit besluit behandeld.

Art. 17.Het besluit van de regering van de Franse Gemeenschap van 19 oktober 2016Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 19/10/2016 pub. 09/12/2016 numac 2016029586 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot bepaling van de erkenningsprocedure voor de beoefenaars van paramedische beroepen type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 19/10/2016 pub. 20/12/2016 numac 2016029591 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van de procedure voor de erkenning als kinesitherapeut en de erkenning van bijzondere beroepsbekwaamheden sluiten tot vaststelling van de procedure voor de erkenning van beoefenaars van paramedische beroepen wordt opgeheven.

Art. 18.§ 1. In artikel 8 van het besluit van de regering van de Franse Gemeenschap van 19 oktober 2016Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 19/10/2016 pub. 09/12/2016 numac 2016029586 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot bepaling van de erkenningsprocedure voor de beoefenaars van paramedische beroepen type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 19/10/2016 pub. 20/12/2016 numac 2016029591 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van de procedure voor de erkenning als kinesitherapeut en de erkenning van bijzondere beroepsbekwaamheden sluiten tot vaststelling van de procedure voor de erkenning als kinesitherapeut en de specifieke beroepskwalificaties, wordt bijlage 1 bij hetzelfde besluit vervangen door de volgende tekst:

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld § 2. Bijlage 2 bij hetzelfde besluit wordt vervangen door de volgende tekst: Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

Art. 19.§ 1. In artikel 3, eerste lid, 2°, van het besluit van de regering van de Franse Gemeenschap van 29 november 2017Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 29/11/2017 pub. 29/01/2018 numac 2018030121 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van de procedure voor de erkenning van artsen-specialisten en van huisartsen sluiten tot vaststelling van de procedure voor de erkenning van specialisten en huisartsen, worden de woorden "en brengt ter attentie van de minister jaarlijks een advies uit, rekening houdend met de beoordeling van de stagemeester, over de opleiding die op basis van het in artikel 12 bedoelde stageboek is gevolgd.", toegevoegd. § 2. Artikel 12 van het besluit wordt vervangen door de volgende bepaling: "

Art. 12.Vanaf het begin van de stage gebruikt de kandidaat een door de Administratie ter beschikking gesteld stageboek waarin hij alle jaarlijkse activiteiten noteert die hij in het kader van zijn opleiding heeft verricht. Dit naar behoren ingevulde stageboek wordt elk jaar, binnen zes maanden na de "verjaardag" van het begin van de stage, via de Administratie aan de Commissie toegezonden, waarna het door een nieuw stageboek wordt vervangen.

Indien de kandidaat het stageboek niet binnen de bovengenoemde termijnen indient of niet binnen die termijnen naar behoren vervolledigt, wordt de betrokken stageperiode ten belope van een periode van drie maanden ongeldig verklaard, behalve in door de Commissie vast te stellen uitzonderlijke omstandigheden.

De betrokken stageperiode wordt ook ongeldig indien de kandidaat een jaarlijkse beoordeling heeft gekregen die door de supervisor als onvoldoende wordt beschouwd.

De kandidaat moet ook jaarlijks een vertrouwelijk verslag over de kwantitatieve en kwalitatieve aspecten van zijn/haar stage bij de Commissie indienen.

De artikelen 7, § 3, eerste lid, en 8 tot en met 11 zijn mutatis mutandis van toepassing. § 3. In artikel 13 van hetzelfde besluit wordt tussen lid 1 en lid 2 een lid ingevoegd, dat als volgt luidt: "Een wijziging van het stageplan moet, onder meer, worden ingevoerd in geval van: 1° verlenging van stage na ongeldigverklaring van een stageperiode;2° verlenging van de stage na een onderbreking van meer dan 15 weken om welke reden dan ook;3° verandering van stagemeester of stagedienst;4° verandering van het stagetype (buitenlands, specifiek, extramuraal, rotatie en wetenschappelijk)".

Art. 20.§ 1. In artikel 4, 2°, van het besluit van de regering van de Franse Gemeenschap van 7 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 07/03/2018 pub. 17/04/2018 numac 2018040102 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van de erkenningsprocedure waarbij de beoefenaars van de tandheelkunde ertoe worden gemachtigd een bijzondere beroepstitel te dragen sluiten tot vaststelling van de erkenningsprocedure voor het verlenen van toestemming aan beoefenaars der tandheelkunde om een bepaalde beroepstitel te voeren, worden de woorden "en jaarlijks ter attentie van de minister een advies uitbrengen, rekening houdend met de beoordeling van de stagemeester, over de opleiding die op basis van het in artikel 12 bedoelde stageboek is gevolgd." toegevoegd. § 2. Artikel 12 van hetzelfde besluit wordt vervangen door de volgende bepaling: "Art. 12 Vanaf het begin van de stage gebruikt de kandidaat een door de Administratie ter beschikking gesteld stageboek waarin hij alle jaarlijkse activiteiten noteert die hij in het kader van zijn opleiding heeft verricht. Dit naar behoren ingevulde stageboek wordt elk jaar, binnen zes maanden na de "verjaardag" van het begin van de stage, via de Administratie aan de Commissie toegezonden, waarna het door een nieuw stageboek wordt vervangen.

Indien de kandidaat het stageboek niet binnen de bovengenoemde termijnen indient of niet binnen die termijnen naar behoren vervolledigt, wordt de betrokken stageperiode ten belope van een periode van drie maanden ongeldig verklaard, behalve in door de Commissie vast te stellen uitzonderlijke omstandigheden.

De bedoelde stageperiode wordt ook ongeldig verklaard als de kandidaat-specialist of kandidaat-huisarts een jaarlijkse beoordeling heeft gekregen die door de stagemeester als onvoldoende wordt beoordeeld.

De kandidaat moet ook jaarlijks een vertrouwelijk verslag over de kwantitatieve en kwalitatieve aspecten van zijn stage bij de Commissie indienen.

De artikelen 7, § 3, eerste lid, en 8 tot en met 11 zijn mutatis mutandis van toepassing.

In artikel 13 van hetzelfde besluit wordt tussen lid 1 en lid 2 een lid ingevoegd, dat als volgt luidt: "Een wijziging van het stageplan moet, onder meer, worden ingevoerd in geval van : 1° verlenging van de stage na ongeldigverklaring van een stageperiode;2° verlenging van de stage na een onderbreking van meer dan 15 weken om welke reden dan ook;3° verandering van stagemeester of -dienst".

Art. 21.De minister die bevoegd is voor de erkenning van zorgverleners, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 18 november 2021.

De Minister-President, P.-Y. JEHOLET De Minister van Hoger Onderwijs, Onderwijs voor Sociale promotie, Universitaire Ziekenhuizen, Hulpverlening aan de Jeugd, Justitiehuizen, Jeugd, Sport en de Promotie van Brussel, V. GLATIGNY

^