Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Regering Van De Franse Gemeenschap van 24 april 2019
gepubliceerd op 10 juli 2019

Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot wijziging van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 9 februari 1998 houdende bevoegdheids- en ondertekeningsdelegatie aan de ambtenarengeneraal en aan sommige andere ambtenaren van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap. - Ministerie van de Franse Gemeenschap

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2019030644
pub.
10/07/2019
prom.
24/04/2019
ELI
eli/besluit/2019/04/24/2019030644/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

24 APRIL 2019. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot wijziging van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 9 februari 1998Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 09/02/1998 pub. 31/03/1998 numac 1998029124 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende bevoegdheids- en ondertekeningsdelegatie aan de ambtenaren-generaal en aan sommige andere ambtenaren van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap - Ministerie van de Franse Gemeenschap sluiten houdende bevoegdheids- en ondertekeningsdelegatie aan de ambtenarengeneraal en aan sommige andere ambtenaren van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap. - Ministerie van de Franse Gemeenschap


De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot hervorming der instellingen, inzonderheid op artikel 87 gewijzigd bij de bijzondere wetten van 8 augustus 1988, 16 juli 1993 en 6 januari 2014;

Gelet op het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 9 februari 1998Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 09/02/1998 pub. 31/03/1998 numac 1998029124 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende bevoegdheids- en ondertekeningsdelegatie aan de ambtenaren-generaal en aan sommige andere ambtenaren van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap - Ministerie van de Franse Gemeenschap sluiten houdende bevoegdheids- en ondertekeningsdelegatie aan de ambtenarengeneraal en aan sommige andere ambtenaren van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap - Ministerie van de Franse Gemeenschap;

Op de voordracht van de Minister van Ambtenarenzaken;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.De considerans van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 9 februari 1998Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 09/02/1998 pub. 31/03/1998 numac 1998029124 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende bevoegdheids- en ondertekeningsdelegatie aan de ambtenaren-generaal en aan sommige andere ambtenaren van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap - Ministerie van de Franse Gemeenschap sluiten houdende bevoegdheids- en ondertekeningsdelegatie aan de ambtenarengeneraal en aan sommige andere ambtenaren van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap - Ministerie van de Franse Gemeenschap, zoals gewijzigd bij de besluiten van de Regering van de Franse Gemeenschap van 14 mei 2009 en 14 oktober 2010, wordt vervangen als volgt : « Gelet op de wettelijke, decretale en reglementaire bepalingen die van toepassing zijn op de personeelsleden van het onderwijs en gelijkgestelde ter uitvoering van de wet van 29 mei 1959 tot wijziging van sommige bepalingen van de onderwijswetgeving, van de wet van 22 juni 1964 betreffende het statuut van de personeelsleden van het Rijksonderwijs, zoals gewijzigd en van de wet van 7 juli 1970 betreffende de algemene structuur van het hoger onderwijs. ».

Art. 2.Paragraaf 1 van artikel 69 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt : « § 1. Delegatie wordt verleend aan de administrateur-generaal van het Algemeen bestuur Onderwijs en aan de directeurs-generaal die de leiding hebben van iedere algemene directie van dit algemeen bestuur en aan de adjunct-directeur-generaal van de Algemene dienst voor coördinatie, conceptie en sociale relaties, ieder wat betreft de bevoegdheden van het bestuur dat hij leidt, in de volgende aangelegenheden: 1° vaststelling en vereffening van wedden en weddetoelagen, vergoedingen en toelagen die toegekend worden in tijdelijk of vast verband aan de verschillende personeelsleden van het onderwijs en gelijkgestelde;2° ondertekening van weddefiches, opdrachten, betalingsopdrachten, regularisatieopdrachten, nieuwsbrieven ter goedkeuring van de aanwerving of de benoeming in vast verband van de personeelsleden van het onderwijs en gelijkgestelde;3° toekenning of nazicht van de toekenningsvoorwaarden van verloven, afwezigheden en disponibiliteit toegekend aan de personeelsleden van het onderwijs en gelijkgestelde - met uitzondering van de jaarlijkse verloven, de omstandigheidsverloven en verloven wegens overmacht - met inbegrip van de machtiging om een winstgevende bezigheid uit te oefenen tijdens deze verloven en de vervroegde hervatting van de ambten tijdens deze verloven;4° toelating tot verlenging van de ambten tot het einde van het school- of academiejaar waarin het personeelslid in aanmerking komt voor pensioen, voor het personeelslid dat een tijdelijke terbeschikkingstelling geniet wegens persoonlijke aangelegenheden voorafgaand aan het rustpensioen, voor het personeelslid van het leerplichtonderwijs en het secundair en hoger onderwijs voor sociale promotie dat toegelaten is tot pensioen en dat een ambt dat een schaarste kent zou kunnen uitoefenen tot het einde van het schooljaar waarin dat personeelslid de leeftijd van 67 jaar bereikt, voor het personeelslid van het leerplichtonderwijs en het secundair en hoger onderwijs voor sociale promotie dat toegelaten wordt tot het rustpensioen en dat het ambt van deskundige zou kunnen uitoefenen in het onderwijs voor sociale promotie tot het einde van het schooljaar waarin het personeelslid de leeftijd van 70 jaar bereikt heeft, voor het personeelslid van de Hogescholen, de Hogere Kunstscholen en de Hogere Instituten voor Architectuur dat toegelaten wordt tot het rustpensioen en dat een mandaat van spreker kan worden toegewezen in een Hogere Kunstschool naar rata van hoogstens 120/600ste tot het einde van het academiejaar waarin het personeelslid de leeftijd van 70 jaar bereikt heeft en voor het personeelslid van de Hogescholen, de Hogere Kunstscholen en de Hogere Instituten voor Architectuur dat de wettelijke pensioenleeftijd bereikt heeft en dat in dienstactiviteit zou behouden worden voor een maximale duur van een jaar dat een enkele keer hernieuwbaar kan worden;5° toelating tot terbeschikkingstellingen wegens ontstentenis van betrekking en wegens ziekte van de personeelsleden van het onderwijs en gelijkgestelde;6° verwerking van aanvragen om toegang tot pensioen;7° goedkeuring voor de maatregelen voor de verwijdering van zwangere en borstgevende vrouwen;8° toekenning van taalafwijkingen;9° toekenning van afwijking van bekwaamheidsbewijzen;10° toekenning van afwijkingen van de voorwaarde inzake nationaliteit voor de ambten van inspecteur, zonedirecteur en afgevaardigde met een doelstellingenovereenkomst, met uitzondering van een ongunstig advies van de Dienst Vreemdelingenzaken van de FOD Binnenlandse Zaken om redenen van openbare veiligheid;11° erkenning van hoofdambt in het onderwijs voor de personeelsleden die een gecumuleerde onafhankelijke activiteit vóór 1 januari 2016 uitgeoefend hebben;12° erkenning van de nuttige ervaring voor alle ambten die niet bedoeld zijn in het toepassingsgebied van het decreet van 11 april 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/04/2014 pub. 10/10/2014 numac 2014029467 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot regeling van de bekwaamheidsbewijzen en ambten in het door de Franse Gemeenschap georganiseerde en gesubsidieerde basis- en secundair onderwijs sluiten tot regeling van de bekwaamheidsbewijzen en ambten in het door de Franse Gemeenschap georganiseerde en gesubsidieerde basis- en secundair onderwijs;13° erkenning van de beroepsbekendheid of de wetenschappelijke bekendheid in de Hogere Kunstscholen georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap in de Hogescholen georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap en in het hoger onderwijs voor sociale promotie van het lange type;14° beheer van de loopbanen van de schoolbemiddelaars die onder contract aangeworven zijn, ook de aanwerving, het ontslag en de inrustestelling, op de voordracht van de Algemene Directie Leerplichtonderwijs;15° vaststelling van de invaliditeitsrenten en van de renten voor de overlevende echtgenoten of wettelijk samenwonende partners, voor de kinderen en voor de ouders van het slachtoffer met rechtstreekse toepassing van de federale regeling die van toepassing is inzake arbeidsongevallen of ongevallen op de weg van en naar het werk, in de aangelegenheden die behoren tot de bevoegdheid van de Dienst Arbeidsongevallen;16° ondertekening van de beslissingen betreffende de verklaring van genezing zonder permanente arbeidsongeschiktheid bestemd voor de personeelsleden van het onderwijs en gelijkgestelde;17° ondertekening, ter uitvoering van de vereiste voorstellen, van de besluiten houdende aanstelling van de leden en verslaggevers, met uitsluiting van de voorzitters en secretarissen, van de volgende instanties : Raden van beroep, DE BONDT-Commissie, Zonale commissies voor het beheer van de betrekkingen, Centrale Commissies voor het beheer van de betrekkingen, Zonale Reaffectatiecommissies, Centrale Reaffectatiecommissie, Commissies voor het beheer van de betrekkingen van de leermeesters godsdienst en leraren godsdienst, Raden van beroep, Paritaire Commissies, Commissies voor de erkenning van de nuttige ervaring, Commissie voor de erkenning van de nuttige ervaring en bekendheid, Netoverschrijdende Commissie van de bekwaamheidsbewijzen, Vaste en Netoverschrijdende Commissie van de statuten, Zonale en Interzonale Affectatiecommissies van het personeel, Examencommissie belast met het uitreiken van het getuigschrift van pedagogische bekwaamheid, Vaste Commissie voor de bevordering en de selectie, Reaffectatiecommissie van het technisch personeel van de PMS-centra, Affectatiecommissie voor de leermeesters en leraren godsdienst, Commissie voor de machtiging tot het verstrekken van taalbadonderwijs en examencommissies belast met het uitreiken van selectie- en bevorderingsbrevetten;18° ondertekening van de individuele besluiten betreffende de personeelsleden van het onderwijs en gelijkgestelde en tot uitvoering van de ministeriële beslissingen, met uitzondering van de benoemingsakten en de akten die een tuchtstraf opleggen;19° machtiging tot het voorstel van de aanstelling, de toelating tot de stage en de benoeming van de leden van het personeel van het onderwijs en gelijkgestelde voor zover de kandidaat geen onberispelijk gedrag zou hebben;20° machtiging tot vrijwillig ontslag van de leden van het personeel van het onderwijs en gelijkgestelde.».

Art. 3.Paragraaf 2 van artikel 69 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt : « § 2. De Administrateur-generaal, de Directeurs-generaal en de adjunct-directeur-generaal van de Algemene Dienst voor coördinatie, conceptie en sociale relaties kunnen, ieder wat betreft de bevoegdheden toegekend aan het bestuur waar hij de leiding heeft, de bevoegdheden bedoeld in § 1, 1° tot 20° aan een ambtenaar van ten minste niveau 1 delegeren.

Elke entiteit kan, in voorkomend geval en indien nodig, rekening houdend met haar interne organisatie, de bevoegdheden bedoeld in § 1, 1° tot 20° delegeren aan de ambtenaren van een hoger niveau dan het niveau bedoeld in het vorige lid. De Administrateur-generaal van het Bestuur Onderwijs kan de bevoegdheden bedoeld in § 1 delegeren aan de Directeur-generaal van het personeel van het onderwijs georganiseerd door de Franse Gemeenschap, aan de Directeur-generaal van het personeel van het gesubsidieerde onderwijs, aan de Adjunct-Directeur-generaal van de algemene Dienst voor coördinatie, conceptie en sociale relaties of aan de Adjunct-Directeur-generaal van de Algemene Dienst voor het beheer van het personeel van het gesubsidieerde onderwijs, onafhankelijk van hun respectieve toewijzingen.

De Directeurs-generaal en de Adjunct-directeurs-generaal die bevoegdheden krijgen toegewezen met toepassing van het derde lid, kunnen, volgens de regels van de delegatie bedoeld in het eerste lid, deze bevoegdheden subdelegeren.

De subdelegaties bedoeld in het vorige lid gebeuren via een voorafgaande en schriftelijke akte meegedeeld aan de secretaris-generaal. ».

Art. 4.Paragraaf 3 van artikel 69 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt : « § 3. De hierna vermelde delegaties gebeuren via een jaarlijks verslag aan de Minister(s) die bevoegd is (zijn) voor de betrokken aangelegenheden : 1° de ondertekening van de akten van terbeschikkingstelling voor speciale opdracht, toekenning van opdracht inzake jeugdorganisatie en opdracht inzake opleiding tijdens de loopbaan met toepassing van het decreet van 24 juni 1996, de toelating tot de uitoefening van een winstgevende activiteit voor een personeelslid dat ter beschikking wordt gesteld wegens persoonlijke aangelegenheden voorafgaand aan het rustpensioen overeenkomstig het besluit van 9 mei 1995 betreffende de voorwaarden voor de uitoefening van een winstgevende bezigheid door een personeelslid, ter beschikking gesteld om persoonlijke redenen vóór het rustpensioen met toepassing van het koninklijk besluit nr. 297 van 31 maart 1984; 2° de erkenning van het hoofdambt in het onderwijs voor de personeelsleden die een gecumuleerde onafhankelijke activiteit vóór 1 januari 2006 uitgeoefend hebben; Op ministeriële aanvraag kan elk verslag opgemaakt worden volgens een kortere periodiciteit. Elk verslag zamelt de gegevens in die nuttig zijn voor het onderzoek van de strategische en operationele doelstellingen gebonden aan de betrokken aangelegenheid. ».

Art. 5.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het ondertekend wordt.

Art. 6.De Minister van Ambtenarenzaken is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 24 april 2019.

De Minister-President, belast met Gelijke kansen en Vrouwenrechten, R. DEMOTTE De Minister van Hoger Onderwijs, Onderwijs voor sociale promotie, Onderzoek en Media, J.-Cl. MARCOURT De Minister van Onderwijs, M.-M. SCHYNS De Minister van Begroting, Ambtenarenzaken en Administratieve vereenvoudiging, A. FLAHAUT

^