Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Regering Van De Franse Gemeenschap van 05 juni 2019
gepubliceerd op 03 oktober 2019

Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap betreffende het stelsel van mandaten voor ambtenaren-generaal binnen Wallonie-Bruxelles Enseignement

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2019014804
pub.
03/10/2019
prom.
05/06/2019
ELI
eli/besluit/2019/06/05/2019014804/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

5 JUNI 2019. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap betreffende het stelsel van mandaten voor ambtenaren-generaal binnen Wallonie-Bruxelles Enseignement


De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op het bijzonder decreet van 7 februari 2019Relevante gevonden documenten type bijzonder decreet prom. 07/02/2019 pub. 07/03/2019 numac 2019040588 bron ministerie van de franse gemeenschap 7 FEBRUARI 2019. - Bijzonder decreet tot oprichting van de overheidsinstelling belast met het ambt van inrichtende macht voor het onderwijs georganiseerd door de Franse Gemeenschap Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, TITEL I. - ALGEMENE BEPALINGEN Artikel 1. Voor de toepassing van dit bijzonder decreet wordt ver(...) sluiten tot oprichting van de overheidsinstelling belast met het ambt van inrichtende macht voor het onderwijs georganiseerd door de Franse Gemeenschap, artikel 72;

Gelet op het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 20 september 2012Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 20/09/2012 pub. 14/02/2013 numac 2013029138 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot instelling van een mandatenregeling voor de ambtenaren-generaal van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap en de instellingen van openbaar nut die onder het Comité van Sector XVII ressorteren sluiten tot instelling van een systeem van mandaten voor ambtenaren-generaal ten dienste van de Regering van de Franse Gemeenschap en instellingen van openbaar nut die ressorteren onder het Comité van sector XVII;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 6 maart 2019;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, gegeven op 20 maart 2019;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Ambtenarenzaken, gegeven op 20 maart 2019;

Gelet op protocol nr. 514 van het Onderhandelingscomité voor sector XVII, gesloten op 29 maart 2019;

Gelet op de "gendertest" van 15 maart 2019, uitgevoerd overeenkomstig artikel 4, tweede lid 1°, van het decreet van 7 januari 2016Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/01/2016 pub. 12/02/2016 numac 2016029074 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende integratie van de genderdimensie in het geheel van de beleidslijnen van de Franse Gemeenschap sluiten betreffende de integratie van de genderdimensie in alle beleidslijnen van de Franse Gemeenschap;

Gelet op advies nr. 65.904/2 van de Raad van State, gegeven op 2 mei 2019, in toepassing van artikel 84, § 1, lid 1, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de Minister van Ambtenarenzaken;

Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit, wordt verstaan onder: 1° "bijzonder decreet": het bijzonder decreet van 7 februari 2019Relevante gevonden documenten type bijzonder decreet prom. 07/02/2019 pub. 07/03/2019 numac 2019040588 bron ministerie van de franse gemeenschap 7 FEBRUARI 2019. - Bijzonder decreet tot oprichting van de overheidsinstelling belast met het ambt van inrichtende macht voor het onderwijs georganiseerd door de Franse Gemeenschap Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, TITEL I. - ALGEMENE BEPALINGEN Artikel 1. Voor de toepassing van dit bijzonder decreet wordt ver(...) sluiten tot oprichting van de overheidsinstelling belast met het ambt van inrichtende macht voor het onderwijs georganiseerd door de Franse Gemeenschap;2° "WBE": de autonome overheidsinstelling zoals bedoeld in artikel 2 van het bijzonder decreet. Dit besluit is van toepassing op WBE.

Art. 2.Onder voorbehoud van de afwijkende bepalingen waarin dit besluit voorziet, is het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 20 september 2012Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 20/09/2012 pub. 14/02/2013 numac 2013029138 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot instelling van een mandatenregeling voor de ambtenaren-generaal van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap en de instellingen van openbaar nut die onder het Comité van Sector XVII ressorteren sluiten tot instelling van een systeem van mandaten voor ambtenaren-generaal ten dienste van de Regering van de Franse Gemeenschap en instellingen van openbaar belang die ressorteren onder het Comité van sector XVII van toepassing op de ambten, vervuld door een mandaat, van de rangen 15, 16 en 17, met uitzondering van het ambt van deskundig adjunct-directeur-generaal.

De bepalingen tot wijziging, aanvulling of vervanging van de bepalingen van het in vorig lid bedoelde besluit zijn van rechtswege van toepassing op de in het eerste lid bedoelde mandaathouders, tenzij zij van invloed zijn op de bepalingen die het voorwerp hebben uitgemaakt van de afwijkende maatregelen waarin dit besluit voorziet. HOOFDSTUK II. - Afwijkende bepalingen van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 20 september 2012Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 20/09/2012 pub. 14/02/2013 numac 2013029138 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot instelling van een mandatenregeling voor de ambtenaren-generaal van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap en de instellingen van openbaar nut die onder het Comité van Sector XVII ressorteren sluiten tot instelling van een systeem van mandaten voor ambtenaren-generaal ten dienste van de Regering van de Franse Gemeenschap en instellingen van openbaar belang die ressorteren onder het Comité van sector XVII

Art. 3.Voor de ambtenaren zoals bedoeld met artikel 2, eerste lid, moet artikel 2 van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 20 september 2012Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 20/09/2012 pub. 14/02/2013 numac 2013029138 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot instelling van een mandatenregeling voor de ambtenaren-generaal van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap en de instellingen van openbaar nut die onder het Comité van Sector XVII ressorteren sluiten tot instelling van een systeem van mandaten voor ambtenaren-generaal ten dienste van de Regering van de Franse Gemeenschap en instellingen van openbaar belang die ressorteren onder het Comité van sector XVII als volgt worden gelezen: «

Artikel 2.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder: 1° Diensten van de Franse Gemeenschap: WBE.» 2° Leidend ambtenaar: de Administrateur-generaal voor WBE;3° Hiërarchisch meerdere: voor de Administrateur-generaal van WBE, de Voorzitter van de WBE-raad.».

Art. 4.Artikel 5 van hetzelfde besluit is niet van toepassing.

Art. 5.Artikel 14 van hetzelfde besluit is niet van toepassing.

Art. 6.Artikel 15 van hetzelfde besluit moet als volgt worden gelezen: " § 1. Betrekkingen van rang 15 die per mandaat moeten worden vervuld, worden uiterlijk op 30 september van het jaar volgend op het jaar waarin de eedaflegging van de leden van een nieuwe Regering, direct na de vernieuwing van het Parlement, door de WBE-raad vacant verklaard. § 2. Voor elke betrekking van rang 15 die per mandaat moet worden vervuld, stelt de WBE-raad op voorstel van het Directiecomité op het moment dat hij zijn vacature aankondigt, een opdrachtbrief op. § 3. De opdrachtbrief voor elke betrekking die per mandaat moet worden vervuld, bevat de volgende elementen: 1° de ambtsbeschrijving en het competentieprofiel van de te vervullen betrekking;2° de definitie van de beheerstaken waarvoor de mandaathouder verantwoordelijk is;3° de te bereiken strategische beheersdoelstellingen, die met name zijn vastgesteld op basis van de gemeenschappelijke beleidsverklaring en het ontwerp van beheerscontract; 4° de toegewezen budgettaire en personeelsmiddelen."

Art. 7.Artikel 16 van hetzelfde besluit moet als volgt worden gelezen: "

Artikel 16.Onmiddellijk na de kennisgeving van de vacature bedoeld in artikel 15, § 1, lanceert de WBE-raad de oproep tot het indienen van sollicitaties door middel van een publicatie in het Belgisch Staatsblad, op de website van WBE en door middel van alle communicatiemiddelen die een zo groot mogelijk aantal geïnteresseerde personen in staat stellen te solliciteren.

In deze oproep tot het indienen van sollicitaties wordt voor elke betrokken betrekking aangegeven: 1° de methode en de uiterste datum voor de indiening van de kandidaturen;2° de documenten die in het kandidatuurdossier moeten worden opgenomen, op straffe van nietigheid; 3° de dienst waarbij de opdrachtbrief kan worden verkregen."

Art. 8.Artikel 17, eerste lid van hetzelfde besluit is niet van toepassing.

Alinea 2 van hetzelfde artikel moet als volgt worden gelezen: "Kandidaturen moeten bij de Administrateur-generaal van WBE worden ingediend uiterlijk één maand na de vacantverklaring van de betrokken betrekkingen."

Art. 9.Artikel 18 van hetzelfde besluit moet als volgt worden gelezen: "

Artikel 18.- Voor elke betrekking van rang 15 die per mandaat moet worden ingevuld, onderzoekt de WBE-raad de door de kandidaten ingediende dossiers. Op voorstel van het Directiecomité vergelijkt hij de kandidaturen, rekening houdend met de bekwaamheidsbewijzen en verdiensten en de inhoud van de motivatiebrief van elke kandidaat, dit op basis van de opdrachtbrief van de te vervullen betrekking.

Uiterlijk drie maanden na de kennisgeving van de vacature van de te vervullen betrekkingen benoemt de WBE-raad voor elke betrekking tijdelijk de kandidaat die hij het meest geschikt acht om het ambt in alle vertrouwen uit te oefenen."

Art. 10.De artikelen 19, 20 en 21 van hetzelfde besluit zijn niet van toepassing.

Art. 11.Artikel 21bis van hetzelfde besluit moet als volgt worden gelezen: "

Artikel 21bis.§ 1. Binnen drie maanden na de goedkeuring van het beheerscontract door de Regering stellen de mandaathouders van WBE een actieplan op, waarin de activiteiten en projecten worden beschreven die concreet gestalte geven aan de doelstellingen van het beheerscontract.

Bij het vaststellen van de in het plan beschreven activiteiten en projecten moet met name worden vertrouwd op de opdrachtbrieven van de mandaathouders van de instellingen van openbaar nut.

In het actieplan worden de activiteiten en projecten gedefinieerd waarvoor elke mandaathouder verantwoordelijk, medeverantwoordelijk is of waartoe hij bijdraagt.

Het actieplan bevat de indicatoren voor het meten van de resultaten van de activiteiten en projecten die het beschrijft voor die activiteiten en projecten waarvoor een indicator gerechtvaardigd is.

Het actieplan is twee jaar geldig en wordt op voorstel van de WBE-raad door de Regering goedgekeurd.

Aan het einde van deze twee jaar wordt volgens dezelfde procedures een tweede actieplan voor de rest van het mandaat opgesteld.

Gedurende de looptijd van het actieplan kan het actieplan worden gewijzigd na de goedkeuring van een nieuw beheerscontract of een aanhangsel bij het beheerscontract van de instelling. § 2. Aan het einde van elk actieplan brengt het Directiecomité van de instelling via de WBE-raad verslag uit aan de Regering.

Dit verslag presenteert: 1° de evolutie van de activiteiten en projecten in het actieplan;2° de nieuwe risico's die zijn vastgesteld in verband met de uitvoering van het actieplan; 3° voorstellen waarmee bij de opstelling van het volgende actieplan rekening moet worden gehouden."

Art. 12.Artikel 22 van hetzelfde besluit moet als volgt worden gelezen: "

Artikel 22.De mandaten van rang 15 verstrijken op 31 december van het jaar volgend op het jaar waarin de leden van een nieuwe Regering als rechtstreeks gevolg van de vernieuwing van het parlement hun eed afgelegd hebben.

De mandaathouder beëindigt van rechtswege zijn werkzaamheden op de aldus vastgestelde vervaldag. Indien er op die datum echter geen nieuwe mandaathouder wordt benoemd, wordt het huidige mandaat verlengd totdat een opvolger wordt benoemd."

Art. 13.In artikel 23, § 1, van hetzelfde besluit moet het tweede lid als volgt worden gelezen: "Bij toepassing van eerste lid 1, 3°, als, voor de Administrateur-generaal, de Regering of voor andere mandaathouders, de WBE-raad van oordeel is dat een activiteit, een werkzaamheid of een handeling, zoals bedoeld in artikel 26, 2° en 3°, onverenigbaar is met het mandaat, stelt hij de mandaathouder in staat om, alvorens zijn mandaat te beëindigen, binnen de termijn van een maand een einde te maken aan de betrokken activiteit, werkzaamheid of handeling." In § 1, moet het vierde lid als volgt worden gelezen: "Elk aanbod tot ontslag moet samen gaan met een opzeggingstermijn van zes maanden, tenzij een kortere termijn wordt overeengekomen tussen de mandaathouder en de Regering, voor de Administrateur-generaal, of de WBE-raad, voor de andere mandaathouders."

Art. 14.Artikel 24, § 1, van hetzelfde besluit moet als volgt worden gelezen: "

Artikel 24.§ 1. - Voor de betrekking van Administrateur-generaal kan de Regering op voorstel van de WBE-raad of, voor andere betrekkingen met een mandaat, de WBE-raad, in de volgende gevallen een ambtenaar van hetzelfde kader benoemen om een hoger ambt te vervullen, voor een periode van maximaal twaalf maanden: 1° de mandaathouder is al meer dan twee maanden afwezig;2° de te verwachten afwezigheid van de mandaathouder gedurende een periode van ten minste twee maanden; 3° beëindiging van het mandaat, in afwachting van de benoeming van een nieuwe mandaathouder."

Art. 15.Artikel 25 § 2 van hetzelfde besluit moet als volgt worden gelezen: " § 2. De bepalingen die het administratief en financieel statuut van het personeel van WBE regelen, zijn van toepassing op de mandaathouder voor zover dit besluit niet afwijkt van deze bepalingen."

Art. 16.Artikel 32 van hetzelfde besluit moet als volgt worden gelezen: "

Artikel 32.Mandaathouders van rang 15 worden twee jaar na hun benoeming en in het laatste jaar van de legislatuur geëvalueerd.

Voor alle mandaathouders heeft de evaluatie betrekking op de wijze waarop de mandaathouder de beheersopdracht en de strategische en operationele doelstellingen die in zijn opdrachtbrief zijn uiteengezet en de verwezenlijking van de doelstellingen van het actieplan en het beheerscontract waarvoor hij verantwoordelijk is, medeverantwoordelijk of waartoe hij bijdraagt, heeft uitgevoerd."

Art. 17.Artikel 33 van hetzelfde besluit moet als volgt worden gelezen: "

Artikel 33.§ 1. De mandaathouders worden geëvalueerd door een College.

Voor de mandaathouders van de rangen 17 en 16 is de samenstelling van de Colleges bepaald in de artikelen 18, § 2, en 23, § 2, van het bijzonder decreet.

Voor mandaathouders van rang 15 bestaat het College uit het directiecomité. § 2. De WBE-raad stelt het huishoudelijk reglement vast van het College belast met de beoordeling van de mandaathouders."

Art. 18.Artikel 34 van hetzelfde besluit is niet van toepassing.

Art. 19.Artikel 35 van hetzelfde besluit moet als volgt gelezen worden: "

Artikel 35.Het College beoordeelt de mandaathouder op basis van de volgende elementen: 1° het opvolgingsverslag of de opvolgingsverslagen over het actieplan bedoeld in artikel 21bis, § 2;op verzoek van de WBE-raad kan een aanvullend verslag worden gevraagd aan de mandaathouder; 2° het horen van de mandaathouder;3° het met redenen omkleed verslag van de hiërarchisch meerdere van de mandaathouder en, indien het College dit nodig acht, het horen van de hiërarchisch meerdere; 4° in voorkomend geval, het verslag of het horen van alle personen wier verklaringen het College het nodig acht, met uitzondering van de leden van de Regering en de leden van de ministeriële kabinetten."

Art. 20.In artikel 36 van hetzelfde besluit moeten de woorden "van de Evaluatiecommissie" worden gelezen als "van het College".

Art. 21.In artikel 38, § 1, tweede lid, van hetzelfde besluit moeten de woorden "de Evaluatiecommissie" worden gelezen als "het College". § 3 van hetzelfde artikel moet als volgt gelezen worden: " § 3. Binnen een maand na de indiening van de klacht brengt de Kamer van beroep advies uit aan de Regering als het gaat over de Administrateur-generaal of aan de WBE-raad voor de andere mandaathouders, na de mandaathouder vooraf te hebben gehoord."

Art. 22.Artikel 40 van hetzelfde artikel moet als volgt gelezen worden: "

Artikel 40.De Regering, voor de Administrateur-generaal, of de WBE-raad voor de andere mandaathouders, neemt binnen een maand na ontvangst van het advies van de Kamer van beroep haar met redenen omklede beslissing, die: - ofwel in overeenstemming met de beoordeling van het College is; - ofwel het advies van de Kamer van beroep volgt."

Art. 23.Artikel 41van hetzelfde artikel moet als volgt gelezen worden: "

Artikel 41.- De overeenkomstig artikel 32 uitgevoerde evaluatie maakt deel uit van de volgende vermeldingen: 1° "gunstig": wanneer de beheersopdrachten en de strategische en operationele doelstellingen in de opdrachtbrief en in de doelstellingen van het actieplan en het beheerscontract, waarvoor de mandaathouder waarvoor hij verantwoordelijk is, medeverantwoordelijk of waartoe hij bijdraagt, maar in het laatste geval alleen wat zijn bijdrage betreft, in kwantitatief en kwalitatief opzicht en binnen de voorgeschreven termijnen voldoende zijn uitgevoerd, hetzij niet voldoende of niet binnen de voorgeschreven termijnen, maar op basis van de door de mandaathouder voorgelegde bewijsstukken blijkt dat deze situatie naar behoren is gerechtvaardigd; 2° "ongunstig": wanneer de beheersopdrachten en de strategische en operationele doelstellingen in de opdrachtbrief, alsmede de doelstellingen van het actieplan en het beheerscontract, waarvoor de mandaathouder verantwoordelijk is, medeverantwoordelijk of waartoe hij bijdraagt, maar in het laatste geval alleen wat zijn bijdrage betreft, kwantitatief of kwalitatief slechts onvoldoende of niet binnen de voorgeschreven termijnen zijn verwezenlijkt."

Art. 24.Artikel 42 van hetzelfde artikel moet als volgt gelezen worden: "Artikel 42.- § 1. De mandaathouder van rang 15 die een positieve beoordeling krijgt, blijft zijn huidige mandaat uitvoeren.

Indien de evaluatie aan het einde van het mandaat gunstig uitvalt, kan de WBE-raad het mandaat van de aftredende mandaathouder van rang 15 hernieuwen.

In geval van een ongunstige beoordeling beraadslaagt de WBE-raad over het behoud van de mandaathouder van rang 15 in zijn ambt of zijn ontslag na hem te hebben gehoord. Een mandaathouder van rang 15 kan slechts bij beslissing van twee derde van de leden van de WBE-raad worden ontslagen en na door deze raad te zijn gehoord. § 2. Voor de mandaathouders van de rangen 17 en 16 worden de gevolgen van de evaluatierapporten uiteengezet in de artikelen 18, § 2, en 23, § 2, van het Bijzonder Decreet."

Art. 25.Artikel 43 van hetzelfde besluit is niet van toepassing.

Art. 26.In artikel 44, § 1, eerste lid, van hetzelfde besluit is de laatste zin niet van toepassing.

Paragraaf 2 van hetzelfde artikel moet als volgt gelezen worden: " § 2. De "gewezen mandaathouder die geen ambtenaar is bij de diensten van de Franse Gemeenschap en evenmin verlof geniet om naar zijn vroegere betrekking terug te keren, die niet ongunstig is beoordeeld en die niet voor een nieuwe ambtstermijn is benoemd, ontvangt een uittredingsvergoeding die op dezelfde wijze wordt berekend als die voor contractueel personeel. De uittredingsvergoeding is gelijk aan ten minste de bezoldiging van de mandaathouder voor een periode van zes maanden indien hij slechts één ambtstermijn heeft vervuld, en aan de bezoldiging van de mandaathouder voor een periode van twaalf maanden indien hij meer dan één ambtstermijn heeft vervuld. Hij zal ook gebruik kunnen maken van outplacement." HOOFDSTUK III. - Slotbepalingen

Art. 27.Artikel 55 ter wordt in hetzelfde besluit als volgt ingevoegd: "

Artikel 55ter.Het mandaat van de mandaathouders van rang 15 overgedragen aan WBE op basis van artikel 63 van het Bijzonder decreet van 7 februari 2019Relevante gevonden documenten type bijzonder decreet prom. 07/02/2019 pub. 07/03/2019 numac 2019040588 bron ministerie van de franse gemeenschap 7 FEBRUARI 2019. - Bijzonder decreet tot oprichting van de overheidsinstelling belast met het ambt van inrichtende macht voor het onderwijs georganiseerd door de Franse Gemeenschap Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, TITEL I. - ALGEMENE BEPALINGEN Artikel 1. Voor de toepassing van dit bijzonder decreet wordt ver(...) sluiten tot oprichting van de overheidsinstelling belast met het ambt van inrichtende macht voor het onderwijs georganiseerd door de Franse Gemeenschap, blijft behouden tot aan het einde van de ambtstermijn voorzien in hun benoemingsbesluit.

De WBE-raad kan bij met redenen omklede beslissing de in vorig lid bedoelde ambtstermijn verlengen tot het verstrijken van de in artikel 22, eerste lid, van dit besluit bedoelde ambtstermijn.

Art. 28.De Minister van Ambtenarenzaken wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 5 juni 2019.

De Minister-President, bevoegd voor Gelijke kansen en Vrouwenrechten, R. DEMOTTE De Minister van Begroting, Ambtenarenzaken en Administratieve vereenvoudiging, A. FLAHAUT

^