Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Regering Van De Franse Gemeenschap van 05 september 2018
gepubliceerd op 26 september 2018

Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende het proefexperiment waarbij de wekelijkse duur van de voltijdse prestatie op 30 uur 24 per week wordt vastgesteld voor de personeelsleden van niveaus 2 en 3 van het Ministerie van de Franse Gemeenschap die ten minste 61 jaar oud zijn

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2018013874
pub.
26/09/2018
prom.
05/09/2018
ELI
eli/besluit/2018/09/05/2018013874/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

5 SEPTEMBER 2018. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende het proefexperiment waarbij de wekelijkse duur van de voltijdse prestatie op 30 uur 24 per week wordt vastgesteld voor de personeelsleden van niveaus 2 en 3 van het Ministerie van de Franse Gemeenschap die ten minste 61 jaar oud zijn


De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot hervorming der instellinge, inzonderheid op artikel 87, § 3, vervangen bij de bijzondere wet van 8 augustus 1988 ;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 17 m00000ei 2018 ;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Ambtenarenzaken van 30 mei 2018 ;

Gelet op de « gendertest » van 30 mei 2018 uitgevoerd met toepassing van artikel 4, tweede lid, 1°, van het decreet van 7 januari 2016Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/01/2016 pub. 12/02/2016 numac 2016029074 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende integratie van de genderdimensie in het geheel van de beleidslijnen van de Franse Gemeenschap sluiten houdende integratie van de genderdimensie in het geheel van de beleidslijnen van de Franse Gemeenschap ;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting van 12 juni 2018 ;

Gelet op het onderhandelingsprotocol nr. 492 van het Sectorcomité XVII, gesloten op 22 juni 2018 ;

Gelet op het advies van de Directieraad van het Ministerie van de Franse Gemeenschap, gegeven op 25 juni 2018 ;

Gelet op het advies nr. 63.813/2/V van de Raad van State, gegeven op 8 augustus 2018, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973 ;

Overwegende het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 22 juli 1996 houdende het statuut van de ambtenaren van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap, zoals gewijzigd;

Overwegende het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 22 juli 1996 houdende het geldelijk statuut van de ambtenaren van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap, zoals gewijzigd ;

Overwegende het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 2 juni 2004Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 02/06/2004 pub. 07/09/2004 numac 2004029266 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap betreffende de verloven en afwezigheden van de personeelsleden van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap, de Hoge Raad voor de Audiovisuele Sector en de instellingen van openbaar nut die onder het Comité van Sector XVII ressorteren sluiten betreffende de verloven en afwezigheden van de personeelsleden van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap, de Hoge Raad voor de Audiovisuele Sector en de instellingen van openbaar nut die onder het Comité van Sector XVII ressorteren, inzonderheid op artikel 6 ;

Op de voordracht van de Minister van Ambtenarenzaken ;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Dit besluit is van toepassing op de statutaire personeelsleden en op de contractuele personeelsleden van de niveaus 2 en 3 van het Ministerie van de Franse Gemeenschap die ten minste 61 jaar oud zijn en die hun ambten uitoefenen in het kader van een arbeidsregeling met volledige dagtaak of deeltijdse dagtaak van minimum 50%, hierna personeelsleden genoemd.

Art. 2.Voor de toepassing van de volgende bepalingen van dit besluit wordt verstaan onder : 1° volledige dagtaak : volledige prestaties die overeenstemmen met een gemiddelde wekelijkse arbeidsduur van 30 uur24 ;2° deeltijdse dagtaak : onvolledige prestaties die uitgevoerd worden met toepassing van elke andere regelgeving en die met een vijfde verminderd worden ;3° diensthoofd : het personeelslid van ten minste rang 12 waaronder het personeelslid of zijn afgevaardigde ressorteert;4° Ambtenaar-generaal : de ambtenaar-generaal lid van het Directiecomité waaronder het personeelslid of zijn afgevaardigde het meest rechtstreeks ressorteert;5° flexiebele aarbeidsregeling : de algemene regeling bepaald in bijlage I bij het arbeidsreglement met name omzendbrief betreffende de flexiebele arbeidsregeling die van toepassing is op de personeelsleden van het Ministerie ; 6° bijzondere arbeidsregeling : de bijzondere arbeidsregelingen bedoeld in punt 2.2. van bijlage I bij de arbeidsregeling met name omzendbrief betreffende de flexiebele arbeidsregeling die van toepassing is op de personeelsleden van het Ministerie.

Art. 3.Het personeelslid komt in aanmerking, op zijn aanvraag, voor een arbeidsregeling met volledige dagtaak of deeltijdse dagtaak in de zin van artikel 2 van dit besluit.

Voor het personeelslid dat prestaties uitvoert onder de flexiebele arbeidsregeling, stemt de volledige dagtaak overeen met 4 dagen en de deetijdse dagtaak met de regeling van onvolledige prestaties die uitgevoerd worden met toepassing van elke andere regelgeving verminderd met één vijfde van werktijd.

Voor het personeelslid dat zijn prestaties onder een bijzondere arbeidsregeling uitvoert stemt de volledtijdse dagtaak overeen met een gemiddelde wekelijkse arbeidsregeling van 30 uur 24 en de deeltijdse dagtaak met de regeling van onvolledige prestaties die uitgevoerd worden met toepassing van elke andere regelgeving verminderd met een vijfde van de arbeidsduur.

De keuze van de dag, halve dag of de nadere regels voor de vermindering van de uurprestatie wordt in onderlinge overeenstemming gemaakt tussen het personeelslid en het diensthoofd. Bij meningsverschil wordt de beslissing door de Ambtenaar-generaal genomen.

Art. 4.Binnen het Secretariaat-generaal en elke Algemene Administratie van het Ministerie maakt de vermindering van de prestaties veroorzaakt door de toepassing van dit besluit het voorwerp uit van een proportionele compenserende aanwerving volgens de nadere regels bepaald bij het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 21 juni 1999 betreffende de vervanging van sommige personeelsleden van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap en de instellingen van openbaar nut die onder het Comité van sector XVIIre>ssorteren voor deze van de diensten van het Ministerie die hieraan onderworpen zijn of, anders, volgens de gelijkaardige nadere regels.

Art. 5.De regeling van een bijkomend jaarlijks vakantieverlof waarvan de duur vastgesteld wordt naargelang de leeftijd overeenkomstig artikel 8, tweede lid, van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 2 juni 2004Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 02/06/2004 pub. 07/09/2004 numac 2004029266 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap betreffende de verloven en afwezigheden van de personeelsleden van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap, de Hoge Raad voor de Audiovisuele Sector en de instellingen van openbaar nut die onder het Comité van Sector XVII ressorteren sluiten betreffende de verloven en afwezigheden van de personeelsleden van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap, de Hoge Raad voor de Audiovisuele Sector en de instellingen van openbaar nut die onder het Comité van Sector XVII ressorteren, is niet van toepassing op de personeelsleden bedoeld in artikel 3 die in aanmerking komen voor het geheel of gedeelte van het betrokken jaar van een arbeidsregeling met volledige dagtaak of deeltijdse dagtaak in de zin van artikel 2 van dit besluit.

Art. 6.§ 1. Dit besluit treedt in werking op 1 november 2018. § 2. Het systeem bepaald in dit besluit wordt zes maanden na de inwerkingtreding ervan geëvalueerd.

Indien het resultaat van de evaluatie positief is, wordt het systeem verlengd voor de personeelsleden die het genieten overeenkomstig dit besluit. § 3. Een tweede evaluatie wordt zes maanden na de evaluatie bedoeld in het eerste lid van paragraaf 2 van dit artikel uitgevoerd.

Het systeem wordt op 1 mei 2020 beëindigd onverminderd het tweede lid van paragraaf 2 van dit artikel.

Art. 7.De Minister van Ambtenarenzaken is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 5 september 2018.

De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Begroting, Ambtenarenzaken en Administratieve vereenvoudiging, A. FLAHAUT

^