Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Regering Van De Franse Gemeenschap van 26 september 2013
gepubliceerd op 28 november 2013

Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende wijziging van het koninklijk besluit van 21 maart 1961 tot bepaling van de voorwaarden inzake de sociaal-medische tuberculosebestrijding, tot toekenning van subsidies ten bate van de bestrijding en tot vaststelling van de regelen waarnaar zij dienen toegekend

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2013029594
pub.
28/11/2013
prom.
26/09/2013
ELI
eli/besluit/2013/09/26/2013029594/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

26 SEPTEMBER 2013. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende wijziging van het koninklijk besluit van 21 maart 1961 tot bepaling van de voorwaarden inzake de sociaal-medische tuberculosebestrijding, tot toekenning van subsidies ten bate van de bestrijding en tot vaststelling van de regelen waarnaar zij dienen toegekend


De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op de bijzondere wet tot hervorming der instellingen van 8 augustus 1980, gewijzigd bij de bijzondere wet van 16 juli 1993, artikel 20;

Gelet op de wet van 16 mei 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/05/2003 pub. 25/06/2003 numac 2003003343 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien Wet tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof type wet prom. 16/05/2003 pub. 30/07/2015 numac 2015000394 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof, artikel 11;

Gelet op het koninklijk besluit van 21 maart 1961 tot bepaling van de voorwaarden inzake de sociaal-medische tuberculosebestrijding, tot toekenning van subsidies ten bate van de bestrijding en tot vaststelling van de regelen waarnaar zij dienen toegekend, laatst gewijzigd bij het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 28 april 2011;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 7 juni 2013;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting van 4 juli 2013;

Gelet op het advies van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, gegeven op 4 september 2013;

Gelet op het advies nr. 53.966/2/V van de Raad van State, gegeven op 9 september 2013 met toepassing van artikel 84, § 1, 1°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Overwegende het wezenlijk belang om de preventieacties inzake tuberculosebestrijding te coördineren in de Franse Gemeenschap en de noodzaak om de doelstellingen te bepalen inzake tuberculosepreventie met als doel de optimale aanwending van de beschikbare middelen;

Overwegende dat de evolutie van de incidentie van tuberculose België in de landen met lage incidentie plaatst, wat met zich meebrengt dat aangepaste strategieën inzake acties de voorrang moeten krijgen; dat de nadere regels voor de subsidiëring van FARES dientengevolge aangepast moeten worden;

Overwegende dat, anderzijds, uit het advies nr. 49.395/4 van de Raad van State blijkt dat er sinds het begrotingsjaar 1990, inzake tuberculosebestrijding, geen legale basis meer bestaat om reglementaire normen te treffen voor de toekenning van subsidies; dat, derhalve, de bepalingen van Titel II van het voornoemde koninklijk besluit van 21 maart 1961, die obsoleet zijn en niet meer gebruikt worden in de praktijk, best opgeheven zouden worden;

Op de voordracht van de Minister belast met gezondheid;

Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK 1. - Wijziging van het opschrift

Artikel 1.Het opschrift van het koninklijk besluit van 21 maart 1961 tot bepaling van de voorwaarden inzake de sociaal-medische tuberculosebestrijding, tot toekenning van subsidies ten bate van de bestrijding en tot vaststelling van de regelen waarnaar zij dienen toegekend, wordt door het volgende opschrift vervangen : "Koninklijk besluit houdende bepaling van de nadere regels en voorwaarden voor de subsidiëring door het Fonds des affections respiratoires inzake tuberculosepreventie. HOOFDSTUK 2. - Wijziging van Titel I

Art. 2.Het opschrift van Titel I wordt door het volgende opschrift vervangen : "Coördinatie van tuberculosebestrijding in de Franse Gemeenschap.".

Art. 3.Artikel 1 van hetzelfde besluit wordt door de volgende bepaling vervangen : "Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : 1° "contact" : de persoon die in nauw contact staat met een zieke die met besmettelijke tuberculose besmet is;2° "Algemene directie Gezondheid" : de diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap belast met Gezondheid; 3° "FARES" : de VZW « Fonds des affections respiratoires », opgenomen in het register der rechtspersonen onder bedrijfsnummer 422.618.805; 4° "risicogroep" : groep waarvoor de incidentie van tuberculose hoger is dan de normen toegelaten op Europees niveau en die duidelijk geïdentificeerd en toegankelijk is voor een georganiseerde opsporing;5° "Minister" : het lid van de Regering van de Franse Gemeenschap bevoegd voor gezondheid;6° "tuberculosepreventie" : de middelen en strategieën die aangewend worden, met inachtneming van de beperkingen inzake bevoegdheid van de Franse Gemeenschap, voor de verwezenlijking van de volgende richtlijnen : epidemiologisch toezicht, socioprofylaxe en opsporing bij de naasten van de zieken die met besmettelijke tuberculose besmet zijn, communicatie;7° "epidemiologisch verslag" : verslag jaarlijks opgesteld en bekendgemaakt na centralisering en analyse van de epidemiologische gegevens inzake tuberculose, gegevens verkregen vanuit verscheidene informatiebronnen waaronder deze die, anoniem, uit de databank "Tuberculose" voortkomen;8° "socioprofylaxe" : aanpak waarbij alle gevallen van tuberculose als ziekte door een behandelend arts gevolgd worden en de naasten van elk geval opgespoord worden in functie van het propagatierisico van de ziekte;de aanpakken van socioprofylaxe worden intiem verbonden met de aangifte van tuberculose of van tuberculose-infectie (virage).

Art. 4.Artikel 2 van hetzelfde besluit wordt door de volgende bepaling vervangen : "FARES wordt belast met de toepassing van de doelstellingen inzake tuberculosepreventie in de Franse Gemeenschap, binnen de perken van de bevoegdheden van deze. § 1. Daartoe zorgt de VZW voor : 1° het epidemiologische toezicht, met bijwerking van de databank van tuberculose - hierna "Tuberculose" databank -, waarin vermeld worden : a) de verplichte aangifteformulieren ingevuld door de artsen en de analyselaboratoria die kennis hebben van een nieuw geval tuberculose als ziekte;b) de elementen uit de socioprofylaxe;2° de socioprofylaxe, met de volgende operationele doelstellingen : a) de onmiddellijke follow-up door een behandelend arts die kennis heeft van een aangifte van tuberculose als ziekte met als doel de aangepaste zorgverlening ten nutte van de zieke en, desnoods, een onderzoek ter plaatse en de opsporing bij de contacten;b) voor de uitwisseling van de gegevens zorgen over het onderzoek en de zorgverlening door de gezondheidsprofessionelen;3° in medewerking met de Algemene directie Gezondheid, het uitwerken en implementeren van een communicatieplan dat coherent overeenstemt met het kader van de communicatie door de Franse Gemeenschap inzake preventieve geneeskunde met inbegrip van : a) het sensibiliseren en een opleiding naar de geneesheren, de verpleegkundigen en de laboratoria alsook de actoren van de diensten voor eerstelijnszorg van de gezondheids- en sociale sectoren in contact met de personen met verhoogd risico inzake tuberculose, meer specifiek in verband met kansarmen, toe;b) het informeren van de bevolking en inzonderheid de personen die een verhoogd risico lopen besmet te worden, inzonderheid de migranten uit landen met een hoge prevalentie, de gedetineerden, de kansarmen en de rechtstreekse naasten van de zieken met besmettelijke tuberculose;c) de jaarlijkse publicatie van een epidemiologisch verslag;4° de evaluatie van de toegepaste strategieën en hun impact op de vastgestelde doelstellingen;5° de analyse van de evolutie van de sociale gezondheidsdeterminanten gebonden aan de probleemstelling tuberculose. § 2. Om specifiek de algemene doelstelling te bereiken in de grote steden zoals ze bepaald wordt bij § 1, zal FARES partnerschappen opbouwen met de private of openbare sociale en gezondheidsactoren, die het dichtst zijn bij de kansarmen, met het oog op de bevordering van de bestaande systemen waarop ze een beroep kunnen doen; de aandacht zal besteed worden aan de personen die geen beroep doen op de bestaande gezondheidsdiensten."

Art. 5.Artikel 3 van hetzelfde besluit wordt door de volgende bepaling vervangen : " § 1. De doelstellingen en activiteiten met betrekking tot de verschillende preventiedoelstellingen bedoeld bij artikel 2 maken het voorwerp uit van een operationeel plan gespreid over drie jaar, uitgewerkt door FARES, dat, inzonderheid, rekening zal houden met de internationale wetenschappelijke aanbevelingen.

Het plan omvat minstens : 1° een analyse van de evolutie van tuberculose in de grote steden in verband met kansarmen;2° de strategie voor het instellen van partnerschappen in grote steden, met de sociale en gezondheidsactoren zoals bedoeld bij artikel 2, § 2;3° de communicatierichtlijnen specifiek voor tuberculosebestrijding zoals bedoeld bij artikel 2, 3° ;4° het evaluatieplan zoals bedoeld bij artikel 2, 4° ;5° een analyse van de evolutie van sociale gezondheidsdeterminanten zoals bepaald bij artikel 2, 5° ;6° een begrotingsplan waarin de personeelsleden bepaald worden in functie van de geplande taken. § 2. Het operationeel plan bedoeld bij § 1 zal het voorwerp uitmaken van een analyse door de Algemene directie Gezondheid en zal aan de Minister voor goedkeuring voorgelegd worden. § 3. Ten laatste zes maanden vóór het verstrijken van het operationeel plan bedoeld bij § 1 en voor de eerste keer ten laatste tegen 1 juli 2014, dient FARES een voorstel in van nieuw operationeel plan aan de Algemene directie Gezondheid. Het nieuwe plan treedt in werking op 1 januari van het jaar dat op de goedkeuring volgt. ".

Art. 6.Artikel 4 van hetzelfde besluit wordt door de volgende bepaling vervangen : " § 1. Om zijn opdrachten opgenomen bij artikel 2 te verwezenlijken moet FARES over een team beschikken met minstens de ambten : a) coördinatie;b) arts;c) gegradueerde verpleegsters. § 2. Voor de coördinatie zal door een persoon houder van een master in openbare gezondheid gezorgd worden.".

Art. 7.Artikel 5 van hetzelfde besluit wordt door de volgende bepaling vervangen : " § 1. Binnen de perken van de beschikbare begrotingskredieten kent de Minister FARES een jaarlijkse subsidie toe om zijn activiteiten bedoeld bij artikel 2 te verwezenlijken.

Het bedrag van de subsidie bedoeld bij het vorige lid wordt berekend met inaanmerkingneming van : a) het operationeel plan bedoeld bij artikel 3, met inbegrip van de begrotingsaspecten ervan, of van zijn actualisering voor het lopende jaar voor zover deze zes maanden v~~r het verstrijken van de lopende subsidie overgezonden wordt;b) de elementen medegedeeld door FARES krachtens artikel 6. § 2. De subsidie bedoeld bij de eerste paragraaf kan, in functie van de verdeling bepaald door de Minister, om personeels- en werkingskosten van de VZW te dekken, gebruikt worden.

De bezoldiging van het personeel zal enkel op de subsidie aangerekend worden ten belope van de geldende barema's voor de personeelsleden van de diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap, bij gelijkwaardig ambt en gelijkwaardige anciënniteit.

De werkingskosten van de VZW kunnen enkel op de subsidie aangerekend worden als ze rechtstreeks verbonden zijn met de activiteiten bepaald bij artikel 2. § 3. De subsidie bedoeld bij de eerste paragraaf zal het voorwerp uitmaken van een afzonderlijke boekhouding van de andere activiteiten van de VZW. Door het aanvaarden van de subsidie erkent FARES aan de diensten van de Regering het recht om ter plaatste tot de controle te laten overgaan van de aanwending van de toegekende geldsommen.".

Art. 8.Artikel 6 van hetzelfde besluit wordt door de volgende bepaling vervangen : "De subsidie bedoeld bij artikel 5 wordt in twee schijven vereffend : 1° een eerste schijf, die 85 % van de subsidie vertegenwoordigt, wordt na de ondertekening van het subsidiebesluit vereffend;2° het saldo van de subsidie wordt gestort na ontvangst en nazicht van de volgende documenten : a) het activiteitenverslag;b) het evaluatieverslag van de strategieën die toegepast worden en van hun impact op de doelstellingen van het operationeel plan bedoeld bij artikel 3;c) het epidemiologisch verslag bedoeld bij artikel 2, § 1, 3°, c);d) de uitgaven- en inkomstenrekening, samen met de verantwoordingsstukken voor de uitgaven. De documenten bedoeld bij het vorige lid, 2°, moeten aan de Algemene directie Gezondheid overgezonden worden ten laatste drie maanden na het einde van de subsidieperiode. Bij gebreke daaraan zal de betaling van het saldo en van de volgende subsidies uitgesteld worden.".

Art. 9.Artikel 7 van hetzelfde besluit wordt door de volgende bepaling vervangen : "Er wordt een begeleidingscomité ingesteld, één keer per jaar samengeroepen, op initiatief van de Algemene directie Gezondheid.".

Art. 10.Artikel 8 van hetzelfde besluit wordt door de volgende bepaling vervangen : "Het begeleidingscomité bedoeld bij artikel 7 van dit besluit bestaat uit de volgende leden : a) een vertegenwoordiger van de Minister;b) twee vertegenwoordigers van de Algemene directie Gezondheid;c) een vertegenwoordiger van de Inspectie van Financiën;d) de voorzitter van FARES, of zijn vertegenwoordiger;e) de coördinator binnen FARES bedoeld bij artikel 4, a). Op voorstel van één van de leden, kan het begeleidingscomité één of meerdere externe deskundigen met raadgevende stem uitnodigen."

Art. 11.Artikel 9 van hetzelfde besluit wordt door de volgende bepaling vervangen : " § 1. De Algemene directie Gezondheid en FARES zijn medeverantwoordelijk voor de databank "Tuberculose" bedoeld bij artikel 2, 1°, in de zin van artikel 1, § 4, van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens.

De databank laat de verwezenlijking van de volgende doelstellingen toe : 1° het epidemiologische toezicht bedoeld bij artikel 2, § 1, 1° ;2° de socioprofylaxe bedoeld bij artikel 2, § 1, 2° ;3° de preventie van tuberculose overeenkomstig artikel 2, bij § 1, 3° tot 5°, en bij § 2;4° het opmaken van het epidemiologische verslag bepaald bij artikel 1, 7° en bedoeld bij de artikelen 2, 3°, c en 6, 2°, b, in het kader van het epidemiologische toezicht. In de databank "Tuberculose" worden enkel de louter noodzakelijke gegevens opgenomen om de doelstellingen bedoeld bij het tweede lid te bereiken. § 2. Om de doelstellingen bedoeld bij artikel 2, 1° en 2° te verwezenlijken laat de databank "Tuberculose" het registreren en het bijwerken van de volgende categorieën van gegevens toe : 1° identificatiegegevens;2° persoonlijke gegevens;3° medische gegevens betreffende de somatische gezondheidstoestand;4° medische gegevens betreffende de risicotoestanden en -gedragingen. Op voordracht van FARES stelt de Regering de lijst op van de gegevens opgenomen in de databank "Tuberculose" op basis van de categorieën van gegevens bedoeld bij het eerste lid.

Deze persoonsgegevens worden gedurende een onbeperkte periode bewaard om een aangepaste tenlasteneming van de zieke toe te laten bij een mogelijke nieuwe besmetting van deze. § 3. Om de opdrachten bedoeld bij artikel 2, bij § 1, 3° tot 5°, en bij § 2 uit te oefenen, bevat het epidemiologische verslag enkel anonieme gegevens in de zin van artikel 1, 5°, van het koninklijk besluit van 13 februari 2001 tot uitvoering van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens, voortkomend uit de databank "Tuberculose".

De Algemene directie Gezondheid heeft enkel toegang tot de anonieme samengevoegde gegevens vervat in het epidemiologische verslag, die noodzakelijk zijn voor het opmaken van relevante statistieken en het optimaliseren van beslissingen betreffende het beleid inzake tuberculosepreventie. § 4. Binnen FARES, wordt de databank "Tuberculose" onder de verantwoordelijkheid geplaatst van een professionele van de gezondheidssector. § 5. FARES stelt de databank "Tuberculose" in en op, bepaalt een strategie inzake veiligheid, staat in voor de ontwikkeling van een homogeen veiligheidsbeleid en stelt de verantwoordelijke aan voor het implementeren van het veiligheidsplan.

FARES zorgt voor de nadere regels voor het opmaken van een lijst met de categorieën van personen en een precieze beschrijving van hun ambt, die, binnen haar diensten, over een toegang beschikken, enerzijds, tot de persoonsgegevens die niet gecodeerd worden en opgenomen zijn in de databank "Tuberculose", en anderzijds, tot de anonieme samengevoegde gegevens of, bij gebreke daaraan, gecodeerde gegevens.

Deze lijst wordt ter beschikking gesteld van de Commissie voor de bescherming van privacy ingesteld in het kader van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens.

De personen die toegang hebben tot de gegevens overeenkomstig het tweede en derde lid worden ertoe gehouden de vertrouwelijkheid van de gegevens in acht te nemen en verbinden er zich schriftelijk toe voor de veiligheid en de vertrouwelijkheid van de gegevens waartoe zij toegang krijgen, te zorgen". HOOFDSTUK 3. - Opheffing van Titel II

Art. 12.Titel II van hetzelfde besluit, waarin de artikelen 11 tot 21 vervat zijn, wordt opgeheven. HOOFDSTUK 4. - Overgangs- en slotbepalingen

Art. 13.Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2014 met uitzondering van artikel 14 dat uitwerking heeft vanaf 1 oktober 2013.

De subsidies toegekend krachtens vorige bepalingen blijven aan deze bepalingen onderworpen wat betreft hun verantwoording en hun vereffening.

Art. 14.In afwijking van de artikelen 5 en 6 van het gewijzigde besluit, wordt door de Minister, voor het jaar 2013, binnen de perken van de beschikbare begrotingskredieten, een subsidie toegekend ter dekking van de activiteiten van FARES gedurende de maanden oktober, november en december.

Deze subsidie wordt in twee schijven vereffend : 1° een eerste schijf, die 85 % van de subsidie vertegenwoordigt, wordt na de ondertekening van het subsidie verlenende besluit vereffend;2° het saldo van de subsidie wordt gestort na ontvangst, ten laatste op 31 maart 2014, en nazicht van de volgende documenten : a) het activiteitenverslag;b) het epidemiologische verslag bedoeld bij artikel 2, § 1, 3°, c;c) de uitgaven- en ontvangstenrekening, samen met de verantwoordingsstukken voor de uitgaven.

Art. 15.In afwijking van artikel 5, § 1, van het gewijzigde besluit, wordt door de Minister de subsidie ter dekking van de activiteiten van FARES voor het jaar 2014 toegekend zonder rekening te houden met de elementen bedoeld bij genoemd artikel onder a).

In afwijking van artikel 6, 2°, van het gewijzigde besluit, bevatten de documenten ter staving van de subsidie toegekend voor het jaar 2014 niet het evaluatieverslag bedoeld bij genoemd artikel onder b).

Art. 16.De Minister tot wiens bevoegdheid de Gezondheid behoort, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 26 september 2013.

De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Cultuur, Audiovisuele Sector, Gezondheid en Gelijke Kansen, Mevr. F. LAANAN

^