Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 11 juni 2020
gepubliceerd op 19 juni 2020

Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering nr. 2020/26 houdende verlenging voor één maand van het bijzonder machtsbesluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering nr. 2020/009 van 30 april 2020 tot tijdelijke depenalisering van de overschrijdingen van de voor het luchtverkeer vastgestelde grenswaarden voor geluidshinder in het kader van de COVID-19-gezondheidscrisis

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2020041736
pub.
19/06/2020
prom.
11/06/2020
ELI
eli/besluit/2020/06/11/2020041736/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

11 JUNI 2020. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering nr. 2020/26 houdende verlenging voor één maand van het bijzonder machtsbesluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering nr. 2020/009 van 30 april 2020 tot tijdelijke depenalisering van de overschrijdingen van de voor het luchtverkeer vastgestelde grenswaarden voor geluidshinder in het kader van de COVID-19-gezondheidscrisis


VERSLAG AAN DE BRUSSELSE HOOFDSTEDELIJKE REGERING Ter attentie van de leden van de Regering, De WHO heeft het coronavirus COVID-19 op 11 maart 2020 gekwalificeerd als een pandemie.

De uitzonderlijke COVID-19-gezondheidscrisis die België en de wereld momenteel doormaken, ontwricht de werking van de nationale en internationale luchthavens en in het bijzonder van de luchthaven Brussel-Nationaal.

Deze gezondheidscrisis heeft immers een directe impact op de Belgische luchtvaartsector en de luchthavenactiviteit in Brussel-Nationaal.

Het verkeer van lijnvliegtuigen is bijna tot stilstand gekomen. De lijnvliegtuigen voeren echter in normale tijden een groot deel van de vrachtactiviteiten uit op de luchthaven van Brussel-Nationaal.

De weinige overgebleven lijnvliegtuigen houden zich voornamelijk bezig met repatriëringsactiviteiten.

Op dit moment is er dus nog een tekort aan vliegtuigen om de bevoorrading van het land te garanderen, met name met kritieke goederen in deze gezondheidscrisis (farmaceutische producten, medische hulpmiddelen, bederfbare goederen, enz.). Het is mogelijk dat specifieke en uitzonderlijke vrachtvliegtuigen in gebruik moeten worden genomen om de bevoorrading van het land te garanderen.

Het luchtverkeer zal echter zeer beperkt blijven, waarbij alleen vluchten die strikt noodzakelijk zijn voor de goede werking van het land en met name de bevoorrading ervan, zullen worden voortgezet.

In een mededeling van 26 maart 2020, heeft de Europese Commissie de Lidstaten uitdrukkelijk verzocht om dringende operationele maatregelen te nemen om het luchtvrachtverkeer voor de duur van de COVID-19-gezondheidscrisis te vergemakkelijken.

Daarnaast, kunnen de vluchtschema's, het type vliegtuig dat wordt gebruikt en de inhoud en de lading van de vliegtuigen die opstijgen van en landen op de luchthaven van Brussel-Nationaal, niet voldoende op voorhand worden voorspeld, gelet op de urgentie en de onzekere ontwikkeling van de wereldwijde COVID-19-gezondheidscrisis, om de maatschappijen in staat stellen zich te organiseren om aan specifieke schema's te voldoen.

Er zijn verzoeken ingediend door de luchtvrachtmaatschappijen die opereren vanuit de luchthaven van Brussel-Nationaal om verslag uit te brengen over de moeilijkheden waarmee zij momenteel worden geconfronteerd tijdens de wereldwijde COVID-19-gezondheidscrisis.

Overwegende dat deze motieven, die de aanneming van het bijzonder machtsbesluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering nr. 2020/009 van 30 april 2020 tot tijdelijke depenalisering van de overschrijdingen van de voor het luchtverkeer vastgestelde grenswaarden voor geluidshinder in het kader van de COVID-19-gezondheidscrisis hebben verantwoord, op de dag van vandaag nog steeds aanwezig zijn en verantwoorden om het bijzonder machtsbesluit nr. 2020/009 van 30 april 2020 voor één bijkomende maand te verlengen, zoals uitdrukkelijk overwogen door haar artikel 3 ;

Overwegende dat het derhalve gepast voorkomt de opschorting van de vaststellingen van overtredingen en van de strafrechtelijke en administratieve sancties die van toepassing zijn op de overschrijding van de grenswaarden voor geluidshinder die zijn vastgelegd in het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 27 mei 1999Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 27/05/1999 pub. 11/08/1999 numac 1999031289 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de bestrijding van geluidshinder voortgebracht door het luchtverkeer sluiten betreffende de bestrijding van geluidshinder die zou worden voortgebracht door vracht- of passagiersvluchten in verband met en tijdens het beheer van, de COVID-19-gezondheidscrisis voor één bijkomende maand te verlengen ;

Concreet, heeft deze uitzonderlijke maatregel tot doel om het praktische beheer te vergemakkelijken van de luchtvrachtmaatschappijen die instaan voor de levering van goederen die nodig zijn voor de goede werking van het land in deze crisistijd door te vermijden dat zij in hun organisatie (die al sterk verstoord is door de crisis) het beheer moeten integreren van de naleving van het voormelde besluit van 27 mei 1999 dat een mogelijke impact kan hebben op hun organisatie van de crisis (beperking van de vluchtschema's volgens de in het besluit vastgestelde tijdschema's, beperking van het gebruik van bepaalde specifieke vliegtuigen die een overschrijding van de Brusselse geluidsnormen zouden kunnen veroorzaken, enz.). Zij maakt het echter mogelijk om elke overschrijding van de normen van het besluit te blijven vaststellen die niet wordt veroorzaakt door vracht- of passagiersvluchten die worden uitgevoerd in het kader van het beheer van de COVID-19-gezondheidscrisis in dezelfde periode.

Concreet betekent dit dat als de geluidsnormen die zijn vastgelegd in het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijk Regering van 27/05/1999 betreffende de bestrijding van geluidshinder voortgebracht door het luchtverkeer, worden overschreden, de met het toezicht belaste agenten de gebruikelijke onderzoeken zullen uitvoeren om het eventuele bestaan van een inbreuk vast te stellen. Om te beoordelen of een vliegtuig dat in overtreding is aanspraak kan maken op de tijdelijke depenalisering zijn overtredingen op de Brusselse geluidsnormen in het kader van de COVID-crisis, zullen zij ook nagaan of de overschrijding van de normen te wijten is aan een vlucht die werd uitgevoerd in het kader van het beheer van de COVID-19-crisis.

Hiervoor zullen zij de volgende methode toepassen: 1) Zij gaan na of het gaat om een vrijgestelde verplaatsing in de zin van artikel 2, 10° b van het ministerieel besluit van 3 mei 2004Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 03/05/2004 pub. 11/06/2004 numac 2004014102 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Ministerieel besluit betreffende het beheer van de lawaaihinder op de luchthaven Brussel-Nationaal sluiten betreffende het beheer van de lawaaihinder op de luchthaven Brussel-Nationaal.De Brusselse regering nodigt de federale regering en haar minister van Mobiliteit uit om de lijst van vluchten die op deze basis zijn vrijgesteld te verstrekken in de strijd tegen de COVID-19-gezondheidscrisis; 2) Indien de overtredende vlucht niet op deze lijst voorkomt, zullen de met het toezicht belaste agenten een verzoek om informatie aan de betrokken maatschappij richten met betrekking tot het doel van de vlucht, de vervoerde goederen of personen en hun verband met de COVID-19-gezondheidscrisis;3) Bij gebrek aan een antwoord of indien de vlucht geen bewezen verband houdt met de crisis, kan een verslag worden opgesteld. Deze depenalisering is echter uitzonderlijk en tijdelijk en strikt beperkt blijft tot eventuele overschrijdingen van de grenswaarden voor geluidshinder die zich zouden voordoen tijdens de periode die wordt vastgesteld door het bijzonder machtsbesluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering nr. 2020/009 van 30 april 2020, zoals verlengd voor één maand door onderhavig besluit.

Er wordt derhalve voorgesteld om het bijzonder machtsbesluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering nr. 2020/009 van 30 april 2020 tot tijdelijke depenalisering van de overschrijdingen van de voor het luchtverkeer vastgestelde grenswaarden voor geluidshinder in het kader van de COVID-19-gezondheidscrisis, voor één bijkomende maand te verlengen, zoals toegestaan door haar artikel 3. Deze verlenging zal uitwerking hebben vanaf 16 mei 2020 tot 16 juni 2020;

Er wordt voorgesteld dat de door onderhavig besluit voorziene verlenging terugwerkende kracht heeft vanaf 16 mei 2020, zodat het bijzonder machtsbesluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering nr. 2020/009 van 30 april 2020 zal uitwerking zonder onderbreking hebben gehad vanaf 16 maart 2020 tot 16 juni 2020. Deze terugwerkende kracht niet noopt tot bezwaren.

Tot slot, kan de Regering altijd beslissen, bij bijzonder machtsbesluit, om de door onderhavig besluit verlenging vroegtijdig (i.e. vóór 16 juni 2020) te beëindigen. Om elke dubbelzinnigheid naar aanleiding van een opmerking in het advies van de Raad van State te vermijden, wordt nogmaals gepreciseerd dat een dergelijke beslissing om de in onderhavig besluit voorziene verlenging vroegtijdig (i.e. vóór 16 juni 2020) te beëindigen, kan worden genomen bij bijzonder machtsbesluit en niet bij gewoon besluit. In haar advies was de Raad van State van oordeel dat de verduidelijking, in onderhavig besluit, dat de Regering de verlenging vroegtijdig kan beëindigen, overbodig zou zijn want de Regering zou een dergelijke beslissing van vroegtijdige beëindiging kunnen nemen op basis van de ordonnantie van 19 maart 2020, zonder dat dit in onderhavig besluit hoeft te worden gepreciseerd. Teneinde de rechtszekerheid te waarborgen, zoals overigens aangeraden door de Raad van State in haar advies, is het toch verantwoord om die verduidelijking in onderhavig besluit te behouden, aangezien zij reeds de aandacht vestigt op het feit dat een vroegtijdige beëindiging mogelijk is, in functie van de evolutie van de context van de crisis.

Onderhavig ontwerpbesluit werd ter spoedadvies voorgelegd aan de Raad van state, rekening houdend met de hoogdringendheid om de bevoorradingszekerheid te waarborgen. De Raad van State heeft op 29 mei 2020 advies nr. 67.463/1 verleend in toepassing van artikel 84, § 1, lid 1, 3° van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973.

Brussel, 11 juni 2020.

Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering: De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, bevoegd voor territoriale ontwikkeling en stadsvernieuwing, toerisme, de promotie van het imago van Brussel en biculturele zaken van gewestelijk belang, R. VERVOORT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, bevoegd voor klimaattransitie, leefmilieu, energie en participatieve democratie, A. MARON

11 JUNI 2020. - Bijzonder machtsbesluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering nr. 2020/26 houdende verlenging voor één maand van het bijzonder machtsbesluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering nr. 2020/009 van 30 april 2020 tot tijdelijke depenalisering van de overschrijdingen van de voor het luchtverkeer vastgestelde grenswaarden voor geluidshinder in het kader van de COVID-19-gezondheidscrisis De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op artikel 39 van de Grondwet;

Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot hervorming der instellingen en inzonderheid op artikel 6;

Gelet op de bijzondere wet van 12 januari 1989 met betrekking tot de Brusselse instellingen;

Gelet op de Ordonnantie van 17 juli 1997 betreffende de strijd tegen geluidshinder in een stedelijke omgeving, inzonderheid op artikel 20, lid 1, 4° ;

Gelet op de ordonnantie van 19 maart 2020 om bijzondere machten toe te kennen aan de Brusselse Hoofdstedelijke Regering in het kader van de gezondheidscrisis COVID-19;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 18 juli 2000Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 18/07/2000 pub. 04/08/2000 numac 2000031263 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot regeling van haar werkwijze en tot regeling van de ondertekening van de akten van de Regering sluiten tot regeling van haar werkwijze en tot regeling van de ondertekening van de akten van de Regering;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 22 juli 2019Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 22/07/2019 pub. 01/08/2019 numac 2019013668 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot vaststelling van de verdeling van de bevoegdheden tussen de ministers van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering sluiten tot vaststelling van de verdeling van de bevoegdheden tussen de ministers van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering;

Gelet op het bijzonder machtsbesluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering nr. 2020/009 van 30 april 2020 tot tijdelijke depenalisering van de overschrijdingen van de voor het luchtverkeer vastgestelde grenswaarden voor geluidshinder in het kader van de COVID-19-gezondheidscrisis, inzonderheid op artikel 3 ;

Gelet op de Gelijke Kansentest, zoals vastgesteld bij het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 22 november 2018 tot uitvoering van de ordonnantie van 4 oktober 2018 tot invoering van de gelijke kansentest, uitgevoerd op 12/05/2020 ;

Gelet op het advies nr. 67.463/1 van de Raad van State gegeven op 29 mei 2020 ;

Overwegende dat het coronavirus COVID-19 op 11 maart 2020 door de WHO bestempeld werd als een pandemie;

Overwegende dat de COVID-19-pandemie een directe impact heeft op de Belgische luchtvaartsector en de luchthavenactiviteit in Brussel-Nationaal; dat het verkeer van lijnvliegtuigen bijna tot stilstand is gekomen; dat de resterende lijnvliegtuigen in hoofdzaak repatriëringsactiviteiten uitvoeren; dat in normale tijden de lijnvliegtuigen echter ook de meeste vrachtactiviteiten uitvoeren op de luchthaven van Brussel-Nationaal; dat er nog momenteel een tekort is aan vliegtuigen om het land te bevoorraden, met name met kritieke goederen in deze gezondheidscrisis (farmaceutische producten, medische hulpmiddelen, bederfbare goederen, enz.); dat specifieke en uitzonderlijke vrachtvliegtuigen mogelijk in gebruik moeten worden genomen om de bevoorrading van het land te garanderen;

Overwegende dat de Europese Commissie in een mededeling van 26 maart 2020 de Lidstaten uitdrukkelijk heeft verzocht om dringende operationele maatregelen te nemen om het luchtvrachtverkeer tijdens de COVID-19-gezondheidscrisis te vergemakkelijken;

Overwegende dat het luchtverkeer zeer beperkt zal blijven, waarbij alleen vluchten die strikt noodzakelijk zijn voor de goede werking van het land en met name de bevoorrading ervan, zullen worden voortgezet;

Overwegende dat deze vluchtschema's, het type vliegtuig dat wordt gebruikt en de inhoud en de lading van de vliegtuigen die opstijgen van en landen op de luchthaven van Brussel-Nationaal, niet voldoende op voorhand kunnen worden voorspeld, gelet op de urgentie en de onzekere ontwikkeling van de wereldwijde COVID-19-gezondheidscrisis;

Overwegende dat deze motieven, die de aanneming van het bijzonder machtsbesluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering nr. 2020/009 van 30 april 2020 tot tijdelijke depenalisering van de overschrijdingen van de voor het luchtverkeer vastgestelde grenswaarden voor geluidshinder in het kader van de COVID-19-gezondheidscrisis hebben verantwoord, op de dag van de aanneming van onderhavig besluit nog steeds aanwezig zijn;

Overwegende dat het derhalve gepast voorkomt de opschorting van de vaststellingen van overtredingen en van de strafrechtelijke en administratieve sancties die van toepassing zijn op de overschrijding van de grenswaarden voor geluidshinder die zijn vastgelegd in het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 27 mei 1999Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 27/05/1999 pub. 11/08/1999 numac 1999031289 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de bestrijding van geluidshinder voortgebracht door het luchtverkeer sluiten betreffende de bestrijding van geluidshinder die zou worden voortgebracht door vracht- of passagiersvluchten in verband met en tijdens het beheer van, de COVID-19-gezondheidscrisis voor één bijkomende maand te verlengen ;

Overwegende dat deze depenalisering echter uitzonderlijk en tijdelijk is en strikt beperkt blijft tot eventuele overschrijdingen van de grenswaarden voor geluidshinder die zich zouden voordoen tijdens de periode die wordt vastgesteld door het bijzonder machtsbesluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering nr. 2020/009 van 30 april 2020, zoals verlengd voor één maand door onderhavig besluit ;

Dat er derhalve wordt voorgesteld om het bijzonder machtsbesluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering nr. 2020/009 van 30 april 2020 tot tijdelijke depenalisering van de overschrijdingen van de voor het luchtverkeer vastgestelde grenswaarden voor geluidshinder in het kader van de COVID-19-gezondheidscrisis, voor één bijkomende maand te verlengen, zoals toegestaan door haar artikel 3 ; dat deze verlenging zal uitwerking hebben vanaf 16 mei 2020 tot 16 juni 2020;

Dat er wordt voorgesteld dat de door onderhavig besluit voorziene verlenging terugwerkende kracht heeft vanaf 16 mei 2020, zodat het bijzonder machtsbesluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering nr. 2020/009 van 30 april 2020 zal uitwerking zonder onderbreking hebben gehad vanaf 16 maart 2020 tot 16 juni 2020 ; dat deze terugwerkende kracht niet noopt tot bezwaren;

Dat de regering kan beslissen over de datum waarop een besluit in werking treedt, maar het in de huidige omstandigheden redelijk is om haar toe te staan om de door onderhavig besluit voorziene verlenging vroegtijdig (i.e. vóór 16 juni 2020) beëindigen;

Dat de in onderhavig besluit bedoelde maatregel immers dermate uitzonderlijk is dat het aangewezen is deze stop te zetten zodra de maatregel niet meer verantwoord blijkt;

Overwegende dat het, rekening houdend met de hoogdringendheid om de bevoorradingszekerheid te waarborgen, aangewezen, en overeenkomstig artikel 2 van de ordonnantie van 19 maart 2020 tot toekenning van bijzondere volmachten aan de Regering, is het advies van de Raad van State met spoed ingewonnen, Besluit :

Artikel 1.Het bijzonder machtsbesluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering nr. 2020/009 van 30 april 2020 tot tijdelijke depenalisering van de overschrijdingen van de voor het luchtverkeer vastgestelde grenswaarden voor geluidshinder in het kader van de COVID-19-gezondheidscrisis, blijft uitwerking hebben tot 16 juni 2020.

Art. 2.De Brusselse Hoofdstedelijke Regering kan, met een bijzonder machtsbesluit, het datum waarop het in artikel 1 vermelde besluit ophoudt uitwerking te hebben, vroegtijdig bepalen.

Art. 3.Onderhavig besluit heeft uitwerking op 16 mei 2020.

Brussel, 11 juni 2020.

Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering: De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, bevoegd voor territoriale ontwikkeling en stadsvernieuwing, toerisme, de promotie van het imago van Brussel en biculturele zaken van gewestelijk belang, R. VERVOORT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, bevoegd voor mobiliteit, openbare werken en verkeersveiligheid, E. VAN DEN BRANDT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, bevoegd voor klimaattransitie, leefmilieu, energie en participatieve democratie, A. MARON De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, bevoegd voor financiën, begroting, openbaar ambt, promotie van meertaligheid en van het imago van Brussel, S. GATZ De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, bevoegd voor werk en beroepsopleiding, digitalisering en plaatselijke besturen, B. CLERFAYT

^