Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 03 september 2020
gepubliceerd op 10 september 2020

Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende goedkeuring van de onteigeningsplannen bij hoogdringendheid om redenen van openbaar nut ten gunste van de gemeente Schaarbeek voor de goederen gelegen Koninginneplein, 14-15 en 16 te 1030 Schaarbeek

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2020015485
pub.
10/09/2020
prom.
03/09/2020
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

3 SEPTEMBER 2020. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende goedkeuring van de onteigeningsplannen bij hoogdringendheid om redenen van openbaar nut ten gunste van de gemeente Schaarbeek voor de goederen gelegen Koninginneplein, 14-15 en 16 te 1030 Schaarbeek


De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op de wet van 26 juli 1962Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/07/1962 pub. 26/02/2010 numac 2010000080 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de rechtspleging bij dringende omstandigheden inzake onteigening voor openbaar nut ;

Gelet op de ordonnantie van 22 februari 1990 betreffende de onteigeningen voor openbaar nut doorgevoerd en toegestaan door de Brusselse Hoofdstedelijke Regering ;

Gelet op de ordonnantie van 6 oktober 2016 houdende organisatie van de stedelijke herwaardering, de artikelen 1, 2, 7 en 8, 19 tot 34, 71, 73 tot 75, en de uitvoeringsbesluiten daarvan ;

Gelet op het besluit nr. 2020/001 van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van de tijdelijke opschorting van 2 april 2020 van de verval- en beroepstermijnen die vastgelegd zijn in de Brusselse wetgeving en reglementering of die op grond daarvan ingevoerd ;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van de 16 april 2020 houdende verlenging van de termijnen bepaald in artikel 1 van het besluit nr. 2020/001 betreffende de tijdelijke opschorting van de verval- en beroepstermijnen die vastgelegd zijn in de Brusselse wetgeving en reglementering of die op grond daarvan ingevoerd ;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van de 14 mei 2020 houdende een tweede verlenging van de termijnen bepaald in artikel 1 van het vbesluit nr. 2020/001 betreffende de tijdelijke opschorting van de verval- en beroepstermijnen die vastgelegd zijn in de Brusselse wetgeving en reglementering of die op grond daarvan ingevoerd ;

Gelet op het besluit nr. 2020/044 van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van de 18 juni 2020 tot verlenging van sommige termijnen die vastgelegd zijn in de ordonnantie van 6 oktober 2016 houdende organisatie van de stedeljjke herwaarding, artikel 2 ;

Overwegende dat het geheel van het ontwerpprogramma van het stadsvernieuwingscontract 'Brabant Noord - Sint-Lazarus aan het openbaar onderzoek onderworpen werd van 31 mei 2017 tot 30 juni 2017, en dat het advies van de overlegcommissie die op 13 juli 2017 samengekomen is, gunstig is, onder voorbehoud van de opmerkingen van genoemde commissie;

Overwegende dat de goederen waarop de onteigeningsprocedure van toepassing is in juni 2017 werden geschat door de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel Fiscaliteit; dat de gemeente Schaarbeek onderhandelingen is gestart met de eigenaars met het oog op een verwerving na gemeen overleg op basis van deze schatting; dat deze onderhandelingen nog niets opleverden;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 23 november 2017Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 23/11/2017 pub. 11/12/2017 numac 2017031732 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot goedkeuring van het programma voor het "Stadsvernieuwingscontract - Brabant - Noord - St Lazarus" sluiten waardoor een subsidie wordt verleend aan Schaarbeek voor de verwezenlijking van het Stadsvernieuwingscontract "Brabant - Noord - Sint Lazarus » ;

Overwegende dat de gemeenteraad na beraadslaging op 27 februari 2019 heeft beslist in te stemmen met de motieven voor de onteigeningen om redenen van algemeen nut en extreme hoogdringendheid en de goedkeuring te vragen van de regering om over te gaan tot onteigening van de onroerende goederen, die als volgt in het kadaster zijn ingeschreven: - AFDELING 08 SECTIE E, nr. 260L6 gelegen Koninginneplein, 14, te 1030 Schaarbeek ; - AFDELING 08 SECTIE E, nr. 260K7 gelegen Koninginneplein, 15, te 1030 Schaarbeek ; - AFDELING 08 SECTIE E, nr. 260C8 gelegen Koninginneplein, 16, te 1030 Schaarbeek : Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 10 oktober 2019Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 10/10/2019 pub. 22/10/2019 numac 2019015056 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende goedkeuring van de onteigeningsplannen bij hoogdringendheid om redenen van openbaar nut ten gunste van de gemeente Schaarbeek voor de goederen gelegen Koninginneplein, 14-15 en 16 te 1030 Schaarbeek sluiten houdende goedkeuring van de onteigeningsplannen op basis van de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden om redenen van algemeen nut ten gunste van de gemeente Schaarbeek voor de goederen gelegen Koninginneplein 14, 15 en 16 in 1030 Schaarbeek;

Overwegende dat de gemeenteraad na beraadslaging op 19 februari 2020 de onteigening om redenen van algemeen nut heeft goedgekeurd in het geval van weigering van het laatste bod en ze heeft de toelating gegeven om in rechte op te treden;

Overwegende dat in het licht van de pandemie veroorzaakt door het COVID-19-virus, wat heeft geleid tot een opschorting van de hoorzittingen van de hoven en rechtbanken, het verzoek tot onteigening voor de vrederechter pas op 19 mei 2020 kon worden ingediend;

Overwegende dat de vrederechter in zijn uitspraken van 16 juni 2020 de onteigeningsaanvragen heeft verworpen; omdat die laatste, hoewel hij erkent dat het beroep op de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden gerechtvaardigd was, vaststelt dat het onteigeningsbesluit de keuze van de te onteigenen percelen niet voldoende had gemotiveerd om het beoogde doeleinde van algemeen nut te rechtvaardigen; dat krachtens de drie uitspraken de "studentenpool" gelijk waar op het Koninginneplein zou kunnen worden gebouwd, aangezien de nabijheid van de scholen in de wijk verzekerd is;

Gelet op de beraadslaging van 24 juni 2020, waarbij de gemeenteraad van Schaarbeek de motiveringen goedkeurt voor de onteigeningen voor openbaar nut en hoogdringendheid, en de gewestregering de toelating vraagt om over te gaan tot de onteigening van de onroerende goederen, gekadastreerd als volgt: - AFDELING 08 SECTIE E, nr. 260L6 gelegen Koninginneplein, 14, te 1030 Schaarbeek ; - AFDELING 08 SECTIE E, nr. 260K7 gelegen Koninginneplein, 15, te 1030 Schaarbeek ; - AFDELING 08 SECTIE E, nr. 260C8 gelegen Koninginneplein, 16, te 1030 Schaarbeek : Gezien dat daarom de ontwerpplannen van de onteigening opgenomen zijn in de bijlage van de bespreking van 27 februari 2019 van de Schaarbeekse gemeenteraad.

Overwegende dat het programma van het stadsvernieuwingscontract "Brabant - Noord - Sint-Lazarus", dat door de regering werd goedgekeurd op 23 november 2017 voorziet in de bouw van een studentenpool met een verbinding naar het Huis der Kunsten op het Koninginneplein (operatie AR.15);

Overwegende dat het project erin bestaat een gemengd gebouw te vestigen (voorziening en woningen) dat dienstdoet als een studentenpool in de wijk en dat beantwoordt aan de behoefte aan een plek die mensen samenbrengt; dat het project ook de zichtbaarheid wil verhogen van het Huis der Kunsten via de creatie van een doorgang vanaf het Koninginneplein naar het Huis der Kunsten, om de identiteit ervan te versterken en om de toegang tot de weinige, vaak verborgen, groene ruimtes in de wijk te verbeteren (groen netwerk);

Overwegende dat de operatie aldus een viervoudige doelstelling van algemeen nut nastreeft, wat neerkomt op de opwaardering van een bestaande voorziening met gewestelijke uitstraling, de renovatie van het Koninginneplein, het tot stand brengen van sociale cohesie in de wijk en de creatie van studentenwoningen; dat het geplande complex, wegens zijn programmatie en architecturale kwaliteit het middelpunt van het plein zal vormen;

Overwegende dat bij de uitwerking van het programma werd bepaald dat dit project idealiter betrekking zou hebben op de drie gebouwen op de nrs. 14, 15 en 16 van het Koninginneplein omdat de tuinen rechtstreeks uitgeven op het park van het Huis der Kunsten;

Overwegende dat sinds de goedkeuring van het programma van het stadsvernieuwingscontract meerdere vergaderingen plaatsvonden met de directie Stadsvernieuwing, de Bouwmeester, de directie Stedenbouw en de directie Cultureel Erfgoed van Brussel Stedenbouw en Erfgoed, om het project verder uit te werken en te beslissen over de keuze voor de drie initieel gekozen gebouwen en definitief te beslissen over de mogelijkheid van een afbraak-heropbouw; dat deze vergaderingen plaatsvonden op 21 november 2018, 22 mei 2019, in september 2019 en ten slotte op 11 december 2019, samen met de staatssecretaris voor Stedenbouw, die zijn princiepsakkoord gaf met betrekking tot de mogelijkheid van de afbraak van de drie gebouwen;

Overwegende dat deze keuze, die naar voor werd geschoven bij de goedkeuring van het programma, werd bevestigd als de enige die aan alle voorwaarden en doelstellingen van het project voldoet;

Overwegende dat de eerste voorwaarde verband houdt met de realisatie van een toegang naar het park van het Huis der Kunsten; dat deze tuin momenteel immers redelijk ingesloten ligt en onvoldoende wordt gebruikt; dat de verbinding ervan met deze nieuwe voorziening deze opmerkelijke ruimte zou kunnen activeren en zou kunnen zorgen voor meer sociale controle;

Overwegende dat in de huidige constellatie van de percelen, enkel de nrs. 13 en 14 naast het park van het Huis der Kunsten liggen; dat de creatie van een toegang vanuit de nrs. 15 en 16 de verwerving veronderstelt van een deel van het bakkersatelier aan de achterkant, dat op zich niet noodzakelijk is om deze eerste doelstelling te behalen; dat daarenboven de percelen nrs. 15, 16 en 17 niet in het verlengde van het park liggen, maar in de as van de zijgevel van het Huis der Kunsten zelf en dus niet toelaten om ten volle te beantwoorden aan de doelstelling van het verbeteren van de doorstroom van de zeldzame en weinig zichtbare groene ruimten vermits de opening zou gericht zijn naar een gevel die van weinig belang is;

Dat bijgevolg dus enkel de nrs. 12, 13 en 14 aan deze eerste voorwaarde voldoen;

Overwegende dat de tweede voorwaarde resulteert uit de doelstelling om meer dan 1.000 m2 voorzieningen en woningen te realiseren; dat in dit opzicht de recente ontwikkelingen van het project de functies en elementen van de programmering van deze voorziening hebben bevestigd;

Overwegende dat in september 2018 een evenement van een week (Living Reine) werd georganiseerd in de openbare ruimte. Tijdens groepsworkshops en vragenlijsten werd daar informatie verzameld bij de verschillende groepen die het Koninginneplein aandoen - in totaal werden er 312 personen geraadpleegd; dat na deze eerste raadpleging de meerderheid van het geraadpleegde publiek zich voorstander toonde van de creatie van een doorgang tussen het Koninginneplein en de tuin van het Huis der Kunsten; dat de deelnemers er een kans in zien om de tuin open te stellen voor een groter en diverser publiek, een gezellige plek te creëren in de wijk en het Huis der Kunsten toegankelijker te maken;

Overwegende dat in een tweede fase een vragenlijst werd ge-e-maild naar alle studenten van de vier hogescholen in de wijk; dat van de ongeveer 5.000 studenten er 479 hebben geantwoord op de vragenlijst; dat op basis van deze burgerraadpleging, de vragenlijst aan de studenten van de vier hogescholen in de buurt en de afstemming van de vragen op het bestaande aanbod in de wijk, het programma van de toekomstige studentenpool op het Koninginneplein werd opgesteld; dat het denkwerk over het programma ook inspiratie vond bij referenties; dat op grond daarvan het programma en de volgende functies werden gedefinieerd: Functie M2/functie Totaal/functie KELDER : 100 m2 120 m2 ZAAL EVENEMENT : 60 - 80 m2 150 - 173 m2 FORUM : 70 - 80 m2 240 - 305 m2 LOKET Bewoners en studenten : 40 m2 54 m2 POLYVAL. ZALEN : 100 - 180 m2 197 - 293 m2 WONINGEN : 230 - 360 m2 230 - 360 m2 BUITENRUIMTES : 110 m2 110 m2 Totaal 989 - 1305 m2 Overwegende dat de derde voorwaarde voortvloeit uit de doelstelling inzake architecturale kwaliteit, stedenbouwkundige integratie enerzijds en reactivering van het Koninginneplein anderzijds; dat, zoals bepaald in het programma, het toekomstige complex als middelpunt van het plein zal dienstdoen; dat in dit opzicht de centrale en strategische ligging van de gebouwen op de nrs. 14, 15 en 16 een bepalend element is; dat deze gebouwen gelegen zijn aan de straat die eveneens zal worden heraangelegd in het kader van de inrichting van het Koninginneplein (operatie AR.14 van het SVC): de geplande inrichtingen op het plein moeten de impact van auto's beperken door het autoverkeer zonder meer in te perken en doorgaand verkeer aan de noordoostelijke kant van het plein onmogelijk te maken; dat de centrale openbare ruimte op deze manier zal worden doorgetrokken tot aan de gevels van de gebouwen die het plein omgeven, en dat de studie m.b.t. het beheer en de verbetering van de mobiliteit op de as Lambermont-Kruidtuin (operatie EO.13 van het programma van het SVC) die Brussel Mobiliteit in april 2019 uitvoerde, de sluiting van de noordoostelijke weg op het plein bevestigt;

Overwegende dat de keuze van de drie gebouwen nrs. 14, 15 en 16 het ook mogelijk maakt deze as van het Koninginneplein te sluiten, wat een verhoging mogelijk maakt van de nieuwe constructie die aansluit op de gebouwen die op deze plek aanwezig zijn, te weten nrs. 13 en 17;

Overwegende dat de keuze van een project dat de mogelijkheid inhoudt van de afbraak van deze drie gebouwen met het oog op de bouw van een nieuw gebouw dringt zich dus op als de enige optie die op een architecturaal harmonieuze wijze kan beantwoorden aan de doelstellingen van operatie AR.15 van het programma van het stadsvernieuwingscontract, alsook aan de verschillende lokale beperkingen;

Overwegende dat de alternatieven die het project willen realiseren vertrekkende van het nr. 12 of 13 daarentegen het niet mogelijk maken de doelstelling inzake de reconfiguratie van de bouwprofielen van het plein te behalen of om van het complex het middelpunt van het plein te maken; dat deze hypothese het behoud van de gebouwen op de nrs. 15 en 16 tot gevolg zou hebben, die zich in de laagste bouwprofielen van deze zijde van het plein bevinden; dat deze hypothese dus tot gevolg zou hebben dat het gebrek aan harmonie van de bouwprofielen van de gevels en gebouwen nog zou worden versterkt;

Overwegende dat het alternatief dat het project vanaf nr.17 wil realiseren niet zou toelaten de doelstelling te behalen die voorziet in de opwaardering van het park aangezien dit perceel uitgeeft op de laterale gevel van het Huis der Kunsten en niet op het park;

Overwegende dat deze alternatieven dus moeten worden verworpen;

Overwegende voorts dat de gebouwen op de nrs. 14, 15 en 16 kleinere gebouwen zijn en dus minder dicht bewoond;

Overwegende dat enkel de verwerving van de gebouwen op de nrs. 14, 15 en 16 een optimale realisatie van het project mogelijk maakt, te weten een activiteit die verband houdt met de studentenpool, met name op de gelijkvloerse verdieping (sociale controle en de link met de tuin), gedeelde ruimtes tussen het Huis der Kunsten en een bestemming als "studentenpool" op de eerste verdiepingen en studentenwoningen op de hogere verdiepingen; dat deze oplossing bovendien tegemoetkomt aan alle voorwaarden; dat het gaat om het optimale scenario dat voorziet in de vergemeenschappelijking van bepaalde functies en het beheer tussen het Huis der Kunsten en de toekomstige studentenpool, wat eveneens de uitstraling van deze twee voorzieningen versterkt;

Overwegende dat het project de operationele doelstellingen nastreeft, uiteengezet in artikel 37 van de ordonnantie houdende de stedelijke herwaardering op het vlak van vastgoedoperaties, die tot doel hebben om met sociale of geconventioneerde woningen gelijkgestelde woningen, buurtinfrastructuren of commerciële en productieve ruimten en handelsruimten met hun aanhorigheden te bouwen, in stand te houden, te vergroten, op te waarderen, te saneren, te verwerven of te verbeteren, desgevallend in het kader van projecten met een gemengde bestemming;

Overwegende dat het project meer bepaald afhangt van de financieringsacties of -operaties en subsidiëringen van infrastructuren die de vernieuwing en de creatie en operaties met betrekking tot de buurtinfrastructuren met gewestelijk draagvlak aanmoedigen (artikel 14, § 1, 2° en 3°, van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijk Regering van 30 maart 2017 inzake de stadsvernieuwingscontracten);

Overwegende dat dit project nauw verbonden is met de operatie AR.14 Inrichting van het Koninginneplein en zijn naaste omgeving. Deze operatie streeft de operationele doelstellingen na zoals uiteengezet in artikel 37 van de ordonnantie houdende de stedelijke herwaardering het vlak operaties voor de bouw of renovatie van openbare ruimten of infrastructuren van het stadsnetwerk;

Overwegende dat de uitvoering van operatie AR. 15 Studentenpool en verbinding met het Huis der Kunsten houdt in dat de gemeente snel in het bezit komt van de goederen, om de eventuele voorbereidende studies uit te voeren (bodemanalyse, enz.), om de overheidsopdrachten te organiseren en toe te kennen voor de operatie, daarbij het gevaar lopend dat nadelige laattijdigheid ten opzichte van de rest van de procedure ontstaat. De gemeente dient daarom zo spoedig mogelijk in het bezit te zijn van hierboven bedoelde percelen om de operaties AR15 tot een goed einde te brengen.

Overwegende dat in overeenstemming met de bepalingen van art. 45, 1 § van de ordonnantie van 6 oktober 2016, de uitvoering van de stadsvernieuwingscontracten zestig maanden duurt, te rekenen vanaf de eerste dag van de maand die volgt op de beslissing tot goedkeuring van het stadsvernieuwingscontract door de regering, in casu vanaf 1 december 2017; dat de gemeente in principe binnen deze termijn de rechten moet kopen op de gebouwen die noodzakelijk zijn voor de realisatie van de operatie en de opdrachten moet gunnen die vereist zijn voor de uitvoering van het project; dat in casu werd beslist tot een afbraak-heropbouw en dat de gemeente vrije toegang moet krijgen tot de ruimtes om de nodige metingen en studies te verrichten om het dossier voor de vergunningsaanvraag te kunnen afwerken, waarover snel een beslissing zal worden getroffen rekening houdend met de princiepsakkoorden van de bevoegde besturen en overheden, met inbegrip van de directie Cultureel Erfgoed van Brussel Stedenbouw en Erfgoed; dat, zelfs rekening houdend met de opschorting van deze termijn door de besluiten van de bijzondere overheden nr. 2020/001, van 16 april 2020 en 14 mei 2020 (drie maanden) en met de verlenging ervan voor een periode van drie maanden overeenkomstig artikel 2 van het besluit van de bijzondere overheden nr. 2020/044, dus in totaal zes maanden, de na te leven termijnen niet toelaten om de onteigeningsprocedure uit te stellen, noch een beroep te doen op de gewone procedure;

Overwegende dat het dus gerechtvaardigd is de onteigening voort te zetten volgens de regels bepaald in de wet van 26 juli 1962Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/07/1962 pub. 26/02/2010 numac 2010000080 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte met het oog op de effectieve onmiddellijke inbezitneming en opdat de realisatietermijnen voor het project kunnen worden nageleefd, op gevaar af de financiering te verliezen in het kader van de organieke ordonnantie betreffende de stadsvernieuwingscontracten;

Overwegende dat, zoals de vrederechter vaststelde in zijn beslissingen van 16 juni 2020, de gemeente niet kan worden verweten dat ze heeft getalmd en zichzelf in een positie heeft gebracht waarin ze een beroep moest doen op de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden; dat men inderdaad moet rekening houden met het aantal en de omvang van de geplande operaties van het stadsvernieuwingscontract, wat noodzakelijkerwijs veronderstelt dat men niet alles tegelijk kan realiseren; dat bovenop de initiatieven die werden genomen sinds de goedkeuring van het programma dat de vrederechter in overweging heeft kunnen nemen - te weten de onderhandelingen over een afstand bij minnelijke schikking, de bijkomende schatting van het goed, en de meer concrete uitwerking van het project inzake de constructies op de te onteigenen percelen - de verschillende vergaderingen moeten worden aangehaald die aanleiding gaven tot het princiepsakkoord van de staatssecretaris voor Stedenbouw op 11 december 2019 en de start van een eerste procedure na afloop van de afzonderingsperiode in het kader van de COVID-19-crisis; dat pas vanaf de datum van de verkrijging van dit princiepsakkoord de realisatie van dit project vaststaat en de verwerving noodzakelijk is;

Overwegende dat het de bedoeling is om de uitvoering van prioritaire projecten van het Stadsvernieuwingscontract "Brabant - Noord - Sint Lazarus" ;

Overwegende dat er daarom snel moet overgegaan worden tot de inbezitneming van de goederen ten einde over te gaan tot de herwaardering ervan in het raam van dit programma;

Overwegende dat de onmiddellijke verwerving van hogergenoemde goederen noodzakelijk is, want het financieringsplan van de projecten is afhankelijk van de naleving van strikte termijnen;

Overwegende dat de gemeente dus de eigenaar wordt van de percelen, gekadastreerd afdeling 8, sectie E, nrs. 26OL6, 26OK7 en 26OC8 ;

Overwegende dat het daarom noodzakelijk is ter wille van het openbaar nut over te gaan tot de inbezitneming van de percelen die weergegeven zijn op de onteigeningsplannen en dat overeenkomstig de bepalingen van de wet van 26 juli 1962Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/07/1962 pub. 26/02/2010 numac 2010000080 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de rechtspleging bij dringende omstandigheden inzake onteigening voor openbaar nut;

Op voorstel van de Minister-President bevoegd voor Ruimtelijke Ordening;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Goedgekeurd wordt het onteigeningsplan betreffende de onroerende goederen gekadastreerd als volgt : - AFDELING 08 SECTIE E, nr. 260L6 gelegen Koninginneplein, 14, te 1030 Schaarbeek ; - AFDELING 08 SECTIE E, nr. 260K7 gelegen Koninginneplein, 15, te 1030 Schaarbeek ; - AFDELING 08 SECTIE E, nr. 260C8 gelegen Koninginneplein, 16, te 1030 Schaarbeek

Art. 2.Het is noodzakelijk, ter wille van het openbaar nut, onmiddellijk over te gaan tot de inbezitneming van de percelen die op de ontaigeninsgplannen, vermeld in artikel 1, weergegeven worden.

Art. 3.De gemeente Schaarbeek wordt gemachtigd om over te gaan tot de onteigeningen.

Art. 4.De rechtspleging bij dringende omstandigheden ten algemenen nutte, bepaald bij de wet van 26 juli 1962Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/07/1962 pub. 26/02/2010 numac 2010000080 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, kan op de onteigeningen worden toegepast.

Art. 5.De Minister-President bevoegd voor Ruimtelijke Ordening, wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 3 september 2020.

Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Territoriale Ontwikkeling en Stadsvernieuwing, Toerisme, de Promotie van het Imago van Brussel en Biculturele Zaken van Gewestelijk Belang, R. VERVOORT

Plan d'expropriation du contrat de rénovation urbaine « Brabant - Nord - Saint Lazare », Place de la Reine, 14, à 1030 Schaerbeek ; Parcelle 8ème division, section E, n° 260L6 Place de la Reine, 15, à 1030 Schaerbeek ; Parcelle 8ème division, section E, n° 260K7 Place de la Reine, 16, à 1030 Schaerbeek : Parcelle 8ème division, section E, n° 260C8; à 1030 Schaerbeek Onteigeningsplan Stadsvernieuwingscontract "Brabant - Noord - Sint Lazarus", Koninginneplein, 14, te 1030 Schaarbeek ; AFDELING 08 SECTIE E, nr. 260L6 Koninginneplein, 15, te 1030 Schaarbeek ; AFDELING 08 SECTIE E, nr. 260K7 Koninginneplein, 16, te 1030 Schaarbeek : AFDELING 08 SECTIE E, nr. 260C8; te 1030 Schaarbeek

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^