gepubliceerd op 29 mei 2019
Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering die de MIVB toestaat om percelen op het grondgebied van de Stad Brussel te onteigenen
16 MEI 2019. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering die de MIVB toestaat om percelen op het grondgebied van de Stad Brussel te onteigenen
De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op artikel 16 van de Grondwet;
Gelet op de wet van 26 juli 1962Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/07/1962 pub. 26/02/2010 numac 2010000080 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte;
Gelet op de bijzondere wet van 12 januari 1989 met betrekking tot de Brusselse Instellingen, meer bepaald artikel 38, Gelet op de ordonnantie van 22 februari 1990 betreffende de onteigeningen van openbaar nut doorgevoerd of toegestaan door de Brusselse Hoofdstedelijke Executieve;
Gelet op de ordonnantie van 22 november 1990 betreffende de organisatie van het openbaar vervoer in het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest, meer bepaald artikels 3 en 16;
Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot regeling van haar werkwijze en tot regeling van de ondertekening van de akten van de Regering van 18 juli 2000;
Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 27 november 2008Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 27/11/2008 pub. 24/12/2008 numac 2008031639 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot bepaling van de dringende maatregelen om piekperiodes van luchtvervuiling door fijn stof en door stikstofdioxiden te voorkomen sluiten tot bepaling van de dringende maatregelen om piekperiodes van luchtvervuiling door fijn stof en door stikstofdioxide te voorkomen.
Gelet op het feit dat de Brusselse Hoofdstedelijke Regering op 9 september 2010 het Iris 2-Plan, het Vervoerplan in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, heeft goedgekeurd. Dit plan voorziet zowel in de automatisering van de lijnen 1 en 5 als in de ontwikkeling op termijn van een Noord-Zuidas met metro-uitbating.
Gelet op het beheerscontract 2013-2017 tussen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer te Brussel, meer bepaald artikels 2 tot 4, 11 en met name artikels 27 en 73 die voorzien in de herconfiguratie van de Noord-Zuidas tussen het Zuidstation en Anneessens (Grondwettunnel (pre)metro).
Dat een van de objectieven van het beheerscontract bestaat in het beschikken over een doeltreffende, goed georganiseerde, transparante en efficiënte openbaarvervoeroperator, gericht op maximaal maatschappelijk nut waarbij de inspanningen gebundeld worden waar ze het meest bijdragen aan modal shift en aantrekkelijkheid van het openbaar vervoer voor iedereen, terwijl een minimaal basisaanbod wordt gewaarborgd;
Dat de MIVB de noodzakelijke openbaarvervoerinfrastructuren bestudeert, bouwt, ontwikkelt, onderhoudt en beheert, ofwel voor eigen rekening, ofwel uit hoofde van de taken die haar zijn opgedragen door het Gewest, ofwel in het kader van infrastructuren tot haar beschikking gesteld door het Gewest overeenkomstig artikel 19 van het bestek van 18 juli 1996.
Dat de MIVB meewerkt aan de verbetering van het bovengronds openbaarvervoerverkeer en deelneemt aan de gewestelijke investeringen die noodzakelijk zijn voor de uitbreiding of de verbetering van het net;
Dat de MIVB haar aanbod op het bestaand net moet verbeteren door de frequenties op te drijven;
Overwegende dat het gemotoriseerd verkeer in en naar het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voortdurend toeneemt, in die mate dat er sprake is van congestie en het risico op verstikking;
Dat die congestie niet alleen gevolgen heeft voor de verplaatsingen, maar ook voor de economische activiteit en de levenskwaliteit van en in het Gewest;
Dat bovendien de recente uitvoering van het plan dat werd aangenomen op grond van artikel 1 van het voorgenoemd besluit van 27 november 2008 tot beperking van het gemotoriseerd verkeer vanwege de piekperiodes van luchtvervuiling het belang van de ontwikkeling van het openbaarvervoernet onderstreept;
Dat er bij regeringsbesluit van 25 januari 2018 een lage-emissiezone in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is ingesteld;
Overwegende dat de hierna vermelde beoogde en nauwkeurig omschreven percelen noodzakelijk zijn voor de transformatie van de huidige tramlijn in een metrolijn van de haltes Lemonnier tot aan het Noordstation en voor de bouw van een nieuw metrostation Toots Thielemans;
Overwegende dat de geplande interventie ter hoogte van een van de percelen die hieronder nauwkeuriger worden geïdentificeerd (Stalingradlaan 75), bestaat in de creatie van een van de hoofdtoegangen tot het toekomstige metrostation;
Overwegende dat de configuratie van de plaatsen en de aanwezigheid van de grondwaterlaag op kleine diepte de civieltechnische werken in het kader van dit projectgedeelte relatief technisch en ingewikkeld maken;
Overwegende bovendien dat deze werken, om het bestaande geraamte zoveel mogelijk te behouden, worden verdeeld in heel wat opeenvolgende fasen. Het gevolg is een aanzienlijke duur van de werken die, gecoördineerd met de uitvoeringsplanning van het station en zijn uitrustingen, noodzaakt tot aanvang van deze interventies vanaf de opstart van de integrale bouwplaats betreffende het station Toots Thielemans;
Overwegende dan ook dat de constructiewerken voor de noordelijke toegang - de hoofdtoegang tot het toekomstige station - worden opgenomen in de algemene planning van de werken in verband met het station;
Overwegende dat het tijdstip voor de indienststelling van de nieuwe metrolijn op de Noord-Zuidas is vastgelegd op oktober 2024;
Overwegende dat, om deze deadline voor de indienststelling van de lijn te kunnen respecteren en gelet op het onsamendrukbare karakter van het voorlopige tijdschema van de werken (fasering van de werken opgelegd om technische redenen en omwille van randvoorwaarden inzake toegankelijkheid voor de buurtbewoners), de werken in Stalingrad 75 & 73 noodzakelijkerwijs moeten beginnen in maart 2020;
Overwegende dat vooraf dient te worden overgegaan tot het aanduiden van de aannemer die zal instaan voor dit deel van de werken, en dat via een procedure overheidsopdracht;
Overwegende dat een dergelijke gunningsprocedure betreffende een opdracht gemiddeld 12 maanden duurt, onder meer rekening houdend met de diverse goedkeuringen door de beheersorganen van de MIVB die in het kader van de verschillende fasen tijdens die procedure moeten worden verkregen;
Overwegende dat een verkrijgingsprocedure minstens 6 maanden duurt, te tellen vanaf de publicatie van het onteigeningsbesluit;
Overwegende dat de realisatie van de reeds aan de gang zijnde voorbereidende werken een inplanting voor de ombudsman vergt (ontmoeting met de bewoners en handelaars van de wijk in het kader van permanenties), alsook ruimten voor vergaderingen ter opvolging van de uitvoering;
Overwegende dat de installatie van geprefabriceerde lokalen op de openbare weg geen houdbare optie is, gezien de veelheid aan aannemers, het feit dat hun interventies maar kort duren, en de moeilijkheden om de vereiste toelatingen te verkrijgen gegeven de configuratie van de plaatsen (Zuidmarkt, Zuidfoor, diverse manifestaties);
Overwegende dat de andere percelen die hieronder nader worden geïdentificeerd (Zuidlaan 63), in eerste instantie zullen worden gebruikt door de ombudsman en het project-/werfpersoneel tijdens de volledige duur van de werkzaamheden voorafgaand aan de eigenlijke transformatie in een metrotoegang, alsook door de bouwplaatsbewaker zoals aangeduid in het pact houdende begeleidingsmaatregelen goedgekeurd door de Regering op 21 maart 2019, en in tweede instantie ook voor een van de hoofdtoegangen tot het toekomstige metrostation;
Overwegende dat op de hiervoor genoemde percelen de toegangen tot de verdiepingen zullen worden afgesloten, vanwaar de noodzaak om alle gebouwen op de hieronder nader geïdentificeerde percelen te onteigenen;
Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën, gegeven op 9 mei 2019;
Gelet op het akkoord van de minister van Begroting, gegeven op 16 mei 2019;
Gelet op de beraadslaging van 1ste april 2019 van de Raad van Bestuur van de MIVB;
Overwegende dat er, gelet op het voorgaande, sprake is van hoogdringendheid om onmiddellijk de controle over de terreinen over te nemen met het oog op de bouw van een nieuw metrostation Toots Thielemans;
Overwegende dat het bijgevolg van algemeen nut is om onmiddellijk in het bezit te komen van de onderstaande percelen en de toegang ertoe met het oog op de bouw van een nieuw station Toots Thielemans door middel van hoogdringende onteigening;
Dat de percelen gelegen zijn te: 1. Zuidlaan 63, gekadastreerd bij de Stad Brussel, 9e divisie, sectie K, perceel 187H16 voor een oppervlakte van 36 CA;2. Zuidlaan 63, gekadastreerd bij de Stad Brussel, 9e divisie, sectie K, perceel 187H17 voor een oppervlakte van 19 CA;3. Stalingradlaan 75 -73 en Fonteinstraat 4, gekadastreerd bij de Stad Brussel, 9e divisie, sectie K, perceel 187/02A6 voor een oppervlakte van 3 are 91 ca. Op voorstel van de Minister belast met Mobiliteit en Openbare Werken, Na beraadslaging, Besluit :
Artikel 1.Het is van algemeen nut om een nieuw station Toots Thielemans te verwezenlijken dat nodig is voor het goede beheer van het Brusselse openbaarvervoernet, evenals de toegang ertoe, en om de hierna vermelde de percelen te onteigenen 1. Zuidlaan 63, gekadastreerd bij de Stad Brussel, 9e divisie, sectie K, perceel 187H16 voor een oppervlakte van 36 CA;2. Zuidlaan 63, gekadastreerd bij de Stad Brussel, 9e divisie, sectie K, perceel 187H16 voor een oppervlakte van 19 CA;3. Stalingradlaan 75 -73 en Fonteinstraat 4, gekadastreerd bij de Stad Brussel, 9e divisie, sectie K, perceel 187/02A6 voor een oppervlakte van 3 are 91 ca.
Art. 2.Het is absoluut noodzakelijk vanwege het algemeen nut over te gaan tot de onmiddellijke inbezitneming van de onroerende goederen opgesomd in artikel 1.
Art. 3.Bij gebrek aan afstand in der minne is het de MIVB toegestaan over te gaan tot de onteigening van deze goederen overeenkomstig de bepalingen van de wet van 26 juli 1962Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/07/1962 pub. 26/02/2010 numac 2010000080 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte en dit voor de percelen opgesomd in artikel 1 punten 1 tot 3.
Art. 4.De Minister bevoegd voor Mobiliteit en Openbare werken is belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 16 mai 2019.
Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Plaatselijke Besturen, Territoriale Ontwikkeling, Stedelijk Beleid, Monumenten en Landschappen, Studentenaangelegenheden, Toerisme, Openbaar Ambt, Wetenschappelijk Onderzoek en Openbare Netheid, R. VERVOORT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, bevoegd voor Mobiliteit en Openbare Werken, P. SMET