Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 16 mei 2019
gepubliceerd op 28 mei 2019

Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de vaststelling van een perimeter van voorkoop "Weststation - Delhaize" op het grondgebied van de gemeenten Anderlecht en Sint-Jans-Molenbeek

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2019012650
pub.
28/05/2019
prom.
16/05/2019
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

16 MEI 2019. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de vaststelling van een perimeter van voorkoop "Weststation - Delhaize" op het grondgebied van de gemeenten Anderlecht en Sint-Jans-Molenbeek


De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op de artikelen 258 tot 274 van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening, zoals gewijzigd door de ordonnantie van 19 maart 2009 tot wijziging van titel VII en titel X van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening betreffende het voorkooprecht;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 11 september 2003Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 11/09/2003 pub. 05/11/2003 numac 2003031495 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het voorkooprecht sluiten houdende het voorkooprecht;

Gelet op de ordonnantie van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 6 oktober 2016 houdende organisatie van de stedelijke herwaardering en de uitvoeringsbesluiten ervan;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 16 november 2017Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 16/11/2017 pub. 01/12/2017 numac 2017031552 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot goedkeuring van het programma voor het "Stadsvernieuwingscontract - Weststation" type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 16/11/2017 pub. 01/12/2017 numac 2017031551 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot goedkeuring van het programma voor het "Stadsvernieuwingscontract - Citroën - Vergote" sluiten tot goedkeuring van het programma voor stadsvernieuwingscontract nummer 3 "Weststation" in de gemeenten Anderlecht en Sint-Jans-Molenbeek en het totale budget voor de uitvoering van dat programma;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 28 februari 2019Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 28/02/2019 pub. 11/03/2019 numac 2019011086 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot goedkeuring van de eerste wijziging van het programma voor het "Stadsvernieuwingscontract - Weststation" sluiten tot goedkeuring van de eerste wijziging van het programma voor stadsvernieuwingscontract nummer 3 "Weststation";

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 14 februari 2019Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 14/02/2019 pub. 22/02/2019 numac 2019040378 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot toekenning van een globaal bedrag van 21.187.500 euro ten gunste van de gemeenten voor de herwaardering van de wijken in het kader van de Duurzame Wijkcontracten sluiten tot goedkeuring van het stedelijke herwaarderingsprogramma voor het duurzaam wijkcontract "Rond het Westpark" en tot toekenning van een subsidie aan de gemeente Sint-Jans-Molenbeek voor de uitvoering van dat programma;

Overwegende dat het krachtens het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening mogelijk is een voorkooprecht tot stand te brengen ten gunste van verschillende overheden, instellingen van openbaar nut en vennootschappen die afhangen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;

Overwegende dat de aan het voorkooprecht onderhevige perimeter vastgesteld kan worden uit eigen beweging of op aanvraag van een van de voorkooprechthebbende overheden bedoeld in artikel 262 van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening;

Overwegende dat overeenkomstig artikel 259, 1°, 2°, 4°, 5°, 7° en 9° van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening het voorkooprecht uitgeoefend wordt in het algemeen belang om: 1° voorzieningen van collectief belang of van openbaar nut die onder de bevoegdheden van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de gemeenten of OCMW's vallen, tot stand te brengen;2° het bestaan van verlaten of onbewoonbare gebouwen te bestrijden;4° woningen van het sociale type of middenklassewoningen tot stand te brengen;5° het mogelijk te maken om het maatschappelijk doel en de opdrachten van de instellingen van openbaar nut en van de vennootschappen die afhangen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest te verwezenlijken;7° niet-uitgebate bedrijfsruimten in de zin van artikel 251, 1° te vernieuwen of te herbestemmen;9° de uitwerking of de uitvoering van de programma's voor stedelijke herwaardering, die ingevoerd zijn door de stedelijke herwaarderingsordonnantie van 6 oktober 2016, te bevorderen. Overwegende dat het programma van stadsvernieuwingscontract nummer 3 "Weststation" een stedenbouwkundige, socio-economische en milieustudie over de in aanmerking komende perimeter bevat. Deze studie werd op 16 november 2017 goedgekeurd bij besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering en bepaalt uitgaande van de bestaande feitelijke en rechtstoestand welke doelstellingen en prioriteiten bij de stedelijke herwaardering in de praktijk gebracht moeten worden.

Overwegende dat deze studie voor de perimeter van stadsvernieuwingscontract nummer 3 "Weststation" en de directe omgeving de volgende kenmerken onder de aandacht bracht: - zeer veel dichtbebouwde huizenblokken met weinig groen op de binnenterreinen; - weinig openbare ruimte in de perimeter (met uitzondering van het wegennet) en nagenoeg geen openbare groene ruimte; veel openbare ruimte rond de perimeter; - een gebrek aan pleinen, moestuinen, terreinen om te sporten of te spelen en markten, die fungeren als plaatsen waar de inwoners van de perimeter elkaar ontmoeten, kunnen deelnemen aan activiteiten en zich onder elkaar mengen; - het bestaan van onderbroken fietspaden; - een tekort aan grote woningen voor kroostrijke gezinnen die voldoen aan de voorwaarden om toegang te krijgen tot sociale huisvesting, ook al is er ten noorden van de perimeter wel een groot aantal sociale woningen; - zeer veel niet-beschermde landschappen en monumenten met een opmerkelijke architectuur; - een aanzienlijk aantal niet-beschermde industriële gebouwen met zeer grote atypische ruimten en een grote erfgoedwaarde, die bijdragen tot de industriële identiteit van het gebied en waarvan een deel achtergelaten of ongebruikt blijft; - een gebrek aan openbare voorzieningen voor kinderopvang in de perimeter, ook al zijn er wel veel daarvan in de dichte buurt rond de perimeter; - een gebrek aan openbare voorzieningen voor jongeren ten westen van de spoorweg en directe omgeving; - een gebrek aan openbare voorzieningen voor beroepsopleiding, ondersteuning van de bevolking en maatschappelijke hulp ten westen van de spoorweg; - een gebrek aan cultuur- en sportvoorzieningen in de perimeter; - de aanwezigheid van tal van afzonderlijke handelscentra met elk hun eigen bijzondere kenmerken; - het overgrote deel van de grond is verhard, niet doorlaatbaar en vervuild; - een groot gebied dat gevoelig is voor overstromingen in de valleien, waarlangs belangrijke wegen lopen;

Dat de strategie die in de studie van stadsvernieuwingscontract nummer 3 "Weststation" naar voor is geschoven, erop neerkomt: - nuttig gebruik te maken van datgene wat al bestaat door een overzicht op te maken van de open en bebouwde ruimten die strategisch gelegen zijn en een grote erfgoedwaarde hebben en deze te benutten; - hubs met gebouwen en de omliggende openbare ruimten vast te hechten en te laten fungeren als scharnieren tussen de plaatselijke en de gewestelijke dynamiek; - een netwerk tot stand te brengen om territoriale breuklijnen te overbruggen.

Overwegende dat de perimeter van stadsvernieuwingscontract nummer 3 "Weststation" zich bevindt in de Zone voor Stedelijke Herwaardering (ZSH 2016) en dat de percelen waaruit zij bestaat, de wijk mee moeten herstructureren, zoals vooropgesteld door het studiebureau dat belast was met de uitwerking van dat programma;

Dat voormelde studie voor de omschreven perimeter licht werpt op bepaalde doelstellingen van stadsvernieuwingscontract nummer 3 "Weststation", meer bepaald: - de prioritaire operaties en de op te starten operaties die opgenomen zijn in het programma; - de begeleiding van in uitvoering zijnde of toekomstige herwaarderingsoperaties die kaderen in het gewestelijk stadsvernieuwingsbeleid, zoals bijvoorbeeld het stadsbeleid.

Overwegende dat het programma van stadsvernieuwingscontract nummer 3 "Weststation" operaties omvat die tot doel hebben om openbare voorzieningen voor de wijkbewoners tot stand te brengen, met name de operaties B.10, D.2, D.5 en D.7;

Dat datzelfde programma voorziet in operaties om in het kader van gemengde projecten met sociale huisvesting gelijkgestelde of geconventioneerde woningen te bouwen en panden te renoveren om er dergelijke woningen van te maken, onder meer via de operaties D.7 en D.8;

Dat de operaties D.7 en D.8 eveneens tot doel hebben om enerzijds culturele en economische activiteiten en anderzijds productieactiviteiten op te starten;

Dat hetzelfde programma operaties voor de aanleg van verbindingen voor voetgangers en fietsers omvat, meer bepaald de operaties A.2 en B.14.

Dat sommige operaties die hierboven vermeld zijn, rechtstreeks gekoppeld zijn aan stadsvernieuwingscontract nummer 5 "Heyvaert-Poincaré". Zij bevinden zich namelijk in de perimeter van dat contract en grenzen aan de perimeter van stadsvernieuwingscontract nummer 3 "Weststation";

Dat het derhalve aangewezen is om de perimeter van voorkoop uit te breiden met de desbetreffende percelen die gelegen zijn in de gemeente Anderlecht: Ropsy Chaudronstraat 16, Bergensesteenweg 249-251 en achteraan de Bergensesteenweg 249-251: 21304B0122/00L008 21304B0122/00A008 21304B0379/00H000 Dat het derhalve aangewezen is om de perimeter van voorkoop uit te breiden met de desbetreffende percelen die gelegen zijn in de gemeente Sint-Jans-Molenbeek: Onafhankelijkheidsstraat 83 21523B0783/00W007 21523B0783/00X007 21523B0786/00B007 21523B0786/00A007 Overwegende dat het stedelijk herwaarderingsprogramma van het duurzaam wijkcontract "Rond het Westpark" een stedenbouwkundige, socio-economische en milieustudie over de in aanmerking komende perimeter bevat. Deze studie werd op 24 oktober 2018 goedgekeurd door de gemeenteraad van Sint-Jans-Molenbeek en bepaalt uitgaande van de bestaande feitelijke en rechtstoestand welke doelstellingen en prioriteiten bij de stedelijke herwaardering in de praktijk gebracht moeten worden;

Overwegende dat deze studie voor de perimeter van het contract en de directe omgeving de volgende kenmerken onder de aandacht bracht: - een gebrek aan ontmoetingscentra en -plaatsen; - een gebrek aan openbare ruimten, groene ruimten en plaatsen voor sportbeoefening ten oosten van de spoorweg; - geen voorzieningen voor kinderen en jongeren ten westen van de spoorweg en slechts één dergelijke voorziening ten oosten van de spoorweg; - een beperkt aantal culturele, sociale en sportgerelateerde voorzieningen in de hele perimeter; - dichtbebouwde binnenterreinen van huizenblokken met weinig groen in de hele perimeter; - een van de hoogste werkloosheidsgraden in het Brussels Gewest; - een weinig gediversifieerd woningaanbod ten westen van de spoorweg met een groot aantal sociale woningen en een gebrek aan comfortabele woningen voor kroostrijke gezinnen; - een industrieel patrimonium als erfenis van het industriële verleden dat samenhing met de spoorweg; - een industrieel patrimonium dat mogelijkheden biedt om vernieuwende woonvormen te ontwikkelen ten oosten van de spoorweg Overwegende dat de voorgestelde perimeter van voorkoop de goederen omvat die een oplossing kunnen bieden voor de hierboven omschreven problemen om op die manier de leefomgeving van de wijkbewoners te verbeteren;

Overwegende dat de stedelijke herwaardering als doel heeft om een stedelijke perimeter volledig of ten dele te herstructureren om de economische, maatschappelijke en milieugebonden stadsfuncties te ontwikkelen of te bevorderen, desgevallend door de opwaardering van de architecturale en culturele kenmerken, met het oog op een duurzame ontwikkeling;

Overwegende dat de stedelijke herwaardering gebeurt door middel van: - programma's, waaronder de duurzame wijkcontracten, de stadsvernieuwingscontracten en de meerjarige programma's van het stadsbeleid door de ontwikkeling van de wijken - of doelgerichte lokale of gewestelijke operaties voor stedelijke herwaardering;

Dat het gaat om een opdracht van openbare dienstverlening;

Overwegende dat de perimeter van het duurzaam wijkcontract "Rond het Westpark" zich bevindt in de Zone voor Stedelijke Herwaardering (ZSH 2016) en dat de percelen waaruit zij bestaat, de wijk mee moeten herstructureren, zoals vooropgesteld door het studiebureau dat belast was met de uitwerking van dat programma; Dat de studie voor de omschreven perimeter licht werpt op bepaalde doelstellingen van het duurzaam wijkcontract "Rond het Westpark", meer bepaald: - de prioritaire en aanvullende operaties die opgenomen zijn in het programma; - de begeleiding van in uitvoering zijnde of toekomstige herwaarderingsoperaties die kaderen in het gewestelijk stadsvernieuwingsbeleid, zoals bijvoorbeeld het stadsbeleid.

Overwegende dat het basisprogramma van het duurzaam wijkcontract "Rond het Westpark" operaties omvat die tot doel hebben om openbare buurtvoorzieningen voor de wijkbewoners tot stand te brengen, inzonderheid de operaties 1.2 en 1.3;

Dat hetzelfde programma voorziet in operaties die tot doel hebben om geconventioneerde woningen te bouwen en panden te renoveren om er dergelijke woningen van te maken, onder meer de prioritaire operaties 2.1, 2.2 en 2.3 en de aanvullende operaties PR4, PR5, PR6 en PR 7;

Dat ook de aanleg van nieuwe groene ruimten gepland is via prioritaire operatie 3.5 en aanvullende operatie PR6;

Dat verder de aanvullende operaties PR5 en PR6 erop gericht zijn werkruimten te creëren om de economische bedrijvigheid te ontwikkelen;

Dat voormeld programma ook tot doel heeft om de binnenterreinen van huizenblokken te verbeteren, onder meer via de aanvullende operaties PR5 en PR6;

Dat het basisdossier wijst op een aantal leegstaande of verlaten goederen die omgevormd kunnen worden tot woningen en/of voorzieningen, namelijk de percelen die deel uitmaken van operatie 2.3;

Overwegende dat de kaart met de industriële gebouwen en opslagplaatsen die opgemaakt is bij de diagnose van het duurzaam wijkcontract "Rond het Westpark", toont dat er zich in de perimeter tal van gebouwen met een grote oppervlakte bevinden;

Dat die percelen van pas zouden kunnen komen om één of meerdere doelstellingen van algemeen belang die vastgelegd zijn in artikel 259 van het BWRO en hierboven vermeld zijn, te verwezenlijken;

Overwegende dat de Delhaize-groep in de pers heeft aangekondigd dat zij van plan is haar huidige locatie aan de Ossegemstraat 50-54 in Sint-Jans-Molenbeek op het bouwblok tussen de Ossegemstraat, de Jules Delhaizestraat, de Jean-Baptiste Janssensstraat, de de Rudderstraat en de Euterpestraat binnenkort te verlaten en te verkopen;

Overwegende dat de perimeter van de Delhaize-site zich bevindt in de onmiddellijke nabijheid van een van de strategische gebieden die aangeduid zijn in het in juli 2018 goedgekeurde en sinds november 2018 van kracht zijnde GPDO;

Dat de perimeter van de Delhaize-site deels opgenomen is in de stedelijke herwaarderingsprogramma's van het duurzaam wijkcontract "Rond het Westpark" en stadsvernieuwingscontract nummer 3 "Weststation" en dat de delen die daarin niet opgenomen zijn, er vlak naast liggen;

Overwegende dat de Delhaize-site gelegen is in de Zone voor Stedelijke Herwaardering (ZSH 2016). Het deel dat grenst aan de voormelde perimeters, strekt zich uit over een volledig bouwblok dat ingekleurd is als ondernemingsgebied in een stedelijke omgeving (OGSO) en het deel binnen de voormelde perimeters strekt zich uit over een groot stuk van een bouwblok dat ingekleurd is als sterk gemengd gebied;

Overwegende daarenboven dat de Delhaize-site deel uitmaakt van de perimeter van de definitiestudie over het "Weststation" en naast de operationele perimeter van het richtplan van aanleg "Weststation" ligt;

Overwegende dat de stopzetting van de activiteiten op de Delhaize-site de economische bedrijvigheid in de wijk zal doen achteruitgaan en dat dit het nodig maakt een volledig bouwblok om te vormen en een nieuwe bestemming te geven;

Overwegende dat de Brusselse Hoofdstedelijke Regering op 28 februari 2019 Perspective en Citydev de verkennende opdracht gaf om een reconversie van het bedrijfsterrein van Delhaize te onderzoeken;

Overwegende dat de studie in verband met de uitwerking van het programma voor stadsvernieuwingscontract nummer 3 "Weststation" benadrukte dat deze site de plaatselijke identiteit weerspiegelt en een opmerkelijke architectuur heeft;

Overwegende dat de aankondiging van de Delhaizegroep een kans biedt om in te grijpen in en in de buurt van de perimeter van stadsvernieuwingscontract nummer 3 "Weststation", die van het duurzaam wijkcontract "Rond het Westpark" en die van het strategisch gebied rond het Weststation;

Dat stedelijke herwaarderingsprogramma's, naarmate er zich kansen aandienen, bijgestuurd moeten worden om de vooropgestelde doelstellingen optimaal te kunnen realiseren;

Overwegende dat op basis van de definitiestudie van het richtplan van aanleg een diagnose van de site en de omliggende wijken kon worden uitgewerkt. Daarbij werd een overzicht opgemaakt van de behoeften op het vlak van huisvesting, scholen, economische activiteiten, mobiliteit en landschap met het oog op de toekomstige ontwikkeling van de site;

Overwegende dat de bovenvermelde studies onder meer wijzen op de volgende kenmerken van de Delhaize-site en de nabije omgeving: Op stedenbouwkundig vlak: - een zeer goede bereikbaarheid met het openbaar vervoer; - een concentratie van productie- en logistieke activiteiten die gevestigd zijn langs de grote verkeersaders en die aansluiten op de industriële as van het kanaal ten oosten van de spoorweg; - de noodzaak om de site zowel op stedenbouwkundig als op landschappelijk vlak te ontwikkelen in samenhang met de verschillende projecten die rechtstreeks of onrechtstreeks bijdragen tot de stadsvernieuwing op en rond de site van het Weststation, met onder meer de renovatie en de eventuele herstructurering van de sociale woningen; - een identiteit die de sporen draagt van het industriële verleden; - typo-morfologische breuklijnen in het stadsweefsel; - een gebrek aan continuïteit tussen de lokale polen (kruispunt Karreveld) en de huidige en toekomstige gewestelijke centraliteiten (Weststation, Westpark); - dichtbebouwde binnenterreinen van huizenblokken.

Op het vlak van voorzieningen: - een gebrek aan buurt- en gewestelijke / grootstedelijke voorzieningen die afgestemd zijn op de potentiële gebruikers (kinderen, tieners, ouderen) ten westen van de spoorweg (DWC + definitiestudie RPA). Er is meer bepaald een zeer laag aantal opvangplaatsen voor kinderen jonger dan drie jaar (creatie van 213 plaatsen); gemeente met een tekort aan plaatsen in het basisonderwijs; - een gebrek aan opleidings- en cultuurvoorzieningen;

Op sociaaleconomisch vlak: - een gebrek aan tewerkstellingsinitiatieven; - een laag gemiddeld inkomen per inwoner en een werkloosheidsgraad (Actiris) die hoger ligt dan het gewestelijk gemiddelde; - zeer dichtbevolkte wijken met een sterke historische aanwezigheid van sociale woningen rond de "Delhaize-site"; - een bevolking bestaande uit jongeren en gezinnen met grote huishoudens;

Op milieuvlak: - problemen met waterinsijpeling in een vochtig en sterk verhard gebied met lage overstromingsrisico's op de site en gemiddelde tot hoge overstromingsrisico's in de nabije omgeving van de site;

Overwegende dat uitgaande van de diagnoses die opgemaakt zijn voor stadsvernieuwingscontract nummer 3 "Weststation" en het duurzaam wijkcontract "Rond het Westpark", het aangewezen is om van een deel van hun perimeter een perimeter van voorkoop te maken om deze zo goed mogelijk te laten overeenstemmen met de programma-intenties en andere beleidsinitiatieven met een mogelijke impact op deze perimeters te begeleiden;

Overwegende dat de aankondiging van de Delhaize-groep een heuse opportuniteit biedt. Het is tevens aangewezen om de perimeter van voorkoop verder te laten reiken dan de perimeter van de voormelde programma's;

Overwegende dat de voorgestelde perimeter van voorkoop de goederen omvat die een oplossing kunnen bieden voor de hierboven omschreven problemen om op die manier de leefomgeving van de wijkbewoners te verbeteren;

Overwegende dat door het grondbeheer over de al dan niet bebouwde onroerende goederen in de perimeter van voorkoop te verwerven, het mogelijk zou worden om de lopende uitvoering van het programma van stadsvernieuwingscontract nummer 3 "Weststation" en van het duurzaam wijkcontract "Rond het Westpark" te begeleiden en initiatieven uit de stedelijke herwaarderingsprogramma's die ingevoerd zijn door de stedelijke herwaarderingsordonnantie van 6 oktober 2016 te verwezenlijken;

Overwegende dat door gebruik te maken van de mogelijkheid om het grondbeheer over de al dan niet bebouwde onroerende goederen in de perimeter van voorkoop te verwerven, bepaalde doelstellingen die omschreven zijn in artikel 259 van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening, verwezenlijkt zouden kunnen worden, meer bepaald de realisatie van voorzieningen van collectief belang of van openbaar nut die onder de bevoegdheden van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de gemeenten of de OCMW's vallen; woningen van het sociale type, bescheiden en middelgrote woningen realiseren; het mogelijk maken om het maatschappelijk doel en de opdrachten van de instellingen van openbaar nut en van de vennootschappen die afhangen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest te verwezenlijken; niet-uitgebate bedrijfsruimten vernieuwen en herbestemmen;

Overwegende dat de goederen waar voorzieningen van openbaar nut en sociale woningen, zoals bedoeld in artikel 259, 1°, 4° en 9° van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening, ondergebracht kunnen worden of die een rol kunnen spelen in de strijd tegen verlaten en ongezonde gebouwen en gronden, zoals bedoeld in artikel 259, 2° van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening, zich bevinden op de volgende adressen: In de gemeente Anderlecht: * Orchideeënstraat 1 * Glasgowstraat * Glasgowstraat 16 - 18 * Fernand Demetskaai 45 - 46 * Fernand Demetskaai 47 - 49 * De spoordijken gelegen langs de spoorweg ter hoogte van de Birminghamstraat en tussen de metrostations Jacques Brel en Weststation * De spoordijken gelegen langs de spoorweg tussen de Fernand Demetskaai en de Birminghamstraat * Ropsy Chaudronstraat 16 * Bergensesteenweg 249 - 251 * Nijverheidskaai 170 In de gemeente Sint-Jans-Molenbeek: * De spoordijken gelegen langs de spoorlijn ter hoogte van de Nicolas Doyenstraat en tussen de metrostations Jacques Brel en Weststation * Delaunoystraat 114 * Louis de Gunststraat 123 - 125 * Nicolas Doyenstraat 10 - 12 * Gentsesteenweg 280 * Gentsesteenweg 288 * Vier-Windenstraat 151 * Vier-Windenstraat 222 - 224 * Van Humbeekstraat 5 * Van Humbeekstraat 33 * Lessenstraat 15 * Lessenstraat 35 tot 39 * Lessenstraat 44 * Kempenstraat 17 tot 21 * Kempenstraat 34 * Jean-Baptiste Decockstraat 71 en Van Malderstraat 70 * Jean-Baptiste Decockstraat 84 * Jean Baptiste Decockstraat 86-88 * Jean-Baptiste Decockstraat 97 * Onafhankelijkheidsstraat 83 * Onafhankelijkheidsstraat 113 * Onafhankelijkheidsstraat 138 tot 154 * Onafhankelijkheidsstraat 194 - 198 * Onafhankelijkheidsstraat 190 tot 210 * Henri De Saegherstraat 9 * Alphonse Vandenpeereboomstraat 16 - 18 * Alphonse Vandenpeereboomstraat 34 tot 38 * Alphonse Vandenpeereboomstraat 52 tot 60 * Alphonse Vandenpeereboomstraat 62 - 64 en Jean Baptiste Decockstraat 80 - 82 * Alphonse Vandenpeereboomstraat 112 -114 - 116 - 118 * Alphonse Vandenpeereboomstraat 148 - 150 * Hoek van de Alphonse Vandenpeereboomstraat en de Jean Baptiste Decockstraat * Vanderdussenstraat 94 * Van Malderstraat 66 - 68 * Van Malderstraat 79 * Van Malderstraat 80 tot 90 * Van Malderstraat 85 tot 93 * Menenstraat 13 * Menenstraat 24 * Zwarte Vijversstraat 83 tot 89 * Zwarte Vijversstraat 93 tot 95 * Zwarte Vijversstraat 105 tot 109 * Ossegemstraat 16 * Ossegemstraat 50 - 54 * Huizenblok tussen de Ossegemstraat, de Jules Delhaizestraat, de Jean-Baptiste Janssensstraat, de de Rudderstraat en de Euterpestraat Overwegende dat deze percelen ook kunnen dienen voor de doelstellingen bedoeld in artikel 259, 5° en 7° van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening, namelijk het mogelijk maken om het maatschappelijk doel en de opdrachten van de instellingen van openbaar nut en van de vennootschappen die afhangen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest te verwezenlijken en het vernieuwen of herbestemmen van niet-uitgebate bedrijfsruimten in de zin van artikel 251, 1° ;

Dat sommige van de voormelde goederen en percelen ook gebruikt kunnen worden om het gebrek aan kwaliteitsvolle groene ontspannings- en recreatieve ruimten langs weerszijden van de spoorweg weg te werken en/of de wijk beter te ontsluiten;

Overwegende ook dat het erop aankomt te anticiperen op toekomstige situaties en op eventuele programmawijzigingen en een projectbijsturing of -uitbreiding;

Overwegende dat sommige percelen aan meerdere doelstellingen tegelijk beantwoorden. Het is dan ook van bijzonder groot strategisch belang om deze in het kader van stadsvernieuwingscontract nummer 3 "Weststation" of van het duurzaam wijkcontract "Rond het Westpark" aan te kopen;

Overwegende dat deze percelen zich tevens perfect lenen om te voldoen aan de doelstellingen, de opdrachten en het maatschappelijk doel van de instellingen van openbaar nut en van de vennootschappen die afhangen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;

Overwegende dat de gemeenten Anderlecht en Sint-Jans-Molenbeek voor alle voormelde percelen, behalve die van de Delhaize-site, de voorkooprechthebbende overheden zijn die het best geplaatst zijn om onroerende goederen die gelegen zijn op hun respectieve grondgebied, aan te kopen om deze herstructurering door te voeren via samenhangende gemengde vastgoedoperaties met een mix van voorzieningen, woningen en economische activiteiten die aangepast zijn aan het plaatselijke en stedelijke karakter of via operaties die tot doel hebben om de voor het publiek bestemde ruimten te herwaarderen;

Dat in bijkomende orde de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (GOMB/Citydev) gezien haar middelen en opdrachten op alle voormelde percelen hetzelfde soort operaties zou kunnen uitvoeren, behalve op de percelen van de Delhaize-site, want om die aan te kopen is zij best geplaatste voorkooprechthebbende overheid.

Dat het in zeer bijkomende orde behoort tot de taken van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest om voor eigen rekening of voor een instelling van openbaar nut die afhangt van het Gewest, voorzieningen van collectief belang of van openbaar nut die onder de bevoegdheden van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest vallen te realiseren, de leegstand en de onbewoonbaarheid van gebouwen te bestrijden, het op de bewaarlijst ingeschreven of beschermde erfgoed te behouden of op te waarderen, sociale of middenklassewoningen te realiseren en nieuwe verbindingen tot stand te brengen;

Dat in nog meer bijkomende orde de Huisvestingsmaatschappij van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (BGHM) en het Woningfonds van de Gezinnen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gezien hun maatschappelijk doel dezelfde operaties zouden kunnen uitvoeren;

Dat in uiterste bijkomende orde de Maatschappij voor Stedelijke Inrichting (MSI) operaties in deze perimeter zou kunnen uitvoeren, gelet op haar maatschappelijk doel dat erin bestaat "alle handelingen te verrichten van verkoop, overdracht, promotie, uitbreiding en investering op het vlak van onroerende goederen en het beheer waar te nemen van alle onroerende goederen of van alle onroerende zakelijke rechten voor eigen rekening, voor rekening van derden of in samenwerking, in welke vorm ook, met derden" in het kader van de uitvoering van het grondbeleid van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en met het oog op het algemeen economisch belang;

Dat tot slot Leefmilieu Brussel operaties zou kunnen uitvoeren die verband houden met de inrichting van binnenterreinen van huizenblokken tot groene ruimte en de aanleg van nieuwe verbindingen mogelijk zou kunnen maken;

Overwegende dat de perimeter van voorkoop zich bevindt in de Zone voor Stedelijke Herwaardering (ZSH 2016), zoals bepaald bij beslissing van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 10 november 2016;

Overwegende dat het derhalve aangewezen is gebruik te maken van deze dynamiek om binnen de perimeter andere voorzieningen, andere openbare ruimten en groene ruimten en andere woningen op te nemen;

Overwegende dat andere verwervingen herverkavelingen mogelijk kunnen maken met het oog op de ontwikkeling van gemengde projecten met woningen, voorzieningen en economische activiteiten;

Dat dit zou aansluiten bij de stadsvernieuwingsopdracht van de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (GOMB/Citydev), die erin bestaat woningen en gebouwen op te richten in gebieden waar een tekort aan woningbouw vastgesteld wordt en die gekenmerkt zijn, hetzij door een sterk verval van het gebouwenbestand, hetzij door de aanwezigheid van niet langer gebruikte hangars die moeten worden herverkaveld of bouwrijp moeten worden gemaakt;

Dat het voorkooprecht op de percelen van de voorgestelde perimeter op die manier het bouw- en renovatieproces van de wijk ten gunste van middelgrote woningen zou versnellen en een verdichting van de huisvesting zou bewerkstelligen;

Overwegende dat volgens de bepalingen van art. 45 § 1 van de ordonnantie van 6 oktober 2016 de uitvoeringstermijn van de stadsvernieuwingscontracten zestig maanden bedraagt en dat de projectdrager (begunstigde) binnen die termijn in bezit moet treden van de goederen, de overheidsopdrachten voor aanneming van diensten en werken moet organiseren en toewijzen en de terbeschikkingstellingsprocedures moet vaststellen;

Overwegende dat de duur van de uitvoeringsfase van de projecten die kaderen in stadsvernieuwingscontract nummer 3 "Weststation" begon te lopen op 1 december 2017;

Overwegende dat volgens de bepalingen van art. 27 § 1 van de ordonnantie van 6 oktober 2016 de uitvoeringstermijn van de duurzame wijkcontracten vijftig maanden bedraagt en dat de gemeente binnen die termijn in bezit moet treden van de goederen, de overheidsopdrachten voor aanneming van diensten en werken moet organiseren en toewijzen en de terbeschikkingstellingsprocedures moet vaststellen;

Overwegende dat de duur van de uitvoeringsfase van de projecten die kaderen in het duurzaam wijkcontract "Rond het Westpark" begon te lopen op 1 maart 2019;

Overwegende de termijn van 7 jaar vastgelegd in artikel 261 van het BWRO;

Op voorstel van de Minister-President, die bevoegd is voor ruimtelijke ordening;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.De aan voorkoop onderhevige perimeter op het grondgebied van de gemeente Anderlecht omvat de volgende percelen, gekadastreerd of het geweest: Orchideeënstraat 1 21304B0089/00K003 Glasgowstraat 21304B0049/02_000 Glasgowstraat 16 - 18 21304B0050/00D006 Fernand Demetskaai 45 - 46 21304B0114/00Z000 Fernand Demetskaai 47 - 49 21304B0114/00Y000 De spoordijken 21304B0059/00H003 Niet-gekadastreerd perceel gelegen tussen de Fernand Demetskaai en de Birminghamstraat Ropsy Chaudronstraat 16 21304B0122/00L008 Bergensesteenweg 249 - 251 21304B0379/00H000 21304B0122/00A008 Nijverheidskaai 170 21304B0106/00W000 21304B0106/00T000 21304B0106/00V000

Art. 2.De aan voorkoop onderhevige perimeter op het grondgebied van de gemeente Sint-Jans-Molenbeek omvat de volgende percelen, gekadastreerd of het geweest: De spoordijken 21523B0901/00V013 Delaunoystraat 114 21523B0782/00B004 Louis de Gunststraat 123 - 125 21523B0827/00H003 21523B0827/00K002 Nicolas Doyenstraat 10 - 12 21523B0901/00X016 Gentsesteenweg 280 21526D0154/00A002 21526D0153/00D002 Gentsesteenweg 288 21526D0256/00E003 Vier-Windenstraat 151 21523B0905/00C010 Vier-Windenstraat 222 - 224 21523B0937/00M087 Van Humbeekstraat 5 21523B0905/00D010 Van Humbeekstraat 33 21523B0830/00D005 21523B0830/00F005 Lessenstraat 15 21523B0826/00Y009 21523B0826/00V010 Lessenstraat 35 tot 39 21523B0826/00E006 21523B0819/00S006 Lessenstraat 44 21523B0827/00G003 21523B0827/00E003 Kempenstraat 17 tot 21 21523B0790/00L002 21523B0790/00K002 21523B0790/00Z000 Kempenstraat 34 21523B0820/02R005 Jean-Baptiste Decockstraat 71 en Van Malderstraat 70 21523B0820/02C007 Jean Baptiste Decockstraat 84 21523B0819/00A005 Jean-Baptiste Decockstraat 86-88 21523B0819/00T006 Jean-Baptiste Decockstraat 97 21523B0820/00V000 Onafhankelijkheidsstraat 83 21523B0783/00W007 21523B0783/00X007 21523B0786/00B007 21523B0786/00A007 Onafhankelijkheidsstraat 113 21523B0788/00Y000 Onafhankelijkheidsstraat 138 - 154 21523B0788/00B007 21523B0788/00V006 21523B0788/00G000 21523B0788/00W006 21523B0788/00Z006 21523B0788/00A007 21523B0788/00V002 21523B0788/00C006 21523B0788/00T002 21523B0788/00R006 21523B0788/00S006 21523B0788/00H006 21523B0788/00P005 21523B0788/00T006 Onafhankelijkheidsstraat 194 - 198 21523B0792/00G002 Onafhankelijkheidsstraat 190 tot 210 21523B0790/00X000 21523B0790/00M000 21523B0792/00G002 21523B0792/00L000 21523B0792/00M000 21523B0792/00Y002 21523B0792/00K002 21523B0793/00E005 21523B0793/00X004 Henri De Saegherstraat 9 21523B0788/00Y006 Alphonse Vandenpeereboomstraat 16 - 18 21526D0151/00C002 Alphonse Vandenpeereboomstraat 34 tot 38 21523B0793/00W004 21523B0793/00V004 21523B0793/00F004 Alphonse Vandenpeereboomstraat 52 tot 60 21523B0819/00Y006 21523B0819/00C003 21523B0819/00W006 21523B0819/00D006 Alphonse Vandenpeereboomstraat 62 - 64 en Jean Baptiste Decockstraat 80 - 82 21523B0819/00M006 21523B0825/00B002 21523B0825/00R002 21523B0819/00P005 21523B0819/00F006 21523B0819/00K006 Alphonse Vandenpeereboomstraat 112 - 114 - 116 - 118 21523B0830/00B005 21523B0827/00M002 21523B0830/00C005 Alphonse Vandenpeereboomstraat 148 - 150 21523B0839/00F008 Hoek van de Alphonse Vandenpeereboomstraat en Jean Baptiste Decockstraat 21523B0819/00B006 Vanderdussenstraat 94 21523B0782/00C004 Van Malderstraat 66 - 68 21523B0820/02F008 Van Malderstraat 79 21523B0820/02C006 Van Malderstraat 80 tot 90 21523B0820/00H002 21523B0820/00G002 21523B0820/00F002 21523B0820/00A002 21523B0820/00B002 21523B0796/00K002 21523B0796/00L002 Van Malderstraat 85 tot 93 21523B0820/02B006 21523B0820/02M007 21523B0793/00B005 21523B0793/00R004 21523B0793/00C005 Menenstraat 13 21526D0153/00E002 21526D0148/00E004 21526D0148/00G004 Menenstraat 24 21526D0148/00G007 Zwarte Vijversstraat 83 tot 89 21526D0148/00Z005 21526D0148/00R006 21526D0148/00T006 Zwarte Vijversstraat 93 tot 95 21526D0150/00G003 21526D0150/00A004 21526D0150/00Z003 Zwarte Vijversstraat 105 tot 109 21526D0150/00B004 21526D0150/00S003 21526D0150/00H003 21526D0151/00N002 21526D0151/00M002 Ossegemstraat 16 21526D0178/00X003 Ossegemstraat 50 - 54 21526D0191/00Y000 Huizenblok tussen de Ossegemstraat, de Jules Delhaizestraat, de Jean-Baptiste Janssensstraat, de Rudderstraat en de Euterpestraat 21526D0235/00K000 21526D0235/00L000 Het plan houdende vaststelling van deze perimeter is bij dit besluit gevoegd en maakt er integraal deel van uit.

Art. 3.De in de artikelen 1 en 2 bedoelde percelen krijgen het statuut van aan het voorkooprecht onderhevige perimeter op het grondgebied van de gemeente Anderlecht en van de gemeente Sint-Jans-Molenbeek en dat voor een duur van 7 jaar.

Art. 4.De voorkooprechthebbende overheden die voor alle voormelde percelen, behalve voor die van de Delhaize-site, aangewezen worden, zijn in orde van voorrang: - de gemeente Anderlecht en de gemeente Sint-Jans-Molenbeek, elk voor hun respectieve grondgebied; - de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (GOMB / Citydev); - het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, handelend voor eigen rekening of voor een gewestelijke instelling van openbaar nut die van het Gewest afhangt; - de Huisvestingsmaatschappij van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en het Woningfonds van de Gezinnen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest; - de Maatschappij voor Stedelijke Inrichting; - het Brussels Instituut voor Milieubeheer (BIM / Leefmilieu Brussel).

Art. 5.De voorkooprechthebbende overheden die voor de percelen van de Delhaize-site worden aangewezen, zijn in orde van voorrang: - de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (GOMB / Citydev); - het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, handelend voor eigen rekening of voor een gewestelijke instelling van openbaar nut die van het Gewest afhangt; - de Maatschappij voor Stedelijke Inrichting; - de Huisvestingsmaatschappij van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en het Woningfonds van de Gezinnen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest; - de gemeente Sint-Jans-Molenbeek.

Art. 6.De Minister-President, die bevoegd is voor ruimtelijke ordening, wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 16 mei 2019.

Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering: De Minister-President, bevoegd voor Plaatselijke Besturen, Territoriale Ontwikkeling, Stedelijk Beleid, Monumenten en Landschappen, Studentenaangelegenheden, Toerisme en de Haven van Brussel, R. VERVOORT

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^