gepubliceerd op 01 augustus 2018
Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de vaststelling van een perimeter van voorkoop "Wiels aan de Zenne" op het grondgebied van de gemeente Vorst en van de gemeente Sint-Gillis
19 JULI 2018. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de vaststelling van een perimeter van voorkoop "Wiels aan de Zenne" op het grondgebied van de gemeente Vorst en van de gemeente Sint-Gillis
De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op de artikelen 1 en 258 tot 274 van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening, zoals gewijzigd door de ordonnantie van 19 maart 2009 tot wijziging van titel VII en titel X van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening betreffende het voorkooprecht;
Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 11 september 2003Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 11/09/2003 pub. 05/11/2003 numac 2003031495 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het voorkooprecht sluiten houdende het voorkooprecht ;
Overwegende dat het krachtens het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening mogelijk is een voorkooprecht tot stand te brengen ten gunste van verschillende overheden, instellingen van openbaar nut en vennootschappen die afhangen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ;
Overwegende dat de aan het voorkooprecht onderhevige perimeter bepaald kan worden uit eigen beweging of op aanvraag van een van de voorkooprechthebbende overheden bedoeld in artikel 262 van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening (BWRO) ;
Overwegende dat in toepassing van de artikels 259, 1°, 2°, 4°, 5°, 7° en 9° van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening (BWRO), is het voorkooprecht ten algemenen nutte gemotiveerd: 1° Het creëren van openbare voorzieningen die met de competenties van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Gemeenten of het OCMW overeenkomen;2° Tegen braakliggende en ongezonde woningen aangaan;4° Creëren van sociale woningen en woningen voor gemiddelde inkomens;5° de verwezenlijking toelaten van het maatschappelijk doel en van de opdrachten van de instellingen van openbaar nut en van de vennootschappen die afhangen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;7° Renoveren of herbestemmen van productieve ruimte in overeenkomst met het artikel 251, 1° ;9° De uitvoering van programma van stedelijke vernieuwing, relatief aan de ordonnantie houdende organisatie van de stedelijke herwaardering opgesteld op oktober 2016. Overwegende dat de kenmerken en doelstellingen van het duurzaam wijkcontract Wiels aan de Zenne de perimeter van voorkoop eveneens kunnen rechtvaardigen gezien de doelstellingen van de perimeter;
Gelet op de ordonnantie van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 6 oktober 2016 houdende organisatie van de stedelijke herwaardering en de uitvoeringsbesluiten ervan;
Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 5 juli 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 05/07/2018 pub. 16/07/2018 numac 2018040271 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende goedkeuring van de onteigeningsplannen bij hoogdringendheid om redenen van openbaar nut ten gunste van de gemeente Vorst voor de goederen gelegen Jean Preckherstraat 28-32, Jean Preckherstraat 35-37, Sint-Denijsstraat 445 te 1190 Vorst type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 05/07/2018 pub. 12/07/2018 numac 2018040272 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot toekenning van een globaal bedrag van 42.375.000 euro ten gunste van de gemeenten voor de herwaardering van de wijken in het kader van de duurzame wijkcontracten sluiten tot goedkeuring van het programma voor stedelijke herwaardering van het duurzaam wijkcontract « Wiels aan de Zenne » (reeks 8 van 2018 tot 2022) en tot toekenning aan de gemeente Vorst van een subsidie voor de uitvoering van dat programma ;
Overwegende dat het programma voor stedelijke herwaardering van het duurzaam wijkcontract Wiels aan de Zenne bestaat uit een door de gemeenteraad van Vorst in de zitting van 24 april 2018 goedgekeurde stedenbouwkundige, socio-economische en milieustudie van de in aanmerking komende perimeter met als doel om, uitgaande van de bestaande feitelijke en rechtstoestand, de te halen doelstellingen en prioriteiten in het kader van de stedelijke herwaardering te omschrijven ;
Dat die studie o.m. de volgende kenmerken aan het licht bracht voor de perimeter van het duurzaam wijkcontract "Wiels aan de Zenne" : - Een sterke vastgoeddruk op de huur- en koopsector; - Een tekort aan openbare, sociale, bescheiden en middelgrote woningen ; - Een tekort aan openbare voorziening voor de opvang van kleine kinderen, intergenerationele en interculturele activiteiten met bestemming voor de buurtbewoners ; - Een grote hoeveelheid leegstaande en ongezonde gebouwen zoals vastgesteld door de Service Huisvestingsdienst van de Gemeente Vorst ; - Gronden die al meer dan tien jaar braak liggen en al meerdere keren een stedenbouwkundige vergunning toegewezen kregen of deel waren van een private investeringsdynamiek, maar waarop nooit projecten zijn gebouwd ; - Een bouwkader van slechte kwaliteit rond de grote invalswegen naar het stadscentrum (Van Volxemlaan, Wielemans Ceuppenslaan) veroorzaakt grote fysieke en visuele breuken tussen de Sint-Antoniuswijk, de Verse groenten-Lutterbrugwijk en de omliggende wijken ; - De slechte bouwkwaliteit rond de Belgradostraat; - Een onsamenhangend stadsweefsel rond de Britse IIde Legerstraat ; - Een terugval van en een gebrek aan diversiteit in economische activiteiten rondom de as Wielemans Ceuppens; - De aanwezigheid van een zeer dichtbebouwd pre-industrieel stadsweefsel met dichte binnenpleinen, vooral in het hoger gelegen deel van de perimeter van het Duurzame Wijkcontract; - De Saint-Antoniuskerk die in slechte staat is en onderbenut wordt.
De vooropgestelde perimeter groepeert de eigendommen met als doel een antwoord te bieden op de hierboven vermelde problemen om zo de levensomstandigheden van de bewoners van de Sint-Antoniuswijk en de Vroegegroenten- Luttrebrugwijk te verbeteren.
Dat de studie licht werp op een aantal doelstellingen van het duurzaam wijkcontract Wiels aan de Zenne voor de omschreven perimeter, namelijk : - De prioritaire opdrachten of reserveactiviteiten die zijn opgenomen in het programma van het basisdossier; - De begeleiding van lopende of toekomstige herkwalificatie-operaties van het gewestelijk stads-vernieuwingsbeleid, zoals het beleid van de stad.
Overwegende dat het Stadsvernieuwings-contract (SVC) « Koningslaan » dat door de Brusselse Hoofdstedelijke Regering is goedgekeurd op 7 december 2017, voor een groot deel overlapt met de perimeter van voorkoop voorgesteld door de gemeente Vorst, dat uit de diagnose van dit SVC, naast de voormelde elementen, een groot gebrek aan openbare groene ruimten, de aanwezigheid van zeer dichtbebouwde huizenblokken en de aanwezigheid van omvangrijke, niet bewoonde en laaggekwalificeerde infrastructuurgebieden is gebleken : o De operaties van « landschappelijke continuïteit » (Op. 1.A.1. tot 1.A.4.) en de operaties van « mobiliteitscontinuïteit » (Op. 1.B.1. tot 1.B.5a, 1B.8., 1.B.9.) inzonderheid gericht op de aanleg van een fietsers- en voetgangersverbinding (Voor-Zennepark) vermeld in pijler 1 - « Infrastructuurpark van de Voor-Zenne » in het programma o De op te starten vastgoedoperaties met betrekking tot nieuwe voorzieningen, openbare woningen en economische herwaarderingsvoorzieningen (inzonderheid via de operaties 1.C.1.
Chassart, 1.C.3. VDS Food en 1.C.4. Verhaegen, 164) Door het grondbeheer over de goederen en gronden van deze perimeter van voorkoop te verwerven, zou het mogelijk worden om de lopende totstandbrenging van de programma's van het Duurzaam Wijkcontract "Wiels aan de Zenne" en van het Stadsvernieuwingscontract "Koningslaan" te begeleiden en tegelijk te voldoen aan stedelijke herwaarderings-doelstellingen, met name de verwezenlijking van voorzieningen van collectief belang en van openbaar nut die onder de bevoegdheden van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest of van de gemeenten of OCMW's vallen; de realisatie van woningen van het sociale en bescheiden type of middelgrote woningen; de verwezenlijking van het maatschappelijk doel en van de opdrachten van de instellingen van openbaar nut en van de vennootschappen die afhangen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest; de vernieuwing of herbestemming van de niet-uitgebate bedrijfsruimten en de uitvoering van de operaties die kaderen in de stedelijke herwaarderingsprogramma's ingevoerd door de ordonnantie van 6 oktober 2016 houdende organisatie van de stedelijke herwaardering Overwegende dat de gemeente Vorst ervoor heeft gekozen om een deel van de perimeter van het Duurzaam Wijkcontract « Wiels aan de Zenne » als voorkoopperimeter te nemen om zo goed als mogelijk aan te sluiten bij de intenties van het stadsherwaarderingsprogramma « Wiels aan de Zenne » : Overwegende dat de perimeter aangevuld wordt met een deel van de perimeter van het SVC « Koningslaan » zodat ook de locaties van mogelijke operaties van het SVC-programma « Koningslaan » in aanmerking komen.
De eigendommen kunnen het algemeen belang dienen en sociale woningbouw huisvesten, zoals vermeld in artikel 259, 1 °, 4 °, 7° en 9 ° van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening (BWRO), of bovendien, om leegstand en verloedering van terreinen en gebouwen tegen te gaan, zoals vermeld in artikel 259, 2 ° van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening (BWRO). Het gaat om de eigendommen met de volgende adressen: o Félix Waefelaerstraat 10 o Vroegegroentenstraat 83 o Mérodestraat 278, 305-307, 377-381, 410 o Berthelotstraat 10, 81 en 89 De eigendom gelegen Berthelotstraat 10 maakt deel uit van het perceel 38S3, maar de leegstand betreft enkel het deel momenteel gebruikt door de moskee El Hikma aan de kant van de Berthelotstraat. o Montenegrostraat 164 en 182-184 o Halvemaanstraat 92 o Fierlantstraat 3-7 en 10 o Canadastraat 1-3 en 56-57 o André Hennebicqstraat 49 o Vorstse Steenweg 295 o Luttrebruglaan 132 o Emile Féronstraat 147-159 o Belgradostraat 85 En de goederen die de ontsluiting van de wijk bevorderen, opnieuw leesbaarheid en kwaliteit verlenen aan het stadsweefsel en de bebouwing en bijdragen aan de diversiteit van economische activiteiten zijn : o Alle eigendommen opgenomen in de vooropgestelde perimeter zoals afgebeeld op de bijgevoegde kaart, grenzend aan de Wielemans Ceuppenslaan, de Britse IIde Legerstraat en de Van Volxemlaan. o Alle eigendommen opgenomen in de vooropgestelde perimeter zoals afgebeeld op de bijgevoegde kaart, grenzend aan de Belgradostraat.
De goederen die de binnenzijde van huizenblokken kunnen ontdichten of het sociaal-economische weefsel van de wijk versterken door de verbouwing van oude werkplaatsen tot woningen tegen te gaan zijn: o Alle eigendommen opgenomen in de vooropgestelde perimeter zoals afgebeeld op de bijgevoegde kaart, gelegen aan de binnenkant van de volgende huizenblokken : - het huizenblok tussen de Berthelotstraat, de Montenegrostraat, de de Fierlantstraat en de Wielemans Ceuppenslaan; - het huizenblok tussen de de Fierlantstraat, de Montenegrostraat, de Halvemaanstraat en de Wielemans Ceuppenslaan; - het huizenblok tussen de de Fierlantstraat, de Monnikenstraat, de Halvemaanstraat en de Montenegrostraat; - het huizenblok tussen de Montenegrostraat, de Halvemaanstraat, de Serviëstraat en de Koningslaan; - het huizenblok tussen de Montenegrostraat, de Halvemaanstraat, de Wielemans Ceuppenslaan en de Koningslaan; o Alle eigendommen opgenomen in de vooropgestelde perimeter zoals afgebeeld op de bijgevoegde kaart, gelegen op de volgende doorlopende percelen: - Luttrebruglaan 1-11 en Vroegegroentenstraat 53, - Vroegegroentenstraat 66 en Vuurstraat 55, - Canadastraat 50 en Vorstse Steenweg 255-261, - Pierre Decosterstraat 30-32 en Edisonstraat 29, - Van Volxemlaan 355-369 en Mérodestraat 465-477.
En de goederen die het stedelijk weefsel op strategische plaatsen in de wijk kunnen herstellen, zijn : o de percelen aan het kruispunt van Sint-Denijsstraat en Jean Preckherstraat: - Jean Preckherstraat 28-32 Het eigendom gevestigd Jean Preckherstraat 28-32 maakt deel uit van perceel 62B22, maar de vooropgestelde perimeter betreft enkel het deels bebouwde gedeelde aan de Jean Preckherstraat, - Jean Preckherstraat 35 en Sint-Denijsstraat 445, - Sint-Denijsstraat 279, 281 en 297 en Britse IIde Legerstraat 67-69. o De twee percelen van de oude Sint-Denijsstraat, momenteel privaat bezit, gesitueerd tussen de Jean Preckherstraat en de Gerijstraat.
En bovendien het versterken van het socio-economische weefsel rondom de Wielemans Ceuppenslaan: o Wielemans Ceuppenslaan 13 tot 189 en 2 tot 194.
Hierbij moet worden opgemerkt dat bepaalde goederen of percelen aan meerdere doelstellingen tegelijk beantwoorden. De verwerving van deze eigendommen en percelen is daarom van groot strategisch belang in het kader van het Duurzaam Wijkcontract Wiels aan de Zenne en van het Stadsvernieuwingscontract "Koningslaan". Zij kunnen ook vlot tegemoetkomen aan de doelstellingen, de opdrachten en het maatschappelijk doel van de instellingen van openbaar nut en van de vennootschappen die afhangen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
De gemeente Vorst en de gemeente Sint-Gillis zijn de voorkooprechthebbende overheden die het best geplaatst zijn om onroerende goederen te verwerven die op hun respectieve grondgebied gelegen zijn om deze herstructurering te kunnen doorvoeren door middel van samenhangende gemengde vastgoedoperaties die tegelijk voorzien in uitrustingen, woningen en economische activiteiten die zijn aangepast aan het plaatselijk en stedelijk karakter en heraanlegoperaties voor ruimten bestemd voor het publiek.
Dat in bijkomende orde de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij voor Brussel (GOMB/Citydev) hetzelfde soort operaties kan uitvoeren in het licht van haar eigen middelen en opdrachten Dat het in zeer bijkomende orde behoort tot de taken van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest om die doelstellingen te verwezenlijken.
Dat het in nog meer bijkomende orde de Huisvestingsmaatschappij van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (BGHM) en het Woningfonds van de Gezinnen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, gezien hun maatschappelijk doel, dezelfde operaties zouden kunnen uitvoeren.
Dat in uiterste bijkomende orde de Maatschappij voor Stedelijke Inrichting (MSI) operaties in deze perimeter zou kunnen voeren, gelet op haar maatschappelijk doel dat erin bestaat "alle handelingen te verrichten van verkoop, overdracht, promotie, uitbreiding en investering op het vlak van onroerende goederen en het beheer waar te nemen van alle onroerende goederen of van alle onroerende zakelijke rechten voor eigen rekening, voor rekening van derden of in samenwerking, in welke vorm ook, met derden" in het kader van de uitvoering van het grondbeleid van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en met het oog op het algemeen economisch belang. en slotte zou ook het Brussels Instituut voor Milieubeheer (BIM/Leefmilieu Brussel) operaties kan uitvoere nin verband met de aanleg van het toekomstige Voor-Zennepark, waarvan de grondinname de voorgestelde perimeter oversteekt en de verwezenlijking van een « landschapscontinuïteit » en een « mobiliteitscontinuïteit » mogelijk maakt zoals omschreven staat in het programma van het SVC « Parklaan ».
Overwegende dat de perimeter aansluit bij de Zone voor Stedelijke Herwaardering (ZSH) zoals bepaald bij beslissing van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 10 november 2016;
Overwegende dat de perimeter gelegen is binnen de totale perimeter van het Stadsvernieuwingscontract (SVC) « Koningslaan »., goedgekeurd door de Brusselse Hoofdstedelijke Regering op 7 december 2018;
Overwegende dat de voorkooppercelen grenzen aan het toekomstige Voor-Zennepark ;
Overwegende dat het opportuun zou zijn om gebruik te maken van deze dynamiek om andere infrastructuren en woningen te voorzien rond een groene ruimte die met het centrum zal worden verbonden via een doorlopende groene strook;
Overwegende dat andere aankopen herverkavelingen mogelijk kunnen maken met het oog op de ontwikkeling van gemengde woonprojecten, voorzieningen en economische activiteiten;
Overwegende dat dit meteen ook zou aansluiten bij de stadsvernieuwingsopdracht van de Gewestelijke Ontwikkelings-maatschappij voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (GOMB/Citydev), die erin bestaat woningen en gebouwen op te richten in gebieden waar een tekort aan woningbouw vastgesteld wordt en die gekenmerkt zijn, hetzij door een sterk verval van het gebouwenpatrimonium, hetzij door de aanwezigheid van niet langer gebruikte hangars die moeten worden herverkaveld of bouwrijp moeten worden gemaakt;
Dat het voorkooprecht van de percelen van de vooropgestelde perimeter het bouw- en renovatieproces in de wijk zou versnellen ten gunste van middelgrote woningen en een verdichting van de huisvesting zou bewerkstelligen;
Overwegend dat de duur van de uitvoeringsfase voor de projecten die verband houden met het Duurzaam Wijkcontract « Wiels aan de Zenne » 50 maanden bedraagt vanaf 1 augustus 2018 ;
Overwegend dat de duur van de uitvoeringsfase voor de projecten die verband houden met het Stadsvernieuwingscontract « Koningslaan » 60 maanden bedraagt vanaf 1 januari 2018 ;
Overwegende de termijn van 7 jaar vastgelegd in artikel 261 van het BWRO;
Op voorstel van de Minister-President bevoegd voor Ruimtelijke Ordening ;
Na beraadslaging, Besluit :
Artikel 1.De aan voorkoop onderhevige perimeter omvat de volgende percelen: Op het grondgebied van de gemeente Vorst Eerste divisie, sectie A3 77N, 77P, 61G19, 61F19, 61/02B, 61/02A, 71V10, 71V7, 71N10, 74C2, 74D2, 74F2, 73A2, 62R15, 75R, 79C2, 79Y, 75T, 61B22 Eerste divisie, sectie A1 61E19, 13V5, 15G2, 16B7, 16W6, 16V6, 16X6, 16Y6, 16T6, 16Z6, 16A7, 16G6, 17C8, 16F6, 17A9, 4C11, 4D11, 4P10, 4Z6, 4Y9, 2N3, 3B7, 2K3, 3R7, 3X6, 3B6, 3G7, 3F7, 3E7, 3L7, 3N6, 3S2, 3S7, 3Y6, 4X9, 3Z6, 4W10, 4A11, 4C4, 4Z8, 4X7, 4R5, 4C10, 4E11, 4V7, 4S10, 4V8, 4S7, 4M10, 4V9, 4R9, 4T9, 4G11, 4M6, 51P6, 51X4, 51M5, 51A4, 51D5, 16R6, 51R4, 51F2, 51P3, 4B11, 4S9, 4W9, 4L10, 4D7, 4W8, 4T10, 4E9, 4F9, 4F11, 4A9, 4A10, 4Z9, 4B10, 4G9, 4R7, 4N10, 3M7, 4V10, 3G6, 3H6, 3X5, 3H3, 3C7, 3P7, 3T7, 19V, 19W, 24Y4, 20X2, 18T5, 51Y4, 51T2, 51Z4, 16P5, 51K2, 51B5, 51S4, 40A11, 52E3, 51X3, 51H3, 51K5, 51C5, 57E, 57F, 52P, 52P3, 52R, 52S, 52L3, 52W, 51G, 51H, 51C4, 51M4, 51E4, 51K4, 51L4, 50X2, 50H2, 50A2, 52M2, 50L2, 50S, 50N2, 50R2, 50V, 50W, 50X, 50M2, 50V2, 40N9 (achterkant Pierre Decosterstraat nr. 33/25 en Bondgenotenstraat 317/315), 40M9 (achterkant Pierre Decosterstraat nr. 33/25 en Bondgenotenstraat 317/315), 22P8, 38L3, 38A3, 37R4, 37H4, 37K4, 37F5 37M3, 37X4, 37C5, 37T4, 37D5 (achterkant Montenegrostraat 141/139 en 137B/137), 37X5, 37W5, 37G5, 32G8, 32V6, 32E11, 38S3 (Perceel verbonden met de de Fierlantstraat 35 en Montenegrostraat 155/159.
Gedeeltelijke voorkoop op het leegstaande gebouw in de Berthelotstraat), 38C3, 38T3 (vroeger 38B3), 38W2, 38F3, 38E3, 22A9, 22N6, 22N8, 22S6 (achterkant Monnikenstraat nr. 19/21 en 23), 22C7, 22V7 (achterkant Monnikenstraat nr. 25), 22B7, 22D5, 22V8, 22P5, 22F8, 22D8, 22Y7, 22B6, 22Z8, 22E8, 22K8, 22N3, 22F7, 22G8, 22D7, 22X8, 32E8, 32S, 32Y4, 32L10, 32F8, 32C8, 32B8, 32A10, 24V7, 24B8 (vroeger 24N7 achterkant Halvemaanstraat nr. 46/48), 24P7 (achterkant Halvemaanstraat nr. 46/49), 29P7, 29E9, 29W9, 29X8, 29X9 (achterkant Halvemaanstraat nr. n° 60 en 62), 29E6, 29Z8, 29B4, 29E7, 29S4, 29K6, 26N5, 52M3, 52K3, 51V4, 16X3, 4/02_, 37W4 Eerste divisie, sectie A4 33M12, 33C6, 33D10, 33Y12, 33K13 (vroeger 33S12), 33Z12 (achterkant Wielemans Ceuppens 176/186), 33H3, 32Y6, 32B9, 32L7, 33Z7, 33C8, 33B8, 33N12, 33S8, 35L9, 33K12 (achterkant Wielemans Ceuppens 160/146), 35K7, 35S8, 35A6, 35F2, 35E2, 35D2, 34P2, 34T, 34V, 34Z, 34Z2, 34Y4, 34N3, 34X4, 34B3, 41R, 41H, 41C, 41V, 46D2, 46Y, 46X, 46R6, 46G3, 46W, 46V, 46C7, 46T, 46X6, 48S2, 48Y, 48E2, 48C2, 49D4, 49C4, 49B4, 49P5, 49Z3, 49K7, 49L5, 49X3, 55H2, 55S3, 55M8, 55S7, 55Z9, 55L7, 55R6, 52T2, 52F3, 52N3, 52Z2, 58B3, 58N, 58F2, 58L5, 58N7, 58Z8, 35Z, 35A2, 35M, 35Z6, 35M8 (achterkant Wielemans Ceuppens 120 en de Fierlantstraat 123), 35M9, 35E9 (achterkant Wielemans Ceuppens 118/116), 35T8, 35V8 (achterkant Wielemans Ceuppens 114/112), 35K9 (achterkant Wielemans Ceuppens 114/112), 35E6, 35P, 36G, 35S9 (achterkant Wielemans Ceuppens nr. 114 tot 106), 36Y, 36B3, 36C3, 36A3, 36H2, 36B2, 40K8, 49G6, 49G7, 49K4, 49T3, 49W3, 49R7, 37W3, 37R3, 37V3, 37H5, 37W2, 37A6, 37P5, 37Z5, 37D3, 37B6, 35A7, 37V5 (achterkant de Fierlantstraat 76/78A), 35Y5, 35Z5 (achterkant de Fierlantstraat 80), 35B6, 35C6 (achterkant de Fierlantstraat 82/84), 35G8, 35X8, 35V9, 35W8, 35C9, 35S5, 33B13, 35N9, 35P9, 35A9, 35W9 (vroeger 35Z8), 35N7, 35H9, 35A5, 35N2, 35G9, 35N8, 35F9 (achterkant de Fierlantstraat 97/97a/97B), 35L5, 35M5 (achterkant de Fierlantstraat 99/101), 35M6, 35N6, 35T9, 35P7, 35G7, 35T7, 35L8, 35L2, 35G3, 35G4, 35W, 35X, 35F7, 37C6, 37P, 37H2, 37L4, 33V4, 33V12, 32T, 29A10 (vroeger 29G8), 40Y10, 40S8, 39H4, 39Z4, 39B4, 39F4, 39L3, 36X2, 36F3, 35R9, 36Z2, 36D2, 36V2, 36W, 36X, 40Z11 (vroeger 40S7), 40T8, 32C11, 33S6, 33T6 (achterkant Halvemaanstraat 108/108A), 33T12, 33G13 (achterkant Halvemaanstraat 110), 33H13 (achterkant Halvemaanstraat 110), 33C12, 33F13, 33G12, 33C13, 33A13, 33X11, 33E9, 33B12, 33W12, 33K9, 33H9, 33G9 (achterkant Halvemaanstraat 144/146/148), 33S11, 33N11, 33F12, 33R2, 33F5, 33R12, 33F, 33G, 33H7, 33L12, 33L10, 33M10 (achterkant Halvemaanstraat 97/99), 33S9, 33Z9, 33B7, 33T11, 33B11, 33C11, 33F6, 33T4, 33K5, 33Y8, 33W9, 33W10, 33V10, 33X7, 33M5, 33M4, 33N10, 33H12 (A l'arrière de la rue du Croissant 153/155), 33F8, 33A12, 33C10, 33A10 (achterkant Halvemaanstraat 165), 33B10 (achterkant Halvemaanstraat 166), 33H11, 33P12, 33D8, 33M8, 33E13, 33M11, 33R8, 26B3, 27G9, 27D9, 30Y2, 31T, 34B5, 34A5, 34S2, 34T2, 34C5, 34F4, 34Z4, 33D12, 36E3, 35H8, 35Y8 Op het grondgebied van de gemeente Sint-Gillis : Tweede divisie, sectie A 446L2 460 B3
Art. 2.De in artikel 1 bedoelde percelen zullen het statuut krijgen van aan het voorkooprecht onderhevige perimeter op het grondgebied van de gemeenten Vorst en Sint-Gillis en dat voor een duur van zeven jaar.
Art. 3.De voorkooprechthebbende overheden die in dit kader in orde van prioriteit aangeduid worden, zijn : - de Gemeente Vorst en de Gemeente Sint-Gillis, elk voor hun respectieve grondgebied; - Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (GOMB/Citydev) ; - Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, handelend voor eigen rekening of voor een gewestelijke instelling van openbaar nut die van het Gewest afhangt; - De Brusselse Gewestelijke Huisvestingsmaatschappij en het Woningfonds van de Gezinnen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest; - De Maatschappij voor Stedelijke Inrichting; - Het Brussels Instituut voor Milieubeheer (BIM/Leefmilieu Brussel)
Art. 4.De Minister-President bevoegd voor Ruimtelijke Ordening, wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 19 juli 2018.
Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : De Minister-President bevoegd voor Plaatselijke Besturen, Territoriale Ontwikkeling, Stedelijk Beleid, Monumenten en Landschappen, Studentenaangelegenheden, Toerisme en de Haven van Brussel, R. VERVOORT
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld