gepubliceerd op 16 juli 1998
Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot oprichting van een gegevensbank betreffende het personeel van het Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de instellingen van openbaar nut die onder het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ressorteren
4 DECEMBER 1997. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot oprichting van een gegevensbank betreffende het personeel van het Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de instellingen van openbaar nut die onder het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ressorteren
De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op de bijzondere wet van 12 januari 1989 met betrekking tot de Brusselse instellingen, inzonderheid op artikel 40;
Gelet op de wet van 16 maart 1954 betreffende de controle op sommige instellingen van openbaar nut, inzonderheid artikel 11, § 3, gewijzigd bij het koninklijk besluit nr. 4 van 18 april 1967.;
Overwegende dat het werkgelegenheidsbeleid in de openbare sector van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een consultenbeheer vereist van de gegevens betreffende het personeel tewerkgesteld in de verschillende instellingen van het Gewest;
Overwegende dat deze laatsten hun gegevens moeten verstrekken, met eerbiediging van de federale regelgeving op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en met toepassing van de gewestelijke reglementaire bepalingen op de openbaarheid van bestuur;
Gelet op het advies van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, van 8 januari 1997;
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën van 6 december 1996;
Gelet op het akkoord van de Minister van Begroting van 15 juli 1997;
Gelet op het besluit van de Regering van 15 mei 1997 betreffende de aanvraag om advies van de Raad van State binnen een termijn van één maand;
Gelet op het advies van de Raad van State, gegeven op 6 oktober 1997, met toepassing van artikel 84, eerste lid, 1°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, gewijzigd bij de wet van 4 augustus 1996;
Op de voordracht van de Minister bevoegd voor Ambtenarenzaken, Besluit :
Artikel 1.Dit besluit is van toepassing op : 1° het Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;2° de instellingen van openbaar nut die ressorteren onder het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, bedoeld in artikel 11, § 3 van de wet van 16 maart 1954 betreffende de controle op sommige instellingen van openbaar nut.
Art. 2.Er wordt een gegevensbank opgericht in het Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
De gegevensbank heeft tot doel : 1° de Regering meer inzicht te verschaffen van de in de gewestelijke instellingen beschikbare human resources en haar beleid inzake Ambtenarenzaken te ondersteunen;2° de representatieve vakorganisaties voor te lichten over de werkgelegenheid in de openbare sector van het Gewest. Alleen anonieme statistieken mogen voor het bereiken van deze doeleinden met de gegevensbank worden opgesteld.
De gegevensbank wordt beheerd door de dienst Ambtenarenzaken van het Ministerie.
Art. 3.Iedere instelling bedoeld in artikel 1 deelt per 31 maart, 30 juni, 30 september en 31 december de volgende gegevens betreffende haar personeelsbestand mee : 1° de rechtstoestand (statutair, contractueel, ter beschikking gesteld, vervangingscontract);2° het niveau (niveau 1, 2+, 2, 3 en 4);3° de rang en de graad;4° de werkregeling (voltijds, halftijds, deeltijds);5° de taalrol;6° het geslacht;7° het geboortejaar;8° de woongemeente;9° de loonkost. De Minister bevoegd voor Ambtenarenzaken kan de instellingen om aanvullende of specifieke gegevens verzoeken in zoverre deze dienstig zijn voor het bereiken van de doeleinden van de gegevensbank, ze alleen betrekking hebben op de administratieve of geldelijke positie van de personeelsleden en daaruit geen persoonsgegevens kunnen worden afgeleid.
Art. 4.De gegevens bedoeld in artikel 3 worden aan de dienst Ambtenarenzaken doorgezonden op magnetische drager, uiterlijk acht dagen na het verstrijken van ieder trimester.
Alvorens ze over te zenden, maakt iedere instelling de persoonsgegevens anoniem en kent er een code-nummer aan toe om de gegevens van elk personeelslid met de computer te kunnen verwerken. De identiteit van het betrokken personeelslid wordt nooit onthuld.
Art. 5.De Minister bevoegd voor Ambtenarenzaken deelt de statistisch verwerkte gegevens mede in de vorm van een driemaandelijks verslag aan de leden van de Regering en van een halfjaarlijks verslag aan de representatieve vakorganisaties, vertegenwoordigd in Sectorcomité XV. Hij publiceert jaarlijks een algemeen verslag over de werkgelegenheid in de overheidssector van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, en over de toepassing van de artikelen 3, lid 2 en 6.
De verslagen moeten zodanig worden voorgesteld dat er geen persoonsgegevens kunnen worden uit afgeleid.
Art. 6.Iedere Minister, functioneel bevoegd voor een van de instellingen bedoeld in artikel 1, kan bij de Minister van Ambtenarenzaken vergelijkende en aanvullende statistische gegevens opvragen in zoverre dat uit deze laatste geen persoonsgegevens kunnen worden afgeleid.
Art. 7.De Minister van Ambtenarenzaken wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 4 december 1997.
De Minister-Voorzitter, Ch. PICQUE De Minister van Openbaar Ambt, Buitenlandse Handel, Wetenschappelijk Onderzoek, Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp, R. GRIJP