gepubliceerd op 24 december 2014
Besluit van de Voorzitter van het Directiecomité van de FOD Financiën tot vaststelling van de taken waarmee de Administratie van de Patrimoniumdiensten is belast en tot vaststelling van de bevoegdheden en de zetel van haar operationele diensten
18 DECEMBER 2014. - Besluit van de Voorzitter van het Directiecomité van de FOD Financiën tot vaststelling van de taken waarmee de Administratie van de Patrimoniumdiensten is belast en tot vaststelling van de bevoegdheden en de zetel van haar operationele diensten
De Voorzitter van het directiecomité, Gelet op
koninklijk besluit van 3 december 2009Relevante gevonden documenten
type
koninklijk besluit
prom.
03/12/2009
pub.
09/12/2009
numac
2009003415
bron
federale overheidsdienst financien
Koninklijk besluit houdende regeling van de operationele diensten van de Federale Overheidsdienst Financiën
sluiten houdende regeling van de operationele diensten van de Federale Overheidsdienst Financiën, artikel 1, gewijzigd bij het
koninklijk besluit van 19 juli 2013Relevante gevonden documenten
type
koninklijk besluit
prom.
19/07/2013
pub.
02/08/2013
numac
2013003216
bron
federale overheidsdienst financien
Koninklijk besluit tot vaststelling van het organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de bijzondere bepalingen die van toepassing zijn op het statutair personeel
sluiten en art. 6 gewijzigd bij het
koninklijk besluit van 4 april 2014Relevante gevonden documenten
type
koninklijk besluit
prom.
04/04/2014
pub.
23/04/2014
numac
2014003111
bron
federale overheidsdienst financien
Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 3 december 2009 houdende regeling van de operationele diensten van de Federale Overheidsdienst Financiën en houdende integratie van de Dienst voor Alimentatievorderingen in de Algemene Administratie van de Inning en de Invordering
sluiten;
Gelet op het koninklijk besluit van 15 maart 2010Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/03/2010 pub. 31/03/2010 numac 2010003195 bron gewestelijke ontwikkelingsmaatschappij voor het brusselse hoofdstedelijk gewest Koninklijk besluit betreffende de oprichting van diensten in de schoot van de Federale Overheidsdienst Financiën, de vaststelling van hun zetel en van hun materiële en territoriale bevoegdheid sluiten betreffende de oprichting van diensten in de schoot van de Federale Overheidsdienst Financiën, de vaststelling van hun zetel en van hun materiële en territoriale bevoegdheid;
Gelet op het koninklijk besluit van 19 juli 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 19/07/2013 pub. 02/08/2013 numac 2013003216 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot vaststelling van het organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de bijzondere bepalingen die van toepassing zijn op het statutair personeel sluiten tot vaststelling van het organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de bijzondere bepalingen die van toepassing zijn op het statutair personeel, artikel 3, 7 en 9;
Gelet op het ministerieel besluit van 23 april 2010Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 23/04/2010 pub. 04/05/2010 numac 2010003273 bron federale overheidsdienst financien Ministerieel besluit waarbij delegatie wordt verleend aan de voorzitter van het directiecomité met betrekking tot de oprichting van diensten, de vaststelling van hun zetel en van hun materiële en territoriale bevoegdheid sluiten waarbij delegatie wordt verleend aan de Voorzitter van het directiecomité met betrekking tot de oprichting van diensten, de vaststelling van hun zetel en van hun materiële en territoriale bevoegdheid;
Gelet op het Besluit van de Voorzitter van het Directiecomité van de FOD Financiën van 30 april 2014 houdende opdeling, in de schoot van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie, van de bevoegdheden inzake niet-fiscale invorderingen en de domeinen en houdende wijziging van de benaming van de ontvangkantoren der domeinen en/of penale boeten;
Gelet op het Besluit van de Voorzitter van het Directiecomité van 15 juli 2014 tot oprichting van een Federaal comité tot aankoop van onroerende goederen bij de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 16 december 2014, Besluit :
Artikel 1.Binnen de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie is de Administratie van de Patrimoniumdiensten belast met : 1° het beheer van het privaat onroerend patrimonium van de Staat;2° het opvorderen, het beheer en de realisatie van de erfloze nalatenschappen;3° de realisatie van buiten gebruik gestelde roerende goederen in uitvoering van artikel 117 van de wet van 22 mei 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/05/2003 pub. 03/07/2003 numac 2003003367 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien Wet houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat sluiten houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat, en van artikel 10 van de wet van 26 maart 2003 houdende oprichting van een Centraal Orgaan voor de Inbeslagneming en de Verbeurdverklaring en houdende bepalingen inzake het waardevast beheer van in beslag genomen goederen en de uitvoering van bepaalde vermogenssancties, door middel van de verkoop, recyclage of vernietiging;4° de vervreemding van onroerende goederen in uitvoering van de wet van 31 mei 1923 betreffende de vervreemding van onroerende domeingoederen, de vervreemding of de overdracht van onroerende goederen in uitvoering van artikel 117 van de wet van 22 mei 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/05/2003 pub. 03/07/2003 numac 2003003367 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien Wet houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat sluiten houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat, en van artikel 10 van de wet van 26 maart 2003 houdende oprichting van een Centraal Orgaan voor de Inbeslagneming en de Verbeurdverklaring en houdende bepalingen inzake het waardevast beheer van in beslag genomen goederen en de uitvoering van bepaalde vermogenssancties;5° de uitoefening van de bevoegdheden toegekend bij wettelijke of reglementaire bepalingen aan het federale aankoopcomité;6° het beheer van het onroerend complex tot huisvesting van militairen verbonden aan de Shape (Supreme Headquarters Allied Powers Europe) te Bergen.
Art. 2.De Administratie van de Patrimoniumdiensten bevat, op het niveau van de administrateur, de volgende diensten : 1° het Secretariaat van de administrateur;2° de Dienst Strategische en Operationele ondersteuning;3° het Federaal comité tot aankoop van onroerende goederen.
Art. 3.Federaal Centrum Patrimoniumdiensten § 1. Bij de Administratie van de Patrimoniumdiensten wordt een Federaal Centrum Patrimoniumdiensten opgericht met zetel gevestigd te Brussel.
Het Federaal Centrum Patrimoniumdiensten is op operationeel vlak direct of indirect belast met alle bevoegdheden die krachtens dit besluit, een wettelijke of reglementaire bepaling, zijn toevertrouwd aan de Administratie van de Patrimoniumdiensten, uitgezonderd wat de bevoegdheden betreft van het Federaal comité tot aankoop van onroerende goederen en deze met betrekking tot het beheer van het onroerend complex tot huisvesting van militairen verbonden aan de Shape te Bergen. § 2. Het Federaal Centrum Patrimoniumdiensten is met betrekking tot de diensten die er van afhangen, belast met : - de hoge leiding; - de juridische en procedurele ondersteuning; - het toezicht op de boekhouding en het rekenplichtig beheer in de zin van de wet op de comptabiliteit van de federale Staat.
Het verzekert de ondersteuning, het management, de coördinatie en de controle op de organisatie en op de werking van de diensten die er van afhangen. § 3. Volgende diensten worden geïntegreerd in het Federaal Centrum Patrimoniumdiensten : 1° het kantoor Erfloze Nalatenschappen;2° het kantoor FinDomImmo;3° het kantoor Finshop Brussel;4° het kantoor Patrimoniumdiensten Antwerpen;5° het kantoor Patrimoniumdiensten Charleroi;6° het kantoor Patrimoniumdiensten Gent;7° het kantoor Patrimoniumdiensten Luik.
Art. 4.Binnen het Federaal Centrum Patrimoniumdiensten wordt een kantoor Patrimoniumdiensten Sankt-Vith opgericht met zetel te Sankt-Vith.
Het kantoor is belast met de operationele taken van de Administratie van de Patrimoniumdiensten voor wat het Duitse taalgebied betreft.
Het kantoor verleent ondersteuning aan het Federaal comité tot aankoop van onroerende goederen in de gevallen dat dit zich in zijn betrekkingen met derden van het Duits dient te bedienen.
Art. 5.Het kantoor SHAPE-domeinen Bergen wordt geïntegreerd in de Administratie van de Patrimoniumdiensten. Het staat onder het rechtstreeks toezicht van de diensten van de administrateur.
Art. 6.Bij wijze van tijdelijke maatregel worden het eerste en het tweede comité tot aankoop van onroerende goederen Brussel en Gent en de comités tot aankoop van onroerende goederen van Antwerpen, Bergen, Brugge, Charleroi, Hasselt, Kortrijk, Luik, Mechelen, Namen en Neufchâteau organisatorisch geïntegreerd in de Administratie van de Patrimoniumdiensten tot op de datum van de inwerkingtreding van het koninklijk besluit houdende daadwerkelijke overdracht van het in deze comités tewerkgesteld personeel naar het betrokken Gewest.
Deze tijdelijk maatregel krijgt enkel uitwerking wanneer op de datum van de inwerkingtreding van dit besluit, het voormeld koninklijk besluit nog niet in werking is getreden.
Art. 7.Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2015.
Brussel, 18 december 2014.
H. D'HONDT