gepubliceerd op 18 oktober 2018
Nationale projectoproep 2019 voor opvang 1. INLEIDING Het federaal Agentschap voor de opvang van asielzoekers is een instelling van openbaar nut onder de voogdij van de Staatssecretaris voor Asiel en Migratie. Fedasil is verantwo(...) 2. ALGEMEEN KADER Krachtens art. 62 van de wet van 12 januari 2007 betreffende de opvang van asi(...)
FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN
Nationale projectoproep 2019 voor opvang 1. INLEIDING Het federaal Agentschap voor de opvang van asielzoekers (Fedasil) is een instelling van openbaar nut onder de voogdij van de Staatssecretaris voor Asiel en Migratie. Fedasil is verantwoordelijk voor de materiële opvang van verzoekers om internationale bescherming en andere categorieën van vreemdelingen die eveneens recht hebben op opvang. Fedasil organiseert, rechtstreeks of met zijn partners, een kwaliteitsvolle opvang en ondersteuning en zorgt ook voor de observatie en oriëntatie van niet-begeleide minderjarige vreemdelingen (NBMV). Het Agentschap coördineert ook de programma's voor vrijwillige terugkeer en draagt tenslotte bij tot de ontwikkeling en voorbereiding van een coherent opvangbeleid. 2. ALGEMEEN KADER Krachtens art.62 van de
wet van 12 januari 2007Relevante gevonden documenten
type
wet
prom.
12/01/2007
pub.
07/05/2007
numac
2007002066
bron
programmatorische federale overheidsdienst maatschappelijke integratie, armoedebestrijding en sociale economie
Wet betreffende de opvang van asielzoekers en van bepaalde andere categorieën van vreemdelingen
type
wet
prom.
12/01/2007
pub.
19/10/2007
numac
2007000860
bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
Wet betreffende de opvang van asielzoekers en van bepaalde andere categorieën van vreemdelingen
sluiten betreffende de opvang van asielzoekers en bepaalde andere categorieën van vreemdelingen, "kan het Agentschap aan partners de taak toevertrouwen om aan begunstigden van de opvang materiële hulp te verstrekken zoals voorzien in deze wet. (...) Met het oog hierop sluit het Agentschap overeenkomsten af".
Deze oproep tot het indienen van projecten past in het kader van de bepalingen betreffende de materiële hulp die wordt verleend aan de begunstigden van de opvang waarin de genoemde wet voorziet, en de doelstellingen van de algemene beleidsnota over de opvang van asielzoekers en andere begunstigden van opvang.
De ingediende projecten moeten beantwoorden aan de huidige behoeften van het opvangnetwerk en de visie van het Agentschap inzake de financiering van nationale projecten. Het Agentschap zal prioriteit geven aan projecten die de deelname van de begunstigden van de opvang aan het maatschappelijk leven vergroten, die beantwoorden aan de specifieke (opvang)behoeften van bepaalde doelgroepen en die waarden en normen bij de begunstigden van de opvang onderzoeken.
Het sluiten van overeenkomsten met betrekking tot projecten die voortvloeien uit deze projectoproep kan alleen gebeuren mits de formele goedkeuring door de verschillende betrokken instanties.
Het selectiecomité bepaalt de door Fedasil gefinancierde projecten binnen de grenzen van de hiervoor voor 2019 toegewezen budgetten en onder voorbehoud van de goedkeuring van de Fedasil-begroting voor 2019.
Alleen projecten die voldoen aan de onderstaande voorwaarden komen in aanmerking. 3. PRIORITEITEN VAN DE PROJECTOPROEP 2019 De volgende prioriteiten werden goedgekeurd door het Directiecomité en de Staatssecretaris voor Asiel en Migratie. PRIORITEIT 1: Voorbereiding op integratie A. Opzetten van projecten die competentieverwerving bij begunstigden van de opvang stimuleren/ faciliteren met focus op TOELEIDING NAAR WERK: Specifiek peter-meterschap: een netwerk oprichten voor ondersteuning en peterschap tussen begunstigden van de opvang en Belgische burgers die eenzelfde beroepsactiviteit delen (« buddies »). Dit met als doel om hun maatschappelijke integratie te bevorderen (bruggen bouwen tussen personen) en de specifieke kenmerken te leren kennen van de Belgische beroepssector waarin ze zich wensen te engageren.
Toegang tot werk/opleiding: een onderzoek opstellen over de mogelijkheden om de toegang tot opleiding/werk voor vrouwen in het netwerk te vergemakkelijken (met aandacht onder meer voor vrouwen met kleine/nog niet schoolplichtige kinderen). Na afloop van dit onderzoek, dienen een aantal aanbevelingen opgesteld worden.
Verwachte expertise: organisatie die in staat is om aanbevelingen op te stellen met respect voor het wettelijk kader omtrent kinderopvang.
Vrijwilligerswerk: een methodologie ontwikkelen en uitrollen om het vrijwilligerswerk van begunstigden van de opvang aan te moedigen (de mogelijkheden evalueren, sensibiliseren, praktische aspecten verduidelijken) en/of een concreet aanbod voorzien van vrijwilligerswerk voor de bewoners. Dit met het oog op hun inclusie en integratie (rechtstreekse interpersoonlijke uitwisseling die tegelijk helpt om de vooroordelen over deze doelgroep te verminderen). Een bijzondere aandacht van het Selectiecomité zal gaan naar de ontwikkeling van dit luik in het noorden van het land (harmonisering).
Analfabetisme: een grootschalig (= het hele land) onderzoek uitvoeren over het fenomeen "analfabetisme" bij de begunstigden van de opvang en dit van A tot Z (ontwerp, analyse en verslag met resultaten). Dit onderzoek moet meer specifiek gericht zijn op het opstellen van een inventarisatie van de situatie, zowel kwantitatief (graad van het analfabetisme, profielen van risicogroepen, enz.) als kwalitatief (ondervonden moeilijkheden, factoren die het leren bevorderen en/of ontmoedigen, enz.). Dit moet gebeuren in nauwe samenwerking met de dienst Studie- en Beleid van Fedasil.
Verwachte expertise: organisatie (universiteit/onderzoekscentrum) met zowel kennis/ervaring omtrent analfabetisme, als methodologische en technische expertise om dit kwantitatieve en kwalitatieve onderzoek uit te voeren.
B. Opzetten van projecten die de nodige randvoorwaarden creëren voor deelname aan het maatschappelijk leven met focus op HUISVESTING: Huisvesting: elk initiatief aanmoedigen om sneller en efficiënter toegang te krijgen tot de huisvestingsmarkt waarbij in de eerste plaats de LOI's ondersteund en begeleid worden (infosessies ter attentie van de begunstigden van de opvang en/of innoverende woonformules).
PRIORITEIT 2: Beantwoorden aan de specifieke (opvang)behoeften van bepaalde doelgroepen A. Psychosociaal welzijn Psycho-educatie en gemeenschapsgerichte mobilisatie: elk initiatief aanmoedigen dat de begunstigde van de opvang toelaat om weer controle over zijn leven te krijgen en hem/haar weer betekenis te geven (positieve impact op zijn mentale gezondheid). Dit via de versterking van hun gevoel van eigenwaarde en autonomie, via sociale relaties en integratie naar buiten toe. Om dit te kunnen realiseren, beogen we ondersteuning van experts/maatschappelijk werkers om meer te kunnen inzetten op niveaus 1 en 2 van de geestelijke gezondheidspiramide die focussen op informele zorg (basisdiensten, veiligheid en steun vanuit de omringend gemeenschap).
Dit project dient verschillende fases te omvatten: identificatie en selectie van de hulpmiddelen, opleiden van de maatschappelijk werkers, uitrol in de centra, supervisie en intervisie, evaluatie en disseminatie.
Sensibilisering van de gezondheidsexperts : informatie- en sensibiliseringssessies organiseren (netwerkevents) ter attentie van de gezondheidsexperts gegroepeerd volgens hun beroep (bv. psychologische en psychiatrische zorg). Dit met het oog op het verbeteren van hun kennis over de doelgroep, om hen handvaten aan te bieden om het contact te vergemakkelijken (betere samenwerking tussen de opvangcentra en de externe diensten) en om onderling goede praktijken uit te wisselen.
B. Verslavingsproblematiek Strategie rond alcohol en drugs (algemeen): een strategie/beleid ontwikkelen rond alcohol en drugs in de opvangcentra van regio Zuid, met het oog op een harmonisatie van de aanpak en het bieden van eenzelfde dienstverlening (gelijkaardig project werd al uitgevoerd in regio Noord). Onze maatschappelijk werkers hebben nood aan ondersteuning om deze doelgroep zo goed mogelijk te begeleiden (ontwikkeling van hun competenties en expertise om meer preventief te kunnen werken). We verwachten dus van een dergelijk project dat het een methode, de tools en een opleidingsaanbod ontwikkelt ter attentie van centrummedewerkers en dat het ook rekening houdt met het toekomstige aanmeldcentrum.
Strategie rond alcohol en drugs (specifiek) : de begeleiding van minderjarige begunstigden van de opvang verbeteren die kampen met een verslaving en hier uit willen geraken. De methode moet zowel betrekking hebben op de diagnose/initiële begeleiding, netwerkvorming, de toegang tot gepaste hulpverlening in de (nabije) omgeving van de opvangstructuur en de opvolging in een aangepaste opvangstructuur.
Verwachte expertise: specifieke kennis omtrent de doelgroep (minderjarige begunstigden van de opvang begeleid of niet begeleid) en omtrent het zorgaanbod m.b.t. verslaving.
C. NBMV Begeleidingsmethodiek: de methodologie voor de begeleiding van niet-begeleide minderjarige vreemdelingen (NBMV) versterken.
Pedagogische methodiek gebaseerd op een herstellende aanpak. Het doel is het herstellen en versterken van de emotionele, relationele en materiële banden tussen personen en de gemeenschap die kunnen beschadigd zijn, om zo breuken tussen de NBMV en zijn omgeving te voorkomen.
Bijzondere aandacht moet besteed worden aan de ontwikkeling van deze component in het Zuiden van het land (harmonisatie).
Schooluitval: een gemeenschappelijke visie creëren rond de pedagogische aanpak (tools en efficiënte begeleidingsmethode) rekening houdend met de specifieke kenmerken van de doelgroep (met inbegrip van de NBMV maar niet uitsluitend). We verwachten van deze aanpak dat ze gebaseerd is op een multidisciplinaire analyse (onderwijs, kinderpsychologie gelinkt aan het migratietraject, ouderrol, enz.) teneinde een antwoord te vinden dat echt aangepast is aan de doelgroep.
Aanklampend werken : komen tot een, door alle betrokken partijen (politie, Dienst Vreemdelingen Zaken, Dienst Voogdij, personen die in staan voor transport, etc...) gedragen, aanklampende aanpak voor niet-begeleide minderjarigen die naar de Observatie en Oriëntatiecentra overgebracht worden, maar die zelf geen vragende partij zijn wat betreft opvang. We verwachten dat het volledige traject van deze jongeren in kaart wordt gebracht en dat in nauw multidisciplinair overleg praktijkgerichte tools worden ontwikkeld die het aanklampend werken van elk van de betrokken actoren wederzijds kunnen versterken.
Omkadering van voogden, opvangcentrum en pupillen: aanmoedigen van elk initiatief dat de relatie tussen NBMV, het opvangcentrum en hun voogd verbetert. Door in te zetten op het omkaderen van voogden en begeleiders beogen we een betere, sterkere en nauwere samenwerking tussen de drie actoren.
D. LGBTI Opvang en begeleiding van LGBTI : (1) ontwikkelen van een vormingsaanbod dat (op termijn) toelaat om de eerstelijnsmedewerkers (permanentie, logistiek, sociaal, medisch) van alle collectieve centra te ondersteunen, sensibiliseren en op te leiden..
We beogen projecten waarin de thematiek als dusdanig behandeld wordt alsook gesprekstechnieken, de positie van de medewerker, do's en dont's, enz. De voorgestelde methodologie dient zeer praktijkgericht en makkelijk te verspreiden zijn. Bijzondere aandacht moet gaan naar het toekomstige aanmeldcentrum, wiens missie het zal zijn om personen gedurende een zeer korte periode op te vangen en hun behoeften te identificeren. (2) sensibiliseren van de bewoners om het fenomeen van discriminaties ten aanzien van LGBTI personen tegen te gaan/te voorkomen.Hiervoor zou concreet een `animatie-toolkit' ontwikkeld moeten worden die dan door de centrummedewerkers gebruikt kan worden.
PRIORITEIT 3 : Onderzoek waarden en normen Een grootschalig (= het hele land) onderzoek uitvoeren over het fenomeen "Waarden en Normen" bij de begunstigden van de opvang t.o.v. samenleving, zowel ontwerp van onderzoek, analyse en verslag met resultaten. Dit onderzoek moet meer specifiek gericht zijn op het opstellen van een inventarisatie van de situatie, zowel kwantitatief (waarden en normen bv. rond gelijkheid man-vrouw, scheiding van kerk en staat, geloofsbeleving, vrijheid van meningsuiting, LGBTI rechten, enz.) als kwalitatief (ondervonden moeilijkheden, enz.). Dit moet gebeuren in nauwe samenwerking met de dienst Studie en Beleid van Fedasil 4. VOORWAARDEN VOOR SUBSIDIES -> Fedasil financiert activiteiten, geen organisaties.Aanvragen die er uitsluitend op gericht zijn de werking van de organisatie te versterken, worden als structureel beschouwd en worden bijgevolg niet in overweging genomen; -> Zijn uitgesloten van de projectoproep, kandidaat-organisaties: o die een bedrijf met winstoogmerk exploiteren; o die zich in staat van faillissement bevinden of het voorwerp zijn van een faillissementsprocedure, een procedure van schikking, van vereffening of stopzetting van de activiteiten, of zich in een gelijkaardige situatie bevinden; o die het voorwerp zijn geweest van een in kracht van gewijsde gegaan vonnis voor elk strafbaar feit dat invloed heeft op hun moraliteit, omwille van fraude, corruptie, deelname aan een criminele organisatie of elke andere onwettige activiteit die de financiële belangen van de Staat schaadt; o die niet voldoen aan hun sociale en fiscale verplichtingen overeenkomstig de geldende wettelijke bepalingen; o die, in het kader van een andere procedure voor toekenning van subsidies, ernstig in gebreke zijn gesteld wegens niet-nakoming van de contractuele verplichtingen; o die, in het kader van deze subsidieaanvraag, geconfronteerd worden met een belangenconflict. -> Om ontvankelijk te worden verklaard, moet het project dat wordt ingediend door de kandidaat-organisatie voldoen aan de volgende voorwaarden: o Deelnemen aan de realisatie van de hierboven vermelde prioriteiten; o Gericht zijn op de begunstigden van de opvang zoals bepaald in artikel 2, 54 en 58 van de wet van 12 januari 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 12/01/2007 pub. 07/05/2007 numac 2007002066 bron programmatorische federale overheidsdienst maatschappelijke integratie, armoedebestrijding en sociale economie Wet betreffende de opvang van asielzoekers en van bepaalde andere categorieën van vreemdelingen type wet prom. 12/01/2007 pub. 19/10/2007 numac 2007000860 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de opvang van asielzoekers en van bepaalde andere categorieën van vreemdelingen sluiten op de opvang van asielzoekers en van bepaalde andere categorieën van vluchtelingen; o Ontwikkeld zijn in België; o niet-lucratief zijn van aard. In het budget moeten de eventuele inkomsten worden opgenomen die gegenereerd worden bij de uitvoering van een gesubsidieerd project. In dit geval gaat het in principe om ontvangsten die gegenereerd worden tijdens de periode van de overeenkomst (verkoop, verhuur, verlenen van diensten, uitgaven voor inschrijvingen, ...). -> Om ontvankelijk te zijn moet het kandidatuurdossier die de kandidaat-organisatie indient beantwoorden aan de volgende voorwaarden: o Ingediend zijn binnen de vastgestelde termijn en in de, door deze projectoproep, voorgeschreven vorm; o ingediend zijn middels het standaardformulier voor subsidieaanvraag opgesteld door Fedasil (bijlage A aanvraagformulier); o alle vereiste informatie (context, uitvoering, financiering, verwachte resultaten, evaluatiemethode,...) en gevraagde documenten bevatten. Indien dit niet het geval is, is rechtvaardiging vereist; o gedateerd en ondertekend zijn door de persoon die wettelijk bevoegd is om in naam van de kandidaat-organisatie te ondertekenen. -> De kandidaat-organisatie moet zijn project op een gedetailleerde manier beschrijven in het kandidatuurdossier. De projectbeschrijving moet een duidelijk idee geven van de beoogde doelgroep, de doelstellingen, de inhoud en de uitvoering van het project, alsook van de relevantie en de coherentie ervan. -> Het gevraagde budget mag niet hoger liggen dan 100.000. -> Het budget moet volledig zijn en mag geen niet-subsidiabele uitgaven vermelden. Het is hierbij essentieel dat de financiële en budgettaire richtlijnen worden geraadpleegd (bijlage B budget 2019) ; -> Het budget moet steeds in evenwicht zijn. Met andere woorden: de totale uitgaven en de totale inkomsten (financieel plan) moeten gelijk zijn en moeten duidelijk vermeld zijn in het budget. Bovendien moet er een duidelijke verdeling en identificering van de kosten per financiële bron worden gegeven. -> Het project mag geen voorwerp uitmaken van een dubbele financiering. Er zullen bijgevolg geen subsidies worden toegekend voor projecten die reeds op andere wijze (kunnen) worden gefinancierd door het Agentschap of door een andere instantie. Ook zal het project niet als cofinanciering kunnen worden gebruikt voor een AMIF project (Asylum Migration and Integration Fund); -> De uitvoering van de activiteiten in het kader van het project, moet volledig overeenstemmen met de beschrijving die wordt gegeven in het kandidatuurdossier, en dit gedurende de volledige looptijd van de overeenkomst; -> De kandidaat-organisatie moet in staat zijn om binnen de vereiste termijn het personeel, het materiaal en de technieken in te zetten die nodig zijn om het project uit te voeren zoals beschreven in het kandidatuurdossier. De personen die zijn aangesteld voor de uitvoering van het project waarover de kandidatuur gaat, beschikken over de vereiste capaciteiten en voldoende bekwaamheden om het doelpubliek te begeleiden volgens de voorgestelde werkwijze en zijn niet het voorwerp van een rechterlijk verbod. De kandidaat-organisatie beschikt ook over voldoende ruimten en geschikte uitrusting om het project uit te voeren; -> De kandidaat-organisatie moet in staat zijn om het project uit te voeren overeenkomstig de regels voor het beheer die zijn opgelegd door Fedasil. In dit verband maakt de organisatie, op de data vastgelegd door Fedasil, tussentijdse verslagen en een eindverslag op over de uitvoering van het project. Deze verslagen dienen in het bijzonder een kwantitatieve en kwalitatieve beschrijving te bevatten van de activiteiten en de resultaten die binnen het lopende referentiejaar werden behaald in het kader van het project en in toepassing van de vooropgestelde doelstellingen en toegekende missies; -> Tijdens de hele duur van het project moet de doelgroep op objectieve en controleerbare wijze worden geregistreerd. Deze registratie moet toelaten een duidelijk onderscheid te maken tussen de doelgroep van de organisatie en die van het project. Het niet afbakenen van doelgroepen zal als gevolg hebben dat een eventueel toegekende subsidie moet worden terugbetaald; -> De kwantitatieve en kwalitatieve indicatoren van de prestaties en resultaten worden vastgelegd in de overeenkomst op basis van de voorstellen van de kandidaat-organisatie en de onderhandelingen die hierover door Fedasil kunnen worden gevoerd. Deze indicatoren moeten minstens het aantal begunstigden en hun kenmerken bevatten; -> Indien er sprake is van een partnerschap met een andere organisatie, is de organisatie die het project heeft ingediend de enige contactpersoon voor Fedasil. Deze organisatie coördineert het project en zal verantwoordelijk zijn voor het communiceren van alle door Fedasil gevraagde informatie. Voor de partnerschappen is een overeenkomst vereist die op gedetailleerde wijze de rechten en plichten van de partners vastlegt, m.a.w. de modaliteiten van het partnerschap, zowel op financieel vlak als op het vlak van organisatie en de inhoud; -> De subsidiabiliteitsperiode van de uitgaven voor de projecten die zijn geselecteerd in het kader van deze projectoproep loopt van 1 januari 2019 tot 31 december 2019. ->. SELECTIECRITERIA EN SELECTIEPROCEDURE VAN DE PROJECTEN De kandidatuurdossiers worden verplicht op elektronische wijze ingediend, middels het standaardformulier voor de subsidieaanvraag opgesteld door Fedasil (bijlage A, aanvraagformulier). Dit formulier moet volledig ingevuld, gedateerd en ondertekend worden en met de gevraagde bijlagen verstuurd worden naar het volgende mailadres: Federaal Agentschap voor de Opvang van Asielzoekers - Fedasil Firectie Operationele Diensten Coördinatie Cel E-Mail : projecten.coordinatie@fedasil.be cc : stien.verdeyen@fedasil.be -> Gevraagde bijlagen:
1
Juridisch
1
Juridique
1.1
Statuten
1.1
Statuts
1.2
Organigram van de organisatie (met naam en functiebeschrijving per persoon)
1.2
Organigramme de l'organisation (y inclus nom et description de fonction par personne)
1.3
Organigram van het project (met naam en functiebeschrijving per persoon)
1.3
Organigramme du projet (y inclus nom et description de fonction par personne)
2
Operationeel
2
Opérationnel
2.1
Gedetailleerde activiteiten en kalender van het project
2.1
Activités et Calendrier détaillés du projet
2.2
Jaarverslag van het vorige jaar
2.2
Rapport annuel de l'année précédente
3
Financiën
3
Finances
3.1
Geraamd budget van het project of de activiteit (bijlage B, Budget 2019)
3.1
Estimation budgétaire du projet/de l'activité (annexe B, Budget 2019)
3.2
Goedgekeurde jaarrekeningen van het laatste financiële boekingsjaar
3.2
Comptes annuels approuvés du dernier exercice comptable
-> Termijn voor het indienen De uiterste datum voor het indienen van de projecten is 18 november 2018. -> Selectie van de aanvragen tot subsidie De selectie van de projecten zal gebeuren op basis van het kandidatuurdossier dat ingediend wordt door de kandidaat-organisatie en alle nuttige informatie omtrent de kandidaat-organisatie en het voorgestelde project waarvan Fedasil in het bezit zou zijn. Hierbij inbegrepen de evaluaties betreffende de uitvoering van de projecten waarvoor voordien door Fedasil een subsidie werd toegekend door Fedasil.
Fedasil onderzoekt eerst de ontvankelijkheid van de projecten (zie `Voorwaarden voor subsidiëring') en geeft vervolgens voor elk ontvankelijk project een advies aan het Selectiecomité. Dit advies steunt op de volgende 4 criteria: doelmatigheid, overeenkomst met de visie van Fedasil, kwaliteit van het project en kwaliteit van de organisatie. 1) Het eerste selectiecriterium is de mate waarin het ingediende project effectief beantwoordt aan de huidige noden op het terrein (doelmatigheid).Bij voorkeur speelt het project in op één van de door het Agentschap naar voren geschoven projectprioriteiten (zie supra).
Ook zal gecontroleerd worden of de organisatie zich kan beroepen op een bewezen effectiviteit in een andere sector of in het buitenland (best practices). 2) Vervolgens zal gekeken worden in welke mate het project overeenkomt met de visie van het Agentschap inzake financiering van nationale projecten.Ter herinnering, een project wordt in overweging genomen indien het: a. Ofwel een bepaalde expertise kan bieden die het Agentschap niet bezit binnen haar opvangnetwerk en die het Agentschap niet binnen een redelijke termijn kan verwerven.De betrokken projecten moeten in dat geval duidelijk hun significante impact op het terrein aantonen.
Hierbij vermelden we dat, indien er een duidelijke impact is, het mogelijk is om later te beslissen om meer structurele financiering te overwegen. b. Ofwel een innoverende methode aanbiedt om te antwoorden op een specifiek probleem.Deze methode moet enerzijds getest zijn om te zien in welke mate het de doelstellingen kan behalen en moet anderzijds gericht zijn op de ontwikkeling van een duidelijke methodologie die kan worden toegepast in een andere context (ergens anders of andere doelgroep). Na afloop van het project (in principe maximum 3 jaar), moet deze methodologie hernomen kunnen worden door de opvangstructuren zelf of moet het project haar activiteiten kunnen verderzetten onafhankelijk van de financiering van het Agentschap. 3) Het derde en vierde criterium betreffen de kwaliteit van het project en van de organisatie.Enerzijds is het belangrijk dat de organisatie over een duidelijke en relevante expertise beschikt en anderzijds dat het project gebaseerd is op de SMART-methode: project van tijdelijke duur (in principe maximum 3 jaar) met specifieke, meetbare en realistische doelstellingen en resultaatsverbintenissen.
Eveneens belangrijk is de mate waarin de resultaten ook na het aflopen van het project zichtbaar en voelbaar blijven (duurzaamheid).
Er zal ook bijzondere aandacht geschonken worden aan de organisatie die over een uitgebreid netwerk beschikken en over een operationele capaciteit die overeenkomt met de voorgestelde opdracht (vermelde doelstellingen). Dit om ervoor te zorgen dat de vermelde doelstellingen binnen de beschikbare tijd kunnen worden bereikt.
Na de evaluatie, op basis van deze inhoudelijke criteria, volgt een financiële evaluatie van elk project.
Het selectiecomité, bestaande uit vertegenwoordigers van Fedasil en van het kabinet van Staatssecretaris voor Asiel en Migratie, zal vervolgens bepalen welke projecten Fedasil zal financieren, binnen de grenzen van de hiervoor toegekende budgetten voor 2019. Haar beslissingen zijn soeverein.
Na de beslissing van het selectiecomité plant het Agentschap een vergadering met alle geselecteerde projectaanvragers om de reikwijdte, de doelstellingen en het beschikbare budget te verfijnen en, indien nodig, aan te passen. Dit om de efficiëntie en de toegevoegde waarde van elk geselecteerd project te verhogen.
De kandidaat-organisaties worden schriftelijk in kennis gesteld van de met redenen omklede beslissingen van het selectiecomité om de subsidie te weigeren. De geselecteerde projecten worden onderworpen aan een advies van de Inspectie van Financiën. Wanneer deze laatste een positief advies uitbrengt, stelt Fedasil de kandidaat-organisaties schriftelijk op de hoogte van de beslissing tot toekenning van een subsidie. De overeenkomsten worden vervolgens ondertekend voor een duur die valt binnen de subsidiabiliteitsperiode van de uitgaven zoals vastgelegd in deze projectoproep.
Voor meer informatie, kunt u zich richten tot de Coördinatiecel en de dienst Budget en Conventiecontrole van federaal Agentschap voor de opvang van asielzoekers: Coor inhoudelijke vragen: Coördinatiecel projecten.coordinatie@fedasil.be Voor financiële vragen: Stien Verdeyen - Dienst Budget en Controle Conventies stien.verdeyen@fedasil.be De documenten die in deze projectoproep worden vermeld, zijn beschikbaar op: www.fedasil.be