Etaamb.openjustice.be
Wet
gepubliceerd op 16 juli 2013

Secretariaat van de Vaste Commissie van de lokale politie Oproep tot kandidaten voor de functie van Vast Secretaris De Vaste Commissie van de lokale politie is een orgaan ingesteld bij artikel 91 van de wet van 7 december 1998 betreffe(...) De VCLP verstrekt aan de verschillende politieoverheden deskundige adviezen met betrekking tot orga(...)

bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
numac
2013000473
pub.
16/07/2013
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN


Secretariaat van de Vaste Commissie van de lokale politie Oproep tot kandidaten voor de functie van Vast Secretaris De Vaste Commissie van de lokale politie (VCLP) is een orgaan ingesteld bij artikel 91 van de wet van 7 december 1998Relevante gevonden documenten type wet prom. 07/12/1998 pub. 05/01/1999 numac 1998021488 bron diensten van de eerste minister Wet tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus sluiten betreffende de geïntegreerde politie dat representatief is voor de 195 politiezones van het Koninkrijk. Zij is samengesteld uit 16 stemgerechtigde korpschefs van de lokale politie, uit waarnemers met een raadgevende stem en uit deskundigen.

De VCLP verstrekt aan de verschillende politieoverheden deskundige adviezen met betrekking tot organisatorische en functionele vragen die zich in verband met de lokale politie of de goede werking ervan kunnen stellen.

Buiten deze kerntaak van adviesverlening, is de VCLP eveneens belast met het voorstellen van vertegenwoordigers van de lokale politie om te zetelen als lid in de verschillende commissies en overleg- en werkgroepen.

De VCLP beschikt over een secretariaat die naast haar organisatorische rol ook een beleidsondersteunende rol en een pre-adviserende rol voor de Adviesraad van de Burgemeesters heeft.

Het secretariaat bestaat uit minstens 7 leden, de Vaste secretaris inbegrepen, en is gevestigd te 1000 Brussel, Waterloolaan 76, 5e verdieping.

Met deze vacature stelt de VCLP u een betrekking voor in de functie van Vast Secretaris van de lokale politie. 1. Jobinhoud : - Onder het gezag van de Voorzitter staat u in voor de leiding, de organisatie en de uitvoering van het beheer van het secretariaat en de verdeling van de taken; - U staat in voor het financiële beheer en voor het personeelsbeheer van het secretariaat; - U informeert de Voorzitter voortdurend over de werkzaamheden en de dienstbetrekkingen van het secretariaat en brengt op elke algemene vergadering verslag uit over de werking van het secretariaat, de nieuwe opdrachten en de uitgevoerde werkzaamheden van de voorbije periode; - U woont de zittingen bij van de Algemene Vergadering van de VCLP, van het uitgebreid directiecomité en van de Adviesraad van Burgemeesters, waarvan u de notulen opstelt; - U maakt deel uit van het Dagelijks bestuur van de VCLP en bent belast met de praktische organisatie van de vergaderingen van de Commissie en van het Bureau; - U bent verantwoordelijk voor de organisatie van de bilaterale communicatie en informatieverstrekking tussen de Commissie en de Lokale Politiekorpsen; - U onderhoudt geregeld dienstbetrekkingen met de gedetacheerde personen van de Lokale Politie bij de algemene directies en bij de diensten van de Federale Politie van wie de bevoegdheden een weerslag kunnen hebben op de werking van de lokale politie; u kan een aantal opdrachten aan de adjunct-secretarissen toevertrouwen; - U waakt erover dat uw medewerkers binnen de algemene visie van de VCLP op een loyale wijze de taken nauwgezet invullen; - U zorgt voor de evaluatie van de leden van het secretariaat.

Voor bijkomende inlichtingen over de inhoud van de functie kunt u zich wenden tot de heer Jean-Marie Brabant, korpschef van de politiezone Montgomery en Voorzitter van de VCLP, op het e-mailadres : jean-marie.brabant@mail.be of het "Huishoudelijk reglement van de Vaste Commissie van de Lokale Politie van 2 augustus 2007 (B.S. 17 augustus 2007)" raadplegen. 2. Profiel : a.Algemene competenties inzake leidinggeven en organisatie : - Het vermogen hebben om te plannen, te beslissen en te overtuigen; - Kunnen detecteren van prioriteiten; - Een reflexmatig aanvoelen van noden, behoeften en verwachtingen van zowel kleine, middelgrote als grote diensten; - Doeltreffend en efficiënt beheren van de toegekende personeels-, materiële en financiële middelen; - Beschikken over een organisatorisch vermogen met zin voor orde; - Vlot en dynamisch kunnen omgaan met anderen; - Beschikken over ervaring in het leiden van een vergadering; - Kunnen werken in teamverband; - Het kunnen bezielen en motiveren van een groep, het ontwikkelen van een teamgeest en de samenwerking tussen de teamleden kunnen bevorderen (coachen); - Beschikken over een goed voorkomen en over sociale vaardigheden; - Discreet zijn en loyaal zijn ten opzichte van het Dagelijks bestuur en de Algemene Vergadering; - Zich gedragen naar de waarden van de VCLP. - Beschikken over een zeer hoog verantwoordelijkheidsgevoel en een zeer groot zelfdiscipline. b. Technische competenties : - Beschikken over zeer goede redactionele vaardigheden; - Kennis van de bestaande ondersteunende tools van informatievergaring; - Beschikken over een analytisch en synthetisch vermogen; - Een zeer goede kennis hebben van de tweede landstaal, bij voorkeur beschikken over een attest van SELOR; - Elementaire kennis hebben van het gebruik van een PC en van de bureauticasoftware "Office" (minstens Word, Excel, PowerPoint, Outlook en SharePoint). c. Functiespecifieke competenties : - Bekwaamheid om de totaliteit van de geïntegreerde politie en de verschillende materies die de lokale politie aanbelangen te overzien; - Kennis van de voornaamste theoretische modellen en kwaliteitssystemen die binnen de politiewerking gangbaar zijn; - Kennis van de praktische inhoud en invulling van de opdrachten binnen de wettelijke voorziene functionaliteiten van de lokale politie. d. Troef : - Een ruime ervaring hebben in operationele opdrachten.Dit impliceert niet noodzakelijk dat u korpschef of ex-korpschef moet zijn. 3. Deelnemingsvoorwaarden : - Hoofdcommissaris in een lokaal politiekorps zijn; - Een ervaring van ten minste 5 jaar in een leidinggevende functie in een lokaal politiekorps hebben; - Geen evaluatie hebben gehad met als eindvermelding "onvoldoende" gedurende de laatste 5 jaar; - Zich bevinden in een administratieve stand waarin u uw aanspraken op bevordering en baremische loopbaan kan doen gelden. 4. Aanbod : a.Arbeidsvoorwaarden : - U wordt aangeworven in het kader van een voltijdse structurele detachering; - U beschikt over een flexibel uurrooster teneinde te kunnen voldoen aan de verschillende noden en verwachtingen; - U moet permanent beschikbaar zijn voor het Bestuur, behalve tijdens de jaarlijkse verlofperiode. b. Voordelen : - U beschikt over een functietoelage VCLP, een toelage van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, een vergoeding voor de woon-werkverplaatsing met het openbaar vervoer 2de klasse en een taalpremie;Er wordt niet voorzien in bijzondere prestaties, noch in wachtvergoedingen. c. Werkplaats : - FOD Binnenlandse Zaken, Waterloolaan 76, 1000 Brussel.d. Varia : - De indiensttreding is voorzien op 1 oktober 2013; - Voor de evaluatie is de titel voor de generieke functie : "adviseur-expert - beheerder". 5. Selectieprocedure : - De kandidaten worden in de loop van de maand augustus 2013 uitgenodigd voor een interview door het Dagelijks Bestuur van de VCLP; - De kandidaturen worden beoordeeld door een selectiecommissie bestaande uit het Dagelijks Bestuur van de VCLP. De commissie baseert zich op het verloop van de loopbaan, opleidingen, ervaring, titels en verdiensten van de kandidaat, op de andere elementen die uit de kandidatuurstelling en haar bijlagen blijken en op een gesprek met elke kandidaat. 6. Hoe solliciteren : Indien u geïnteresseerd bent, kunt u zich schriftelijk kandidaat stellen en tenminste de volgende gegevens vermelden: - uw naam, voornaam, geboortedatum en -plaats; - de volledige gegevens van uw dienst- en thuisadres; - uw GSM-nummer, uw telefoonnummer op het werk en uw privé-telefoonnummer en een e-mailadres waarop u bereikbaar bent.

U dient eveneens bij te voegen: - een Curriculum Vitae dat volledig en correct is met vermelding van de evolutie van uw loopbaan bij de politie en de gevolgde studies; - een uitgebreide schriftelijke motivatie, enerzijds op basis van de bekwaamheden waarover u meent te beschikken en die overeenstemmen met het gevraagde profiel en anderzijds met de vermelding van uw competenties die volgens u voor deze functie een belangrijke meerwaarde kunnen betekenen; - een kopie van de behaalde diploma's en brevetten, evenals een exemplaar van de eventuele publicaties; - een kopie van het tuchtblad afgeleverd en ondertekend door de korpschef of zijn plaatsvervanger; - een attest van het politiecollege met hun principieel akkoord voor uw detachering van onbepaalde duur.

Uw kandidatuur moet ten laatste op 14 augustus 2013 via aangetekend schrijven toekomen bij of tegen ontvangstmelding overhandigd worden aan de heer Paul VANDENBERGHE, Directeur van de Directie Politiebeheer, FOD Binnenlandse Zaken, Directie Politiebeheer, Waterloolaan 76, te 1000 Brussel.

^