gepubliceerd op 11 maart 2022
Wet tot wijziging van diverse bepalingen inzake elektronische communicatie met het oog op de invoering van bijkomende beveiligingsmaatregelen voor de verstrekking van mobiele 5G-diensten
17 FEBRUARI 2022. - Wet tot wijziging van diverse bepalingen inzake elektronische communicatie met het oog op de invoering van bijkomende beveiligingsmaatregelen voor de verstrekking van mobiele 5G-diensten (1)
FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
De Kamer van volksvertegenwoordigers heeft aangenomen en Wij bekrachtigen, hetgeen volgt : HOOFDSTUK 1. - Algemene bepaling
Artikel 1.Deze wet regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 74 van de Grondwet. HOOFDSTUK 2. - Wijzigingen van de wet van 17 januari 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 17/01/2003 pub. 24/01/2003 numac 2003014009 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet met betrekking tot het statuut van de regulator van de Belgische post- en telecommunicatiesector type wet prom. 17/01/2003 pub. 24/01/2003 numac 2003014010 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet betreffende de rechtsmiddelen en de geschillenbehandeling naar aanleiding van de wet van 17 januari 2003 met betrekking tot het statuut van de regulator van de Belgische post- en telecommunicatiesector sluiten met betrekking tot het statuut van de regulator van de Belgische post- en telecommunicatiesector
Art. 2.In artikel 14, § 1, 3°, van de wet van 17 januari 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 17/01/2003 pub. 24/01/2003 numac 2003014009 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet met betrekking tot het statuut van de regulator van de Belgische post- en telecommunicatiesector type wet prom. 17/01/2003 pub. 24/01/2003 numac 2003014010 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet betreffende de rechtsmiddelen en de geschillenbehandeling naar aanleiding van de wet van 17 januari 2003 met betrekking tot het statuut van de regulator van de Belgische post- en telecommunicatiesector sluiten met betrekking tot het statuut van de regulator van de Belgische post- en telecommunicatiesector, laatstelijk gewijzigd bij de wet van 21 december 2021Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/12/2021 pub. 31/12/2021 numac 2021043554 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende omzetting van het Europees Wetboek voor elektronische communicatie en wijziging van diverse bepalingen inzake elektronische communicatie sluiten, wordt een bepaling onder k) ingevoegd, luidende: "k) elk bindend besluit aangenomen door: i) het Instituut; ii) de ministers op basis van artikel 105, § 6, eerste lid, van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten betreffende de elektronische communicatie; iii) de Europese Commissie in de sector van de elektronische communicatie of in de postsector;".
Art. 3.Artikel 14, § 2, 3°, van dezelfde wet, laatstelijk gewijzigd bij de wet van 21 december 2021Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/12/2021 pub. 31/12/2021 numac 2021043554 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende omzetting van het Europees Wetboek voor elektronische communicatie en wijziging van diverse bepalingen inzake elektronische communicatie sluiten, wordt aangevuld met een bepaling onder j), luidende: "j) de ministers bedoeld in artikel 105, § 1, derde lid, 1°, van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten betreffende de elektronische communicatie en hun kabinet, voor de uitvoering van dit artikel;".
Art. 4.In artikel 21, § 1, van dezelfde wet, laatstelijk gewijzigd bij de wet van 21 december 2021Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/12/2021 pub. 31/12/2021 numac 2021043554 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende omzetting van het Europees Wetboek voor elektronische communicatie en wijziging van diverse bepalingen inzake elektronische communicatie sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° de woorden "of van de besluiten" worden vervangen door de woorden ", van een besluit".2° de woorden "of van een beslissing bedoeld in artikel 105, § 6, eerste lid, van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten betreffende de elektronische communicatie" worden ingevoegd tussen de woorden "ter uitvoering van die wetgeving of reglementering" en de woorden ", deelt hij in voorkomend geval zijn grieven mee aan de betrokkene". HOOFDSTUK 3. - Wijzigingen van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten betreffende de elektronische communicatie
Art. 5.Artikel 2 van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten betreffende de elektronische communicatie, laatstelijk gewijzigd bij de wet van 21 december 2021Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/12/2021 pub. 31/12/2021 numac 2021043554 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende omzetting van het Europees Wetboek voor elektronische communicatie en wijziging van diverse bepalingen inzake elektronische communicatie sluiten, wordt aangevuld met de bepalingen onder 89° en 90°, luidende: "89° "MNO": een operator die mobiele elektronische-communicatiediensten aanbiedt en die beschikt over een eigen radiotoegangsnetwerk, alsook over alle nuttige elementen voor de exploitatie van het netwerk; "90° "MVNO": een operator die mobiele elektronische-communicatiediensten aanbiedt zonder MNO te zijn.".
Art. 6.Artikel 105 van dezelfde wet wordt vervangen als volgt: "
Art. 105.§ 1. Om de belangen te vrijwaren waarvan sprake in artikel 3, § 1, van de wet van 11 december 1998Relevante gevonden documenten type wet prom. 11/12/1998 pub. 07/05/1999 numac 1999007004 bron ministerie van landsverdediging Wet betreffende de classificatie en de veiligheidsmachtigingen type wet prom. 11/12/1998 pub. 03/02/1999 numac 1999009051 bron ministerie van justitie Wet tot omzetting van de richtlijn 95/46/EG van 24 oktober 1995 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrij verkeer van die gegevens sluiten betreffende de classificatie en de veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen moeten de MNO's een machtiging krijgen die gezamenlijk is opgesteld door de betrokken ministers beoogd in het derde lid, 1°, alvorens een element van hun 5G-netwerk te gebruiken.
Rekening houdende met de in het eerste lid bedoelde belangen en bij besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, kan de Koning bepalen dat deze machtiging ook noodzakelijk is voordat de MNO's diensten van aanbieders kunnen genieten die erin bestaan gericht tussenbeide te komen in het beheer van dat netwerk, met name in geval van een incident of grote wijziging van het netwerk, of dagelijks elementen van het netwerk te beheren of te superviseren, of ook noodzakelijk is voordat ze bepaalde van deze diensten kunnen genieten.
Voor de toepassing van dit artikel wordt verstaan onder: 1° betrokken ministers: de Eerste minister, de minister van Telecommunicatie, de minister van Defensie, de minister van Justitie, de minister van Binnenlandse Zaken en de minister van Buitenlandse Zaken; 2° 5G-netwerk: een elektronische-communicatienetwerk waarvan het radiotoegangsnetwerk gebaseerd is op een radio-interface die gespecificeerd is in de ITU-R-aanbeveling M.2150 van de Internationale Telecommunicatie Unie.
Het eerste en het tweede lid zijn niet van toepassing: 1° voor het gebruik van passieve elementen van het netwerk, namelijk elementen die niet door een energiebron worden gevoed; 2° voor de netwerkaansluitpunten voor zover ze geen radiogedeelte bevatten dat gebaseerd is op een radio-interface die gespecificeerd is in de ITU-R-aanbeveling M.2150 van de Internationale Telecommunicatie Unie; 3° voor de elementen van mobiele netwerken van de vierde generatie en vroegere generaties, op voorwaarde dat ze niet noodzakelijk zijn voor het aanbieden van een 5G-netwerk. Indien het gebruik van het netwerkelement of het beroep op de dienstenaanbieder reeds bestaat op de datum van inwerkingtreding van het koninklijk besluit bedoeld in paragraaf 4, eerste lid, wordt een machtiging tot regularisatie gevraagd in de twee maanden die volgen op die datum. § 2. Rekening houdende met de belangen bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, kan de Koning, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad: 1° de verplichting om de machtigingen bedoeld in paragraaf 1 te krijgen, uitbreiden naar één of meer categorieën van MVNO's;2° de verplichting om de machtigingen bedoeld in paragraaf 1 te krijgen, uitbreiden naar de naamloze vennootschap van publiek recht ASTRID en naar de exploitanten van een privaat elektronische-communicatienetwerk die aangewezen zijn als exploitant van een kritieke infrastructuur in de zin van de wet van 1 juli 2011Relevante gevonden documenten type wet prom. 01/07/2011 pub. 15/07/2011 numac 2011000399 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de beveiliging en de bescherming van de kritieke infrastructuren sluiten betreffende de beveiliging en de bescherming van de kritieke infrastructuren of als aanbieder van essentiële diensten in de zin van de wet van 7 april 2019 tot vaststelling van een kader voor de beveiliging van netwerk- en informatiesystemen van algemeen belang voor de openbare veiligheid;3° een of meer autoriteiten opdragen om via individuele beslissing, wanneer dat noodzakelijk is om de in paragraaf 1, eerste lid bedoelde belangen te vrijwaren, de andere exploitanten van een privaat elektronische-communicatienetwerk aan te wijzen die onderworpen zijn aan de verplichting om de in paragraaf 1 bedoelde machtigingen te krijgen;4° de hypothesen preciseren waarin een machtiging zoals bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, noodzakelijk is in geval van een update van software of hardware van het netwerk; § 3. De verzoeker dient zijn dossier in bij het Instituut, volgens de nadere regels die het op zijn website bepaalt.
De Koning stelt, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, de nadere regels voor de behandeling van het verzoek en de samenstelling van het dossier vast.
De betrokken ministers, het Instituut en de inlichtingen- en veiligheidsdiensten kunnen informatie of aanvullende documenten vragen aan de verzoeker of aan iedere persoon die op nuttige wijze kan bijdragen tot hun informatie. § 4. Wanneer ze hun beslissing nemen na het onderzoek van het in paragraaf 1 bedoelde verzoek of deze op eigen initiatief herzien wegens een nieuw element dat hun beslissing ter discussie stelt, leggen de betrokken ministers de beperkingen en toepassingstermijnen ten uitvoer die vastgesteld zijn door de Koning, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, betreffende het gebruik, op het nationale grondgebied of in de gevoelige zones van dit grondgebied, van netwerkelementen of van diensten van leveranciers die een hoog risico vormen.
Die beperkingen en toepassingstermijnen mogen enkel vastgesteld worden om de bescherming van de belangen bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, te garanderen.
Wanneer ze op eigen initiatief hun beslissing herzien en wanneer dat gerechtvaardigd is, leggen de betrokken ministers een datum van uitvoering van de nieuwe beslissing vast die later komt dan de termijnen die vastgesteld zijn bij het in het eerste lid bedoelde koninklijk besluit en die minstens vijf jaar na de datum van de kennisgeving ervan valt.
Het risicoprofiel van een leverancier wordt beoordeeld op basis van de volgende criteria: 1° de kans dat hij inmenging ondervindt vanwege een land dat geen lidstaat is van de Europese Unie, waarbij een dergelijke inmenging gefaciliteerd kan worden, zonder zich daartoe te beperken, door de aanwezigheid van één of meer van de volgende factoren: a) een sterke link met de overheidsinstanties van het land in kwestie;b) de wetgeving van of de situatie in het land in kwestie, met name wanneer er geen democratische of wetgevende controle voorhanden is of bij afwezigheid van overeenkomsten over gegevensbescherming of beveiliging tussen de Europese Unie en het land in kwestie;c) de karakteristieken van de eigendom van de onderneming van de leverancier;d) het vermogen van het land in kwestie om enige vorm van pressie uit te oefenen, inclusief wat betreft de plaats van vervaardiging van de apparatuur;e) het feit dat het land waaruit de leverancier afkomstig is, een offensief cyberbeleid voert of daarbij betrokken is;2° het vermogen van de leverancier om de bevoorrading te garanderen in termen van tijd en hoeveelheid;3° de algemene kwaliteit van de producten of diensten en de praktijken inzake beveiliging van de leverancier, met inbegrip van de mate van controle over zijn eigen bevoorradingsketen en de vraag of een gepaste hiërarchische indeling van de prioriteiten wordt gegeven aan de praktijken inzake beveiliging. De Koning kan, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, de in het vierde lid beoogde criteria aanvullen.
Slechts één van deze criteria kan reeds rechtvaardigen dat een aanbieder wordt aangeduid als een hoog risico vormend.
Het risicoprofiel van een leverancier wordt geëvalueerd op basis van een advies van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten voor wat betreft het criterium vastgesteld in het vierde lid, 1°, en op basis van een advies van het Instituut voor wat betreft de criteria vastgesteld in het vierde lid, 2° en 3°.
De gevoelige zones worden geïdentificeerd door de Koning, op basis van een advies van de Nationale Veiligheidsraad en dit rekening houdend met de aanwezigheid in deze zones van sites gelieerd aan de belangen bedoeld in paragraaf 1, eerste lid.
Het koninklijk besluit dat de gevoelige zones identificeert, wordt bekendgemaakt via vermelding in het Belgisch Staatsblad. § 5. Wanneer de betrokken ministers van plan zijn de machtiging te weigeren, daar voorwaarden aan te koppelen of hun beslissing te herzien, beschikt de verzoeker, na de ontwerpbeslissing te hebben ontvangen, over achtentwintig dagen tijd om zijn schriftelijke opmerkingen voor te leggen.
De verzoeker wordt de kans geboden om te worden gehoord. Hij mag zich laten vergezellen door de technische of juridische raadgevers van zijn keuze.
De betrokken ministers kunnen zich laten vertegenwoordigen door het bestuur van hun keuze. Het Instituut en de inlichtingen- en veiligheidsdiensten kunnen aan de hoorzitting deelnemen. § 6. De betrokken ministers nemen samen één beslissing. Het Instituut stelt alle nuttige daden met het oog op de voorbereiding ervan.
Binnen de door de Koning vastgestelde termijn, die ingaat vanaf de indiening van het verzoek, ontvangt de verzoeker ofwel de beslissing van de ministers waarin de machtiging wordt verleend, ofwel de ontwerpbeslissing waarin ze de machtiging weigeren of voorwaarden daaraan koppelen.
In geval van een hoorzitting of van schriftelijke opmerkingen van de verzoeker, waarvan sprake in paragraaf 5, nemen de ministers hun beslissing uiterlijk binnen de termijn die door de Koning is vastgesteld en die ingaat vanaf de ontvangst van de schriftelijke opmerkingen of vanaf de datum van de hoorzitting, waarbij de datum die het laatst komt in aanmerking wordt genomen.
Het verzoek om inlichtingen of om documenten, waarvan sprake in paragraaf 3, derde lid, of dat gericht is aan de verzoeker om zijn dossier te vervolledigen, schorst de termijnen die vastgesteld zijn in het tweede en het derde lid, tot de dag waarop de gevraagde inlichtingen of documenten worden verstrekt.
Het uitblijven van een beslissing of ontwerpbeslissing bedoeld in het tweede lid binnen de krachtens het tweede of het derde lid vastgestelde termijn staat gelijk aan een weigering. § 7. De persoon die een kopie krijgt van de in paragraaf 4, achtste lid, bedoelde lijst van de gevoelige zones, mag die maar verzenden aan de personen die daar kennis van moeten hebben en die daar toegang toe moeten hebben om hun functies of opdracht in het kader van de uitrol en de exploitatie van het 5G-netwerk uit te voeren.
Wordt bestraft met een strafrechtelijke boete van 1000 euro tot 100 000 euro: de persoon die informatie onthult in verband met de in het eerste lid bedoelde lijst aan een persoon die in dat lid niet is beoogd.
Personen die een verzoek om machtiging of de herziening van een vroegere beslissing behandelen, mogen aan openbare besturen die zij in dat kader raadplegen vertrouwelijke informatie meedelen wanneer dat nodig is voor het vervullen van de taak die zij aan hen toevertrouwen.
De in het derde lid bedoelde personen en openbare besturen mogen derden geen vertrouwelijke informatie meedelen waarvan zij kennis hebben in het kader van de toepassing van dit artikel, buiten de in de wet bepaalde uitzonderingen.
Deze vertrouwelijke informatie is die welke als zodanig wordt aangeduid door de persoon die ze heeft verstrekt, onverminderd artikel 23, paragraaf 3, van de wet van 17 januari 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 17/01/2003 pub. 24/01/2003 numac 2003014009 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet met betrekking tot het statuut van de regulator van de Belgische post- en telecommunicatiesector type wet prom. 17/01/2003 pub. 24/01/2003 numac 2003014010 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet betreffende de rechtsmiddelen en de geschillenbehandeling naar aanleiding van de wet van 17 januari 2003 met betrekking tot het statuut van de regulator van de Belgische post- en telecommunicatiesector sluiten met betrekking tot het statuut van de regulator van de Belgische post- en telecommunicatiesector.
De schending van het in het vierde lid bedoelde verbod wordt bestraft met de straffen die zijn bepaald in artikel 458 van het Strafwetboek of met één van die straffen. § 8. Wanneer een MNO in België elektronische-communicatiediensten aanbiedt met behulp van een 5G-netwerk, moeten de infrastructuren van dat netwerk zich bevinden op het grondgebied van de lidstaten van de Europese Unie. Rekening houdende met de belangen bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, en bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, kan de Koning de eisen vaststellen die uit die verplichting voortvloeien.
Rekening houdende met de belangen bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, en bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, legt de Koning de in het eerste lid bedoelde MNO's de noodzakelijke regels op opdat zij de activiteiten die absoluut noodzakelijk zijn voor de werking, de veiligheid en de continuïteit van hun netwerk, die Hij bepaalt, uitoefenen binnen het grondgebied van de lidstaten van de Europese Unie.
Rekening houdende met de belangen bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, en bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, kan de Koning de regels en eisen bedoeld in het eerste en tweede lid uitbreiden naar de MVNO's en exploitanten van een privaat elektronische-communicatienetwerk die onderworpen zijn aan de machtigingen bedoeld in paragraaf 1.". HOOFDSTUK 4. - Slotbepaling en inwerkingtreding
Art. 7.De Koning kan de relevante bepalingen van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten betreffende de elektronische communicatie of van andere wetten inzake elektronische communicatie, met inbegrip van diegene gewijzigd en ingevoegd door deze wet, codificeren, evenals de bepalingen die hieraan uitdrukkelijk of stilzwijgend wijzigingen aanbrengen tot aan het tijdstip van de codificatie.
Daartoe kan Hij: 1° de volgorde, nummering en, in het algemeen, de vormgeving van de te codificeren bepalingen veranderen;2° de verwijzingen die voorkomen in de te codificeren bepalingen, in overeenstemming brengen met de nieuwe nummering;3° zonder afbreuk te doen aan de beginselen die in de te codificeren bepalingen vervat zijn, de redactie ervan wijzigen om ze onderling te doen overeenstemmen en eenheid in de terminologie te brengen. De codificatie vervangt de bepalingen bedoeld in het eerste lid en treedt in werking op de dag van de bekrachtiging ervan bij de wet.
Art. 8.De Koning stelt, bij besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, de inwerkingtreding van het koninklijk besluit bedoeld in artikel 105, § 8, eerste, tweede en derde lid, van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten betreffende de elektronische communicatie, zoals ingevoegd door artikel 6 van deze wet, op zijn vroegst vast op 1 januari 2026.
Kondigen deze wet af, bevelen dat zij met 's Lands zegel zal worden bekleed en door het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.
Gegeven te Brussel, 17 februari 2022.
FILIP Van Koningswege : De Minister van Telecommunicatie, P. DE SUTTER Met 's Lands zegel gezegeld : De Minister van Justitie, V. VAN QUICKENBORNE _______ Nota (1) Kamer van volksvertegenwoordigers (www.dekamer.be): Stukken: 55-2317 (2021/2022) Integraal verslag: 10 februari 2022