Etaamb.openjustice.be
Vergunning van 21 maart 2023
gepubliceerd op 18 september 2023

Oproep tot kandidaatstelling 2023. - Vergunningen voor fietsdeeldiensten in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest 1. CONTEXT EN WETTELIJK KADER Met de goedkeuring van het gewestelijk mobiliteitsplan "Good Move" heeft het Brussels Hoofd Om deze doelstellingen te bereiken, richt de strategie zich op het ontwikkelen en vergemakkelijken (...)

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2023045179
pub.
18/09/2023
prom.
21/03/2023
ELI
eli/besluit/2023/03/21/2023045179/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST


Oproep tot kandidaatstelling 2023. - Vergunningen voor fietsdeeldiensten in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest 1. CONTEXT EN WETTELIJK KADER Met de goedkeuring van het gewestelijk mobiliteitsplan "Good Move" heeft het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ambitieuze doelstellingen vastgelegd voor 2030 op het vlak van de modal shift, herverdeling van de openbare ruimte, ontwikkeling van mobiliteitsdiensten, governance, enz.om het leefmilieu en de levenskwaliteit van de bevolking en bezoekers van Brussel te verbeteren.

Om deze doelstellingen te bereiken, richt de strategie zich op het ontwikkelen en vergemakkelijken van de toegang tot alternatieven voor de eigen auto. In dat opzicht heeft het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een pioniersrol vervuld bij het definiëren van een wetgevend kader voor gedeelde mobiliteitsdiensten: enerzijds voor autodelen met het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2013Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2013 pub. 24/04/2013 numac 2013031242 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende de voorwaarden voor het gebruik van voorbehouden parkeerplaats aan operatoren van gedeelde motorvoertuigen sluiten "houdende de voorwaarden voor het gebruik van voorbehouden parkeerplaats aan operatoren van gedeelde motorvoertuigen" en anderzijds, en meer recent, voor fietsdelen.

Na de komst van de eerste bedrijven met deelfietsen in vrije vloot in Brussel in de zomer van 2017 heeft het Brussels Hoofdstedelijk Gewest de ordonnantie van 29 november 2018 "betreffende het delen van vrije vloot vervoersmodi die een alternatief zijn voor de auto" en het regeringsbesluit van 17 januari 2019 houdende uitvoering van deze ordonnantie aangenomen.

Omdat er geen limiet gesteld is aan de omvang van de vloot en de wegcode bepaalt dat deze voertuigen op het trottoir moeten worden geparkeerd, is de druk op de openbare ruimte alsmaar toegenomen, met een vloot van intussen meer dan 20.000 deelsteps op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

De Brusselse Hoofdstedelijke Regering en het Brussels Hoofdstedelijk Parlement hebben zich over deze problematiek gebogen en hebben op 17 maart 2022 een ordonnantie aangenomen "tot wijziging van de ordonnantie van 29 november 2018 betreffende het delen van vrije vloot vervoersmodi die een alternatief zijn voor de auto", om het reglementaire kader voor de sector te verbeteren en vooral om de parkeerkwestie, de verkeersveiligheid en de operationalisering van de controle op, en de sancties ten aanzien van de fietsdeeldiensten aan te pakken.

Op 13 juli 2023 keurde de regering het uitvoeringsbesluit van deze ordonnantie goed. Rekening houdend met de verschillende adviezen die tijdens de overlegfase werden verzameld, heeft de regering gekozen voor een gesloten markt gebaseerd op een via een oproep tot kandidaatstelling georganiseerde mededinging naar het voorbeeld van recente initiatieven in verschillende Europese steden zoals Madrid, Oslo, Wenen, Rome, Marseille, Lyon en Rijsel.

Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest schrijft daarom de oproep tot kandidaatstelling uit voor de exploitatie van een "fietsdeeldienst" op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Deze oproep tot kandidaatstelling valt noch onder het toepassingsgebied van de regelgeving inzake overheidsopdrachten, noch onder de regelgeving inzake concessieovereenkomsten voor openbare dienstverlening. In het kader van een overheidsopdracht moet de overheid - op de ene of andere manier - immers een bedrag betalen, wat hier niet het geval is. Een concessieovereenkomst is een overeenkomst die onder bezwarende titel wordt gesloten tussen een aanbestedende overheid en een ondernemer, en die de uitvoering en exploitatie van diensten beoogt. Deze concessieovereenkomst verschilt van een overheidsopdracht in die zin dat de tegenprestatie voor de diensten of uitsluitend bestaat uit het recht om de dienst te exploiteren, of uit dit recht gecombineerd met een prijs, wat hier ook niet het geval is.

Bovendien legt de wet van 17 juni 2016Relevante gevonden documenten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021052 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet betreffende de concessieovereenkomsten type wet prom. 17/06/2016 pub. 11/07/2017 numac 2017030430 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de concessieovereenkomsten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021053 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten sluiten betreffende de concessieovereenkomsten een minimumbedrag vast voor het toepassingsgebied ervan (5.225.000 euro exclusief btw - art. 4 KB van 25 juni 2017). Dit bedrag is hoger dan het bedrag waar het in dit geval om gaat. 2. VOORWERP VAN DE OPROEP TOT KANDIDAATSTELLING Deze oproep tot kandidaatstelling heeft tot doel vergunningen toe te kennen voor de exploitatie van fietsdeeldiensten zoals bedoeld in artikel 5 van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende uitvoering van de ordonnantie van 29 november 2018 betreffende het delen van vrije vloot vervoersmodi die een alternatief zijn voor de auto (hierna "het besluit" genoemd). Meer specifiek bestaat het doel van deze oproep tot kandidaatstelling erin het volgende toe te kennen voor een periode van drie jaar, die begint op 1 januari 2024 en eindigt op 31 december 2026: ? 2 vergunningen voor de exploitatie van maximaal 4.000 verplaatsingsmiddelen; ? 3 vergunningen voor de exploitatie van maximaal 2.500 fietsen; ? 2 vergunningen voor de exploitatie van maximaal 300 scooters; ? 2 vergunningen voor de exploitatie van maximaal 150 vrachtfietsen.

De kandidaat kan een aparte offerte voor elke vervoerswijze indienen of een offerte voor een of meerdere vervoerswijzen (bijvoorbeeld steps en fietsen, of voor alle vervoerswijzen). Elk kandidatuurdossier zal onafhankelijk worden geanalyseerd voor elke vergunning waarop het betrekking heeft. 3. SELECTIECRITERIA EN MINIMUMVEREISTEN Deze oproep tot kandidaatstelling staat open voor alle kandidaten die voldoen aan de volgende criteria (die tegemoetkomen aan de voorwaarden vervat in artikel 10 van het besluit), en die de hieronder vermelde rechtvaardigingsstukken kunnen voorleggen:

Critères

Criteria

1

Etre en mesure de mettre à disposition des utilisateurs des véhicules de cyclopartage répondant aux conditions fixées par l'article 16 de l'arrêté ; 1

In staat zijn aan de gebruikers fietsdeelvoertuigen ter beschikking te stellen die voldoen aan de in artikel 16 van het besluit bepaalde voorwaarden

2

Etre enregistré à la Banque Carrefour des entreprises conformément à la loi du 16 janvier 2003 portant création d'une Banque-Carrefour des Entreprises, modernisation du registre de commerce, création de guichets-entreprises agréés et portant diverses dispositions ;

2

Geregistreerd zijn bij de Kruispuntbank van Ondernemingen overeenkomstig de wet van 16 januari 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/01/2003 pub. 05/02/2003 numac 2003011027 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet tot oprichting van een Kruispuntbank van Ondernemingen, tot modernisering van het handelsregister, tot oprichting van erkende ondernemingsloketten en houdende diverse bepalingen type wet prom. 16/01/2003 pub. 29/06/2009 numac 2009000415 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot oprichting van een Kruispuntbank van Ondernemingen, tot modernisering van het handelsregister, tot oprichting van erkende ondernemingsloketten en houdende diverse bepalingen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten tot oprichting van een Kruispuntbank van Ondernemingen, tot modernisering van het handelsregister, tot oprichting van erkende ondernemingsloketten en houdende diverse bepalingen

3

Ne pas se trouver dans une situation justifiant une exclusion facultative, relative aux dettes fiscales et sociales, ou obligatoire telles que définies dans les articles 67 à 69 de la loi du 17 juin 2016 relative aux marchés publics, sans présenter de mesure correctrice conformément à l'article 70 de la même loi ;

3

Zich niet in een situatie bevinden die een facultatieve uitsluiting rechtvaardigt, met betrekking tot fiscale en sociale schulden, of een verplichte uitsluiting zoals bepaald in de artikelen 67 tot 69 van de wet van 17 juni 2016Relevante gevonden documenten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021052 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet betreffende de concessieovereenkomsten type wet prom. 17/06/2016 pub. 11/07/2017 numac 2017030430 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de concessieovereenkomsten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021053 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten sluiten betreffende de overheidsopdrachten, zonder corrigerende maatregelen voor te stellen in overeenstemming met artikel 70 van dezelfde wet

4

Utiliser de l'électricité verte, telle que définie à l'article 2, 7° de l'ordonnance du 19 juillet 2001 relative à l'organisation du marché de l'électricité dans la Région de Bruxelles-Capitale, pour le rechargement des véhicules de cyclopartage ;

4

Voor het opladen van de fietsdeelvoertuigen groene elektriciteit gebruiken, zoals bepaald in artikel 2, 7° van de ordonnantie van 19 juli 2001 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest

5

Avoir entamé des démarches en vue de souscrire une assurance couvrant sa responsabilité civile, dont la responsabilité du fait des choses, avec un plafond minimum d'intervention de 250.000,00 euros par sinistre pour les dommages corporels et 2.000.000,00 euros par sinistre pour les dommages matériels ;

5

De nodige stappen hebben gezet om een verzekering voor burgerlijke aansprakelijkheid te ondertekenen, waaronder de aansprakelijkheid voor zaken, met een minimale tussenkomst van 250.000,00 euro per schadegeval voor lichamelijke schade en van 2.000.000,00 euro per schadegeval voor materiële schade

6

Ne pas avoir subi de révocation de sa licence au cours des trois dernières années à dater du dépôt de la candidature ;

6

De vergunning werd de voorbije drie jaar niet ingetrokken, te rekenen vanaf de indieningsdatum van de kandidatuur

7

Ne pas déjà détenir une licence pour soi ou par l'intermédiaire d'une filiale ou d'une autre entité appartement à la même structure économique pour la période visée par l'appel à candidatures pour le même mode ;

7

Niet reeds beschikken over een vergunning voor zichzelf of via een dochteronderneming of andere entiteit die deel uitmaakt van dezelfde economische structuur voor de periode waarop de oproep tot het indienen van aanvragen voor dezelfde vervoerswijze betrekking heeft

8

Rationnaliser les ressources utilisées par le recyclage des batteries des véhicules qu'il exploite et une pratique de l'économie circulaire ;

8

De gebruikte hulpbronnen rationaliseren door het recycleren van de accu's van gebruikte voertuigen en het invoeren van een kringloopeconomie

9

Développer de l'emploi de qualité et de l'entrepreneuriat social ;

9

Kwaliteitsvolle jobs en sociaal ondernemerschap ontwikkelen


4. INDIENING VAN DE KANDIDATUURDOSSIERS - NADERE REGELS Elke kandidaat dient een elektronisch dossier in bij Brussel Mobiliteit op volgend e-mailadres: maas@gob.brussels.

Deadline: uiterlijk op 19 oktober 2023 om 12.00 uur.

Het kandidatuurdossier moet de volgende documenten bevatten: - het correct ingevulde en ondertekende kandidatuurformulier; - de ondersteunende documenten en bijlagen waarnaar hierin wordt verwezen.

Het aanvraagdossier kan een document bevatten waarin de aanvraag wordt gepresenteerd (maximaal 150.000 tekens inclusief spaties) met een gedetailleerde beschrijving van de voorgestelde maatregelen om te voldoen aan de verschillende uitdagingen en gunningscriteria die in punt 6 zijn gespecificeerd.

Tussen 2 oktober 2023 en 3 oktober 2023 kunnen de kandidaten vragen stellen over de oproep tot kandidaatstelling. Brussel Mobiliteit bezorgt alle kandidaten vervolgens een verslag met alle vragen en antwoorden, tenzij ze betrekking hebben op de eigen keuzes van de kandidaat. Enkel schriftelijke vragen en antwoorden die naar alle kandidaten zijn gestuurd, kunnen als aanvulling voor deze oproep tot kandidaatstelling in aanmerking worden genomen.

Als het dossier niet binnen de genoemde termijn in het Frans of Nederlands wordt ingediend, zal de kandidatuur onontvankelijk worden verklaard. Dit dossier moet naar behoren worden ondertekend door een of meerdere personen die gemachtigd zijn de rechtspersoon die zich kandidaat stelt te binden (het bewijs van deze bekwaamheid moet bij het dossier worden gevoegd).

Brussel Mobiliteit kan aanvullende documenten vragen die nodig zijn om de kandidatuur te begrijpen en te beoordelen. 5. UITSLUITINGSCRITERIA Brussel Mobiliteit kan in elke fase van de procedure een kandidaat uitsluiten die zich in een van de volgende situaties bevindt: 1) wanneer hij zijn verplichtingen inzake de betaling van belastingen en socialezekerheidsbijdragen de afgelopen zes maanden niet is nagekomen, of veroordeeld is voor een strafbaar feit;2) wanneer hij in staat van faillissement of van vereffening verkeert, zijn werkzaamheden heeft gestaakt, een gerechtelijke reorganisatie ondergaat, aangifte heeft gedaan van zijn faillissement, voor hem een procedure van vereffening of gerechtelijke reorganisatie aanhangig is of zich in een van deze situaties heeft bevonden in de voorbije drie jaar voorafgaand aan de uiterste datum voor de indiening van de kandidaturen, of hij in een vergelijkbare toestand verkeert ingevolge een soortgelijke procedure die bestaat in andere nationale reglementeringen;3) wanneer Brussel Mobiliteit kan aantonen, met elk passend middel, dat de kandidaat in de uitoefening van zijn beroep een ernstige fout heeft begaan, waardoor zijn integriteit in twijfel kan worden getrokken;4) wanneer aanzienlijke of aanhoudende tekortkomingen van de kandidaat werden vastgesteld bij de uitvoering van een essentiële verplichting die op hem rust in het kader van de uitvoering van een eerdere of huidige vergunning;5) wanneer hij heeft getracht om het besluitvormingsproces onrechtmatig te beïnvloeden, om vertrouwelijke informatie te verkrijgen die hem onrechtmatige voordelen in de procedure kan bezorgen, of door nalatigheid misleidende informatie heeft verstrekt die een belangrijke invloed kan hebben op beslissingen inzake uitsluiting, selectie of gunning. Brussel Mobiliteit kan de kandidaat op elk moment van de procedure verzoeken om de verantwoordingsdocumenten betreffende deze criteria geheel of gedeeltelijk te bezorgen wanneer dit noodzakelijk is voor het goede verloop van de procedure. 6. GUNNINGSCRITERIA De gunningscriteria worden bepaald op basis van de volgende negen uitdagingen die in het besluit werden bepaald: - De toegankelijkheid en inclusiviteit van de diensten; - De kwaliteit en betrouwbaarheid van de diensten; - De verkeersveiligheid; - De socio-economische voorbeeldigheid; - De milieuvoorbeeldigheid; - De naleving van de parkeerregels; - Het vlootbeheer dat de impact op het verkeer beperkt; - De integratie van de aangeboden dienst in het Brusselse vervoersecosysteem; - De ervaring met het aanbieden van deze diensten in andere steden.

Voor elk criterium moet de kandidaat aangeven in welke mate de in zijn kandidatuur voorgestelde acties werden verwezenlijkt: - Beoogde actie: dit levert geen punten op, maar stelt Mobiel Brussel in staat om de context van het aanbod van de aanvrager beter te begrijpen. De overwogen acties geven geen aanleiding tot punten tijdens de beoordeling. Deze informatie helpt Brussel Mobiliteit om de context van de kandidatuur te begrijpen. - Actie in ontwikkeling: de aanvrager verbindt zich er formeel toe deze actie uit te voeren. Er kan alleen van worden afgezien als de aanvrager heeft aangetoond dat de uitvoering ervan of de uitvoering van een gelijkwaardige oplossing onmogelijk of onredelijk is. - Actie uitgevoerd (operationele oplossing, klaar voor implementatie op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest) De kandidaat dient het tijdschema in voor de uitvoering van de voorgestelde/geplande acties vanaf de eerste dag waarop de exploitatievergunning geldig is: - Korte termijn: < 6 maanden - Middellange termijn: 6 maanden < x < 1 jaar - Lange termijn: 1 jaar < x < 3 jaar De aan de criteria toegekende weging zal worden aangepast aan de aangekondigde deadline, pro rata temporis.

Om de analyse van de kandidatuurdossiers te vergemakkelijken, wordt voor elke maatregel in de tabel op het kandidatuurformulier (d.i. een gestructureerde tabel die kan worden vergeleken met onderstaande tabel) verwezen naar het presentatiedocument, met vermelding van de pagina en het hoofdstuk waarop de maatregel uitvoeriger wordt toegelicht.

De offertes worden beoordeeld en vergeleken op basis van de volgende criteria:

Respect des règles de stationnement et gestion de l'espace public : 25 points

Naleving van de parkeerregels en beheer van de openbare ruimte 25 punten

Respect des règles de stationnement - 25 points

Le candidat expose : - Les mesures visant à assurer la qualité du stationnement des véhicules ; - Les mesures opérationnelles visant à prévenir, identifier, empêcher, corriger et retirer les véhicules dont le stationnement ne correspond pas aux dispositions du code de la route, de l'arrêté ou de la réglementation communale ; - Les mesures, notamment technologiques, destinées à améliorer la précision du GPS ou à pallier ses limites ; - Le candidat précise les mesures proposées en matière de délai d'intervention en fonction du moment de la journée et de la semaine tout en respectant les dispositions y relatives de l'arrêté ; - Les mesures visant à faire en sorte que les véhicules restent en position verticale ; - Les mesures de sensibilisation et/ou de sanction des usagers à l'égard des règles de stationnement et du respect de celles-ci ;

Naleving van de parkeerregels - 25 punten

- De kandidaat zet het volgende uiteen: De maatregelen die als doel hebben de kwaliteit van de parkeergelegenheden voor de voertuigen te waarborgen; - De operationele maatregelen die als doel hebben het voorkomen, identificeren, verhinderen, corrigeren en verwijderen van voertuigen die in strijd met de wegcode, het besluit of het gemeentelijke reglement geparkeerd staan; - De maatregelen, met name de technologische maatregelen, die erop gericht zijn de nauwkeurigheid van het gps te verbeteren of de beperkingen ervan te overwinnen; - De kandidaat moet de voorgestelde maatregelen inzake interventietermijn toelichten naargelang het tijdstip van de dag en de week, met inachtneming van de relevante bepalingen van het besluit; - De maatregelen die als doel hebben ervoor te zorgen dat de voertuigen achter elkaar staan; - De maatregelen om de gebruikers te sensibiliseren en/of te straffen in het licht van de parkeerregels en de naleving ervan.

Sécurité des usagers et non-usagers : 20 points

Veiligheid van de (niet-)gebruikers: 20 punten

Qualité des véhicules - 8 points

Le candidat présente les fonctionnalités du véhicule en faveur de la stabilité du véhicule, de la sécurité des utilisateurs, des autres usagers et de sa bonne intégration dans l'espace public.

Kwaliteit van de voertuigen - 8 punten

De kandidaat stelt de functionaliteiten van het voertuig voor op het vlak van stabiliteit, veiligheid voor de gebruikers, veiligheid voor de andere weggebruikers en de goede integratie ervan in de openbare ruimte

Respect du Code de la route (hors stationnement) - 5 points

Le candidat expose : - Les mesures visant à sensibiliser et former les utilisateurs sur les dispositions du Code de la route, autres que celles relatives au stationnement (visées par le premier critère). - Les mesures, notamment technologiques, permettant de détecter, corriger, éventuellement sanctionner ses utilisateurs en cas de non-respect de la réglementation en vigueur ; en particulier le respect de la norme d'un utilisateur par engin de déplacement. - Les mesures de sensibilisation des usagers à l'égard de la bonne cohabitation avec les autres usagers de la route.

Naleving van de Wegcode (uitgezonderd parkeren) - 5 punten

De kandidaat zet het volgende uiteen: - De maatregelen om de gebruikers te sensibiliseren voor en op te leiden over de bepalingen van de Wegcode, behalve die met betrekking tot het parkeren (die onder het eerste criterium vallen). - De maatregelen, met name de technologische maatregelen, die het mogelijk maken de gebruikers die de geldende regelgeving niet naleven op te sporen, te corrigeren en indien nodig te bestraffen; in het bijzonder de naleving van de norm van één gebruiker per vervoersmiddel. - De maatregelen om de gebruikers te sensibiliseren voor de goede verstandhouding met de andere weggebruikers.

Contrôle de l'âge de l'utilisateur - 3 points

Le candidat présente les actions mises en oeuvre pour vérifier le respect par l'utilisateur des conditions générales d'utilisation du service en matière d'âge.

Leeftijdscontrole van de gebruikers - 3 punten

De kandidaat stelt de acties voor die werden uitgevoerd om na te gaan of de gebruiker voldoet aan de algemene voorwaarden voor het gebruik van de dienst op het vlak van leeftijd.

Gestion du service : 20 points

Beheer van de dienst - 20 punten

Général - 8 points

Le candidat démontre ses capacités et qualités sur les aspects opérationnels de l'exploitation des services de cyclopartage, à savoir les déploiement et rééquilibrage des flottes de véhicule, le rechargement des batteries, la maintenance des véhicules, la réparation, et les types de véhicules utilisés pour ces opérations.

Le candidat présente ce qui est mis en oeuvre pour répondre dans les plus brefs délais aux signalements envoyés par la Direction Transport de Personnes de Bruxelles Mobilité, compétente pour le contrôle/sanction des services de cyclopartage en Région de Bruxelles-Capitale.

Algemeen - 8 punten

De kandidaat moet zijn capaciteiten en kwaliteiten aantonen met betrekking tot de operationele aspecten van de exploitatie van fietsdeeldiensten, d.i. het uitrollen en het opnieuw in evenwicht brengen van de voertuigvloot, het opladen van accu's, het onderhoud en de reparatie van voertuigen en de soorten voertuigen die voor deze activiteiten worden gebruikt.

De kandidaat moet aangeven wat er wordt gedaan om zo snel mogelijk te reageren op meldingen van de directie Personenvervoer van Brussel Mobiliteit, die bevoegd is voor de controle/sanctionering van de fietsdeeldiensten in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Qualité de service - 3 points

Le candidat présente ce qui caractérise son service.

Il présente également les mesures mises en place pour garantir la qualité de son service et assurer une bonne disponibilité et fiabilité de celui-ci.

Kwaliteit van de dienst - 3 punten

De kandidaat moet voorstellen wat zijn dienst kenmerkt en onderscheidt van de concurrentie.

Hij moet ook de maatregelen voorstellen die genomen werden om de kwaliteit van zijn dienst te waarborgen en de goede beschikbaarheid en betrouwbaarheid ervan te verzekeren.

Respect des zones de restriction (à l'exception des zones de restriction relatives au stationnement) - 3 points

Le candidat présente les dispositions préventives afin d'assurer le respect par ses utilisateurs des zones de restriction de stationnement et de circulation définies sur le territoire de la Région de Bruxelles-Capitale, en complémentarité du système numérique de gestion des zones de restriction telles que partagées par le biais du policy API du format standard MDS 2.0 (Mobility Data Specification).

Le candidat présente également les dispositions curatives prévues le cas échéant.

Naleving van de beperkingszones (met uitzondering van de parkeerbeperkingszones) - 3 punten

De kandidaat moet de preventieve bepalingen voorstellen om ervoor te zorgen dat zijn gebruikers zich houden aan de parkeer- en verkeersbeperkingszones die in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest werden vastgelegd, als aanvulling op het digitale beheersysteem voor beperkingszones zoals gedeeld door de policy API van het standaardformaat MDS 2.0 (Mobility Data Specification ).

De kandidaat moet ook de curatieve bepalingen beschrijven, als er desgevallend in dergelijke bepalingen werd voorzien.

Gestion des véhicules indisponibles - 3 points

Le candidat présente les mesures opérationnelles prises pour assurer le retrait et la maintenance des véhicules indisponibles notamment en raison du vandalisme ou tout autre problème technique.

Beheer van de niet-beschikbare voertuigen - 3 punten

De kandidaat moet de operationele maatregelen voorstellen die werden genomen om de verwijdering en het onderhoud te waarborgen van de voertuigen die niet-beschikbaar zijn door vandalisme of andere technische problemen.

Répartition spatiale - 3 points

Afin d'assurer un déploiement équilibré, le candidat présente les modalités de déploiement et de régulation de sa flotte afin, d'une part, d'éviter tout phénomène de saturation de l'espace public, et d'autre part, de garantir une mise en disponibilité sur l'ensemble du territoire bruxellois.

Ruimtelijk evenwicht - 3 punten

Met het oog op een evenwichtige uitrol moet de kandidaat de nadere regels voor de uitrol en regulatie van zijn vloot voorstellen om enerzijds de verzadiging van de openbare ruimte te voorkomen en om anderzijds de beschikbaarheid ervan in heel Brussel te garanderen.

Impact environnemental : 15 points

Milieu-impact - 15 punten

Durabilité et efficacité énergétique des véhicules - 7 points

Le candidat présente son programme concernant l'application de sa politique d'économie circulaire (recyclage et traitement des déchets, notamment des batteries, dans le cadre de filières adaptées...).

Le candidat fait état des caractéristiques de durabilité et d'efficacité énergétique des engins mis à disposition, notamment de l'analyse du cycle de vie des véhicules de la production du véhicule au recyclage suivant les normes ISO 14040 et 14044 ou équivalent.

Le candidat présente les mesures prises ou prévues permettant de réduire l'empreinte environnementale liée à la production du véhicule.

Concernant les batteries, le candidat indique l'autonomie et la durée de vie des batteries (en cycles de charge) sur base des données techniques du constructeur.

Le candidat décrit également le service numérique proposé (ex : application) et indique de quelle manière il prend en compte les principes de la Charte du numérique responsable, à savoir un numérique au service de l'humain et de la planète, conçu de façon sobre et inclusive.

Duurzaamheid en energie-efficiëntie van de voertuigen - 7 punten

De kandidaat moet zijn programma voor de uitvoering van zijn beleid inzake kringloopeconomie voorstellen (recycling en verwerking van afval, onder meer accu's, via geschikte kanalen, enz.).

De kandidaat moet verslag uitbrengen over de duurzaamheid en energie-efficiëntie van de ter beschikking gestelde vervoersmiddelen, onder meer de levenscyclusanalyse van de voertuigen van de productie tot de recycling ervan overeenkomstig de ISO-normen 14040 en 14044.

De kandidaat moet de genomen of geplande maatregelen voorstellen om de milieuvoetafdruk van de productie van het voertuig te verminderen.

Wat betreft de accu's, moet de kandidaat de autonomie en levensduur van de accu's (in laadcycli) vermelden op basis van de technische gegevens van de constructeur.

De aanvrager moet ook de voorgestelde digitale dienst beschrijven (bijv. applicatie) en aangeven hoe deze rekening houdt met de principes van het Sustainable IT Charter, d.w.z. digitale technologie die ten dienste staat van mensen en de planeet, ontworpen op een sobere en inclusieve manier.

Opérations à faibles émissions et flux logistiques - 3 points

Le candidat expose les dispositions prises afin de minimiser les émissions de ses véhicules dans le cadre de ses activités et de limiter les flux routiers générés par la gestion de son service.

Il indique notamment : - La part de la logistique assurée en vélo-cargo ou équivalent ; - Les autres moyens de transport utilisés pour le déploiement de la flotte de véhicules ainsi que leur motorisation.

Koolstofarme verrichtingen en logistieke stromen - 3 punten

De kandidaat moet vermelden welke maatregelen hij heeft genomen om de voertuigemissies tijdens zijn activiteiten tot een minimum te beperken, en om de door het beheer van zijn dienst gegenereerde wegstromen te beperken.

Hij moet onder meer het volgende vermelden: - Het deel van de logistiek dat via een vrachtfiets of een gelijkwaardig vervoersmiddel wordt verzorgd; - De andere vervoersmiddelen die worden gebruikt om het wagenpark en hun motorisatie uit te rollen.

Report modal et intermodalité - 3 points

Sur la base de son projet, le candidat présente les solutions destinées à encourager l'intermodalité de ses usagers, en lien avec les transports en commun, les parkings P+R,...

Le candidat expose également les actions visant à limiter le report modal des mobilités actives vers son service pour les trajets courts (< 1 km).

Modal shift en intermodaliteit - 3 punten

Op basis van zijn project stelt de kandidaat oplossingen voor die intermodaliteit voor zijn gebruikers aanmoedigt, in combinatie met het openbaar vervoer, P+R-parkings, enz.

De kandidaat moet ook de maatregelen uiteenzetten die hij heeft genomen om de modal shift van de actieve vervoerswijzen naar zijn dienst voor korte trajecten (< 1 km) te beperken.

Pics de pollution - 2 points

Le candidat présente les mesures incitatives à l'usage de leur service lors des épisodes de pollution entraînant des restrictions de circulation automobile.

Vervuilingspieken - 2 punten

De kandidaat moet de maatregelen voorstellen die het gebruik van zijn dienst stimuleren tijdens vervuilingspieken die tot verkeersbeperkingen leiden.

Autres critères : 20 points

Andere criteria - 20 punten

Accessibilité du service - 10 points

Concernant l'accessibilité spatiale, le candidat indique les mesures prévues pour faciliter le recours à son service dans les 19 communes et plus particulièrement les quartiers extérieurs.

Concernant l'accessibilité tarifaire, il précise la politique tarifaire envisagée. Dans le cas d'une tarification particulière (sociale ou autre telle que famille nombreuse), le candidat fait état des publics bénéficiaires et des conditions d'application.

Il présente également les éventuelles autres actions inclusives destinées à rendre son service accessible au plus grand nombre, notamment aux personnes à mobilité réduite.

Toegankelijkheid van de dienst - 10 punten

Wat betreft de ruimtelijke toegankelijkheid, moet de kandidaat aangeven welke maatregelen hij van plan is te nemen om het gebruik van zijn dienst in de negentien gemeenten, en meer bepaald in de buitenwijken, te vergemakkelijken.

Wat betreft de betaalbaarheid, moet hij het voorgestelde prijsbeleid preciseren. In het geval van specifieke prijzen (sociale prijzen of andere, zoals voor grote gezinnen) moet de kandidaat de begunstigden en de toepassingsvoorwaarden omschrijven.

Hij moet ook eventuele andere inclusieve initiatieven voorstellen die ontworpen werden om de dienst toegankelijk te maken voor zo veel mogelijk mensen, in het bijzonder personen met een beperkte mobiliteit.

Responsabilité sociale - 10 points

Le candidat fait état des dispositions prises en faveur d'une culture d'entreprise socialement durable et responsable en lien avec l'objet de l'appel à candidatures (proportion CDI/CDD, actions de formation, plan diversité, tension salariale de 1 à 6 maximum, exercice d'une gouvernance démocratique, garantie d'un niveau minimum de travail rémunéré de qualité et durable, limitation de la distribution de dividendes et réinjection d'une part significative des bénéfices dans le projet, insertion de demandeurs d'emploi, mise à l'emploi de personnes en situation de handicap,...) Le candidat présente également les éventuelles dispositions prises à ce titre pour leur chaîne d'approvisionnement.

Sociale verantwoordelijkheid - 10 punten

De aanvrager moet de maatregelen beschrijven die hij heeft genomen ter bevordering van een sociaal duurzame en verantwoordelijke bedrijfscultuur in overeenstemming met het doel van de oproep tot het indienen van aanvragen (aandeel vaste/tijdelijke contracten, opleidingsinitiatieven, diversiteitsplan, loondruk van maximaal 1 op 6, democratisch bestuur, garantie van een minimum aan betaald, kwalitatief hoogstaand en duurzaam werk, beperking van de dividenduitkering en herinjectie van een aanzienlijk deel van de winst in het project, integratie van werkzoekenden, tewerkstelling van mensen met een handicap, enz.).

De kandidaat moet ook beschrijven welke maatregelen hij in dit verband heeft getroffen voor zijn toeleveringsketen.


7. EXPLOITATIEVOORWAARDEN De exploitatievoorwaarden worden bepaald door : - De bepalingen van het besluit; - De toezeggingen in de ingediende offerte.

Bovendien verbindt de aanvrager zich ertoe om: - In de mate van het mogelijke bij te dragen aan de sensibiliseringscampagnes voor verkeersveiligheid van Brussel Mobiliteit; - De nodige middelen in te zetten om een commerciële en technische integratie op niveau 3 te bereiken in het openbare gewestelijke MaaS-platform en applicatie, die een openbare dienst vormen die gedelegeerd is aan de MIVB, en hiervoor een overeenkomst te sluiten met de MIVB; - De nodige middelen inzetten om haar fietsdeeldienst beschikbaar te maken voor het vervoersaanbod dat wordt voorgesteld in het kader van de Brussel'air premie . 8. HOORZITTINGEN EN ONDERHANDELINGEN Na de analyse van de kandidatuurdossiers - eventueel met een demonstratie van het voorgestelde voertuigmodel - kunnen er hoorzittingen worden georganiseerd met de best gerangschikte kandidaten per vervoerswijze (4 voor de verplaatsingsmiddelen, 5 voor de fietsen, 4 voor de scooters en 4 voor de vrachtfietsen).Brussel Mobiliteit kan ook vergunningen toekennen uitsluitend op basis van de ontvangen kandidatuurdossiers.

Eventuele kosten in verband met de demonstratie van het voertuigmodel zijn voor rekening van de kandidaat.

Brussel Mobiliteit behoudt zich het recht voor om tijdens de hoorzittingen vooraf een lijst met bijkomende vragen te sturen om meer informatie te verstrekken rond de kandidatuur.

Brussel Mobiliteit behoudt zich ook het recht voor om in een of meerdere fasen te onderhandelen met deze gepreselecteerde kandidaten op basis van de kwaliteit van hun offerte. Het doel van deze onderhandelingsfase is om de offertes van de kandidaten te verbeteren, opdat ze een definitieve offerte uitbrengen.

De aan de projecten toegekende scores kunnen worden aangepast na de ontvangst van eventuele aanvullende informatie van de kandidaten en na de onderhandelingsfase.

De twee of drie geselecteerde operatoren (afhankelijk van de overwogen wijze) zullen diegene zijn die de beste totaalscore krijgen na het onderzoek van de projecten.

Brussel Mobiliteit organiseert een selectiejury nadat de verschillende kandidaten werden gehoord en de onderhandelingsfase werd afgerond. De selectiejury bestaat ten minste uit vertegenwoordigers van Brussel Mobiliteit, een vertegenwoordiger van het Brussels Agentschap voor de Ondersteuning van het Bedrijfsleven hub.brussels en een externe en onafhankelijke expert in gedeelde micromobiliteit. 9. VERZAMELEN EN DELEN VAN GEGEVENS Overeenkomstig het protocol voor het verstrekken van mobiliteitsgegevens en het toekennen van gebruikerslicenties dat beschikbaar is op de website van Brussel Mobiliteit en de Algemene Verordening Gegevensbescherming, moeten de geselecteerde operatoren de gegevens delen die zijn opgesteld volgens de geldende standaarden (MDS en GBFS). De doelstellingen voor de gegevensuitwisseling zijn de volgende: - Over gebruiksindicatoren beschikken om de activiteit van de fietsdeeldiensten op te volgen en te controleren. Er zal een systeem worden ontwikkeld om de naleving van de exploitatievoorwaarden te controleren, met een automatisch waarschuwingssysteem in het geval van overtredingen; - Het delen van informatie over het aanbod van fietsdeeldiensten in realtime mogelijk maken om betrouwbare klantinformatie te verstrekken aan het grote publiek, en zo hun integratie in digitale multimodale mobiliteitsdiensten en andere reisplanners te vergemakkelijken en te versnellen.

De operatoren moeten actuele en historische gegevens in de volgende formaten delen: - MDS 2.0 - GBFS 2.3 De geselecteerde operatoren moeten ook regelgevende informatie integreren via de policy API van het MDS-formaat . De kwaliteit van de gegevens en de beschikbaarheid van de API's zullen worden beoordeeld. 10. VOORLOPIGE PLANNING - Publicatie van deze oproep tot kandidaatstelling: 18 september 2023 - Van 2 oktober 2023 tot 6 oktober 2023: kandidaten hebben de mogelijkheid om vragen te stellen - Van 9 tot 13 oktober: Brussel Mobiliteit bezorgt alle kandidaten een verslag met hun vragen en antwoorden - 19 oktober 2023 om 12 uur: deadline voor het indienen van kandidaturen - Van 20 oktober tot 10 november 2023: analyse van de kandidaturen - Van 13 tot 17 november 2023: hoorzittingen, onderhandelingen en jury - Van 20 november tot 1 december: selectie van de kandidaten en goedkeuring door de Minister van Mobiliteit - Van 4 tot 8 december 2023: bekendmaking van de resultaten van de oproep tot kandidaatstelling De planning is voorlopig en kan nog worden gewijzigd. 11. INFORMATIE Brussel Mobiliteit (algemene informatie) De heer Martin Lefrancq E-mail: mlefrancq@gob.brussels Voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest: Brussel, ..........

Minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid, E. VAN DEN BRANDT _______ Nota 1 https:/www.ejustice.just.fgov.be/eli/besluit/2023/03/21/ 2013031242/justel 2 https:/www.ejustice.just.fgov.be/eli/ordonnantie/2022/03/17/ 2022020644/justel 3 https:/www.ejustice.just.fgov.be/eli/besluit/2023/07/13/ 20233043869/justel 4 Als voertuigen worden vervangen, moeten ze minstens gelijkwaardige prestaties leveren. 5 https:/github.com/openmobilityfoundation/mobility-data-specification 6 Integratie op niveau 3 wordt als volgt gedefineerd : - informatie-integratie - informatie van gebruikersaccountbeheer, - informatie van reservering, gebruik en betaling van diensten. 7 - Meer info beschikbaar : https:/leefmilieu.brussels/pro/news/ bent-u-een-aanbieder-van-mobiliteitsdiensten-en-wenst-u-uw-diensten-aan-te-bieden-het-kader-van-de-brusselaire-premie

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^