Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 11 oktober 2004

Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering Vacante betrekking van geneesheer-inspecteur-generaal Oproep tot kandidaten Een betrekking van geneesheer-inspecteur-generaal is te begeven bij de Dienst voor geneeskundige (...) Overeenkomstig artikel 20sexies van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evalu(...)

bron
federale overheidsdienst sociale zekerheid
numac
2004022779
pub.
11/10/2004
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST SOCIALE ZEKERHEID


Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering Vacante betrekking van geneesheer-inspecteur-generaal (rang 15) Oproep tot kandidaten Een betrekking van geneesheer-inspecteur-generaal is te begeven bij de Dienst voor geneeskundige evaluatie en controle (Centrale diensten) van het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering.

Overeenkomstig artikel 20sexies van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het rijkspersoneel, zoals het van toepassing is verklaard op de instellingen van openbaar nut door het koninklijk besluit van 24 januari 2002 houdende vaststelling van het statuut van het personeel van de openbare instellingen van sociale zekerheid en overeenkomstig artikel 13 van het koninklijk besluit van 18 oktober 2001. betreffende de mobiliteit van het personeel van sommige overheidsdiensten, kunnen zich kandidaat stellen : 1. de vastbenoemde ambtenaren van de openbare instellingen van sociale zekerheid bedoeld in artikel 3, § 2, van het koninklijk besluit van 3 april 1997 houdende maatregelen met het oog op de responsabilisering van de openbare instellingen van sociale zekerheid, met toepassing van artikel 47 van de wet van 26 juli 1996 tot modernisering van de sociale zekerheid en tot vrijwaring van de leefbaarheid van de wettelijke pensioenstelsels, die titularis zijn van een graad van rang 15 en die houder zijn van het diploma van doctor in de genees-, heel- en verloskunde, 2.de vastbenoemde ambtenaren van het Rijksinstituut voor ziekte en invaliditeitsverzekering die titularis zijn van de graad van geneesheer-inspecteur-directeur en die ten minste één jaar graadanciënniteit en twaalf jaar anciënniteit in het niveau 1 tellen.

Er moet aan de bevorderingsvoorwaarden worden voldaan op het ogenblik van de benoeming.

Beschrijving van de opdrachten van de algemene directie : De algemene directie van de Dienst voor evaluatie en geneeskundige controle heeft naast de administratieve afdelingen, een medische directie die opgesplitst is per taalgebied en waarin als onmiddellijke medewerkers van de geneesheer-directeur-generaal, twee geneesheren-inspecteurs-generaal fungeren, elk verantwoordelijk voor een taalgebied.

Beschrijving van de taken van de geneesheer-inspecteur-generaal bij de Dienst voor evaluatie en geneeskundige controle van het RIZIV : 1. Doel van de functie 1.Richting geven aan en fungeren als motor voor het ontwikkelen/ formeel vastleggen/bijsturen/toepassen van een coherent, uniform en kwalitatief hoogstaand en adequaat geneeskundig controle- vervolgings- en sanctiebeleid teneinde een transparant, rechtvaardig en correct verloop van geneeskundig controlewerk, vervolgings- en sanctieprocedures te verzekeren; te komen tot efficiënte en doeltreffende onderzoeken en sanctieprocedures met een daadwerkelijke impact op fraude, misbruik en andere significante inbreuken op de regelgeving VGVU; te zorgen voor goed gemotiveerde en billijke sanctiebeslissingen in lijn met het beleid. 2. Als lid van managementteam en als centrale leidinggevende binnen DGEC bijdragen tot een optimale interne en externe werking, middelenbeheer en organisatieontwikkeling van de DGEC teneinde de opdrachten, visie en modernisering van de DGEC succesvol te realiseren en continu verder te zetten 3.Fungeren als expert in geneeskundige controle en VGVU en als een van de sleutelpersonen in de externe en interne communicatie van DGEC/het RIZIV teneinde bij te dragen tot de optimalisatie (efficiëntie en effectiviteit) van de activiteiten van het Riziv in het algemeen en van de DGEC in het bijzonder; bij te dragen tot optimale samenwerkingsverbanden met de externe partners en de belanghebbenden in de VGVU en tot een goed imago van de DGEC/het Riziv 2. Permanente resultaatgebieden 1.Als eindverantwoordelijke geneeskundige controle * samen met de geneesheer-inspecteur-generaal van het andere taalgebied richting geven aan en fungeren als motor voor het ontwikkelen/bijsturen van een coherent, uniform en kwalitatief hoogstaand geneeskundig controlebeleid en voor het formeel vastleggen hiervan * samen met de provinciale GID's, wat het eigen taalgebied betreft, het geneeskundig controlewerk (enquêtes) aansturen * omtrent het controlebeleid en de toepassing ervan rapporteren aan het comité dat in deze een toezichtsrol heeft teneinde * transparantie te creëren, een rechtvaardige en correcte werking van het geneeskundige controlewerk te verzekeren en willekeur te vermijden; * zowel een uniforme aanpak (over grenzen van provincie en gewest heen) als een flexibele aan de situatie aangepaste werking te verzekeren; * een optimale synergie te creëren tussen geneeskundige controle, geneeskundige evaluatie, algemene preventie en andere opdrachten/ instrumenten van de DGEC * te komen tot efficiënte, kwalitatieve en doeltreffende « enquêtes » met een gezonde verhouding tussen de inspanningen van de DGEC en de uiteindelijk toegevoegde waarde ervan voor de verzekering (VGVU); * via de juiste prioriteitstelling een daadwerkelijke impact te hebben op fraude, misbruik en andere relevante of significante inbreuken op de regelgeving VGVU * een uniforme toepassing van de nomenclatuur/VGVU regelgeving te bewaken Mogelijke taken * in overleg met de nationale enquêtecel en de conferentie van directeurs en samen met de collega GIG van het andere taalgebied zorgen voor : - een geactualiseerd en adequaat beleidskader en praktische beslissingsstructuren omtrent het behandelen van klachten en omtrent de start, het verloop en het afsluiten van geneeskundige controleonderzoeken - gedragscodes en deontologische richtlijnen voor controlerend personeel - de ontwikkeling en bijsturing van een adequaat beheers- en informatiesysteem voor het geneeskundig controlewerk (inhoudelijk aansturen van 'FlowDos') - het rapporteren van beheers- of beleidsrelevante bevindingen van de geneeskundige controle en het vertalen hiervan in adviezen voor de ontwikkeling of bijsturing van de wet- en regelgeving m.b.t. de VGVU - een goed gecoördineerde en adequate controle op het functioneren van de adviserend geneesheren * samen met de provinciale GID de controleonderzoeken (enquêtes) en het controlerend personeel opvolgen, begeleiden, sturen en/of bijsturen * indien nodig disciplinaire acties opstarten t.o.v. controlerend personeel * samen met de collega GIG van het andere taalgebied en andere verantwoordelijken binnen DGEC zorgen voor : - een goed evenwicht tussen preventie- en controlebeleid - het (in nauwe samenwerking met het E-team) optimaal ontwikkelen en gebruiken van geïnformatiseerde detectie' (gerichte evaluatie) en impactmeting' als basis voor meer gericht enquêtewerk 2. Als eindverantwoordelijke van vervolging en sanctieprocedures * samen met de geneesheer-inspecteur-generaal van het andere taalgebied richting geven aan en fungeren als motor voor het ontwikkelen/formaliseren/bijsturen/toepassen van een coherent en adequaat vervolgings- en sanctioneringsbeleid en voor het hieromtrent rapporteren aan het comité * samen met de provinciale GID's, wat het eigen taalgebied betreft, aansturen van de opstart van sanctieprocedures * wat het eigen taalgebied betreft, aansturen (van het verloop en de afronding) van sanctieprocedures, zowel voor het comité als voor de kamers van beroep teneinde * een rechtvaardig en correct verloop van sanctieprocedures te verzekeren en willekeur te vermijden * transparantie in vervolging en sanctionering te creëren, met het nodige respect voor privacy' en medisch geheim' * te komen tot goed gemotiveerde en billijke sanctiebeslissingen in lijn met een consequent en samenhangend sanctiebeleid * te komen tot efficiënte, kwalitatieve en doeltreffende « sanctieprocedures » met een gezonde verhouding tussen de inspanningen van de DGEC/het comité en de uiteindelijk impact ervan op fraude, misbruik en andere relevante of significante inbreuken op de regelgeving VGVU; mogelijke taken * in overleg met de conferentie van directeurs en samen met de collega GIG voor het andere taalgebied zorgen voor : - richtlijnen omtrent het evalueren van de opportuniteit van vervolging en omtrent het formaliseren van de « tenlastelegging », met respect voor de rechten van de verdediging' - duidelijk geformuleerde en praktisch hanteerbare sanctieprocedures - duidelijke criteria voor het bepalen van de strafmaat en het motiveren van de sanctiebeslissing - gedragscodes en deontologische richtlijnen voor DGEC-personeel betrokken in sanctieprocedures - de ontwikkeling en bijsturing van een adequaat beheers- en informatiesysteem voor sanctieprocedures (inhoudelijk aansturen van FlowDos') - eventuele adviezen m.b.t. het aanpassen van sanctiebeleid en/of van wettellijk/reglementair bepaalde sanctieprocedures * samen met de provinciale GID de afgeronde enquêtes evalueren, beslissen over al dan niet vervolging' en zorgen voor kwaliteitsbewaking van de « ten laste legging »; * samen met het hoofd van de juridische dienst het verloop van de sanctiedossiers in eerste aanleg en voor de kamers van beroep opvolgen en aansturen; * kwaliteitsbewaking van de « nota's aan het comité », inclusief de bijbehorende gemotiveerde voorstellen tot sanctiebeslissing, en in de zitting van het comité de essentie van de sanctiedossiers presenteren 3. Als lid van het managementteam DGEC Samen met de andere leden van het managementteam (de geneesheer-directeur-generaal en de geneesheer-inspecteur-generaal van het andere taalgebied, bijgestaan door de stafdirecteurs juridische zaken en algemeen beheer) en in overleg met de conferentie van directeurs DGEC : * fungeren als motor in de modernisering en continue professionele ontwikkeling van de DGEC * de strategische en operationele doelstellingen van de dienst formuleren en/of vastleggen, in samenhang met deze van het RIZIV en de succesvolle realisatie ervan stimuleren en bewaken * transparante en duidelijke beleidsopties definiëren en goed hanteerbare beslissingskaders en werksystemen ontwerpen en/of goedkeuren en de succesvolle implementatie ervan stimuleren en bewaken * op hoofdlijnen (niveau managementteam) sturing geven aan de organisatieontwikkeling, en aan het middelenbeleid en -beheer van DGEC (HRM, ICT, financiën, infrastructuur en logistiek) * tijdig en adequaat beslissen omtrent de initiatieven, acties, probleemoplossingen of andere voorstellen die door het managementteam DGEC beslist moeten worden teneinde * een maximale synergie en samenhang tussen de diverse instrumenten en opdrachten van de DGEC te helpen realiseren * een optimale samenwerking en synergie tussen DGEC en de overige RIZIV-diensten te bevorderen * de werking van de centrale diensten DGEC te verbeteren en deze te doen beantwoorden aan de verwachtingen van de provinciale diensten * de motivatie, personeelstevredenheid en professionele voldoening van de medewerkers te helpen maximaliseren middels adequate werkomstandigheden en samenwerkingsvormen * de professionele ontwikkeling van iedere medewerker te stimuleren en te faciliteren, met aandacht voor de capaciteiten, professionele competenties en attitudes kortom, teneinde de opdracht, visie en modernisering van de DGEC succesvol te realiseren en continu verder te zetten mogelijke taken * bijdragen aan het goed verloop van de (wekelijkse) vergaderingen van managementteam of uitgebreide 'centrale staf' en mee beslissen over zowel adhoc-situaties als strategische keuzen * als gemandateerde van de Leidend ambtenaar van de DGEC de dienst vertegenwoordigen in de beslissingsorganen van het RIZIV (directiecomité en Algemeen Beheerscomité) * als ambtenaar-generaal mee de dienst vertegenwoordigen in de directieraad * bewaken en coördineren van projectrealisaties (o.a. in het kader van zowel Bestuursovereenkomst als van strategisch en operationeel plan RIZIV/DGEC) * actief (via o.a. gedegen voorbereiding, meerwaarde tijdens de bespreking en follow-up) bijdragen aan de succesvolle werking van de conferentie van directeurs * samen of in overleg met de directeur-generaal en/of de stafdirecteur algemeen beheer bijdragen tot een optimale organisatieontwikkeling en adequaat intern beheer in de provinciale diensten DGEC. 4. Als leidinggevende * de optimale werking van de provinciale diensten van zijn/haar taalgebied bevorderen middels zowel duidelijke en uniforme instructies als resultaatafspraken, begeleiding/coaching, kwaliteitsbewaking en feedback;dit in het bijzonder wat geneeskundige controle, vervolging en sanctionering betreft * teams en medewerkers systematisch informeren omtrent de beoordeling (sterkten en zwakten) van hun activiteit en omtrent het gevolg dat eraan gegeven wordt * de gewenste professionalisering en responsabilisering van teams en medewerkers bevorderen middels een (aan elke situatie) aangepaste stijl van leidinggeven * structureel bijdragen aan een optimale synergie tussen de activiteiten van geneeskundige controle en geneeskundige evaluatie * in samenwerking met HR de aanwerving van kandidaten geneesheer-inspecteur organiseren, de selectie uitvoeren en hun opleiding begeleiden ten einde * eenheid van actie en samenhang in beleid en werking in de provinciale diensten van zijn/haar taalgebeid te realiseren * de professionele ontwikkeling van iedere medewerker te stimuleren; met aandacht voor de capaciteiten, professionele competenties en attitudes * alle medewerkers te responsabiliseren en actief te laten participeren in het realiseren van de visie en opdrachten van de DGEC * de motivatie, personeelstevredenheid en professionele voldoening van de medewerkers te helpen maximaliseren * bij te dragen tot een optimale interne communicatie (in alle richtingen) Mogelijke taken * voorzitten van de provinciale vergaderingen tussen de provinciale teams, de provinciale GID en de GIG * coachen en begeleiden van de provinciale GID's (van het eigen taalgebied) bij het leiding geven aan en coachen van de provinciale medewerkers in het algemeen en van het controlerend personeel in het bijzonder * waar nodig of zinvol als hogere leidinggevende participeren in de ontwikkelcirkels (functioneringsgesprekken en evaluatie) voor geneesheren-inspecteurs of controlerend personeel van de provinciale diensten * samen met de directeur-generaal houden van functioneringsgesprekken met en evalueren van geneesheren-inspecteurs-directeurs (van het eigen taalgebied) * coachen van en als rechtstreekse chef participeren in de ontwikkelcirkels (functioneringsgesprekken en evaluatie) voor GID's, geneesheren-inspecteurs of andere medewerkers van de centrale dienst die rechtstreeks onder hem / haar ressorteren * coachen van de nationale enquêtecel 5. Als expert en/of adviseur Gebruikmakend van zijn/haar ruime ervaring op het terrein en van een doorgedreven en geactualiseerde kennis van de stand van de medische praktijkvoering en van de toe te passen wet- en regelgeving : * adviseren en bijstaan van de voogdijoverheid, de administrateur-generaal van het RIZIV en de geneesheer-directeur-generaal van de DGEC in het nemen van beleidsbeslissingen op het domein van geneeskundige controle, vervolging en sanctionering en van de toepassing en/of wijziging van de VGVU-regelgeving terzake * in Comité's, Technische raden en Commissies namens DGEC advies verlenen en/of standpunten formaliseren over de correcte toepassing, interpretatie of aanpassing van VGVU-regelgeving * adhoc formuleren van adviezen en praktische richtlijnen ten behoeve van collega's, medewerkers of zorgverstrekkers ten einde bij te dragen tot : * de ontwikkeling van een coherent en doeltreffend beleid inzake geneeskundige controle, vervolging en sanctionering en tot het realiseren van een eenduidige interpretatie en een uniforme en correcte toepassing van de VGVU-wet- en regelgeving * de optimalisatie (efficiëntie en effectiviteit) van de activiteiten van het RIZIV in het algemeen en van de DGEC in het bijzonder mogelijke taken * het redigeren van voorontwerpen van wetten en koninklijke besluiten in de context van de wettelijke opdrachten van de DGEC en het RIZIV * adviesverlening en supervisie bij het intern aanmaken van « educatieve modules » die de verschillende categorieën (toekomstige) zorgverstrekkers informeren over een correcte toepassing en interpretatie van de VGVU-regelgeving * zetelen in verschillende comités, raden en commissies als vertegenwoordiger van de DGEC 6.Als woordvoerder en externe communicator * fungeren als woordvoerder van de dienst in het comité * op eigen initiatief of op vraag van derden binnen én buiten het RIZIV het beleid en de werking van DGEC toelichten * als contactpersoon en/of aanspreekpunt fungeren voor de « actoren » in de VGVU teneinde bij te dragen tot optimale samenwerkingsverbanden met de externe partners en de belanghebbenden in de VGVU en tot een goed imago van de DGEC/het RIZIV mogelijke taken * in contacten met het comité en met externe actoren bevorderen van een optimale externe communicatie en informatiedoorstroming van de DGEC/het RIZIV * op het terrein toelichten van het beleid en de werking van de DGEC (bijvoorbeeld in verenigingen van zorgverstrekkers of in onderwijsinstellingen) * in pers en media standpunten verduidelijken en/of verdedigen mbt het beleid en de activiteiten van de DGEC/ het RIZIV * antwoorden op Parlementaire vragen en op vragen van voogdij- en overheidsinstanties 3. Profiel waaraan de geneesheer-inspecteur-generaal beantwoordt 3.1. Diploma - Docter in de genees-, heel- en verloskunde - Officiële of verworven bekwaamheid in de sociale geneeskunde 3.3. Kennis, competenties en attitudes Competenties/kennis - Hij/zij heeft een geactualiseerde en doorgedreven kennis en ervaring inzake geneeskundige controle (verloop en aansturing enquêtes) en inzake vervolgings- en sanctieprocedures; inclusief de criteria en beslissingsstructuren ter zake, de juridische procedures en de administratiefrechtelijke en andere wettelijke/reglementaire bepalingen die betrekking hebben op de geneeskundige controleactiviteit van de Dienst voor geneeskundige evaluatie en controle - Hij/zij heeft een grondige en geactualiseerde kennis van de wet- en regelgeving inzake de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen en in het bijzonder ook van de nomenclatuur'; - Hij/zij heeft een grondige en geactualiseerde kennis van de tarificatie- en controleprocedures eigen aan de verzekeringsinstellingen en tarificatiediensten - Hij/zij heeft een goed inzicht in de mogelijkheden van hedendaagse ICT (gegevensbanken, informatiesystemen en digitale gegevensstromen) en is in staat om als manager (niet ICT-specialist) mee sturing te geven aan de ontwikkeling en implementatie van een adequaat ICT-beleid voor de dienst. - Hij/zij is in staat zowel zelf een dienst te leiden als de provinciale directeurs te coachen en te ondersteunen bij hun leidinggevende opdrachten; - Hij/zij heeft de nodige managementvaardigheden om op een integrale wijze de efficiëntie, kwaliteit en doeltreffendheid van de dienst duurzaam te bevorderen. - Hij/zij heeft de capaciteit om volledig autonoom en snel te kunnen beslissen, waarbij hij steeds zijn verantwoordelijkheid neemt, snel en afdoende handelend met inzicht in het verloop van enquêtes; - Hij/zij heeft een snel analytisch en synthetisch vermogen; - Hij/zij is in staat overzichtelijke instructies op te stellen en te geven; - Hij/zij bezit goede communicatieve vaardigheden; - Hij/zij kan snel en synthetisch een dossier voorstellen; - Hij/zij kan onderhandelen en overtuigen; - Hij/zij beschikt over een praktische intelligentie gericht op de mogelijkheden en mechanismen van fraude, de opsporingsmethodes en de procedures voor het aantonen van inbreuken; - Hij/zij heeft een goede actieve en passieve kennis van het Frans en voldoende passieve kennis van het Duits Competenties/Attitudes - Hij/zij blijft uiterst objectief in de beoordeling van een dossier, is in staat het hoofd te bieden aan druk van buitenaf; - Hij/zij kan de uitvoering van een dossier delegeren zonder de impact op het dossier te verliezen; - Hij/zij kan op een gecoördineerde en efficiënte wijze initiatieven nemen; - Hij/zij dynamiseert het teamwerk en weet de medewerkers in de centrale en provinciale diensten te motiveren en kan hen op een enthousiasmerende wijze betrekken bij de modernisering en continue professionalisering van de DGEC; - Hij/zij staat open voor de ideeën van zijn medewerkers; - Hij/zij geeft blijk van een grote geschiktheid tot overleg met zijn medewerkers; - Hij/zij evalueert continu de kwaliteit van het geleverde werk en heeft tegelijk ook oog voor efficiëntie en doeltreffendheid; - Zonder het belang van geneeskundige controle, vervolging of sanctionering te verwaarlozen plaatst hij/zij dit in het totaalkader van de visie en opdrachten van DGEC en van het RIZIV als geheel. - Hij/zij is stressbestendig. - Hij/zij heeft een scherpe zin voor rechtvaardigheid, billijkheid en gerechtigheid; - Hij/zij kan een zekere gestrengheid en onpartijdigheid bewaren in de coherentie en standvastigheid bij het nemen van beslissingen en kan deze kaderen in de algemene context van de wettelijke activiteit van de dienst : Indiening van de kandidaturen : De belangstellende kandidaten worden verzocht hun kandidatuur bij ter post aangetekende brief te richten aan de heer J. De Cock, administrateur-generaal, Tervurenlaan 211, te 1150 Brussel, binnen een termijn van tien werkdagen die ingaat op de eerste werkdag, volgend op de publicatie van dit bericht in het Belgisch Staatsblad (de poststempel geldt als bewijs). Wanneer de laatste dag van de termijn een zaterdag, een zondag of een wettelijke feestdag is, wordt de termijn verlengd tot de eerstvolgende werkdag.

In de kandidatuurstelling moet de datum, de naam, de voornamen, de graad en de dienst waarvan hij/zij afhangt worden vermeld en een uiteenzetting betreffende zijn/haar aanspraken.

Te dien einde dient er een gedetailleerde beschrijving van de verworven ervaring gegeven te worden waarbij de afstemming van het profiel op de beschreven functie wordt onderstreept, alsook een curriculum vitae.

De kandidaten die niet tot het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering behoren, moeten een document verstrekken, afgeleverd door de personeelsdienst van de instelling die hen tewerkstelt, waarin bevestigd wordt dat zij een graad van rang 15 definitief bekleden en met vermelding van de datum van benoeming in die graad, samen met een afschrift van het diploma.

^