gepubliceerd op 12 december 2002
Vacante betrekkingen van auditeur-generaal van financiën bij de centrale diensten van de Administratie van de ondernemings- en inkomensfiscaliteit van het Ministerie van Financiën. - Oproep tot kandidaten Drie betrekkingen van auditeur(...) Kunnen benoemd worden tot die graad : - de rijksambtenaren die titularis zijn van een graad van (...)
MINISTERIE VAN FINANCIEN
Vacante betrekkingen van auditeur-generaal van financiën (rang 15) bij de centrale diensten van de Administratie van de ondernemings- en inkomensfiscaliteit van het Ministerie van Financiën. - Oproep tot kandidaten Drie betrekkingen van auditeur-generaal van financiën bij de centrale diensten van de Administratie van de ondernemings- en inkomensfiscaliteit van het Ministerie van Financiën zijn te begeven.
Kunnen benoemd worden tot die graad : - de rijksambtenaren die titularis zijn van een graad van rang 15; - de ambtenaren van het ministerie waar de betrekkingen te begeven zijn, die titularis zijn van een graad van rang 13 en die ten minste één jaar graadanciënniteit en twaalf jaar anciënniteit in niveau 1 tellen.
De ambtenaren die een graad van rang 15 van de instellingen van openbaar nut bekleden waarop het koninklijk besluit van 16 juli 1998 betreffende de mobiliteit van het personeel van sommige overheidsdiensten van toepassing werd verklaard, kunnen eveneens benoemd worden in de vacante betrekkingen.
De vereiste voorwaarden om zich kandidaat te stellen moeten vervuld zijn op datum van 1 maart 2002.
Beschrijving van de functies : Overeenkomstig artikel 5 van het koninklijk besluit van 29 oktober 1971 tot vaststelling van het organiek reglement van het Ministerie van Financiën en van de bijzondere bepalingen die er voorzien in de uitvoering van het statuut van het Rijkspersoneel, staan de auditeurs-generaal van financiën de administratiechefs bij in hun hoge-administratieopdracht.
Bovendien worden zij bij de fiscale besturen in het bijzonder belast met het toezicht op het hoogste vlak over de buitendiensten. Zij hebben eveneens als opdracht de samenwerking met het personeel van die diensten en met dit van de andere administraties te bevorderen.
Hiertoe kunnen de auditeurs-generaal van financiën van de Administratie van de ondernemings- en inkomensfiscaliteit één of meer van de hierna volgende bevoegdheden worden toegekend die onder het gezag van de algemene directie en het beheerscomité van die administratie worden uitgeoefend : a) hoog toezicht over de buitendiensten;deze opdracht brengt veelvuldige verplaatsingen en regelmatige contacten met de plaatselijke leidinggevende ambtenaren met zich mee, onder meer om te kunnen vaststellen of de nagestreefde doelstellingen worden verwezenlijkt en de richtlijnen behoorlijk worden toegepast, om de algemene directie op de hoogte te houden van de toestand in de verscheidene diensten en haar indien nodig structurele of functionele wijzigingen voor te stellen om, in samenwerking met de plaatselijke ambtenaren, de prioriteiten vast te leggen en een gedragslijn uit te werken; b) hoge leiding van één of meer technische diensten van het hoofdbestuur die belast zijn met de uitwerking en de toepassing van de fiscale normen op het vlak van taxatie;c) hoge leiding van de logistieke diensten van het hoofdbestuur. Gewenste eigenschappen : Er zal bijzondere aandacht worden besteed aan de volgende eigenschappen : * een uitgebreide kennis inzake de materies en procedures eigen aan de Administratie der directe belastingen (sector taxatie) of aan de Administratie van de BTW, registratie en domeinen (sector BTW); * degelijke kennis van de structuur, de organisatie en de werking van de fiscale administraties; * degelijke kennis van de herstructurering die momenteel in het departement wordt doorgevoerd en van de doelstellingen ervan; * geschiktheid om in een team te werken; * permanente bezorgdheid voor een vlotte samenwerking tussen de verschillende diensten die onder het gezag vallen van de directeur-generaal en het beheerscomité; * openheid van geest omtrent verandering en vernieuwing; * aanleg voor management (over gezag en overtuigingskracht beschikken, leiding kunnen geven, beslissingen kunnen nemen, beoordelingsvermogen bezitten) en voor beheer (te bereiken doelstellingen en resultaten bepalen, prioriteiten vastleggen, een gedragslijn uittekenen, resultaten beoordelen), over organisatie- en coördinatievermogen beschikken (duidelijke richtlijnen kunnen uitvaardigen en impulsen kunnen geven); * een verzorgd voorkomen en een groot weerstandsvermogen, zowel fysiek als psychisch; * belangstelling voor informatisering en moderne beheersmethoden; * zin voor diplomatie, voor communicatie en voor human resources (motiveren en stimuleren van het personeel, dialoog met de ambtenaren die veldwerk verrichten, de prestaties kunnen evalueren en beoordelen); * een grote beschikbaarheid, een grote werkkracht en een groot aanpassingsvermogen.
De belangstellende kandidaten worden verzocht hun kandidaatstelling per ter post aangetekende brief te richten aan het Algemeen Secretariaat van het Ministerie van Financiën, Wetstraat 14, te 1000 Brussel, binnen een termijn van tien werkdagen die ingaat op de eerste werkdag volgend op de publicatie van dit bericht in het Belgisch Staatsblad (poststempel geldt als bewijs).
In de sollicitatiebrief moeten worden vermeld : de datum, de naam, voornamen en graad van de gegadigde, en het Ministerie of de Instelling van openbaar nut waaronder hij ressorteert.
Ontvangst zal gemeld worden van de kandidaatstellingen.
De Minister van Financiën, D. REYNDERS