gepubliceerd op 07 februari 2003
Omzendbrief GPI 32L betreffende de richtlijnen en formaliteiten die moeten gevolgd worden in het raam van de procedure tot statutarisering van de personeelsleden van het administratief en logistiek kader van de politiediensten
FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN
29 JANUARI 2003. - Omzendbrief GPI 32L betreffende de richtlijnen en formaliteiten die moeten gevolgd worden in het raam van de procedure tot statutarisering van de personeelsleden van het administratief en logistiek kader van de politiediensten
Aan Mevrouw en Heren Provinciegouverneurs, Aan Mevrouw de Gouverneur van het administratief arrondissement Brussel-Hoofdstad, Aan de Dames en Heren Burgemeesters, Aan de Dames en Heren Voorzitters van de Politiecolleges, Aan de Dames en Heren Korpschefs van de lokale politie, Aan de Heer Commissaris-generaal van de federale politie, Aan de Heer Inspecteur-generaal van de federale politie en de lokale politie.
Ter informatie : Aan de Heer Directeur-generaal van de Algemene Directie Veiligheids- en Preventiebeleid, Aan de Heer Voorzitter van de Vaste Commissie van de lokale politie, Aan de Dames en Heren Arrondissementscommissarissen.
Mevrouw, Mijnheer de Gouverneur, Mevrouw, Mijnheer de Burgemeester, Mevrouw, Mijnheer de Voorzitter, Mevrouw, Mijnheer de Korpschef, Mijnheer de Commissaris-generaal, Mijnheer de Inspecteur-generaal, 1. TOESTAND Op 10, 11, 12 en 13 december 2002 heeft een groot aantal contractuele personeelsleden van het administratief en logistiek kader van de politiediensten de zogenaamde « algemene » (functionele) statutariseringsproef afgelegd, per niveau en per taalstelsel (artikelen XII.IV.2 en volgende RPPol).
Inderdaad, de laatste tijd leverde de overheid een aanzienlijke inspanning om die statutariseringsproeven te organiseren alsook om de betrokken personeelsleden er op voor te bereiden. Verscheidene infonieuwsberichten en brochures werden trouwens uitgegeven om het personeel een zo volledig mogelijke informatie te verstrekken (zie onder meer de informatiebrochures « Van de gemeentelijke administratie naar de lokale politie » en « Statutarisering »).
Nu dat de resultaten van de algemene statutariseringsproef gekend zijn en wetende dat het tweede « specifieke » deel reeds een aanvang nam, is het aangewezen om de procedure tot benoeming van de betrokken personeelsleden van het administratief en logistiek kader nader toe te lichten. Dit is dan ook het voorwerp van deze omzendbrief. 2. OPFRISSING VAN DE PRINCIPES 2.1. Welke actuele personeelsleden van het administratief en logistiek kader worden beoogd door de statutarisering ? Conform het engagement van de overheid werd beslist dat elk contractueel personeelslid van het CALOG, aangeworven vóór 25 oktober 2002, als interne kandidaat kon deelnemen aan de statutariseringsproeven, zelfs al bezette het personeelslid geen statutariseerbaar ambt. Al deze personeelsleden konden dus, zonder onderscheid, deelnemen aan de statutariseringsproeven als interne kandidaat. Zij moesten enkel deelnemen aan het algemeen gedeelte, met name de functionele proef. Het betreft: - Enerzijds, zij die een voltijdse statutariseerbare betrekking bekleden (de personeelsleden die het stelsel van de vrijwillige vierdagenweek, de loopbaanonderbreking of de verminderde prestaties wegens ziekte genieten, bekleden juridisch een voltijdse betrekking).
Personeelsleden met een vervangingsovereenkomst voor een titularis die niet zou overgegaan zijn naar het CALOG, kunnen ook onder deze categorie vallen, namelijk wanneer zij als vervanger een statutariseerbaar ambt bezetten.
Laten we die personeelsleden aanwijzen met « Groep X ». - Anderzijds, de personeelsleden : die een betrekking bekleden die wordt gefinancierd door tijdelijke of wisselende middelen (GESCO's); met één of meer deeltijdse contracten; die zijn aangeworven voor een duidelijk omschreven werk; met een contract van bepaalde duur (voor zover zij geen statutariseerbare betrekking bekleden in de personeelsformatie: in dat geval behoren ze immers tot groep X); van het onderhoudspersoneel; van restaurants, kantines en messes; met een vervangingscontract, andere dan die bedoeld in « Groep X ».
Die personeelsleden worden ondergebracht in de « Groep Y ».
Wanneer een personeelslid batig gerangschikt is (zie de informatiebrochure « Statutarisering », hiervoor aangehaald) en behoort tot groep X, zal hij statutair worden en in zijn eigen ambt benoemd worden. Aard en plaats van het werk blijven dus dezelfde.
Wie batig gerangschikt is en tot groep Y behoort, zal slechts statutair benoemd worden indien en wanneer hij, via mobiliteit, een « statutaire » plaats heeft verkregen. Er zal dus een brevet voor de statutarisering worden toegekend aan de personeelsleden van groep Y die geslaagd en batig gerangschikt zijn, dat zij vervolgens kunnen valoriseren in het raam van de mobiliteit. De duur van de geldigheid van dit brevet is onbeperkt in de tijd.
Onverminderd de mogelijkheid voor de GESCO's om statutair te worden door het verkrijgen van een ambt via mobiliteit, bestaat voor hen ook de mogelijkheid om, zoals de personen van groep X, statutair te worden in hun eigen ambt. Dit kan evenwel enkel op voorwaarde dat hun rechtspositie geregulariseerd wordt. Zij zullen dus slechts worden benoemd met behoud van hun betrekking als en wanneer de budgetten die de gemeenten of de politiezones te hunnen behoeve ontvangen, door de bevoegde overheden recurrent worden gemaakt, d.w.z. dat de subsidies die de gemeenten ten hunnen behoeve ontvangen, zeker worden gesteld op lange termijn. 2.2. Ter herinnering, de diverse fasen in de benoeming van de kandidaten verlopen als volgt : Fase 1 : De interne kandidaten die even goed of beter zijn gerangschikt dan de geslaagde externe kandidaten en waarvan het aantal gelijk is aan de som van de vacatures voor het betrokken niveau, per taalstelsel, worden onmiddellijk na het algemeen gedeelte benoemd door hun respectievelijke benoemende overheid voor zover het gaat over « statutariseerbare » ambten voorzien in de personeelsformatie.
Fase 2 : Andere interne kandidaten die tevens tot groep X behoren, zullen vervolgens benoemd worden, op voorwaarde dat ze voor het algemeen gedeelte even goed of beter zijn gerangschikt dan de externe kandidaten daadwerkelijk aangeworven conform de voorziene selectieprocedure nader toegelicht in punt 4.2. hieronder.
Fase 3 : Wanneer nog later een externe kandidaat, opgenomen in een specifieke lijst, wordt benoemd, worden de interne kandidaten van groep X die even goed of beter zijn gerangschikt dan die kandidaat voor het algemeen gedeelte, eveneens benoemd (zie punt 4.4 hieronder). 3. DRAAGWIJDTE VAN DE STATUTARISERING Statutair worden betekent dat de personeelsleden van het CALOG die eertijds tewerk werden gesteld bij arbeidsovereenkomst, voortaan aan een statuut zijn onderworpen. Vanaf de benoeming is het nieuwe statuut volledig van toepassing! Statutair worden of « ingeschaald worden » betekent eveneens dat men een nieuwe loonschaal, een nieuwe loonschaalanciënniteit en een nieuwe geldelijke anciënniteit verwerft.
De dienstanciënniteit alsmede de graad- en niveauanciënniteiten lopen door. Derhalve behoudt men de als personeelslid opgebouwde voormelde anciënniteiten.
De personeelsleden van het CALOG behorende tot de groep X en die in het verleden voor het behoud van hun oorspronkelijk statuut hebben gekozen, laten dit oud statuut achter zich en vallen dus integraal onder het nieuwe statuut voor zover zij uiteraard batig gerangschikt zijn bij de statutariseringsproeven.
Zoals toegezegd door de overheid (zie punt 11 van de informatiebrochure « Statutarisering ») werd recent een geactualiseerd Infonieuws uitgegeven. Daarin wordt de techniciteit van de inschaling uitdrukkelijk en omstandig uit de doeken gedaan en cijfermatig geïllustreerd. Dit Infonieuws weidt ook uit over de stage, het ziektecontingent en de wijziging inzake de inschaling van CALOG-personeelsleden afkomstig uit Waalse gemeenten en die de loonschaal D4, D6 of D7 genieten (zie artikel 470 van de programmawet van 24 december 2002, Belgisch Staatsblad 31-12-2002). 4. PROCEDURE Verloop en opvolging 4.1. De directie van de rekrutering en de selectie van de federale politie (DPR) heeft onlangs een nationale lijst met laureaten verspreid. Deze lijst bevat dus de namen van de personeelsleden van het CALOG die - volgens de eerste gegevens - hetzij tot groep X hetzij tot groep Y behoren en die geslaagd zijn voor de algemene statutariseringsproef en zich bovendien in batige orde hebben gerangschikt.
DPR heeft eveneens aan de betrokken personeelsleden van het CALOG een individuele brief gericht om hen te feliciteren voor hun batige rangschikking, en wat betreft de personeelsleden van groep X, om hen mee te delen dat zij weldra zullen worden benoemd (fase 1 van de benoeming).
Vervolgens zal DPR nog een briefwisseling voeren met de korpschefs van lokale politie om hen, ditmaal per zone, de precieze nominatieve lijst te bezorgen van hun CALOG-personeelsleden die in aanmerking komen voor benoeming. Hetzelfde zal geschieden ten opzichte van de directeurs van de federale politie met betrekking tot de CALOG-personeelsleden van hun directie die voor benoeming in aanmerking komen. 4.2. Ondertussen worden sedert half januari 2003 de externe kandidaten die voor de algemene statutariseringsproef zijn geslaagd, door DPR opgeroepen om de cognitieve en persoonlijkheidsproeven af te leggen.
Daarna wachten, in voorkomend geval, de laatste selectieproeven, te weten het interview in de politiezone of in de directie van de federale politie waar zij een ambt, bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 12 oktober 2002, hebben gesolliciteerd.
Na het slagen voor de cognitieve testen ontvangen de laureaten een attest van DPR met vermelding van de datum waarop zij voor deze proeven zijn geslaagd. 4.3. DPR bezorgt de resultaten van de cognitieve proeven alsmede het persoonlijkheidsprotocol aan de betrokken korpschefs van lokale politie en directeurs van de federale politie zodat zij, op grond van die documenten, kunnen overgaan tot de oproeping en de selectie van de kandidaten voor het bij hun vacant verklaarde ambt. 4.4. De externe kandidaten die een ambt hebben gesolliciteerd (bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 12 oktober 2002) in een korps van lokale politie of in een directie van de federale politie en die na de proeven weliswaar voor dat ambt geschikt werden bevonden maar uiteindelijk niet werden aangeworven, worden opgenomen op een specifieke lijst waarvan de geldigheidsduur twee jaar bedraagt te rekenen vanaf de datum van het voormelde attest met betrekking tot de cognitieve proeven. Deze kandidaten, in het bezit van voormeld attest en derhalve vrijgesteld van kwestieuze proeven, zullen vervolgens in aanmerking komen bij navolgende vacatures van het niveau voor hetwelk zij zich hebben ingeschreven in het raam van de statutariseringsproeven.
In die context weze aangestipt dat DPR alle vacante betrekkingen bij de federale of lokale politie, per niveau en per provincie bijhoudt op de internet-site www.jobpol.be.
In de veronderstelling dat een externe kandidaat werd opgenomen op voormelde specifieke lijst en dat het ambt dat hij beoogde ingevolge de bekendmaking in het Belgisch Staatsblad van 12 oktober 2002 opnieuw vacant wordt (bv. ingevolge een ontslag, ...), dan moet deze lijst worden beschouwd als een heuse wervingsreserve en kan die externe kandidaat zonder meer worden aangewezen voor dat ambt, juist omdat hij reeds de gehele selectieprocedure heeft doorlopen.
Daarentegen kan een externe kandidaat die na de selectieprocedure ongeschikt zou zijn verklaard voor een ambt bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 12 oktober 2002, slechts andere betrekkingen aanvragen die uiteraard overeenstemmen met zijn niveau. Deze kandidaat kan slechts worden aangeworven voor zover hij de selectieprocedure heeft doorlopen, met andere woorden na de laatste selectieproeven georganiseerd door het betrokken korps van lokale politie of directie van de federale politie. 4.5. Indien, na een mobiliteitscyclus die geen heil heeft gebracht, een politiekorps of een directie een dergelijke externe kandidaat aanwerft en benoemt, dan moet hij (zij) de directie van de mobiliteit en het loopbaanbeheer - dienst CALOG (DPMC) hierover inlichten zodat deze laatste de nodige maatregelen kan treffen in het raam van de fase 2 of 3 van de benoemingen.
Immers, wanneer een externe kandidaat een betrekking bekomt, wordt de fase 2 of 3 van de benoemingen van de interne CALOG-personeelsleden « geactiveerd » : zij zullen worden benoemd voor zover zij, voor de algemene statutariseringsproef beter of gelijk gerangschikt zijn dan de externe kandidaten die daadwerkelijk worden aangeworven.
Vervolgens verwittigt DPMC dus de lokale politiekorpsen en directies dat bepaalde van hun CALOG-personeelsleden in het raam van de fase 2 of 3 in aanmerking komen om te worden benoemd.
Het spreekt voor zich dat deze informatieplicht in hoofde van de politiezones ten opzichte van DPMC zeer belangrijk is : de aanwerving van een externe kandidaat in een bepaalde zone kan de statutarisering impliceren van interne CALOG-personeelsleden (groep X) van die zone, in andere zones hetzij in de federale politie of nog, aanleiding geven tot het uitreiken van het statutariseringsbrevet aan de interne CALOG-personeelsleden die tot de groep Y behoren en die laureaat zijn van de algemene statutariseringsproef. De juiste informatie wordt bezorgd aan DPMC-dienst CALOG, Fritz Toussaintstraat 47, 1050 BRUSSEL - 02-642 61 34.
Ook vraag ik aan de korpschefs en aan de directeurs van de federale politie om alle kandidaturen volledig af te handelen in de zin dat alle kandidaten afdoende worden ingelicht over hun selectieresultaat en zonodig kunnen uitkijken naar andere betrekkingen. Hier en daar stelt men immers vast dat de kandidaten die niet worden aangeworven vervolgens veelal in het ongewisse worden gelaten.
Benoeming 4.6. Het komt de betrokken overheid toe na te gaan of de betrokken interne CALOG-personeelsleden aan alle statutariseringsvoorwaarden beantwoorden, zijnde : de rechtsgeldige inschrijving voor de proeven, het onderbrengen in groep X dan wel Y, het slagen voor de proeven en de batige rangschikking.
Wat de rechtsgeldige inschrijving, het slagen en de batige rangschikking betreffen, moet men zich baseren op de lijsten die DPR aan de korpschefs heeft bezorgd. Wat daarentegen een meer nauwgezette toetsing verdient, is het behoren tot groep X of Y. Dit betekent dat moet worden nagegaan, met de personeelsformatie voor ogen, of een kandidaat al dan niet een « statutariseerbaar » ambt bekleedt in het korps of in de directie.
Na deze nauwgezette controle bezorgen de korpschefs van lokale politie aan DPMC de nominatieve lijst van CALOG-personeelsleden die tot groep Y behoren. Deze inlichtingen zijn onontbeerlijk opdat DPR vervolgens op een correcte wijze de statutariseringsbrevetten bedoeld in punt 2.1. zou kunnen uitreiken aan de personeelsleden die zich in batige orde hebben weten te rangschikken en, later, eveneens aan de personeelsleden van groep Y die initieel niet batig waren gerangschikt maar via de fase 2 en 3 alsnog voor benoeming in aanmerking komen.
Wat de federale politie betreft, zal DPMC nagaan wie uiteindelijk tot groep Y behoort. 4.7. De benoemende overheid is deze bedoeld in artikel I.I.1, 12°, RPPol, dat op zijn beurt verwijst naar artikel II.I.11 RPPol en artikel 56 van de wet op de geïntegreerde politie.
Met betrekking tot de federale politie : De personeelsleden van het administratief en logistiek kader worden er benoemd door de Minister van Binnenlandse Zaken.
De directie van de juridische dienst, het contentieux en de statuten van de federale politie zal derhalve het ministeriëel besluit voorbereiden met naast de naam van de te benoemen CALOG-personeelsleden van de federale politie, de vermelding van hun graad en hun nieuwe loonschaal.
Met betrekking tot de lokale politie : De personeelsleden van het administratief en logistiek kader worden er benoemd door de gemeenteraad (voor de ééngemeentezones) of de politieraad (voor de meergemeentezones).
De gemeente- en politieraden stellen de benoemingsbesluiten op met betrekking tot de CALOG-personeelsleden van hun respectieve zone.
Daartoe volgen zij de bijgevoegde modellen. Het model A beoogt de fase 1 van de benoeming van de CALOG-personeelsleden die tot groep X behoren terwijl het model B betrekking heeft op de fases 2 en 3 van de benoeming van die personeelsleden.
Vervolgens bezorgt de korpschef de authentieke benoemingsakten aan het sociaal secretariaat GPI (DMFS), zoals voor alle benoemingen trouwens.
Met betrekking tot de personeelsleden van groep Y die na mobiliteit benoemd moeten worden, handelt de benoemende overheid zoals zij dat gewoonlijk pleegt te doen in het raam van de mobiliteitsprocedure.
Bovendien maakt zij melding van het bezit van het statutariseringsbrevet bedoeld in punt 2.1. supra, verwijst zij naar de referenties met betrekking tot de statutariseringsprocedure (zie model B) en vermeldt zij tevens de graad en de loonschaal. 4.8. Vervolgens stel ik voor om, in het raam van fase 1 van de benoemingen, al de laureaten van de algemene statutariseringsproef en behorende tot groep X, op éénzelfde datum te benoemen, te weten 1 april 2003. Dit heeft het voordeel van een éénvormige werkwijze, vermijdt spanningen of disfuncties en bespaart heel wat regularisaties.
Wat de benoemingsdatum van de CALOG-personeelsleden van groep X betreft in het raam van de benoemingsfases 2 en 3 moet casuïstisch worden gewerkt en wordt de benoemingsdatum dus vastgesteld door de betrokken benoemende overheid. 5. STAGE Overeenkomstig de reglementaire bepalingen moeten de CALOG-personeelsleden benoemd in het raam van de statutariseringsprocedure, een stage volgen waarvan de duur varieert van 3 tot 12 maanden naargelang van het niveau. Gedurende deze stage worden de stagiairs gevolgd door een mentor die stageverslagen en evaluaties dient op te stellen. Dit heeft een geldelijke impact (mentortoelage) en heeft ook zijn weerslag op de capaciteit, zowel binnen de lokale als de federale politie.
Daarom heb ik beslist de CALOG-personeelsleden van groep X vrij te stellen van deze stage. Zij behouden immers het ambt dat zij sedert meerdere maanden of zelfs jaren bekleedden en meestal tot de grootste voldoening.
Deze vrijstelling geldt daarentegen niet voor de personeelsleden van groep Y. Zij dienen immers, om te worden benoemd, hun statutariseringsbrevet te verzilveren via de mobiliteit. Het spreekt voor zich dat de ratio van een stage hier steek blijft houden. 6. Ten slotte wens ik nogmaals de nadruk te leggen op de belangrijke rol die de CALOG-personeelsleden bekleden binnen de werking van de politiediensten en hoop ik dat deze eerste stap in de benoemingen in het raam van de statutariseringsprocedures hun motivatie nog meer zal aanscherpen. De Minister, A. DUQUESNE
BIJLAGE 1 MODEL A Provincie Arrondissement van Gemeente van BERAADSLAGINGEN VAN DE GEMEENTE- / POLITIERAAD Zitting van xx-xx-xxxx Aanwezig : Onderwerp : Benoeming van bepaalde personeelsleden van het administratief en logistiek kader van de lokale politie en toekenning van graden en loonschalen aan die personeelsleden ..., Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, inzonderheid op artikel 56;
Gelet op het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten, inzonderheid op de artikelen I.I.1.12°, II.III.1, XII.II.38, tweede lid, 1°, XII.II.44, tweede lid, 1°, XII.II.51, tweede lid, 1°, XII.II.58, tweede lid, 1°, XII.IV.2 tot 4;
Gelet op het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot bepaling van de loonschalen die van toepassing zijn op de personeelsleden van het administratief en logistiek kader van de politiediensten;
Gelet op de gemeenschappelijke beslissing van de Minister van Binnenlandse Zaken en de Minister van Ambtenarenzaken van 7 augustus 2002, bedoeld in artikel XII.IV.3 RPPol;
Gelet op de selectieproeven georganiseerd per niveau en per taalrol op 10, 11, 12 en 13 december 2002;
Gelet op de nota nr. xxxx van xx-xx-xxxx van de Directie van de rekrutering en de selectie van de federale politie (DPR) die per politiezone de lijst herneemt van de CALOG-personeelsleden die batig zijn gerangschikt voor het statutariseringsexamen (fase 1);
Overwegende dat de CALOG-personeelsleden waarvan de naam hierna volgt, voldoen aan alle reglementaire voorwaarden om te worden gestatutariseerd : BESLIST : Worden benoemd, op datum van 1 april 2003 : 1. Niveau A 1.1. Gemene graad : Naam, voornaam, loonschaal 1.2. Bijzondere graden : Naam, voornaam, loonschaal 2. Niveau B 2.1. Gemene graad : Naam, voornaam, loonschaal 2.2. Bijzondere graden : Naam, voornaam, loonschaal 3. Niveau C 3.1. Gemene graad : Naam, voornaam, loonschaal 3.2. Bijzondere graden : Naam, voornaam, loonschaal 4. Niveau D 4.1. Gemene graden : Naam, voornaam, loonschaal 4.2. Bijzondere graden : Naam, voornaam, loonschaal
BIJLAGE 2 MODEL B Provincie Arrondissement van Gemeente van BERAADSLAGINGEN VAN DE GEMEENTE- / POLITIERAAD Zitting van xx-xx-xxxx Aanwezig : Onderwerp : Benoeming van bepaalde personeelsleden van het administratief en logistiek kader van de lokale politie en toekenning van graden en loonschalen aan die personeelsleden ..., Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, inzonderheid op artikel 56;
Gelet op het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten, inzonderheid op de artikelen I.I.1.12°, II.III.1, XII.II.38, tweede lid, 1°, XII.II.44, tweede lid, 1°, XII.II.51, tweede lid, 1°, XII.II.58, tweede lid, 1°, XII.IV.2 tot 4;
Gelet op het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot bepaling van de loonschalen die van toepassing zijn op de personeelsleden van het administratief en logistiek kader van de politiediensten;
Gelet op de gemeenschappelijke beslissing van de Minister van Binnenlandse Zaken en de Minister van Ambtenarenzaken van 7 augustus 2002, bedoeld in artikel XII.IV.3 RPPol;
Gelet op de selectieproeven georganiseerd per niveau en per taalrol op 10, 11, 12 en 13 december 2002;
Gelet op de nota nr. xxxx van xx-xx-xxxx van de Directie van de mobiliteit en het loopbaanbeheer - Dienst CALOG (DPMC) die de lijst herneemt van de CALOG-personeelsleden, die in het raam van fase 2 of 3 van het statutariseringsexamen kunnen worden gestatutariseerd;
Overwegende dat de CALOG-personeelsleden waarvan de naam hierna volgt, voldoen aan alle reglementaire voorwaarden om te worden gestatutariseerd : BESLIST : Worden benoemd, op datum van xx-xx-xxxx : 1. Niveau A 1.1. Gemene graad : Naam, voornaam, loonschaal 1.2. Bijzondere graden : Naam, voornaam, loonschaal 2. Niveau B 2.1. Gemene graad : Naam, voornaam, loonschaal 2.2. Bijzondere graden : Naam, voornaam, loonschaal 3. Niveau C 3.1. Gemene graad : Naam, voornaam, loonschaal 3.2. Bijzondere graden : Naam, voornaam, loonschaal 4. Niveau D 4.1. Gemene graden : Naam, voornaam, loonschaal 4.2. Bijzondere graden : Naam, voornaam, loonschaal