Etaamb.openjustice.be
Omzendbrief van 08 juli 1999
gepubliceerd op 06 oktober 1999

Omzendbrief betreffende het verslag van **** of van gezamenlijke vestiging dat opgesteld wordt in het kader van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen en van de omzendbrief van 30 september 1997 betreffende het verlenen van een **** op basis van **** in het kader van een duurzame relatie

bron
ministerie van binnenlandse zaken
numac
1999000634
pub.
06/10/1999
prom.
08/07/1999
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

MINISTERIE VAN BINNENLANDSE ZAKEN


8 JULI 1999. - **** betreffende het verslag van **** of van gezamenlijke vestiging dat opgesteld wordt in het kader van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen en van de omzendbrief van 30 september 1997 betreffende het verlenen van een **** op basis van **** in het kader van een duurzame relatie


**** de **** en **** **** van het ****, **** aangekondigd in punt ****, tweede paragraaf, van de omzendbrief van 30 september 1997 betreffende het verlenen van een **** op basis van **** in het kader van een duurzame relatie, vindt **** hierbij gevoegd een model van een verslag aangaande het ongehuwd samenwonen alsook de instructies die hierop betrekking hebben.

Aangezien het leiden van een gemeenschappelijk leven bovendien één van de voorwaarden is voor de uitoefening van het recht op verblijf of het bekomen van een machtiging tot verblijf in het kader van **** met een onderdaan van een **** die geen lid is van de **** Economische **** (****.****.****.), met een **** of met een ****.****.****.-onderdaan, heeft het verslag ook betrekking op deze hypotheses en wordt het al naargelang het geval, verslag aangaande **** of verslag aangaande de gezamenlijke vestiging genoemd.

**** opstellen van dit verslag is een taak die de **** van **** **** toevertrouwt aan de gemeentepolitie overeenkomstig artikel 6 van de wet van 5 augustus 1992 op het ****.

De controles dienen te geschieden met inachtneming van de bepalingen van het **** **** voor de **** van de **** van de **** en de **** **** (****.****.****.****.) [in het bijzonder artikel 8 dat het recht op een privé-leven en een gezinsleven waarborgt] alsook met inachtneming van de fundamentele vrijheden die gewaarborgd worden door de **** (in het bijzonder artikel 15 aangaande de onschendbaarheid van de woning).

**** in het kader van deze controles door de ambtenaren van de gemeentepolitie verzamelde feitelijke gegevens stelt de **** **** in staat om de gepaste administratieve beslissingen te treffen aangaande het verblijf van de betrokken vreemdelingen in ****. **** gegevens zijn dus essentieel.

****. **** ****. **** van de ****.

Deze controle dient te geschieden in de volgende drie hypotheses : - in het geval van **** met een niet-****.****.****.-onderdaan (artikel 10 van de wet van 15 december 1980); - in geval van **** met een niet-****.****.****.-student (artikel 10 bis van de wet van 15 december 1980); - in geval van een duurzame relatie tussen personen, al dan niet ****.****.****.-onderdanen, die ongehuwd samenwonen (**** omzendbrief van 30 september 1997).

De controle betreffende de **** is strikter dan de controle betreffende de gezamenlijke vestiging (zie ****), aangezien nagegaan dient te worden of de betrokkenen wel effectief samenwonen. **** dit verband moet meer bepaald nagegaan worden of de betrokken vreemdelingen samenwonen, of ze een gemeenschappelijke woning hebben en of ze elkaar kennen...

Deze controle dient in geval van twijfel gepaard te gaan met een **** teneinde na te gaan of er wel degelijk sprake is van effectieve **** (zie "vakken voorbehouden aan de ****" en meer bepaald de rubriek "****").

****. **** van de gezamenlijke vestiging.

Artikel 40 van de wet van 15 december 1980 legt de echtgenoot van een **** of een ****.****.-vreemdeling de verplichting op om zich gezamenlijk met de **** of ****.****.-vreemdeling te vestigen.

**** begrip "gezamenlijke vestiging" werd via de wet van 6 mei 1993 ingevoegd in artikel 40 van de wet van 15 december 1980 ten einde de wet in overeenstemming te brengen met de betrokken **** reglementering (artikel 10 van **** ****.****.****. **** 1612/68 van 15 oktober 1968 betreffende het vrij verkeer van werknemers binnen de ****).

**** begrip "gezamenlijke vestiging" houdt niet de verplichting in om samen te wonen of permanent een gemeenschappelijk leven te leiden. **** veronderstelt echter wel dat de ****.****.-vreemdeling of de **** die men komt vervoegen, zelf in **** verblijft.

**** de ****.****.****.-onderdaan of de **** in **** verblijft, dient er nog nagegaan te worden of de betrokkenen gezamenlijk gevestigd zijn, ****.****.****. een gemeenschappelijk leven leiden. **** dient sprake te zijn van een effectieve echtelijke relatie, ook al hebben zij afzonderlijke verblijfplaatsen (conform constante rechtspraak van de **** van **** dient er sprake te zijn van "een zekere duurzaamheid in het onderhouden van minimale echtelijke relaties").

**** gezien wordt er via de controle van de gezamenlijke vestiging nagegaan of er sprake is van een effectieve echtelijke relatie.

**** is er bijvoorbeeld wel sprake van gezamenlijke vestiging indien de echtgenoten gedurende de week gescheiden leven om professionele of andere redenen, maar tijdens het weekend elkaar vervoegen. **** is daarentegen geen sprake van gezamenlijke vestiging indien een persoon zich slechts éénmaal per week aanbiedt bij de verblijfplaats van zijn ****(****)****(****) om er zijn briefwisseling te komen afhalen.

**** zulke gevallen dient de **** een grondige enquête uit te voeren om de eventuele verblijfplaats van de echtgenoten te achterhalen (zie vak 4 van het rapport). **** de buren van de echtgenoten te bevragen kan hij bovendien in geval van twijfel nagaan of de gegevens aangaande de effectiviteit van de echtelijke relatie kloppen (zie "vakken voorbehouden aan de ****", rubriek "****").

Ter herinnering: de **** Economische **** (****.****.****.) bestaat uit de volgende landen : ****, ****, ****, ****, ****, ****, ****, ********, ****, ****, ****, ****, ****, ****, ****, ****, het **** **** en ****.

****. **** van de controles ****. **** van de ****. 1. In het geval van **** met een niet-****.****.****.-onderdaan (artikel 10 van de wet van 15 december 1980) dient de controle uitgevoerd te worden in de loop van de achtste maand na het indienen van de aanvraag tot verblijf overeenkomstig de omzendbrief van 28 februari 1995 betreffende de procedure voorzien in artikel 12 bis van de wet van 15 december 1980 en aangaande het recht op verblijf van vreemdelingen bedoeld in artikel 10 van dezelfde wet (Belgisch Staatsblad 31 maart 1995). 2. In het geval van **** met een vreemde student (artikel 10 bis van de wet van 15 december 1980) moet de controle uitgevoerd worden op instructies van het bureau "****" van de **** Vreemdelingenzaken. 3. In het geval van een duurzame relatie tussen personen, al dan niet ****.****.****.-onderdanen, die ongehuwd samenleven (**** omzendbrief van 30 september 1997) dienen er vier controles uitgevoerd te worden op instructies van bureau **** en **** van de **** Vreemdelingenzaken : - de eerste controle dient plaats te grijpen gedurende de periode van zes maanden die volgt op het toekennen van de machtiging tot verblijf; - de drie andere controles dienen één maal per jaar gedurende drie jaar plaats te grijpen; de eerste controle dient uitgevoerd te worden na het verstrijken van de bovenvermelde termijn van zes maanden.

****. **** van gezamenlijke vestiging.

**** geschiedt op instructies van bureau **** van de **** Vreemdelingenzaken.

****. **** identificatie van de personen (vakken 1 en 2 van het verslag) **** identificatie van de personen bedoeld in de vakken 1 en 2 van het verslag gebeurt **** aan de controle. **** identificatie geschiedt aan de hand van gegevens van het **** en wordt uitgevoerd door de ambtenaar die er toegang toe heeft.

****. **** van **** /gezamenlijke vestiging (vakken 3 tot 9 van het verslag) **** in het geval van controle van de **** als in het geval van controle van gezamenlijke vestiging moet de **** de volgende vaststellingen verrichten : Vak 3 : **** datum, het uur en het adres dat gecontroleerd wordt, moeten aangeduid worden, alsmede de naam, voornaam en hoedanigheid van de ****.

**** **** kijkt ook de namen na die op de bel vermeld zijn.

**** de personen bedoeld in de punten 1 en 2 afwezig zijn, moet de **** de datum en het uur van zijn bezoek mededelen en een bericht achterlaten in de brievenbus van de betrokkenen.

**** de betrokkenen na drie opeenvolgende bezoeken nog steeds afwezig zijn, sluit de **** zijn rapport af en **** hij de vakken op pagina 7 van het verslag die hem zijn voorbehouden en meer in het bijzonder de rubriek "eventuele opmerkingen". **** dit verband moet hij aanduiden dat hij gelet op de herhaalde afwezigheid van de betrokkenen onmogelijk de gevraagde controle heeft kunnen uitvoeren.

Vak 4 : **** **** stelt de aanwezigheid van één of beide belanghebbenden vast en verduidelijkt de identiteit van de ****(****)****(en) bedoeld in de punten 1 en 2 en verduidelijkt het motief van de eventuele afwezigheid van de andere belanghebbende (****. afwezigheid wegens ****, te bewijzen door het overleggen van de arbeidsovereenkomst of andere bewijsmiddelen).

**** de betrokkenen niet meer samenwonen of niet meer gezamenlijk gevestigd zijn, duidt de **** aan sedert wanneer zij gescheiden leven.

**** de betrokkenen bedoeld in de punten 1 en 2 van het verslag niet op hetzelfde adres verblijven, dient de afzonderlijke verblijfplaats aangegeven te worden.

Vak 5 : **** **** dient ter plekke na te gaan of de personen die hij controleert wel degelijk de personen zijn die bedoeld worden in de punten 1 en 2 van het verslag. **** dient in dit kader hun **** te controleren of enig ander document dat toelaat om de identiteit vast te stellen.

Vak 6 : **** deze controle niet wordt uitgevoerd in het kader van een huiszoeking in de zin van artikel 148 van het ****, is het onontbeerlijk om de toestemming van de betrokkenen te bekomen alvorens de controle uit te voeren.

**** toestemming van een derde persoon is in dit kader niet geldig.

**** geval van weigering moet de **** het motief aanduiden en de belanghebbende het betrokken vakje van het verslag laten ondertekenen.

Vak 7 : **** **** vermeldt de taal die door de betrokkenen gesproken wordt.

Vak 8 : in dit stadium begint de werkelijke controle. **** de **** de toestemming verkregen heeft om de woning te betreden, verduidelijkt hij het type van woning (1) en de indeling ervan en noteert hij in de rubriek "eventuele opmerkingen" elk element dat toelaat om de **** of de gezamenlijke vestiging (2) te bewijzen. (1) appartementsgebouw, alleenstaande woning,... (2) meubilair voor twee personen, foto's,...

Vak 9 : indien er andere personen dan de betrokkenen in dezelfde woning leven, moet de **** hun identiteit en hun eventuele graad van verwantschap met de betrokkenen verduidelijken.

Vak 10 : Na het uitvoeren van deze controle moet de **** de betrokkenen herinneren aan de wettelijke basis die aan de grondslag ligt van de uitgevoerde controle.

**** dient de aandacht van de betrokkenen te vestigen op de gevolgen van de controle en dient de betrokkenen uit te nodigen om het document te ondertekenen.

**** de betrokkenen het document niet wensen te ondertekenen, stelt de **** dit vast door de woorden "weigert te tekenen".

**** de betrokkene(****) zich in de fysieke onmogelijkheid bevind(****) (en) om te tekenen of analfabeet is (zijn), volstaat een ****-teken.

**** document in kwestie dient gedateerd, ondertekend en afgestempeld te worden door de ****, waarna het geviseerd zal worden door de hiërarchische meerdere.

****. **** voorbehouden aan de ambtenaar van de gemeentepolitie **** geval van twijfel aangaande de **** of gezamenlijke vestiging, moet de **** overgaan tot een ****.

**** dit kader dient aan de buren, conciërge,... gevraagd te worden of zij nuttige inlichtingen kunnen verstrekken aangaande de relatie die de betrokkenen onderhouden.

**** de rubriek "eventuele opmerkingen", kan de **** eigen opmerkingen of bedenkingen neerschrijven aangaande de situatie.

**** **** dient nogmaals het document te ondertekenen, te dateren en af te stempelen waarna het geviseerd zal worden door de hiërarchische meerdere.

**** verslag dient vervolgens zo snel mogelijk via de post of via een **** overgemaakt te worden aan de **** **** (**** **** ****, ****. **** 152/1, te 1000 ****).

**** bijkomende inlichting aangaande deze instructies kan verkregen worden bij : bureau **** : 02/205.56.03 bureau EN : 02/205.58.60 bureau **** : 02/205.56.03 De **** van **** ****, ****. VAN DEN ****

**** de raadpleging van de bijlage, zie beeld.

^