gepubliceerd op 02 oktober 2014
Ministerieel besluit tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van het Adviescomité Microfinanciering
VLAAMSE OVERHEID
International Vlaanderen
29 APRIL 2014. - Ministerieel besluit tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van het Adviescomité Microfinanciering
De Vlaamse minister van Economie, Buitenlands Beleid, Landbouw en Plattelandsbeleid, Gelet op het kader
decreet van 22 juni 2007Relevante gevonden documenten
type
decreet
prom.
22/06/2007
pub.
14/08/2007
numac
2007036209
bron
vlaamse overheid
Kaderdecreet inzake ontwikkelingssamenwerking
sluiten inzake ontwikkelingssamenwerking, Gelet op het
besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2012Relevante gevonden documenten
type
besluit van de vlaamse regering
prom.
07/12/2012
pub.
29/01/2013
numac
2013200236
bron
vlaamse overheid
Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het kaderdecreet van 22 juni 2007 inzake ontwikkelingssamenwerking
sluiten tot uitvoering van het kader
decreet van 22 juni 2007Relevante gevonden documenten
type
decreet
prom.
22/06/2007
pub.
14/08/2007
numac
2007036209
bron
vlaamse overheid
Kaderdecreet inzake ontwikkelingssamenwerking
sluiten inzake ontwikkelingssamenwerking, Gelet op het ontwerp van huishoudelijk reglement, aangenomen door het Adviescomité Microfinanciering op 17 maart 2014, Besluit :
Artikel 1.Het bij dit besluit gevoegde huishoudelijk reglement Adviescomité Microfinanciering, aangenomen door dat comité op 17 maart 2014, wordt goedgekeurd.
Art. 2.Dit besluit en het bijgevoegde huishoudelijk reglement treden in werking op de datum van de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad.
Brussel, 29 april 2014.
De Vlaamse minister van Economie, Buitenlands Beleid, Landbouw en Plattelandsbeleid, K. PEETERS
Bijlage 1 Huishoudelijk Reglement van het Adviescomité Microfinanciering HOOFDSTUK 1. - Doelstelling Adviescomité Microfinanciering
Artikel 1.Het Adviescomité Microfinanciering, hierna "het adviescomité" genoemd, garandeert de werking van het Fonds Microfinanciering, als vermeld in artikel 18/4 van het kader decreet van 22 juni 2007Relevante gevonden documenten type decreet prom. 22/06/2007 pub. 14/08/2007 numac 2007036209 bron vlaamse overheid Kaderdecreet inzake ontwikkelingssamenwerking sluiten inzake ontwikkelingssamenwerking, op de wijze omschreven in artikel 24/1 van het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2012Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 07/12/2012 pub. 29/01/2013 numac 2013200236 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het kaderdecreet van 22 juni 2007 inzake ontwikkelingssamenwerking sluiten tot uitvoering van het kader decreet van 22 juni 2007Relevante gevonden documenten type decreet prom. 22/06/2007 pub. 14/08/2007 numac 2007036209 bron vlaamse overheid Kaderdecreet inzake ontwikkelingssamenwerking sluiten inzake ontwikkelingssamenwerking. HOOFDSTUK 2. - Positionering huishoudelijk reglement
Art. 2.Dit huishoudelijk reglement past binnen het kader geschapen door: 1° het kader decreet van 22 juni 2007Relevante gevonden documenten type decreet prom. 22/06/2007 pub. 14/08/2007 numac 2007036209 bron vlaamse overheid Kaderdecreet inzake ontwikkelingssamenwerking sluiten inzake ontwikkelingssamenwerking, artikel 18, 18/2, 18/3 en 18/4;2° het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2012Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 07/12/2012 pub. 29/01/2013 numac 2013200236 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het kaderdecreet van 22 juni 2007 inzake ontwikkelingssamenwerking sluiten tot uitvoering van het kader decreet van 22 juni 2007Relevante gevonden documenten type decreet prom. 22/06/2007 pub. 14/08/2007 numac 2007036209 bron vlaamse overheid Kaderdecreet inzake ontwikkelingssamenwerking sluiten inzake ontwikkelingssamenwerking, artikel 24/1;3° het besluit van de Vlaamse Regering van 14 oktober 2011Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 14/10/2011 pub. 01/03/2012 numac 2012035190 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de boekhoudregels en de aanrekeningsregels die van toepassing zijn op de Vlaamse ministeries en betreffende de controle op de vastleggingskredieten sluiten betreffende de boekhoudregels en de aanrekeningsregels die van toepassing zijn op de Vlaamse ministeries en de diensten met afzonderlijk beheer en betreffende de controle op de vastleggingskredieten. HOOFDSTUK 3. - Aanpassing huishoudelijk reglement
Art. 3.Het huishoudelijk reglement kan te allen tijde worden aangepast door het adviescomité. De bepalingen van het huishoudelijk reglement kunnen niet strijdig zijn met de in artikel 2 vernoemde regelgeving. Aanpassingen worden ter goedkeuring voorgelegd aan de bevoegde minister. HOOFDSTUK 4. - Opdracht adviescomité
Art. 4.In artikel 24/1 van het in artikel 2, 2°, genoemde besluit worden de taken van het adviescomité opgesomd, nl.: 1° het verlenen van advies aan de Vlaamse Regering over de participatie in internationale investeringsfondsen;2° het verlenen van advies aan de minister over de erkenning en de intrekking van de erkenning van Vlaamse ontwikkelingsfondsen;3° het verlenen van advies aan de minister over het toekennen van waarborgen;4° het verlenen van advies aan de minister over de uitwinning van de waarborg;5° het uitvoeren van voortgangscontrole op participaties en waarborgen. HOOFDSTUK 5. - Secretariaat adviescomité
Art. 5.Het secretariaat van het adviescomité wordt gevestigd bij het Departement internationaal Vlaanderen, Boudewijngebouw, Boudewijnlaan 30 - bus 80, 1000 Brussel.
Art. 6.De voorbereiding van en de oproeping voor vergaderingen van het adviescomité worden verzekerd door dat secretariaat.
Art. 7.Het secretariaat is verantwoordelijk voor de verslaggeving tijdens de vergaderingen van het adviescomité. HOOFDSTUK 6. - Vergadering adviescomité
Art. 8.Het adviescomité wordt samengeroepen op initiatief van de voorzitter van het adviescomité of diens plaatsvervanger en volgens de noodwendigheden eigen aan de werking van het Fonds Microfinanciering.
Art. 9.De oproeping voor een vergadering wordt tenminste twee weken voor de datum van de vergadering verstuurd aan de leden van het adviescomité en hun plaatsvervangers. De verzending zal per e-mail gebeuren.
Art. 10.Bij de oproeping voor een vergadering worden de verschillende agendapunten vermeld, de plaats en het tijdstip van de vergadering en omvat de nodige bijlagen.
Art. 11.Ook in aanwezigheid van de effectieve leden kunnen de plaatsvervangende leden deelnemen aan de beraadslagingen van het adviescomité.
Art. 12.De voorzitter kan, eventueel op voorstel van de leden van het adviescomité, beslissen om een specifieke deskundige te horen en uit te nodigen voor de werkzaamheden van het adviescomité. Deze externen nemen niet deel aan de beraadslagingen van het adviescomité.
Art. 13.De voorzitter opent en sluit de vergaderingen en beslist over de volgorde van de te behandelen aangelegenheden.
Art. 14.Een aanwezigheidslijst wordt rondgedeeld en ondertekend door de aanwezige effectieve leden en plaatsvervangers van het adviescomité. HOOFDSTUK 7. - Beslissingen van het adviescomité
Art. 15.Het adviescomité kan geldig beraadslagen als tenminste twee van de drie effectieve leden of hun plaatsvervangers aanwezig zijn of, in het geval de dossiers per e-mail worden behandeld, tenminste twee van de drie effectieve leden of hun plaatsvervangers hebben gereageerd.
Art. 16.Het adviescomité neemt in principe beslissingen bij consensus. In het geval er geen consensus wordt bereikt, kan een stemming worden voorzien en is, bij staking van de stemmen, de stem van de voorzitter beslissend. In dit geval wordt een genuanceerd advies uitgebracht met vermelding van elementen pro en contra of wordt het tegenvoorstel opgenomen in het advies. HOOFDSTUK 8. - Verslag van het adviescomité
Art. 17.Het verslag wordt bezorgd aan alle leden en hun plaatsvervangers binnen een periode van twee weken volgend op de vergadering.
Art. 18.Het verslag wordt vervolgens via schriftelijke weg per e-mail goedgekeurd. Correcties of voorgestelde wijzigingen worden via dezelfde procedure ter goedkeuring voorgelegd. HOOFDSTUK 9. - Bijzondere procedures Afdeling 1. - Toekenning en intrekking van de erkenning als Vlaams
ontwikkelingsfonds
Art. 19.Een aanvraag tot erkenning als Vlaams ontwikkelingsfonds kan op elk ogenblik worden ingediend bij het Departement internationaal Vlaanderen.
Art. 20.Op het ogenblik dat het aanvraagdossier volledig is, met andere woorden wanneer het voldoet aan de elementen vervat in artikel 24/3 van het in artikel 2, 2°, genoemde besluit, wordt dit dossier binnen een periode van één maand na de aanvraag, eventueel schriftelijk, behandeld door het adviescomité.
Art. 21.De leden van het adviescomité kunnen vooraf aan de zitting van het adviescomité hun persoonlijke advies overmaken aan het secretariaat en ter bespreking of goedkeuring voorleggen.
Art. 22.Het goedgekeurde advies met betrekking tot een aanvraagdossier tot erkenning of intrekking van een erkenning wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris van het adviescomité.
Art. 23.Goedgekeurde adviezen worden als een formeel advies door het secretariaat, vergezeld van een kabinetsnota, de aanwezigheidslijst en het verslag van de zitting van het adviescomité overgemaakt aan de bevoegde minister. Afdeling 2. - Waarborgverlening
Art. 24.Een aanvraag voor het verlenen van waarborgen voor een kredietverlening, waarborgen voor een tegenwaarborg en waarborgen voor een participatie kunnen op elk ogenblik schriftelijk worden ingediend bij het Departement internationaal Vlaanderen.
Art. 25.Op het ogenblik dat het aanvraagdossier volledig is, met andere woorden wanneer het voldoet aan de elementen vervat in artikel 24/4 en 24/5 van het in artikel 2, 2°, genoemde besluit, wordt dit dossier binnen een periode van één maand na de aanvraag, eventueel schriftelijk, behandeld door het adviescomité.
Art. 26.De leden van het adviescomité kunnen vooraf aan de zitting van het adviescomité hun persoonlijke advies overmaken aan het secretariaat en ter bespreking of goedkeuring voorleggen.
Art. 27.Het goedgekeurde advies wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris van het adviescomité.
Art. 28.Goedgekeurde adviezen worden als een formeel advies door het secretariaat, vergezeld van een kabinetsnota, de aanwezigheidslijst en het verslag van de zitting van het adviescomité overgemaakt aan de bevoegde minister. Afdeling 3. - Participaties in internationale investeringsfondsen
Art. 29.Internationale investeringsfondsen kunnen op het moment dat een oproep loopt een aanvraag voor een participatie indienen bij het Departement internationaal Vlaanderen.
Art. 30.Na afloop van de oproepperiode en wanneer het aanvraagdossier volledig is, met andere woorden wanneer het voldoet aan de elementen vermeld in artikel 24/2 van het in artikel 2, 2°, genoemde besluit, wordt het dossier binnen een periode van één maand de aanvraag, eventueel schriftelijk, behandeld door het adviescomité.
Art. 31.De leden van het adviescomité kunnen vooraf aan de zitting van het adviescomité hun persoonlijke advies overmaken aan het secretariaat en ter bespreking of goedkeuring voorleggen.
Art. 32.Het goedgekeurde advies wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris van het adviescomité.
Art. 33.Goedgekeurde adviezen worden als een formeel advies door het secretariaat, vergezeld van een kabinetsnota, de aanwezigheidslijst en het verslag van de zitting van het adviescomité overgemaakt aan de bevoegde minister. HOOFDSTUK 1 0. - Slotbepalingen
Art. 34.Voor de toepassing van de regelgeving inzake openbaarheid van bestuur worden alle documenten en dossiers bijgehouden op het secretariaat van het adviescomité.
Art. 35.De activiteitenrapporten van de Vlaamse ontwikkelingsfondsen en voortgangsrapporten over participaties en waarborgen worden geagendeerd op de vergadering van het adviescomité.
Art. 36.De rekenplichtige en de boekhouder van het Fonds Microfinanciering brengen periodiek verslag uit over de verplichtingen van het Vlaams ontwikkelingsfonds en de vaststelling en berekening van de uitwinning, inclusief een stand van zaken.
Art. 37.De niet-ambtelijke leden binnen het adviescomité kunnen een beroep doen op een vergoeding voor hun deelname in de zittingen van het adviescomité. De presentiegelden voor externe deskundigen en vergoedingen worden beschouwd als beheerskosten verbonden aan de activiteiten van het Fonds Microfinanciering, als vermeld in artikel 18/4, § 2, derde lid, van het in artikel 2, 1°, genoemde kaderdecreet.
Aan deze leden wordt een vergoeding van 75 euro per zitting toegekend.
Dit bedrag wordt geacht alle kosten te dekken gemaakt door de leden met betrekking tot hun deelname aan het Fonds Microfinanciering.
Hoofdstuk 3 van het besluit van de Vlaamse Regering van 9 maart 2007Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 09/03/2007 pub. 23/04/2007 numac 2007035564 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot regeling van de presentiegelden en vergoedingen van strategische adviesraden en van raadgevende comités bij intern verzelfstandigde agentschappenDe Vlaamse Regering, sluiten tot regeling van de presentiegelden en vergoedingen van strategische adviesraden en van raadgevende comités bij intern verzelfstandigde agentschappen is hier van toepassing
Art. 38.Externe specifieke deskundigen die worden uitgenodigd voor een dienstenlevering kunnen hiervoor een billijke vergoeding ontvangen. Deze vergoeding wordt beschouwd als een beheerskost verbonden aan de activiteiten van het Fonds Microfinanciering, als vermeld in artikel 18/4, § 2, derde lid, van het in artikel 2, 1°, genoemde kaderdecreet.
Art. 39.De leden van het adviescomité kunnen op eenvoudige vraag hun ontslag geven. Leden die, zonder enige verantwoording, gedurende een periode van één jaar niet deelnemen aan de activiteiten worden als ontslagnemend beschouwd.
Aangenomen op 17 maart 2014, Anne Van Autreve, voorzitter Adviescomité Microfinanciering Gezien om gevoegd te worden bij het ministerieel besluit van 29 april 2014 tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van het Adviescomité Microfinanciering.
Brussel, 29 april 2014.
De Vlaamse minister van Economie, Buitenlands Beleid, Landbouw en Plattelandsbeleid, K. PEETERS