Etaamb.openjustice.be
Ministerieel Besluit van 28 januari 2009
gepubliceerd op 20 februari 2009

Ministerieel besluit tot vaststelling van de functiebeschrijving van directeur van de directie van de financiën en de daaruit voortvloeiende profielvereisten

bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
numac
2009000044
pub.
20/02/2009
prom.
28/01/2009
ELI
eli/besluit/2009/01/28/2009000044/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN


28 JANUARI 2009. - Ministerieel besluit tot vaststelling van de functiebeschrijving van directeur van de directie van de financiën en de daaruit voortvloeiende profielvereisten


De Minister van Binnenlandse Zaken, Gelet op de wet van 26 april 2002 houdende de essentiële elementen van het statuut van de personeelsleden van de politiediensten en houdende diverse andere bepalingen met betrekking tot de politiediensten, artikel 68;

Gelet op het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten, artikel VII.III.9, vervangen bij het koninklijk besluit van 18 september 2008;

Gelet op het advies van de directeur-generaal van de algemene directie van de ondersteuning en het beheer, gegeven op 26 augustus 2008;

Gelet op het protocol van onderhandelingen nr. 237/6 van het onderhandelingscomité voor de politiediensten, gesloten op 3 december 2008;

Gelet op advies 45.672/2 van de Raad van State, gegeven op 14 januari 2009, met toepassing van artikel 84, §1, eerste lid, 1°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, Besluit : Enig artikel. De functiebeschrijving van directeur van de directie van de financiën en de daaruit voortvloeiende profielvereisten worden in de bijlage bij dit besluit vastgesteld.

Brussel, 28 januari 2009.

G. DE PADT

Bijlage bij het ministerieel besluit van 28 januari 2009 tot vaststelling van de functiebeschrijving van directeur van de directie van de financiën en de daaruit voortvloeiende profielvereisten Functiebeschrijving en de daaruit voortvloeiende profielvereisten van directeur van de directie van de financiën I. FUNCTIEBESCHRIJVING WETTELIJK EN REGLEMENTAIR KADER De directie van de financiën (hierna: de directie DSF) is een centrale directie van de federale politie. Ze hangt rechtstreeks af van de directeur-generaal van de algemene directie van de ondersteuning en het beheer (art. 16, eerste lid, 10°, KB 14 november 2006).

De directie DSF is onder meer samengesteld uit de : - dienst steun; - dienst uitvoering; - dienst budget.

Het ambt van directeur DSF betreft een mandaatambt van categorie 3. De aanwijzing geschiedt door de Koning voor een telkens hernieuwbare termijn van 5 jaar.

INHOUD VAN DE FUNCTIE A. De directeur DSF oefent zijn mandaat uit in overeenstemming met de opdrachtbrief waarin de te bereiken doelstellingen van het mandaat zijn vervat en de ter beschikking gestelde middelen met dewelke de doelstellingen moeten worden nagestreefd (art. 72 van de wet van 26 april 2002 houdende de essentiële elementen van het statuut van de personeelsleden van de politiediensten).

B. De directeur DSF rapporteert rechtstreeks aan de directeur-generaal van de algemene directie van de ondersteuning en het beheer.

C. De directie DSF, rekening houdend met de werkingsprincipes van DGS : ? verleent ondersteuning en raad aan de overheid op vlak van de financiën, adviseert met name het directiecomité inzake alle aspecten van de uitvoering van de begroting, de financiële administratie en regelgeving; ? bezit de controlebevoegdheid over de rekeningen van de rekenplichtigen binnen de federale politie en doet de neerlegging ervan bij het Rekenhof; ? verleent advies aan het Rekenhof bij opmerkingen; ? zorgt voor het uitbouwen en onderhouden van contacten met zowel externe als interne partners (Controleurs der Vastleggingen, Rekenhof, Thesaurie, Defensie,...) ? is verantwoordelijk voor de archivering van de nodige rechtvaardigingsstukken ten behoeve van het Rekenhof; ? ontwikkelt en implementeert een ondersteuningsaanbod op vlak van de financiën, in overleg met DST; ? organiseert de processen uitvoering van de begroting en financiële administratie en stelt de regelgeving ervan op; ? voert een financiële rapportering naar interne en externe diensten in het kader van de uitvoering van de begroting; ? verzekert een continuïteit inzake de financiële werking door continue analyse en bijsturing van de bestaande financiële processen; ? werkt actief mee aan de administratieve vereenvoudiging van de financiële processen binnen de federale politie; ? coördineert en controleert de werking van de diensten van zijn directie en ziet toe op de uitvoering van hun opdrachten inzake : - het beheer van de ontvangstenboekhouding door de gewone rekenplichtige, - het beheer van de patrimoniumboekhouding door de rekenplichtigen der waren; - toezichtsautoriteit voor de rekenplichtigen; - de opmaak van de financiële regelgeving; - de correcte uitvoering van de vereffeningsdossiers; - de correcte uitvoering van de vastleggingsdossiers; - de correcte uitvoering van de ordonnanceringsdossiers; - de opvolging van de kredieten (opmaak ELABO, herverdeling basisallocaties,...); - coördinatie van de buitenlandse zendingen; - leveren van de driemaandelijkse bijzondere BTW-aangifte en intrastataangifte; - ....

D. De directeur DSF geeft leiding aan ongeveer 69 personeelsleden van het operationeel en van het administratief en logistiek kader van de politiediensten.

II. FUNCTIEPROFIEL ALGEMENE KENNIS 1. Grondige kennis bezitten van de organisatie, de werking, de structuren en de verschillende bevoegdheden van de twee niveaus van de geïntegreerde politiedienst.2. Kennis bezitten van : ? financiële voorschriften en regelgeving verbonden aan het financieel beheer; ? algemene en analytische boekhouding en over de nodige relevante ervaring beschikken; ? begroting(srecht) m.n. vastleggingen, vereffening en ordonnancering en over de nodige relevante ervaring beschikken; ? de wet op de overheidsopdrachten en over de nodige relevante ervaring beschikken; ? handelsrecht en fiscaal recht (hoofdzakelijk BTW-wetgeving); ? ERP-toepassingen en over de nodige relevante ervaring beschikken; ? principes van het logistiek beheer; ? principes van projectmanagement; ? principes van personeelsmanagement. 3. Naargelang van het geval, de functionele kennis bezitten van de tweede landstaal of voldoen aan de voorwaarden voor het tweetalig kader. INZICHT 4. Inzicht hebben in de statutaire en budgettaire mogelijkheden, beperkingen en processen. VAARDIGHEDEN 5. Vermogen bezitten tot plannen en prioriteitstelling.6. Innoverend vermogen en zin voor initiatief bezitten.7. Vermogen bezitten om de doelstellingen na te streven binnen de mogelijkheden en beperkingen en om met concurrerende verwachtingen van partners om te gaan.8. Vermogen bezitten om hedendaagse managementconcepten te kaderen, te begrijpen en toe te passen.9. Vermogen bezitten tot strategisch, procesmatig en transversaal denken.10. Een dienst kunnen organiseren.11. Mensen kunnen leiden, begeleiden en motiveren, betrokkenheid kunnen creëren en kunnen delegeren.12. Besluitvaardig zijn en verantwoordelijkheid kunnen nemen.13. Voeling hebben voor risicobesef. ATTITUDES 14. Doordrongen zijn van het concept van de geïntegreerde werking, van de complementariteit van de beide componenten van de geïntegreerde politie en van de verantwoordelijkheid van de directie DSF ten aanzien van de federale politie en van de korpsen van de lokale politie.15. Gericht zijn, zowel anticipatief als reactief, op de voortdurende verbetering van het eigen functioneren en van het functioneren van de directie DSF als een lerende organisatie.Zekerheden in vraag durven stellen en zoeken naar oplossingen. 16. Permanent streven naar partnerschap en oog hebben voor klantgerichtheid en klantentevredenheid.17. Gezag bezitten en uitstralen.18. Bereid zijn tot overleg en onderhandeling, openstaan voor discussie en bereid zijn de eigen mening te herzien, luisterbereidheid tonen.19. In volkomen transparantie rekenschap afleggen aan de bevoegde overheden. PERSOONLIJKE EIGENSCHAPPEN 20. Stressbestendig zijn, met een hoge frustratietolerantie en incasseringsvermogen.21. Duidelijk, transparant en overtuigend kunnen communiceren.22. Over een grote integriteit beschikken.Onpartijdig kunnen oordelen en zich onpartijdig kunnen opstellen. 23. Discreet aangelegd zijn.24. Een grote beschikbaarheid bezitten. Gezien om te worden gevoegd bij het ministerieel besluit van 28 januari 2009 tot vaststelling van de functiebeschrijving van directeur van de directie van de financiën en de daaruit voortvloeiende profielvereisten.

De Minister van Binnenlandse Zaken, G. DE PADT

^