gepubliceerd op 07 december 2021
Ministerieel besluit tot toekenning van een toelage van 75 000,00 euro aan de vzw "Vereniging van de Stad en de Gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest" als tussenkomst in de kosten voor de realisatie, de publicatie en de distributie van de tijdschriften "Trait d'Union-Bruxelles" en "Nieuwsbrief-Brussel"
15 OKTOBER 2021. - Ministerieel besluit tot toekenning van een toelage van 75 000,00 euro aan de vzw "Vereniging van de Stad en de Gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest" als tussenkomst in de kosten voor de realisatie, de publicatie en de distributie van de tijdschriften "Trait d'Union-Bruxelles" en "Nieuwsbrief-Brussel"
De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, bevoegd met Plaatselijke Besturen, Gelet op de organieke ordonnantie van 23 februari 2006 houdende de bepalingen die van toepassing zijn op de begroting, de boekhouding en de controle, artikelen 92 tot 95;
Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 18 juli 2000Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 18/07/2000 pub. 04/08/2000 numac 2000031263 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot regeling van haar werkwijze en tot regeling van de ondertekening van de akten van de Regering sluiten tot regeling van haar werkwijze en tot regeling van de ondertekening van de akten van de Regering, artikel 5;
Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 22 juli 2019Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 22/07/2019 pub. 01/08/2019 numac 2019013668 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot vaststelling van de verdeling van de bevoegdheden tussen de ministers van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering sluiten tot vaststelling van de verdeling van de bevoegdheden tussen de ministers van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering;
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën;
Gelet op het akkoord van de Minister van Begroting ;
Gelet op de Gelijkekansentest;
Overwegende dat de uitgavenbegroting een bedrag van 225 000,00 euro voorziet in vastleggingskrediet op het artikel 10.001.27.01.43.40 van de ordonnantie van 18 december 2020 houdende de algemene uitgavenbegroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het begrotingsjaar 2021;
Overwegende dat de Vereniging van de Stad en de Gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een belangrijke informatie opdracht vervult ten behoeve van de gemeenten, dat zij daartoe een Franstalig en Nederlandstalig tijdschrift uitgeeft, dat deze tijdschriften moeten worden ontwikkeld en verbeterd en dat het onder meer van belang is in deze tijdschriften de samenwerkingsverbanden tussen de gemeenten en het Gewest en tussen de gemeenten onderling te bevorderen en de informatie aangaande de gewestelijke bevoegdheden ten behoeve van de gemeenten op te drijven;
Op de voordracht van de Minister van de Brusselse Hoofdstedelijk Regering bevoegd voor de plaatselijke besturen;
Na beraadslaging;
Besluit :
Artikel 1.Binnen de grenzen van de begrotingskredieten die hiertoe ingeschreven zijn op de basisallocatie 10.001.27.01.43.40 van de algemene uitgavenbegroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het dienstjaar 2021, wordt een toelage ten bedrage van 75 000,00 euro toegekend aan de vzw "Vereniging van de Stad en de gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest", Aarlenstraat 53 b 4, te 1040 Brussel.
Art. 2.De subsidie heeft betrekking op de periode van 1 september 2021 tot 31 augustus 2022 en is bestemd als tussenkomst in de kosten voor de realisatie, de publicatie en de distributie van de tijdschriften "Trait d'Union-Bruxelles" en "Nieuwsbrief-Brussel".
Overeenkomstig artikel 22, 6°, tweede lid van de ordonnantie van 18 december 2020 houdende de algemene uitgavenbegroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het begrotingsjaar 2021 en met het oog op het waarborgen van de continuïteit van de acties die plaatsvinden, wordt de vereniging van de Stad en de Gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gemachtigd om de acties in het kader van de toelage uit te voeren vóór de ondertekening van dit besluit.
Art. 3.De toelage bedoeld in artikel 1 wordt toegekend onder volgende voorwaarden: 1° Een exemplaar van ieder nummer zal kosteloos verstuurd worden naar de leden van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering en naar de Staatssecretarissen;tien exemplaren naar de Dienst voor het Administratief Toezicht op de gemeenten, één exemplaar naar de andere Besturen van de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel en één exemplaar naar de paragewestelijke instellingen en dit in beide talen. 2° De steun en het logo van Brussel Plaatselijke Besturen worden in alle publicaties (affiches en programma's) -van de vereniging- vermeld.In het bijzonder zal het logo van Brussel Plaatselijke Besturen moeten aangebracht worden op alle nummers van het tijdschrift.
Bij elke contact met de media wordt melding gemaakt van de steun van Brussel Plaatselijke Besturen. 3° De begunstigde moet de nodige aandacht besteden aan de gelijkekansendimensie in de afbeeldingen in het magazine Nieuwsbrief-Brussel.Stereotypen met betrekking tot gender of oorsprong moeten in het bijzonder worden vermeden. Anderzijds moet de begunstigde, weliswaar in de mate van het mogelijke, een digitale versie van het magazine beschikbaar stellen aan personen die spraakherkenningssoftware gebruiken.
Art. 4.§ 1. De subsidie van 75.000,00 EUR zal in twee schijven worden overgeschreven op de rekening nr. 091-0115956-70 van de vzw "de Vereniging van de Stad en de Gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest": Een voorschot van 50 % van de subsidie, zijnde 37.500,00 EUR, zal worden overgeschreven tegen overlegging van: - een schuldvordering die uiterlijk op 15/12/2021 naar de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel moet worden verstuurd volgens de modaliteiten bepaald in § 3; - een op basis van de beoordelingsindicatoren ingevulde boordtabel. § 2. Het saldo zal uitgekeerd worden: - na ontvangst en analyse van de in § 4 bedoelde verantwoordingsstukken, ten belope van het bedrag van de uitgaven die gedaan werden tijdens de periode van 01/09/2021 tot en met 31/08/2022; - tegen overlegging van een boordtabel ingevuld wat betreft de behaalde resultaten en van een activiteitenverslag dat volgens het door de Administratie bezorgde model moet worden opgesteld; - Tegen overlegging van een schuldvordering gericht aan de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel volgens de modaliteiten bepaald in § 2, binnen de termijn van 30 dagen nadat de begunstigde het verzoek van de bevoegde ordonnateur heeft ontvangen. § 3. De in paragraaf 1 bedoelde schuldvorderingen moeten rechtstreeks in PDF-formaat naar invoice@gob.brussels.
De schuldvordering vermeldt: - De reden van de betaling - De opdracht als bedoeld in artikel 2 waarop elke betaling betrekking heeft - Het bedrag waarvan betaling wordt gevraagd, - Het visumnummer voor vastlegging - Het rekeningnummer waarop het bedrag moet worden gestort.
De begunstigde zal uitsluitend de schuldvordering gebruiken die hem door de administratie wordt overgemaakt. Het document moet gedateerd en ondertekend worden door een persoon die gemachtigd is de begunstigde te binden. De brief met de notificatie van het toegekend bedrag zal bij deze verzending worden toegevoegd.
Bij aanmaak of wijziging van bankgegevens moet er een schriftelijke verklaring van de begunstigde afzonderlijk verstuurd worden naar volgend adres: Master Data - Brussel Financiën en Begroting - Iris Tower - 22de verdieping, Sint-Lazarusplein 2 te 1035 Brussel. § 4. De verantwoordingsstukken bestaan uit de bewijzen verbonden aan de volgende kosten: promotie- en publicatiekosten; administratieve kosten; de bezoldiging van derden en onderaannemers, erelonen; personeelskosten in direct verband met de gesubsidieerde activiteit. en een overzicht van de uitgaven en ontvangsten met betrekking tot de gesubsidieerde activiteit, het activiteitenverslag met betrekking tot de periode waarop de subsidie betrekking heeft en een boordtabel ingevuld wat betreft de behaalde resultaten.
De verantwoordingsstukken moeten uiterlijk op 29 oktober 2022 ingediend worden bij de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel, Brussel Plaatselijke Besturen, Directie Gesubsidieerde Initiatieven, Iris Tower, 24de verdieping, Sint-Lazarusplein 2 te 1035 Brussel of rechtstreeks per e-mail naar plaatselijke-besturen@gob.brussels.
De begunstigde moet ervoor zorgen dat het dossier volledig en in één keer wordt ingediend. Geen enkel bijkomend stuk zal aanvaard worden na de bovenvermelde datum.
Indien een uitgave gesubsidieerd wordt door meerdere overheden, moet een uitsplitsing volgens subsidiërende overheid mee bezorgd worden.
De verantwoordingsstukken moeten ofwel voor voldaan verklaard zijn, ofwel vergezeld zijn van de betalingsbewijzen (bankrekeninguittreksels of elke andere vorm van betalingsbewijs).
Bij de verantwoordingsstukken met betrekking tot personeelskosten moeten samenvattende tabellen worden gevoegd met vermelding van het percentage arbeidstijd dat aan de opdracht als bedoeld in artikel 2 wordt besteed. Die tabellen moeten worden ondertekend door de persoon die gemachtigd is de begunstigde te verbinden.
De verantwoordingsstukken moeten chronologisch genummerd zijn en vooraan moet een lijst zitten. Dit lijst moet afgesloten worden met het totale bedrag per opdracht en met een algemeen totaal, en moet gedateerd en ondertekend zijn door een persoon die ertoe gemachtigd is de begunstigde te verblinden.
De controle van deze stukken door de beherende administratieve dienst moet het mogelijk maken uit te maken of de vastgelegde uitgaven werkelijk plaatsvonden voor de verwezenlijking van de acties waarin dit besluit voorziet.
Indien na controle van de bewijsstukken het bedrag van de aanvaarde bewijsstukken lager ligt dan het bedrag van de toegekende subsidie, zal de subsidie slechts uitbetaald worden ten belope van het bedrag van de aanvaarde bewijsstukken.
Bij niet-uitvoering van een of meerdere bepalingen van deze besluit kan de subsidiërende overheid beslissen om de subsidie te verminderen, te schrappen of de volledige of gedeeltelijke terugbetaling te eisen.
Na de controle van de bewijsstukken beschikt de begunstigde, vanaf de ontvangst van de brief van de ordonnateur over 15 dagen tijd om zijn argumenten voor te leggen indien hij niet akkoord gaat met de voorgestelde bedragen.
De bevoegde ordonnateur neemt de eindbeslissing na analyse van de door de begunstigde uiteengezette middelen.
Art. 5.De Minister bevoegd voor Plaatselijke Besturen mag de begunstigde alle bijkomende gegevens vragen die nodig zijn voor de behandeling van het dossier en mag alle daartoe aangewezen stappen ondernemen om ze ter plaatse te bekomen.
Art. 6.De Directie Gesubsidieerde Initiatieven van Brussel Plaatselijke Besturen van de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel wordt aangewezen als de administratieve dienst die ermee belast is in te staan voor een goed beheer van de bij dit besluit toegekende kredieten.
Wat de evaluatie betreft, heeft de administratie als opdracht om in overleg met de begunstigden, op basis van de boordtabel waarin de resultaten zijn ingevuld en op basis van het activiteitenverslag, na te gaan of de doelstellingen werden bereikt.
Deze documenten moeten aan de Directie Gesubsidieerde Initiatieven bezorgd worden samen met de in artikel 5, § 3 bedoelde verantwoordingsstukken en moeten de acties tijdens het betrokken jaar betreffen.
Art. 7.Dit besluit heeft uitwerking op 1 september 2021.
Art. 8.De Minister bevoegd voor de Plaatselijke besturen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 15 oktober 2021.
B. CLERFAYT Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met de plaatselijke Besturen.