Etaamb.openjustice.be
Ministerieel Besluit van 15 mei 2018
gepubliceerd op 07 juni 2018

Ministerieel besluit tot wijziging van het ministerieel besluit van 1 april 2014 betreffende het visitekaartje en de prestatie-indicatoren van de distributiediensten en tot opheffing van het ministerieel besluit van 12 oktober 2007

bron
waalse overheidsdienst
numac
2018202835
pub.
07/06/2018
prom.
15/05/2018
ELI
eli/besluit/2018/05/15/2018202835/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

15 MEI 2018. - Ministerieel besluit tot wijziging van het ministerieel besluit van 1 april 2014Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 01/04/2014 pub. 26/05/2014 numac 2014027150 bron waalse overheidsdienst Ministerieel besluit betreffende het visitekaartje en de prestatie-indicatoren van de distributiediensten en tot opheffing van het ministerieel besluit van 12 oktober 2007 sluiten betreffende het visitekaartje en de prestatie-indicatoren van de distributiediensten en tot opheffing van het ministerieel besluit van 12 oktober 2007


De Minister van Leefmilieu, Ecologische Overgang, Ruimtelijke Ordening, Openbare Werken, Mobiliteit, Vervoer, Dierenwelzijn en Industriezones, Gelet op het decreetgevend deel van Boek II van het Milieuwetboek, dat het Waterwetboek inhoudt, de artikelen D.4 en D.228;

Gelet op het het regelgevende deel van Boek II van het Milieuwetboek, dat het Waterwetboek inhoudt, de artikelen R.18, R.19, R.30, R.308 en R.308bis-34;

Gelet op het ministerieel besluit van 1 april 2014Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 01/04/2014 pub. 26/05/2014 numac 2014027150 bron waalse overheidsdienst Ministerieel besluit betreffende het visitekaartje en de prestatie-indicatoren van de distributiediensten en tot opheffing van het ministerieel besluit van 12 oktober 2007 sluiten betreffende het visitekaartje en de prestatie-indicatoren van de distributiediensten en tot opheffing van het ministerieel besluit van 12 oktober 2007.

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 3 maart 2016Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 03/03/2016 pub. 23/03/2016 numac 2016201585 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot uitvoering van Boek II van het Milieuwetboek, dat het Waterwetboek inhoudt, wat betreft de verschillende maatregelen i.v.m. de financiering van het waterbeleid en tot wijziging van het besluit van de Waalse Regering van 16 november 2000 tot uitvoering van het decreet van 6 mei 1999 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillen inzake Waalse gewestelijke belastingen sluiten tot uitvoering van Boek II van het Milieuwetboek, dat het Waterwetboek inhoudt, wat betreft de verschillende maatregelen i.v.m. de financiering van het waterbeleid en tot wijziging van het besluit van de Waalse Regering van 16 november 2000 tot uitvoering van het decreet van 6 mei 1999 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillen inzake Waalse gewestelijke belastingen, artikel 1 tot bepaling van het percentage van oninvorderbare;

Gelet op het koninklijk besluit van 25 maart 2016Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/03/2016 pub. 07/04/2016 numac 2016011137 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende de opvolging in bedrijf van de koudwatermeters sluiten betreffende de opvolging in bedrijf van de koudwatermeters;

Overwegende dat krachtens het koninklijk besluit van 25 maart 2016Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/03/2016 pub. 07/04/2016 numac 2016011137 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende de opvolging in bedrijf van de koudwatermeters sluiten betreffende de opvolging in bedrijf van de koudwatermeters het water "koud genoemd" wordt als zijn temperatuur tussen 0 ° C en 30 ° C inclusief ligt;

Overwegende dat krachtens dit koninklijk besluit, voor de meters die in gebruik zijn genomen op grond van het koninklijk besluit van 18 februari 1977 betreffende de koudwatermeters, wordt de term "permanent debiet" gelezen als "nominaal meetvermogen" en wordt de bijhorende waarde in m3/u gedeeld door een factor 1,6.

Op de voordracht van het Comité voor watercontrole, Besluit :

Artikel 1.Bijlage II bij het ministerieel besluit van 1 april 2014Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 01/04/2014 pub. 26/05/2014 numac 2014027150 bron waalse overheidsdienst Ministerieel besluit betreffende het visitekaartje en de prestatie-indicatoren van de distributiediensten en tot opheffing van het ministerieel besluit van 12 oktober 2007 sluiten betreffende het visitekaartje en de prestatie-indicatoren van de distributiediensten en tot opheffing van het ministerieel besluit van 12 oktober 2007, wordt vervangen door de bijlage van dit besluit.

Art. 2.Artikel 1 is van toepassing vanaf het werkjaar 2018, hetzij op de gegevens die aan het Comité voor watercontrole voor 30 juni 2019 overgemaakt moeten worden.

Namen, 15 mei 2018.

C. DI ANTONIO

BIJLAGE Bijlage II van het ministerieel besluit van 1 april 2014Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 01/04/2014 pub. 26/05/2014 numac 2014027150 bron waalse overheidsdienst Ministerieel besluit betreffende het visitekaartje en de prestatie-indicatoren van de distributiediensten en tot opheffing van het ministerieel besluit van 12 oktober 2007 sluiten betreffende het visitekaartje en de prestatie-indicatoren van de distributiediensten en tot opheffing van het ministerieel besluit van 12 oktober 2007.

Nodige gegevens voor het uitwerken van de prestatie-indicatoren

GEGEVENS

Nummer

Variabele

Benaming

Eenheid

Bron

0

n

Werkjaar

-


1

BALANS VAN DE WATERVOLUMES

1,1

Pp

Eigen productie

m3

Verdeler

1,2

A1/3

Aankoop aan derden

m3

Verdeler

1,3

Ve

Geregistreerd volume

m3

Boekhoudplan

1,4

V1/3

Verkoop aan derden

m3

Verdeler

3

TECHNISCH VERMOGEN

3

Tva

Totaal van de toegelaten volumes

m3

SPGE (OPENBARE MAATSCHAPPIJ WATERBEHEER)

3,1

VaZP

Te beschermen toegelaten tapvolume

m3

SPW - SPGE

3,2

C

Totaalaantal meters

U

Boekhoudplan

3,3

Cf

Aantal meters die jaarlijks opgemeten worden

U

Verdeler

3,4

RPb-

Loodaansluitingen vervangen in de loop van het jaar

U

Verdeler

3,5

RPb

Loodaansluitingen niet behandeld aan het begin van het werkjaar

U

Verdeler

3,6

RP

Aansluitingen druk/debiet onvoldoende

U

Verdeler

3,7

RP-

Aansluitingen druk/debiet conform gemaakt

U

Verdeler

3,8

L

Lengte moederleidingen distributie + toevoer)

Km

Verdeler

3,9

L-

Lengte van de leidingen vervangen in de loop van het jaar

Km

Verdeler

3,10

VZP

Volume tappunten met verrichte en ingediende PZ

m3

SPGE (OPENBARE MAATSCHAPPIJ WATERBEHEER)

3,11

VZPMB

Volume tappunten met bekendgemaakte PZ in het BS

m3

SPGE (OPENBARE MAATSCHAPPIJ WATERBEHEER)

3,12

VZPr

Volume tappunten met conform gemaakte PZ

m3

SPGE (OPENBARE MAATSCHAPPIJ WATERBEHEER)

3,13

Pe

Aantal tappunten

U

SPW

3,14

PeV+

Aantal tappunten waarvan het toegestane volume overschreden is

U

SPW

3,15

Cp

Aantal kleine meters

U

Verdeler

3,16

Cg

Aantal grote meters

U

Verdeler

3,17

Cp16+

Aantal kleine meters ouder dan zestien jaar

U

Verdeler

3,18

Cg8+

Aantal grote meters ouder dan acht jaar

U

Verdeler

3,19

Nr

Aantal aansluitingen in dienst gesteld in de loop van het jaar

U

Verdeler

4

ADMINISTRATIEF BEHEER

4,1

CVDt

Werkelijke kostprijs distributie

€

Boekhoudplan

4,2

CA

Som van de uitgebrachte facturen

€

Verdeler

4,3

Cr

Som van de facturen die op 31/12 onbetaald zijn

€

Verdeler

4,4

Ir

Bedrag van de oninvorderbare schuldvorderingen

€

Verdeler

4,5

C5+

Aantal niet nagekeken meters sinds vijf jaar

U

Verdeler

4,6

Dr30+

Aantal aansluitingen waarvan termijn aanleg > 30 dagen

U

Verdeler

4,7

Dr10+

Aantal aansluitingen waarvan termijn kostenraming> 10 dagen

U

Verdeler

4,8

Ndf

Aantal verbruikers met betalingsmoeilijkheden

U

SPGE (OPENBARE MAATSCHAPPIJ WATERBEHEER)

4.9.a

RVcc

Geboekte waardeverminderingen op handelvorderingen

€

Verdeler

4.9.b

RepRVcc

Terugname van de geboekte waardeverminderingen op handelvorderingen

€

Verdeler

5

KWALITEIT VAN HET WATER

5,1

AA

Aantal uitgevoerde analyses van het type A

U

SPW

5,2

AB

Aantal uitgevoerde analyses van het type B

U

SPW

5,3

NC1B

Aantal non-conformiteiten op imperatieve parameters inzake microbiologie

U

SPW

5,31

NC1N

Aantal non-conformiteiten - imperatieve stikstofparameters

U

SPW

5,32

NC1MM

Aantal non-conformiteiten - imperatieve parameters minerale microverontreinigingen

U

SPW

5,33

NC1MO

Aantal non-conformiteiten - imperatieve parameters organische microverontreinigingen

U

SPW

5,4

NC2

Indicatief aantal non-conformiteiten

U

SPW

5,5

NaA

Aantal vereiste analyses van het type A

U

SPW

5,6

NaB

Aantal vereiste analyses van het type B

U

SPW

5,7

Natr

Totaalaantal reglementaire analyses op behandeld water

U

SPW

5,8

Nat

Totaalaantal analyses op behandeld water

U

Verdeler

6

DEDUCTIES

6,1

VNE

Niet-geregistreerd volume

m3

Deductie


De gegevens opgenomen in bovenstaande tabel worden als volgt omschreven: Bij gebrek aan nadere omschrijving wordt ervan uitgegaan dat de gegevens op 31 december van het jaar van het overeenstemmende werkjaar worden bepaald. 1. BALANS VAN DE WATERVOLUMES Eigen productie (Pp) : tijdens het jaar opgenomen volume, ongeacht de bron, min het volume dat nodig is voor de reiniging van de productie- installaties.Dit vertegenwoordigt dus het volume dat daadwerkelijk de toevoerleidingen binnenstroomt.

Wateraankoop bij derden (A1/3): volume gekocht bij andere waterproducenten en gefactureerd door derden.

Hoeveelheid geregistreerd bij de abonnees (Ve): volume gemeten bij de abonnees (huishoudens, industrie, landbouw, administraties,...) op basis van de indexlijst of op forfaitaire basis. Dit gegeven moet gelijk zijn aan dat aangegeven voor de berekening van de CVC in het Boekhoudplan van het water.

Volume verkocht aan derden (V1/3): volume verkocht aan andere verdelers tijdens het jaar. 2. TECHNISCH VERMOGEN Te beschermen toegelaten tapvolume (VaZP): maximaal tapvolume toegelaten voor het geheel van de tappunten voor grondwater waarvan de verdeler houder is (met inbegrip van de volumes die het voorwerp zijn van een toelatings-, wijzigings- of afwijkingsaanvraag) en die op termijn het voorwerp moeten uitmaken van een preventiezone. Totaalaantal meters (C): totaalaantal meters in dienst bij de gebruikers van de dienst.

Aantal meters die jaarlijks opgemeten worden (Cf): aantal meters in dienst bij de gebruikers van de dienst waarvoor de opmeting normaal één enkele keer per jaar moet worden uitgevoerd.

Aantal loodaansluitingen behandeld in de loop van het jaar (RPb-) : aantal loodaansluitingen die de waterkwaliteit kunnen aantasten en die in de loop van het jaar werden behandeld, door bekleding, totale of gedeeltelijke vervanging of door een andere methode. Dit omvat ook de loodaansluitingen die zijn vervangen bij een "gewone" vervanging van leidingen.

Loodaansluitingen niet behandeld aan het begin van het werkjaar (RPb): raming van het aantal loodaansluitingen die de waterkwaliteit kunnen aantasten en die nog behandeld moesten worden bij het begin van het werkjaar.

Aantal aansluitingen waarvan druk/debiet onvoldoende (RP) : aantal aansluitingen die bij het begin van het werkjaar niet voldeden aan de druk- en/of debietvoorwaarden bedoeld in het Waterwetboek.

Aantal aansluitingen conform gemaakt in de loop van het werkjaar (RP-) : aantal aansluitingen die aanvankelijk niet conform waren en in de loop van het werkjaar met het Waterwetboek in overeenstemming zijn gebracht wat debiet en/of druk betreft.

Totaallengte van de moederleidingen (L) : lengte, in km, van het gezamenlijke toevoer- en distributienetwerk van de operateur in het begin van het werkjaar. Deze lengte wordt excl. aansluitingen in aanmerking genomen.

Totaallengte van de moederleidingen vervangen in de loop van het jaar (L-): totaallengte van de distributie- en toevoerleidingen vervangen in de loop van het werkjaar. Deze lengte wordt excl. aansluitingen in aanmerking genomen en omvat de eventuele uitbreidingen van het net niet.

Toegelaten tapvolume voor de tappunten waarvoor het dossier van de preventiezones als volledig is beschouwd door het Opvolgingscomité voor de bescherming van de winpunten (VZP) : toegelaten taphoeveelheid voor de tappunten waarvoor het beschermingsdossier verder gevorderd is dan het stadium van aanvaarding door het Opvolgingscomité voor de bescherming van de winpunten. Dat omvat dus de dossiers bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad, de dossiers bepaald door de Minister, de dossiers onderworpen aan een openbaar onderzoek of de dossiers die het voorwerp van een openbaar onderzoek moeten uitmaken en de dossiers aanvaard door het Opvolgingscomité voor de bescherming van de winpunten. Het vermelde toegelaten tapvolume moet ook de lopende toelatings-, wijzigings- of afwijkingsaanvragen inhouden.

Toegelaten tapvolume voor de tappunten waarvoor een PZ in het Belgisch Staatsblad is bekendgemaakt (VZPMB) : toegelaten tapvolume voor de tappunten waarvoor een preventiezone in het Belgisch Staatsblad is bekendgemaakt. Het vermelde toegelaten tapvolume moet ook de lopende toelatings-, wijzigings- of afwijkingsaanvragen inhouden.

Toegelaten tapvolume voor de tappunten waarvoor een PZ in het Belgisch Staatsblad in overeenstemming is gebracht (VZPr) : toegelaten tapvolume voor de tappunten waarvoor een preventiezone in overeenstemming is gebracht ten opzichte van het besluit bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad. Het vermelde toegelaten tapvolume moet ook de lopende toelatings-, wijzigings- of afwijkingsaanvragen inhouden.

Aantal tappunten (Pe): aantal tappunten voor grond- of oppervlaktewater waarvan de verdeler houder is.

Aantal tappunten waarvoor het toegelaten volume is overschreden in de loop van het jaar (PeV+) : aantal tappunten voor grond- of oppervlaktewater waarvoor het toegelaten maximale tapvolume op jaarbasis overschreden is. Dit laatste bevat de lopende toelatings-, wijzigings- of afwijkingsaanvragen.

Aantal kleine meters (Cp): aantal meters in dienst bij de abonnees van wie het permanent debiet gelijk is aan 16 m3 per uur of minder.

Aantal grote meters (Cg): aantal meters in dienst bij de abonnees van wie het permanent debiet hoger is dan 16 m3 per uur.

Aantal kleine meters ouder dan zestien jaar (Cp16+): aantal meters in dienst bij de abonnees van wie het permanente debiet gelijk is aan 16 m3 per uur of minder en die niet zijn gecontroleerd of vervangen sinds minstens zestien jaar.

Aantal grote meters ouder dan acht jaar (Cg8+): aantal meters in dienst bij de abonnees van wie het permanente debiet hoger is dan 16 mper uur en die niet zijn gecontroleerd of vervangen sinds minstens acht jaar.

Aantal aansluitingen in dienst gesteld in de loop van het jaar (Nr) : aantal aansluitingen in dienst gesteld in de loop van het werkjaar. 3. ADMINISTRATIEF BEHEER Werkelijke kostprijs distributie: Totaal bedrag van de lasten dat op de waterfactuur afgewenteld moet worden en vastgelegd in het boekhoudplan voor het water. Som van de uitgebrachte facturen (CA): som van de facturen uitgebracht voor het waterverbruik tijdens het jaar, met inbegrip van CVA, Sociaal Fonds en BTW. Som van de uitgebrachte facturen die op 31/12 onbetaald zijn (Cr): Bedrag van de waterfacturen die op 31/12 onbetaald zijn. Dat bedrag omvat de CVA, het Sociaal Fonds en de BTW. Bedrag van de oninvorderbare (Ir): bedrag van de waterfacturen die als oninvorderbaar zijn opgenomen in de loop van het werkjaar. Die bedragen omvatten de CVA, het Sociaal Fonds en de BTW Aantal meters niet gezien sinds vijf jaar (C5+): aantal meters die jaarlijks opgemeten worden en die sinds minstens 5 jaar niet meer de visu zijn opgemeten door een indexeerder.

Aantal aansluitingen waarvan de uitvoeringstermijn dertig werkdagen heeft overschreden (Dr30+) : aantal aansluitingen in dienst gesteld in de loop van het jaar en waarvoor de termijn tussen de ontvangst van de aanvaarding van de kostenraming door de aanvrager, onder voorbehoud van de uitvoeringsvoorwaarden bedoeld in de kostenraming, en de inbedrijfstelling van het water dertig werkdagen heeft overschreden.

Aantal aansluitingen waarvoor de termijn voor de overmaking van de kostenraming tien werkdagen heeft overschreden (Dr10+) : aantal aansluitingen in dienst gesteld in de loop van het jaar en waarvoor de termijn tussen de ontvangst van de volledige aanvraag en de overmaking van de kostenraming tien werkdagen heeft overschreden.

Aantal verbruikers met betalingsmoeilijkheden (Ndf): aantal dossiers overgemaakt aan het OCMW wegens wanbetaling.

Geboekte waardevermindering op handelvorderingen (RVcc).

Terugname van de geboekte waardevermindering op handelvorderingen (RepRVcc).

Percentage van oninvorderbare: de verhouding, enerzijds, tussen de som van de netto dotaties aan de voorzieningen voor waardeverminderingen op vorderingen van waterverkoop en van de vorderingen die overgaan naar oninvorderbare tijdens datzelfde jaar en, anderzijds, het omzetcijfer "waterfactuur" van het jaar (CVD "werkelijke kostprijs bij de distributie", RKS "Reële Kostprijs Sanering", Sociaal fonds, huur van de teller). 4. KWALITEIT VAN HET WATER Aantal uitgevoerde analyses van de parameters van groep A (AA): aantal in de loop van het jaar uitgevoerde controles van de parameters van groep A van bijlage XXXIII bij Boek II van het Milieuwetboek, dat het Waterwetboek inhoudt Het gaat enkel om de analyses die uitgevoerd worden op de kranen van de verbruikers, overeenkosmtig het Waterwetboek Aantal uitgevoerde analyses van groep B (AB): aantal in de loop van het jaar uitgevoerde controles van de parameters van groep B van bijlage XXXIII bij Boek II van het Milieuwetboek dat het Waterwetboek inhoudt.Het gaat enkel om de analyses die uitgevoerd worden op de kranen van de verbruikers, overeenkosmtig het Waterwetboek.

Aantal non-conformiteiten op de imperatieve parameters inzake microbiologie (NC1B) aantal analyses waarvoor minstens één imperatieve waarde betreffende de Escherichia coli of de enterokokken de in het Waterwetboek vastgelegde norm overschreden heeft. Het gaat enkel om de non-conformiteiten waarvoor de verdeler verantwoordelijk is (niet i.v.m. de privé-installaties voor waterdistributie) en om een analyse uitgevoerd overeenkomstig het Waterwetboek. Als twee parameters of meer de norm overschrijden voor een analyse, telt de non-conformiteit slecht één keer.

Aantal non-conformiteiten op de imperatieve stikstofparameters (NC1N): aantal analyses waarvoor minstens één imperatieve waarde betreffende de nitraten of de nitrieten de in het Waterwetboek vastgelegde norm overschreden heeft. Als twee parameters de norm overschrijden voor een analyse, telt de non-conformiteit slecht één keer. De non-conformiteiten moeten slechts de analyses uitgevoerd overeenkomstig het Waterwetboek betreffen.

Aantal non-conformiteiten op de imperatieve parameters inzake minerale microverontreinigingen (CC1MM): aantal analyses waarvoor minstens één imperatieve waarde betreffende de volgende parameters de in het Waterwetboek vastgelegde norm overschreden heeft: aluminium, lood, nikkel, koper,... Het gaat enkel om de non-conformiteiten waarvoor de verdeler verantwoordelijk is (niet i.v.m. de privé-installaties voor waterdistributie) en om een analyse uitgevoerd overeenkomstig het Waterwetboek. Als twee parameters of meer de norm overschrijden voor een analyse, telt de non-conformiteit slecht één keer.

Aantal non-conformiteiten op de imperatieve parameters inzake organische microverontreinigingen (NC1MO): aantal analyses waarvoor minstens één imperatieve waarde betreffende de volgende parameters de in het Waterwetboek vastgelegde norm overschreden heeft: individuele pesticiden, totale pesticiden, som van tri- en tetrachloorethyleen, benzo(a)pyreen, som van de 4 PAK's, trihalomethaan... Als twee parameters of meer de norm overschrijden voor een analyse, telt de non-conformiteit slecht één keer. De non-conformiteiten moeten slechts de analyses uitgevoerd overeenkomstig het Waterwetboek betreffen.

Aantal non-conformiteiten op de indicatieve parameter (NC2): aantal analyses waarvoor minstens één indicatieve waarde de in het Waterwetboek vastgelegde norm overschreden heeft, ongeacht het feit dat een imperatieve al dan niet is overschreden. Het gaat enkel om de non-conformiteitsfeiten waarvoor de verdeler verantwoordelijk is (niet i.v.m. de privé-installaties voor waterdistributie). Als twee parameters of meer de norm overschrijden voor een analyse, telt de non-conformiteit slecht één keer. De non-conformiteitsfeiten betreffende het pH-getal worden afzonderlijk en voor elke van de verdelers meegdeeld.

Aantal analyses van groep A waarin de wetgeving voorziet (NaA) : totaalaantal analyses van groep A waarin de wetgeving voorziet voor het geheel van de distributiezones van de verdeler.

Aantal analyses van groep B waarin de wetgeving voorziet (NaB) : totaalaantal analyses van de parameters van groep B waarin de wetgeving voorziet voor het geheel van de distributiezones van de verdeler.

Totaalaantal analyses op reglementair behandeld water (Natr): totaalaantal analyses uitgevoerd op behandeld water op de plaats van monsterneming bedoeld in het Waterwetboek en ongeacht het soort uitgevoerde analyse (bacteriologisch, pesticiden, metalen,... ).

Totaalaantal analyses op behandeld water (Nat): totaalaantal analyses uitgevoerd op behandeld water, ongeacht de plaats van de monsterneming en het soort uitgevoerde controle (bacteriologisch, pesticiden, metalen,... ) met het oog op de evaluatie van de overeenstemming met de normen van het Waterwetboek.

Gezien om te worden gevoegd bij het ministerieel besluit van 15 mei 2018 tot wijziging van het ministerieel besluit van 1 april 2004 betreffende het visitekaartje en de prestatie-indicatoren van de distributiediensten en tot opheffing van het ministerieel besluit van 12 oktober 2007.

Namen, 15 mei 2018.

De Minister, C. DI ANTONIO

^