Etaamb.openjustice.be
Ministerieel Besluit van 06 juli 2012
gepubliceerd op 24 juli 2012

Ministerieel besluit houdende de vaststelling van de inrichting van de stemlokalen en van het kiesmaterieel voor de stembureaus in de gemeenten waar met potlood en papier wordt gestemd

bron
vlaamse overheid
numac
2012035833
pub.
24/07/2012
prom.
06/07/2012
ELI
eli/besluit/2012/07/06/2012035833/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

VLAAMSE OVERHEID

Bestuurszaken


6 JULI 2012. - Ministerieel besluit houdende de vaststelling van de inrichting van de stemlokalen en van het kiesmaterieel voor de stembureaus in de gemeenten waar met potlood en papier wordt gestemd


De Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand, Gelet op het Lokaal en Provinciaal Kies decreet van 8 juli 2011Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/07/2011 pub. 25/08/2011 numac 2011035664 bron vlaamse overheid Decreet houdende de organisatie van de lokale en provinciale verkiezingen en houdende wijziging van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, het Provinciedecreet van 9 december 2005 en het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn sluiten, artikel 123, § 1 en artikel 149;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 16 maart 2012Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 16/03/2012 pub. 15/05/2012 numac 2012035528 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering houdende de delegatie van sommige bevoegdheden inzake de organisatie van de gemeenteraadsverkiezingen, de stadsdistrictsraadsverkiezingen, de verkiezingen van de raad voor maatschappelijk welzijn en de provincieraadsverkiezingen aan de Vlaamse minister, bevoegd voor de binnenlandse aangelegenheden sluiten houdende de delegatie van sommige bevoegdheden inzake de organisatie van de gemeenteraadsverkiezingen, de stadsdistrictsraadsverkiezingen, de verkiezingen van de raad voor maatschappelijk welzijn en de provincieraadsverkiezingen aan de Vlaamse minister, bevoegd voor de binnenlandse aangelegenheden, artikel 18, 21 en 22;

Gelet op het koninklijk besluit van 9 augustus 1894 houdende goedkeuring der modellen van het kiesmaterieel en inzonderheid van de stembus;

Gelet op het ministerieel besluit van 10 augustus 1894 houdende goedkeuring van de plans der schotten, stemhokjes en lessenaars waaruit het kiesmaterieel bestaat, Besluit :

Artikel 1.Het stemlokaal waar men met potlood en papier stemt, wordt ingericht door het college van burgemeester en schepenen volgens de beschrijvingen in dit besluit.

Art. 2.Het stemlokaal wordt ingericht volgens het model opgenomen in bijlage 1.

Het stembureau neemt in het stemlokaal een zodanige plaats in dat de binnenkomende kiezers onmiddellijk langs het stembureau gaan. De stemhokjes worden ten opzichte van het stembureau zodanig geplaatst dat de leden van het stembureau zicht hebben op het verloop van de stemming. De stembussen worden zo geplaatst dat de kiezers die het stemhokje verlaten, ze onmiddellijk kunnen zien en dat de leden van het stembureau er een duidelijk zicht op hebben.

Niveauverschillen op de gelijkvloerse verdieping worden voorzien van een hellend vlak van maximaal 6 % in antislipmateriaal, zodat de stemlokalen voor iedereen toegankelijk zijn.

De onderrichtingen voor de kiezers, vermeld in het ministerieel besluit van 13 juni 2012 tot vaststelling van de modellen van de onderrichtingen voor de kiezer voor de gelijktijdige verkiezingen van de gemeenteraden, de stadsdistrictsraden, de rechtstreekse verkiezingen van de raden voor maatschappelijk welzijn en de verkiezingen van de provincieraden, en de tekst van artikel 132, § 3 en § 4 en artikel 221 tot en met 254 van het Lokaal en Provinciaal Kies decreet van 8 juli 2011Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/07/2011 pub. 25/08/2011 numac 2011035664 bron vlaamse overheid Decreet houdende de organisatie van de lokale en provinciale verkiezingen en houdende wijziging van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, het Provinciedecreet van 9 december 2005 en het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn sluiten worden in het stemlokaal aangebracht.

In het stemlokaal wordt een vergrootglas ter beschikking gesteld van de kiezers.

In het stemlokaal worden de onderrichtingen voor de voorzitter van het stembureau en een exemplaar van het Lokaal en Provinciaal Kies decreet van 8 juli 2011Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/07/2011 pub. 25/08/2011 numac 2011035664 bron vlaamse overheid Decreet houdende de organisatie van de lokale en provinciale verkiezingen en houdende wijziging van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, het Provinciedecreet van 9 december 2005 en het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn sluiten ter inzage gelegd voor de leden van het stembureau.

Art. 3.Het stemhokje is zo gemaakt dat het geheim van de stemming wordt gegarandeerd.

Art. 4.In elk gebouw waarin gestemd wordt, stelt de gemeente voor kiezers met een lichamelijk beperking minstens één speciaal ingericht stemhokje ter beschikking. Die stemhokjes worden in of in de onmiddellijke nabijheid van de stemlokalen geplaatst. In de onmiddellijke omgeving ervan staat een stoel ter beschikking. Vanaf de ingang van het gebouw wordt duidelijke signalisatie aangebracht zodat de personen die daarvan willen gebruikmaken, de plaats van dat stemhokje gemakkelijk kunnen vinden.

Het stemhokje, vermeld in het eerste lid, heeft : 1° een vrije manoeuvreerruimte met een diameter van 1,5 m;2° een schrijftafel waarvan het blad zich bevindt op een hoogte van 80 cm, een breedte heeft van 1 m en een diepte van 60 cm.De ruimte onder het schrijfblad moet vrij blijven.

Art. 5.Aan ieder stemhokje is een identiek stevig rood stempotlood gehecht met een kettinkje van minstens 50 cm lang.

Ieder stembureau moet over een voldoende aantal stempotloden beschikken om onmiddellijk de versleten, slecht merkende of aan te scherpen stempotloden te vervangen.

Art. 6.Het stembureau krijgt voor elke te verkiezen raad een stembus ter beschikking. Elke stembus is ondoorzichtig, voldoende stevig, afsluitbaar en voldoende groot in verhouding tot het aantal kiezers van de stemafdeling. De stembus bevat aan de bovenzijde een sleuf die voldoende groot is om het opgevouwen stembiljet erin te deponeren.

De stembus die bedoeld is voor de stembiljetten van de gemeenteraadsverkiezing, is voorzien van een wit etiket met daarop de letter G. De stembus die bedoeld is voor de stembiljetten van de provincieraadsverkiezing, is voorzien van een groen etiket met daarop de letter P. De stembus die bedoeld is voor de stembiljetten van de OCMW-raadsverkiezing, is voorzien van een blauw etiket met daarop de letter O.

Art. 7.Het stembureau krijgt de volgende stempels ter beschikking : 1° twee dagstempels met de vermelding van de naam van de gemeente en de datum van de verkiezing;2° een stempel met de vermelding « Heeft bij volmacht gestemd »;3° een stempel met de vermelding « Teruggenomen stembiljet ».

Art. 8.§ 1. Het college van burgemeester en schepenen bezorgt elk stembureau in zijn gemeente een exemplaar van de volgende enveloppen, die van papier of van kunststof zijn vervaardigd : 1° een enveloppe met de vermeldingen : « proces-verbaal van het stembureau » en « te verzegelen »;2° een enveloppe met de vermelding : « lijst en documenten van de kiezers die niet op de aanstiplijsten stonden, maar die toch hebben gestemd »;3° een enveloppe met de vermeldingen : « twee aanstiplijsten » en « te verzegelen »;4° een enveloppe met de vermelding : « aanstellingsbrieven van de getuigen »;5° een enveloppe met de vermelding : « volmachten en de bijbehorende attesten »;6° een enveloppe met de vermelding : « enveloppe voor de voorzitter van het kantonhoofdbureau : formulier voor de betaling van het presentiegeld »;7° een enveloppe met de vermeldingen : « te verzegelen » en « enveloppe voor de vrederechter.Deze enveloppe bevat : a) de lijst van de niet-opgekomen kiezers en de bijbehorende documenten;b) de lijst van de niet-opgekomen en laattijdige bijzitters en de bijbehorende documenten;c) de lijst van de personen die uit het stemlokaal verwijderd zijn ». Het college van burgemeester en schepenen bezorgt elk stembureau in zijn gemeente voor elke verkiezing een exemplaar van de volgende enveloppen, die van papier of van kunststof zijn vervaardigd : 1° een enveloppe met de vermeldingen : « formulier met aantal stembiljetten » en « te verzegelen »;2° een enveloppe met de vermelding : « modelstembiljet »;3° een enveloppe met de vermeldingen : « onbruikbaar gemaakte stembiljetten » en « te verzegelen »;4° een enveloppe met de vermeldingen : « niet-gebruikte stembiljetten » en « te verzegelen »;5° als het college van burgemeester en schepenen daartoe beslist : een harmonica-enveloppe voor de gebruikte stembiljetten met de vermelding : « te verzegelen ».Een harmonica-enveloppe moet alle stembiljetten uit één stembus kunnen bevatten.

De enveloppen, vermeld in het tweede lid, die bestemd zijn voor de stukken voor de gemeenteraadsverkiezingen, hebben een witte kleur of dragen als opschrift een letter G. De enveloppen, vermeld in het tweede lid, die bestemd zijn voor de stukken voor de provincieraadsverkiezingen, hebben een groene kleur of dragen als opschrift een letter P. De enveloppen, vermeld in het tweede lid, die bestemd zijn voor de stukken voor de rechtstreekse verkiezingen van de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn, hebben een blauwe kleur of dragen als opschrift een letter O. § 2. Het college van burgemeester en schepenen bezorgt elk stembureau van zijn gemeente : 1° twee geactualiseerde exemplaren van de aanstiplijsten;2° een in te vullen exemplaar van het toepasselijke proces-verbaal van het stembureau met de instructies voor de voorzitter, vermeld in formulier A45, A46 en A48, opgenomen in bijlage 2, 3 en 4, die bij dit besluit zijn gevoegd;3° formulier A49, zijnde de lijst van de kiezers die op de aanstiplijst stonden, maar die niet hebben gestemd, de lijst van de kandidaat-bijzitters die afwezig waren of te laat kwamen zonder wettige reden van verhindering, en de lijst van de personen die uit het stemlokaal verwijderd zijn, opgenomen in bijlage 5, die bij dit besluit is gevoegd;4° formulier A50, zijnde de lijst van de kiezers die niet op de aanstiplijsten stonden, maar die toch gestemd hebben, opgenomen in bijlage 6, die bij dit besluit is gevoegd;5° formulier G51, P51 en, in voorkomend geval, O51, zijnde de vaststelling van het aantal stembiljetten dat gevonden is in de stembussen, opgenomen in bijlage 7, 8 en 9, die bij dit besluit zijn gevoegd;6° formulier A44, zijnde het formulier om de uitbetaling van de presentiegelden aan te vragen, opgenomen in bijlage 10, die bij dit besluit is gevoegd.

Art. 9.Het college van burgemeester en schepenen stelt aan de stembureaus het nodige kantoormateriaal ter beschikking. Dat is minstens schrijfmateriaal, papier, koorden, schaar, plakband, verzegelmateriaal, inktkussens, identieke inkt, potloodslijpers en geschikt verpakkingsmateriaal.

Art. 10.Het koninklijk besluit van 9 augustus 1894 houdende goedkeuring der modellen van het kiesmaterieel en inzonderheid van de stembus, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 16 juli 1976, 15 mei 1990 en 7 februari 1991, wordt opgeheven voor de lokale en provinciale verkiezingen in het Vlaamse Gewest.

Art. 11.Het ministerieel besluit van 10 augustus 1894 houdende goedkeuring van de plans der schotten, stemhokjes en lessenaars waaruit het kiesmaterieel bestaat, gewijzigd bij de ministeriële besluiten van 13 mei 1963, 31 januari en 6 mei 1980, wordt opgeheven voor de lokale en provinciale verkiezingen in het Vlaamse Gewest.

Brussel, 6 juli 2012.

De Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand, G. BOURGEOIS Bijlage 1 Model van een stemlokaal, als vermeld in artikel 2, eerste lid

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Gezien om gevoegd te worden bij het ministerieel besluit van 6 juli 2012 houdende de vaststelling van de inrichting van de stemlokalen en van het kiesmaterieel voor de stembureaus in de gemeenten waar met potlood en papier wordt gestemd.

Brussel, 6 juli 2012.

De Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand, G. BOURGEOIS

Bijlage 2 Formulier A45 als vermeld in artikel 8, § 2, 2°

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Gezien om gevoegd te worden bij het ministerieel besluit van 6 juli 2012 houdende de vaststelling van de inrichting van de stemlokalen en van het kiesmaterieel voor de stembureaus in de gemeenten waar met potlood en papier wordt gestemd.

Brussel, 6 juli 2012.

De Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand, G. BOURGEOIS

Bijlage 3 Formulier A46 als vermeld in artikel 8, § 2, 2°

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Gezien om gevoegd te worden bij het ministerieel besluit van 6 juli 2012 houdende de vaststelling van de inrichting van de stemlokalen en van het kiesmaterieel voor de stembureaus in de gemeenten waar met potlood en papier wordt gestemd.

Brussel, 6 juli 2012.

De Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand, G. BOURGEOIS

Bijlage 4 Formulier A48 als vermeld in artikel 8, § 2, 2°

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Gezien om gevoegd te worden bij het ministerieel besluit van 6 juli 2012 houdende de vaststelling van de inrichting van de stemlokalen en van het kiesmaterieel voor de stembureaus in de gemeenten waar met potlood en papier wordt gestemd.

Brussel, 6 juli 2012.

De Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand, G. BOURGEOIS

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Gezien om gevoegd te worden bij het ministerieel besluit van 6 juli 2012 houdende de vaststelling van de inrichting van de stemlokalen en van het kiesmaterieel voor de stembureaus in de gemeenten waar met potlood en papier wordt gestemd.

Brussel, 6 juli 2012.

De Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand, G. BOURGEOIS

Bijlage 5 Formulier A49 als vermeld in artikel 8, § 2, 3°

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Gezien om gevoegd te worden bij het ministerieel besluit van 6 juli 2012 houdende de vaststelling van de inrichting van de stemlokalen en van het kiesmaterieel voor de stembureaus in de gemeenten waar met potlood en papier wordt gestemd.

Brussel, 6 juli 2012.

De Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand, G. BOURGEOIS

Bijlage 6 Formulier A50 als vermeld in artikel 8, § 2, 4°

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Gezien om gevoegd te worden bij het ministerieel besluit van 6 juli 2012 houdende de vaststelling van de inrichting van de stemlokalen en van het kiesmaterieel voor de stembureaus in de gemeenten waar met potlood en papier wordt gestemd.

Brussel, 6 juli 2012.

De Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand, G. BOURGEOIS

Bijlage 7 Formulier G51 als vermeld in artikel 8, § 2, 5°

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Gezien om gevoegd te worden bij het ministerieel besluit van 6 juli 2012 houdende de vaststelling van de inrichting van de stemlokalen en van het kiesmaterieel voor de stembureaus in de gemeenten waar met potlood en papier wordt gestemd.

Brussel, 6 juli 2012.

De Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand, G. BOURGEOIS

Bijlage 8 Formulier P51 als vermeld in artikel 8, § 2, 5°

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Gezien om gevoegd te worden bij het ministerieel besluit van 6 juli 2012 houdende de vaststelling van de inrichting van de stemlokalen en van het kiesmaterieel voor de stembureaus in de gemeenten waar met potlood en papier wordt gestemd.

Brussel, 6 juli 2012.

De Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand, G. BOURGEOIS

Bijlage 9 Formulier O51 als vermeld in artikel 8, § 2, 5°

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Gezien om gevoegd te worden bij het ministerieel besluit van 6 juli 2012 houdende de vaststelling van de inrichting van de stemlokalen en van het kiesmaterieel voor de stembureaus in de gemeenten waar met potlood en papier wordt gestemd.

Brussel, 6 juli 2012.

De Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand, G. BOURGEOIS

Bijlage 10 Formulier A44 als vermeld in artikel 8, § 2, 6°

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Gezien om gevoegd te worden bij het ministerieel besluit van 6 juli 2012 houdende de vaststelling van de inrichting van de stemlokalen en van het kiesmaterieel voor de stembureaus in de gemeenten waar met potlood en papier wordt gestemd.

Brussel, 6 juli 2012.

De Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand, G. BOURGEOIS

^