gepubliceerd op 06 augustus 2019
Technisch reglement van het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle van 5 juli 2019 tot bepaling van de modaliteiten en de criteria voor de melding van significante gebeurtenissen met bettrekking tot de nucleaire veiligheid, de bescherming van Gelet op het koninklijk besluit van 20 juli 2001 houdende algemeen reglement op de bescherming van (...)
FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN
Technisch reglement van het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle van 5 juli 2019 tot bepaling van de modaliteiten en de criteria voor de melding van significante gebeurtenissen met bettrekking tot de nucleaire veiligheid, de bescherming van personen en het leefmilieu in de inrichtingen van klasse I Gelet op het
koninklijk besluit van 20 juli 2001Relevante gevonden documenten
type
koninklijk besluit
prom.
20/07/2001
pub.
30/08/2001
numac
2001000726
bron
ministerie van binnenlandse zaken
Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de bescherming van de bevolking, van de werknemers en het leefmilieu tegen het gevaar van de ioniserende stralingen
sluiten houdende algemeen reglement op de bescherming van de bevolking, van de werknemers en van het leefmilieu tegen het gevaar van de ioniserende stralingen, artikelen 20.1.7, 20.2.3, 66.2, 66ter, 67.2 en 67.4;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 maart 2018Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 01/03/2018 pub. 06/03/2018 numac 2018011111 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot vaststelling van het nucleair en radiologisch noodplan voor het Belgisch grondgebied sluiten tot vaststelling van het nucleair en radiologisch noodplan voor het Belgisch grondgebied.
Art. 1 Definities Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder: 1° FANC: het Federaal Agentschap voor nucleaire Controle;2° KB NNP: het koninklijk besluit van 1 maart 2018Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 01/03/2018 pub. 06/03/2018 numac 2018011111 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot vaststelling van het nucleair en radiologisch noodplan voor het Belgisch grondgebied sluiten tot vaststelling van het nucleair en radiologisch noodplan voor het Belgisch grondgebied;3° Bel V: de stichting die werd opgericht bij notariële akte van 7 september 2007, bekendgemaakt in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad van 9 oktober 2007, of haar rechtsopvolger, die te beschouwen is als een entiteit bedoeld in artikel 14ter van de wet van 15 april 1994Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/04/1994 pub. 14/10/2011 numac 2011000621 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de bescherming van de bevolking en van het leefmilieu tegen de uit ioniserende stralingen voortspruitende gevaren en betreffende het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle. - Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 15/04/1994 pub. 19/03/2013 numac 2013000145 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de bescherming van de bevolking en van het leefmilieu tegen de uit ioniserende stralingen voortspruitende gevaren en betreffende het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle. - Duitse vertaling. - Erratum type wet prom. 15/04/1994 pub. 25/08/2017 numac 2017031028 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de bescherming van de bevolking en van het leefmilieu tegen de uit ioniserende stralingen voortspruitende gevaren en betreffende het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle. - Officieuse coördinatie in het Duits. - Erratum sluiten betreffende de bescherming van de bevolking en van het leefmilieu tegen de uit ioniserende stralingen voortspruitende gevaren en betreffende het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle;4° noodklasse: een reeks voorwaarden die een vergelijkbare onmiddellijke reactie op noodsituaties rechtvaardigen.Dit is de term die wordt gebruikt om aan de responsorganisaties en aan het publiek de benodigde respons te communiceren. De gebeurtenissen die tot een bepaalde noodklasse behoren, worden bepaald door criteria die specifiek zijn voor de installatie, de bron of de activiteiten, die bij overschrijding een classificatie op het voorgeschreven niveau aangeven (IAEA, GSR Part 7 bepaalt de "general emergency", "site area emergency", "facility emergency" en "alert"). 5° geslaagd rechtstreeks contact: een contact dat mondeling (per telefoon of rechtstreeks) met één van de personen in de hieronder opgenomen oproepprocedure heeft plaatsgehad;6° INES-schaal: internationale schaal van nucleaire en radiologische gebeurtenissen; 7° significante gebeurtenis: elke gebeurtenis met een nucleaire of radiologische component, ongeacht of het een ongeval, een incident, een anomalie, een defect van de uitrusting, een niet-naleving van de regelgeving of de uitbatingsvoorwaarden, een menselijke fout, een kwaadwillige handeling... of een situatie met veel media-aandacht betreft, en die aan het FANC en Bel V wordt of moet worden gemeld en waarvoor een respons van het FANC en Bel V nodig is; 8° meldingsformulier van een significante gebeurtenis: het schriftelijk document waarin de significante gebeurtenis wordt beschreven en de minimale informatie bevat die door het FANC wordt gevraagd;9° NCCN: het Nationaal Crisiscentrum;10° INES-niveau: de ernstgraad van de significante gebeurtenis op de internationale schaal van nucleaire en radiologische gebeurtenissen;11° NNP: het nucleair en radiologisch noodplan zoals bedoeld in het koninklijk besluit van 1 maart 2018Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 01/03/2018 pub. 06/03/2018 numac 2018011111 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot vaststelling van het nucleair en radiologisch noodplan voor het Belgisch grondgebied sluiten tot vaststelling van het nucleair en radiologisch noodplan voor het Belgisch grondgebied;12° gedetailleerd verslag: het schriftelijk document waarin de significante gebeurtenis wordt gespecifieerd, geanalyseerd en de minimale informatie bevat die door het FANC wordt gevraagd;13° ARBIS: het koninklijk besluit van 20 juli 2001Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 20/07/2001 pub. 30/08/2001 numac 2001000726 bron ministerie van binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de bescherming van de bevolking, van de werknemers en het leefmilieu tegen het gevaar van de ioniserende stralingen sluiten houdende algemeen reglement op de bescherming van de bevolking, van de werknemers en het leefmilieu tegen het gevaar van de ioniserende stralingen;14° DFC: een dienst voor de fysische controle overeenkomstig de bepalingen van het ARBIS. Art. 2 Toepassingsgebied Dit besluit is van toepassing op significante gebeurtenissen binnen inrichtingen van klasse I, zoals bedoeld in artikel 3.1, a) van het ARBIS, die geen activering van het NNP vereisen.
Art. 3 Meldingsmodaliteiten 3.1 Melding Zodra een significante gebeurtenis beantwoordt aan één van de meldingscriteria opgesomd in de tabel gevoegd in bijlage bij dit reglement, meldt de exploitant of zijn DFC deze gebeurtenis aan het FANC en Bel V overeenkomstig de aan de betrokken meldingscriteria verbonden modaliteiten.
Indien een significante gebeurtenis beantwoordt aan meerdere meldingscriteria, meldt de exploitant enkel het criterium dat het hoogst gerangschikt staat in de tabel in bijlage. 3.2 Onmiddellijke melding: "ALERT", "EVENT-IMMEDIATE" of "INFO" 3.2.1 Specifieke bepalingen voor de onmiddellijke melding van significante gebeurtenissen van het type "ALERT" De meldingsmodaliteiten voor significante gebeurtenissen van het type "ALERT" worden bepaald door het KB NNP, sectie 2.1.2.1.
De volgende instanties worden verwittigd door de exploitant of zijn DFC, hetzij ter informatie (geen specifieke actie voorzien), hetzij voor actie en in de onderstaande chronologische volgorde: 1° hulpcentrum 100/112: ter informatie of ter interventie van de hulpdiensten op de site, in functie van de noodzaak of op verzoek van de exploitant;2° bevoegde hulpverleningszone : enkel bij aanvraag van interventie op de site;3° Bel V door middel van geslaagd rechtstreeks contact: ter verificatie van het gepaste karakter van de melding;4° FANC door middel van een geslaagd rechtstreeks contact: ter verificatie van het gepaste karakter van de melding;5° NCCN: ter informatie;6° burgemeester(s) of gemachtigd vertegenwoordiger: ter informatie;7° gouverneur(s) of gemachtigd vertegenwoordiger: ter informatie. De exploitant of zijn DFC verwittigt, binnen een tijdspanne van maximum een uur te rekenen vanaf de vaststelling van de gebeurtenis, eerst Bel V en daarna het FANC via een geslaagd rechtstreeks contact.
Binnen een tijdspanne van maximum twee uur te rekenen vanaf het geslaagd rechtstreeks contact, maakt de exploitant of zijn DFC het meldingsformulier over aan het FANC en Bel V. Het meldingsformulier omvat minstens de huidige toestand van de inrichting, het meldingscriterium dat van toepassing is op de gebeurtenis, een korte beschrijving van de gebeurtenis, de genomen maatregelen, de verwachte/mogelijke evoluties en de informatie omtrent de toepasbaarheid van een INES-analyse.
Het formulier "F-ALERT" wordt gebruikt voor de bevestiging. Het wordt overgemaakt aan de instanties die worden vermeld in de bij het formulier gevoegde verzendlijst (NCCN, de 100 en de betrokken burgemeester(s) en provinciegouverneur(s)). Voor het FANC en Bel V wordt het formulier bij voorkeur overgemaakt per e-mail op de volgende adressen: declaration1@fanc.fgov.be en declaration1@belv.be; of indien niet mogelijk per fax. Het veld "onderwerp" wordt als volgt opgesteld: ALERT (site of installatie): datum van het begin van de gebeurtenis dd/mm/jjjj (indien mogelijk, het criterium in een paar woorden).
Indien het FANC en Bel V, na onderling overleg, oordelen dat de noodklasse juist is (geen verslechtering verwacht), bevestigt het FANC de noodklasse aan het NCCN via een geslaagd rechtstreeks contact.
Oordelen zij dat de noodklasse niet juist is, dan stelt het FANC via het NCCN aan de Emergency Director van de Autoriteiten voor om het NNP te activeren. 3.2.2 Specifieke bepalingen voor de onmiddellijke melding van significante gebeurtenissen van het type "EVENT-IMMEDIATE" In geval van een significante gebeurtenis van het type "EVENT-IMMEDIATE" verwittigt de exploitant of zijn DFC eerst Bel V en daarna het FANC via geslaagd rechtstreeks contact. Dit gebeurt binnen een tijdspanne van maximum één uur te rekenen vanaf de vaststelling van de gebeurtenis.
Binnen een tijdspanne van maximum twee uur te rekenen vanaf het geslaagd rechtstreeks contact, maakt de exploitant of zijn DFC het meldingsformulier over aan het FANC en Bel V. Het meldingsformulier omvat minstens de huidige toestand van de inrichting, het meldingscriterium dat van toepassing is op de gebeurtenis, een korte beschrijving van de gebeurtenis, de genomen maatregelen, de verwachte/mogelijke evoluties en de informatie omtrent de toepasbaarheid van een INES-analyse.
Het meldingsformulier wordt gebruikt voor de bevestiging. Dit formulier wordt bij voorkeur overgemaakt per e-mail op de volgende adressen: declaration1@fanc.fgov.be en declaration1@belv.be; of indien niet mogelijk per fax. Het veld "onderwerp" wordt als volgt opgesteld: Event-immediate (site of installatie): datum van het begin van de gebeurtenis dd/mm/jjjj (indien mogelijk, het criterium in een paar woorden). 3.2.3 Specifieke bepalingen voor de onmiddellijke melding van significante gebeurtenissen van het type "INFO" In geval van een significante gebeurtenis van het type "INFO" is geen verwittiging door middel van een geslaagd rechtstreeks contact nodig.
De exploitant of zijn DFC maakt zo spoedig mogelijk (en binnen een tijdspanne van maximum twee uur te rekenen vanaf het begin/de ontdekking van de gebeurtenis) het meldingsformulier over aan het FANC, Bel V en het NCCN. Dit formulier wordt bij voorkeur overgemaakt per e-mail op de volgende adressen: declaration1@fanc.fgov.be, declaration1@belv.be et cgccrbox@ibz.fgov.be of indien niet mogelijk per fax. Het veld "onderwerp" wordt als volgt opgesteld: INFO (site of installatie): datum van het begin van de gebeurtenis dd/mm/jjjj (indien mogelijk, het criterium in een paar woorden). 3.3 Niet-onmiddellijke melding: "EVENT-1st WORKDAY" De exploitant of zijn DFC meldt significante gebeurtenissen van het type "EVENT-1st WORKDAY" zo spoedig mogelijk en uiterlijk op de eerste werkdag die volgt op de significante gebeurtenis; en in ieder geval binnen een termijn van maximum vijf kalenderdagen.
In geval van een significante gebeurtenis van het type "EVENT-1st WORKDAY" is geen verwittiging door middel van een geslaagd rechtstreeks contact nodig.
De exploitant of zijn DFC maakt enkel het meldingsformulier over aan het FANC en Bel V. Dit formulier wordt bij voorkeur overgemaakt per e-mail op de volgende adressen: declaration1@fanc.fgov.be en declaration1@belv.be; of indien niet mogelijk per fax. Het veld "onderwerp" wordt als volgt opgesteld: Event-1st WORKDAY (site of installatie): datum van het begin van de gebeurtenis dd/mm/jjjj (indien mogelijk, het criterium in een paar woorden). 3.4 Procedure voor het geslaagd rechtstreeks contact met het FANC en Bel V 3.4.1 Algemeen In geval van een vereist geslaagd rechtstreeks contact met het FANC en Bel V neemt de exploitant of zijn DFC eerst contact op met Bel V en vervolgens pas met het FANC. 3.4.2 Geslaagd rechtstreeks contact met Bel V Voor het geslaagd rechtstreeks contact met Bel V, worden de volgende stappen in chronologische volgorde gevolgd: 1° de ingenieur van Bel V contacteren die belast is met de controle van de betrokken inrichting (SPOC 1);2° indien het rechtstreeks contact met deze laatste niet geslaagd is: een persoon van Bel V contacteren die vermeld wordt in de specifieke oproepinstructies voor de betrokken exploitant (SPOC 2);3° indien het rechtstreeks contact met deze persoon niet geslaagd is: de ingenieur van wacht van Bel V voor de betrokken inrichting contacteren op het uniek nummer vermeld in de specifieke oproepinstructies voor de betrokken exploitant;4° indien het rechtstreeks contact met deze ingenieur van wacht van Bel V niet geslaagd is: de ingenieur van wacht van Bel V voor Celeval contacteren op het uniek oproepnummer vermeld in de specifieke oproepinstructies voor de betrokken exploitant. Deze stappen worden herhaald totdat er een geslaagd rechtstreeks contact heeft plaatsgevonden. 3.4.3 Geslaagd rechtstreeks contact met het FANC Voor het geslaagd rechtstreeks contact met het FANC, worden de volgende stappen in chronologische volgorde gevolgd: 1° de single point of de contact nummer 1 van de inrichting contacteren (SPOC 1);2° indien het rechtstreeks contact met SPOC 1 niet geslaagd is: de SPOC 2 contacteren;3° indien het rechtstreeks contact met SPOC 2 niet geslaagd is: de algemene wachtrol van het FANC contacteren. Deze stappen worden herhaald totdat er een geslaagd rechtstreeks contact heeft plaatsgevonden.
Art. 4 Toepassing van de internationale schaal van nucleaire en radiologische gebeurtenissen (INES-schaal) Wanneer de significante gebeurtenis het onderwerp uitmaakt van een INES-evaluatie op basis van de meldingscriteria vermeld in de tabel gevoegd in bijlage bij dit reglement of op basis van het oordeel van het FANC, stelt de exploitant of zijn DFC voor deze gebeurtenis een INES-niveau voor.
Het INES-niveau wordt gemeld overeenkomstig de voorschriften van de conventie tussen het FANC, Bel V en de exploitanten van de klasse I-inrichtingen betreffende het gebruik van de INES. Art. 5 Gedetailleerd verslag van de significante gebeurtenis 5.1 Algemeen Als een gedetailleerd verslag vereist is maakt de exploitant of zijn DFC het uiterlijk op de zestigste kalenderdag na de melding van de gebeurtenis per e-mail over aan het FANC en Bel V, op de volgende adressen: declaration1@fanc.fgov.be en declaration1@belv.be.
Mits voorafgaande goedkeuring van het FANC, kan het gedetailleerde verslag op een later tijdstip worden overgemaakt. 5.2 De inhoud van het gedetailleerde verslag Het gedetailleerde verslag bevat minstens de volgende informatie: 1° de context van de gebeurtenis;2° de chronologie van de feiten;3° de analyse van de oorzaken;4° de gevolgen voor : a) de installatie;b) de veiligheid;c) de stralingsbescherming;d) het leefmilieu;5° de conclusies, maatregelen en ervaringsfeedback. 5.2.1 De context van de significante gebeurtenis De context van de significante gebeurtenis omvat minstens een beschrijving van: 1° de plaats waar de significante gebeurtenis zich heeft voorgedaan en de werkingscondities van de installatie (indien mogelijk met ondersteunend materiaal zoals schema's,...). In het geval van kern- en onderzoeksreactoren, wordt hieraan nog de toestand of het vermogensniveau van de reactor onmiddellijk vóór de situatie of gebeurtenis toegevoegd indien die informatie relevant is om de significante gebeurtenis te begrijpen; 2° de toestand van de uitrustingen en veiligheidsfuncties, in het bijzonder deze die aangesproken werden tijdens de significante gebeurtenis;3° de actoren die direct of indirect - wegens hun rol en/of functie - betrokken zijn bij de significante gebeurtenis;4° elke andere interne of externe factor die het zich voordoen van de significante gebeurtenis heeft kunnen bevorderen en/of verminderen. 5.2.2 De chronologie van de feiten De chronologie van de feiten somt op chronologische en objectieve wijze de verschillende fenomenen en menselijke activiteiten op die hebben plaatsgevonden voorafgaand aan de significante gebeurtenis en de maatregelen die werden genomen tot beheersing daarvan.
De chronologie van de feiten omvat minstens de volgende feiten : 1° de datum en het tijdstip waarop de situatie of de significante gebeurtenis zich is beginnen voordoen evenals de duur ervan, of de best mogelijke inschatting daarvan;2° datum, tijdstip en de omstandigheden waarop de situatie of de significante gebeurtenis werd ontdekt;3° de beschrijving van de maatregelen die werden getroffen in onmiddellijke reactie op de situatie of de significante gebeurtenis. 5.2.3 De analyse van de oorzaken De analyse van de oorzaken omvat minstens volgende informatie: 1° de identificatie van de rechtstreekse en diepgaande oorzaken.Deze identificatie gebeurt met behulp van een of meer analysemethoden.
Materiële of functionele defecten en ongeschikte acties zullen tevens worden geanalyseerd met het oog op de identificatie van hun oorzaak (bijv. onvolledige voorschriften, overmaat aan werk, technisch,...); 2° de analyse of gelijkaardige technische, menselijke (zoals verstrooidheid, fout, overtreding,...), of organisatorische defecten reeds bij voorgaande significante gebeurtenissen werden vastgesteld; 3° de analyse van de menselijke en organisatorische factoren. 5.2.4 De gevolgen voor de installatie, de veiligheid, de stralingsbescherming en het leefmilieu De informatie omtrent de gevolgen voor de installatie, de veiligheid, de stralingsbescherming en het leefmilieu omvat minstens volgende elementen: 1° de werkelijke impact en het potentieel belang van de toestand of de significante gebeurtenis voor de veiligheid;2° indien van toepassing, de gemeten of geschatte dosis voor het personeel van de installatie en voor de bevolking ten gevolge van de situatie of de significante gebeurtenis;3° indien van toepassing, de beschrijving van de gevolgen voor het leefmilieu, de gezondheid en de veiligheid van personen en voor de handhaving van de nationale of internationale veiligheid die voortvloeien uit de situatie of de significante gebeurtenis of eruit zouden kunnen voortvloeien. 5.2.5 Conclusies, maatregelen en ervaringsfeedback De informatie omtrent conclusies, maatregelen en ervaringsfeedback omvat minstens volgende elementen: 1° indien van toepassing, het vergelijkend onderzoek met andere vergelijkbare situaties of evenementen met als doel de correctieve maatregelen te verbeteren;2° de beschrijving van de correctieve maatregelen voor het herstel van de installatie; 3° de beschrijving van de getroffen of voorgestelde maatregelen om te vermijden dat de situatie of de significante gebeurtenis zich opnieuw zou voordoen, evenals een planning voor de uitvoering van de voorgestelde maatregelen (in termen van verbeteringen hardware, organisatorische,...); 4° de conclusies die getrokken werden ten einde de ervaringsfeedback te voeden. 5.3 De ondertekening van het gedetailleerde verslag Het gedetailleerd verslag wordt medeondertekend door de DFC. Art. 6 Inwerkingtreding Dit reglement treedt in werking op 15 oktober 2019.
Brussel, 5 juli 2019, Directeur-generaal, Frank HARDEMAN
ANNEXE
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld