Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit
gepubliceerd op 06 juni 2007

Incompetitiestelling in de klasse A3 van betrekkingen waaraan de titel van directeur bij een fiscaal bestuur is verbonden in de buitendiensten van de Administratie van de directe belastingen van de FOD Financiën I. Onderwerp(...) Bij toepassing van de artikelen 47 en 48 van het koninklijk besluit van 29 oktober 1971 (organiek r(...)

bron
federale overheidsdienst financien
numac
2007003304
pub.
06/06/2007
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN


Incompetitiestelling in de klasse A3 van betrekkingen waaraan de titel van directeur bij een fiscaal bestuur is verbonden in de buitendiensten van de Administratie van de directe belastingen (sector invordering) van de FOD Financiën I. Onderwerp Bij toepassing van de artikelen 47 en 48 van het koninklijk besluit van 29 oktober 1971 (organiek reglement) worden in de buitendiensten de vacante betrekkingen waaraan de titel van directeur bij een fiscaal bestuur is verbonden, in competitie gesteld (zie bijlage 1).

De directeurs bij een fiscaal bestuur die hun huidige betrekking wensen te behouden moeten geen kandidatuur indienen.

Gelet op het feit dat er momenteel nog een toekenningsprocedure van gelijkaardige betrekkingen lopende is - destijds in competitie gesteld door het dienstorder 8/2002 van 7 november 2002 - wordt aan ambtenaren, die naar aanleiding van voornoemd dienstorder hun kandidatuur hebben ingediend en die eveneens hun kandidatuur wensen in te dienen naar aanleiding van huidig dienstorder, gevraagd hun orde van voorkeur tussen de verschillende postulaties uit te drukken.

II. Toepasselijke reglementering De toekenning van deze betrekkingen wordt geregeld door : - het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het rijkspersoneel; - het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het rijkspersoneel; - het koninklijk besluit van 29 oktober 1971 tot vaststelling van het organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de bijzondere bepalingen die er voorzien in de uitvoering van het statuut van het rijkspersoneel, laatst gewijzigd bij koninklijk besluit van 27 april 2007; - het koninklijk besluit van 4 augustus 2004 betreffende de loopbaan van niveau A van het rijkspersoneel;

De benoemingen worden verleend binnen de perken van het Personeelsplan 2007.

Een administratief comité dat wordt opgericht per administratie en eventueel per sector, brengt van alle kandidaten de verdiensten in kaart en bepaalt hun klasseanciënniteit en niveauanciënniteit, op basis van een individueel dossier. Dit dossier omvat per kandidaat : de kandidaatstelling, de motivatie, een rapport over zijn/haar competenties en elementen van het persoonlijk dossier.

Deze gegevens worden door de administratiechef medegedeeld aan het Directiecomité dat uitsluitend bevoegd is om de kandidaten te rangschikken en aan de Minister voor te dragen.

Elk administratief comité is tweetalig samengesteld. Vanzelfsprekend kunnen in dit comité geen leden zetelen die zelf kandidaat zouden zijn voor één van de in competitie gestelde betrekkingen.

III. Benoemingsvoorwaarden Mogen zich kandidaat stellen : - de ambtenaren die houder zijn van de titel van directeur bij een fiscaal bestuur die de vereiste titels bezitten in de sector invordering van de directe belastingen (ex eerstaanwezend inspecteurs bij een fiscaal bestuur - dienstchef van de sector invordering van de directe belastingen) en die een mutatie wensen te bekomen; - de ambtenaren die houder zijn van de titel van eerstaanwezend inspecteur - dienstchef bij een fiscaal bestuur, die de vereiste titels bezitten in de sector invordering van de directe belastingen en die een bevordering tot directeur bij een fiscaal bestuur wensen te bekomen.

De ambtenaren die houder zijn van de titel van eerstaanwezend inspecteur - dienstchef bij een fiscaal bestuur, moeten minstens zes jaar anciënniteit in niveau A hebben.

Alle benoemingsvoorwaarden moeten vervuld zijn op datum van 1 juni 2007.

IV. Indienen van de kandidaturen De ambtenaren die wensen te postuleren gebruiken het bijgevoegde formulier (bijlage 2).

Teneinde de kandidaten in staat te stellen hun aanspraken beter te doen gelden, is een beschrijving van het hoofddoel van de functie alsmede de gewenste eigenschappen bijgevoegd (bijlage 3).

Het staat hen vrij hun kandidatuur te motiveren op de keerzijde van het formulier van kandidaatstelling.

De kandidaturen moeten worden ingediend bij een ter post aangetekend schrijven op onderstaand adres, uiterlijk op 29 juni 2007 (poststempel geldt als bewijs).

Adres van toezending : INVORDERING FOD Financiën Stafdienst Personeel & Organisatie North Galaxy Ter attentie van de Hr. Vanderheyden, Auditeur-generaal, dienstchef Koning Albert II-laan 33, bus 82, 1030 Brussel (contactpersonen : Diane Van Kerckhoven, tel. 0257/ 628 94 en Luc Reiter, tel. 0257/ 663 17) De kosten van de aangetekende zending zijn ten laste van de ambtenaren; het gebruik van administratieve briefomslagen is verboden.

Postulaties onder voorbehoud worden niet in aanmerking genomen.

Er zal ontvangst worden gemeld van de kandidaturen.

De kandidaten zullen gelijktijdig een afschrift van hun postulatie, onder gewone administratieve omslag toesturen aan de gewestelijke directeur onder wiens bevoegdheid zij vallen. Deze laatsten sturen een afschrift van de postulatie, aangevuld met hun gemotiveerd advies, binnen de twee werkdagen na ontvangst, naar bovengenoemd adres.

Opmerking Het personeelsplan voorziet enkel in de incompetitiestelling van betrekkingen die functioneel noodzakelijk zijn. Derhalve worden naar aanleiding van deze beweging geen geldelijke gelijkstellingen verleend, maar de incompetitiestelling van de vacante betrekkingen bij de algemene diensten en bij de hoofdbesturen van de fiscale administraties zal in de maand september 2007 worden gerealiseerd.

Gezien de specifieke administratieve situatie van de personeelsleden bij de buitendiensten van de Administratie van de bijzondere belastingsinspectie zullen de geldelijke gelijkstellingen op basis van bevorderingen in de buitendiensten van de administraties van oorsprong wel toegepast kunnen worden.

De Minister van Financiën, D. REYNDERS

Bijlage 1 van het dienstorder van 6 juni 2007 Lijst met vacante betrekkingen in de klasse A3 waaraan de titel van directeur bij een fiscaal bestuur is verbonden bij de FOD Financiën in de buitendiensten van de Administratie der Directe belastingen (sector invordering).

Eentalig Nederlandstalige betrekkingen Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Eentalig Franstalige betrekkingen Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

Bijlage 2 van het dienstorder van 6 juni 2007 Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

Bijlage 3 van het dienstorder van 6 juni 2007 Profiel van een directeur bij een fiscaal bestuur administratie van de directe belastingen (sector invordering) HOOFDDOEL VAN DE FUNCTIE De directeur bij een fiscaal bestuur leidt één van de twee districten van een gewestelijke directie invordering. Hij is geen ambtenaar van de directie maar wel een rondreizend ambtenaar belast met het bijstaan « op het terrein » van de gewestelijke directeur in de uitoefening van zijn managementsfunctie. Hij kan aangeduid worden om de gewestelijke directeur te vervangen ingeval van afwezigheid van deze laatste.

De taak van de directeur bij een fiscaal bestuur behelst hoofdzakelijk het nastreven van een betere en snellere inning van de belasting evenals het voorkomen en het wegwerken van enige achterstand in de inning.

De directeur bij een fiscaal bestuur houdt toezicht op de diensten van het district die onder zijn bevoegdheid vallen (juridische cel, comptabiliteitsinspecties en ontvangkantoren) en verzekert ook de perfecte coördinatie tussen deze diensten. Hij oefent dit toezicht uit zowel op technisch vlak als op het vlak van organisatie en hij informeert de gewestelijke directeur over alle belangrijke problemen in zijn district.

Naast zijn toezichtsopdracht wordt de directeur bij een fiscaal bestuur ondermeer ook belast met : ? het oplossen van de hem voorgelegde problemen inzake invordering; ? het ondersteunen van de eerstaanwezend inspecteurs bij een fiscaal bestuur, diensthoofd door de kantoren te bezoeken; ? het creëren van optimale werkomstandigheden : waken over een efficiënte organisatie, een goede werksfeer, een oordeelkundige werkverdeling en een optimaal benutten van het personeel.

Bovendien is de directeur bij een fiscaal bestuur belast met de permanente vorming van de personeelsleden die onder zijn bevoegdheid vallen. Hij moet nagaan welke vormingsactiviteiten op lokaal vlak moeten georganiseerd worden en indien nodig kan hij zich voor meer specifieke vormingsactiviteiten laten bijstaan door ambtenaren die gespecialiseerd zijn in de betrokken materies. Hij is in het bijzonder verantwoordelijk voor de nabije opvolging van de opleiding van jongeren en van interimarissen met onvoldoende ervaring.

In het kader van de permanente vorming informeert hij zich ook omtrent de activiteiten van de Bijstandcellen informatica en indien dit nodig blijkt, stelt hij bepaalde opleidingen voor die beantwoorden aan de reële noden van zijn diensten.

GEWENSTE EIGENSCHAPPEN Rekening houdende met zijn opdracht moet de directeur bij een fiscaal bestuur over kwaliteiten beschikken inzake organisatie en coördinatie.

Hij moet openstaan voor veranderingen en bereid zijn zich aan te passen aan nieuwe structuren en aan moderne beheerstechnieken.

Hij moet een voorbeeldgedrag vertonen. Zijn houding en zijn manier van handelen moeten bezielend werken naar collega's en medewerkers toe.

Hij moet beschikken over de kwaliteiten die nodig zijn om een modern en flexibel management te voeren en gedreven zijn vanuit de waarden die onderschreven worden in het « managementcredo » (groepsgeest en interne relaties, interne en externe klantgerichtheid, doelstellingen en resultaten).

Hij moet in staat zijn om : ? zijn collega's en medewerkers bij de zaken te betrekken, ? groepswerk te stimuleren, ? partnerschip te organiseren met de gesprekspartners en leidinggevenden van andere instanties ? initiatieven te stimuleren, ? controle op zijn medewerkers te organiseren en indien nodig, de vereiste maatregelen te nemen.

Uit het hoofddoel van de functie volgt ook dat teneinde de reglementering correct toe te passen en de fiscale en andere dossiers te kunnen verdedigen, de directeur moet beschikken over : ? een ruime kennis op administratief en reglementair vlak, ? een algemene en diepgaande kennis van de fiscaliteit, ? een juridische kennis met betrekking tot de functie.

^