gepubliceerd op 05 april 2019
Koninklijk besluit betreffende het logboek en het zeeverslag voor de zeevisserij
FEDERALE OVERHEIDSDIENST MOBILITEIT EN VERVOER
Maritiem Vervoer
27 FEBRUARI 2019. - Koninklijk besluit betreffende het logboek en het zeeverslag voor de zeevisserij
FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 5 juni 1972 op de veiligheid van de vaartuigen, artikel 4, 1° en 4° ;
Gelet op de wet van 24 november 1975 houdende goedkeuring en uitvoering van het Verdrag inzake de internationale bepalingen ter voorkoming van aanvaringen op zee, 1972, bijgevoegd Reglement en zijn Bijlagen, opgemaakt te Londen op 20 oktober 1972, artikel 2, § 4;
Gelet op het besluit van den Regent van 20 oktober 1945 bepalende dat elke schipper van een vaartuig dat de zeevischvangst uitoefent verplicht is een logboek bij te houden;
Gelet op het ministerieel besluit van 20 oktober 1945 dat den tekst en het model vaststelt van het logboek voor visschersvaartuigen;
Gelet op het koninklijk besluit van 13 november 2009Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 13/11/2009 pub. 18/12/2009 numac 2009014303 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit inzake vaarbevoegdheidsbewijzen voor de zeevisserijvaart sluiten inzake vaarbevoegdheidsbewijzen;
Gelet op de betrokkenheid van de gewestregeringen;
Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën, gegeven op 4 december 2018;
Gelet op advies 64.978/4 van de Raad van State, gegeven op 9 januari 2019, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op de voordracht van de Minister van Noordzee, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder: 1° logboek: een rapport over de navigatieactiviteiten en incidenten die van belang zijn voor een veilige navigatie en de veiligheid van bemanning, lading en schip;2° zeeverslag: een rapport over een incident die van belang is voor een veilige navigatie en de veiligheid van bemanning, lading en schip;3° "Scheepvaartcontrole": het Directoraat-generaal Scheepvaart van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer;4° de Minister: de minister bevoegd voor Maritieme Mobiliteit.
Art. 2.Elke schipper van een vaartuig dat aan zeevisserij doet is verplicht een logboek bij te houden en een zeeverslag op te maken.
De vorm en inhoud van het logboek en het zeeverslag wordt bepaald door Minister.
Het logboek en zeeverslag moeten worden gebruikt en overgemaakt aan de Scheepvaartcontrole overeenkomstig de instructies van de Minister.
Art. 3.In artikel 8 van het koninklijk besluit van 13 november 2009Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 13/11/2009 pub. 18/12/2009 numac 2009014303 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit inzake vaarbevoegdheidsbewijzen voor de zeevisserijvaart sluiten inzake vaarbevoegdheidsbewijzen voor de zeevisserijvaart wordt paragraaf 4 vervangen als volgt : " § 4. De maatschappij of de schipper meldt ten laatste bij afvaart iedere aan- en afmonstering van elk bemanningslid met opgave van de datum van inscheping en van ontscheping, de functie die aan boord door het bemanningslid wordt uitgeoefend en de naam van het betrokken vissersvaartuig aan de met scheepvaartcontrole belaste ambtenaren die daartoe aangesteld zijn overeenkomstig de instructies van de Minister.".
Art. 4.Het besluit van den Regent van 20 oktober 1945 bepalende dat elke schipper van een vaartuig dat de zeevischvangst uitoefent verplicht is een logboek bij te houden wordt opgeheven.
Art. 5.Het ministerieel besluit van 20 oktober 1945 dat den tekst en het model vaststelt van het logboek voor visschersvaartuigen wordt opgeheven.
Art. 6.De minister bevoegd voor de maritieme mobiliteit is belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 27 februari 2019.
FILIP Van Koningswege : De Minister van Digitale Agenda, Telecommunicatie en Post, belast met Administratieve vereenvoudiging, Bestrijding van sociale fraude, Privacy en Noordzee, Ph. DE BACKER